Jaa parhaat budjettiruokasi ja muut tilapäiset köyhäilyvinkit!
Tulen elämään nyt ainakin muutaman kuukauden erittäin pienillä tuloilla. Nyt pitäisi siis keksiä maistuvaa ruokaa minimaalisen pienellä rahalla. Olisiko vinkkejä? Puuro on muuten ihan ok, mutta se tekee minulle entistä suuremman nälän.
Muitakin köyhäilyvinkkejä saa antaa. Pulloja voisin keräillä muuten, mutta talvella niitä ei löydy oikein mistään. Nettikirppiksiäkin voisin kokeilla, siis laittaa myyntiin jotain.
Kommentit (128)
Tee enemmän ruokaa kerralla. Jos sinulla on pakastin, laita ruoka annoksen kokoisiin pakasterasioihin. Kun teet useamman kerran, on pakastimessa vaihtelevaa ruokaa pitkäksi aikaa.
Herneissä on hyvää proteiinia ja terveellinen muutenkin. Tee itse hernekeitto. Puoli kiloa hyviä kuivattuja herneitä maksaa ehkä 1,40 - 1,50. Siitä saa keittoa 5 litraa, tai enemmänkin jos tykkää laihemmasta keitosta.
Liota herneitä yön yli, minimi 10 tuntia. Huuhtele ja sitten kattilaan. Silppua mukaan sipuli tai 2. Suolaa sitten kun kiehuu sekä esim. oreganoa ja lipstikkaa jos on. Jos olet liottanut hyvin ei tarvita kovin pitkää keittoaikaa. Niksi. Anna kiehua jonkun aikaa. Sitten kansi suljettuna jätä hautumaan, levyn voit sammuttaa. Johtuen hernekeiton koostumuksesta pysyy kauan lämpimänä ja hautuu/kypsyy lisää.
EI tarvita lihaa koska herne on palkokasvi ja siten proteiinia on.
Jotkut laittaa porkkanaa keittoon, ei minun makuuni.
Jos on sinappia, niin sitä vähän lautaselle, jos tykkää.
Pitää tietysti olla iso kattila. Kierrätyskeskuksesta saa parilla eurolla.
Toinen vinkki: porkkanat ovat edullisia ja terveellisiä. Tee itse hummusta. Tee porkkanoista pitkiä paloja, dippaa niitä hummukseen. Herkkua, täyttävää sekä terveellistä.
Onneks on kahvia jota ostin viime syksynä kun se oli vielä alle 3 euroo paketti. Ostin 60 pakettia. Nyt se maksaisi 6 euroo. Olen juonut vastan 8 pakettia.
Täällä ehkä köyhäilijöillä on kokemusta, voiko tiskit pestä käsisaippualla jos tiskiaine on loppu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse tehdyt sämpylät (5 snt/kpl). Hyvä ja edullinen proteiinin ja hyvän rasvan lähde on maapähkinät. Halvimmillaan K- ja S-kaupan omat merkit 3.20€ kilon pussi.
Pähkinät ovat liian kalliita. Leivän jättäisin kokonaan pois säästökuurin ajaksi, paitsi jos päälle ei kaipaa muuta kuin margariinia. Kinkut, juustot, tomaatit ym ovat kalliita.
PÄHKINÄT - jos jättää lihan kokonaan pois pitää syödä pähkinöitä Pähkinöistä saa tarvittavat ravintoaineet.
Pähkinöitä pitää syödä muutenkin, hyväksi aivoille. Aivoilla selviää sitten kyöhänäkin paremmin.
Sinkkumies46 kirjoitti:
Makaroonilaatikon tekeminen on halpaa. Maksaa vain 4.5 euroa ja siitä syö 2 päivää hyvinkin helposti. Syön usein makaroonilaatikkoa.
Kalastan myös keväästä syksyyn koska kalaa kuten ahvenia saa helposti todella paljon. Nyttekin minulla on 5 kg ahven fileitä pakastimessa vielä jotka kalastin syksynä. Keväällä alan heti kalastamaan niin saan monta kertaa viikossa kalaa. Siikaa tule helposti. Siikaverkko maksaa 10 euroa. Minulla on pieni vene jolla saan verkot mereen.
