Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jaa parhaat budjettiruokasi ja muut tilapäiset köyhäilyvinkit!

Vierailija
16.01.2022 |

Tulen elämään nyt ainakin muutaman kuukauden erittäin pienillä tuloilla. Nyt pitäisi siis keksiä maistuvaa ruokaa minimaalisen pienellä rahalla. Olisiko vinkkejä? Puuro on muuten ihan ok, mutta se tekee minulle entistä suuremman nälän.

Muitakin köyhäilyvinkkejä saa antaa. Pulloja voisin keräillä muuten, mutta talvella niitä ei löydy oikein mistään. Nettikirppiksiäkin voisin kokeilla, siis laittaa myyntiin jotain.

Kommentit (128)

Vierailija
41/128 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Linssipata+riisiä, tonnikalakastike+jotain lisuketta, keitot. Kiusaukset?

Vierailija
42/128 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin ostaisin kuivattuja linssejä, papuja ja kikherneitä. Pavut ja kikherneet pitää liottaa kylmässä vedessä yön yli ja keittämiseen menee aikaa, mutta tekee isomman satsin ja laittaa sitten pakkaseen. Niistä saa kuitenkin protskuja. Ale- ja hävikkilaarit kannattaa myös tsekata. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/128 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Broilerinkoivet - laita 6-9 koipea kypsymään joko suuressa vuoassa tai kattilassa - kun ovat kypsät, nosta reikäkauhalla pellille - voitele bbq-kastike, rasva ja sokeriseoksella , paista uunissa pinta - halvimmillaan olen saanut tuon annoksen(9)  3.5 eurolla.  Minulle  yksi koipi riittää reilusti. Joskus olen repinyt koivista lihan vrt pulled pork ja tehnyt siitä sitten, täytettä hamppareihin yms. Paistinliemen olen käyttänyt keittoon.

Jauhelihastakin teen ison murekkeen ja halvasta lihasta annoshinnan saa 50 senttiin. 

Mieti, mitkä edulliset ruuat ovat sinusta hyviä ja kokoa itsellesi lista. 

Leipominen on oikeasti kannattavaa, jos sen osaa.

Vierailija
44/128 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fairya en itse vaihda. Halpista menee kokemuksen mukaan enemmän samaan pesutulokseen.

Tokmannin halpistiskiaine on aika hyvää, ja etenkin se haisee paremmalle kuin Fairy. Fairyn kaikki tuoksuvariantit saa aikaan ällötysreaktion, eli kyse on todennäköisesti jostain mun korvienväliasiasta, eikä oikeasti siitä, että se tuoksuisi erityisen pahalle. (vissiin vähän smaa asiaa on se, etten voi käyttää mitään huuhteluaineita pyykissä - ja aivan turha yrittää käyttää omon sitä peruspyykkiainetta,se haju tyrmää kymmenen metrin päästä. En pysty vastaanottamaan käytettyjä tekstiilejä, jos en pysty pesemään niitä samantien 2-3 kertaa peräkkäin ja kuivaamaan ulkona...)

No mutta siitähän tuleekin säästövinkki, suurimman osan vaatteista voi pestä hyvin ilman huuhteluainetta. Ja lopuille huuhteluaineeksi käy ihan tavallinen halpisetikka.

Vierailija
45/128 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos paikkakunnalla on elintarvikeifrmojen ja leipomoiden tehtaanmyymälöitä, niin näissä kannattaa käydä. 

Esim. Kuopiossa Atrian myymälästä tekee ajoittain todella edullisia ostoksia. 

Laatikkoruokia, keittoja,  patoja....edullisempia ruhonosia tarjouksesta (possun lapaa, etuselkää saa usein todella edullisesti!) , kanaa koipireisinä, lohta kokonaisena tarjouksesta.....

Lisää juureksia ja pottua. Jos mahdollista, niin kalasta itse, käy metsällä, sienessä ja marjassa. Kasvata yttejä ja kasveja vaikka partsilla.

Ruoan laadusta ei tarvitse edes tinkiä kun näkee vähän vaivaa. Todennäkäisesti syöt jopa paremmin.

Näin olen elänyt aina, vaikkei ole edes mitään erityistä  pikkurahan puutetta.

