Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sain perintätoimistolta kirjeen jossa vaaditaan maksamaan perintäkuluja, jotta haastehakemus perutaan käräjäoikeudessa

Vierailija
12.01.2022 |

Syyskussa minulle on tullut alu perin reilun 40 euron lasku joka jäi maksamatta, ja meni perintään, tästä tuli lopulta maksuvaatimus jonka maksoin, summa yhteensä 56€ sisältäen muistutusmaksut.

Nyt kyseiseltä perintätoimistolta tuli kirje jossa minua vaaditaan maksamaan yhteensä 115 euroa pelkkiä perintä- ja huomautuskuluja, ja sanovat lähettäneensä haastehakemuksen käräjäoikeuteen ja voivat sen vielä perua jos maksan summan.

Meneeköhän tämä ihan lain mukaan nyt? Velka on maksettu muistutuksineen ja päälle pitäisi vielä maksaa perintäkulut jotka ovat yli 200% alkuperäisestä velasta.

Mitähän tässä kannattaisi tehdä?

Kommentit (105)

Vierailija
41/105 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä siis aikajana.

-alkuperäisen laskun eräpäivä 21.9.

-perintätoimistolta tullut ensimmäinen maksuvaatimus 12.11.

-perintätoimistolta toinen maksuvaatimus 2.12. jossa eräpäivä 17.12

-Tuon toisen maksuvaatimuksen maksoin 31.12.

-Tänään eli 12.1. tuli kirje joka kirjattu 4.1. jossa ilmoitetaan minun maksaneen alkuperäisen laskun, mutta perintätoimisto ehtinyt jättämään haastehakemuksen käräjäoikeuteen ja vaaditaan maksamaan "perintä- ja huomautuskuluja 115€

-Perintätoimisto tarkensi pyydettyäni, että summa koostuu 50€ käsittelymaksusta ja 65€ haastehakemuksesta.

Haastehakemus on jätetty milloin? Sulle olisi tullut tieto haastehakemuksesta, jos sellainen olisi tehty. Ennen sitä saat kirjeen, jossa lukee, että ”Mikäli et maksa eräpäivään mennessä, jätetään haastehakemus”. Oletko sen saanut?

Vierailija
42/105 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soita sinne käräjäoikeuteen. Kysy riitautuksesta. Mainitse että erittelemätön ja olisivat voineet laittaa omapostiin.

Kiitoksia vinkistä, täytyy huomenna soitella ja vähän selvitellä.

-ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/105 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotivakuutuksessa on näitä varten oikeusturva.

Vierailija
44/105 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja pyydä perintätoimistoa todistamaan dokumentein että ovat käräjäoikeuteen nuo kulut maksaneet

Vierailija
45/105 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkoisen pitkä ja sotkuinen muutto, jos olet saanut paperilaskun syyskuussa, yhden maksuvaatimuksen marraskuussa ja toisen joulukuussa ja kaikki vain pyrivät jaloissa. Yhteen olis riittänyt ymmärrystä, mutta ei siihen että nämä kaikki jäää näkemättä. Sekin on tylsää, että postin tulo kestää viiko kaksi, mutta kestikö tuo viimeinen siis lähes kuukuaden, kun päivätty 2.12. ja maksettu 31.12.?

Vierailija
46/105 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä siis aikajana.

-alkuperäisen laskun eräpäivä 21.9.

-perintätoimistolta tullut ensimmäinen maksuvaatimus 12.11.

-perintätoimistolta toinen maksuvaatimus 2.12. jossa eräpäivä 17.12

-Tuon toisen maksuvaatimuksen maksoin 31.12.

-Tänään eli 12.1. tuli kirje joka kirjattu 4.1. jossa ilmoitetaan minun maksaneen alkuperäisen laskun, mutta perintätoimisto ehtinyt jättämään haastehakemuksen käräjäoikeuteen ja vaaditaan maksamaan "perintä- ja huomautuskuluja 115€

-Perintätoimisto tarkensi pyydettyäni, että summa koostuu 50€ käsittelymaksusta ja 65€ haastehakemuksesta.

