Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen ihan loppu lapsiin liittyvään metatyöhön

Vierailija
14.01.2022 |

Kolmen lapsen äitinä Wilmaviestejä pukkaa vähintään se 30 kpl viikossa, päikkyyn hoitoaikojen jokapäiväinen suunnittelu ja lomien laitto. Valokuvauksiin pitää ilmoittautua netissä JA täyttää suostumuslomake. Lasten kuskaaminen hammastarkastuksiin erikseen ( ennen hoitui koulussa/ päiväkodissa) , koululaisen jokapäiväinen lukuläksyn kuittaus... jne. Lista on loputon.

Tätä kaikkea roskatyötä ei ennen ollut.

Kommentit (440)

Vierailija
21/440 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan hirveän vaikeaa, miten sä jaksat!!!

Vierailija
22/440 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna tunnukset lapsen toiselle vanhemmalle.

Valokuvaus on kerran vuodessa, kun saat suostumuslapun niin täytät sen heti siinä hetkessä 🤦‍♀️

Varaat hammastarkastuksen yksityiselle niin, että kaikki lapset kuskaat sinne yhdellä kertaa. Hoituu niin kerran vuodessa (tai sitten viet vaikka vaan jokatoinen vuosi niin ei oo niinkään paljoa vaivaa.)

Lukuläksyn kuittaus? Menee vähän yli, että mikä siinä voi olla rankkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/440 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en edes jaksa joka päivä lujea wilmaviestejä. Nykysi pitää kaikkibite hoitaa vielä koululaisen rokotus täytyy kun ei ollut koulussa sillon kun pistivät siellä niitä. Poikki kiitos tästä alotteesta

Meillä ei ole toiselle lapselle otettu koko wilmaa edes käyttöön... Unohtui ottaa ja tunnukset vanheni...🤷‍♂️

Siis…kuinka teille ei ole tullut lasua tuosta? En tarkoita ettäpitäis, mitta,olettaisin että tulisi?

Vierailija
24/440 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuohan ovat ihan normi juttuja. Miksi otat noin raskaasti. En mä ota. Iskäx3

Sun muijasihan nuo tekee ja taatusti ottaa raskaasti.

Ei tee... Ihan tosi paljon mä itse ja yhdessä... Mistä kulunut väite että äidit tekevät nämä?

Vierailija
25/440 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kolme lasta joista yhdellä add. Voin sanoa että hänen kohdalla sitä "metatyötä" vasta onkin,kun täytetään vähän väliä jotain lomakkeita,lääkärissä käydään lääkityksen säätämisen takia usein,toimintaterapiassa on kuljettu 30 kilometrin päässä ja seuraavaksi aletaan kulkea toisenlaisessa terapiassa melkein 100 kilometrin päässä,koulu yms muita palavereita enemmän kuin "normaalisti".. kahdella muulla lapsella ei näitä ole,vaan ihan nuo aloittajan mainitsemat "normaalit jutut"..ja ne ei siis minun mielestä kuormita yhtään samallalailla kuin tuon yhden erityislapsen kanssa :D

Tämä. Tavallisten lasten vanhempien ei pitäisi kehdata tällaisia aloituksia tehdä, kun erityislasten vanhemmatkaan eivät tee.

Vierailija
26/440 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en edes jaksa joka päivä lujea wilmaviestejä. Nykysi pitää kaikkibite hoitaa vielä koululaisen rokotus täytyy kun ei ollut koulussa sillon kun pistivät siellä niitä. Poikki kiitos tästä alotteesta

Meillä ei ole toiselle lapselle otettu koko wilmaa edes käyttöön... Unohtui ottaa ja tunnukset vanheni...🤷‍♂️

Siis…kuinka teille ei ole tullut lasua tuosta? En tarkoita ettäpitäis, mitta,olettaisin että tulisi?

Lasua? Luultiin että ei olla edes saatu niitä ohjeita millä kirjautua...

Vierailija
27/440 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos aloituksesta. Kuulostaa tutulle. Koulu valjastaa perheen lasten projektipäälliköiksi. Hammashoitolaan on meillä toisella 8, toisella 12 km, ei suoraa bussiyhteyttä. Oikomishoidossa useita käyntejä vuodessa ja hammaslääkäri vaatii vanhemman paikalle, vaikka vanhempi lapsista osaisi käydä jo itse.

Plus erinäinen määrä muita lupalappuja, viime hetken kyselyitä jne. Voisiko asiat edes hoitaa kohtuullisella aikataululla?

Olen vanhempi, en opettaja, sosiaalityöntekijä, psykologi tai terapeutti, projektipäällikkö tai sihteeri.

