Perussuomalaiset sairaslomat palkattomia ,voi vit
Kommentit (187)
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 14:02"]
Me sitäpaitsi luvattiin, että alle tonnin liksasta ei tarvitse maksaa veroja. Loiset saisivat siis tonnin puhtaana käteen. Kyllä sen verran pitää jaksaa tehdä töitä! Mikäli ei jaksa, niin ei rahaakaan. Kyllä ne työttömät demaritkin töitä saavat kun laskevat tarpeeksi palkkojaan.
[/quote]
Maksan tonnin liksasta noin 15% veroja ja muita eläkemaksuja ja kaikista ostoksista arvonlisäveroa 14% tai 24%. Äänestän teitä heti kun saatte nuo kaikki veroni pois ja todella saan sen tonnin käteen.
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 14:03"]
Ööö... Eikös näihin muihin tärkeisiin menoihin ole käytössä palkaton vapaa? Miksi rupeatte sotkemaan sairaslomia ja muita menoja?
[/quote]
Miksi ne pitäisi erottaa toisistaan? Mitä ideaa siinä on? Sairaslomat kokonaan pois ja palkatonta vapaata tilalle. Aivan sama mistä syystä ihminen on pois, ei se kuulu työnantajalle jos ja kun siitä ei palkkaakaan makseta.
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 12:41"]
Vinkki. Avainsana = vakuutus. Työnantajan ei pitäisi joutua itse maksamaan siitä, että joku hänen työntekijöistään sattuu sairastumaan ilman, että tällä sairaudella on mitään tekemistä sen työn kanssa, josta hänelle maksetaan.
Mieti samaa pienemmässä mittakaavassa: Rakennat omakotitaloa. Palkkaat timpurin viikoksi. Timpuri tulee kipeäksi, mutta joudut silti maksamaan viikon palkan. Rahasi menetit, mutta talonrakennus ei edennyt. Voisi jäädä projekti jopa siihen.
Kun työntekijän ja työnantajan velvollisuuksia mietitään, helpottaa hahmottamista kun käyttää vähän paremmin tilannetta havainnollistavia termejä.
Työnantaja: Työn ostaja.
Työntekijä: Työn myyjä.
Kumman mielestänne pitäisi oikeasti saada päättää miten raha liikkuu ja mitä sillä saa vastineeksi?
[/quote]
Ei kai kukaan yksityinen ole niin typerä, että palkkaa urakkaan jonkun muulla kuin urakkapalkalla?
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 14:03"]
Ööö... Eikös näihin muihin tärkeisiin menoihin ole käytössä palkaton vapaa? Miksi rupeatte sotkemaan sairaslomia ja muita menoja?
[/quote]
Mitkä tärkeät menot? Työtä on tehtävä silloin kun sitä on. Sovittaa sitten lasten sairastumiset muut hörhöilyt sen mukaan.
PS
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 13:47"][quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 13:37"]
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 13:17"]
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 13:07"]
On myös paljon ihmisiä jotka menevät sitten sairaana töihin, koska yksikin palkaton sairaspäivä on iso lovi kukkaroon. Varsinkin jos työ ei ole fyysisesti kovin rankkaa, ja buranaa ottamalla päivästä jotenkuten selviää, niin mieluummin menee kipeänä töihin kuin menettää 300 euroa 3 päivän sairasloman vuoksi. Tästä tietenkin seuraa se, että saa keuhkokuumeen ja joutuu jäämään pidemmälle saikulle ja myös muut työntekijät sairastuvat, kun yksi tuli sairaana töihin.
[/quote]Näin minä ainakin toimisin. Voin minä vaikka vatsataudissa istua töissä koneen ääressä yrjöämpäri vieressä, vaikka vähän ikävää se varmaan on työkavereille kuunnella ja haistella kun yksi oksentelee. Työtehokaan ei liene kovin hyvä. Lähden tietenkin siitä, että työnantaja ei voi pakottaa jäämään kotiin palkattomalle saikulle, jos työntekijä ei halua sille jäädä.
