Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sain perintätoimistolta kirjeen jossa vaaditaan maksamaan perintäkuluja, jotta haastehakemus perutaan käräjäoikeudessa

Vierailija
12.01.2022 |

Syyskussa minulle on tullut alu perin reilun 40 euron lasku joka jäi maksamatta, ja meni perintään, tästä tuli lopulta maksuvaatimus jonka maksoin, summa yhteensä 56€ sisältäen muistutusmaksut.

Nyt kyseiseltä perintätoimistolta tuli kirje jossa minua vaaditaan maksamaan yhteensä 115 euroa pelkkiä perintä- ja huomautuskuluja, ja sanovat lähettäneensä haastehakemuksen käräjäoikeuteen ja voivat sen vielä perua jos maksan summan.

Meneeköhän tämä ihan lain mukaan nyt? Velka on maksettu muistutuksineen ja päälle pitäisi vielä maksaa perintäkulut jotka ovat yli 200% alkuperäisestä velasta.

Mitähän tässä kannattaisi tehdä?

Kommentit (105)

Vierailija
21/105 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

115€ sisältää 50€ "käsittelymaksun" ja 65€ "haastehakemusmaksun"

Eli siis perintätoimisto ilmeisesti maksanut nämä kun jättänyt haastehakemuksen.

-ap

milloin tuo haaste on jätetty? Jos on syyskuussa maksettu ja vasta sen jälkeen jätetty niin ei tarvi maksaa.

Haaste jätetty joulukuussa. Alkuperäinen lasku ja perintäkulut maksettu myös niin ikään joulukuussa.

Käräjäoikeudelta minulle ei siis ole tullut mitään tietoa, vasta eilen sain tämän kirjeen perintätoimistolta.

Vierailija
22/105 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei jää nämä siihen vaan eteenpäin,kuka vaan "ulkoistaja" voi yrittää ylilaskuttaa kaikkea maan ja taivaan välistä tuolla periaatteella;

"aho, jonka laskun jätit maksamatta, on ilmeisesti ulkoistanut perinnän perintäfirmalle, eikä perintäpalvelut ole ilmaisia. Perintäfirmat laskuttavat nämä kulunsa velalliselta totta kai, hassuahan se olisi, että firma, joka kärsii maksamattoman asiakkaan takia, maksaisi perinnästä kulua niin, että lopulta jäisi miinuksille. Ja perintäfirmojen on pakko tehdä sen verran voittoa, että pystyvät maksamaan työntekijöiden palkat. Joten ulkoistetun perinnän kulut on isot, ja velallinen maksaa.

Maksa mukisematta, jos et halua luottohäiriömerkinnän vaikeuttavan elämääsi jatkossa. Mutta jos olet sosiaalipummi, jonka sosiaalisella statuksella ei ole mitään väliä, niin jätä maksamatta. Summa kasvaa jossain vaiheessa niin isoksi, ettei sun kannata maksaa sitä ja kunhan vaan jääräpäisesti olet maksamatta, jossain vaiheessa velka vanhentuu. Tässä vaiheessa olet kyllä jo todella ongelmissa elämäsi kanssa, mikäli ikinä yrität saada uutta vuokra-asuntoa tai työpaikkaa, koska ne kulut vähennetään palkastasi. Elämästäsi tulee todella pienimuotoista ja ajaudut koko ajan enemmän nurkkaan, mikäli et maksa. Mutta oma valintahan se on."

yritätkä vastauksessai vielä uhkailla kirjeiden jälkeen? gdpr ää vielä lisäksi?

ja oikeusasiamiehelle sekä oikeusministeriöön kirjelmän että tekee tämän tyyppisten yritysten toiminnan todella vaikeaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/105 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämmöinen ulkoistaja yrittää "etukäteis"uhkailullaan vaatia lisäksi x kertaisia kuluja. ne kannattaa tuoda esiin eikä antaa sellaisen tahon uhkailla.

Vierailija
24/105 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli siis perintätoimisto ilmeisesti maksanut nämä kun jättänyt haastehakemuksen.

-ap

milloin tuo haaste on jätetty? Jos on syyskuussa maksettu ja vasta sen jälkeen jätetty niin ei tarvi maksaa.

Haaste jätetty joulukuussa. Alkuperäinen lasku ja perintäkulut maksettu myös niin ikään joulukuussa.