Siikaa voi tulla 20 kpl hyvänä päivänä ja muutenkin niitä tulee keväällä 2-5 kpl pohja ongella meren rannalta josta saa monen päivän ruuat. Käyn lähes joka päivä kalassa. Myyn myös kalaa niin saan hiukan rahaa. Ahvenia sain viime vuonna noin 400 kg kg joista tein ahven filettä 70 kg ja myin niitä 16 eurolla kilo. Loput söin itse. Työtön olen niin on aikaa kalastaa.
Hieman hankala vinkki, kun asun sisämaassa. Toki tuossa on pieni järvi vieressä, mutta en ihan usko, että sieltä saisi helpolla 400kg ahventa, ainakaan sen kokoista, että niistä saisi myyntikelposta filettä. Appiukolla oli käytössä verkot, katiska ja onkikin vielä, eikä sieltä saanut kuin kissalle kaloja.
Satsaisin mausteisiin. Esim edullisesta kananjauhelihasta tai sikanaudasta saa mausteilla vaikka mitä!
Halvan ei tarvitse olla tylsää ja mautonta.
Opettele netistä ilmaiseksi uusia ruokia ja eri maiden keittiöitä.
Pizzamauste, currymauste, suola ja pippuri. Niillä jo pärjää alkuun.
Xtran 400 g:n tomaattimurskapurkkeja tuli syksyllä ostettua muutaman kymmen, kun hinta oli 50 c/prk.
Tämänhetkistä hintaa en tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Sinkkumies46 kirjoitti:
Makaroonilaatikon tekeminen on halpaa. Maksaa vain 4.5 euroa ja siitä syö 2 päivää hyvinkin helposti. Syön usein makaroonilaatikkoa.
Kalastan myös keväästä syksyyn koska kalaa kuten ahvenia saa helposti todella paljon. Nyttekin minulla on 5 kg ahven fileitä pakastimessa vielä jotka kalastin syksynä. Keväällä alan heti kalastamaan niin saan monta kertaa viikossa kalaa. Siikaa tule helposti. Siikaverkko maksaa 10 euroa. Minulla on pieni vene jolla saan verkot mereen.
Siikaa voi tulla 20 kpl hyvänä päivänä ja muutenkin niitä tulee keväällä 2-5 kpl pohja ongella meren rannalta josta saa monen päivän ruuat. Käyn lähes joka päivä kalassa. Myyn myös kalaa niin saan hiukan rahaa. Ahvenia sain viime vuonna noin 400 kg kg joista tein ahven filettä 70 kg ja myin niitä 16 eurolla kilo. Loput söin itse. Työtön olen niin on aikaa kalastaa.
Hieman hankala vinkki, kun asun sisämaassa. Toki tuossa on pieni järvi vieressä, mutta en ihan usko, että sieltä saisi helpolla 400kg ahventa, ainakaan sen kokoista, että niistä saisi myyntikelposta filettä. Appiukolla oli käytössä verkot, katiska ja onkikin vielä, eikä sieltä saanut kuin kissalle kaloja.
Eikös jossain joku järvi ole josta kalaa saa. Suomi täynnä järviä jossa kalaa. Itse säästin pitkään että sain veneen ostettua joka maksoi 1000 euroa 6 vuotta sitten. Nyt olen kalastamalla saanut veneen hinnan moninkertaisesti takas. Asun länsi suomessa lähellä merta niin on täällä kyllä helpompaa saada kalaa.
Vierailija kirjoitti:
Perunasta saa vaikka mitä, lohkoperunat, muusi, keitetyt perunat, röstiperunat, hasselbackan jne. Niinkuin ennen syötiin halvalla ja aina perunaa. Sitten lisäksi jotain mihin rahat riittää. Jauheliha kastiketta yms. halpaa.
Perunavarastot on finito jo keväällä , jos ei ulkomailta tuoda , tai jos laivaväylän tukkii tankki .
