Onko halvempaa elää sinkkuna vai parisuhteessa?
Asumiskuluthan parisuhteessa voi jakaa puoliksi, mutta sinkku taas päättää itse omista rahoistaan. Miten teillä, jäikö enemmän rahaa säästöön sinkkuna vai parisuhteessa?
Kommentit (614)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinkkuna vuokra 650 euroa + vesi ja sähkö
Parisuhteessa vuokra 325 + vesi yhdeltä ja sähkölaskusta puolet
Ruokakauppa + kahvilat + ravintolat + wolt yms sinkkuna noin 600 euroa
Parisuhteessa meillä menee yhteensä hieman vähemmän. Teemme ruoat kotona ja eikä synny myöskään enää hävikkiä. Tämä oli se mihin aiemmin tuhlasin paljon.
Sinkkuna oli auto ja nyt autoilun kulut puoleksi muutoin mutta minä maksan bensoja harvemmin. Säästöä siis tässäkin reilusti
Sinkkuna mulla on 220 000 euron asunto ja parisuhteessa oli 550 000 euron asunto. Ei suurta eroa lainakustannuksissa.
Sinkkuna kokkaan kaiken ruoan itse ja teen paljon kasvisruokaa käyttäen edullisia palkokasveja. Parisuhteessa käytiin paljon ulkona syömässä ja kotiin ostettiin kallista lihaa ja kalaa. Syön sinkkunakin kalaa ja lihaa, mutta valitsen edullisempia vaihtoehtoja.
Sinkkuna luovuin autosta ja käytän julkista liikennettä. Parisuhteessa piti olla auto, kun toinen ei julkisia halunnut käyttää vaan joka paikkaan piti mennä autolla.
Paljon on tullut säästöä näin sinkkuna.
Eron jälkeen mulla alkoi rahaa säästyä niin paljon, että pankki otti yhteyttä, että voisinko miettiä sijoittamista. Mulla väheni myös matkustaminen. Ennen käytiin kaukomatkoilla, mutta nyt mulle riittää joku mukava Euroopan loma kavereiden kanssa kerran vuodessa. Oli ne kaukoreissut parisuhteessa ihan mukavia, mutta kyllä mulle vähempikin matkustaminen riittää. Yksin en edes uskaltaisi lähteä niihin kohteisiin, missä kävin parisuhteessa. Kyllä sitä kaksi tulee tuhlattua paljon enemmän rahaa kuin yksin.
Yksinasuessa riittää vähemmät neliöt, mutta toisaalta taas asumismukavuudesta joutuu tinkimään verrattuna siihen että maksaa oman puolikkaansa yhdessä asuessa.
Lisäksi jos yhdessä asuessa kumpikin maksaisi edelleen saman verran asumisesta kuin mitä nyt yksin asuessa niin sillä kokonaissummalla saisi jo turhankin hulppeasti neliöitä kahdenkin ihmisen tarpeisiin. Asumiskulut on pienemmät ainakin omassa tapauksessani jos maksan puolet sen tilavamman yhteisasumisen kuluista verrattuna siihen että maksan yksin ahtaahkon yksinasumiseni kulut.
Yhdessä asuessa oli myös vara harrastaa säännöllisesti kahtakin sellaista lajia (toista kesällä, toista talvella) joista kummastakin olen joutunut nyt yksinasuessa luopumaan asuinkulujen kasvaessa.
Ja niin muuten on joutunut luopumaan ex-mieskin. Toinen lajeista oli yhteinen vaikka sitä yksinkin voi mainiosti harrastaa.
Vierailija kirjoitti:
Yksinasuessa riittää vähemmät neliöt, mutta toisaalta taas asumismukavuudesta joutuu tinkimään verrattuna siihen että maksaa oman puolikkaansa yhdessä asuessa.
Lisäksi jos yhdessä asuessa kumpikin maksaisi edelleen saman verran asumisesta kuin mitä nyt yksin asuessa niin sillä kokonaissummalla saisi jo turhankin hulppeasti neliöitä kahdenkin ihmisen tarpeisiin. Asumiskulut on pienemmät ainakin omassa tapauksessani jos maksan puolet sen tilavamman yhteisasumisen kuluista verrattuna siihen että maksan yksin ahtaahkon yksinasumiseni kulut.
Yhdessä asuessa oli myös vara harrastaa säännöllisesti kahtakin sellaista lajia (toista kesällä, toista talvella) joista kummastakin olen joutunut nyt yksinasuessa luopumaan asuinkulujen kasvaessa.
Ja niin muuten on joutunut luopumaan ex-mieskin. Toinen lajeista oli yhteinen vaikka sitä yksinkin voi mainiosti harrastaa.
Minä olen oikein tyytyväinen 60 m2:n kaksiossa enkä kaipaa yhtään omakotitaloa. Tilaa on yhdelle ihan riittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Oma asumismukavuuteni on ainakin aivan eri sfääreissä, kun asun yksin omassa kodissani enkä toisen ihmisen kanssa. Yhteen muuttaminen nimenomaan heikentää asumismukavuutta.