Haastehakemus on jätetty milloin? Sulle olisi tullut tieto haastehakemuksesta, jos sellainen olisi tehty. Ennen sitä saat kirjeen, jossa lukee, että ”Mikäli et maksa eräpäivään mennessä, jätetään haastehakemus”. Oletko sen saanut?

Tuo ”Mikäli et maksa eräpäivään mennessä, jätetään haastehakemus” maininta oli toisessa maksuvaatimuksessa joka kirjattu 2.12., eräpäivä tässä 17.12.

Haastehakemus jätetty 22.12. (tästä ei ollut tietoa missää kirjeessä, ainoastaan perintätoimiston aspa kertoi tämän soitettuani)

4.1. on kirjattu kirje jonka sain tänään, perintätomistolta, jossa kertovat jättäneensä haastehakemuksen oikeuteen ja perivät 115 euroa.

Tarkemmat erittelyt kuluista sain tosiaan vasta kun soittelin perään.

Käräjäoikeudelta ei ole vielä tullut mitään tietoa, kun se ei siellä varmaankaan ole edennyt mihinkään, tästä syystä perintätoimisto siis haluaa että maksan tuon 115 jotta vetävät haastehakemuksen pois.

-ap

Vierailija
47/105 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Melkoisen pitkä ja sotkuinen muutto, jos olet saanut paperilaskun syyskuussa, yhden maksuvaatimuksen marraskuussa ja toisen joulukuussa ja kaikki vain pyrivät jaloissa. Yhteen olis riittänyt ymmärrystä, mutta ei siihen että nämä kaikki jäää näkemättä. Sekin on tylsää, että postin tulo kestää viiko kaksi, mutta kestikö tuo viimeinen siis lähes kuukuaden, kun päivätty 2.12. ja maksettu 31.12.?

Kaikkihan tämä on lopulta vain oman huolimattomuuden syytä. Ekat laskut unohdin, muutto oli tuossa marraskuussa ja joulukuun aikana remonttia. Asuin käytännössä hetken aikaa vanhassa asunnossa ja remontoin uutta. Siinä rumbassa tosiaan unohtui koko asia ja nuo perintäkirjeet jäivät muiden paperipinojen alle.

Edelleenkin, omaa huolimattomuutta tuo vain on.

-ap

Vierailija
48/105 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ilmeisesti kun maksoit myöhässä tuosta 17.12. eräpäivästä niin ovat tosiaan ehtineet laittamaan haastehakemuksen.

Mutta eivät ne ole " perintä- ja huomautuskuluja" kylläkään. Vaan käsittelymaksu ja haastehakusmaksu. Mutta voivat kait laittaa ne tuolla nimikkeellä.

Kannattaa soittaa sinne perintatoimistoon. Kirjoita ihan paperille ylös mitä sanovat ja kysy niin tarkkasn, että ymmärrät mitä sanovat.

Ja sen jälkeen vielä ulosottoon ja tarkistaa onko sinne tullut haastetta ko. laskusta.

Eli mitä siellä ulosottotoimistossa sanovat. Puhuvatko kummatkin tahot samoin.

Olen itse joutunut soittelemaan ja selvittelemään näitä. Ei niitä kukaan muukaan tee ellei itse. Eivät usein selviä muuten. Ja parempi itselle kun sitten tietää mitä kuluja maksaa jos sitten niitä joutuu maksamaan.

