Jaa parhaat budjettiruokasi ja muut tilapäiset köyhäilyvinkit!
Tulen elämään nyt ainakin muutaman kuukauden erittäin pienillä tuloilla. Nyt pitäisi siis keksiä maistuvaa ruokaa minimaalisen pienellä rahalla. Olisiko vinkkejä? Puuro on muuten ihan ok, mutta se tekee minulle entistä suuremman nälän.
Muitakin köyhäilyvinkkejä saa antaa. Pulloja voisin keräillä muuten, mutta talvella niitä ei löydy oikein mistään. Nettikirppiksiäkin voisin kokeilla, siis laittaa myyntiin jotain.
Kommentit (128)
Aloituksessa oli pointtina, että ruokia minimaalisen pienellä rahalla. Eihän täällä ole pientä rahaa nähtykään näissä ns. ruokavinkeissä. Täysin normaaleja ja jopa hintavia reseptejä.
Vierailija kirjoitti:
Ruokaostokset noihin etnisiin kauppoihin, jos vaan asuinseudullasi niitä on,
Riisit, linssit, tomaattimurskat, ynnä muut säilykkeet, maustetahnat, mausteet, ja mitä kivaa ja kiinnostavaa löydät pakastealtaasta.
Ainakin täällä Turussa on hyvät valikoimat. Minusta on kiva mennä siine katselemaan, ja tehdä löytöjä. Samalla tulee vaihtelua omiin vakituisiin ruokiin.
Etniset kaupat ovat yleensä aika kalliita. Veikkaan että riisit, linssit ja tomaattimurskat löytyy halvemmalla Prismasta tai Lidlistä kuin jostain etnisestä kaupasta.
Pakastettu sipuli maksaa n 3.50 e kilo. Itse en raaskisi ostaa. Tänään ostin 1.29 . Ihan osasin pilkkoa itse.
Vierailija kirjoitti:
Satsaisin mausteisiin. Esim edullisesta kananjauhelihasta tai sikanaudasta saa mausteilla vaikka mitä!
Halvan ei tarvitse olla tylsää ja mautonta.
Opettele netistä ilmaiseksi uusia ruokia ja eri maiden keittiöitä.
Pizzamauste, currymauste, suola ja pippuri. Niillä jo pärjää alkuun.
Xtran 400 g:n tomaattimurskapurkkeja tuli syksyllä ostettua muutaman kymmen, kun hinta oli 50 c/prk.
Tämänhetkistä hintaa en tiedä.
Aika kallista ollut tomaattimurskasi, koska x'tra oli vielä viikko sitten paikallisessa Prismassa 24snt/purkki? Ostin parikymmentä purkkia, oletan, että hinta nousee ihan pian. Ehkä papuja tomaattikastikkeessa pitäisi myös ostaa. Spagettia ostin vasta vuodenvaihteen jälkeen, jolloin se oli Prismassa jo noussut 89 snt/kg, mutta CM:ssä se oli silloin vielä 49snt/kg (lähtöhintahan oli 39snt/kg), eli ostin sittarista.
Mutta totta puhut, mausteilla tekee ihmeitä! Valkosipuli on yksi sellainen mauste/ruoka-aine, joka saa ruuan maistumaan enemmän ruualta. Toiset tykkäävät chilistä, toiset eivät.
Ja ruuan jatkaminen on sellainen asia, että se on vähän jo kadonnut taito: isovanhempani keräsivät joka syksyä kymmeniä litroja rouskuja, jotka he keittivät ja suolasivat. Ihan tasan tarkkaan tiedän, että heillä ei koskaan ollut sieniä ruuaksi. Osan ilmeisesti myivät tai vaihtoivat, mutta suurin osa tuli syödyksi lihamurekkeessa lihan ja leivänkannikoiden kanssa jauhettuna. Itse käytän tällä tavalla paljon juureksia, porkkanaa, lanttua ja punajuurta. Viime syksynä tein pitkästä aikaa suolasieniä ja voi vitsit! Ne olivat niin hyviä! Harmi, että tein vain pienen satsin, tein isälleni joululahjaksi niitä. Tänä vuonna on uusi syksy!