[/quote]
Minä työnantajana en palkkaisi ihmisiä, joiden elämänhallinta on niin huonoa, että joutuvat kammottavaan taloudelliseen kriisiin heti ensimmäisen sairauspäivän tullen. Kysyisin heti haastattelussa henkilön asennetta sairastamiseen ja sairaana kotiin jäämiseen. Ne, jotka selvittäisivät fiksusti miten ovat varautuneet tällaiseen tilanteeseen, saisivat etulyöntiaseman kun pohdin valintaani.
[/quote] Minä työntekijänä en tietenkään kertoisi totuutta koska kuka nyt niin hullu on että sanoisi aikovansa sairastaa? On laitonta kysyä edes mahd raskaudesta joten laitonta olisi nuo sinunkin kyselyt, joten se siitä.
[/quote]
Edelliset työnantajat varmasti mielellään kertovat aikaisemmista sairaslomista, joten se siitä tosiaan.
Hihhih, eiköhän ne ole juuri niitä persujen äänestäjiä, jotka makaavat maanantaisin ja perjantaisin krapulassa muka sairaina. Minua tämä ei hetkauta, koska olen ollut töistä pois Viimeksi kolme vuotta sitten. Sairaalassa työskentely tuo hyvän vastustuskyvyn.
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 17:08"]
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 17:02"]
Mä olen ollut pikkuyrityksessä töissä, jossa ei pahemmin ollut sijaistajia. Asiakkaat firmalla oli sellaisia, että siellä määrätyt toimitukset piti hoitaa täsmällisesti ja muutokset hoitaa heti, eikä kaikkea tietoa pystynyt parissa tunnissa siirtämään kesken olevista asioista, jos sattui sairastumaan. Saikulla siis vastasin puhelimeen asiakkaille ja vastasin sähköposteihin, informoin tuotantoa ja päinvastoin, siirsin omat tapaamisen. Jos sattui olemaan kiire, tein sovitut tarjoukset asiakkaille ja laskin palkatkin.
Aika paljon siis venyin. Jos olisin vielä joutunut tuon kaiken tekemään palkatta saikulla, en varmasti olisi vastannut puhelimeen, laittanut tarjouksia menemään, informoinut tuotantoa muutoksista ja palkatkin olisivat mun puolesta saaneet jäädä maksamatta. Siinä olisi sitten asiakkaat ihmetelleet, kun en tulekaan tapaamiseen, kymppitonnien tilaukset olisivat menneet sivu suun ja asiakkaiden työt olisivat seisahtaneet, kun muutoksia aikatauluihin/tilaukseen ei olisi saatu ajoissa meille tietoon. Tai sitten yrittäjä olisi itse voinut alkaa setvimään noita, mutta vaikka tarjouksen tekeminen on aika mahdotonta, jos täytyy itse alkaa selvittelemään mitä asiakkaan kanssa on puhuttu, etsiskellä toisen muistiinpanot ja päästä selville puoleen väliin tehdystä tarjouksesta. Ja muut työntekijät olisivat olleet aika kypsinä, kun sitä palkkaa ei olisi näkynyt jne.
Kun hyppää kesken kaiken tekemään toisen töitä, vaikka kolmen tunnin töihin voi mennä 12 tuntia. (Kokemusta on.) Kannattaa siis yrittäjän miettiä tarkkaan, ennen kuin toteaa tunnolliselle työntekijälle pienyrityksessä, että sairastaa saa omilla rahoillaan. Se työntekijä saattaa tosiaan tehdä niin, ja tiputtaa hanskat siltä seisomalta, kun sairastuu.
[/quote]
Mun työantaja olisi muuten takuulla laittanut sairaslomat palkattomiksi heti, jos se lain mukaan olisi onnistunut. Ei tosiaan olisi tajunnut ennen kuin olisi napsahtanut asia omaan nilkkaan.