Vierailija
46/128 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puurot, keitot, laatikot.

Vierailija
47/128 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Euro-East keitot, halpoja ja hyviä, samoin munakoiso- ja hapankaalisäilykkeet.

Vierailija
48/128 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lidlistä paketti halvinta pekonia.Leikkaa pieneksi saksilla ja ruskista.Keitä pussillinen makaronia.Lisää mausteet ja halpa ruokakerma,lidi 0,38e.Itse laitan suolaa hiukan ja sitruunapippuria,hyvä ja halpa,iso satsi.Porkkanaraaste on myös hyvää.Tarjouksesta vaasan isopaahdot 1e.Tomaattikeitto purkkitomaattimurskasta.Lettu on halpaa.Kalapuikot ja iso pussi ranuja lidlistä on halpaa.

Vierailija
49/128 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi aina tätä tonnikalaa , kun purkki tonnikalaa maksaa kuitenkin enemmän kuin vastaava määrä jauhelihaa ja jauheliha on huomattavasti monipuolisempaa.

Vierailija
51/128 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi aina tätä tonnikalaa , kun purkki tonnikalaa maksaa kuitenkin enemmän kuin vastaava määrä jauhelihaa ja jauheliha on huomattavasti monipuolisempaa.

Varmaan siksi, että tonnikala oli joskus 90-luvulla halpaa, ja se purkissa olevana säilyy kauan huoneenlämmössä. Että rikkaampana aikana voi ostaa purkkeja jemmaan ja sitten syödä niinä aikoina, kun ei ole rahaa...?

Vierailija
52/128 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma suosikki on itse mukailtu riisiateria kalalla/pavuilla

pannulla kuumennetaan öljyssä chiliä, inkivääriä ja valkosipulia, perään pieneksi suikaloidut vihannekset (esim porkkana, sipuli, kesäkurpitsa, paprika tai mitä nyt löytyykään, käy myös nahistuneet, jos ei mitään saatavilla niin sitten pakastealtaan sekavihannekset), käännellään kunnes pehmeät, sen jälkeen riisi ja vesi, lopussa mukaan tonnikala tai seiti tai papuja + currymauste, kookosmaito, kalakastike, soija. 

Teen ison kattilan, annoksen hinnaksi tulee alle euro ( toki mausteet pitää kerran ostaa mutta ne kestää sitten ikuisuuden) ja ruoka on hyvää.  Laitan valmiiksi annosrasioihin ja otan evääksi töihin. 

Pakastimeen voi valmistaa valmiiksi kuutioita chili+valkosipuli+inkivääri tuoreista ja kookosmaitoa voi tehdä ostamalla kookoskerma, ja käyttää vaan vähän, loput pakastaa jääkuutiossa. 

Vierailija
53/128 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tonnikala on todella kallista. Nuo huonolaatuiset, perkausjätteestä tehdyt hiutaleetkin maksavat reilusti yli 10€/kg, ja siinäkin on mukana puolet öljyä tai vettä.

Jos kaipaa kalaa, niin muikkua ja lohta saa usein tarjouksesta 5-7 €/kg, ja  näistäkin voi tehdä itse säilykkeitä. Ei ole edes mahdottoman vaikeaa ja tulee kuulkaa hyvää!! Pakkanen on keksitty, lohta voi graavata.

Mutta kun pitää nähdä vähän vaivaa ja tehdä ihan ite?

Vierailija
54/128 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri kauppojen parhaat tarjoukset. Ruokaa saa todella halvalla tarjouksista. Vähän menee aikaa ja vaivaa mut säästyy. Esim. kilo kanafileitä lidlissä alle 7e on hyvä esimerkki. Puuroista saat täyttäviä lisäämällä halpaa psylliumia teelusikkallisen. Eli kuitua jolla vatsa täyttyy. Psyllium alle 2e pussi. Voit juoda mehuun sekoitettuna teelusikallisen välipalaksikin ja taas jaksaa jonkun aikaa. Ja on terveellistä. Sama lapsille, sekoitat sitä puuron joukkoon. Lisäksi jos kaapista löytyy niin pähkinää mukaan, rahka onkin halpaa jne. Kyllä vaan halvallakin saa syötyä. Psyllium ihan huippu myös laihdutukseen ja vatsavaivoihin. 20v jatkunut kokopäiväinen ripuli (ibs) loppui sillä ja 5kg lähtenyt muutamassa viikossa ylipainoa kun täyttää vatsan terveellisellä tavalla.

