Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Perussuomalaiset sairaslomat palkattomia ,voi vit

Vierailija
09.05.2015 |

Ja sit vielä leikkaavat lomat. Et kiitos vaan

Kommentit (187)

Vierailija
21/187 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 12:38"]Täytyyhän poissaololle olla todistettava syy! Tämä ei ole sidoksissa palkanmaksuun.

[/quote]

Itse olen yrittäjä ja minua ei poissaolon syy kiinnosta, jos voin olla varma ettei työntekijä ole poissa turhaan. Tästä voisin olla varma silloin, jos poissaolo olisi pois työntekijän palkasta. Se riittäisi vallan hyvin.

Hyväksyisin ilman muuta vaikkapa sen, että työntekijä olisi pois jonkin lapsensa tärkeän menon vuoksi, jossa haluaa olla mukana, tai jostain muusta sairastamiseen liittymättömästä syystä. Esim. jos kokee olevansa niin uupunut että tarvitsee ylimääräisen vapaapäivän - näinkin voi joskus olla ja se korjaantuu parhaiten mahdollisuudella jäädä silloin lepäämään. Nykyjärjestelmässä ihmiset "saikuttavat" tällaisissa tilanteissa, mikä on ihan okei. Mutta lisäksi saikutetaan myös turhaan, koska se ei ole itseltä millään tavalla pois. Siitä turhasta saikuttelusta pitäisi päästä eroon. Esim. kolmen ensimmäisen sairauspäivän palkattomuus hoitaisi asian tehokkaasti - mitään todistuksia tai syitä ei tarvitsisi enää silloin kysellä ja valvoa.

Vierailija
22/187 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 12:45"]Mitä Valitatte? Itse te ne persut sinne äänestitte
[/quote]

Tässä nyt varmaan valittaa ne jotkai EI äänestänyt niitä persuja sinne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/187 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 12:50"]

[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 12:38"]Täytyyhän poissaololle olla todistettava syy! Tämä ei ole sidoksissa palkanmaksuun.

[/quote]

Itse olen yrittäjä ja minua ei poissaolon syy kiinnosta, jos voin olla varma ettei työntekijä ole poissa turhaan. Tästä voisin olla varma silloin, jos poissaolo olisi pois työntekijän palkasta. Se riittäisi vallan hyvin.

Hyväksyisin ilman muuta vaikkapa sen, että työntekijä olisi pois jonkin lapsensa tärkeän menon vuoksi, jossa haluaa olla mukana, tai jostain muusta sairastamiseen liittymättömästä syystä. Esim. jos kokee olevansa niin uupunut että tarvitsee ylimääräisen vapaapäivän - näinkin voi joskus olla ja se korjaantuu parhaiten mahdollisuudella jäädä silloin lepäämään. Nykyjärjestelmässä ihmiset "saikuttavat" tällaisissa tilanteissa, mikä on ihan okei. Mutta lisäksi saikutetaan myös turhaan, koska se ei ole itseltä millään tavalla pois. Siitä turhasta saikuttelusta pitäisi päästä eroon. Esim. kolmen ensimmäisen sairauspäivän palkattomuus hoitaisi asian tehokkaasti - mitään todistuksia tai syitä ei tarvitsisi enää silloin kysellä ja valvoa.

[/quote]

Jatkan vielä, että tässä mallissa olisi mahdollista pitää töissä niitäkin ihmisiä, jotka saikuttelevat huomattavasti muita enemmän. Sellaisia nimittäin on olemassa, ja nykysysteemissä heistä aiheutuu työnantajalle kamalat tappiot, minkä vuoksi jokainen työnantaja yrittää välttää sellaisten palkkaamista ja pyrkii myös irtisanomaan tällaiset mahdollisuuksien mukaan. Mutta jos systeemiä uudistettaisiin niin, että saikuttamisesta seuraisi myös palkanmaksuvelvoitteen keveneminen, työnantaja voisi palkata vaikkapa osa-aikaisen tekijän sen saikuttajan lisäksi, kun palkkaa kuitenkin maksettaisiin ainoastaan tehdystä työstä. Nyt saikuttaja saisi rauhassa saikuttaa, käytännössä siis tehdä osa-aikaisesti töitä, ja yhdelle osa-aikaiselle löytyisi työpaikka, jota nykyjärjestelmässä ei ole olemassakaan.