Halpoja ruokia:
Tomaatti-pastavuoka: keitettyä pastaa, tomaattimurskaa, öljyä ja mausteita, jos on, päälle vähän juustoraastetta (esim Lidl) paistetaan uunissa protskuksi voit lisätä vaikkapa linssejä mutta toimii pelkällä tomaattimurskallakin
Itse tehty Hernekeitto ja pannari
Uunilohkoperunat: lohko hyvin pestyt perunat kuorineen, pyöräytä öljyssä ja mausta suolalla ja haluamallasi mausteella esim paprika, timjami ja grillimauste ja paista uunissa maistuu monenlaisen ruuan kanssa ja vaihtelua saat kun käytät eri mausteita lisäksi uunimakkaraa, kanaa tai jauhelihapihvi, mitä tahansa tarjouksesta löytyy
Lindströmin pihvit tuoreista punajuurista (ks ohje netistä) - kun pihvitaikinaa jatkaa punajuurilla pienempi määrä lihaa riittää ja on terveellistä
Makaroonilaatikkoon lihan jatkaminen porkkanaraasteella tai kukkakaalilla, taas riittoisampi ja terveellisempi
Chili con tai sin carne
Wokki riisistä, kasviksista ja kanasta
Ylipäätään kasvisten lisääminen kaikkeen ruokaa lihan sijaan, koska maksavat kilohinnaltaan vähemmän kuin liha. Esim uunikasviksina näy mitkä vaan kasvikset jotka halvalla, pyöräytys öljyssä, suola ja mausteet ja uuniin.
Kasviskeitto: kasviksia, pari kourallista riisiä, linssejä keitetään ja maustetaan. Soseutus lopussa. Kerma/sulatejuusto/kookoskerma jos on, ei välttämätön. Riisi tuo keittoon täyteläisyyttä. Kaveriksi sämpylä
Munakas erilaisilla täytteillä, melkein mitä vaan pakastekasvispussin pohjia voi käyttää ja paistaa munakkaaksi, pieni ripaus juustoraastetta jos on.
Riisipuuro maitoon maistuu ja on halpa
Unohda tässäkin ketjussa tuputetut jauhelihat sun muut lihat ja kalat. Itsekeitetyt pavut, herneet ja linssit ovat paljon halvempia ja terveellisempiä.
Ostan vhanneksiä lidlistä koska siellä joka 750g pusseja herneitäkin ja ne maksaa 1.49 euroa kun taas prismassa maksaa 200g pussi 0.80 euroa eli kilo 4 euroa. Muuten teen itse paljon ruokia. Sämpylöitä leivon itse ja pullaa niin tulee halvemmaksi kuin ostaisi kaupasta.
Hernekeitto
linssikeitto
lihamakaronilaatikko tarjous jauhelihasta
uunijuurekset pellillä
munakas
salaateiksi porkkanaraastetta ja kaaliraastetta tai marinoitua kaalisalaattia, porkkanaa ja kaalia saa halvalla
Vierailija kirjoitti:
Täällä ehkä köyhäilijöillä on kokemusta, voiko tiskit pestä käsisaippualla jos tiskiaine on loppu?
Käsirasva ei ole yhtä tehokasta rasvanpoistajaa. Jos on ruokasoodaa, kokeilisin siitä tehtyä tahnaa. Siis väliaikaisratkaisuna, ei tiskiaine niin kallista ole. Ei ole kokemusta huuhtoutuisiko mäntysuopa tiskeistä, jos sitä sattuisi olemaan.
Soija lihan sijaan. Esim meillä korvaan jauhelihakastikkeessa puolet lihasta soijarouheella: saan tehtyä ison kastikkeen 400gr jauhelihaa ja pari desiä tummaa soijarouhetta.
Mieheni ja 17-v nirso poikani eivät ole huomanneet mitään 😆 Lisäksi soija on lihatuotteita terveellisempää ja PALJON halvempaa: pari desiä soijarouhetta maksaa noin 50snt, vrt jauhelihapaketti 3-4€. Myös kanasuikaleet voi korvata vaaleilla soijapaloilla, tein ”kana”wokin soijasta, kukaan ei tajunnut mitään ja hyvää oli ☺️
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsirasva ei ole yhtä tehokasta rasvanpoistajaa. Jos on ruokasoodaa, kokeilisin siitä tehtyä tahnaa. Siis väliaikaisratkaisuna, ei tiskiaine niin kallista ole. Ei ole kokemusta huuhtoutuisiko mäntysuopa tiskeistä, jos sitä sattuisi olemaan.
