Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Siis miten hoidatte viikon ruokaostokset kerralla?

Vierailija
11.01.2022 |

Aina, vaikka yritän suunnitella etukäteen, että makaronilaatikkoa syödään ma ja ti, keskiviikkona sitten sitä ja tätä, aina menee pieleen ja kaupassa on käytävä ainakin kolme kertaa viikossa. Aina loppuu maito, leipä tai tomaatti, tai sitten huomaan, ettei ruskeaan kastikkeeseen olekaan jauhoja. Inhoan kaupassa käyntiä ja yritän miettiä taloudellistakin puolta. Yksi asia mikä hankaloittaa entisestään, on että minulla ja miehellä on kolmivuorotyö, joihin pitää myös eväät huolehtia mukaan. Kertokaa vinkkinne 🙄

Kommentit (847)

Vierailija
321/847 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ninni246 kirjoitti:

Ei aivan riitä yhdet ruokaostokset viikossa, jääkaappiin ei vain mahdu maitoa riittävästi.

Teen kuitenkin viikossa yhdet isot ostokset, joka sisältää koko viikon ruuat, mutta myös perustarvikkeiden täydennyksen. Leipää ostan aina myös pakastimeen. Yhdet pienet täydennysostokset täytyy tehdä, vähän maitoa, salaattia, eli nopeasti jotain pientä samalla reissulla, kun hakee lapsen harrastuksesta.

Tämä maidon lutraaminen on jotain mitä en todellakaan ymmärrä :D

Juuri tämän maitorallin takia aloin "vieroittaa" lapsiani maidonjuonnista alakoulun viimeisillä luokilla. Yläkoululaisina eivät edes osanneet kaivata maitoa. Maidon takia jos joutuu menemään kauppaan niin aina tarttuu mukaan jotain muutakin ja siihen menee myös yllättävän paljon rahaa.

Ja syötät sitten kalkkitabletteja että luusto kehityy normaalisti?

Vieläkö tällainen maitomyytti on elossa? Mietipä tätä, miten on mahdollista, että maissa joissa ei käytetä maitoa lainkaan ihmisten luusto kehittyy normaalisti ja osteoporoosia on vähemmän kuin teollistuneissa länsimaissa?

Kuuluu kyllä ihan yleissivistykseen tietää, että auringonvalo on paras D-vitamiinin lähde. Täällä Suomessa aurinkoa ei vaan saa ympäri vuoden riittävästi, joten syksystä kevääseen D-lisä on saatava ravinnosta tai purkista. Parhaita lähteitä ovat maitotuotteet ja rasvaiset kalat.

Siis ei kai maidossa itsessään ole D-vitamiinia? Juon luomumaitoa, ja vain homogenoituun sellaiseen on muistaakseni lisätty D-vitamiini, homogenoimattomassa sitä ei ole. Eli ei se maito itsessään mikään D-vitamiinin lähde ole, yhtä lailla se olisi voitu lisätä johonkin ihan muuhun elintarvikkeeseen. Eli kyllähän se nyt kertoo jotain suomalaisten asennoitumisesta maitoon, että "kaikkihan sitä juo ja niin pitääkin", mikä ei ehkä perustu mihinkään. Eilen oli juuri yläkoululaisen terveystarkastus. Ainoa mitä ruokailusta kysyttiin oli, että juothan maitoa. Jollain hedelmistä, marjoista ja vihanneksista saatavilla vitamiineilla ei ole juurikaan merkitystä, kunhan sitä Pyhää Maitoa menee. No joo, juon siis itsekin maitoa, mutta tuntuu, että Valion lobbaus on vuosikymmenestä toiseen aika tehokasta.

Maidossa on d-vitamiinia itsessään. Meijerissä maito separoidaaN ja rasvaliukousena d-vitamiinia menee kermafraktioon. Tästä syystä vastaava määrä d-vitamiinia palautetaan muihin maitotuotteiden.

Vierailija
322/847 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kaksi jääkaappia ja kaksi pakastinta, siksi yhden viikon ruuat nelihenkiselle perheelle yhdellä tilauksella onnistuu.

Pääkaupunkiseudulla saa halvimmillaan vitosella ruuat kotiovelle (sisältää keräyksen ja kuljetuksen).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/847 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kyllä hieman kateellinen jos jossain maksaa ruokien kotiinkuljetus 5 euroa.. Meidän Prismassa pelkkä keräily on helposti kympin ja sekin pitää varata 1,5kk etukäteen. Citymarket olisi pari euroa halvempi, mutta siellä taas ruoka maksaa enemmän. Kotiinkuljetus tuo tuohon lisää vielä jonkun 5e vaikka ei ole pitkä matka. No, onneksi mies tykkää hoitaa kauppareissut ja on ihan tehokas siinä nykyään.

