Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jaa parhaat budjettiruokasi ja muut tilapäiset köyhäilyvinkit!

Vierailija
16.01.2022 |

Tulen elämään nyt ainakin muutaman kuukauden erittäin pienillä tuloilla. Nyt pitäisi siis keksiä maistuvaa ruokaa minimaalisen pienellä rahalla. Olisiko vinkkejä? Puuro on muuten ihan ok, mutta se tekee minulle entistä suuremman nälän.

Muitakin köyhäilyvinkkejä saa antaa. Pulloja voisin keräillä muuten, mutta talvella niitä ei löydy oikein mistään. Nettikirppiksiäkin voisin kokeilla, siis laittaa myyntiin jotain.

Kommentit (128)

Vierailija
101/128 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajoitan kesälomani marja-aikaan ja satoaikaan. Kerään, jalostan, pakastan, kuivatan ja säilön. En ole laskenut tuleeko säästöä mutta saa hyvän mielen ja liikuntaa. Omenasta on aina ylitarjontaa, sitä saa ilmaiseksi. 

Ruokakaupan seinässä on vesihana, otan siitä kesäaikaan muutamaan kanisteriin vettä. Kastelen sillä kukat ja käytän ruuanlaittoon, säästää muutaman sentin.

Keitot edullista ruokaa, hyödynnän jämät. Klassikko on muussin jämät rieskoihin. Ostan leipää tehtaanmyymälästä tai leivon itse. 

Jos olet ap instassa lue kolmiokuudelle instaa, siinä perheessä jos missä eletään köyhäillen.

Vierailija
102/128 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina näitä linssiruokien tyrkyttäjiä riittää. En ole vielä kertaakaan maistanut yhtäkään hyvää linsseistä tehtyä ruokaa. Pavuista tehtyjä hyviä ruokia taas on monia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/128 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuressosekeitto, tein juuri, yhden annoksen hinnaksi alle euro, juurekset maksoivat n. 5 euroa, siis moneksi päiväksi tästä.

Vierailija
104/128 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina näitä linssiruokien tyrkyttäjiä riittää. En ole vielä kertaakaan maistanut yhtäkään hyvää linsseistä tehtyä ruokaa. Pavuista tehtyjä hyviä ruokia taas on monia.

Keitä linssit ja valuta. Sitten paistat voissa metukkaa ja pekonia, sekä sipulia, chiliä ja valkosipulia. Sitten lisäät ne linssit ja paistat koko hoidon rapsakaksi. Lopuksi vielä raastat parmesania reilusti päälle ja bon apetit. Mitään köyhäilyruokaa tämä ei ole, mutta hyvää linsseistä.

Vierailija
105/128 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene itsepalvelukassalle ja leikisti skannaat kalleimman tuotteen kun on tilaisuus niin säästät huiman summan.

Vierailija
106/128 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä, vaikka linssejä joskus syönkin. Itse tungen punaisia linssejä esim. jauhelihakeittoon tai soseutettuun kasviskeittoon ruokaisuutta tuomaan. Kun maustaa kunnolla, niitä ei edes huomaa sieltä seasta.

Vierailija
107/128 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä budjettiruokaillaan ihan jo vanhasta tottumuksesta.

Minun budjettiruoat:

Aamupalaksi kaurapuuro ja 1 siivu leipää. Kaurapuuron kanssa kiisseliä itsepoimituista marjoista.

Töissä itse tehty eväs (ja työpaikan tarjoamaa leipää)

Välipalaksi halvin jugurtti (+ työpaikan leipää)

Illalla vaihdellen: makaronia tai perunaa ja joku halpa lisuke (esim valmislihapullat tms). Makaronijauhelihamössö, riisiä ja kanasuikaleita, purkki hernekeitto ja näkkäriä, jos tarvitsee jotain nopeaa niin halvimmat mikropizzat. Kasvispuolena joko porkkanaa, edullinen salaatti, hernemaissipaprika tai itse poimittuja marjoja.

Iltapalaksi omenaa tai jotain muuta edullista hedelmää.

Ostan leivät, lihat ja einekset alelaputettuina pakastimeen. Herkkuja jos haluaa, niin pullaa tms löytyy monesti myös alelaputettuina.

Vierailija
108/128 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikeasti. Kavissosekeitot ja purkillinen hernekeittoa on ihan yhtä tyhjän kanssa. Meillä teini syö kaksi rasiaa maksalaatikkoa kylmänä välipalaksi tai kahdeksan sämpylää iltapalaksi voin ja juuston kanssa. Litra maitoa menee kahdesti päivässä.

Vierailija
109/128 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on karsinut kodin lähes minimalistiseksi, kyllähän se aina säästää. Jos ei rahaa, niin aikaa ja hermoja.

Kesällä oon ottanut mukaan mökillä tarpeetonta, jota äiti on pakannut.

Pienissä määrin on ihan ok.

Yritån myydä fb.ssä ja vikat tavarat laitan yhteen mukaan ja vaihdan johonkin ruokaan.

Laitan ilmoitukseen onko sinulla joku söilyke tai jauhopussi, millä ei ole käyttöä.