Mäntysuopa ei irrota rasvaa, kokemusta on.
Pakastevihanneksista edullisimpia mm. peruna ja keittojuurekset, herne-maissi-paprika, halpiswokvihannekset.
Kananmunat.
Juustoista kannattaa ostaa niitä rasvaisempia, niin säilyvät pitempään...pakastaakin voi osan.
Tomaattimurska. Halpoja tacokastikkeitakin on, joissa mukana tomaatin lisäksi sipulit yms. mausteet.
Soijarouhe/- suikaleet, linssit, herneet, pavut.
Kuivaleipä tulee edulliseksi sen säilyvyyden takia, esim. Rainbow:n näkkäripaketti 250 g on alle euron.
Maitojauheesta/ proteiinijauheesta saa tehtyä erilaisia juotavia/ syötäviä "herkkuja". Kertaostoksena ei niin halpaa, mutta on tosi riittoisaa tavaraa.
Salaatinkastiketta voi käyttää myös dippinä/ kylmänä kastikkeena.
Makaroni, riisi, nuudelit...kun ostaa maustamattomina. Toki mausteet sitten maksaa erikseen.
Aleja kannattaa seurata.
Kaikki sokeroitu, runsasrasvainen ns. mättöruoka on yleensä tarjouksessa ja halpaa. Eikä varmasti jää nälkä niitä syödessä, päin vastoin jossain vaiheessa käy kuvottamaan koko syömisen ajattelu...
Itse tehdyt tortillat, linssitäyte , pikkelöidyt porkkanat
Itse tehtyinä sämpylät ja kikhernetahna
Itse tehty hernekeitto
perunat ja kanamunakastike
Vierailija kirjoitti:
Satsaisin mausteisiin. Esim edullisesta kananjauhelihasta tai sikanaudasta saa mausteilla vaikka mitä!
Halvan ei tarvitse olla tylsää ja mautonta.
Opettele netistä ilmaiseksi uusia ruokia ja eri maiden keittiöitä.
Pizzamauste, currymauste, suola ja pippuri. Niillä jo pärjää alkuun.
Xtran 400 g:n tomaattimurskapurkkeja tuli syksyllä ostettua muutaman kymmen, kun hinta oli 50 c/prk.
Tämänhetkistä hintaa en tiedä.
Lidlin tomaattimurska maksaa muistaakseni 24 c/purkki
Suunnittele ostokset, osta Lidlistä.
Kirjoita tai kerää kymmenenkunta reseptiä, joita käytät. Tee yksinkertaisia ruokia.
Peruna, juurekset ovat halpoja ja terveellisiä. Samoin marjat. Vihannekset ym kannattaa ostaa Lidlistä pakasteina, ne säilyvät. Osta halpaa oliiviöljyä ja käytä sitä rasvana kaikessa.
Syö makaronia, hernekeittoa (käsittämättömän halpaa itse tehtynä). Uunipuuro on maukkaampaa ja täyttävämpää kuin tavallinen, sekoita mukaan marjoja.
Juomaksi vettä. Kahvi tarjouksesta.
Jätä pois herkut, karkit, pullat, alkoholi yms tarpeeton.
Katso kalenterista mitkä ovat juhlapäiviäsi, esim. laskiainen ja pääsiäinen. Suunnittele etukäteen, että esim. laskiaisena syöt yhden laskiaispullan ja pääsiäisenä suklaata tai jotain parempaa. Muulloin et.
Vähennä liha, kala ja munaruuat kerran viikkoon.
Köyhä äiti jatkaa vielä.Muista ilmaistarjoilut kaupoissa,ilmaistapahtumat,ruoan jakelut,kahvitukset esim.seurakunnan tapahtumien jälkeen.Jos on lapsia perhekerho tarjoaa ilmaiset kahvit ja välipalat 1-2x viikossa.Muista myös hope,diakonia ja muut auttavat yhdistykset.Sukulaiset ja ystävätkin auttaa tiukassa paikassa.Kyllä se siittä.Elossa ollaan täälläkin ja periksi ei anneta,KOSKAAN!