Jos ette ole vegaaneja, niin miksi?
Voisitte pelastaa ilmaston ja eläimiä, sekä ruokaa riittäis kaikille jos sitä ei syötettäis eläimille kaikkea.
Kommentit (468)
Veke hyh ei, koska
Vege on vain trendi
Vege on poliittinen liike
Vege saa vajaat ravintoaineet
Liharuoka on parasta.
Kylässä syön mitä minulle tarjotaan, kotona olen valunut melko kalapainotteiseen ja kasvispainotteiseen ruokavalioon. Nämä ns lihankorvikkeet ei sytytä, taitavat olla kovin prosessoituja, samoin kun maidonkorvikkeet.
Olen maltillinen vegaani. Syön vegaanista ravintoa ja vuohenjuustoa. Kyllä vegaanisesta ravinnosta saa monipuolista ja maukasta ruokaa, pitää vaan hiukan opetella kokkaamaan kasvisruokaa. Ei se sen kummempaa ole.
Minä voisin oikeasti olla vegaani, jos se ois helppoa. Oon pari kertaa elämässä yrittänyt, mutta oon mahdottoman huono kokki näin muutenkin. Yritin tehdä soijarouheesta ruokia ja ne maistu ihan hirveelle luultavasti just sen takia että en osaa osaa kokata. Valmisruokia löytyy huomattavasti enemmän lihaversioina. Jos joku tulis ja opettas mut kokkaamaan vegaanisesti niin ehdottomasti voisin olla vegaani.
En ole vegaani, koska
- Pavut aiheuttavat vatsaongelmia
- En pysty käyttämään soijatuotteita
- Ravintoaineet eivät imeydy minulla hyvin, sain vegekokeiluni aikana b12 vitamiinin puutteen ja hemoglobiini putosi.
Yritän syödä lihaa mahdollisimman vähän ja pelastaa maapalloa muilla tavoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomaamme, että eläinten oikeudet on asia, joka ei vaan tule edistymään siten, että ihmiset vaan alkaisivat jotenkin itsenäisesti valaistua. Monet eivät välitä lainkaan, vaikka eläintä pidettäisiin koko elämänsä ahtaassa häkissä ja sitten teuraaksi ihan sama miten, kunhan halvalla.
Tämä on tehtävä, jota eläinten oikeuksista kiinnostuneiden tulee aktiivisesti ajaa.
En ole itse 100 % vegaani, mutta toivoisin, että olisi enemmän eettisesti hyväksyttävissä olevia vaihtoehtoja, tai oikeastaan vain niitä. Eli pitää jatkaa eläinten oikeuksien edistämistä.
Tämähän se, aloin itse jo 2000-luvun alussa reippaasti alaikäisenä vegaaniksi kun ymmärsin, mistä eläintuotannossa on kyse. Olen joutunut vuosien saatossa pettymään ihmisiin yhä uudelleen, sillä luulin että muutkin tuntisivat empatiaa eläimiä kohtaan. Harva tuntee. Olen itse asiassa koko elämäni joutunut ennemmin kuuntelemaan vittuilua muilta ihmisiltä, vaikka ainoa motiivini on olla aiheuttamatta turhaa kärsimystä..
Itsehän aikanaan teitte valinnan että syötte tehotuotettua mautonta lihaa. Itse syön riistaa joka on paljon maukkaampaa muutenkin mutta kalliimpaa. Ja kyllä niitä eläimiä on pidetty muuallakin kuin ylipienissä kopeissa johon aina vedotaan kun puhutaan eläinten oikeuksista
Pidän vegaaneja vähän yksinkertaisina. Usein he ovat myös lihavia, laiskoja ja rumia.
Koka rakastan juustoja, eikä yksikään vegaaninen juusto ole mitään juustoa. Kyllä, olen kokeillut ne kaikki markkinoilla nyt olevat ja kokeilen aina uuden kun tulee. Esim manchegoa nyt vaan ei pysty saamaan vegaanisena.
Muilta osin kasvissyöjä olen kyllä, mutta juustoja siis käytän päivittäin.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs luulet ilmastolle tapahtuvan jos kaikki maailman ihmiset söisivät pelkkiä kasviksia?