Mistä tulikin mieleeni lahjat.
En enää osta lahjoja summamutikassa, vaan tiukan kuulustelun jälkeen. Eli sisaren lapset saavat tasan tarkkaan joululahjaksi ja syntymäpäivälahjaksi juuri sitä, mitä ovat pyytäneet tai mitä äitinsä on pyytänyt. He ovat jo sitä sukupolvea, että "kaikkea on" - kuten meilläkin. Eli en osta mitään turhaa nurkkiin pyörimään, vaan juuri sen vauvanuken tai dinosauruskirjan, mitä on pyydetty. Ja käytetyt lahjat kelpaavat, se on erikseen aina kysytty. Usein myös ompelen tai kudon, mikäli tarvetta on, koska minulla on taitoa, materiaalit ja välineet (osaan ommella, olen tehnyt sitä jonkin aikaa työksenikin 90-luvulla, mutta silloinhan vaatetusteollisuus ajettiin sitten alas Suomesta).
Vaikka tuntuukin kalliilta, niin mielummin annan teini-ikäiselle kummipojalle viisikymppisen rahana, kuin ostan vähän halvemman lahjan, joka ei olekaan niin mieluinen sitten loppujen lopuksi - eikä teinipojalle oikein saa mitään parillakympillä, t-paitoja jne. He ovat rahaa pyytäneet esimerkiksi mopokorttiin ja mopoon, ja kun useampi sukulainen antaa vähän rahaa, niin kyllä se jo kummasti auttaa niihin kustannuksiin. Nuo lahjat sisältyvät vuosibudjettiini, niin eivät tule koskaan yllätyksenä.
Fairy on riittoisaa myös shampoona ja lähtee rasva sekä hilse.
Vierailija kirjoitti:
Kuivatut linssit ja kikherneet ovat edullista proteiinia, niitä voi käyttää vaikka mihin. Keittoihin, makaronilaatikkoon, pataruokiin, kastikkeisiin... Perunoita, kotimaisia juureksia, makaronia. Näistä saa syötävää lähestulkoon nollabudjetilla.
Pavut, linssit ym. kannattaa ostaa nimenomaan kuivattuina. Kun liottaa ja keittää ne itse, saa samalla rahalla viisinkertaisen määrän ja paremman makuisia.
Näissä ohjeissa ei ole pienen budjetin ruokailua nähtykään. Itse olen ollut joskus niin perse auki, että on monta päivää pitänyt syödä makaronia pelkällä ketsupilla ja leipään ei ollut varaa, niin piti paistaa omaa leipää johon tuli vain vehnäjauhoja, vettä, suolaa ja hiivaa.
Joko on linssikeitto mainittu monesti?
1. Kaksi 500 g purkkia tomaattimurskaa
Sipulia pari pilkottuna
Paketti kuivattuja punaisia linssejä
Kookoskermapurkki
Vettä pari kolme litraa
Inkivääriä tai Garam masala-maustetta, jeeraa jne intialaisia mausteita, valkosipulia jne mitä kaapissa on. Chilijauhetta jne.
--
Tuoretta Korianteria nippu.
Ilman korianteria 5€/5 litraa näistä aineksista. Maistuvaa, terveellistä ja herkullista. Minun budjettiruoka.
2. Klassikko tietty makaronit jauhelihalla ja sekaan pakastevihanneksia ja sipulia.
3. Perunat öljyttynä ja siivuttuna suolattuna uunipellille.
Näitä on tullut tehtyä paljon. Olen elänyt toimeentulotuella. Nyt päässyt töihin, hyvä palkka, mut silti teen linssikeittoa viikoksi lounasruoaksi kattilallisen. Korianteri kruunaa herkullisen keiton.
Oikein köyhinä päivinä ruuaksi keitetty makaroni + ketsuppi kuten joku muukin ehdotti.
Tai vaihtoehtoisesti paistettuja perunoita maustettuna suolalla.
Kaurapuuro veteen keitettynä.