Taloudellisesti parisuhteessa, jos esim kulut jaetaan tulojen mukaan. Yksin maksat kaiken saman yksin, mitä parisuhteessa kaksin, asuminen, ruoka, jne. Toki kulutkin on isompia, ruoka, sähkö yms, mutta tulojakin on enemmän .... Teoriassa. Käytäntöhän ei ikinä mene ihan samoin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen oikein tyytyväinen 60 m2:n kaksiossa enkä kaipaa yhtään omakotitaloa. Tilaa on yhdelle ihan riittävästi.
Minusta tuo on valtava asunto yhdelle ihmiselle. En tule varmaan koskaan asumaan noin suuressa kodissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parisuhteessa meillä menee yhteensä hieman vähemmän. Teemme ruoat kotona ja eikä synny myöskään enää hävikkiä. Tämä oli se mihin aiemmin tuhlasin paljon.
Sinkkuna oli auto ja nyt autoilun kulut puoleksi muutoin mutta minä maksan bensoja harvemmin. Säästöä siis tässäkin reilusti
Sinkkuna mulla on 220 000 euron asunto ja parisuhteessa oli 550 000 euron asunto. Ei suurta eroa lainakustannuksissa.
Sinkkuna kokkaan kaiken ruoan itse ja teen paljon kasvisruokaa käyttäen edullisia palkokasveja. Parisuhteessa käytiin paljon ulkona syömässä ja kotiin ostettiin kallista lihaa ja kalaa. Syön sinkkunakin kalaa ja lihaa, mutta valitsen edullisempia vaihtoehtoja.
Sinkkuna luovuin autosta ja käytän julkista liikennettä. Parisuhteessa piti olla auto, kun toinen ei julkisia halunnut käyttää vaan joka paikkaan piti mennä autolla.
kyllä kyllä, ja aamuisin laitat miesnutturan kuntoon ja kirmaat hymyssä suin julkisen liikenteen luotettavaan huomaan, levittäen vihersanomaa kanssamatkustajille, jotka eivät voi sietää sinua. koska haiset navetalle syötyäsi papuja ja heinää.
Vierailija kirjoitti:
Taloudellisesti parisuhteessa, jos esim kulut jaetaan tulojen mukaan. Yksin maksat kaiken saman yksin, mitä parisuhteessa kaksin, asuminen, ruoka, jne. Toki kulutkin on isompia, ruoka, sähkö yms, mutta tulojakin on enemmän .... Teoriassa. Käytäntöhän ei ikinä mene ihan samoin
Olen ollut parisuhteessa vuosikausia ja ihan itse maksan asumiseni, ruokani ja sähköni. Olisikin joku rikas hyväntekijä, joka voisi jakaa nämä kanssani tulojen suhteessa. :D
Vierailija kirjoitti:
Olen mies ja avioeron jälkeen jäi enemmän rahaan käyttöön kuin avioliitossa.
Nyt jälleen uudessa parisuhteessa ja taas menee enemmän rahaa.
Itse olen tarkan euron ihminen, mutta nainen aina haluaa uusia verhoja, huonekaluja, kylppärikalusteita, uusia lasten vaatteita jne.
No kantsisko sitten miettiä sitä omaa naismakua uudemman kerran? Lapset kasvaessaan toki tarvitsee uusia vaatteita/kenkiä, mutta ei kaikki naiset halua vaihtaa sisustusta alvariinsa tai olla tekemässä jatkuvasti jotain uutta remppaa.
Toisaalta nuokin on yhdessä asuessa niitä yhteisiä päätöksiä jotka myös kustannetaan yhdessä eli mikään pakkohan noihin ei ole kenenkään suostua poislukien tietysti sellaiset rempat jotka on pakollisia ja joiden skippaaminen laskee talon arvoa.
Hassusti tosi moni mies vaikuttaa olevansa ihan kuin tuuliajolla parisuhteessa eläessään eli kaikki kelpaa ja kaikkeen myönnytään mitä toinen vaan keksii vaatia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kyllä kyllä, ja aamuisin laitat miesnutturan kuntoon ja kirmaat hymyssä suin julkisen liikenteen luotettavaan huomaan, levittäen vihersanomaa kanssamatkustajille, jotka eivät voi sietää sinua. koska haiset navetalle syötyäsi papuja ja heinää.
Teen enimmäkseen etätöitä ja harvoin käytän edes sitä julkista liikennettä.
Vierailija kirjoitti:
Naiselle on halvempaa elää sinkkuna.
Miehelle halvempaa parisuhteessa.
Moni eronnut nainen hämmästyy, miten paljon enemmän jää käteen rahaa joka kk, kun ei ole miestä kuppaamassa.
Oli aika venäläinen versio aiheesta...
