Juustokakku ilman liivatetta
Kommentit (17)
Miksi pitäisi tehdä ilman liivatetta?
Vierailija kirjoitti:
Koska liivate on ällöttävää luuliimaa, jota ei pitäisi syöttää edes koirille tai sioille.
Googlaa liivatteeton juustokakku ja korvaa herukoilla ohjeen marjat tmv. Hyydyttämiseen käytetään joko agar-agaria, valkosuklaata (sopii varmasti kirpeiden marjojen kanssa) tai tomusokeria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska liivate on ällöttävää luuliimaa, jota ei pitäisi syöttää edes koirille tai sioille.
Ne on sellaisia kirkkaita levyjä, ei minua ällötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok sun valinnat perustuu siis tarkoitukselliselle tietämättömyydelle siitä, mitä ne ovat.
Minä teen aina paistetun juustokakun.
Vierailija kirjoitti:
Liivatteella tulee ällö rakenne. Kiinteää ja tytisevää, inhottava suutuntuma.
Ei tarvita liivatetta, jos lisäät massaan sulatettua valkosuklaata. Sopii erityisesti noitten kirpeiden marjojen kanssa.
Tässä hyväksi havaittu ohje:
pohja:
210 g vehnäjauhoja
70 g sokeria
140 g margariinia (jääkaappikylmää)
2-3 rkl kylmää vettä
ripaus suolaa
täyte:
500 g vegaanista rahkaa tai kreikkalaista jogurttia (itse käytän Alpron kreikkalaista)
120 g vegaanista tuorejuustoa
200 ml vegaanista kermaa
120 g margariinia (sulatettuna)
n. 100 g sokeria (tai maun mukaan)
50 g maissi- tai perunajauhoa
1 tl vaniljaa
yhden sitruunan mehu + raastettu kuori (voi jättää halutessa pois)
Sekoita jauhot, sokeri ja suola kulhossa täytettä varten. Lisää joukkoon palasteltu margariini ja vesi. Vaivaa taikinaa käsin ja muodosta siitä pallo. Laita taikina jääkaappiin täytteen valmistuksen ajaksi.
Sekoita kaikki täytteen ainekset kulhossa sähkövatkainta käyttäen kunnes seos on paksua ja tasaista.
Kaulitse taikina pyöreäksi levyksi ja painele voidellun irtopohjavuoan pohjalle. Painele haarukalla muutama reikä taikinan pinnalle.
Kaada täyte pohjan päälle. Kopauta vuokaa pari kertaa jotta ilmakuplat lähtevät.
Paista kakkua 180-asteisessa uunissa noin tunti. Sen jälkeen väännä uunista virta pois ja avaa luukku osittain. Jätä kakku uuniin vielä 10 minuutiksi. Anna jäähtyä ensin huoneenlämmössä ja sitten kiinteytyä jääkaapissa yön yli.
Päälle voi laittaa mitä tahansa marjoja. Itse laitan usein mansikoita ja teen niiden päälle kiilteen hyytelösokerilla.
Huom. myös murskatuista digestive-kekseistä ja sulasta margariinista tehty pohja toimii tässä kakussa hyvin.
Taloussuklaakin käy. Netistä löytyi ohje.
Nro 13 jatkaa: tämä ohje on siis n. 20-22 cm vuokaa varten.
Juu, valkosuklaa toimii. Yön yli jääkaapissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok sun valinnat perustuu siis tarkoitukselliselle tietämättömyydelle siitä, mitä ne ovat.
Tokihan tiedän että liivate tehdään eläinten nahoista, luista, suolista yms. Nahoista saa myös erinomaista puusepänliimaa, joka edelleen puolustaa paikkaansa vaikka kaikenlaisia muitakin on keksitty.
Korvaa liivate agar-agarilla.