Seuraisi nälänhätä, joukkotuho ja ilmastokatastrofi.
Nää on taas kiitä asioita että vihervasemmisto/kasivisyöjä/mikä onkaan ei ymmärrä syy/seuraussuhteita.
Maailma pelastuu sillä että kaikki polttomoottoriautot vaihdetaan sähköautoihin, eiku... voi saatana, siitä tulikin vain enemmän päästöjä.
Siis miten niin ihmeessä seuraisi nälänhätä? Se maa mikä nyt käytetään eläinten ruokien viljelyyn, voitaisiin käyttää ihmisten ruokien viljelyyn. Veganismilla olisi itseasiassa täysin päinvastainen vaikutus nälänhätään mitä tuossa ehdotat.
https://www.worldanimalfoundation.org/advocate/farm-animals/params/post…
55-kiloisella toimistotyötä tekevällä naisella ja 110-kiloisella raksahommia tekevällä miehellä on aika iso ero päivittäisessä energiantarpeessa.
Toisen tyypin viikon kasvisruuat voi olla toisen kahden päivän ruuat.
Minä olen tuo esimerkin raksamies, kokeilin kasvisruokavalioita kuukauden ja söin vaimoni tyypillisen viikon kasvisruokavalion aina kahden-kolmen työpäivän aikana. Siis pelkästään töissä.
Kuukaudesta jäi käteen loputon nälkä ja heikotus. Painoa lähti, mutta se ei ollut tarkoitus, eikä edes toivottua.
Olen kolmesti vuodessa vegaanisella ruokavaliolla tovin verran, koska olen ortodoksi ja meillä on paaston ajat. Meillä on myös kaksi vegaanista paastopäivää viikossa. Muina aikoina syön lihaa ja kalaa hyvällä omallatunnolla. En erityisemmin pidä kasvisruoista. Osaan kyllä laittaa niitä, hyviäkin, esim intialaisia kasvisruokia, mut ei nappaa ainakaan ympäri vuoden.0
Vegaaneista on se ilo että heidän ansiostaan on maitoproteiinille allergisille nykyään tarjolla kelvollisia jäätelöitä, juustoja jne. runsain määrin. Tässä välissä oli monta laihaa vuotta jolloin kaupasta löytyi tasan yksi mahdollinen jäätelömerkki.
Vegaanijuustoa kokolihahampurilaiseen...
Saat tulla moralisoimaan sekasyömistäni, mutta älä viitsi esittäväsi, että pelastat ilmaston olemalla vegaani. Oletko esimerkiksi ikinä edes kasvattanut tai istuttanut mitään kompensoidaksesi omat päästösi?
Riittää kun syö parina päivänä viikossa aina kasvisruokia. Ihminen on lihansyöjä. Turha yrittää muuta.
Toivuin alkutalvesta leikkauksesta ja haaveilin riistan lihasta, mitä en normaalisti edes syö. Huomasin aivan selvästi kuinka elimistö kaipasi lihaa, kun haavat arpeutuivat. Saisihan protskuja pähkinöistäkin mutta se ei ole sama asia. Suomessa tuotantoeläimiä kohdellaan niin hyvin ja säännösten mukaisesti, ettei eläinsuojelu ole syy olla kasvissyöjä. En usko nautojen piereskelevän maailmaa sukupuuttoon.
Itse olin vegaani 6 vuotta, tosin muutamana kertana söin vieraskoreutta esim. kakkua jossain, vaikka etenkin aluksi olin militantti ja tyyliin vein omat ruuat. Lihaan, kalaan, muniin tms. en koskenut kertaakaan.
Kun lopulta lopetin vegen, hiljalleen liha syönnin myötä:
Jaksaminen/ energiatasot parantui huomattavasti. Treenaminen ja palautuminen helpompaa.
Ei turvota AINA 24/7.
Ruokaan menee paljon vähemmän rahaa (jos haluaa vegevaliosta kaiken, pitää oman kokemuksen mukaan syödä htosti ja kaiken maailman ravinteet päälle).
Ei oo samalla tavalla aivosumua.