Onpa tämä tehotonta ja kallista siellä! Asun keskieurooppalaisessa miljoonakaupungissa, ja tsekkasin juuri kahden eri nettiruokakaupan tilanteen - kotiinkuljetus maksaa 2 euroa ja jos nyt tilaan, saisin tuotteet nopeimmillaan tänään klo 15-16. Tietenkin Suomessa kaikki on kalliimpaa mutta...

Ja vertaat kuljetushintoja suomalaiseen haja-asutuskuntaan, huvittavaa.

En vertaa. Ihmettelin  vain ja kerroin esimerkin. Tietenkin Suomessa on kalliimpaa, mutta onhan se todella hankalaa käyttää ruoanostopalvelua jos ajat menevät yli kuukauden päähän. Eli huonosti organisoitu jos menekkiä olisi ja asiakkaat haluaisivat käyttää palvelua enemmän kuin nyt. Silloinhan firman pitää reagoida ja panostaa tähän palveluun.

Tsekkaapa kotiinkuljetus muualta kuin Prismasta tai K-Supermarketista.

Esim. S-Market ja Alepa. Saatat yllättyä.

Vierailija
324/847 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käydään kaupassa noin 2-3krt viikossa. Yleensä 2 kertaa. Sunnuntaina seuraavan viikon arkiruoat ja sitten torstaina/perjantaina viikonloppusapuskat.

Yleensä ma-pe syödään noin kolmea eri ruokaa. Ja yleensä viikkoon kuuluu 1 soppa, 1 laatikkoruoka ja sitten jotakin muuta.

Vierailija
325/847 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupassa vähintään 3 kertaa viikossa. Pari päivää eteenpäin mietitään mitä haluaisi syödä. Ei stressaa.. En kyttää tarjouksia tms.. sitä ostetaan, mitä tekee mieli.

Vierailija
326/847 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse rakastan kurkkua, paprikaa, tomaattia, jotka vanhenevat nopeasti. Ei kyllä tuota vaivaa käydä kaupassa hakemassa niitä täydennykseksi.

Höpö höpö. Paprika säilyy jääkaapissa helposti kuukauden. Tomaatti säilyy helposti saman huoneenlämmössä kun kaupassa ei valitse valmiiksi ylikyosiä . Otan pussin pohjalle ison määrän vähän raakoja ja sitten hieman vähemmän kypsempiä ja siten muutaman valmiiksi kypsän heti käytettäväksi. Ostan kerrallaan 1-2 kg tomaatteja. Kurkku pilaantuu nopeiten, mutta sen n kestää pari viikkoa. Vitsi piilee siinä, että valitsee tummimman vihreät kurkut. Ne ovat tuoreimpia. Ei kannata ostaa niitä, joissa väri on alkanut vaaleta Eikö ihmiset tosiaan ihan perusasioita tiedä?

Vierailija
327/847 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kovasti mukavista kommenteista. Harmi, kun en voi poistaa keskustelua. Näköjään olen vajavainen, kun en hallitse tätä.

Ap

Et ole vajavainen! Olen alan ammattilainen enkä selviä yhdellä kauppareissulla viikossa. Eikä mun tosiaan tarvi mitään reseptejä tarkistella. Mutta maitoa kuluu reilu neljä litraa päivässä, hedelmiä säkillinen.....Anna nyt vaan jengin kieriskellä erinomaisuudessaan ja haetaan me ruokaa, kun tarvitaan!

Vierailija
328/847 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osta minäkään, eikä onneksi tarvitse. Kaupat on lähellä, aikaa on, mutta kaappitilaa ei ole liikaa. Ostan korkeintaan kolmeksi päiväksi ruokaa, silloin ei tarvitse tehdä listoja eikä kummemmin suunnitella.

Meitä on vaan kolme, joten yleensä kotoakin löytyy vähintään pariksi päiväksi syötävää, vihannekset korkeintaan saattaa loppua. Olen kieltänyt lapsia juomasta viimeisen maitotilkan, se pitää säästää mun aamukahviin. 

Mökkilomalla on aika stressaavaa yrittää muuttaa tapojaan ja ostaa pidemmäksi aikaa ruokaa ja vielä joka aterialle. Usein sitten ostan ruokaa varmuuden vuoksi ja olen pulassa, kun ne pitää saada syötyä tai pakastettua. 

