Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vuokratyö ja nollasopimukset kiellettävä lailla

Vierailija
13.05.2015 |

Vuokratyö ja nollasopimukset kiellettävä lailla.

Välistävetäjät pois työmarkkinoilta.

Yrityksien yhteiskuntavastuu palautettava.

Tiedän, ei tule ikinä menemään läpi. 10 vuoden vuokra-pätkä- nollasoppari tekijänä nämä ovat omat fiilikset. Ei niitä vakipaikkoja näin ikinä saa, urautuu vaan syvemmälle siihen vuokra/pätkä- kierteeseen, ei pääse samoihin koulutuksiin mihin vakkarit pääsevät (ei edes pyytämällä), ei saa käyttää työterveydenhuoltoa ja jatkuvasti on pelko siitä lentääkö ensi kuussa kadulle kun ei ole varaa maksaa vuokria kun luvatut tunnit eivät toteutuneetkaan. Ei ole ihmiselämän arvoista elämää tällainen. Samalla välistävetäjä ja yrityspomo tienaavat 3x-10x minkä minä sillä että minua ja muita samassa asemassa olevia ihan suoraan sanottuna käytetään hyväksi ja kyykytetään. Miksi työllistää vakitusena kun voi palkata nollasopparilaisia, joille ei tarvitse maksaa esim. lomarahoja tai sairasajan palkkaa? Tulevaisuudessa tullaan näkemään se, miten vuokratyö ja nollasopimukset johtivat työelämän kurjistumiseen, nuorten syrjäytymiseen ja velkaantumiseen- odottakaapas vain. Ja niitä tullaan pitämään pahimpana virheenä mitä työelämässä on ikinä tehty.

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin ongelma se, että ne vuokra- ja nollasopparipaikat ja kaikki muut välistävetäjien säädöt tuhoaa mahdollisuuden työllistyä vakityöhön. Se on heille isoa bisnestä miettiä miten saada vedettyä siitä välistä- miettikääpä millaiset tulot esim. Baronan, VP:n tai Opteamin pomoilla on ja miten he elävät. Kituuttavatko päivästä toiseen odotellen sitä puhelinsoittoa tai tekstaria? Eivät todellakaan- Toinen ongelma on työlainsäädännön kiertäminen ja kaikkien niiden soppareiden rikkominen, joiden eteen liitot ovat tehneet kovasti työtä turvatakseen työntekijöidensä toimeentulon ja inhimillisen kohtelun.

Vierailija
22/43 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä oli eriteltynä vain ne tehdyt tunnit ja niistä maksettu palkka, eikä mitään mainintaa lomarahoista yms. Kun kysyin niin sanottiin ettei niitä tällä sopimuksella makseta. Sairastaminen oli myös palkatonta, eikä työterveydenhuoltoa saanut käyttää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tahdon tehdä just keikkaa kun haluan!

Vierailija
24/43 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 16:42"]Vuokratyön käytön sallisin puhtaasti sesonkiluontoisilla aloilla ja velvottaisin lailla vuokrafirman etsimään työntekijälle uuden työn sesongin loputtua.

Nollasopparit pitäisikin sallia vain opiskelijoiden, eläkeläisten ja muun tuen varassa elävän porukan työllistämisessä. Eikä tehdä niistä vakikäytäntöä mitä niistä on tulossa. Jos työnantajille sallitaan mahdollisuus mennä sieltä mistä aita on matalin, niin tottakai sieltä mennään. Ihminen, varsinkin yrityspomo, on ahne eläin.
[/quote]

Eli sesonkialat tapettaisiin Suomesta

Vierailija
25/43 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan, että se on vähemmistö joka haluaa epävakaan, keikka- nollasopparin, tai olla vuokrafirman hyppyytettävänä. Opiskelijana ja vakityön ohellahan se menee, mutta ei siitä pääsääntöisesti elannoksi ole. En tajua miksi moni ei ymmärrä, että työelämän pirstaloituminen ja kurjistuminen on oikeasti ongelma. Ne kaikki ehdot, lait ja muut on olemassa ihan syystä. Jos ihmisellä ei ole vakityötä ja vakituloja, niin miten selvitä laskuista ja muista kuluista? Varsinkin jos on lapsia, tai asuntolainaa, autoa yms. mistä tulee joka kuukausi paljon kuluja.

