Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko halvempaa elää sinkkuna vai parisuhteessa?

Vierailija
16.01.2022 |

Asumiskuluthan parisuhteessa voi jakaa puoliksi, mutta sinkku taas päättää itse omista rahoistaan. Miten teillä, jäikö enemmän rahaa säästöön sinkkuna vai parisuhteessa?

Kommentit (614)

Vierailija
521/614 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähinnä tarkoitin tuolla asumismukavuudella sitä, että yhdessä asuessa on usein mahdollista samoilla asumiskuluilla asua omakoti- tai rivitalossa, on omaa pihaa, vehreää luontoa lähellä ja esim isompi keittiö ja kylpyhuone saunoineen.

Yksin kerrostaloasunnossa asuessa noista saa yleensä tinkiä ja se laskee ainakin omalla kohdallani asumismukavuutta vaikka kuinka saa asua yksin.

Minun asumismukavuuttani laskisi, jos joutuisin asumaan omakoti- tai rivitalossa.

Vierailija
522/614 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksinasuessa riittää vähemmät neliöt, mutta toisaalta taas asumismukavuudesta joutuu tinkimään verrattuna siihen että maksaa oman puolikkaansa yhdessä asuessa.

Lisäksi jos yhdessä asuessa kumpikin maksaisi edelleen saman verran asumisesta kuin mitä nyt yksin asuessa niin sillä kokonaissummalla saisi jo turhankin hulppeasti neliöitä kahdenkin ihmisen tarpeisiin. Asumiskulut on pienemmät ainakin omassa tapauksessani jos maksan puolet sen tilavamman yhteisasumisen kuluista verrattuna siihen että maksan yksin ahtaahkon yksinasumiseni kulut.

Yhdessä asuessa oli myös vara harrastaa säännöllisesti kahtakin sellaista lajia (toista kesällä, toista talvella) joista kummastakin olen joutunut nyt yksinasuessa luopumaan asuinkulujen kasvaessa.

Ja niin muuten on joutunut luopumaan ex-mieskin. Toinen lajeista oli yhteinen vaikka sitä yksinkin voi mainiosti harrastaa.

Minä olen oikein tyytyväinen 60 m2:n kaksiossa enkä kaipaa yhtään omakotitaloa. Tilaa on yhdelle ihan riittävästi. 

Minäkin olen muuten, mutta onhan tämä kallista asumista siihen verrattuna, kun asuttiin exän kanssa tässä yhdessä ja jaettiin kulut.

No me asuttiin talossa aiemmin, mutta kaksio riittää hyvin nyt näin yksin asuessa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
523/614 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinkkuna maksoin 700€ vuokraa. Parisuhteessa saman verran, isompi asunto ja lähellä keskustaa, koska mies ei suostunut muuttamaan muualle. Sinkkukämppääni kuului autopaikka, uudessa se maksoi 50€/kk. Uudesta kämpästä oli pidempi matka harrastuksiin, joten bensakulut kasvoivat. Laitoimme ruokakulut puoliksi, eli nekin kulut kasvoivat, koska mies söi enemmän ja halusi koko ajan herkkuja. Miehen vanhemmat asuivat pitkällä, joten heidänkin tapaamisesta tuli kuluja. Samoin siitä, että yhtäkkiä oli enemmän joululahjoja jne ostettavana. Myös ulkona kävin parisuhteessa enemmän kuin muuten.

Toisin sanoen kalliimpaa oli parisuhteessa.

Vierailija
524/614 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taloudellisesti parisuhteessa, jossa molemmat tienaavat, on tietenkin halvempaa elää. Huomattavan suuri osa menoista voidaan silloin jakaa kahtia, jotka kaikki sinkku joutuu itse maksamaan.

Miten niin "tietenkin halvempi elää" parisuhteessa? Ihan itse joudun omat menoni maksamaan, olin sitten sinkku vai parisuhteessa, joten suhdestatus ei vaikuta taloudelliseen tilanteeseeni.

Tietenkin kumpikin maksaa omat menonsa, mutta esim sähkölasku siirtoineen menee yhdessä asuessa puoliksi. Sähköä ei kuitenkaan kulu tuplamäärää kun samalla uuninlämmittämisellä ruokaa tulee kahdellekin ja saman valon ääressä näkee olla ja samaa telkkaria katsoo. Lisäksi toisella voi olla netflix ja toisella sitten vaikka ruutuplussa joten vaikka rahaa meneekin suoratoistoon kuten ennenkin niin saa myös toisen palvelun käyttöönsä.

