Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Anoppi mustasukkainen, koska vanhempani ovat läheisempiä kuin hän – vertaistukea?

Vierailija
16.01.2022 |

Perheessämme on yli puolivuotias vauva. Olen raskausajasta asti halunnut huomioida kaikkia isovanhempia tasapuolisesti ja halusin, että jokainen isovanhempi saisi muodostaa hyvät välit vauvan kanssa alusta asti. Kaikki isovanhemmat olivat odotusaikana vauvasta todella innoissaan (suvuissamme ei ole muita pieniä lapsia). Kaikki isovanhemmat saivat samat kuvat vauvasta, tiedot vauvan voinnista ja vauvan synnyttyä molemmat isovanhemmat kutsuttiin pian katsomaan vauvaa. Anoppi kävi ensin, omat vanhempani sen jälkeen. Minä sain synnytyksen yhteydessä vaikeita komplikaatioita ja vauvavuosi on ollut raskas, kun olen toipunut vaikeista vaurioista hitaasti.

Varsinkin ensikuukausina pyysimme molempia isovanhempia avuksi, koska mies oli töissä ja synnytysvauriot rajoittivat omaa toimintakykyäni paljon. Omat vanhempani kävivät mielellään auttamassa pitkän matkan takaa. Auttoivat vauvan hoidossa, kävivät vaunulenkeillä, laittoivat ruokaa ja siivosivat. Anoppi kieltäytyi tulemasta avuksi monta kertaa, kun poikansa pyysi häntä avuksi. On joskus käydessään vaihtanut vaipan tai yksittäisen kerran syöttänyt lasta – osaa kyllä nuo asiat hyvin, eli ei ole siitä kyse. Anoppi on terve, virkeä ja asuu melko lähellä. Ajan kuluessa kävi selväksi, että anoppi ei halunnut auttaa – ei kodin eikä vauvan kanssa, vaikka olisimme apua tarvinneet. Kylään hän voi tulla, mutta on silloin kuin kuka tahansa vieras ja odottaa meidän seurustelevan hänen kanssaan ja laittavan ruoat ja muut valmiiksi hänelle. Eräällä kerralla olimme pyytäneet anopilta apuna, että hän olisi tuonut ruokaa mukanaan, niin puhelimessa anoppi sanoi tuovansa, mutta ovella ilmoitti, ettei hän ala kylään tullessaan mitään ruokaa tuomaan, tuntuisi oudolta tulla vieraaksi eväiden kanssa ja talonväki kyllä huolehtii hänelle syömistä. Lakkasimme pyytämästä apua anopilta, kun tajusimme riittävän monen ein jälkeen, että minkäänlaista apua ei hänen suunnaltaan ole tulossa ja hän on itsekin sanonut tulevansa vieraaksi. On täytynyt hyväksyä, että anopin kyläilyt ovat kuin kuka tahansa kaukaisempi vieras tulisi kylään – kaiken saa laittaa valmiiksi. Siksi en ole kovin usein noita vierailuita jaksanut, vaan anoppi käy kylässä kerran kuussa. En ole jaksanut ”kestittää” muitakaan vieraita kuin harvakseltaan, kun jaksaminen on ollut vähissä.

(jatkuu seuraavassa viestissä)

Kommentit (90)

41/90 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pirttihirmut pahimpia. Sen vauvan kautta kostetaan.

Vierailija
42/90 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä on perheen tasa-arvo ja miehillä oikeus isyyteen?

Missä on miehet - lapsen isä ja isoisät?

Täällä vain naiset ovat äänessä, lapsen äiti, joka toisessa lauseessa huutaa apua anopilta ja äidiltään. Lastenhoidon lisäksi, myös kotitöihin ja kaupassa käyntiin.

Eikö lapsen isä ole kykenevä käymään kaupassa, vaan siihenkin tarvitaan nainen, anoppi.

Millaisen mallin ja asenteen lapset saavat nykyään äidiltään ja kotoa? Huolestuttavaa.

Nykyään? Yleinen asennehan on aina ollut se, että naiset hoitakoot kodin ja lapset. Ainakin, jos miehiltä kysytään. Yllättikö?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
43/90 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskon pojan perhe otti aina vaimon äidin mukaan matkoille ym. Siskoni on lämmin ihminen, isosydäminen ja huolehtivainen. Pullaäiti! Mutta hänet eristettiin kun lapset olivat pieniä.Nyt on poika anorektikko, ikä 25 vuotta ja tyttö , 18 vuotta ,siivoajana.