Vierailija
26/43 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin tapettaisiin sesonkialat? Saa käyttää vuokrafirmaa, tai olla käyttämättä. Koska vuokrafirma hyötyy työntekijällä ja vetää siitä välistä omaan pussiinsa, niin siksi velvottaisin myös huolehtimaan työntekijöistä.

Vierailija
27/43 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en haluu, että mun duuni kielletään.

Vierailija
28/43 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sallittakoon nollasopimukset sillä muutoksella, että nollasopimuksesta irtisanoutuminen työntekijän toimesta ei enää johtaisi TE-toimiston määräämään karenssiin. 

Vierailija
29/43 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 16:41"]

[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 16:37"]

Se aloite sai yli 50 000 kannatusta ja mun mielestä ei ole huono asia ollenkaan jos nollatuntisopimukset kielletään. Kyllä jos firmalla on oikeasti tarvetta työvoimalle pitää vähintään se 18h töitä tarjota viikossa.

[/quote]

Miten sitten hoitaisit esim. tarvittaessa työhön kutsuttavat sijaiset? Jos vaikka siivooja tai kokki ei pääse töihin, niin ei se noin vain onnistu että muut sitten paikkaa. Ja jos saa olla vain täysiaikaisia, niin mistä sen sijaisen saa?

[/quote]

Sijainen palkataan joka pätkään erikseen, niin ennenkin tehtiin! Voi olla pooli halukkaiden yhteystietoja, mutta avainsana on nimenomaan se, ettei roikuteta työsuhteessa jos töitä ei ole ja palkkaa ei tule!

Vierailija
30/43 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 14:45"]

[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 16:41"]

Se aloite sai yli 50 000 kannatusta ja mun mielestä ei ole huono asia ollenkaan jos nollatuntisopimukset kielletään. Kyllä jos firmalla on oikeasti tarvetta työvoimalle pitää vähintään se 18h töitä tarjota viikossa.

[/quote]

Miten sitten hoitaisit esim. tarvittaessa työhön kutsuttavat sijaiset? Jos vaikka siivooja tai kokki ei pääse töihin, niin ei se noin vain onnistu että muut sitten paikkaa. Ja jos saa olla vain täysiaikaisia, niin mistä sen sijaisen saa?

[/quote]

Sijainen palkataan joka pätkään erikseen, niin ennenkin tehtiin! Voi olla pooli halukkaiden yhteystietoja, mutta avainsana on nimenomaan se, ettei roikuteta työsuhteessa jos töitä ei ole ja palkkaa ei tule!

[/quote]

Juuri näin!

Vierailija
31/43 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 14:32"]

Minä tahdon tehdä just keikkaa kun haluan!

[/quote]

Koittakaa nyt ymmärtää, että keikkaa on aina tehty. Nollatuntisopparit ovat uusi tulokas, jolla nimenomaan kierretään vakituisten palkkaamisen tarvetta. Digiaikana on hyvin helppoa tehdä se soppari vaikka joka tunnille kerrallaan, mutta tätä ei haluta tehdä, koska todellisuudessa pidetään parin vakkarin tilalla kymmeniä nollatuntilaisia tarkoituksena kiertää työehtoja ja vastuuta työntekijästä eli sairasajan vastuuta, lomarahoja ym.

Vierailija
32/43 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä. Olin töissä firmassa, jolla meni koko ajan paremmin ja paremmin. Myyntiluvut kasvoivat, toimintaa laajennettiin ja katteita parannettiin nostamalla hintoja. Mutta tämä nousu ei riittänyt uudelle johtajalle, vaan hän teki sellaisen ehdon, että vakituisia, tai edes osa-aikaisia ei enää palkata vaan kaikki uudet työntekijät tulevat nollasoppareilla. Tämä ei johtunut siitä että olisi mennyt kehnosti vaan että haluttiin vielä aggressiivisempaa kasvua ja lisää voittoa.