Vielä pahempia ovat vähän isommat organisaatiot, joissa on väliporras tai -portaita. Palkattomista saikuista päättäisi ylin johto, mutta väliportaan pikkupomot näkisivät ja kärsisivät nahoissaan alemman portaan saikut, kun alaisia ei saisi kiinni puhelimelle, asiakkaille ei vastattaisi jne. (Tai ne puhelut käännettäisi yllättäen sille pikkupomolle, joka ei tiedä asioista mitään.) Eikä se ylempi johto tajua ollenkaan missä alempana mennään ja millaisiin tilanteisiin säännös ajaisi. Been there...
[/quote]
Monesti se näiltä alemman tason pälleiltä ei myöskään mene jakeluun, että ne ikävät päätökset tehdään siellä yläkerrassa. Väliportaan pomot ovat niihin usein syyttömiä, mutta haukut kyllä tulee silti niskaan.
Nähty on.
Minulle sopii kyllä että en saa sairausajalta palkkaa kunhan se laki laitetaan koskemaan kaikkea muutakin asiaan verrattavaa.
Eli kun pomo ei voi käyttää työpanostani, minulle ei makseta.
Kun minä en voi käyttää asuntoni partsia (savuttelevien naapurien vuoksi) ja kun naapurin koira ulisee aamusta iltaan häiriten asumismukavuuttani, voin vähentää sen vuokrasta.
Kun pihaa ei ole aurattu yms yms voin vähentää...
Kun teitä ei ole aurattu tai muuten pidetty kunnossa voin vähentää sen veroista.
Kun en saa aikaa terv kesk, hammaslääk jne jne voin vähentää veroista.
Näitähän riittää ja itseasiassa tulen jäämään voitolle tällätavoin :-)
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 14:05"]
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 14:02"]
Me sitäpaitsi luvattiin, että alle tonnin liksasta ei tarvitse maksaa veroja. Loiset saisivat siis tonnin puhtaana käteen. Kyllä sen verran pitää jaksaa tehdä töitä! Mikäli ei jaksa, niin ei rahaakaan. Kyllä ne työttömät demaritkin töitä saavat kun laskevat tarpeeksi palkkojaan.
[/quote]
Maksan tonnin liksasta noin 15% veroja ja muita eläkemaksuja ja kaikista ostoksista arvonlisäveroa 14% tai 24%. Äänestän teitä heti kun saatte nuo kaikki veroni pois ja todella saan sen tonnin käteen.
[/quote]
Tämä on Perussuomalaisten tavoite. Toivottavasti saadaan läpi.
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 12:43"]Minä en äänestä persuja, mutta olisin myöskin sillä kannalla että palkka tulee työnteosta, ei sairastamisesta. Olisin täysin valmis muuttamaan vaikka 7 ensimmäistä saikkupäivää palkattomiksi, jolloin voitaisiin myös luopua lääkärintodistuksen hakemisesta. Ts. työntekijä voisi jäädä "saikulle" myös silloin jos jostain aivan muusta syystä sattuu tarvitsemaan vapaata, ja kukaan ei kyselisi syyn perään, mutta myöskään palkkaa ei tästä hyvästä maksettaisi. Tällöin ihmiset olisivat pois töistä vain oikeasti hyvästä syystä, kun se olisi omasta tilipussista kuitenkin pois.
Vakavat ja pitkäaikaiset sairastamiset ovat sitten asia erikseen, niihin tarvittaisiin edelleen se lääkärintodistus ja työntekijälle pitäisi maksaa jotain korvausta siltä ajalta, ettei aivan vararikkoon joudu. Mutta tämän korvauksen pitää tulla yhteiskunnalta, ei työnantajalta. Työnantajalle tulee jo lisäkustannuksia sijaisen hankkimisesta ja kouluttamisesta, sen tulisi riittää. Työnantajan ei tule joutua maksamaan kahdelle ihmiselle palkkaa samasta työsuorituksesta, vaan ainoastaan sille, joka sen työn tekee.