Vierailija
28/440 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös kolme lasta, mies onneksi seuraa wilmaa ja muksunettiä. Minä katson lasten harrastusajat, että miten saa parhaiten sopimaan aikatauluihin. Sitten niitä ei tarvitse enää miettiä kun tietää kuka vie/tuo vai kulkevatko itse. Mies maksaa nykyään (melkein kaiken). Muuta metatyötä en nyt paljon keksi, joka siis olisi kovinkaan monimutkaista, en siis laske metatyöksi sitä että laittaa illalla tiskikoneen päälle ja tyhjentää sen aamulla. Tai että katsoo pienille lapsille puhtast vaatteet tai ostaa ruokaa kaupasta.. Meillä siis about näin:

-arkena koululainen lähtee kouluun ja päiväkotilaiset aamupalalle klo 8

-työpäivä jos ei soiteta hakemaan lapsia kesken päivän ( koronakoronakorona...)

-kotiin n klo 16 syömään. Koukulainen on tehnyt läksyt. Jos sillä on kaveri meillä niin alkaa tekemään löhtöä kotiin jos ei jää syömään

-klo 17 joko lapsille lastenohjelmia/pelejä tai omia/lasten harrastuksia

-18-20 lapset leikkivät/leikitään lasten kanssa vapaasti

-20 iltapala ja pistetään lapset nukkumaan 21

Viikonloppuisin vapaampaa, lauantaina tallille ja sunnuntai-iltana miehen harrastus, tosin koronan takia ei paljon tätäkään. Voi tulla mummo käymään tai sitten ei, arkisinkin voi käydä vieraita. No ei korona-aikaan kovin usein kuitenkaan ole käynyt paitsi naapurin lapsia.

Vuorotyö olisi aika kauheaa siinä mielessä, ettei yhteistä aikaa paljon olisi. Esikoisen ollessa pieni olin minäkin vuorotöissä ja oli se hankalaa kun vuorolistoja joutui katsomaan ja monesti lapsen haku pk:sta oli kesken ruokailun tai kun oli nukkumassa tms... huh, jos on vuorotyö kolmen lapsen perheessä niin kannattaisi ehdottomasti hakea muuta työtä ainakin muutamaksi vuodeksi.

Vierailija
29/440 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Jos lapsia hankkii niin pitää ymmärtää, että siihen kuuluu se että lapsia on tarvittaessa vietävä hammaslääkäriin ja lääkäriin. Lapsella on oikeus saada terveydenhoitopalveluja.

Jos tämä tuntuu liian vaikealta asialta, älä hanki lapsia.

Vilmat sun muut voi jättää omaan arvoonsa. Valokuvaus ei ole pakollinen.

No esimerkiksi tää hammashoitoloiden katoaminen ei ollut kyllä ennustettavissa

Tai se ettei lääkäriin pääse

Vierailija
30/440 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samassa suossa. Ja tuo syyllistäminen, että lapset on oma valinta jne, on niin typerää. Vanhemmuus ja siihen kohdistuvat vaatimukset ovat muuttuneet niin valtavasti viimeisten 20 vuoden aikana, että ei sitä pystynyt kukaan kuvittelemaan, mitä kaikkea on edessä. Puhumattakaan siitä, että helpon lapsuuden jälkeen saattaa koittaa haastava teini-ikä (ml. fyysiset, psyykkiset ja neuropsykologiset haasteet), jota on mahdoton ennakoida. Päälle vielä pandemia, joka aiheuttaa ennennäkemätöntä säätöä (etätyön ja -koulun yhteensovittelu, harrastusten muuttuvat ohjeet ja säännöt, pitkät sairaspoissaolot pienimmistäkin oireista...).

Tsemppiä ap!

31/440 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos aloituksesta. Kuulostaa tutulle. Koulu valjastaa perheen lasten projektipäälliköiksi. Hammashoitolaan on meillä toisella 8, toisella 12 km, ei suoraa bussiyhteyttä. Oikomishoidossa useita käyntejä vuodessa ja hammaslääkäri vaatii vanhemman paikalle, vaikka vanhempi lapsista osaisi käydä jo itse.

Plus erinäinen määrä muita lupalappuja, viime hetken kyselyitä jne. Voisiko asiat edes hoitaa kohtuullisella aikataululla?

Olen vanhempi, en opettaja, sosiaalityöntekijä, psykologi tai terapeutti, projektipäällikkö tai sihteeri.