Vierailija
55/128 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soijarouhe! Desi on kuin 400 g jauhelihaa, kun turpoaa. Ja halpaa kuin mikä. Eli siitä kastiketta, laatikkoa ja tortillan väliin. Tee itse leivät. Tulee halvaksi. Ja pullaa jos haluat makeaa. Porkkanat ja juurekset nyt halpoja sekä sitrukset. Kurkku, salaatti ja tomaatti kallista. Syö myös kanamunia, hyvää proteiinia. Katso kilohinnat.

Vierailija
56/128 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ResQ-sovelluksesta kassillinen leipää 4 euroa.

Vierailija
57/128 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko todellakin jollain noin köyhää.Voi kuule olla.200e./5 henkilöä.kk.Tästä myös pesuaineet,vessapaperit ym.

Vierailija
58/128 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täältäkin ääni monipuoliseen perunan käyttöön

Jauheliharuokien jatkamista halvoilla juureksilla ja tai linsseillä ja pavuilla

Itsetehdyt sämpylät tuo arkeen luksusta

Porkkanaraaste ja kaaliraaste + kauden halvimpia hedelmiä jos budjetti sallii

S-ketjun ilta-alennus ja pakastimen hyödyntäminen

Kilohintojen tarkka vertailu

Vierailija
59/128 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vessassa,kun otat tukon vessapaperia,revi siitä irti yksi pala ja laita takaisin telineeseen/rullan väliin.Kun pesuainetta on jäljellän.1-2cm.lorauta sekaan vettä ja sekoita.Tee näin myös keittiössä.Maitopurkissa,kun on n 1-2 dl.jäljellä lorauta sekaan n.puoli desiä vettä.Kukaan ei ole huomannut ainakaan meillä eroa,riittää vielä aamukahveihin ja kaakaoihin maito.Käytämme kevytmaitoa,ei ehkä toimi rasvattomalla..Osta aina pesuaineet,esim.shampoo,kun on euron pullo.Jos on varaa ota useampi tuolloin.Osta aina halpoja perusaineita ja vähän herkkuja pahan päivän varalle,kun on tilipäivä. Esim.makaronia,kaurahiutaleita,juissimehua,halpoja teepusseja,hernekeittoa,kalapuikkoja,halpoja keksejä,sipsejä ja vaikka euron suklaalevy ja säilyvää maitoa.Näin sulla on aina jotain kaapeissa,kun tulee se paha päivä. Yritä pistää sivuun parikymppiä pahaa päivää varten,kun seinät kaatuu päälle ja vie silloin muksut ja itsesi mäkkäriin.Tsemppiä.t.lähes 30v.köyhäillyt,3 lapsen äiti

Vierailija
60/128 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makaroonilaatikon tekeminen on halpaa. Maksaa vain 4.5 euroa ja siitä syö 2 päivää hyvinkin helposti. Syön usein makaroonilaatikkoa. 

Kalastan myös keväästä syksyyn koska kalaa kuten ahvenia saa helposti todella paljon. Nyttekin minulla on 5 kg ahven fileitä pakastimessa vielä jotka kalastin syksynä. Keväällä alan heti kalastamaan niin saan monta kertaa viikossa kalaa. Siikaa tule helposti. Siikaverkko maksaa 10 euroa. Minulla on pieni vene jolla saan verkot mereen.

Siikaa voi tulla 20 kpl hyvänä päivänä ja muutenkin niitä tulee keväällä 2-5 kpl pohja ongella meren rannalta josta saa monen päivän ruuat. Käyn lähes joka päivä kalassa. Myyn myös kalaa niin saan hiukan rahaa. Ahvenia sain viime vuonna noin 400 kg kg joista tein ahven filettä 70 kg ja myin  niitä 16 eurolla kilo. Loput söin itse. Työtön olen niin on aikaa kalastaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi yhdeksän