Miksi lähihoitajia ei arvosteta?
Olen tässä kaksivuotisen opiskelijaurani aikana ihmetellyt erästä seikkaa. Olen lähihoitaja ja opiskelen terveydenhoitajaksi. Lähihoitaja tittelistä en ole oikein ikinä kuullut mitään kehua/positiivista tai saanut arvostusta, mutta terkkariksi opiskellessa "ooh vau tosi vastuullista, hieno siisti sisätyö". Että lähärinä olen vaan paskanlappaaja ja th:na siistissä sisätyössä. Toki olen valistanut näitä tietämättömiä kaksoistutkinnosta, että th voi tehdä myös sh:n töitä ja kohtaa työssään eritteitä. Etenkin äitini mielestä lähihoitajan tutkinto ei ole oikein mitään ja jaksaa aina muistuttaa "vaan lähihoitaja, sitten kun olet terveydenhoitaja". Sosiaalinen statukseni nousee heti silmissä kun kerron, että opiskelen terkkariksi, vaikka se ei mielestäni ole mikään "superala". Minua nyt vain on kiinostanutntämä jo yläasteajoista asti ja aijon jatkaa vielä kätilöksi. Mitenkä muut kolleegat, olletko törmänneet samaan aliarvioitiin ja ammattialan dissaamiseen? Olen kyllästynyt tähän.
Kommentit (23)
Itsekin opiskelen lähihoitajaksi nuorisopuolelta, toka vuosi lähenee loppuaan ja syksyllä aloitan suuntautumisopinnot. Olen ollut kerran sairaalassa töissä, sekä kaksi kertaa työssäoppimassa hoivakodeissa. Sairaalassa sekä toisessa työssäoppimispaikassani huomasin selvää syrjintää, selän takana jauhamista, ja muutenkin selkeästi huomasi ketkä yrittivät olla niitä "oikeita sairaanhoitajia" ja arvostelivat lähihoitajia. Mielestäni kummallakin on yhtä tärkeä työ, ja perushoivaa osaavat antaa kumpikin ihan samalla tavalla.
En jaksaisi olla tuollaisessa henkisesti sekä fyysisesti kuormittavassa ympäristössä, joten suuntaudun suu-ja hammashoitoon, tästä varmaankin suuhygienistiksi amk:hon. - T 18-v.
Huoh, siinä olikin kysymys. Tosin se on niin, että minua kyllä arvostetaan omassa työpaikassani, se on täällä AV:lla, jossa saa kuraa niskaan. Sosiaalialan työtä teen, samassa työyhteisössä ei ole sairaanhoitajia eikä lääkäreitä, enkä minä myöskään leiki heitä.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 23:14"]
Mun mielestä ainakin suurin osa lähäreistä on ylimielisiä ja kuvittelevat olevansa lääkäreitä, vaikka todellisuudessa lappavat kakkaa vanhainkodissa tai niistävät lasten neniä päiväkodissa. Tärkeää työtä mutta en kestä sitä ylimielisyyttä mikä lähihoitajista huokuu. Itse opiskelen sairaanhoitajaksi ja monet lähihoitajat nauravat sairaanhoitaja koulutuksen olevan turhaa.
[/quote]
Aikamoisen harhautunut kuva sulla on lähihoitajista. Sairaanhoitajatkin joutuvat osallistumaan perushoitoon. Ja aika ylimielinen olet itsekin lähäreitä kohtaan. Pelkkä lääkkeiden jakaminen ja "temppujen" tekeminen on väärä motiivi opiskella sairaanhoitajaksi.