Vierailija
49/105 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä voisit miettiä sitäkin, kuinka jumalattoman kauan vetkutit asiaa. Sait miljoona huomautusta, jätit kaikki reagoimatta mutta nyt sitten reagoit, kun summa eli pelote tarpeeksi iso? Haloo, olet teettänyt enemmän kuin tuon 56 euron verran perintätoimistolle aikaa ja vaivaa ja nyt täällä itket, kun kaiken tuon vetkutuksen jälkeen joudut maksamaan sen verran extraa. Jaa toi summa kaikille niille päiville, jotka tässä välissä on mennyt. Sait jo ihan selvän viestin yhdessä laskussa, että jos et maksa, menee käräjäoikeuteen. No, sinne meni ja siitä nyt maksat. Ja ihmetystä piisaa edelleen. Voi hyvää päivää.

Vierailija
50/105 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käräjäoikeudesta voit halutessasi varmistaa, onko sinne jätetty haastehakemus. Mutta kyllä kaiken kertomasi perusteella vaikuttaa todennäköiseltä, että perintätoimiston lasku on perusteltu ja että perintätoimisto on toiminut lain mukaan. Helpoimmalla pääset, kun maksat tuo 115 euroa ja sen jälkeen unohdat jutun.

Vierailija
51/105 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ilmeisesti kun maksoit myöhässä tuosta 17.12. eräpäivästä niin ovat tosiaan ehtineet laittamaan haastehakemuksen.

Mutta eivät ne ole " perintä- ja huomautuskuluja" kylläkään. Vaan käsittelymaksu ja haastehakusmaksu. Mutta voivat kait laittaa ne tuolla nimikkeellä.

Kannattaa soittaa sinne perintatoimistoon. Kirjoita ihan paperille ylös mitä sanovat ja kysy niin tarkkasn, että ymmärrät mitä sanovat.

Ja sen jälkeen vielä ulosottoon ja tarkistaa onko sinne tullut haastetta ko. laskusta.

Olen itse joutunut soittelemaan ja selvittelemään näitä. Ei niitä kukaan muukaan tee ellei itse. Eivät usein selviä muuten. Ja parempi itselle kun sitten tietää mitä kuluja maksaa jos sitten niitä joutuu maksamaan.

Soittelinkin heille ja sain nuo tarkemmat erittelyt kulusita sekä tiedot milloin haastehakemus jätetty.

Sanoivat, että asia tuskin etenee käräjäoikeudessa vähään aikaan ja vetävät haasteen pois jos maksan nuo kulut lähiaikoina.

Jos nyt soittelen ulosottovirastoon niin en usko että heillä mitään tietoja tästä vielä olisi, kun asia ei ole heille edennyt, kaiketi?

-ap

Vierailija
52/105 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sä voisit miettiä sitäkin, kuinka jumalattoman kauan vetkutit asiaa. Sait miljoona huomautusta, jätit kaikki reagoimatta mutta nyt sitten reagoit, kun summa eli pelote tarpeeksi iso? Haloo, olet teettänyt enemmän kuin tuon 56 euron verran perintätoimistolle aikaa ja vaivaa ja nyt täällä itket, kun kaiken tuon vetkutuksen jälkeen joudut maksamaan sen verran extraa. Jaa toi summa kaikille niille päiville, jotka tässä välissä on mennyt. Sait jo ihan selvän viestin yhdessä laskussa, että jos et maksa, menee käräjäoikeuteen. No, sinne meni ja siitä nyt maksat. Ja ihmetystä piisaa edelleen. Voi hyvää päivää.

Muistutus- ja perintäkulut maksoin kyllä ihan mukisematta, ne menivät ihan niin kuin pitääkin.

Tässä alkuperäisessä viestissä ihmettelin lähinnä tuota 115 euron summaa, jota ei oltu eritelty mitenkään kirjeessä, että mistä se koostuu.

Kuten sanottu, maksan kyllä kulut jotka ovat oikeutettuja ja menevät lain mukaan.

Nyt vaikuttaa tosiaan vahvasti siltä, että nuo kulut on ihan oikeita ja maksan siinä tapauksessa ne kyllä.

Mutta toki haluan selvittää tällaiset asiat, etten maksa turhasta.