Vierailija
329/847 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua on vaan yksi, ja pienellä rahalla on pärjättävä. Ruokaa on silti aina ja hyvin. Nyt päätin syödä pakastinta tyhjäksi ja kaappeja kans, en ole käynyt varsinaisilla ruokaostoksilla kahteen viikkoon. 

En syö lainkaan eineksiä, lihaa tai kananmunia. Maitotuotteita menee jonnin verran. Normaaliviikkona käyn ruokakaupassa sen yhden kerran, ellen sitten saa inspiraatiota lähteä toiseenkin kauppaan alennuksia katselemaan joku aamu. 

Kokemuksen syvällä rintaäänellä sanonkin että tärkeintä on se että pitää kunnon ruokakaapin eikä tee niin että asunnossa on vaan se mitä muutaman päivän aikana ehkä tarvitsee. Tilaan jonkun verran Matsmartista ja Fiksuruoasta, joten teetä saattaa olla kymmenen pakettia varastossa. Ei ne pilalle mene. Jauhoja ostat uuden paketin kun vanha alkaa olla loppu. Maitoa voi ostaa iskukuumennettua. Säilykkeitä pitää aina olla varastossa. Kasvikset säilyy paljon paremmin kuin ihmiset ilmeisesti luulevat. 

Jos nyt kävisi että ei pääsis kahteen-kolmeen viikkoon kauppaan niin minä pärjäisin kyllä, vaikka kaks viikkoa on jo pakastinta tyhjennetty. 

Vierailija
330/847 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseäni veetuttaa nämä koko viikoksi ruokaa ostavat lähinnä siksi, että jonot seisovat näiden takia.

Yleensä nämä myös juoksevat kassalle tai jonon jatkeeksi, jos huomaavat jonkun muunkin lähestyvän kassaa/jonoa. Vaikka esim. itselläni olisi vain kori puolillaan.

Itse tarjoaisin noissa tilanteissa paikkaa sille, jolla ostoksia on vain vähän, mutta turha tuollaisilta ryntääjiltä on mitään käytöstapoja tai tilannetajua odottaa.

Ei ole jonoja varhain aamulla kun käy kaupassa.

Jaa minä käyn kyllä juurikin aamuisin, mutta noita jonontukkijoita osuu sinnekin.

Joo, kyllä keljuttaa ja kovasti, kun huomaa olevansa jonossa, jossa jollakin on iso ruokakärry täynnä tavaraa. 😖😠😠😖😠😠😠😠😖😖😖

Kiitosta vaan kovasti, kun teidän takia pitää odottaa puoli tuntia että ta arat menee kassan läpi.

Vierailija
331/847 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kovasti mukavista kommenteista. Harmi, kun en voi poistaa keskustelua. Näköjään olen vajavainen, kun en hallitse tätä.

Ap

Et ole vajavainen! Olen alan ammattilainen enkä selviä yhdellä kauppareissulla viikossa. Eikä mun tosiaan tarvi mitään reseptejä tarkistella. Mutta maitoa kuluu reilu neljä litraa päivässä, hedelmiä säkillinen.....Anna nyt vaan jengin kieriskellä erinomaisuudessaan ja haetaan me ruokaa, kun tarvitaan!

On normaalia osata hoitaa huushollinsa ja ruokahuoltonsa taloudellisesti ja järkevästi. Muu ei ole vajavaisuutta vaan uusavuttomuutta. Siitä pääsee pois opettelemalla. Elämä helpottuu ja rahaa säästyy.

Vierailija
332/847 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerran viikossa shoppaajat eivät joko syö kasviksia tai heillä on järjettömän kokoiset jääkaapit. Meillä kahden hengen taloudessa ei mahdu millään viikon kasvikset jääkaappiin. Pelkkä salaatti vie yhden hyllyn. Onko teillä jotkut kellarikomerot, missä teillä on vihannekset? Vai onko teillä pelkkiä pakastevihanneksia käytössä?

Meillä on myös 2 h talous, yksi jääkaappipakastin. Hedelmiä ja kasviksia menee 500-1000g /hlö/päivä. Hedelmät ja tomaatit säilytetään huoneenlämmössä, loput vihanneslokerossa. Välillä tekee tiukkaa tilan kanssa jos ollaan ostettu lehtisalaattia ja yrttejä mutta muuten kun ostaa "tiheitä" kasviksia, esim kaalit, juurekset, paprikat ym niin kyllä ne viikon vihannekset mahtuvat. Sipulia ja porkkanaa lukuunottamatta lokeron sisältö kiertää nopeasti ja hävikkiä ei yleensä synny. Pakasteessa myös suht nopea kierto. Suosikkivihanneksia, marjoja ja joskus tuoreista pakastettuja jämiä löytyy (esim varsiselleriä ja yrttejä) löytyy pakkasesta.

