Asiallinen keskustelu lihansyönnin vähentämisestä
Onko sellainen mahdollista täällä?
Minusta aihe on hyvä ja ajattelin yrittää uudestaan keskustelua, joka pysyisi asiallisena. Katsotaan miten käy :) Eli voisitko harkita lihansyönnin vähentämistä? Tai oletko jo tehnyt niin? Jos et voisi edes harkita, niin miksi et?
En siis nyt puhu lihansyönnin lopettamisesta kokonaan, vaan vähentämisestä, esim niin että pitää yhden tai useamman kasvisruokapäivän viikossa tai vaan tietoisesti valitsee useammin kasvisruoan kuin ennen. Tuntuu, että monesti tässä mennään ääripäästä toiseen, eli ajatellaan että vaihtoehto päivittäiselle lihansyönnille on lihansyönnin lopettaminen kokonaan. Kuitenkin jo sillä on vaikutusta, että suuri joukko ihmisiä, jotka ovat ennen syöneet lihaa joka päivä, alkavat vaikka syödä yhtenä päivänä viikosta kasvisruokaa. Pointti on pysyä sekasyöjänä, mutta syödä vähemmän lihaa kuin ennen.
Eli miksi et voi tai halua edes vähän vähentää lihan kulutustasi? :) Tai jos olet jo vähentänyt, niin miten olet sen tehnyt ja onko se vaikuttanut elämääsi jotenkin?
Kommentit (103)
Hyvä aihe. Päätin lopettaa punaisen lihan syömisen 18 vuotta sitten. Tästä on ollut joitakin poikkeuksia (työmatkoilla tapahtuvat illalliset, ystävän kasvattama poro, mökillä valmistettu liha joka olisi mennyt muuten roskikseen).
Lintuja, munia, maitotuotteita ja kalaa sekä äyriäisiä olen kuitenkin olen syönyt säännöllisesti, vaikkakin kalaa ja kanaa aika harvoin. Kanaa söin viime vuonna ehkä kerran kuussa, kalaa kerran kahdessa kuussa.
Viime aikoina olen ollut entistä kiinnostuneempi kasvisruoasta. Lisäksi olen miettinyt sitä, että maitotuotteiden ekologisuus ja eettisyys on rinnastettavissa lihantuotantoon, tosin käyttämäni määrät ovat mielestäni pysyneet kohtuudessa muutenkin. Olen siis käyttänyt muitakin proteiininlähteitä kuin juustoa yms, eli melkoisen kasvispainotteisesti. Flunssaa ei ole ollut nyt neljään vuoteen.
Kauko-Idässä matkaillessa on kyllä tullut mieleen, että Suomessa, ja länsimaissa ylipäätään, juuston ja muiden maitotuotteiden kulutus on käsittämättömän suurta. Kuitenkin kulttuuri, sosiaalinen vaikutus (perhe tykkää juustosta yhtä paljon kuin ennenkin), ympäristö (mitä on mahdollista taloudellisesti tuottaa ja myydä marketeissa) ohjaavat taas kotimaassa palaamaan entiseen tapaan. Kauppojen tarjonta vaikuttaa paljon. Mitään prosessoituja tofuvalmisteita en halua syödä, kuten "nakkeja" tai rouhetta.
Tällä hetkellä pyrin lisäämään ruokavaliooni papuja, linssejä, kvinoaa, hernerouhetta (kaksi viimeistä siis uusia minulle), ja vastaavasti vähentämään eläinperäisiä tuotteita. Leivän päällä olen käyttänyt jo monta kuukautta lähinnä avokadoa, maapähkinävoita tai hummusta.
Vähennystä on siis tapahtunut, ja tapahtuu luultavasti edelleen.
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 19:09"]
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 18:12"]
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 17:29"]
Tiedämme että se on hyvää, mutta kaikki tietävät nykyään myös että se on haitallista ympäristölle ja tuotantoeläimiä pidetään hirveissä oloissa, joten pohdin miksi ihmiset eivät voi silti edes vähän vähentää lihansyöntiään? ap
[/quote]
Asiallinen keskustelu = olla kanssasi samaa mieltä?