-ap

Vierailija
53/105 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon uo:ssa enkä ikinä maksa, periaatteestakaan niille penniäkään. Soittelevat ja uhkailevat mutta tylytän joka, kerta tyynesti "en maksa" ja siihen asia jää 😊

Ei ne mitään soittele eivätkä varsinkaan uhkaile. Ne ottaa kylmänviileesti palkasta tai muista tuloistasi.

Vierailija
54/105 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä nyt ainakaan tätä kuuntele ja mihinkään ulosottoon lähde soittelemaan, heille asiat menee vasta tuomion jälkeen.  Sinne perintätoimistoon nyt vaan yhteys. On tuossa sen verran pitkät viiveet maksamisissasi, että haaste kuulostaa ihan asianmukaiselta ja tuo 115 e on se mitä se aina maksaa. 

Vierailija
55/105 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai tommosia kannata maksella.      Jättää vaan kasvamaan korkoa.

Vierailija
56/105 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos perintäkulut ovat muodostuneet aiheellisesti, on ne maksettava siinä missä varsinaisen alkuperäisen laskun summakin viivästyskorkoineen. Mikäli et maksa, perintäkulut eivät kerrytä viivästyskorkoa mutta perintätoimisto voi karhuta perintäkuluja käräjäoikeuden kautta. Tällöin päälle tulee käräjäoikeuden käsittelykulut.

Voit soittaa käräjäoikeuden kansliaan tai perintätoimistoon ja tiedustella molemmista käräjäoikeuden käsittelykulun suuruutta. Tällöin voit itse laskemalla tarkastaa että summa on oikein ja toimittaa käräjäoikeuteen vastineen jossa kiellät saatavan mikäli se on perusteeton (todennäköisesti ei ole).

Vierailija
57/105 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Soittelinkin heille ja sain nuo tarkemmat erittelyt kulusita sekä tiedot milloin haastehakemus jätetty.

Sanoivat, että asia tuskin etenee käräjäoikeudessa vähään aikaan ja vetävät haasteen pois jos maksan nuo kulut lähiaikoina.

Jos nyt soittelen ulosottovirastoon niin en usko että heillä mitään tietoja tästä vielä olisi, kun asia ei ole heille edennyt, kaiketi?

-ap

Älä nyt ainakaan ulosottovirastoon soittele, he eivät tiedä laskustasi mitään. Ulosottohakemus on asia erikseen, siitäkin menee muuten kulu, ja se voidaan tehdä sen jälkeen kun käräjäoikeus on antanut langettavan päätöksensä.

Käräjäoikeuteen voit soitella, mutta tuskin perintätoimisto valehtelee. Minusta selvä juttu, maksoit maksuvaatimuksen yli kaksi viikkoa myöhässä. Perintäkirjeet on muuten aina toimitettava postitse ja jos postin kulku takkuaa niin se on voi voi.

Vierailija
58/105 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi laskua perintätoimistolta? Miksi et maksanut ensimmäistä ?

Vierailija
59/105 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvää päivää. Oisit nyt maksanut 17.12. mennessä kun tuommoiset ukaasit tuli. Kun et msksanut, niin nyt ne toteutuvat. Onneksi kyse ei ole kuinreilusta satasesta. Mutta näin ne laskut moninkertaistuvat. Eli alunperin 40 euroa tulee nyt maksamaan 171 euroa.

Vierailija
60/105 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvää päivää. Oisit nyt maksanut 17.12. mennessä kun tuommoiset ukaasit tuli. Kun et msksanut, niin nyt ne toteutuvat. Onneksi kyse ei ole kuinreilusta satasesta. Mutta näin ne laskut moninkertaistuvat. Eli alunperin 40 euroa tulee nyt maksamaan 171 euroa.

Hyvää päivää sinullekin.

Kyllä osaan yhteenlaskun itsekin.

Halusin tässä vain selvittää, että mistä nuo kulut koostuvat ja ovatko ne oikeutettuja, that's all.

-ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kolme