Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko halvempaa elää sinkkuna vai parisuhteessa?

Vierailija
16.01.2022 |

Asumiskuluthan parisuhteessa voi jakaa puoliksi, mutta sinkku taas päättää itse omista rahoistaan. Miten teillä, jäikö enemmän rahaa säästöön sinkkuna vai parisuhteessa?

Kommentit (614)

Vierailija
581/614 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet mies, niin halvempaa sinkkuna. Jos olet nainen, niin halvempaa parisuhteessa. Toki on poikkeustapauksiakin, mutta pääsääntöisesti näin.

Ei ole pääsääntöisesti näin. Suomessa naiset käy töissä ja maksavat osansa. Asuminen yhdessä on halvempaa, luetaan samaa sanomalehteä, käytetään samoja streamauspalveluja, yhteiset vakuutukset ja asuntokin lämpiää samalla kertaa molemmille. Ruokakuluissa on etua. Yhdessä asuminen on väistämättä halvempaa kuin erillään. 

Vierailija
582/614 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Emäntä sisustaa sekä pyrkii nostamaan elintasoa kulutuksella. Pakolliset yhteiset harrastukset syö lopunkin hyödyn asumiskustannusten jakamisesta.

Sähkö- ja vesilasku 5-kertaistuu jos on nainen talossa.

"Sähkö- ja vesilasku 5-kertaistuu jos on nainen talossa"

Riippuu naisesta. Mulla on vaimona nainen, jonka kulutustottumukset on suurin piirtein samat kuin itsellä, myös muissa asioissa kuin sähkössä ja vedessä. Ei ole ongelmaa.

Kyllä ne kulutustottumukset on enemmän yläpäästä kiinni, kuin alapäästä. 

Samma här. Vaimo on, mutta hän ei lotraa. Peseytyy kyllä. 

Olet onnenpekka! "Vaimon viisaus talon rakentaa"! - sanonta pitää paikkansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
583/614 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinkkuna jää nyt enemmän rahaa. Saan yh korotukset ja elatusmaksut. Yhdessä ollessa ei ex juuri lasten kuluihin osallistunut. Ei kyllä nytkään, rahan saan kelasta. Asuminenkin on halvempaa, kun vaihdoin halvempaan. Samankokoinen asunto kyllä, mutta ei esimerkiksi sähkölämmitystä mikä on kallis. Lisäksi ruokakulut tippui puolella, kun ei ole ukkoa syömässä. Silloin mies toki vaati, että ruuat puoliksi, vaikka itse söi yhtä paljon kuin minä ja lapset yhteensä. Maksoin siis omat ja molempien lasten ruuat, mies vain omansa. Nyt sentään maksaa lasten ruuat kun he siellä ovat. Exällä kyllä kulut nousi, hyvä jos edes pärjää. Mutta mitäs asuu niin kalliisti. Ja mikäli tähän ottaisin jonkun asumaan, menisi yh korotukset eli 100€ kuussa. Asumiskuluista toki maksaisi osuutensa, mutta nousisihan ne kulutkin. Oman auton tarvitsen aina, ei täällä julkisia ole.

Näin oli myös meillä. Lisäksi mies valitti aina ettei rahat riitä, mutta osteli kuitenki itselleen kaikenlaista ylimääräistä, musiikkivehkeitä, työkaluja ja harrastusvälineitä. Lasten harrastus- ym. välineistö piti aina maksaa puoliksi.