No jokainen hoitaa lapsensa , mutta säälin siskon poikaa , koska hän vaan tapasi väärän naisen. Tänä päivänä eronneet. 

44/90 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on miehen kanssa ollut alusta asti diili, että hän hoitaa yhteydenpidon omiin vanhempiinsa ja minä omiini. Se on toiminut hyvin. Ehkä sinun pitäisi siis puhua asiasta miehesi, eikä hankalan anopin kanssa.

Ei sen anopin tarvi hankala olla. Jospa uskaltaa sanoa suoraan mikä mättää. 

Vierailija
45/90 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin ihmeen auttamiseen tarvitaan tuollainen armeeja viikottain vauvaperheessä eli 2x isovanhemmat ja lapsen isä eli 5 henkilöä vauvaa ja äitiä varten? Eikä se tunnu vieläkään riittävän.

Meillä isovanhemmat läheisiä, mutta käyvät vain vieraana, eikä tulisi edes mieleen pyytää heidän käydä kaupassa ruokaostoksilla tai tehdä kotitöitä, vaan saavat seurustella lasten kanssa. Sama kun käydään kylässä isovanhemmilla, ollaan vieraana.

Mitä se lapsen isä tekee, jos tarvitaan ruoka- ja siivousapua isovanhemmilta?

Luit aloituksen, mutta et ymmärtänyt lukemaasi?

Äidillä vaikeita komplikaatioita synnytyksestä, joista toipuminen on ollut hidasta ja on siitä syystä tarvinnut apua. Ihmisen ei tarvitse pärjätä yksin, vaan apua saa ja pitää pyytää. Jokainen sitten päättää ihan itse auttaako vai ei.

Eikö lapsen isä voi auttaa ja vastata perheen arjen pyörittämistä. Huolehtia kauppaostoksista, siivouksesta jne.

Meillä kolme lasta, pienellä ikäerolla, niin kyllä se on lapsen isä, joka on joutunut tekemään, kun olen toipunut synnytyksestä ja keskittynyt vauvaan.

En edes antaisi vauvaikäistä isovanhempien hoidettavaksi, sillä ikä tuo monia sairauksia, lihasvoimat heikkenevät, reagointikyky alenee ja siksi esim. auton ajokyvyssä suuria riskejä liikenteessä ja tälläiselle henkilölle jotkut antavat hoidettavaksi puolustuskyvyttömän vauvan.

Vierailija
46/90 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä2108 kirjoitti:

Jotkut isovanhemmat itse aiheuttavat "koston" ihan omalla käyttäytymisellään ja poissaolollaan. Ja kehtaavat vielä nimitellä pirttihirmuksi ym. Ihmiset osaavat olla todella ilkeitä, osa jopa omille lapsilleen näkemättä omaa osuutta asioissa ollenkaan. Surullista.

Vierailija
47/90 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No anna anopin valittaa. Sehän on sit siitä itsestä kiinni millaiseksi suhde muodostuu kun lapsi kasvaa.

Ei minua lapsena kumpikaan mummoista sen kummemmin hoitanut, mutta tykkäsin molemmista kuitenkin. Toinen oli virkeä kaupunkimummo, joka tarjosi marie-keksejä ja appelsiinituoremehua aina käydessä. Toinen oli perinteinen maalaismummo joka itse leipoi kaikki maalaisherkut ja teki ruuat alusta asti isolle suvulle.

Mummoja on erilaisia ja lapsi kyllä tykkää kaikista. :)

Vierailija
48/90 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko sama joka jossain vaiheessa kirjoitti siitä ettei anopille käy että poikansa pyytää apua vaan sinun olisi sitä pitänyt anella?

Vierailija
49/90 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin ihmeen auttamiseen tarvitaan tuollainen armeeja viikottain vauvaperheessä eli 2x isovanhemmat ja lapsen isä eli 5 henkilöä vauvaa ja äitiä varten? Eikä se tunnu vieläkään riittävän.

Meillä isovanhemmat läheisiä, mutta käyvät vain vieraana, eikä tulisi edes mieleen pyytää heidän käydä kaupassa ruokaostoksilla tai tehdä kotitöitä, vaan saavat seurustella lasten kanssa. Sama kun käydään kylässä isovanhemmilla, ollaan vieraana.

