Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis miten hoidatte viikon ruokaostokset kerralla?

Vierailija
11.01.2022 |

Aina, vaikka yritän suunnitella etukäteen, että makaronilaatikkoa syödään ma ja ti, keskiviikkona sitten sitä ja tätä, aina menee pieleen ja kaupassa on käytävä ainakin kolme kertaa viikossa. Aina loppuu maito, leipä tai tomaatti, tai sitten huomaan, ettei ruskeaan kastikkeeseen olekaan jauhoja. Inhoan kaupassa käyntiä ja yritän miettiä taloudellistakin puolta. Yksi asia mikä hankaloittaa entisestään, on että minulla ja miehellä on kolmivuorotyö, joihin pitää myös eväät huolehtia mukaan. Kertokaa vinkkinne 🙄

Kommentit (847)

Vierailija
581/847 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suunnittelen ruokalistan, katson mitä kaapissa on ja teen sen perusteella ostoslistan. Jos ruokaan tarvitaan aineita x, y ja z, niin listaan laitan x ja y, mutta en z, koska sitä on kotona.

Mies voi huolehtia omat eväät ihan itse.

Miksi olette yhdessä?

Vierailija
582/847 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suunnittelen ruokalistan, katson mitä kaapissa on ja teen sen perusteella ostoslistan. Jos ruokaan tarvitaan aineita x, y ja z, niin listaan laitan x ja y, mutta en z, koska sitä on kotona.

Miksi olette yhdessä?

Miksi minun pitäisi huolehtia miehen eväistä? Hän on aikuinen ja osaa tehdä itselleen eväät, niin minäkin teen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
583/847 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä jääkaapissa ei riitä tila jos käymme vain kerran viikossa kaupassa. Syömme paljon HeVi -osaston tuotteita jotka vievät paljon tilaa jääkaapissa. Olenkin haaveillut erillisestä pienestä jääkaapista niille, mutta ei mahdu meidän keittiöön.

Käymme nyt 2kertaa viikossa isommilla ostoksilla ja lisäksi päälle 0-2 pistäytymistä lähikauppaan kun jotain puuttuu (keksimme vaikka leipoa ja munat ovat loppu). Meillä on km säteellä sekä Prisma, Citymarket, Lidl, S-market, että lähi Alepa.

Et kai laita myös hedelmiä jääkaappiin? Itse en laita koskaan hedelmiä, avokadoja, tomaatteja, kurkkuja, ja sipuleita jääkaappiin. Kananmunatkin säilyy huoneenlämmössä. 

Vierailija
584/847 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me tilaamme kerran puolessatoista viikossa kauppakassitilauksen ja välissä voi kerran täydentää tuoretuotteita, jos on menoja. Eilenkin haimme 6 laatikkoa ja 3 kassillista ruokaa. Perheemme on seitsenhenkinen. Vanhin muksu on kohta 12 täyttävä poika, joka syö yhtä paljon kuin hevosemme. Teemme 2 lämmintä ruokaa päivässä(etätyöt). Joskus lounaalle riittää edellispäivän päivällisestä.

Jääkaappeja on kolme yksi täyskorkea, yksi jääkaappipakastin ja yksi side by side kaappi. Noiden 2 pakastimen (eli side by side toinen puoli ja yhdistelmän alaosa) on täyskorkea pakastinkaappi ja arkkupakastin.

Pakastekasvikset ja -marjat ovat tuoreiden hätävara, vaikka niitä muutenkin käytämme. Pakkasessa on myös lihaa, leipää ja sieniä. Maitoa juo osa, mutta aika lailla vettä ruuan kanssa kuluu. Maitoa menee lähinnä teehen. Perunat/ porkkanat yms säilytän tallissa, koska siellä on sopivan viileää, mutta eivät jäädy. Maalla asuessa sitä oppii vähän pakostakin tuon harvemmin kaupassa käynnin.

Vierailija
585/847 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kovasti mukavista kommenteista. Harmi, kun en voi poistaa keskustelua. Näköjään olen vajavainen, kun en hallitse tätä.

Ap

Höpsis, et ole vajavainen vaan ihan pätevä ihminen😘

Viikon ruokia ei kauheesti edes tarvii suunnitella, kaapissa on aina riisiä, makaroonia, erilaisia hiutaleita,juureksia ja säilykkeitäkin. Maitojauhetta myös.

Täydellisyyteen ei pysty kukaan, elämän varrella oppii paljon, jopa kerran viikossa kaupassa käynninkin! Ja jos kauppa on lähellä niin voihan siellä käydä vaikka joka päivä jos niin haluaa, näin voi hyödyntää tarjoukset myös. Tsemppiä ja lämpimiä ajatuksia sinulle😍

Vierailija
586/847 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi olette yhdessä?