Jos julkinen terveydenhuolto on liian rankka asia teille, voitte myös mennä yksityiselle.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
32/440 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tuossa on metatyötä? Normaaleja lapsiperheen rutiinejahan nuo ovat. Metatyö on sitä työtä missä suunnitellaan työtä. Nuo luetellut taas ovat sitä työtä. Asioita jotka pitää vaan hoitaa.

33/440 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset vaativat julkista terveydenhoitoa ja lapsille pitäisi olla sitä ja tätä palvelua. Sitten kun niitä on, valitetaan että on liian rankkaa vielä lapsia.

Olen entinen neuvolan Th. Aika paljon varaillaan aikoja ja jätetään tulematta neuvolaan ja esim. puheterapeutille. Niistä ei voi edes lähettää laskua perään, koska ilmaiset neuvolapalvelut.

Mun puolesta kaikki lasten kunnalliset palvelut voitaisiin lakkauttaa. Maksakaa itse sitten jos ei kelpaa. Niille verorahoille olisi ihan varmasti muutakin käyttöä.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
34/440 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kaksi lasta. Wilmasta tullut nyt koronan takia useampi tiedote/viesti, normaalisti tulee yleensä vain pikkukoululaisen open viikkoviestit joista kovasti tykkään, aina perjantaina kertoilee mitä on viikon aikana tehty. Esikoiselle tulee vain merkintöjä, ovat nykyään kaikki positiivisia kun on kasvaessaan alkanut huolehtia asioista hyvin eikä unohtele enää. Reagoida ei tarvitse. Joskus harvoin joku jonkun opettajan viesti, johon ei tarvitse edes vastata. Varmasti tosi erilaisia tapoja käyttää sitä Wilmaa sitten eri paikoissa.

Esikoinen ostaa itse vaatteensa, ja kun jalka ei enää kasva, samat talvikengätkin käyneet jo muutaman vuoden. Nuoremman kanssa onkin vaatesäätöä kun koetan hommata vaatteet tarjouksista ja ne ovat usein parhaita parhaalla valikoimalla netissä, mutta sitten tulee hutejakin kun mittaamisesta huolimatta luistin onkin liian pieni tai hanska liian lyhyt tms. Sitten pitää reklamoida/palautella/tilata uusia. Tätä pidän itse raskaimpana.

Se on minusta hassua että vaikka elämme tällaista varsin digitalisoitua elämää, tosi moneen asiaan pitäisi olla paperinen versio. Koulun poissaoloanomukset, rokotteeseen suostumuslomake, erilaisia tositteita jne jotka voisi kaiken järjen mukaan täyttää ja lähettää netissä mutta ei. Pitää mennä tulostamaan erikseen johonkin, mikä on arjen lomassa joillekin yllättävän iso vaiva kun muuten ei ole tulostimelle tarvetta. Itselle ainakin.

Yksinvanhemman arjessa tähän kaikkeen on kyllä tottunut kun on vuosia tiennyt että homma menee joko omin voimin tai lakkaa menemästä.

Vierailija
35/440 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsen kuskaaminen hammaslääkäriin? 2000-l alussa kyllä itse pyöräilin alle 10-vuotiaana itse hammaslääkäriin, joka sijaitsi kaupungin toisella laidalla. Vai onko lääkäri jossain toisessa kaupungissa tai lapsi tyyliin 5? Ottaako lasten toinen huoltaja osaa tuohon karuselliin? Jos ei, niin käske ottamaan.

Hammashuolto on keskitetty nykyään. Ei se ole missään pyörämatkan päässä.

Ja siellä muuten odotetaan myös vanhempaa, edes 13-vuotias ei saanut käydä yksin suuhygienistillä, huutoa tuli kun en ollut mukana.

Heh, älä oikeesti viitsi olla idiootti tai pitää meitä sellaisena. Kukaan ei ole huutanut tuosta asiasta kenellekään. Jos vaikkapa 13 v sanoo et hoitaja "rages", niin se voi tarkoittaa vaikka ihan yställistä ilmoitusta siitäkin, että mielellään haluaisivat vanhemman paikalle.

Vierailija
36/440 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voimia!

Kannattaa järjestää aikaa omaan palautumiseen, liikkumista luonnossa jne. Olen huomannut voivani paljon paremmin, kun jätin digiviihdettä pois, esim. somen seuraaminen voi kuormittaa huomaamatta.

Wilmaviestit katson kerran päivässä ja reagoin heti noihin valokuvausilmoittautumisiin ym. etteivät jää hoitamatta. Silloin vaivaavat mieltä vain minimaalisen ajan. Perheen yhteiseen kalenteriin keittiön seinälle merkitään kaikki mahdollinen.