Minusta on outo ajatus mennä vieraaksi omalle perheelleen. Aina siellä tehdään sama mitä se perheenjäsenkin tekee. Jos tarvitsee kaupasta jotain niin totta kai tuodaan eikä kukaan odota mitään tarjoiluja ainakaan.

Vierailija
50/90 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet itse myös vaikuttanut tilanteen kehittymiseen. Apua voi pyytää, mutta ei isovanhemmilla ole mitään velvoitetta auttaa. Sinä ja puolisosi olette tehneet vauvan, eivät he. Hienoa, että saatte apua toisilta isovanhemmilta. On ok, että anoppi haluaa vain tulla kylään ja seurustella. Teidän ei kuitenkaan ole mikään velvollisuus kestittää häntä, kuten ei ketään vierasta, eikä varsinkaan yli omien voimavarojenne. Jos hän haluaa tavata vauvaa ja teitä, niin voiko hän tulla sitten vain käymään ilman mitään erityistä ponnistelua tarjoilujen ja viihdyttämisen suhteen? Jos hän ei voi itse tuoda kahvipöytään tarjottavia, niin olkoon ilman. Oleellinen kysymys on, että mitä tämä isoäiti voi jatkossa tehdä yhdessä lapsen kanssa, jotta suhde voi syntyä. Voiko heillä olla joku juttu, mitä tekevät ja onko isoäiti edes kiinnostanut näkemään sitä vaivaa, että tutustuu lapsenlapseen ja rakentaa suhdetta? 

Vierailija
51/90 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hevosen voi viedä veden äärelle, muttei pakottaa juomaan. Anna anopin rutkuttaa ja keskity perhe elämään.

Vierailija
52/90 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä on perheen tasa-arvo ja miehillä oikeus isyyteen?

Missä on miehet - lapsen isä ja isoisät?

Täällä vain naiset ovat äänessä, lapsen äiti, joka toisessa lauseessa huutaa apua anopilta ja äidiltään. Lastenhoidon lisäksi, myös kotitöihin ja kaupassa käyntiin.

Eikö lapsen isä ole kykenevä käymään kaupassa, vaan siihenkin tarvitaan nainen, anoppi.

Millaisen mallin ja asenteen lapset saavat nykyään äidiltään ja kotoa? Huolestuttavaa.

Nykyään? Yleinen asennehan on aina ollut se, että naiset hoitakoot kodin ja lapset. Ainakin, jos miehiltä kysytään. Yllättikö?

Minun lapsuuden kodissa jo 60-luvulla isä oli tärkeässä roolissa ja hoiti meitä lapsia, laittoi aamupuurot ja kouluun.

Omat lapset syntyivät 80-ja 90-luvulla ja oli itsestään selvää hoitaa lapset yhdessä ja jakaa myös perhevapaat yhdessä ja mies oli koti-isänä yli vuoden. Ja näin oli myös tuttava ja ystäväpiirissä.

Perhevapaiden jakamiseenkin tarvittiin jopa uusi laki, kun nykyään naiset omivat lapset, eikä isät jää koti-isäksi hoitamaan lapsia. Näin on ainakin tilastojen valossa.

Ja monet naiset nykyään sitten itkevät, kun mies on yksi lapsi lisää ja lastenhoito ja kotityöt on naisten harteilla, johon itse on antanut mallin ja se tapahtuu usein juuri ensimmäisen lapsen kohdalla.

Vierailija
53/90 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina näissä tarinoissa anoppi on se paha.

Vierailija
54/90 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äidillä vaikeita komplikaatioita synnytyksestä, joista toipuminen on ollut hidasta ja on siitä syystä tarvinnut apua. Ihmisen ei tarvitse pärjätä yksin, vaan apua saa ja pitää pyytää. Jokainen sitten päättää ihan itse auttaako vai ei.

Eikö lapsen isä voi auttaa ja vastata perheen arjen pyörittämistä. Huolehtia kauppaostoksista, siivouksesta jne.

Meillä kolme lasta, pienellä ikäerolla, niin kyllä se on lapsen isä, joka on joutunut tekemään, kun olen toipunut synnytyksestä ja keskittynyt vauvaan.

En edes antaisi vauvaikäistä isovanhempien hoidettavaksi, sillä ikä tuo monia sairauksia, lihasvoimat heikkenevät, reagointikyky alenee ja siksi esim. auton ajokyvyssä suuria riskejä liikenteessä ja tälläiselle henkilölle jotkut antavat hoidettavaksi puolustuskyvyttömän vauvan.