[/quote]Sinänsä samaa mieltä, että työnantajalle "epäreilua" joutua maksamaan työstä, jota ei tehdä. Asialla on kuitenkin toinen puoli; esimerkiksi meillä on pieni toimisto, jossa taudit leviää tälläkin hetkellä viikossa jokaiselle työntekijälle. Voi vain kuvitella tilanteen, kun kukaan ei halua pitää saikkua vasta kun makaa puolikuolleena toimistotuolilla. Nopeasti kopsahtaa firman omaan nilkkaan, kun joutuu hommaamaan 10 tuuraaja (joita eI meidän alalla edes löydy).
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 13:47"]Onhan se toisaalta absurdia, että työnantaja maksaa työpanoksesta jota ei saa. Jotkut saikuttelevat erittäin helposti, toiset taas eivät koskaan. Pitäisi ehkä laittaa jonkinlainen sairauslomakatto, jonka jälkeen tulisi palkattomia päiviä. Jos työsuhteen aikana ei ole ollut aiemmin lainkaan sairauslomalla, niin olisi palkitsevaa, ettei yhdestä sairastumisesta verotettaisi. Ammattisaikuttelijalta voitaisiin viedä korvaus jossain vaiheessa, niin oppisi käyttämään saikkuja siihen mihin ne ovat tarkoitettuja.
[/quote]
Ssirauslomakatto on jo, mutta se on kovin korkealla. Joku sanoi 60 päivää, en nopeasti löytänyt parempaa tietoa. Mutta se ei tosiaan pure, jos on paljon lyhyitä poissaoloja.
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 19:43"]
Ruotsissa käsittääkseni sairastelu väheni, kun otettiin käyttöön tuo yksi karenssipäivä. Lisäksi siellä työantaja maksaa vain 80% palkasta seuraavan 13 päivän ajan ja yhteiskunta siitä eteenpäin edelleen 80%.
Ihmiset eivät siis suinkaan menneet työpaikoille tartuttamaan vielä enemmän ihmisiä, kuten tässä ketjussa uhotaan, vaan kokonaisuudessa sairastelu väheni.
[/quote]
Ei sairastelu vähentynyt, vaan sairauslomat
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 13:48"]
Minä äänestin Perussuomalaisia juuri sen takia että köyhiltä, sairailta ja työttömiltä loisilta vietäisiin kaikki tuet. Toivottavasti tämä lupaus pitää, turhaan me mitään lusmuja elätetään. Yh-äideille ja sairaille maksettavat tuet ovat silkkaa kommunismia! Hyvin tiesin, että Kreikalle ja EU.lle maksetaan yhä enemmän rahaa. Sekin oli selvää että maahanmuutto vapautetaan, eikä kukaan Perussuomalaisia äänestänyt kuvitellut muuta.
[/quote]
Oikeasti tosin olen punaviherhyysäri, joka nyt pelottelee persuja äänestäneitä palstalla.
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 14:06"][quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 14:03"]
[/quote]
Mitkä tärkeät menot? Työtä on tehtävä silloin kun sitä on. Sovittaa sitten lasten sairastumiset muut hörhöilyt sen mukaan.
PS
[/quote]
Esimerkiksi pääsykokeisiin meneminen, jos vuosilomapäiviä ei ole kertynyt. Itse tein töitä puolitoista vuotta niin, että töitä pätkittiin enkä saanut pitää yhtäkään vuosilomapäivää.
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 13:55"]
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 13:50"]
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 13:44"]
Koko saikut ja työttömyysturvan voisi poistaa kokonaan. Mikä ihmeellinen oikeus ihmisellä on saada rahaa siitä, että makaa kotona? Kuluttakoot kertyneen varallisuutensa ja hakekoot soskusta, jos tarve on. Oikeastihan ainoa järkevä sosiaalituki on viimesijainen toimeentulotuki. Muuta ei tarvita oikeasti.