Miksi minun pitäisi huolehtia miehen eväistä? Hän on aikuinen ja osaa tehdä itselleen eväät, niin minäkin teen.

Te siis käytte kumpikin erikseen kaupassa ja toiselle ei tuoda mitään?

Vierailija
587/847 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On niin vähän rahaa käytössä viikon ruokiin ettei tule ongelmaa kun ostaa perunoita,porkkanoita ja jauhelihaa.

588/847 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maitoa kannattaa pitää aina pari kestomaitoa. Ne ei vaadi jääkaappia.

Kuka enää rasvaista maitoa käyttää, kun on kaurakermaa, joka ei lihota eikä happane.

Vierailija
589/847 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on hyvä kuiva-ainevarasto ja sen ansiosta onnistuu. Jos leipä loppuu niin leivon lisää. Meillä on aina kuivia ja tölkkipapuja, pastaa, riisiä, quinoaa, säilykkeitä, isot maustevarastot ja leivontatarvikkeita. Tuorekset ja nopeammin kuluvat sitten kauppatilauksella pari kertaa kuussa.

Vierailija
590/847 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Banaaneja kannattaa ostaa enemmälti kerralla, ja kun ne ovat kypsyneet sopiviksi, ne voi kuoria ja pakastaa.

Sieltä on helppo ottaa jäätyneenä pirtelöön.

591/847 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On niin vähän rahaa käytössä viikon ruokiin ettei tule ongelmaa kun ostaa perunoita,porkkanoita ja jauhelihaa.

Osta jauhelihan sijasta kalaa, niin sulla on tuplasti enemmän rahaa. Vaikka sitten kalapuikkoja. Niistä tykkää ihan kaikki.

Vierailija
592/847 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilaan netistä koko viikon satsin kerralla. Tilausta voi myös täydentää, jos jotain sattui unohtumaan.

593/847 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun on tilattava kaikki ovelle tuotuna, ja reilun kymmenen euron kuljetusmaksun vuoksi tilaan korkeintaan kolme kertaa kuukaudessa. Minulla ei ole pakastinta, mikä rajoittaa ostosten laatua, ja muitakin rajoituksia on. Jos pääsisin itse käymään kaupassa, saisin ravata siellä koko ajan. Nyt pari kolme päivää menee suunnitelmien mukaan, ja loput improvisoin. Aika erikoisia ruokalajeja on välillä nähty.

Kaikkeen muuhun olen tottunut, mutta kahvimaidon loppuminen on kamala asia. Vielä kamalampi on kahvin loppuminen, mutta sitä ei ole tapahtunut miesmuistiin.

Prismassa on jauhekermaa kahtena eri tuotteena. On hyvää ja säilyy. Olen siirtynyt ihan kokonaan siihen. Käy myös leivontaan ja ruuanlaittoon esim ruskeaan kastikkeeseen. Ei happane. Kannattaa kokeilla.

Vierailija
594/847 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauppakassipalvelu. Tai kunnollinen kauppalista. Kummassakin saa käyttää aikaa ja ajatusta, tsekkailla kaapit ja suunnitella etukäteen.

Itse olen vienyt tämän jopa pidemmälle näin koronan myötä: tilaan ison satsin kauppakassipalvelusta kerran kolmessa viikossa. Välissä käyn yhden kerran hakemassa kurkkua, tomaattia, salaattia ja jonkun leipäpussin, yleensä n. 10 pv kohdalla. Maidot tilaan kotiin kauppakassipalvelun mukana hyvin säilyvinä, jogurteissakin viikkojen päähän päiväykset. Leipää ja lihoja pakastimeen jne. Aina löytyy ruokaa ja välipaloja niin jääkaapista kuin pakastimestakin.

Eli: etukäteissuunnittelua ja huolellista miettimistä, niin onnistuu. Samalla jää sitten ne turhat nälässä tehdyt heräteostokset tekemättä ja rahaa säästyy.

Vierailija
595/847 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka viikko? Käyn kerran kuussa.

Vierailija
596/847 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kovasti mukavista kommenteista. Harmi, kun en voi poistaa keskustelua. Näköjään olen vajavainen, kun en hallitse tätä.

Ap

Et sinä vajavainen ole. Istuppa kerran alas ja tee ostoslista Prisman tai cittarin sivuille. Järjestelmällisesti aloitat esim maitotuotteista ja lasket montako maitoa, piimää jugurttia ym ym teillä menee viikossa.samoin teet rasvojen, juureksien, hedelmien ja kaiken kohdalla.