Vierailija
584/614 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa'a...jos ei lasketa asumiskuluja. Yleisesti mies kuluttaa asioita enemmän. Esim ruokaa kuluu PAAALJON enemmän ja vaikka ruokakulut laitettaisiin näennäisesti tasan, niin siinä missä söisit yksinäsi siitä makaroonilaatikosta viikon, menee se yhdessä päivässä mutta silti kulut siitä puolittuu...tälleen esimerkkinä. Pyykättävää tulee enemmän ja useammin ja petivaatteet, pyyhkeet yms. kuluu aika nopsaan...tokihan miestä ei kiinnosta uusia näitä, koska "vanhahan on ihan hyvä vielä" niin joko kärvistelet nuhjuisissa, tai hankit turhamaisuuttasi uudet. Mies ei näitä tule hankkimaan. Mies kuluttaa myös enemmän sähköä, koska hänellä kaikenmaailman laitteet ja hilavitkuttimet. Imuroidakin täytyy huomattavasti useammin kuin sinkkuna.

Vierailija
585/614 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen pienituloinen, mutta mulla jää rahaa säästöön nyt, kun ex-mies ei ole enää kuvioissa. Havahduin vasta jälkeenpäin, että mun rahat oli "meidän rahoja" ja hänen rahoillaan ostetut asiat oli tavallaan lahjoja. Onneksi jatkossa ei tarvitse ajautua olemaan samalla tavalla tyhmä :D

Sama. Mun rahoilla hankittiin paljon enemmän ruokaa yms. taloustavaraa ja sitten mies saattoi kustantaa joskus jonkun kalliimman tavaran jota ilmankin näin jälkikäteen ajatellen olisi tullut toimeen ja tietysti erossa hän vei ne mukanaan ja itselläni ei ollut juuri mitään.

Vierailija
586/614 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parisuhteessa, mutta niin että molemmilla on paperilla omat asunnot eli oat kelan silmissä sinkkuja. Molemmat saa kelan tuet ja toisen asunnon voi jälleenvuokrata tai laittaa airbnb käyttöön. Näin on vuosikymmeniä parit kelaa koijanneet

Karma saattaa purasta jossakin vaiheessa. En ymmärrä tämmöistä valehtelun määrää.

En ymmärrä miksi vielä nykyäänkin suomessa on niin että kun asutaan saman katon alla on kumppani elatusvelvollinen. Yleensä kyse kuitenkin pienituloisista ihmisistä ja nämä kahden asunnon kikkailutkin loppuisivat jos jokaiselle yksilöle määrättäisiin jonkinlainen perusturva huolimatta siitä kenen kanssa asuu.

Vierailija
587/614 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinkkuna olisi tullut sikapaljon halvemmaksi, kun olen aina maksanut kaiken. Mutta, parisuhteesta on syntynyt kome ihanaa lasta, jotka ovat kaiken sen rahan arvoisia ja paljon enemmän. Näitä ei mikään raha korvaa, eikä vaimoanikaan.

Vierailija
588/614 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinkkuna olisi tullut sikapaljon halvemmaksi, kun olen aina maksanut kaiken. Mutta, parisuhteesta on syntynyt kome ihanaa lasta, jotka ovat kaiken sen rahan arvoisia ja paljon enemmän. Näitä ei mikään raha korvaa, eikä vaimoanikaan.

"Vaimo" tuli Kalliiksi. Saman Suuruisert tilit molemmilla. Minun tilistä maksettiin Asuntolainat, "Auton"kulut Ruuat ym. Onneksi Anoppi Pelasti.Puuhasi eroa jo ennen vihkimistä.Hyvä kun vei. Auto vaihtui mossesta  Premium Mersuksi ja Tilit turposi. Tyttöystävät pesi "vaimon"  Kuus nolla .Paljastui myös Kaatumatautiseksi.

Vierailija
589/614 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Emäntä sisustaa sekä pyrkii nostamaan elintasoa kulutuksella. Pakolliset yhteiset harrastukset syö lopunkin hyödyn asumiskustannusten jakamisesta.

Ruokalasku 20 kertaa suurempi jos on mies talossa. 

Vierailija
590/614 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halvinta ja jakaa asumiskulut yhdessä, jotka ovat aika korkeita Suomessa muutenkin. Ja kun kaksi tuo tulonsa samaan pesään, niin kummatkin hyötyvät. Taloudellinen turvatakuu :) Sinkuilla kaikista vaikeinta. Ei tukia tipu, varsinkaan nykyaikana...Monet vanhuksetkin ovat sinkkuja, yksin eläjiä :(

Lapsiperheetkin saavat tukia ihan eri lailla.

