Onko halvempaa elää sinkkuna vai parisuhteessa?
Asumiskuluthan parisuhteessa voi jakaa puoliksi, mutta sinkku taas päättää itse omista rahoistaan. Miten teillä, jäikö enemmän rahaa säästöön sinkkuna vai parisuhteessa?
Kommentit (614)
Vierailija kirjoitti:
Arvostan enemmän omaa vapauttani kuin rahaa. Rahaa tulee ja rahaa menee. Mitään et saa mukaasi täältä maan päältä lähtiessä. Olet yksin tai kaksin,nauti elämästä. Ei raha tuo onnea.
Köyhän puhetta. Raha todellakin tuo onnea, monella tapaa!
Ihan riippuu siitä miten elät. Parisuhteen etuja on muun muassa halvemmat hotellihuoneet, kahdelle tarkoitetut pakkaukset jne jne koska edelleen oletus tuntuu olevan, että kaikki pariutuvat ja sinkkuus on vaan vaihe. Tämä maailma on tavallaan skaalattu pareille. Mutta sitten käytännön elämässä voit kyllä itse päättää omilla valinnoilla paljonko sitä rahaa sinkkuna menee ja yhden ihmisen ruokamenot yms tietysti ovat pienemmät.
Miksi sinkun pitäisi asua kerrostaloyksiössä eikä esim. omakotitalossa? Sinkulla on mahdollisuus asua leveämminkin ilman että on miljönääri. Edullisia omakotitaloja suomesta löytyy vaikka kuinka.
Olen pienituloinen, mutta mulla jää rahaa säästöön nyt, kun ex-mies ei ole enää kuvioissa. Havahduin vasta jälkeenpäin, että mun rahat oli "meidän rahoja" ja hänen rahoillaan ostetut asiat oli tavallaan lahjoja. Onneksi jatkossa ei tarvitse ajautua olemaan samalla tavalla tyhmä :D
Vierailija kirjoitti:
Emäntä sisustaa sekä pyrkii nostamaan elintasoa kulutuksella. Pakolliset yhteiset harrastukset syö lopunkin hyödyn asumiskustannusten jakamisesta.
Sähkö- ja vesilasku 5-kertaistuu jos on nainen talossa.
"Sähkö- ja vesilasku 5-kertaistuu jos on nainen talossa"
Riippuu naisesta. Mulla on vaimona nainen, jonka kulutustottumukset on suurin piirtein samat kuin itsellä, myös muissa asioissa kuin sähkössä ja vedessä. Ei ole ongelmaa.
Kyllä ne kulutustottumukset on enemmän yläpäästä kiinni, kuin alapäästä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan riippuu siitä miten elät. Parisuhteen etuja on muun muassa halvemmat hotellihuoneet, kahdelle tarkoitetut pakkaukset jne jne koska edelleen oletus tuntuu olevan, että kaikki pariutuvat ja sinkkuus on vaan vaihe. Tämä maailma on tavallaan skaalattu pareille. Mutta sitten käytännön elämässä voit kyllä itse päättää omilla valinnoilla paljonko sitä rahaa sinkkuna menee ja yhden ihmisen ruokamenot yms tietysti ovat pienemmät.
"Tämä maailma on tavallaan skaalattu pareille"
Kyllä, koska vähemmän yllättäen aika harva matkustaa yksin. Jos ei ole suoraan parisuhteessa, niin sitten mennään kaveri(e)n kanssa. Ja hotellihuoneen kustannukset nyt on aikalailla samat, riippumatta siitä onko sänky metrin vai kaksi leveä.
On täysin ymmärrettävää, että asiat suunnitellaan suurille massoille ja siitä poikkeava joutuu "kärsimään"
Minulla jää enemmän rahaa, kun olen sinkku. Huomattavasti. Jotenkin aina löysin persaukiset reppanat ja minä ostin sitten kaikki plus aina oltiin lainailemassa. Nyt harrastan ratsastusta ja ostin asunnon pari vuotta sitten, jonka lainaa maksanut jo lähes 30k pois tuossa parissa vuodessa. Rahaa löytyy myös sijoittamiseen. Parisuhteissa rahat valui sormien välistä ilman, että sitä edes tajusi....
asianajajaN
Tuosta kulujen jakamisesta. Voihan sitä sinkkukin muuttaa kimppakämppään, hankkia auton yhteisomistuksella jne.
Mutta yleisesti ottaen esim. minulla olisi tietysti jäänyt paljon enemmän rahaa omaan käyttöön, jos en olisi mennyt parisuhteeseen, perustanut perhettä ja vastannut vuosikymmenten ajan suurimmasta osasta perheen kuluista. Mutta eihän niitä kahta elämää sinänsä voi verrata.
Parisuhde ilman lapsia tulee varmasti halvemmaksi sellaiselle, joka tienaa vähemmän kuin puolisonsa ja kulut jaetaan puoliksi.