Jos leivän päälle ei ole oikeasti yhtään mitään, edes margariinia, niin sinappi on ruisleivällä ihan hyvää jos sattuu löytymään.
.
Tällaisia päiviä on itsellä joskus.
Vierailija kirjoitti:
Aloituksessa oli pointtina, että ruokia minimaalisen pienellä rahalla. Eihän täällä ole pientä rahaa nähtykään näissä ns. ruokavinkeissä. Täysin normaaleja ja jopa hintavia reseptejä.
Ruuan piti kuitenkin olla maistuvaa joten pakko olettaa että muutakin kuin pelkkää makaronia voi ehdottaa. Kun useampi kuukausi kuitenkin köyhäilyä piti kestää niin senkin puolesta erilaisia vaihtoehtoja kannattaa olla enemmän. Yksittäisiä aterioita voi toki jollain pölyllä korvata mutta pitkän päälle halvin mutta silti terveellinen ruokakassi syntyy kilohinnaltaan halvimmista kasviksista, linsseistä ja pavuista, tarjouslihoista ja makaroni/riisi/peruna lisukkeista. Leipää kannattaa itse leipoa ja jättää herkut ja puolivalmisteet kauppaan. Juomaksi vesi ja kahvi & tee minimiin. Voihan niitä ranuja ja muuta höttöjä vetää, mutta terveys niissä ennen pitkää menee.
Vierailija kirjoitti:
Näissä ohjeissa ei ole pienen budjetin ruokailua nähtykään. Itse olen ollut joskus niin perse auki, että on monta päivää pitänyt syödä makaronia pelkällä ketsupilla ja leipään ei ollut varaa, niin piti paistaa omaa leipää johon tuli vain vehnäjauhoja, vettä, suolaa ja hiivaa.
No kerääpä muutama palautuspullo, ja saamallasi rahalla osta pussi kotimaisia herneitä. Saat ison kattilallisen, josta syöt monta päivää.
Kuivattuja herneitä pitäisi syödä lähes kilo päivässä, että saisi energiat kasaan. Aika rasitus suolille sellainen, vaikka kuinka keittäisi. Paistettuun riisiin saa upotettua paljon öljyä tai margariinia.
Kaurapuuron jämät voi paistaa illalla. On jopa hyvän makuista. Paistetut perunat ovat myös maukkaat ja ihan tavallinen ruskea kastike on helppo ja halpa tehdä. Se sopii niin pastan, riisin kuin perunoidenkin kanssa ja jos on varaa nakkiin tai pekonisiivuun, niin sitähän syökin jo herroiksi. Ruskealla kastikkeella on tehty ihmeitä sodissa ja sotien jälkeenkin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla myös köyhimpinä aikoina ruoka oli pelkkää makaronia ketsupilla, porkkanoita silloin tällöin, näkkäriä margariinilla, aamupalaksi kaurapuuroa veteen tehtynä, joskus ostin halvimman purkin puolukkahilloa jota laitoin puuron päälle teelusikallisen. Sitten kun nuppi keitti tähän ruokavalioon, ostin herkuttelua varten halvimman sipsipussin mikä taisi maksaa silloin jotain 1,30 e.
En ole vielä mitään ruokaohjeita laittanutkaan, yleisesti vain pohdiskellut. Käytän ihan normaalisti xtran tomaattimurskaa, papusäilykkeitä, pastoja, rainbow-tuotteita, punalaputettuja, alennettuja, hyödynnän tarjouksia. Keräkaali on silloin tällöin K-kaupoissa todella edullisesti tarjouksessa (0,69€/kg). Meillä on iso lämmittämätön, mutta plussan puolella pysyvä veranta, joka toimii eräänlaisena maakellarin tai vihanneshyllyn korvikkeena. Tällä hetkellä meillä on kolme pakastinta, joten punalappujen metsästys on helppoa. Kasvatan jonkin verran kasviksia, mm. kaikki leikkopavut, joita meillä käytetään, kesän ja syksyn porkkanat, perunat, kesän ja syksyn salaatit, kurpitsaa, kaikki valkosipulit mitä käytetään. Lisäksi meillä on herukkapensaita, ja saan avomaankurkkuja, omenoita ja aroniaa sukulaisilta/naapureilta. Kerään PALJON sieniä, koska asumme metsän keskellä. Mansikoita kasvatan jonkin verran, mutta niitä on ostettava. Kaali kasvaa välillä hyvin, viime kesänä ei. Mustikkaa, puolukkaa, vadelmaa kerätään sen mitä ehditään.