On oikeesti onni syödä, eikä tarvi syödä hirveitä annoksia koko aikaa että on täynnä ja pitkään (tämä ihan parasta). Voisi jatkaakin listaa mut ei tätä jo nyt kukaan jaksa lukea.
En usko, et vegaanius voi sopia kaikkien kehoille. Musta tuntuu, et tietyillä tavoilla haittasin mun terveyttä 6 vuodella sitä. Tietty ehkä jotkut pystyy silläkin elää, tää on vaan mun kokemus, ja syön edelleenkin kasvisruokia, mutta esim. ravintoaineiden imeytyminen paljon helpompaa ja tehokkaampaa eläinp. tuotteita syödessä.
Musta on yhä tavallaan surullista, missä oloissa eläimet elää ja kuolee mitä syön, plus ilmasto. Mut nykyään ajattelen, et en mä tänne valinnut syntyä, ja munki on pakko elää, eikä sellasta elämää missä mulla aina kaiken maailman oiretta.
Oon nykyään ihan eri tavalla kiitollinen ruuasta ja siitä, että sitä on riittävästi ja saa kaupasta.
Vierailija kirjoitti:
Koka rakastan juustoja, eikä yksikään vegaaninen juusto ole mitään juustoa. Kyllä, olen kokeillut ne kaikki markkinoilla nyt olevat ja kokeilen aina uuden kun tulee. Esim manchegoa nyt vaan ei pysty saamaan vegaanisena.
Muilta osin kasvissyöjä olen kyllä, mutta juustoja siis käytän päivittäin.
Kokeile vuohenjuustoja.
En pysty syömään monia kasviksia, etenkään niitä proteiinipitoisia suolistosairauden takia. Vaikea olisi elää pelkällä kasviksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs luulet ilmastolle tapahtuvan jos kaikki maailman ihmiset söisivät pelkkiä kasviksia?
Seuraisi nälänhätä, joukkotuho ja ilmastokatastrofi.
Nää on taas kiitä asioita että vihervasemmisto/kasivisyöjä/mikä onkaan ei ymmärrä syy/seuraussuhteita.
Maailma pelastuu sillä että kaikki polttomoottoriautot vaihdetaan sähköautoihin, eiku... voi saatana, siitä tulikin vain enemmän päästöjä.
Siis miten niin ihmeessä seuraisi nälänhätä? Se maa mikä nyt käytetään eläinten ruokien viljelyyn, voitaisiin käyttää ihmisten ruokien viljelyyn. Veganismilla olisi itseasiassa täysin päinvastainen vaikutus nälänhätään mitä tuossa ehdotat.
https://www.worldanimalfoundation.org/advocate/farm-animals/params/post…
Nonetheless, it is a fact that the Earth can provide enough food to nourish every last person on the planet. But, if that is so, how is it that people around the globe keep starving? A big part of the answer has to do with the production of food that is based on animals, such as dairy, meat, and eggs. Although there exists enough plant-based food to nourish the entire human population, most of the crops are fed to livestock for rich nations – not excluding the crops grown in starving countries. Add the fact that it takes a lot more plant food to produce animal-based foods causes a compromise of the food supply chain, ultimately leading humans to starvation.
For example, consider the food (mostly comprising grains) that a cow consumes in its 18 to 24-month life (that’s when most cows are slaughtered for meat on average). If you could pile up all that food, you would end up with a mountain of food provided to the animal to live all those months. It gave him the required energy, it restored his cells, grew his muscles and bones, and allowed his heart to beat and his lungs to draw air. Now, imagine that cow is slaughtered and cut into pieces of meat. If you place the meat on a pile next to the first one, which one would be enough to feed more people? The pile of meat that comprised the cow’s body, or the mountain of grains that fed and nourished it? This equation is the basis of the unsustainability and irrationality of animal farming.
Sen verran valtio varastaa meidän rahoja ilmaston pelastamiseen, että on oikeus ja kohtuus tuhota ilmastoa koko rahan edestä
Pitää jaksaa tehä muutakin kuin jookata, tupruttaa ja fullnessata maindiaan. Nii six.