Jos ette ole vegaaneja, niin miksi?
Voisitte pelastaa ilmaston ja eläimiä, sekä ruokaa riittäis kaikille jos sitä ei syötettäis eläimille kaikkea.
Kommentit (468)
Vierailija kirjoitti:
Miksi vegaanit eivät suvaitse ihmisiä semmoisena kuin itse ovat vaan tuputtavat ja yrittävät pakottaa ihmisiä omaan elämäntapa ideologiaan?
Miksi muinaisessa Roomassa jotkut vaativat gladiaattoritaisteluita lopetettaviksi? Miksi 1800-luvun Yhdysvalloissa jotkut kampanjoivat orjuuden lakkauttamisen puolesta? Miksi kaikki saksalaiset eivät hyväksyneet sitä että kuusi miljoonaa juutalaista hävitettiin kaasukammioissa?
https://www.elinahytonen.fi/2011/01/soija-ongelmaruokaa/
Sama pätee muutenkin puutteelliseen ja yksipuoliseen pelkistä kasviksista koostuvaan ruokavalioon.
Vegaani kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin vegaani kerran elämässäni muutaman vuoden mutten jaksanut pitää sitä yllä. Liian rasittavaa miettiä mitä voi syödä ja kun valikoima on niin suppea, syödä lähes samoja ruokia aina. Eikä saa herkutella, mikä on heikkouteni. Nytkin kaapissa kermapullia iltapäiväkahvia odottamassa.
Ei ole suppea, ja jos haluaa lihaa, maitoa, juustoa, jugurttia jne niin sillon voi syödä korvikkeita. Ja kerma tulee lehmän tisseistä, eikö ole ällöttävää juoda toisen eläimen tissimaitoa?
Ei ole tasan tippaakaan iljettävää. Ja minä syön oikein äärimmäisen hyvällä ruokahalulla myös kuollutta eläintä.
Itse asiassa ruokahaluani merkittävästi vain parantaa jonkun vegaanipellen ulina eettisyydestä ja ilmastosta ja muusta vastaavasta sonnasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi vegaanit eivät suvaitse ihmisiä semmoisena kuin itse ovat vaan tuputtavat ja yrittävät pakottaa ihmisiä omaan elämäntapa ideologiaan?
Miksi muinaisessa Roomassa jotkut vaativat gladiaattoritaisteluita lopetettaviksi? Miksi 1800-luvun Yhdysvalloissa jotkut kampanjoivat orjuuden lakkauttamisen puolesta? Miksi kaikki saksalaiset eivät hyväksyneet sitä että kuusi miljoonaa juutalaista hävitettiin kaasukammioissa?
Etkö huomaa mitään eroa? Kaikissa noissa oli kyse ihmisten rääkkäämisessä. Siinä, kun vegaanipelle yrittää pakottaa ideologiaansa muille ei ole kyse ihmisistä.
https://diaryofadomesticgoddess.wordpress.com/2010/11/25/gillian-mckeit…
https://assets.lily.fi/sites/lily/files/user/43/2011/11/vyv3w7.jpg
Jos Nigella ei röökaisi, ryyppäisi (ja käyttäisi huumeita) olisi ero vielä selkeämpi, mutta selkeä se on nytkin.
Ruokaa riittäisi myös nyt kaikille. Se, jos kaikki alkaisivat nyt ituhipeiksi ei toisi sentin senttiä lisärahaa niille, joilla ei nyt riitä raha sen ruuan ostamiseen. Se ei siis millään merkittävällä tavalla vähentäisi käytännössä nälänhätää se porkkananpureminen.
Syyni on simppeli: kulinarismi. Elämä ei ole vain selviytymistä päivästä toiseen, nautinnot kuuluvat siihen myös. Ja liharuoka nyt on yksiselitteisen hyvää.
En jaksa . Olen hyvin eläinrakas mutta se, että pitäisi kieltäytyä juustosta, makkarasta, kananmunista nahkakengistä ja - käsilaukusta, tuntuu liian hankalalta.
Menee elämä liian ankeaksi jos pitää syödä pelkkää pupunruokaa.
Ap voi halutessaan itse olla vegaani, mutta turha muilta udella tai syytellä. Vegaanit pieni kuiva vähemmistö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö huomaa mitään eroa? Kaikissa noissa oli kyse ihmisten rääkkäämisessä. Siinä, kun vegaanipelle yrittää pakottaa ideologiaansa muille ei ole kyse ihmisistä.
Mutta vegaanille ihmisen elämä ei ole sen arvokkaampi kuin eläimen elämä, vaan jokainen elämä on yhtä arvokas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta vegaanille ihmisen elämä ei ole sen arvokkaampi kuin eläimen elämä, vaan jokainen elämä on yhtä arvokas.
Joo, vegaanipelle voi toki arvottaa elämät juuri niin kuin haluaa. Mutta siinä vaiheessa meillä on ongelma, kun sitä tullaan tuputtamaan minulle väkisin.
Eläinperäiset tuotteet ovat liian maukkaita, jotta voisin ryhtyä vegaaniksi. Ja nahka niin hyvä kenkämateriaali. Villasukistakin tykkään, nytkin on sellaiset jalassa.
Syön vähän lihaa ja paljon kalaa, kasviksiakin paljon. Mutta siis mahdollisimman vähän prosessoitua ruokaa. En ole siis vegaani.
Ostan vegaanisia meikkejä kuitenkin ja hygieniatuotteita enkä pukeudu nahkaan tai muoviin.
Ei kaikkien tarvi olla ääripäätä, pienetkin teot merkitsee.
Vierailija kirjoitti:
Ilman sitä possupihviä ei olisi koskaan koko possua ollutkaan. Se ei olisi koskaan kokenut syntymää, ei maistanut emakon maitoa, ei kokenut rakkautta, ei possuystäviä. Se ei koskaan olisi elänyt.
Vaikka sen possun elämä saattoi olla lyhyt, se silti oli olemassa.
Ihan yhtälailla ihminen, vaikka eläisikin lyhyen elämän, se elämä on arvokas.Possu päätyi minun, ja monen muunkin lautaselle, osaksi elämän kiertokulkua.
Siinä ei ole mitään ongelmallista ja väärää.
Tämä on puoliksi totuus, jos ostetaan mahdollisimman eettisesti tuotettua lihaa. Tehotuotannon osalta tämä on hyvin romantisoitu näkemys. Ja jos ostat jotain puolalaista lihaa, niin kannattaa vaan suoraan todeta, ettei välitä pas..kankaan vertaa, miten eläimiä kohdellaan.
Olen vegaani ja huomasin, että päivän saarnaamiskiintiöni ja omatekoisella jalustalla seisomiseni oli jäänyt vajaaksi, joten tein aloituksen palstalle.
Tykkään lihasta. Siksi.
Ihan turha tulla pakottamaan, ärsyttää vaan ja ihan varmasti en aio punavihreitä juuri tämän elämäntapapakotuksen vuoksi äänestää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet kuin rokotevastustaja, joka vertaa ihmiskunnan hirveyksiä rokotepassin käyttöön. Aatesyöminen ei tee sinusta marttyyrisankaria vaan ärsyttävän yksiuloitteisen ja lattean ihmisen irvikuvan.
Kyllä suurin osa mun tuntemistani vegaaneista suvaitsee. Ap on joko trolli tai sitten ihan ehta julistajavegaani, joka luulee saavansa hyvää aikaan haukkumalla muita. Todennäköisestihän lopputulos on kuitenkin aivan päinvastainen.