Mutta ihan perusniukan budjetin ruokia meillä on:
-perunamuussi ja paistetut sienet (perunat itse kasvatettu, sienet itse kerätty, pakastettuja) + ruisleipä ja levite
-perunamuussi ja paistetut kananmunat
-munakas (juustomunakas, makkaramunakas, perunamunakas, pinaattimunakas, kasvismunakas; juustoksi jääkaapin perukoilta jämät, makkara voi olla halpaa uunilenkkiä tai halvimmat nakit, ei tartte olla edes koko pakettia, kasvikset niitä Lidlin hävikkilaatikon unohtuneita nahjuksia)
-hernekeitto+punalappuinen leikkelekinkku, tai samoin laputettu jauheliha - ei välttämättä tarvitse edes lihaa, voi laittaa porkkanaa tms
-perinteiset keitot (makkara, liha, kala, nakki, jauheliha, peruskasviskeitto)
-sosekeitot
-papuruuat (chili sin carne, curryt, daalit)
-riisipuuro
-pannukakku/letut
-tomaattimurskasta tehty kastike pastan kanssa
Lindströmin pihvit ja muusi. Jauhelihakastike ja spagetti, jauhelihakastikkeeseen edullisinta tomaattimurskaa. Keitto jossa on perunoita porkkanaa nakkeja ( tai jauhelihaa riippuen kumpi on halvempaa) riisipuuro.
Pinaattikeitto, erikseen keitä pari kananmunaa
Vierailija kirjoitti:
Pakastettu sipuli maksaa n 3.50 e kilo. Itse en raaskisi ostaa. Tänään ostin 1.29 . Ihan osasin pilkkoa itse.
Lidlissä irtosipuli 1,15€/kg. Sitä voi muuten ostaa kesällä satoaikaan edullisesti ja pakastaa itse.
Tunsin huonoa omaa tuntoa ennen siitä etten syönyt niin paljon kasviksia kuin lautasmallin mukaan pitäisi.
Ajattelin myös jotenkin, että vain itse pilkkomani sesongin kasvikset on ookoo. Toimeentulotuella tosiaan sai miettiä ostanko lenkkimakkaraa vai kurkkua. Oma ratkaisuni oli nipistää ensimmäisenä kasviksista. Kun en mikään keittiössäviihtyjä ole.
Sitten yhtenä päivänä lamppu syttyi pääni päällä. Tajusin että ihan hyvin voin ostaa esim. pakasteherneitä ja valmiiksi pilkottua sipulia ja laittaa niitä perusruokien sekaan.
Tajuan kyllä että halvemmaksi tulisi. Aloin vähitellen haalia pakastimeen erilaisia kasviksia, joita sitten laittelin keitoihin ja patoihin ja laatikoihin. Aloin ajatella että on parempi, että syön edes vihanneksia pakastimesta kuin jos en söisi kasviksia ollenkaan.
Nyt olen pikkuhiljaa ostanut niitä sesongin vihanneksia ja pilkkonut pieniin pakastepusseihin odottamaan käyttöä. Sipulin ostan edelleen valmiiksi pilkottuna.
Tarinan opetus oli se että nuukaillessa helposti luovuttaa ja ajattelee ettei jokin ole vaivan arvoista. Itse totuttelin vihanneksiin tuolla tavalla helposti, nopeasti ja vaivattomasti ja loppujen lopuksi suht pienellä rahallakin.
Nyt osaan tehdä tuota myös säästäväisemmin.
En kylläkään muuttunut kasvisten sydänystäväksi mutta vähän on parempi kuin ei ollenkaan.