Sain perintätoimistolta kirjeen jossa vaaditaan maksamaan perintäkuluja, jotta haastehakemus perutaan käräjäoikeudessa
Syyskussa minulle on tullut alu perin reilun 40 euron lasku joka jäi maksamatta, ja meni perintään, tästä tuli lopulta maksuvaatimus jonka maksoin, summa yhteensä 56€ sisältäen muistutusmaksut.
Nyt kyseiseltä perintätoimistolta tuli kirje jossa minua vaaditaan maksamaan yhteensä 115 euroa pelkkiä perintä- ja huomautuskuluja, ja sanovat lähettäneensä haastehakemuksen käräjäoikeuteen ja voivat sen vielä perua jos maksan summan.
Meneeköhän tämä ihan lain mukaan nyt? Velka on maksettu muistutuksineen ja päälle pitäisi vielä maksaa perintäkulut jotka ovat yli 200% alkuperäisestä velasta.
Mitähän tässä kannattaisi tehdä?
Kommentit (105)
Vierailija kirjoitti:
Perintä firmoja syynätään todellakin suurennuslasilla, eikä sielä todellakaan ole varaa tehdä mitään "tuulesta temmattua". Ihmiset kuvittelet perintätoimistojen olevan jotain suuria hirviöitä. Mitä siitäkin tulisi, jos ihmiset jättäisivät kaikki laskunsa maksamatta, tahallaan tai vahingossa, eikä kukaan pitäisi esim. firmojen puolia.
No kyllähän perättömiä kuluja ja pelottelukirjeitä monet lähettelee, ei se ole mitään täysin tuulesta temmattua.
Perintäfirmat ovat kuitenkin yksityisiä firmoja, jotka onneksi joutuvat lain mukaan toimimaan, mutta aina eivät niin tee.
Käsittääkseni esimerkiksi tuossa minulle lähetetyssä laskussa olisi pitänyt olla tarkka erittely siitä, mistä karhuttava summa koostuu. Minkä takia tämänkin ketjun aloitin.
Summa osoittautui aiheelliseksi, mutta halusin olla varma.
-ap
SOITA SINNE KÄRÄJILLE ja kysy millon perintä on maksanut tollasen summan!! Käräjäoikeuden toimistosta kuulet totuuden, perintä kusettaa sua! Ne huijaa ensikertalaisia AINA!! Jos perintä huijasi, teet rikosilmoituksen ja vaadit rangaistusta ja korvausta tietenkin, jokainen huonosti nukuttu yö on hinnoiteltavissa! (Aina on rikosiloituksessa vaadittava rangaistusta, vaikka se kuulostaisi hölmöltä, keksit varmaan joskus miksi) Ja rikosilmoituksen netissä teet ihan vaan siksi ettei se perintä perseil€ sulle myöhemmin ja sulla on mustaa valkoisella.
Luulin maksaneeni kaikki osamaksusta, onneksi katsoin heidän sivultaan "0,04 e jäljellä", hoidin heti. Sen verran kuultu näitä kauhujuttuja.
Niin, tuon ensimmäisen viestini jälkeen.
-ap