Joillekin miehille halvempaa sinkkuna, mutta useimmille sekä naisille, että miehille halvempaa parisuhteessa.
Tai no ehkä pääkaupunkiseudulta (ja tältä palstalta) löytyy myös niitä hyvintienaavia semikauniita tanttoja, jotka ovat ottaneet jonkun persaukisen kaksilahkeisen kotieläimekseen.
DINK-pariskuntia pidetään maksukykyisimpänä kansanosana, eli varmaan keskimäärin parisuhteessa eläminen tulee "halvemmaksi". Eri asia on tietysti, jos on lapsia tai jos vain toinen tienaa (suurimman osan tuloista). Silloin parisuhde tulee toiselle erittäin halvaksi ja toiselle erittän kalliiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma asumismukavuuteni on ainakin aivan eri sfääreissä, kun asun yksin omassa kodissani enkä toisen ihmisen kanssa. Yhteen muuttaminen nimenomaan heikentää asumismukavuutta.
Niin, sehän riippuu siitä minkälaisen kumppanin itselleen valitsee. Lähinnä tarkoitin tuolla asumismukavuudella sitä, että yhdessä asuessa on usein mahdollista samoilla asumiskuluilla asua omakoti- tai rivitalossa, on omaa pihaa, vehreää luontoa lähellä ja esim isompi keittiö ja kylpyhuone saunoineen.
Yksin kerrostaloasunnossa asuessa noista saa yleensä tinkiä ja se laskee ainakin omalla kohdallani asumismukavuutta vaikka kuinka saa asua yksin.
Sinkkuna asuin yksiössä ja vuokra 770 euroa. Kaksio ja vuokra 1100 euroa jaettuna kahdella. Edelleen vain yksi auto ja ravintolassa istumiset ja baari-illat jääneet vähemmäksi. Silloin kun käymme mies tarjoaa. Vaatteisiin menee vähemmän myös rahaa kun ei tarvitse laittautua iltamenoihin yhtä usein ollakseni miesten mieleen kuten sinkkuna.
Vierailija kirjoitti:
Miten tuo tulojen mukaan jakaminen asiaan vaikuttaa? Jos toinen tienaa vaikka 90% ja toinen 10% tuloista, niin silloinhan se enemmän tienaava joutuu maksamaan isommasta vuokrasta, ruokalaskusta- ja kaikesta muusta selvästi enemmän kuin mitä yksin asuessaan. Aika vähän on sellaista pakollista, missä pariskunta oikeasti säästäisi. Ehkä kaksion vuokra on toki hieman alhaisempi kuin kahden yksiön ja sähköä ei varmaan kulu ihan kaksinkertaista määrää. Melkein kaikki muu on extraa, Netflixin voi jakaa tai toisesta autosta voi luopua, mutta streamauspalvelut eivät ole välttämättömiä ja julkinen liikenne tulee kuitenkin halvemmaksi.
Sen myönnän, että jos pariskunnan tulot ovat suunnilleen yhtä suuret, niin voi olla, että kumpikin "säästää" hieman yhteen muuttaessa.
Taloudellisesti parisuhteessa, jossa molemmat tienaavat, on tietenkin halvempaa elää. Huomattavan suuri osa menoista voidaan silloin jakaa kahtia, jotka kaikki sinkku joutuu itse maksamaan. Mutta yksineläjällä on se rajaton vapaus mennä, tulla ja tehdä ihan mitä haluttaa. Tälle vapaudelle on tietenkin mahdotonta määrittää hintaa, mutta minä en kuitenkaan vaihtaisi sitä pois. Hui, ensi vuosi on taas karkausvuosi, pitänee piiloutua kosijattarilta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen muuten, mutta onhan tämä kallista asumista siihen verrattuna, kun asuttiin exän kanssa tässä yhdessä ja jaettiin kulut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, sehän riippuu siitä minkälaisen kumppanin itselleen valitsee.
Ei se ainakaan omalla kohdallani kumppanista riipu vaan siitä, asunko yksin vai toisen ihmisen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Taloudellisesti parisuhteessa, jossa molemmat tienaavat, on tietenkin halvempaa elää. Huomattavan suuri osa menoista voidaan silloin jakaa kahtia, jotka kaikki sinkku joutuu itse maksamaan.
Miten niin "tietenkin halvempi elää" parisuhteessa? Ihan itse joudun omat menoni maksamaan, olin sitten sinkku vai parisuhteessa, joten suhdestatus ei vaikuta taloudelliseen tilanteeseeni.
Olen mies ja avioeron jälkeen jäi enemmän rahaan käyttöön kuin avioliitossa.
Nyt jälleen uudessa parisuhteessa ja taas menee enemmän rahaa.
Itse olen tarkan euron ihminen, mutta nainen aina haluaa uusia verhoja, huonekaluja, kylppärikalusteita, uusia lasten vaatteita jne.