[/quote]
Elät nyt jotain mennyttä aikaa. Näin oli silloin kun kaikille oli töitä tarjota ja oli vain itsestä kiinni töihin meno. Tosin rammat ja muut työkyvyttömät jäivät lasten ja sukulaisten elätettäviksi siihen aikaan.
[/quote]
Miksi Perussuomalaisten pitäisi antaa rahaa jollekin rammalle? Menee vaan rammalle sopivaan duuniin ruokapalkalla. Joku parakkikylä voitaisiin rakentaa tuollaisille yhteiskunnan loisille. Ei mitään asumistukia kenellekkään. NYT JYTKYTETÄÄN KUNNOLLA!
[/quote]
Lopeta jo, viherpelle.
Olen ollut viimeisen seitsemän vuoden aikana kaks päivää saikulla. Mutta kyllä olisi vituttanut jos ne olisi olleet palkattomia. Naurettavaa paskaa.
Koko työn teko on jotenkin niin 80-lukulaista. Vieläkö muka joku on ihan päivätöissä?
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 13:57"]Vuosilomaoikeus tulisi muuttaa yleiseksi lomaoikeudeksi, joka sisältäisi myös sairastamiseen liittyvät lomat.
[/quote]
Tämä kuulostaa hyvältä.
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 16:01"]
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 15:58"]
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 15:52"]Matti on töissä Atrialla teurastaja. Matti saa salmonellan. Ei jää kotiin koska ei saa palkkaa. Maija on töissä Valiolla maidon pakkaaja.Maijalla on listeria tarunta. EI jää kotiin koska ei saa palkkaa. Liisa on töissä koulun keittiössä. Liisalla on Noro virus.Ei jää kotiin koska ei saa palkkaa. Kuinka moni muu sairastuu. Listaa voisi jatkaa ,vaikka kuinka pitkää. [/quote] Jos tahallaan levittää tarttuvia tauteja, voi joutua rikosoikeudelliseen vastuuseen!
[/quote]
Ettekös te nyt juuri päättäneet, että kaikki sairaslomat ovat laiskotteluja ja oikeasti ovat työkykyisiä. Eli äläs nyt narise, mikäli hommat hoidetaan sitten mukaan. Nauti vaan sitten taudeista, joita tulet saamaan.
[/quote]
Listaa voi jatkaa myös näin. Töissä menee selkä rikki -> kuka maksaa? Töissä tapahtuu työtapaturma -> kuka maksaa
Mitä tahansa ikävää töissä tapahtuu -> kuka maksaa?
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 13:57"]
Vuosilomaoikeus tulisi muuttaa yleiseksi lomaoikeudeksi, joka sisältäisi myös sairastamiseen liittyvät lomat.
[/quote]
Hyvä idea. Lisäksi voisi sitten sopia työnantajan kanssa palkattomasta vuosiloman jatkamisesta, jos olisi sairastanut paljon mutta haluaisi silti pitää vaikkapa normaalin mittaisen kesäloman. Varmaan moni työnantaja suostuisi jos suinkin mahdollista. Pääasia, että palkkaa maksettaisiin tasan samasta määrästä vapaapäiviä vuosittain jokaiselle. Ei ylimääräistä palkallista vapaata saikuttajille!
Oikeasti vakavasti sairastaville sitten yhteiskunnalta korvauksia, jos eivät muuten pärjää tienaamallaan palkalla. Työnantajilla tällaista ei tule enää maksattaa. Kaikki nuo kulut menevät viime kädessä joko tuotteiden hintoihin tai sitten aiheuttavat vajaamiehitystä työpaikoilla. Molemmat rampauttavat kilpailukykyämme. Ja siihen ei ole varaa, vienti sakannut pahasti jo vuosia putkeen!