Kerran sain pizzajauhoja. Siihen lisättiin van öljyä ja hiivaa. Tuli varmaan 5 pellillistä taikinaa, oon saanut chilitahnaa jne.

Vierailija
110/128 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikeasti. Kavissosekeitot ja purkillinen hernekeittoa on ihan yhtä tyhjän kanssa. Meillä teini syö kaksi rasiaa maksalaatikkoa kylmänä välipalaksi tai kahdeksan sämpylää iltapalaksi voin ja juuston kanssa. Litra maitoa menee kahdesti päivässä.

Kysymyksestä tuli sellainen vaikutelma ettei ollut perheellisestä kyse. Kun on kasvavia lapsia ja nuoria niin silloin tietysti homma haastavampaa. Jos köyhäilyruokaa tekee vaan itselleen voi tehdä hyvinkin erikoisia jämävirityksiä mutta useamman hengen ruokinta on sitten haastavampi homma. Toki silloinkin perusperiaatteet samat. Varmasti itse leipomista paljon tarvii kun murot ja muut hötöt välipalat tulee superkalliiksi.

Vierailija
111/128 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

K-Menu ketsuppi on halpaa ja Suomessa valmistettua. 1kg 0,49e

Vierailija
112/128 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskeluaikojen ihan the best nopea ruoka: pastaa, siihen al dente -keitettynä (siis valutus tietysti ensin) valkosipulia, mustaa pipuuria, balsamicoa (jos tykkää), ketsuppia ja kermaa. Yrttejä sekaan, jos tykkää. Aivan tautisen hyvää ja halpaa. Ja täyttävää.

Vierailija
113/128 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En hamstraa pakastinta täyteen punalaputettuja tuotteita, jotka jää sinne vain pyörimään eikä tule käytettyä, vaan ostan vain mitä tarvitsen, se tulee lopulta halvimmaksi. Toki niin, että hyödynnän tarjoukset ja etsin edullisimmat vaihtoehdot. En osta turhuuksia, heräteostoksia tai herkkuja, vaikka halvalla saisi, jos tuote ei muuten ole ostoslistalla. Vaatteita ostan vain tarpeeseen, en siksi että joku on puoleen hintaan. Verhoja, lakanoita yms. tarvitaan todella harvoin uusia! Pesuaineita ym ostan alesta ja käytän entiset ennen kuin uusi avataan. Helposti jää vähemmän mieluisa tuote vajaa purkki pyörimään, jos seuraava on avattu. Ruokakaapissa pidän aina varalla perustuotteita: jauhoja, ryynejä, pastaa, säilykkeitä yms. Niistä saa tehtyä ruokaa monena päivänä, vaikka ei olisi varaa ostaa kaupasta mitään lisää.

Vierailija
114/128 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä budjettiruokaillaan ihan jo vanhasta tottumuksesta.

Minun budjettiruoat:

Aamupalaksi kaurapuuro ja 1 siivu leipää. Kaurapuuron kanssa kiisseliä itsepoimituista marjoista.

Töissä itse tehty eväs (ja työpaikan tarjoamaa leipää)

Välipalaksi halvin jugurtti (+ työpaikan leipää)

Illalla vaihdellen: makaronia tai perunaa ja joku halpa lisuke (esim valmislihapullat tms). Makaronijauhelihamössö, riisiä ja kanasuikaleita, purkki hernekeitto ja näkkäriä, jos tarvitsee jotain nopeaa niin halvimmat mikropizzat. Kasvispuolena joko porkkanaa, edullinen salaatti, hernemaissipaprika tai itse poimittuja marjoja.

Iltapalaksi omenaa tai jotain muuta edullista hedelmää.

Ostan leivät, lihat ja einekset alelaputettuina pakastimeen. Herkkuja jos haluaa, niin pullaa tms löytyy monesti myös alelaputettuina.

Muokkaisi sun ruokaa terveellisemmäksi jättämällä kiisselit keittämättä ja lisäämällä suoraan marjat (ja sokeria jos kaipaat) tulee vitamiineja. Jogurtin vaihtaisin maustamattomaan ja lisäisin taas niitä itse poimittuja marjoja tai kauden halvan hedelmän. Kaupan halvat lihapullat sisältää yllättävän vähän lihaa. Jos ostat jauhelihan ja jatkat kananmunalla, korppujauholla, saat ravintoarvoltaan paljon parempia.

Ylipäätään tuoteselosteita ja kilohintoja kannattaa tutkia. Kokkaus- ja maustamistaidot auttavat hyvin pitkälle

Vierailija
115/128 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eri kauppojen parhaat tarjoukset. Ruokaa saa todella halvalla tarjouksista. Vähän menee aikaa ja vaivaa mut säästyy. Esim. kilo kanafileitä lidlissä alle 7e on hyvä esimerkki. Puuroista saat täyttäviä lisäämällä halpaa psylliumia teelusikkallisen. Eli kuitua jolla vatsa täyttyy. Psyllium alle 2e pussi. Voit juoda mehuun sekoitettuna teelusikallisen välipalaksikin ja taas jaksaa jonkun aikaa. Ja on terveellistä. Sama lapsille, sekoitat sitä puuron joukkoon. Lisäksi jos kaapista löytyy niin pähkinää mukaan, rahka onkin halpaa jne. Kyllä vaan halvallakin saa syötyä. Psyllium ihan huippu myös laihdutukseen ja vatsavaivoihin. 20v jatkunut kokopäiväinen ripuli (ibs) loppui sillä ja 5kg lähtenyt muutamassa viikossa ylipainoa kun täyttää vatsan terveellisellä tavalla.