Samoin vakuutukset maksetaan puoliksi vaikka summa ei olekaan tupla aiempaan verrattuna. Ja suurimpana tietysti vuokra joka ei sekään ole tuplaa aiempaan verrattuna vaikka asunto olisi tilavampi.

Lisäksi vapaa-aikana menee vähemmän rahaa ainakaan ihan joutavuuksiin koska ei tule sillälailla vietettyä aikaa jossain kahviloissa ja ravintoloissa mitä sinkkuna.

Vierailija
525/614 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjusta näkee hyvin kuinka moni on pariutunut ihan itselleen vääränlaisen ihmisen kanssa ja antanut piut paut esim sille, että elämäntavat olisi tarpeeksi yhtenäiset.

Ei ihmekään, että yhteiselo on saanut katkeroitumaan.

Vierailija
526/614 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taloudellisesti parisuhteessa, jossa molemmat tienaavat, on tietenkin halvempaa elää. Huomattavan suuri osa menoista voidaan silloin jakaa kahtia, jotka kaikki sinkku joutuu itse maksamaan.

Miten niin "tietenkin halvempi elää" parisuhteessa? Ihan itse joudun omat menoni maksamaan, olin sitten sinkku vai parisuhteessa, joten suhdestatus ei vaikuta taloudelliseen tilanteeseeni.

Tietenkin kumpikin maksaa omat menonsa, mutta esim sähkölasku siirtoineen menee yhdessä asuessa puoliksi.

Niin, yhdessä asuessa. Väite kuitenkin oli, että parisuhteessa on "tietenkin halvempi elää".  Tarkoititko sanoa, että yhdessä kumppanin kanssa asuessa voi jotkut kulut jakaa? Tuo on kuitenkin aika eri asia.

Vierailija
527/614 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu...jos jonkun hienohelman kanssa menee yhteen niin kalliimpi kun yksin.

Vierailija
528/614 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kuin täällä on sanottu; riippuu täysin parisuhteesta.

Asumme omistamassani talossa, josta maksan kaikki kulut itse. Ruoankin ostin pitkään itse, sekä kokkasin sen. Jossain vaiheessa kuohahti vähän ylitse ja mies tuo silloin tällöin juuston tai jukurtin.

Hienoa.

Vierailija
529/614 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinkku kirjoitti:

Sinkkuna päätän rahoistani itse. Asun omassa kerrostalo kaksiossa ja lisäksi 2 sijoitusyksiötä joista saan vuokratuloja. Pärjään mukavasti yksin tuloillani.

Et vastannut kysymykseen. 

Vierailija
530/614 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin parisuhteessa on edullisempi elää, kuin yksin.

Molemmilla.

Vuokra / vastike puoliksi, sähkökulut, vesimaksut, kotivakuutus ym.kulut.

Samoin sanomalehti, oli se sitten digi-tai paperinen, kaikille kai tulee oman maakunnan pää sanomalehti ainakin digiversioina.

Kun asutaan erillään, kumpikin maksaa nuo kulut yksin.

Tuplamaksut tavallaan.

Selvähän se, että jokainen pari sopii nuo menot yhdessä asuessa tasapuolisesti, oma vika ellei näin tapahdu.

Avioliitossa asia on erilainen, koska aviopuolisosolla on elatusvelvollisuus puolisoaan kohtaan.

Ja avioliitossa yleensä se puoliso maksaa enemmän menoista, joka ansaitsee, siis palkkaa selvästi enemmän, kuin toinen puoliso.

Tuntuuhan se molempien avoliittolaosen kukkaroissa, kun vuokramenot puolittuu, kun nettiä, sanomalehteä, sähköä, kotivakuutusta ei tarvitse yksin maksaa.

Eri asia kokonaan melkohyvätuloiset miehet ja naiset, joille muutaman satasen menot ei vaikuta

talouteen, yhtään mitään.

Siis pystyy asumaan omalla palkallaan hyvin, ostamamaan meikkejä, muotivaatteita, käymään hieronnassa, kampaajalla, kylpylöissä yms., , eikä se vaikuta hänen talouteensa pätkääkään.