Vierailija
24/187 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 12:43"]Minä en äänestä persuja, mutta olisin myöskin sillä kannalla että palkka tulee työnteosta, ei sairastamisesta. Olisin täysin valmis muuttamaan vaikka 7 ensimmäistä saikkupäivää palkattomiksi, jolloin voitaisiin myös luopua lääkärintodistuksen hakemisesta. Ts. työntekijä voisi jäädä "saikulle" myös silloin jos jostain aivan muusta syystä sattuu tarvitsemaan vapaata, ja kukaan ei kyselisi syyn perään, mutta myöskään palkkaa ei tästä hyvästä maksettaisi. Tällöin ihmiset olisivat pois töistä vain oikeasti hyvästä syystä, kun se olisi omasta tilipussista kuitenkin pois.

Vakavat ja pitkäaikaiset sairastamiset ovat sitten asia erikseen, niihin tarvittaisiin edelleen se lääkärintodistus ja työntekijälle pitäisi maksaa jotain  korvausta siltä ajalta, ettei aivan vararikkoon joudu. Mutta tämän korvauksen pitää tulla yhteiskunnalta, ei työnantajalta. Työnantajalle tulee jo lisäkustannuksia sijaisen hankkimisesta ja kouluttamisesta, sen tulisi riittää. Työnantajan ei tule joutua maksamaan kahdelle ihmiselle palkkaa samasta työsuorituksesta, vaan ainoastaan sille, joka sen työn tekee.
[/quote]

Mistä se "yhteiskunnan" raha tulee, mitäs luulet?

Vierailija
25/187 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska laki kieltää menemästä sairaana töihin (ainakin joillain aloilla) niin ei voi laittaa palkattomaksi vaan jonkun pitää se korvaus maksaa, jos ei työnantajan niin sitten esim Kelan. Menen töihin sairaana ja sairastutan kaikki, jos muute ei palkkaa tule.

Vierailija
26/187 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä tilanteet, jossa terveistä elämäntavoista huolimatta sairastut yhä uudelleen työpaikan sisäilmasta? Aika ikävä maksaa vielä sairastamisestakin itse.

Vierailija
27/187 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäjälle yhteiskunta on joku vieras otus.

Vierailija
28/187 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

OIKEIN! Soskusta voi sitten hakea rahaa, jos loppuvat kesken.

Vierailija
29/187 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On myös paljon ihmisiä jotka menevät sitten sairaana töihin, koska yksikin palkaton sairaspäivä on iso lovi kukkaroon. Varsinkin jos työ ei ole fyysisesti kovin rankkaa, ja buranaa ottamalla päivästä jotenkuten selviää, niin mieluummin menee kipeänä töihin kuin menettää 300 euroa 3 päivän sairasloman vuoksi. Tästä tietenkin seuraa se, että saa keuhkokuumeen ja joutuu jäämään pidemmälle saikulle ja myös muut työntekijät sairastuvat, kun yksi tuli sairaana töihin.

Vierailija
30/187 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 12:56"][quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 12:50"]

[/quote]

[/quote]

Jatkan vielä, että tässä mallissa olisi mahdollista pitää töissä niitäkin ihmisiä, jotka saikuttelevat huomattavasti muita enemmän. Sellaisia nimittäin on olemassa, ja nykysysteemissä heistä aiheutuu työnantajalle kamalat tappiot, minkä vuoksi jokainen työnantaja yrittää välttää sellaisten palkkaamista ja pyrkii myös irtisanomaan tällaiset mahdollisuuksien mukaan. Mutta jos systeemiä uudistettaisiin niin, että saikuttamisesta seuraisi myös palkanmaksuvelvoitteen keveneminen, työnantaja voisi palkata vaikkapa osa-aikaisen tekijän sen saikuttajan lisäksi, kun palkkaa kuitenkin maksettaisiin ainoastaan tehdystä työstä. Nyt saikuttaja saisi rauhassa saikuttaa, käytännössä siis tehdä osa-aikaisesti töitä, ja yhdelle osa-aikaiselle löytyisi työpaikka, jota nykyjärjestelmässä ei ole olemassakaan.
[/quote]
Ok, ymmärrän. Itse olen tällaisen multisaikuttajan työpari, ja meillä ei palkata sijaisia muutamaksi päiväksi. Työtaakka kaatuu siis minun niskaani. Ylitöistä maksetaan, mutta kyse on ajasta pois lasteni luota! Siksi tivasin hyväksyttävää syytä.