Käräjäoikeudelta minulle ei siis ole tullut mitään tietoa, vasta eilen sain tämän kirjeen perintätoimistolta.

eli monesko päivä maksoit ja monesko päivä heidän mukaan tuo haaste jätetty? Itse kysyisin neuvoa kuluttaja-asiamieheltä ja voit pyytää perinnän keskeyttämistä että saat asian selvitettyä.

Vierailija
25/105 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

et maksa mitään vaikka sieltä ulkoistetulta perintätoimistolta tulisi läjä kirjeitä.

pelottelu on tyypillinen tapa yrittää ylilaskuttaa ties mitä kuluja.

Vierailija
26/105 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

eli monesko päivä maksoit ja monesko päivä heidän mukaan tuo haaste jätetty? Itse kysyisin neuvoa kuluttaja-asiamieheltä ja voit pyytää perinnän keskeyttämistä että saat asian selvitettyä.

Haaste jätetty viittä päivää ennen kuin maksoin laskun.

Minullehan nämä kirjeet tulee postilla yli viikon jälkikäteen. Todella kivikautista.

Vierailija
27/105 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perintäfirmat tulisi vihdoin viimein kieltää lailla koska niiden kanssa ei voi sopia järkevää maksujärjestelyä ja juuri tuo kun maksaa laskun vaikka päivän eräpäivän jälkeen niin ovat jo oikeudessa ylisuurine perintäkuluineen. Kai joku voisi tehdä taas kansalaisaloitteen, tai vaikka useammankin? Lisäksi kaikkien nettikauppojen tulisi mielestäni ilmoittaa mitä perintätoimistoa käyttävät.

Vierailija
28/105 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olennainen kysymys tässä on nyt se, maksoitko 56 euron maksun kirjeeseen merkittyyn viimeiseen maksupäivään mennessä vai et. Jos maksoit ajoissa, perintäfirmalla ei ole ollut mitään syytä laatia haastetta, joten ainakin tuo haastehakemusmaksu on aiheeton. Mutta jos maksoit muutaman päivän myöhässä, niin silloin sinun ei auta muu kuin maksaa.

Vierailija
30/105 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Minullehan nämä kirjeet tulee postilla yli viikon jälkikäteen. Todella kivikautista.

Mikä sen perintälaskun päiväys on (siis laskussa näkyvä laskun päiväys, ei eräpäivä)? Siitä pitäisi olla ainakin kaksi viikkoa aikaa maksaa ennen kuin haasteen saa jättää.

Vierailija
31/105 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olennainen kysymys tässä on nyt se, maksoitko 56 euron maksun kirjeeseen merkittyyn viimeiseen maksupäivään mennessä vai et. Jos maksoit ajoissa, perintäfirmalla ei ole ollut mitään syytä laatia haastetta, joten ainakin tuo haastehakemusmaksu on aiheeton. Mutta jos maksoit muutaman päivän myöhässä, niin silloin sinun ei auta muu kuin maksaa.

Maksoin eräpäivän jälkeen.

Sen takia tässä siis kyselen, koska alkuperäisessä kirjeessä ei mainittu mistään käräjäoikeuden maksuista, vaan 115 euroa oli "perintä- ja huomautuskuluja" jotka siis olisivat olleet laittoman suuria alkuperäiseen velkasummaan nähden.

Jos asia on niin, että perintätoimisto on 115 euroa käräjäoikeudelle maksanut, niin toki maksan laskun, haluan vain varmistaa, että kulut ovat reiluja ja perustuvat johonkin, eivätkä vain kiristystä.

Tämä on siis ensimmäinen (ja toivottavasti viimeinen) kerta kun minulta on mikään lasku jäänyt maksamatta.

Kuten sanottu, niin raha-asiat hoidan aina kunnialla. Olen vain tottunut siihen, että kaikki laskut tulevat sähköisenä, ja muuton yhteydessä paperilaskut olivat jääneet pyörimään jalkoihin ja päätyneet ties minne.

Ja perintätoimistola sittemmin tulleilla kirjeillä on kestänyt viikon kaksi tulla minulle asti.

Tämäkin olisi selvinnyt jos minuun oltaisiin oltu yhteydessä vaikka yhdellä puhelinsoitolla tai sähköpostiviestillä.

Vierailija
32/105 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

kysyisin kuluttaja-asiamieheltä onko tuo lain mukaista koska eräpäivän jälkeen ei heti saa oikeuteen asiaa viedä.

Vierailija
33/105 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksoin eräpäivän jälkeen.