Liha maistuu hyvältä, siksi syön sitä mielelläni. Liha on hyväksi ruuansulatuselimistölleni ja tunnen suurimman osan syömistäni eläimistä nimeltä. Tuotantoeläinten hirveä olo = käyskentely laitumella? Ei nuo nyt kovin kärsiviltä vaikuta, kun ikkunasta katselen. Harva vanhus pääsee joka päivä ulos, paremmat oltavat naudoilla on.
[/quote]
Missä olen väittänyt näin?
Totta kai on tiloja, joissa eläimet pystyvät mm. toteuttamaan lajityypillistä käyttäytymistään, mutta aivan liian paljon on niitä, jossa asiat eivät ole ok. Lihansyönti on mielestäni sen takia ongelmallista, että lihan alkuperää ei voi tietää, ja silloin tulee tietämättään tukeneeksi myös epäeettistä tuotantoa.
Tarkoituksenani oli nyt herätellä keskustelua nimenomaan lihansyönnin vähentämisestä, ei lopettamisesta eikä kasvissyönnistä. Lihansyöntiä kun voi vähentää myös ryhtymättä kasvissyöjäksi, joten halusin keskustella tästä vaihtoehdosta. Kasvissyöjiä voitte solvata jossain muussa keskustelussa. ap
[/quote]
Eläinten hyvät olot on aika roskaa.. http://www.elaintehtaat.fi/#1
Syön nykyään pääosin kasvisravintoa, välillä tosin kalaa.
Kokkaaminen on aluksi opeteltava uudestaan, mutta nykyään saa niin helposti ostettua erilaisia tuotteita, ja on hyviä keittokirjoja. (Ja huomio: isoin osa ruuankulutuksne ympäristövaikutuksesta tulee lihasta, koska lihateollisuus vaatii todella paljon rehua ja tuhoaa vesistöä. Siten on turha valittaa siitä että monet kasvissyöjien tuotteet kuljetetaan muualta.. Ja usien lihansyöjät syö appelsiineja ym. kanssa.)
Eettiset syyt muutoksen takana, en ole kaivannut lihaa niin yhtään. Nykyään lähinnä ihmetyttää kuinka riippuvaisia ihmiset on siitä..
Ja aloitin niin, että vähensin lihan syömistä ja lisäsin muuta, ja jossain vaiheessa luontevalta tuntui lopettaa kokonaan.
Monissa etnisissä ravintoloissa on loistavaa kasvisruokaa!
Itse olen kasvanut normaalissa suomalaisessa perheessä, jossa lihaa tai lihavalmisteita oli kaikissa muodoissa. Teini-iässä olin rasittava kasvissyöjäpiipertäjä, koska mun fanittamien bändien ihkusöpöt jäsenetkin oli. Kasvissyöntiä en sinänsä häpeä, mutta mä olin just semmonen, joka jakoi PETA:n provosoivia propagandavideoita ja kun kysyttiin miksi olen kasvissyöjä niin "koska eläimet on söpöi eikä niitä saa tappaa". Olin useamman vuoden ilman lihaa tai maitotuotteita tai kananmunia. Tän kasvissyöntijakson edetessä onneksi kuitenkin rauhotuin.
Nykyään syön lihaa silloin tällöin, mutta saattaa mennä kuukausikin, että syön vain kasvisruokaa. Kun syö lihaa harvoin, on köyhällä opiskelijallakin varaa ostaa parasta luomulihaa vaikka suoraan tilalta. Lisäksi olen kokeillut paljon lihoja, joita en ole ennen syönyt, esim hevosta ja kania (ystäväni kasvattaa kaneja lihaksi). Lihansyönnissä ei mielestäni ole mitään väärää, vaan merkityksellistä on, mistä se liha tulee ja miten se on kasvanut ja kuollut. Itse vain pidän kasviksista paljon enemmän kuin lihasta. Liha loppujen lopuksi on aina 'lihaa', oli se sitten lehmää, karitsaa tai marsua. Kasvikset oikeasti maistuu jollekin maustamattakin ja valikoimaa on hirveästi. En tiedä miten paljon todenperäisyyttä on kaikissa tutkimuksissa lihansyönnin (epä)terveellisyydestä, mutta itse voin hyvin ja energisesti omalla ruokavaliollani. Lihasta tulee tunkkainen olo, mä usein erehdyn syömään liikaa. Mä tykkään kyllä lihasta, mutta tykkään kasviksista enemmän :) Sama juttu esim maidon kanssa. Juon kyllä joskus, mutta liikaa ei kannata kerralla tai tulee maha kipeäksi.