Miksi oletat että kaikki isovanhemmat ovat vanhoja ja sairaita?

Meillä anoppi 45v hoiti vastasyntynyttä yötä päivää kun olin sairaalassa.

Vierailija
55/90 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet itse myös vaikuttanut tilanteen kehittymiseen. Apua voi pyytää, mutta ei isovanhemmilla ole mitään velvoitetta auttaa. Sinä ja puolisosi olette tehneet vauvan, eivät he. Hienoa, että saatte apua toisilta isovanhemmilta. On ok, että anoppi haluaa vain tulla kylään ja seurustella. Teidän ei kuitenkaan ole mikään velvollisuus kestittää häntä, kuten ei ketään vierasta, eikä varsinkaan yli omien voimavarojenne. Jos hän haluaa tavata vauvaa ja teitä, niin voiko hän tulla sitten vain käymään ilman mitään erityistä ponnistelua tarjoilujen ja viihdyttämisen suhteen? Jos hän ei voi itse tuoda kahvipöytään tarjottavia, niin olkoon ilman. Oleellinen kysymys on, että mitä tämä isoäiti voi jatkossa tehdä yhdessä lapsen kanssa, jotta suhde voi syntyä. Voiko heillä olla joku juttu, mitä tekevät ja onko isoäiti edes kiinnostanut näkemään sitä vaivaa, että tutustuu lapsenlapseen ja rakentaa suhdetta? 

Sepä se, kun sen anopin pitäisi nyt itsekin mustasukkaisen ruikutuksen sijasta ottaa kontaktia poikansa perheeseen päin. Mitään kunnon suhdetta lapsenlapseen ei synny, ellei myös anoppi itse tule puolitiehen vastaan.

Onhan näitä keinoja. Jokaisella on joskus menoja, joihin vauvaa ei voi tai ei ole järkevää ottaa mukaan. Kai anoppi voisi joskus hoitaa tunnin tai pari, lukea satuja, työntää vaunuissa, muuten vaan seurustella. Ei vaadi taloudellista panostusta, eikä niin ajallistakaan. Eikä kahvitarjottava tarvitse olla sen kummempaa, mitä kaapista sattuu löytymään.

Miksi elämästä pitää tehdä niin vaikeaa?

Vierailija
56/90 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilasto faktaa. Ensisynnyttäjien keski-ikä on pyörinyt viimeisen 50v ajan kolmekympin paikkeilla. Ja lapsia tehdään yhä vanhempana, eikä ole lainkaan harvinaista, että anoppisi ikäinen tekee vielä itse lapsia. Nytkin monta anoppisi ikäistä on raskaana tai synnyttänyt lapsen. Teiniraskaudet ovat olleet jo kauan vähenemään päin.

57/90 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä2108 kirjoitti:

Jotkut isovanhemmat itse aiheuttavat "koston" ihan omalla käyttäytymisellään ja poissaolollaan. Ja kehtaavat vielä nimitellä pirttihirmuksi ym. Ihmiset osaavat olla todella ilkeitä, osa jopa omille lapsilleen näkemättä omaa osuutta asioissa ollenkaan. Surullista.

Valitettavasti meidän suvussa on pirttihirmuja . 

Vierailija
58/90 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilasto faktaa. Ensisynnyttäjien keski-ikä on pyörinyt viimeisen 50v ajan kolmekympin paikkeilla. Ja lapsia tehdään yhä vanhempana, eikä ole lainkaan harvinaista, että anoppisi ikäinen tekee vielä itse lapsia. Nytkin monta anoppisi ikäistä on raskaana tai synnyttänyt lapsen. Teiniraskaudet ovat olleet jo kauan vähenemään päin.

En ole ollut teininä raskaana vaan ihan yli kolmikymppisenä.

Vierailija
59/90 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun anoppi lähti ikävään ja ilkeään hyökkäykseen tästä syystä. Haukkui että olen lapsellinen ja roikun vanhemmissani kun he ovat niin paljon lapsen kanssa. Persoonani lyttääminen teki pysyvän etäisyyden meidän väleihin. Mies vieköön lapsia anopille niin paljon kuin lystää.

Vierailija
60/90 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin elämää nähneenä 60v ukkina sanoisin, että hauskaa kuin anopin hautajaisissa, päätelkää siitä loput.

Joo, enpä ole näin makeasti nauranut kuin silloin, kun anoppia naarattiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yksi