Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi lähihoitajia ei arvosteta?

Vierailija
11.05.2015 |

Olen tässä kaksivuotisen opiskelijaurani aikana ihmetellyt erästä seikkaa. Olen lähihoitaja ja opiskelen terveydenhoitajaksi. Lähihoitaja tittelistä en ole oikein ikinä kuullut mitään kehua/positiivista tai saanut arvostusta, mutta terkkariksi opiskellessa "ooh vau tosi vastuullista, hieno siisti sisätyö". Että lähärinä olen vaan paskanlappaaja ja th:na siistissä sisätyössä. Toki olen valistanut näitä tietämättömiä kaksoistutkinnosta, että th voi tehdä myös sh:n töitä ja kohtaa työssään eritteitä. Etenkin äitini mielestä lähihoitajan tutkinto ei ole oikein mitään ja jaksaa aina muistuttaa "vaan lähihoitaja, sitten kun olet terveydenhoitaja". Sosiaalinen statukseni nousee heti silmissä kun kerron, että opiskelen terkkariksi, vaikka se ei mielestäni ole mikään "superala". Minua nyt vain on kiinostanutntämä jo yläasteajoista asti ja aijon jatkaa vielä kätilöksi. Mitenkä muut kolleegat, olletko törmänneet samaan aliarvioitiin ja ammattialan dissaamiseen? Olen kyllästynyt tähän. 

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 23:44"]Ihan OT, miksi opiskelet terkkariksi, jos aiot jatkaa kuitenkin kätilöksi? Eikö olisi ollut helpompi suoraan opiskella siihen "unelma-ammattiin"

Itsekin usein ihmettelen sitä p*skaa, mitä lähärinä saa. Vähättelyä tai muuta en ole kohdannut kyllä irl paljoakaan, mutta juurikin netissä saa lukea paljon aiheesta.

Lähihoitajat on oikeasti tosi osaavia, jos on suoriutunut koulusta hyvin. Tosin sielläkin pääsee toki sieltä mistä aita on matalin, mutta kaikki ei silti mene sitä kautta.

t. lähäri, kätilöksi opiskeleva :)
[/quote] koska kätilötyön milenkiinto heräsi vuosi sitten

Vierailija
2/23 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 23:22"][quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 23:14"]Mun mielestä ainakin suurin osa lähäreistä on ylimielisiä ja kuvittelevat olevansa lääkäreitä, vaikka todellisuudessa lappavat kakkaa vanhainkodissa tai niistävät lasten neniä päiväkodissa. Tärkeää työtä mutta en kestä sitä ylimielisyyttä mikä lähihoitajista huokuu. Itse opiskelen sairaanhoitajaksi ja monet lähihoitajat nauravat sairaanhoitaja koulutuksen olevan turhaa.
[/quote]

Jaa, sairaanhoitajatko ei kuvittele olevansa lääkäreitä? Aivan liian usein saa sh:n suusta kuulla lauseen "Se ja Se lääkäri ei vaan osaa työtään, mäki osaan paremmin".
Sairaanhoitajat luulevat olevansa jumalan oikeita käsiä ja ihmiskunnan pelastus.
Lähihoitajia sorsitaan jatkuvasti ja kuvitellaan ettei lh koulutuksella osata mitään muuta tehdä kun vaihtaa vaippoja ja niistää neniä. Miksi? Lähihoitajat osaavat myös jakaa lääkkeitä, osaavat antaa injektioita ja paljon muutakin sellaista mitä ylemmän koulutuksen saaneetkin.
Olen entinen lähihoitaja ja mulle riitti sairaalamaailma juurikin tuon helvetin nokkimisjärjestyksen ja aliarvioimisen takia. Useimmin kuultu lauseen aloitus oli "Kun sä oot VAAN lähihoitaja......" Joo, ehkä sinulle olen VAAN lähihoitaja, itse näin itseni hoitajana siinä missä sairaanhoitajankin.
Ehkä palaan takaisin hoitoalalle sitten, kun siellä opitaan arvostamaan jokaista ammattilaista ja ymmärretään, että jokainen lenkki on tärkeä auttamisen ketjussa! Vaan ei, lähärit on pokkuroivia ja uppiniskaisia ja sairaanhoitajat osaa kaiken parhaiten. Lääkäritkin on vaan valkotakkisia idiootteja, jotka ei vaan osaa työtään ollenkaan. Mut hei! Onneksi maailmassamme on pelastavat enkelit: Sairaanhoitajat!
Harmi vain, ettei nämä täydelliset yksilöt ole lääkikseen hakeneet, kun osaavat kaiken ja tietävät aivan kaiken kaikesta!
[/quote]

Mä olen jokseenkin samaa mieltä ja siksi mä luen itteni sh:kai ! Onhan sh:lla enemmän valtaa ja osaamista tehdä hoidollisia toimenpiteitä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä ainakin suurin osa lähäreistä on ylimielisiä ja kuvittelevat olevansa lääkäreitä, vaikka todellisuudessa lappavat kakkaa vanhainkodissa tai niistävät lasten neniä päiväkodissa. Tärkeää työtä mutta en kestä sitä ylimielisyyttä mikä lähihoitajista huokuu. Itse opiskelen sairaanhoitajaksi ja monet lähihoitajat nauravat sairaanhoitaja koulutuksen olevan turhaa.