Minulla on 2 jk/ok yhdistelmää ja pystyn tilaamaan 4 viikon ruuat kerralla. Ihmisethän syö hyvinkin samantapaista ruokaa kuukaudesta toiseen, niin teilläkin.

Inhoa kaupassa käyntiä. Tilaamalla kotiin isoja satseja säästyy hirveästi aikaa, rahaa ja vaivaa.

Sitä samaa listaa voit käyttää ,kun tilaat seuraavalla kerralla ja lisäät tai vähennät vain jotakin.

Kerralla kantsii tehdä paljon,,, sama vaiva.

Vierailija
597/847 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaiken a ja o on viikon ruokalistan tekeminen ja sen jälkeen ostoslistan tekeminen. Melkein helpoimmalla pääsee, että tilaa ne ostokset suoraan kotiin. Näin meillä tehtiin ja pystyi luopumaan autosta kokonaan.

Meillä ei juoda maitoa, muutama käyttää sitä kahviin ja mysliin. Iskukuumennettua varamaitoa on kaapissa. Osa leivästä menee pakkaseen ja sämpylöitä leivotaan loppuviikosta.

Säästöt on kuukausitasolla ihan kohtalaiset verrattuna vanhaan, kun kävi usemmin viikossa kaupassa, niin aina jotain ylimääräistä tuli mukaan + tietty auton kustannukset ja menetty aika.

Vierailija
598/847 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki sympatiat ap:lle! Koen myös nää ruuanlaittojutut ja etenkin kaupassakäynnit ihan hemmetin kuormittavina. En pidä yhtään kokkaamisesta, vielä vähemmän kaupassa käynnistä D:

Yleensä tilaan n. 1,5 viikon välein ruuat kaupasta kotiin kuljetettuna, se on helpottanut tuskaa. Mutta ihan samoin meillä loppuu aina *joku asia*. Tiedän, että kaikkea ei tarvi olla kotona aina, mutta silti käy noin. Kaksi esiteiniä esim. syö jotenkin kausittain asioita ja niiden ennakointi on tosi vaikeaa. Joskus menee puuroa ja banaania aamulla, illalla ja välipalana. Sitten se vaihtuu maustamattomaan jogurttiin ja toiseen hedelmään. Sitten juustoleipiin, sitten johonkin muuhun.

Lämpimien ruokien kanssa on hieman helpompaa, mutta niidenkin menekkiä on mahdoton täysin ennakoida. Koska inhoan kokkaamista ja puoliso ja lapset myös, niin koitetaan tehdä aina isompi satsi kerralla. Eli syödään samaa parina päivänä ja/tai aikuiset voi syödä myös lounaaksi tai ottaa evääksi töihin.

Vierailija
599/847 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin tänään taas tekemässä viikon ostokset. Perheenjäseniä viisi, lapset jo teinejä/nuoria aikuisia. Kolme kissaa ja isohko koira.

Jääkaappi ei tullut edes tupaten täyteen, vaikka ostin vähän ylimääräisiä, litran jugurttipurkin ja ylimääräisen juuston. Ostin myös pesuaineita, kun olivat jo vähissä.

Tällä kertaa en tehnyt kauppalistaa, vaan katsoin vain, että maitoa, juustoa, ruisleipää ja kananmunia pitää ostaa, ja tarjouksessa olleita luumuja. Muutoin ostin refleksinä ihan perustavaroita, nuo viisi olivat sellaisia, jotka painoin erikseen mieleen. Jos on jotain eksoottisempaa, niin sitten teen listan, tai jos puutteita on todella paljon.

Meillä syödään, no, toisten mielestä tosi tylsästi ja toisten mielestä ehkä vaihtelevasti. Näin loppukesästä en juurikaan vihanneksia osta, koska saan niitä kasvimaalta. Salaattia ei ole tarvinnut ostaa pitkään aikaan! Perunat, porkkanat, valkosipuli, yrtit, kesäkurpitsa, avomaankurkku, herneet, punajuuret/keltajuurikkaat, pinaatti/mangoldi jne tuottavat niin paljon satoa, ettei viitsi kaupasta mitään ostaa, ostan sitten kun oma sato hiipuu. Marjoja on tällä hetkellä sekä omasta takaa että metsässä niin runsaasti, että en osta kuin satunnaisesti hedelmiä, tällä kertaa siis luumuja, jotka olivat alle euron kilo - ja meidän teinien lempihedelmiä. Parhaillaan on runsaasti orakkaita ja kantarellejä, joten niitä syödään joka päivä. Siis aivan joka päivä. Osa menee sitten myös pakastimeen (kuten vihanneksista osa ja marjoista tietenkin).