Onko rahka tosiaan halpaa, jos katsoo annoshintaa?

Vierailija
116/128 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaali, soijarouhetta, sipulia ja porkkanaa. Maksaa reilun kympin ja teet näistä herkullisen ja huipputerveellisen vuoan, joka riittää useaksi päiväksi. Vuoassa on runsaaasti prebiootteja, jotka edistävät suoliston hyvinvointia. Vannon, että viikon päästä vatsasi voi hyvin. Tämän jälkeen voit tehdä juuresvuoan, pilkot perunoita, porkkanoita, lanttua, punajuurta. Mukaan voit laittaa tofua tai kanaa. Maksaa edelleen reilun kympin ja kestää päiviä. On todella terveellistä. Muilla aterioilla aikuiselle riittää kun ostat leipäpussin täysjyvää, omenoita ja appelsiineja sekä litran maustamatonta jugurttia. Nämä maksavat edelleen reilun kympin. Syöt terveellisesti, monipuolisesti ja voit hyvin. Ei maksa paljon.

Vierailija
117/128 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaali, soijarouhetta, sipulia ja porkkanaa. Maksaa reilun kympin ja teet näistä herkullisen ja huipputerveellisen vuoan, joka riittää useaksi päiväksi. Vuoassa on runsaaasti prebiootteja, jotka edistävät suoliston hyvinvointia. Vannon, että viikon päästä vatsasi voi hyvin. Tämän jälkeen voit tehdä juuresvuoan, pilkot perunoita, porkkanoita, lanttua, punajuurta. Mukaan voit laittaa tofua tai kanaa. Maksaa edelleen reilun kympin ja kestää päiviä. On todella terveellistä. Muilla aterioilla aikuiselle riittää kun ostat leipäpussin täysjyvää, omenoita ja appelsiineja sekä litran maustamatonta jugurttia. Nämä maksavat edelleen reilun kympin. Syöt terveellisesti, monipuolisesti ja voit hyvin. Ei maksa paljon.

Kaalissa ei ole nimeksikään energiaa. Vaikka söisit kaksi kerää päivässä, se ei riitä silti. Kymppi lähes pelkkään veteen. Kympillä saa paljon leipää ja koipireisiä. Niillä voi jo pärjätä päiviä.

Vierailija
118/128 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä halpa ruoka leipäjonosta saaduille kannikoille: liemikuutio tai osa siitä veteen pannulle. kun se on liuennut, sekaan margariinia ja vaikka öljyä (aurinkokuivattujen tomaattien öljy on maukasta), suolaa ja mausteita. Kun vesi alkaa olla haihtunut, murustele leipää sekaan ja paista pintoja niihin. jos on varaa, niin sipulia sekaan tai valkosipulia. Ei maksa paljoa.

Vierailija
119/128 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Res-Q appin kautta olen saanut Prisman leipälaatikoita. Banaanilaatikollinen leipää (ja teollista pullaa...) on 5€ ja leipäpussin hinnaksi tuli 16 senttiä. Ei enää kannata leipoa itse. Vaatii toki pakastimen, kun sitä määrää ei edes tällainen iso perhe syö viikossa...

Vierailija
120/128 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lidlillä ja S-ryhmällä on hävipusseja ja -laatikoita. Hedelmiä, kasviksia ja juureksia - milloin mitäkin ja pääsääntöisesti muutamaa huonoa kohtaa lukuunottamatta 100% käyttökelpoisia. S-ryhmän pussi on 50 senttiä, Lidlin laatikko 2 euroa. Niistä saa vaikka ja mitä tehtyä!

Tee itse esim dödö kookosöljystä, perunajauhosta ja ruokasoodasta. Palasaippua kestää kauemmin kuin nestemäiset saippuat. Itse pesen sillä sekä hiukset, että vartalon. Hoitoaineena käytän laimennettua omenaviinietikkaa. On halvemman lisäksi myös huomattavasti luontoystävällisempää!

Kuukautiskuppi kertakäyttösuojien sijaan, mutta älä osta mitään halpaa kiinalaista, jossa silikoni voi olla mitä tahansa myrkkyä. Vaikka kotimainen on kalliimpi, niin pitkässä juoksussa terveytesi ja rahapussisi kiittävät. Oma kuppini on jo 7 vuotta vanha. Aika pino siteitä ja tamponeita säästetty.

Kauppaan aina oma kassi mukaan.

Kirjastosta saa lainattua nykyään kirjojen lisäksi tavaroita. Esim. höyrypesuria, jäätelökonetta, jumppavälineitä... Ei tarvi vuokrata eikä ostaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi neljä