Vierailija
4/23 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ihmiset on tyhmiä.

Oikeastihan duunarit ovat se yhteiskunnan selkäranka, joiden työ vaikuttaa jokaisen ihmisen arkeen ja antaa meille mahdollisuuden elää sivistynyttä elämää, mutta siltikin av:n vajakit mollaavat duunareita minkä kerkeävät, koska ovat yksinkertaisesti liian tyhmiä ymmärtääkseen mistään mitään :)

Vierailija
5/23 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

- huonosti palkattu ala
- naisvaltainen ala
- amistutkinto

Noi kolme on yleisimpiä syitä, miksi jotain alaa ei arvosteta. Minun mielestä lähihoitajat on todella tärkeitä ja tekee rankkaa työtä huonoilla työoloilla. Ansaitsisi enemmän arvostusta ja parempaa palkkaa.

Vierailija
6/23 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä fiksut omaiset, jotka osallistuvat vaikkapa vanhempiensa hoitoon arvostavat meidän työtä. Tuota vaippojen vaihtoa en kotihoidossa hirveästi itse näe, enemmänkin lääkkeiden antoa, ruuan lämmitystä, verensokerin tarkkailua jne. Sairaalaosastolla ja palvelutaloissa ehkä eri asia, riippuu asiakkaista, paikkakunnasta ja asiakkaiden hoidettavuuden asteesta.

Vierailija
7/23 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta, lisää palkkaa todellakin! Anteeksi typot, tabletilla söhrään. Ap

Vierailija
8/23 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 23:14"]Mun mielestä ainakin suurin osa lähäreistä on ylimielisiä ja kuvittelevat olevansa lääkäreitä, vaikka todellisuudessa lappavat kakkaa vanhainkodissa tai niistävät lasten neniä päiväkodissa. Tärkeää työtä mutta en kestä sitä ylimielisyyttä mikä lähihoitajista huokuu. Itse opiskelen sairaanhoitajaksi ja monet lähihoitajat nauravat sairaanhoitaja koulutuksen olevan turhaa.
[/quote]

Kuulostaa oudolta. Kyllähän nyt jokainen ymmärtää sairaanhoitaja ja lähihoitajan eron ja jos ei ymmärrä, niin kannattaa perehtyä em. Koulutuksien sisältöön.

Vierailija
9/23 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ole hoitoalalla, mutta vastaan silti :)

arvostan lähihoitajan työtä sinänsä, mutta on kai se niin, että lähihoitajaksi voi päästä opiskelemaan  vaikka peruskoulutodistus olisi vain tyydyttävällä tasolla. 5-6 arvosanaa siis. ja vaikka lähihoitajan työtä arvostankin, niin on lähihoitajien joukossa moukkiakin, jotka laskee ko ammatin tasoa. terveydenhoitajaksi päästäkseen oletan että käyttäytyminen ei voi olla niin harkitsematonta kuin se joillakin lähihoitajilla on.

mutta eihän näissä ammattien arvostuksissa monesti ole päätä eikä häntää. joitakin arvostetaan liikaakiin, joitakin aivan liian vähän.

Vierailija
10/23 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 23:14"]Mun mielestä ainakin suurin osa lähäreistä on ylimielisiä ja kuvittelevat olevansa lääkäreitä, vaikka todellisuudessa lappavat kakkaa vanhainkodissa tai niistävät lasten neniä päiväkodissa. Tärkeää työtä mutta en kestä sitä ylimielisyyttä mikä lähihoitajista huokuu. Itse opiskelen sairaanhoitajaksi ja monet lähihoitajat nauravat sairaanhoitaja koulutuksen olevan turhaa.
[/quote]