Minulla on hyvin hatara suunnitelma tulevaksi viikoksi, tänään syödään eilisiä jämiä (makaronilaatikkoa), huomenna pyttipannua tällä viikolla keitetyistä perunoista, sekaan lihapullia, nakkeja tms ja vihanneksia. Sunnuntaiksi olin miettinyt savulohta, mutta oli niin surkean näköisiä ja törkeän hintaisia kaupassa, että jätin sitten sinne. Pitää keksiä jotain muuta. Lapset ovat pyytäneet lasagnea, mutta sen tekeminen lämmittää liikaa. Hmmm. Ehkä lihapullia tomaattikastikkeessa ja spagettia?

Ensi viikolla teen mm. pinaattikeittoa (ostin punalaputetun maidon sitä varten), ja jos siitä jää jotain, niin teen sitten pinaattilettuja joku päivä sen jälkeen. Jos ei jää, niin teen vohveleita. Kanaa teen myös joku päivä, sen kanssa riisiä. Koska pakastimessa on jauhelihaa, niin teen tortilloja, vai tacojako ne on? Tortillalätty, jauhelihaa täytteeksi ja sekalaisia kasviksia ja papuja tomaattikastikkeessa, juustoraastetta jne jokaiselle oman maun mukaan.

Olen pois koko ensi viikonlopun, joten perhe saa ihan itse keksiä sapuskansa siksi ajaksi (tottakai jääkaapissa olevat perusainekset ja jämät ovat käytettävissä ja pakastimen antimet tietenkin!). Saattavat syödä kotipizzaa koko viikonlopun, tai nuudeleita, ei ole minun murheeni.

Jääkaapissa on vielä puolikas keräkaali ja porkkanoita, niin teen coleslaw'n, sen verran ison annoksen, että riittää useammalle päivälle. Koska kesäkurpitsaa riittää, niin teen uunikasviksia ison vuuallisen kerralla, siitäkin riittää useammalle aterialle lisäkkeeksi. Meillä on myös sinisiä perunoita, joten voisin tehdä myös uunijuureksia, perunaa+porkkanaa+punajuurta+keltajuurikasta. Ja tietenkin keitettyjä perunoita lisäkkeenä joku päivä, ja sitten voi taas tehdä paistettuja perunoita!

Eli ostan peruselintarvikkeita, joista teen sitten perusruokia, ja vaihtelua sitten tulee noista kasvimaan tuotteista. Kun on tätä perhettä pyörittänyt yli kaksikymmentä vuotta, niin tietää aika hyvin, mikä kelpaa ja mikä ei. Lisäksi on oppinut soveltamaan lennosta, jos jotain ruokaa onkin mennyt niin, ettei seuraavalle päivälle suunnittelemani jämäruokapäivä onnistukaan. Sitten tehdään vaikka lämpimiä voileipiä ja munakasta, tai jotain. Mikään ei ole katastrofi, kun ei lamaannu.

Vierailija
600/847 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menen autolla kauppaan, otan kärryt, kerään tavarat, maksan ja ajan kotiin, kannan tavarat sisälle ja laitan kaappiin. Koskaan ei lopu maito, leipä tai tomaatti.

Minä mene polkupyörällä kauppaan, otan ostoskorin ja kerään sen verran tavaraa mitä raavas mies jaksaa kahdella terveellä kädellä kantaa. Kävin eilen torstaina paikallisessa K-Citymarketissa ja kuljetin polkupyörän tangolla kaksi muovikassillista ruokaa ja juomaa, jolloin arvioisin pärjääväni maanantaihin asti ilman että sitä ennen olisi varsinaista pakkoa käydä kaupassa.

Noiden viikottaisten ostosten ohella minun on tavalllisesti kotona varsin hyvät perusvarastot erilaisia pakasteita, säilykkeitä ja muita perustarvikkeita, jotta voin periaatteessa valita eri vaihtoehtojen välillä mitä milloinkin syön. Valitsen ruoat vielä sen mukaan että niiden parasta ennen päivämäärä on mahdollisimman kaukana. Esimerkiksi jääkaapissa olevien litran kurripurkkien paras ennen päivämäärät ovat 24.08.2022 ja 31.08.2022.

Tänään tein spaghetti bolognesea, johon meni mm. 700 grammaa vähärasvaista nautajauhelihaa, 500 grammaa Barillan täysjyväspaghettia, sipulia, paprikaa ja tomaattikastiketta. Tuosta määrästä riittää yhdelle miehelle perjantain, lauantain ja sunnuntain lämpimät ateriat.  Kahtena päivässä on nyt tiedossa nopea mikroateria suoraan lautaselle annosteltuna itse tehdystä ruuasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi viisi