Vierailija
33/43 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 14:45"][quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 16:41"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Kätevämpää kun on iso pooli, eli vuokrafirma, silloin saan keikkoja enemmän ja tosi kivoihinkin mestoihin ravintola-alalla. Eikä tarvi pätkiä metsästää itse, niitä tarjotaan. Suosittelen. T:koti-äiti

Vierailija
34/43 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut nollasoppari melkein 3 vuotta opintojen ohella. Se on ihan paras. Itse saan päättää, että minä päivinä olen valmis menemään töihin ja kun reissaa niin ei tarvitse anoa lomaa, laitan järjestelmään vaan, että en ole vapaa. Vuoroa ihan ok määrä silti ja olen toki mennyt 30min varoitusajalla töihin, mutta sellasta se on. Vapaaehtoisesti mä tässä firmassa olen, turha valittaa. On mahtavaa, että esim tällä viikolla on vain se1 vuoro kun on niin paljon kouluhommia. Ottais päähän jos pitäis joku 15 h työskennellä.

Vierailija
35/43 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 14:52"]Niinpä. Olin töissä firmassa, jolla meni koko ajan paremmin ja paremmin. Myyntiluvut kasvoivat, toimintaa laajennettiin ja katteita parannettiin nostamalla hintoja. Mutta tämä nousu ei riittänyt uudelle johtajalle, vaan hän teki sellaisen ehdon, että vakituisia, tai edes osa-aikaisia ei enää palkata vaan kaikki uudet työntekijät tulevat nollasoppareilla. Tämä ei johtunut siitä että olisi mennyt kehnosti vaan että haluttiin vielä aggressiivisempaa kasvua ja lisää voittoa.
[/quote]

Ja mitkä oli firman pääomakulut, korot, lainanlyhennykset? Poistot? Meiliä jengi luulee, että hyvin menee. Mutta ei huomaa, että velkataakka voi viedä koko yrityksen konkkaan

Vierailija
36/43 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakavarainen firma, jolla oikeasti meni lujaa kyseessä. Ja tämän päättelin itse luvuista ja toiminnan laajentamisesta- meillehän siis kerrottiin että huonosti menee ja siksi vaan nollasoppareita enää tarjolla.

Vierailija
37/43 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 14:39"]

Veikkaan, että se on vähemmistö joka haluaa epävakaan, keikka- nollasopparin, tai olla vuokrafirman hyppyytettävänä. Opiskelijana ja vakityön ohellahan se menee, mutta ei siitä pääsääntöisesti elannoksi ole. En tajua miksi moni ei ymmärrä, että työelämän pirstaloituminen ja kurjistuminen on oikeasti ongelma. Ne kaikki ehdot, lait ja muut on olemassa ihan syystä. Jos ihmisellä ei ole vakityötä ja vakituloja, niin miten selvitä laskuista ja muista kuluista? Varsinkin jos on lapsia, tai asuntolainaa, autoa yms. mistä tulee joka kuukausi paljon kuluja.

[/quote]

Varmasti opiskelijana onkin ok tehdä nollasopparilla, mutta mites sitten kun et enää olekaan nuori ja on kuluja ja vastuita?

Vierailija
38/43 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki osa-aikatyö kiellettävä. Itselläni työsopimus "vähintään 25 tuntia viikossa". Yksi poikittainen sana pomolle ja tunnit pysyy tasan tuossa 25 tunnissa. Elääkö sillä? Ei. 

Vierailija
39/43 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän 25-tuntisen lisäksi etsinyt itselleni toista työtä ja vaikka sillä 0-sopimuksella. Löytyykö? No eipä löydy, koska työnantaja haluaa kuitenkin työntekijän, joka on aina valmiina töihin ja sitähän en ole, kun on jo toinen työ. 

Vierailija
40/43 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieltämällä Suomi nousuun!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kuusi