Vierailija
31/187 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 12:57"]Koska laki kieltää menemästä sairaana töihin (ainakin joillain aloilla) niin ei voi laittaa palkattomaksi vaan jonkun pitää se korvaus maksaa, jos ei työnantajan niin sitten esim Kelan. Menen töihin sairaana ja sairastutan kaikki, jos muute ei palkkaa tule.

[/quote]
Mutta useimmilla aloilla pätee jo nyt se, että työnantaja päättää sairaslomasta, ei lääkäri. Sairaslomalappu ei automaattisesti tarkoita sitä, ettei työhön tarvitsisi tulla. Työnantaja (esimies) voi osoittaa sellaiset työtehtävät sairaalle, joihin tämä pystyy. Moni työnantajakaan ei tiedä tätä!

Vierailija
32/187 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 13:07"]

On myös paljon ihmisiä jotka menevät sitten sairaana töihin, koska yksikin palkaton sairaspäivä on iso lovi kukkaroon. Varsinkin jos työ ei ole fyysisesti kovin rankkaa, ja buranaa ottamalla päivästä jotenkuten selviää, niin mieluummin menee kipeänä töihin kuin menettää 300 euroa 3 päivän sairasloman vuoksi. Tästä tietenkin seuraa se, että saa keuhkokuumeen ja joutuu jäämään pidemmälle saikulle ja myös muut työntekijät sairastuvat, kun yksi tuli sairaana töihin.

[/quote]Näin minä ainakin toimisin. Voin minä vaikka vatsataudissa istua töissä koneen ääressä yrjöämpäri vieressä, vaikka vähän ikävää se varmaan on työkavereille kuunnella ja haistella kun yksi oksentelee. Työtehokaan ei liene kovin hyvä. Lähden tietenkin siitä, että työnantaja ei voi pakottaa jäämään kotiin palkattomalle saikulle, jos työntekijä ei halua sille jäädä.

Vierailija
33/187 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 13:17"][quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 13:07"]

[/quote]Näin minä ainakin toimisin. Voin minä vaikka vatsataudissa istua töissä koneen ääressä yrjöämpäri vieressä, vaikka vähän ikävää se varmaan on työkavereille kuunnella ja haistella kun yksi oksentelee. Työtehokaan ei liene kovin hyvä. Lähden tietenkin siitä, että työnantaja ei voi pakottaa jäämään kotiin palkattomalle saikulle, jos työntekijä ei halua sille jäädä.
[/quote]
En tiedä, mitä laki sanoo, onko oikeus tunkeutua töihin, vaikka esimies käskisi kotiin! Jos näin on, silloin lakia tulee tältä osin muuttaa, kun siirrytään palkattomiin sairaslomiin.

Vierailija
34/187 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote] Meillä pomo valitti aina sairaslomista niin sitten kerran yritin vaan sairaana olla töissä vaikka oli tosi huono olo, pyörrytti ja oksetti koko ajan. Pari päivää olin mutta sitten oli pakko hakea saikkua kun en pysynyt enää edes pystyssä. Alle kahdessa viikossa suurin osa firman (kirjapaino) työntekijöistä oli samassa sairaudessa ja kaikki työt meni stoppiin kun ei ollut tekijöitä. Sairaus kesti 2-3 viikkoa jokaisella ja siitä tuli isot tappiot firmalle.

Eipä valitellut pomo saikuista vähään aikaan. 

Vierailija
35/187 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pitää olla oikeus mennä sairaana töihin jos kerran paklkkaa ei muuten saa, selvä se!