Vierailija
591/614 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinkkuna on muutenkin paljon mukavampi olla kuin parisuhteessa.

Vierailija
592/614 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin kovin sanoa että sinkkuna, mutta tosiasia on, että kyllä se oli älyttömän paljon helpompaa kun oli toisenkin tulot.. 

Vierailija
593/614 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli parisuhteessa halvempaa. Tosiaan asumiskulujen puolittaminen vaikutti paljon, vaikka vähän isompi asunto olikin. Oli tietysti paljon muutakin mitä saattoi pistää puoliksi, kodinkoneet jne. Jos matkustettiin, oli hotellissa asuminen halvempaa, jne.

Varmaan se vaikutti, että meillä oli aika samanlaiset rahankäyttötavat, eikä kumpikaan havitellut mitään luksusta tai muutenkaan pahemmin törsännyt. En muista että olisimme koskaan riidelleet raha-asioista.

Vierailija
594/614 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinkkuna joutuu Tampereella ainakin maksamaan vuokrasta keskustan lähellä 600-800e. Parisuhteessa saisi kaksion 800 eurolla ja siitä puolet olisi vain 400e. Eli sinkkuus maksaa jo pelkän asumisen kautta 200-400e enemmän. Isompien ruokamäärien kokkaus ja hävikin vähentyminen säästää myös jonkin verran rahaa, mutta sitä on hankalampi suoriltaan arvioida. Parisuhteessa ollessa ei tarvitse myöskään etsiä seuraa, johon menee ainakin itselläni paljon rahaa kun tulee käytyä yökerhoissa ja keikoilla. Treffit ei myöskään ole aina ilmaisia, vaikka maksaisi vain oman osuutensa. Sisäänpääsyt maksaa, vaikka ei juuri juomia ostaisikaan. En juuri keksi miten parisuhde nostaisi kustannuksia, paitsi ehkä siten että pitäisi käydä omien vanhempien ja kavereiden lisäksi myös naisystävän vanhempien ja tuttujen luona, joten matkakulut vähän nousisivat. Toisaalta jos autolla liikkuisi, niin nekin voisi puolittaa. 

Vierailija
595/614 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistutan taas, että parisuhde voi olla ilman mitään yhteistaloutta tai -asumista. Ja monella onkin. Minullakin parisuhteen ainoa vaikutus talouteeni on matkakulut puolison luokse noin kerran kuukaudessa, eli ei käytännössä mitään.

Vierailija
596/614 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos haluaisin elää niin että rahaa jää säästöön niin pitäisi jättää kalleimmat huvit pois, eli nainen, lapset ja auto. Viinaan on aina mennyt vain vähän ja tupakkaa en polta.

Vastaavasti minulle suurinta iloa elämässä tuo nainen, lapset, lähisuku ja kaverit. M51

Vierailija
597/614 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan päinvastoin 

Naiselle halvempaa elää parisuhteessa.

Miehelle halvempaa elää sinkkuna.

Vierailija
598/614 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parisuhteessa aivan selvästi.

Kaikki on mahdollista nyt. Yksin piti asua pienen pienessä yksiössä. 

Nyt voin asua kuin kuningatar koska kaksi tuloa. Kiva auto jne. Matkoja. 

Vierailija
599/614 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parisuhteessa mulla oli merkittävästi matalammat kuukausikulut, kun vastikkeen, auton kulut, sähkölaskut, nettimaksut yms. sai jaettua kahdelle ihmiselle. Säästin satoja euroja kuukaudessa, verrattuna nykytilanteeseen kun asun yksin.

Vierailija
600/614 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kahta sanaa: parisuhteessa elämä on halvempaa. Paljon halvempaa.