Minun mielestäni on kummallista, että lihansyöntiä käsketään vähentämään ties mistä syistä. Kuitenkin ihminen tarvitsee tiettyjä ravintoaineita jokaikinen päivä ja lihalle ja muille eläinperäisille tuotteille keksitään kaikenlaisia korvikkeita, joiden kohdalla ei tarvitsekaan miettiä niitä samoja syitä, joiden takia lihan ja muiden eläinperäisten tuotteiden syöntiä muka pitäisi vähentää.
Omituista on myös se, että kasvissyönnin puolestapuhujat eivät ole viitsineet ottaa selvää mitä kaikkia tarpeellisia ravintoaineita ihan pelkkä lihakin sisältää. Silti he kuvittelevat pystyvänsä korvaamaan lihan kasviksilla.
Kasvissyöntiä perustellaan usein eettisillä syillä ja silti käytetään surutta soijaa, kvinoaa, avokadoa, pähkinöitä ja tietysti kikherneitä hummukseen. Kasvissyöjien mielestä on ihan oikein riistää kehitysmaita ja suosia monikansallisia suuryrityksiä, joiden toiminnan vuoksi paikallisilla köyhillä ei ole varaa ostaa oman maansa tuotteita. Kasvissyöjien mielestä on eettistä ja ekologista, että heidän erikoisruokiensa tuotannon ympäristövaikutuksista ne jotkut muut siellä kaukana kärsivät.
Minun mielestäni eettisintä on syödä kotimaista ruokaa ja kärsiä ihan itse sen aiheuttamat ympäristöhaitat. Siten voin myös olla varma ettei yksikään lapsi ole joutunut orjatyöhön juuri minun ruokani vuoksi.
Kasvikset oikeasti maistuu jollekin maustamattakin.
Aijaa. Miksi sitten kaikissa kasvisruokakeskusteluissa neuvotaan maustamaan se soijarouhe tai kasvispyörykät kunnolla että ne maistuisi edes jollekkin?
Hei mä keksin ratkaisun tähän lihansyöntiin. Vedetään kaikki niin maan perusteellisesti lihaa seuraavat parikyt vuotta ja sitten ilmasto lämpenee niin paljon että täälläkin voi viljellä soijaa ja riisiä. Eiku oliko se ilmasto sittenkin kylmenemässä. Ei pysy perässä noissa ennustuksissa.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 03:16"]
Minun mielestäni on kummallista, että lihansyöntiä käsketään vähentämään ties mistä syistä. Kuitenkin ihminen tarvitsee tiettyjä ravintoaineita jokaikinen päivä ja lihalle ja muille eläinperäisille tuotteille keksitään kaikenlaisia korvikkeita, joiden kohdalla ei tarvitsekaan miettiä niitä samoja syitä, joiden takia lihan ja muiden eläinperäisten tuotteiden syöntiä muka pitäisi vähentää.
Omituista on myös se, että kasvissyönnin puolestapuhujat eivät ole viitsineet ottaa selvää mitä kaikkia tarpeellisia ravintoaineita ihan pelkkä lihakin sisältää. Silti he kuvittelevat pystyvänsä korvaamaan lihan kasviksilla.
Kasvissyöntiä perustellaan usein eettisillä syillä ja silti käytetään surutta soijaa, kvinoaa, avokadoa, pähkinöitä ja tietysti kikherneitä hummukseen. Kasvissyöjien mielestä on ihan oikein riistää kehitysmaita ja suosia monikansallisia suuryrityksiä, joiden toiminnan vuoksi paikallisilla köyhillä ei ole varaa ostaa oman maansa tuotteita. Kasvissyöjien mielestä on eettistä ja ekologista, että heidän erikoisruokiensa tuotannon ympäristövaikutuksista ne jotkut muut siellä kaukana kärsivät.