Sen takia tässä siis kyselen, koska alkuperäisessä kirjeessä ei mainittu mistään käräjäoikeuden maksuista, vaan 115 euroa oli "perintä- ja huomautuskuluja" jotka siis olisivat olleet laittoman suuria alkuperäiseen velkasummaan nähden.

Jos asia on niin, että perintätoimisto on 115 euroa käräjäoikeudelle maksanut, niin toki maksan laskun, haluan vain varmistaa, että kulut ovat reiluja ja perustuvat johonkin, eivätkä vain kiristystä.

Tämä on siis ensimmäinen (ja toivottavasti viimeinen) kerta kun minulta on mikään lasku jäänyt maksamatta.

Kuten sanottu, niin raha-asiat hoidan aina kunnialla. Olen vain tottunut siihen, että kaikki laskut tulevat sähköisenä, ja muuton yhteydessä paperilaskut olivat jääneet pyörimään jalkoihin ja päätyneet ties minne.

Ja perintätoimistola sittemmin tulleilla kirjeillä on kestänyt viikon kaksi tulla minulle asti.

Tämäkin olisi selvinnyt jos minuun oltaisiin oltu yhteydessä vaikka yhdellä puhelinsoitolla tai sähköpostiviestillä.

No ei ole maksanut, miksi olisi? Ei siellä käräjillä mitään ole tehty. Eivät ole kohtuullisia tai edes todellisia kuluja.

Vierailija
34/105 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu Postikin perseilee tässä samassa yhteydessä, kun laskun päiväyksestä sapumiseen on kulunut yli viikon.

-Eri

Vierailija
35/105 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Mikä sen perintälaskun päiväys on (siis laskussa näkyvä laskun päiväys, ei eräpäivä)? Siitä pitäisi olla ainakin kaksi viikkoa aikaa maksaa ennen kuin haasteen saa jättää.

Ja haasteesta tulee tieto velalliselle. Itse asiassa jo siitä, että asia aiotaan viedä käräjille, tulee tieto ja mahdollisuus edelleen maksaa korkoineen.

Vierailija
36/105 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perintäfirmat tulisi vihdoin viimein kieltää lailla koska niiden kanssa ei voi sopia järkevää maksujärjestelyä ja juuri tuo kun maksaa laskun vaikka päivän eräpäivän jälkeen niin ovat jo oikeudessa ylisuurine perintäkuluineen. Kai joku voisi tehdä taas kansalaisaloitteen, tai vaikka useammankin? Lisäksi kaikkien nettikauppojen tulisi mielestäni ilmoittaa mitä perintätoimistoa käyttävät.

itse maksoin laskun suoraan heidän sivuilla ja tarkistin seuraavana päivänä oliko lasku kirjattu maksetuksi. Yllätys oli kun laskua oli jäljellä 0,01 c ja maksoin senkin ja sitten velka nollaantui. Roikuttaako ne tällä tavalla asiakkaita itsellään.

Vierailija
37/105 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo 65 euroa on normaali käräjäoikeuden perimä maksu haasteen jättämisestä eli ainakin sen perintäfirma on joutunut maksamaan käräjäoikeudelle, jos se on jättänyt haasteen.

Vierailija
38/105 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä siis aikajana.

-alkuperäisen laskun eräpäivä 21.9.

-perintätoimistolta tullut ensimmäinen maksuvaatimus 12.11.

-perintätoimistolta toinen maksuvaatimus 2.12. jossa eräpäivä 17.12

-Tuon toisen maksuvaatimuksen maksoin 31.12.

-Tänään eli 12.1. tuli kirje joka kirjattu 4.1. jossa ilmoitetaan minun maksaneen alkuperäisen laskun, mutta perintätoimisto ehtinyt jättämään haastehakemuksen käräjäoikeuteen ja vaaditaan maksamaan "perintä- ja huomautuskuluja 115€

-Perintätoimisto tarkensi pyydettyäni, että summa koostuu 50€ käsittelymaksusta ja 65€ haastehakemuksesta.

Vierailija
39/105 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo 65 euroa on normaali käräjäoikeuden perimä maksu haasteen jättämisestä eli ainakin sen perintäfirma on joutunut maksamaan käräjäoikeudelle, jos se on jättänyt haasteen.

Ei, kyllä se maksetaan vasta sitten, kun asia siellä käsitellään. Jos ap ei ole saanut tietoa haasteesta, ei sitä sinne ole toimitettu.

Vierailija
40/105 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita sinne käräjäoikeuteen. Kysy riitautuksesta. Mainitse että erittelemätön ja olisivat voineet laittaa omapostiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kahdeksan