Vierailija
531/614 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku nyt tätä vielä epäilee, niin kokeilemaan ainakin sitä sinkkuna elämistä. Ei tarvitse enää epäillä. Yksi kämppä, yhdet/ kahdet tulot.

Vierailija
532/614 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos parisuhteessa kaikki kulut maksetaan puoliksi, tulee vähempään tyytyvälle halvemaksi olla yksin. Usein muttei aina se vähempään tyytyvä olisi nainen.

Vierailija
533/614 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos joku nyt tätä vielä epäilee, niin kokeilemaan ainakin sitä sinkkuna elämistä. Ei tarvitse enää epäillä. Yksi kämppä, yhdet/ kahdet tulot.

Joo kyllä näin sinkkuna säästää enemmän. Tyydyn yksinään vähempään, mutta parisuhteessa mentiin molempien ehdoilla. 

Vierailija
534/614 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ex-vaimo oli kauhee tuhlari j minä ja lapset elettiin köyhyydessä. Äiti häippäs toisen miehen mukaan ja kas....sain hyvän palkkani päälle elarit ja lapsilisät ja sen jälkeen olemme lasten kaa edelleen herroiksi. On varaa matkustaa ja ostella muotivaatteita lapsillekin.

Vierailija
535/614 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs eronnut mies kertoi, että kun olivat silloisen vaimonsa kanssa menneet joihinkin eroasioihin liittyviin keskusteluihin tms., niin heille oli kerrottu, että molempien elämisenkustannukset tulevat liki kaksinkertaistumaan.

Vierailija
536/614 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin parisuhteessa on edullisempi elää, kuin yksin.

Molemmilla.

Vuokra / vastike puoliksi, sähkökulut, vesimaksut, kotivakuutus ym.kulut.

Samoin sanomalehti, oli se sitten digi-tai paperinen, kaikille kai tulee oman maakunnan pää sanomalehti ainakin digiversioina.

Kun asutaan erillään, kumpikin maksaa nuo kulut yksin.

Tuplamaksut tavallaan.

Selvähän se, että jokainen pari sopii nuo menot yhdessä asuessa tasapuolisesti, oma vika ellei näin tapahdu.

Avioliitossa asia on erilainen, koska aviopuolisosolla on elatusvelvollisuus puolisoaan kohtaan.

Ja avioliitossa yleensä se puoliso maksaa enemmän menoista, joka ansaitsee, siis palkkaa selvästi enemmän, kuin toinen puoliso.

Tuntuuhan se molempien avoliittolaosen kukkaroissa, kun vuokramenot puolittuu, kun nettiä, sanomalehteä, sähköä, kotivakuutusta ei tarvitse yksin maksaa.

Eri asia kokonaan melkohyvätuloiset miehet ja naiset, joille muutaman satasen menot ei vaikuta

talouteen, yhtään mitään.

Siis pystyy asumaan omalla palkallaan hyvin, ostamamaan meikkejä, muotivaatteita, käymään hieronnassa, kampaajalla, kylpylöissä yms., , eikä se vaikuta hänen talouteensa pätkääkään.

Mielestäsi kaikki, jotka ovat parisuhteessa, asuvat yhdessä kumppanin kanssa? Haluatko lukita vastauksen?

Vierailija
537/614 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parisuhteessa, mutta niin että molemmilla on paperilla omat asunnot eli oat kelan silmissä sinkkuja. Molemmat saa kelan tuet ja toisen asunnon voi jälleenvuokrata tai laittaa airbnb käyttöön. Näin on vuosikymmeniä parit kelaa koijanneet

Vierailija
538/614 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten te ääliöt ette saa kalloonne, että parisuhde ja asumisjärjestelyt ovat aivan eri asioita?

Vierailija
539/614 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parisuhteessa, mutta niin että molemmilla on paperilla omat asunnot eli oat kelan silmissä sinkkuja. Molemmat saa kelan tuet ja toisen asunnon voi jälleenvuokrata tai laittaa airbnb käyttöön. Näin on vuosikymmeniä parit kelaa koijanneet

Karma saattaa purasta jossakin vaiheessa. En ymmärrä tämmöistä valehtelun määrää.

Vierailija
540/614 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin minulla kuluu ruokaan vähemmän rahaa sinkkuna kuin aiemmin parisuhteessa.