Minun mielestäni eettisintä on syödä kotimaista ruokaa ja kärsiä ihan itse sen aiheuttamat ympäristöhaitat. Siten voin myös olla varma ettei yksikään lapsi ole joutunut orjatyöhön juuri minun ruokani vuoksi.
[/quote]
Tämä. Lisäksi niitä lihankorvikkeiden ja lisäravinteiden valmistuksen aiheuttamia hiilijalanjälkiä tai päästöjä ei lasketa. Lihansyönti on pahikseksi tuomittu nyt ja aina.
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 19:31"]
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 19:27"]
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 19:24"]
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 19:16"]
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 19:14"]
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 19:06"][quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 18:33"] [quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 17:52"][quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 17:29"]Tiedämme että se on hyvää, mutta kaikki tietävät nykyään myös että se on haitallista ympäristölle ja tuotantoeläimiä pidetään hirveissä oloissa, joten pohdin miksi ihmiset eivät voi silti edes vähän vähentää lihansyöntiään? ap [/quote] En mä ainakaan tiennyt, eikä kyllä edes kiinnosta. En vähennä, koska ei ole mitään syytä siihen. Mitään viherpiipertäjää musta ei tod saa. Kasviksia ei jaksa mussuttaa kuin tomaatin päivässä, jos sitäkään. Ei ne niin hyviä ole, joten liha pysyy. Sä voit ihan rauhassa syödä lanttua ja parsakaalia, ei kuulu mulle. [/quote] Suolistosyöpä koputtelee jo ovella... :) [/quote] Perustele [/quote] Jos syöt vain yhden tomaatin päivässä, et voi saada tarpeeksi kuituja. Jos et syö kuituja, sulla on korkea riski sairastua suolistosyöpään. Myös punaisen lihan runsas kulutus johtaa korkeampaan syöpäriskiin.
[/quote]
Ja tutkimusten mukaan "runsas kulutus" on noin 150 g/päivä eli jos syö punaista lihaa tästä enemmän niin se suolistosyöpäriski alkaa kohota.
[/quote]
Minkä tutkimuksen?
[/quote]
Ainakin tämän 478 000 ihmisellä tehdyn seurantatutkimuksen mukaan:
http://www.health.harvard.edu/family_health_guide/red-meat-and-colon-cancer
[/quote]
Missä syötiin, makkaraa, lihajalosteita ja hampurilaisia
[/quote]
Niissäkin on punaista lihaa. Aika hankala olisi varmaan ollut löytää tutkimukseen puolta miljoonaa nutipääkarppaajaa joiden ruokavalio koostuu pelkistä naudan pihveistä...
[/quote]
Aika onneton postaus. Et edes tiedä, mitä karppaajat syövät, mutta mielipide löytyy.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 04:40"]
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 19:31"]
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 19:27"]
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 19:24"]
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 19:16"]
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 19:14"]
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 19:06"][quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 18:33"] [quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 17:52"][quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 17:29"]Tiedämme että se on hyvää, mutta kaikki tietävät nykyään myös että se on haitallista ympäristölle ja tuotantoeläimiä pidetään hirveissä oloissa, joten pohdin miksi ihmiset eivät voi silti edes vähän vähentää lihansyöntiään? ap [/quote] En mä ainakaan tiennyt, eikä kyllä edes kiinnosta. En vähennä, koska ei ole mitään syytä siihen. Mitään viherpiipertäjää musta ei tod saa. Kasviksia ei jaksa mussuttaa kuin tomaatin päivässä, jos sitäkään. Ei ne niin hyviä ole, joten liha pysyy. Sä voit ihan rauhassa syödä lanttua ja parsakaalia, ei kuulu mulle. [/quote] Suolistosyöpä koputtelee jo ovella... :) [/quote] Perustele [/quote] Jos syöt vain yhden tomaatin päivässä, et voi saada tarpeeksi kuituja. Jos et syö kuituja, sulla on korkea riski sairastua suolistosyöpään. Myös punaisen lihan runsas kulutus johtaa korkeampaan syöpäriskiin.