Jaa, sairaanhoitajatko ei kuvittele olevansa lääkäreitä? Aivan liian usein saa sh:n suusta kuulla lauseen "Se ja Se lääkäri ei vaan osaa työtään, mäki osaan paremmin".
Sairaanhoitajat luulevat olevansa jumalan oikeita käsiä ja ihmiskunnan pelastus.
Lähihoitajia sorsitaan jatkuvasti ja kuvitellaan ettei lh koulutuksella osata mitään muuta tehdä kun vaihtaa vaippoja ja niistää neniä. Miksi? Lähihoitajat osaavat myös jakaa lääkkeitä, osaavat antaa injektioita ja paljon muutakin sellaista mitä ylemmän koulutuksen saaneetkin.
Olen entinen lähihoitaja ja mulle riitti sairaalamaailma juurikin tuon helvetin nokkimisjärjestyksen ja aliarvioimisen takia. Useimmin kuultu lauseen aloitus oli "Kun sä oot VAAN lähihoitaja......" Joo, ehkä sinulle olen VAAN lähihoitaja, itse näin itseni hoitajana siinä missä sairaanhoitajankin.
Ehkä palaan takaisin hoitoalalle sitten, kun siellä opitaan arvostamaan jokaista ammattilaista ja ymmärretään, että jokainen lenkki on tärkeä auttamisen ketjussa! Vaan ei, lähärit on pokkuroivia ja uppiniskaisia ja sairaanhoitajat osaa kaiken parhaiten. Lääkäritkin on vaan valkotakkisia idiootteja, jotka ei vaan osaa työtään ollenkaan. Mut hei! Onneksi maailmassamme on pelastavat enkelit: Sairaanhoitajat!
Harmi vain, ettei nämä täydelliset yksilöt ole lääkikseen hakeneet, kun osaavat kaiken ja tietävät aivan kaiken kaikesta!

Vierailija
11/23 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on yksi tuttava joka yrittää iskeä miehiä kertomalla heille heti ensimmäiseksi että on lähihoitaja. Ei ole vielä onnistunut mutta kovasti hän uskoo sen toimivan.

Vierailija
12/23 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajat eivät myöskään itse arvosta ammattiaan, ainakaan jos siinä ammatissa työskentelee joku muu kuin itse.

Vierailija
13/23 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ne haukkuu muita ja korostaa omaa tärkeyttään ja työnsä raskautta. KUKAAN muu maailmassa ei tee yhtä tärkeää ja raskasta työtä. Eli kapeakatseisia eikä osaa asettua toisten asemaan. Huomionhakuisuus.

Yhteenkään itsekkääseen tai itseäänkorostavaan hoitajaan en ole törmännyt, vaan aina vallan empaattisia ja ystävällisiä hoitajia on osunut kohdalleni. Mutta julkisuudessa ja etenkin anonyymeinä eri palstoilla ruikuttavat ja haukkuvat. Oma moka.

Vierailija
14/23 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 23:24"]Minulla on yksi tuttava joka yrittää iskeä miehiä kertomalla heille heti ensimmäiseksi että on lähihoitaja. Ei ole vielä onnistunut mutta kovasti hän uskoo sen toimivan.
[/quote]

Mulle taas monesti käyny niin, et kun baarissa mies kysymy ammattia ja kerrottaessa tälle olevani lähihoitaja saan kuulla hyvin kuluneita fraaseja.
"Siis wau! Sulla taitaa olla tiukka hoitsumekko päällä töissä?"
- Juu ei ole, en työskentele porttolassa vaan sairaalassa. Asusteeni on houst ja paita.
"Ne teiän kumihanskat on niin seksikkäät! Haluisiks tehä mulle jotai kivaa ne käsissä?"
- Joo, onhan ne seksikkäät kun tuseeraat ihmisiä, vaihtelet pskavaippoja ja korjailet oksennuksia.

Kumma kyllä, noiden vastausten jälkeen yksikään mies ei ole mukaani lähteny, enkä kyllä olisi huolinutkaan, mut oonpaha hyvät naurut saanu joka kerta kun kiimaset ilmeet on vaihtunu lähes oksennukseen. :D

Vierailija
15/23 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut opena sekä sairaanhoitajille, että lähihoitajille.

Lähihoitajaopena olun yllättynyt: porukka oli heterogeenistä. Oli todellisiaälyköitä, mutta oli myös jotenkin... Erikoisia ihmisiä. Tämä näkyi erityisesti aikuiskoulutuksessa.

Mutta arvostan: omalla äidilläni oli huippu lähihoitaja omahoitajana.

Mutta näyttökriteerit ovat vaativat lähihoitajilla! Näyttöviikosta tuli hylätty, jos lääkkeidenjaossa tuli yksikin virhe.

Eli: arvostan lähihoitajan ammattia. Omaa erityisalaa opettaessani opetin samat asiat molemmille, lähihoitajaopiskelijoille vaan nopeammin, koska tuntimäärä oli pienempi...

Vierailija
16/23 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska yhteiskunnan kovat arvot.