Vierailija
37/440 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap taitaa olla sellainen mamma, joka haluaa olla se, joka pitää langat käsissään ja hoitaa kaiken. Sitten urputtaa, kun on niin raskasta... Jos kotoa löytyy se lasten toinen vanhempi, niin ihan yhtälailla myös hänelle noita velvollisuuksia vai eikö hän osaa tarpeeksi hyvin?

Vierailija
38/440 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos julkinen terveydenhuolto on liian rankka asia teille, voitte myös mennä yksityiselle.

On korona. Ei ne yksityisetkään nyt vedä

Vierailija
39/440 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsen kuskaaminen hammaslääkäriin? 2000-l alussa kyllä itse pyöräilin alle 10-vuotiaana itse hammaslääkäriin, joka sijaitsi kaupungin toisella laidalla. Vai onko lääkäri jossain toisessa kaupungissa tai lapsi tyyliin 5? Ottaako lasten toinen huoltaja osaa tuohon karuselliin? Jos ei, niin käske ottamaan.

Hammashuolto on keskitetty nykyään. Ei se ole missään pyörämatkan päässä.

Ja siellä muuten odotetaan myös vanhempaa, edes 13-vuotias ei saanut käydä yksin suuhygienistillä, huutoa tuli kun en ollut mukana.

Heh, älä oikeesti viitsi olla idiootti tai pitää meitä sellaisena. Kukaan ei ole huutanut tuosta asiasta kenellekään. Jos vaikkapa 13 v sanoo et hoitaja "rages", niin se voi tarkoittaa vaikka ihan yställistä ilmoitusta siitäkin, että mielellään haluaisivat vanhemman paikalle.

Soitin sinne hammashoitolaan. Tuon hygienistin kollega tiesi heti kenestä soitan ja sanoi suoraan että ko tyypin käytöksestä on valitettu paljon

Vierailija
40/440 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän vanhemmuuden vaatimukset ovat muuttuneet huimasti: olen 48 vuotta ja meillä oli hyvä ja kunnollinen virkamiesperhe. Muistini mukaan vanhempani kävivät kerran vanhempainillassa, siinä oli heidän osallistumisensa koko koulunkäyntiini. Terveys- ja hammastarkastukset aakkosjärjestyksessä hoidimme itse kouluajalla, ja opettaja sanoi milloin piti mennä ja minne. Meillä oli reissuvihko, johon kirjattiin kokeiden päivämäärät ja pari kertaa vuodessa joku retki. Harrastuksiin mentiin, jos mentiin, itsenäisesti. En siis sano, että tämä oli oikein ja hyvää, mutta yritän vain kuvata millaista elämä oli.

Omat lapseni olivat pieniä 15-16 vuotta sitten. Jo silloin meno oli aivan toisenlaista: päiväkotiin piti olla keräämässä milloin mitäkin kippoa ja kuppia askartelumateriaaliksi, oli vasu-kokouksia keskellä päivää ja kaikenlaisia esityksiä ja osallistumisia taas keskellä päivää, joihin vanhempien odotettiin ilman muuta tulevan. 

Koulun alkaessa näiden lisäksi pukkasi wilma-viestejä taajaan tahtiin "opiskelumateriaalit puuttuvat: vihko unohtunut", suurin osa sellaista, etten vanhempana olisi asiaan voinut vaikuttaa, ja mielestäni opettaja ja koululainen olisivat voineet keskenään hoitaa tuommoiset pienet tilanteet. Wilma oli jonkinlainen loputon syntilista, johon kirjattiin lapsien kaikki pienetkin stiplut ja varmistettiin, että nämä virheet taatusti muistetaan.

Sekä päiväkodissa että koulussa itsestäänselvästi oletettiin, että kyllähän vanhemmat nyt pääsevät kesken työpäivän klo 12.15 paikan päälle keskustelemaan milloin mistäkin suunnitelmasta. Tämä ihmetytti minua suuresti.

Siihen vielä päälle varainkeräykset luokkaretkiin sekä kouluprojektit, esitykset, retket, vierailut yms mihin piti kirjoitella suostumuksia sekä hommata ja huolehtia aina jotkut varusteet mukaan. Oppilailla oli miljoona tehtäväkopiota, koska opet ilmeisesti tykkäsivät kopioida. Ja taas wilma viuhui, kun oli kopiot hukassa. 

Harrastuksiin liittyvistä velvoitteista ja odotuksista en edes viitsi kirjoittaa. Huh huh.

Ilmeisesti ajat ja vaatimukset vanhemmille ja lapsille ovat vaan menneet tästä hullummiksi, joten en yhtään ihmettele, että ap on tiukilla.