[/quote]
Ja tutkimusten mukaan "runsas kulutus" on noin 150 g/päivä eli jos syö punaista lihaa tästä enemmän niin se suolistosyöpäriski alkaa kohota.
[/quote]
Minkä tutkimuksen?
[/quote]
Ainakin tämän 478 000 ihmisellä tehdyn seurantatutkimuksen mukaan:
http://www.health.harvard.edu/family_health_guide/red-meat-and-colon-cancer
[/quote]
Missä syötiin, makkaraa, lihajalosteita ja hampurilaisia
[/quote]
Niissäkin on punaista lihaa. Aika hankala olisi varmaan ollut löytää tutkimukseen puolta miljoonaa nutipääkarppaajaa joiden ruokavalio koostuu pelkistä naudan pihveistä...
[/quote]
Aika onneton postaus. Et edes tiedä, mitä karppaajat syövät, mutta mielipide löytyy.
[/quote]
Samaa mieltä. Tyyppi kyllä tavallaan myönsi että prosessoitu ja prosessoimaton liha on tutkimuksissa tungettu samaan kategoriaan ja siksi prosessoidun lihan (lue: soijaperäisillä lisäaineilla kyllästetyn) haittavaikutukset lyödään myös tuoreen punaisen lihan niskaan, koska tyypin mielestä olisi vaikeaa tutkia pelkkää prosessoimatonta lihaa syöviä ihmisiä. Mahtaakohan mikään kello kilkattaa tyypin päässä? Karppauksesta sillä ei kyllä ole mitään käryä.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 03:36"]
Aijaa. Miksi sitten kaikissa kasvisruokakeskusteluissa neuvotaan maustamaan se soijarouhe tai kasvispyörykät kunnolla että ne maistuisi edes jollekkin?
[/quote]Oletko koskaan syönyt kasviksia? Parsaa, kukkakaalia, juureksia, erilaisia salaatteja (pinaattia, rucolaa jne), tomaatteja? Ehkä vika on sitten mussa, kun koen ne maukkaiksi. Soijarouhe on kyllä mautonta, mutta sitä en itse juurikaan käytä muista syistä.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 05:57"]
[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 03:36"]
[/quote]Oletko koskaan syönyt kasviksia? Parsaa, kukkakaalia, juureksia, erilaisia salaatteja (pinaattia, rucolaa jne), tomaatteja? Ehkä vika on sitten mussa, kun koen ne maukkaiksi. Soijarouhe on kyllä mautonta, mutta sitä en itse juurikaan käytä muista syistä.
[/quote]
Toki olen syönyt. Makuaineet vaan ovat rasvaliukoisia, joten kasvikset vaativat myös rasvaa maistuakseen. Raakaa porkkanaa tuskin kukaan voi väittää maukkaaksi, mutta kun sen höyryttää, sipaisee päälle voita ja rakuunaa niin avot. Siinä on aromit kohdillaan.
"Kasvissyöntiä perustellaan usein eettisillä syillä ja silti käytetään surutta soijaa, kvinoaa, avokadoa, pähkinöitä ja tietysti kikherneitä hummukseen. Kasvissyöjien mielestä on ihan oikein riistää kehitysmaita ja suosia monikansallisia suuryrityksiä, joiden toiminnan vuoksi paikallisilla köyhillä ei ole varaa ostaa oman maansa tuotteita. Kasvissyöjien mielestä on eettistä ja ekologista, että heidän erikoisruokiensa tuotannon ympäristövaikutuksista ne jotkut muut siellä kaukana kärsivät."
Juuri näin. Minä en näe mitään syytä miksi lihansyöntiä pitäisi vähentää. Maailma ei sillä pelastu vaikka söisin lihaa vain kerran viikossa. Niillä köyhillä ei ole yhtään sen enempää rahaa ostaa ruokaa vaikken söisi ollenkaan lihaa. Parhaiten autan kärsiviä välttämällä noiden monikansallisten suuryritysten tuotteita. Boikottiin menevät mm. Monsanton soijat, Unileverin margariinit, Coca-colat, Pepsit, Nestlen ja Kellogsin tuotteet.