Vierailija
17/23 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 23:32"]Olen ollut opena sekä sairaanhoitajille, että lähihoitajille.

Lähihoitajaopena olun yllättynyt: porukka oli heterogeenistä. Oli todellisiaälyköitä, mutta oli myös jotenkin... Erikoisia ihmisiä. Tämä näkyi erityisesti aikuiskoulutuksessa.

Mutta arvostan: omalla äidilläni oli huippu lähihoitaja omahoitajana.

Mutta näyttökriteerit ovat vaativat lähihoitajilla! Näyttöviikosta tuli hylätty, jos lääkkeidenjaossa tuli yksikin virhe.

Eli: arvostan lähihoitajan ammattia. Omaa erityisalaa opettaessani opetin samat asiat molemmille, lähihoitajaopiskelijoille vaan nopeammin, koska tuntimäärä oli pienempi...

[/quote]

Tulipas psljon kirjoitusvirheitä, ja muutenkin huolimattomasti kirjoitin...

Vierailija
18/23 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 23:22"]

[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 23:14"]Mun mielestä ainakin suurin osa lähäreistä on ylimielisiä ja kuvittelevat olevansa lääkäreitä, vaikka todellisuudessa lappavat kakkaa vanhainkodissa tai niistävät lasten neniä päiväkodissa. Tärkeää työtä mutta en kestä sitä ylimielisyyttä mikä lähihoitajista huokuu. Itse opiskelen sairaanhoitajaksi ja monet lähihoitajat nauravat sairaanhoitaja koulutuksen olevan turhaa. [/quote] Jaa, sairaanhoitajatko ei kuvittele olevansa lääkäreitä? Aivan liian usein saa sh:n suusta kuulla lauseen "Se ja Se lääkäri ei vaan osaa työtään, mäki osaan paremmin". Sairaanhoitajat luulevat olevansa jumalan oikeita käsiä ja ihmiskunnan pelastus. Lähihoitajia sorsitaan jatkuvasti ja kuvitellaan ettei lh koulutuksella osata mitään muuta tehdä kun vaihtaa vaippoja ja niistää neniä. Miksi? Lähihoitajat osaavat myös jakaa lääkkeitä, osaavat antaa injektioita ja paljon muutakin sellaista mitä ylemmän koulutuksen saaneetkin. Olen entinen lähihoitaja ja mulle riitti sairaalamaailma juurikin tuon helvetin nokkimisjärjestyksen ja aliarvioimisen takia. Useimmin kuultu lauseen aloitus oli "Kun sä oot VAAN lähihoitaja......" Joo, ehkä sinulle olen VAAN lähihoitaja, itse näin itseni hoitajana siinä missä sairaanhoitajankin. Ehkä palaan takaisin hoitoalalle sitten, kun siellä opitaan arvostamaan jokaista ammattilaista ja ymmärretään, että jokainen lenkki on tärkeä auttamisen ketjussa! Vaan ei, lähärit on pokkuroivia ja uppiniskaisia ja sairaanhoitajat osaa kaiken parhaiten. Lääkäritkin on vaan valkotakkisia idiootteja, jotka ei vaan osaa työtään ollenkaan. Mut hei! Onneksi maailmassamme on pelastavat enkelit: Sairaanhoitajat! Harmi vain, ettei nämä täydelliset yksilöt ole lääkikseen hakeneet, kun osaavat kaiken ja tietävät aivan kaiken kaikesta!

[/quote]Tää kirjotus puhuu puolestaan. Tai siis kaikkia hoitoalan ihmisiä vastaan. Vastenmielisiä selkäänpuukottajia, jotka keskittyy vai nolemaan katellisia ja ylpeitä. Minkään muun alan edustajat ei nouse vähän väliä palstalle haukkumaan toisiaan ja asiakkaitaan.

Vierailija
19/23 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä "yleiskoulutus" muutos alensi hoitoalan ammattikuntaa eli osataan joka alasta jotain muttei mitään kunnolla laski arvostuksen.

Vierailija
20/23 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan OT, miksi opiskelet terkkariksi, jos aiot jatkaa kuitenkin kätilöksi? Eikö olisi ollut helpompi suoraan opiskella siihen "unelma-ammattiin"

Itsekin usein ihmettelen sitä p*skaa, mitä lähärinä saa. Vähättelyä tai muuta en ole kohdannut kyllä irl paljoakaan, mutta juurikin netissä saa lukea paljon aiheesta.

Lähihoitajat on oikeasti tosi osaavia, jos on suoriutunut koulusta hyvin. Tosin sielläkin pääsee toki sieltä mistä aita on matalin, mutta kaikki ei silti mene sitä kautta.

t. lähäri, kätilöksi opiskeleva :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kaksi