Vierailija
36/187 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 12:57"]

[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 12:43"]Minä en äänestä persuja, mutta olisin myöskin sillä kannalla että palkka tulee työnteosta, ei sairastamisesta. Olisin täysin valmis muuttamaan vaikka 7 ensimmäistä saikkupäivää palkattomiksi, jolloin voitaisiin myös luopua lääkärintodistuksen hakemisesta. Ts. työntekijä voisi jäädä "saikulle" myös silloin jos jostain aivan muusta syystä sattuu tarvitsemaan vapaata, ja kukaan ei kyselisi syyn perään, mutta myöskään palkkaa ei tästä hyvästä maksettaisi. Tällöin ihmiset olisivat pois töistä vain oikeasti hyvästä syystä, kun se olisi omasta tilipussista kuitenkin pois. Vakavat ja pitkäaikaiset sairastamiset ovat sitten asia erikseen, niihin tarvittaisiin edelleen se lääkärintodistus ja työntekijälle pitäisi maksaa jotain  korvausta siltä ajalta, ettei aivan vararikkoon joudu. Mutta tämän korvauksen pitää tulla yhteiskunnalta, ei työnantajalta. Työnantajalle tulee jo lisäkustannuksia sijaisen hankkimisesta ja kouluttamisesta, sen tulisi riittää. Työnantajan ei tule joutua maksamaan kahdelle ihmiselle palkkaa samasta työsuorituksesta, vaan ainoastaan sille, joka sen työn tekee. [/quote] Mistä se "yhteiskunnan" raha tulee, mitäs luulet?

[/quote]

Vientiyrittäjiltähän kaikki raha tähän yhteiskuntaan viime kädessä tulee.

Yhteiskunnan menot tulee budjetoida uusiksi siten, että niihin sisältyy se sairastamisen korvauksien taso, joka maassa halutaan pitää, ja jostain muusta sitten vastaavasti luovutaan jos rahat eivät muuten riitä. Suoraan työnantajilla ei pidä työntekijöiden saikuttelua maksattaa.

Vierailija
37/187 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 13:17"]

[/quote]

Totta kai voi, työnantajan velvollisuuksiin tulee varmasti tulevaisuudessakin huolehtia, että työkyvyttömät eivät vaaranna itseään ja muita työssä.

Vierailija
38/187 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 13:17"]

[/quote]

Minä työnantajana en palkkaisi ihmisiä, joiden elämänhallinta on niin huonoa, että joutuvat kammottavaan taloudelliseen kriisiin heti ensimmäisen sairauspäivän tullen. Kysyisin heti haastattelussa henkilön asennetta sairastamiseen ja sairaana kotiin jäämiseen. Ne, jotka selvittäisivät fiksusti miten ovat varautuneet tällaiseen tilanteeseen, saisivat etulyöntiaseman kun pohdin valintaani.

Vierailija
39/187 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 13:31"]

Kyllä pitää olla oikeus mennä sairaana töihin jos kerran paklkkaa ei muuten saa, selvä se!

[/quote]

Jos pystyt tekemään tuottavasti työsi, etkä vaaranna omaa tai muiden terveyttä tai aiheuta muita ylimääräisiä riskejä, niin silloin voit tulla töihin ja olet oikeutettu saamaan panosteksasi korvauksen.

Toisaalta voidaan kysyä, että oletko tosiaan sairas silloin, jos nuo ylläolevat vaatimukset täyttyvät?

Vierailija
40/187 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylityövapailla voisi sairastaa. Mulla on tällä hetkelä kasassa 45h, joten sillä sairastaisi jo 6 päivää.

Viimeksi olen ollut sairauslomalla 11/2009 yhden päivän flunssan vuoksi. Olen tullut töihin sairaanakin ja raakkunut/kähissyt puhelimessa ja joka toinen asiakas on käskenyt menemään kotiin.

Meillä ei ole sijaisia vaikka olisi pitkäkin sairausloma ja tällöin työt vain kasaantuvat ja ne joutuu tekemään itse kun palaa sairikselta. Sen vuoksi ei tee mieli jäädä sairastamaan.