Kasvissyönnin pystyy koostamaan myös ihan kotimaisilla tuotteilla, eikä ole pakko sitä soijaa väkisin syödä. Meillä kasvaa härkäpapua, hernettä, hamppua ja sieniä, niistä saa proteiinia. :) Suosimalla kauden kasviksia kasvissyönti ei ole edes kallista, vaikka monet siihenkin vetoavat. Marjoja ja sieniä saa ilmaiseksi metsästä, ja jos vähän paneutuu niin sieltä löytyy paljon muutakin syötävää!
[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 03:36"]Kasvikset oikeasti maistuu jollekin maustamattakin.
[/quote]
Koska suurin osa ihmisistä hakee kasvispyöryköillä ym. lihamaista makua. Jotkut vihannekset ei mitään mausteita kaipaakaan, mutta esim. soija on hyvin köyhää maustamattomana.
Kasvisruokavalion ja mielenterveysongelmien yhteydestä: mä oon aina miettinyt, että voi hyvinkin pitää paikkansa, mutta ei niin, että mt-ongelmat olisivat kasvisruokavalion seurausta. Vaan että ihmiset, jotka päätyy kasvisruokavalioon saattaa keskimäärin olla enemmän sellasia "maailman paino harteillaan" -tyyppejä ja sitä kautta herkempiä ahdistumaan, masentumaan jne.
Ai lihapullat maistuu hyviltä ilman mitään mausteita?
Vegaaniruoka on ravinteikkaampaa ja ravintotiheämpää ja ekologisempaa kuin lihansyönti. Voi laskea finelissä ja ilmastolaskureilla.
Monikansalliset tuotteet, unilever, monsanto, nestle, kellogs ovat nimenomaan tuotteita sekasyöjille, vegaaneille sopivia tuotteita heillä on vain muutama, joten vegaaneja on turha syyttää.
Oon ajatellut lopettaa punaisen lihan syönnin kokonaan :( lihan koostumus on vain jotenkin alkanut ällöttää ja olen tiedostanut miten huonosti eläimiä kohdellaan ja kidutetaan :( harmi vaan että nykyinen elämäntilanne ei sitä salli oikein mutta sitten viimeistään kun muutan omilleni niin lopetan.
Lukematta ketjua, niin en vaan ihan käsi sydämellä osaa tehdä sellaista kasvisruokaa, jota jaksaisin syödä ja jota muutkin perheen jäsenet söisi. Ruuan pitäisi kuitenkin olla hyvää ja ravitsevaa ja usein vain liharuoka täyttää tämän vaatimuksen. Esim. pavut lisukkeena ruuassa on oikein hyviä, mutta itsekseen ei maistu miltään. Lihan vähentämistä olen tehnyt niin, että omat evässalaatiti ei sisällä lihaa, vaan juurikin papuja, kanamunaa, juustoa tms.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 01:47"]
En tiedä mihin cancer.fi perustaa suosituksensa, mutta fakta on se, että tässä kymmenen maan ja noin puolen miljoonan ihmisen varta vasten syöpiä varten suunnitellussa jättitutkimuksessa
http://jnci.oxfordjournals.org/content/97/12/906.full ei löytynyt tilastollisesti merkitsevää yhteyttä suolistosyöpien ja tuoreen punaisen lihan välillä.
[/quote]
Eiköhän ne perusta suosituksensa tutkimuksiin ja suurin osa tutkimuksista niputtaa prosessoidun ja prosessoimattoman punaisen lihan samaan nippuun, niinkuin tuokin yhteenvedossaan.
Diabeteksen ja sydänsairauksien osalta on samansuuntaisia viitteitä, eli prosessoimaton punainen liha ei lisäisi riskiä, toisin kuin prosessoitu.
http://www.hsph.harvard.edu/news/press-releases/processed-meats-unprocessed-heart-disease-diabetes/