Tyytyväinen sinkkuna. Ei tarvitse ostaa miehelle kaljaa tai muita turhakkeita. N30
No yksin olis todella paljon halvempaa asua.mää tienaan 10 kertaa enempi kun puoliso.nyt menee kulutukseen .yksin kävis kerran viikossa h u o r i s s a ja jokakuukausi etelässä ni edelleen olis paljon enempi rahaa kun parisuhteessa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvostan enemmän omaa vapauttani kuin rahaa. Rahaa tulee ja rahaa menee. Mitään et saa mukaasi täältä maan päältä lähtiessä. Olet yksin tai kaksin,nauti elämästä. Ei raha tuo onnea.
Köyhän puhetta. Raha todellakin tuo onnea, monella tapaa!
Kyllä, hyvä esimerkki tästä on vaikka Onassiksen laivanvarustajasuvun perijä Christina Onassis, joka peri 2 miljardia isältään. Hän aviooitui 4 kertaa ja kärsi masennuksesta ja päihdeongelmista. Kuoli alle nelikymppisinä. Omaisuus siirtyi 3-vuotiaalle tyttärelle, jonka elämä on myös ollut vaikeaa.
Yllättävän monissa parisuhteissa mies maksaa lainanlyhennykset ja nainen "vähäiset" ruokakulut.
Enpä sanoisi ruokakuluja vähäisiksi, ainakaan tänä päivänä.
Miehen ruokaan menee paljon rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen nainen. Suhteessamme maksamme yhteiset menot puoliksi, molemmilla omat tilit. Aika lailla saman verran menee kuin sinkkuna, mutta ihan eri asioihin. Asumismenot halvemmat, mutta ruokalasku on paljon suurempi ja huvituksiin ja reissaamiseen menee enemmän rahaa, kun on miehen kanssa helpompi lähteä.
Itse reissaan sinkkuna yhtälailla kuin parisuhteessa ja tulee kalliimmaksi kun kukaan ei ole jakamassa hotellihuoneen hintaa. Joskus toki matkustan kavereiden kanssa, mutta aika paljon sooloreissuja.
Jos kumpkikin parisuhteen osapuoli on nk normaalisti työelämässä oleva henkilö ja rahankäyttötavat ovat edes kutakuinkin järkevät niin takuulla on edullisempaa elää parisuhteessa. Pariskunnan kotivakuutus tulee edullisemmaksi kuin kahden erillisen henkilön kotivakuutus, 100 neliön asunnon hinnalla ei saa kahta 50 neliön asuntoa (pätee niin ostohintaan, yhtiövastikkeeseen kuin vuokraankin), ruuanlaitossa tulee skaalaetuja, sähköä ei kulu tuplasti vaikka kaksi ihmistä asuisi yhdessä, yms.
Parisuhteessa on minun kokemukseni mukaan todella paljon halvempaa asua.
Parempi palkkaisen puolisoni kuoltua, tulot ovat nyt 70% pienemmät, mutta kulut tasan samat kuin ennenkin. Asunnon hoitovastike, rahoitusvastike, lainanhoitokulut, vakuutukset, sähkö, vesitasoituslasku, auton vero, bensa, asukaspysäköinti, liikennevakuutus ja kasko, kesämökin tienhoitomaksu, palovakuutus, jätemaksu.
Vain ruokakulut ovat 10% pienemmät, yllätys että vain näin vähänpienemmät.
Jos olet mies, niin halvempaa sinkkuna. Jos olet nainen, niin halvempaa parisuhteessa. Toki on poikkeustapauksiakin, mutta pääsääntöisesti näin.
Parisuhteessa huomattavasti enemmän rahaa. Helppo laskea 1+1=2. Mutta yksin on vain 1. Mut tarvii olla samaa mieltä raha-asioissa.🤑
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Emäntä sisustaa sekä pyrkii nostamaan elintasoa kulutuksella. Pakolliset yhteiset harrastukset syö lopunkin hyödyn asumiskustannusten jakamisesta.
Sähkö- ja vesilasku 5-kertaistuu jos on nainen talossa."Sähkö- ja vesilasku 5-kertaistuu jos on nainen talossa"
Riippuu naisesta. Mulla on vaimona nainen, jonka kulutustottumukset on suurin piirtein samat kuin itsellä, myös muissa asioissa kuin sähkössä ja vedessä. Ei ole ongelmaa.
Kyllä ne kulutustottumukset on enemmän yläpäästä kiinni, kuin alapäästä.
Samma här. Vaimo on, mutta hän ei lotraa. Peseytyy kyllä.
Näin parisuhteessa tulee paljon halvemmaksi kun löysin maksukykyisen kumppanin. Nyt minä voin keskittyä nuorisotyöhöni kokoomusnuorissa :)
Itse olisin luultavasti noin 1M€ rikkaampi sinkkuna kuin nyt perheellisenä. Sen verran lasken että tässä 25 vuoden aikana on mennyt enemmän rahaa elämiseen kuin yksin olisi mennyt.