Alkuperäiseen kysymykseen että miten viikon ostokset onnistuu ostaa kerralla niin perustarvikkeiden kulutus on aika (erittäin) stabiilia. Meillä vaihtelua on lähinnä lämpimissä ruoissa ja kauden vihanneksissa. Tilataan netistä. Tilaukseen lisäillään viikon mittaan mitä huomataan että tarvitaan tai on loppumassa. Jos käydään kaupassa niin sitten listan kanssa. Pakasteessa on pari lounasta ja kuivakaapissa hieman varastoa, myös yksi uht maito.

Vierailija
333/847 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseäni veetuttaa nämä koko viikoksi ruokaa ostavat lähinnä siksi, että jonot seisovat näiden takia.

Yleensä nämä myös juoksevat kassalle tai jonon jatkeeksi, jos huomaavat jonkun muunkin lähestyvän kassaa/jonoa. Vaikka esim. itselläni olisi vain kori puolillaan.

Itse tarjoaisin noissa tilanteissa paikkaa sille, jolla ostoksia on vain vähän, mutta turha tuollaisilta ryntääjiltä on mitään käytöstapoja tai tilannetajua odottaa.

Jaa minä käyn kyllä juurikin aamuisin, mutta noita jonontukkijoita osuu sinnekin.

Joo, kyllä keljuttaa ja kovasti, kun huomaa olevansa jonossa, jossa jollakin on iso ruokakärry täynnä tavaraa. 😖😠😠😖😠😠😠😠😖😖😖

Kiitosta vaan kovasti, kun teidän takia pitää odottaa puoli tuntia että ta arat menee kassan läpi.

Niinpä. Eniten ärsyttää se, jos olen lähestymässä kassaa pienten ostosteni kanssa samaan aikaan täyskärryllisen kanssa ja tämä täyskärryllinen kiilaa eteen ja tietenkin niin, ettei ole huomaavinaan.

Toivon todella, että tällaiset aaiakkaat eivät ole autolla liikenteessä (noh, mitä luultavimmin ovat), sillä liikenteessä tuollainen 'en ole huomaavinani muuta liikennettä' -asenne tekee tuhoisaa jälkeä.

Vierailija
334/847 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kyllä hieman kateellinen jos jossain maksaa ruokien kotiinkuljetus 5 euroa.. Meidän Prismassa pelkkä keräily on helposti kympin ja sekin pitää varata 1,5kk etukäteen. Citymarket olisi pari euroa halvempi, mutta siellä taas ruoka maksaa enemmän. Kotiinkuljetus tuo tuohon lisää vielä jonkun 5e vaikka ei ole pitkä matka. No, onneksi mies tykkää hoitaa kauppareissut ja on ihan tehokas siinä nykyään.

Onpa tämä tehotonta ja kallista siellä! Asun keskieurooppalaisessa miljoonakaupungissa, ja tsekkasin juuri kahden eri nettiruokakaupan tilanteen - kotiinkuljetus maksaa 2 euroa ja jos nyt tilaan, saisin tuotteet nopeimmillaan tänään klo 15-16. Tietenkin Suomessa kaikki on kalliimpaa mutta...

En vertaa. Ihmettelin  vain ja kerroin esimerkin. Tietenkin Suomessa on kalliimpaa, mutta onhan se todella hankalaa käyttää ruoanostopalvelua jos ajat menevät yli kuukauden päähän. Eli huonosti organisoitu jos menekkiä olisi ja asiakkaat haluaisivat käyttää palvelua enemmän kuin nyt. Silloinhan firman pitää reagoida ja panostaa tähän palveluun.

Tsekkaapa kotiinkuljetus muualta kuin Prismasta tai K-Supermarketista.

Esim. S-Market ja Alepa. Saatat yllättyä.

Olen tsekannut. Alepaa tosin ei ole satojen kilometrien säteellä ja Saleenkin matkaa, mutta s-market ja K-market löytyy. Kuljetus kilometrin päässä olevasta kaupasta maksaa n. kympin ja aikoja kyllä saa, mutta ostokset maksaa sen kympin (tai ylikin) enemmän kuin Prismasta, siis jos tilaa viikon ostokset. Esim perus jugurttipurkki maksaa melkein euron enemmän. Joten loppujen lopuksi on vaan järkevintä mennä sinne Prismaan listan kanssa, ellei ole joku pakkotilanne ettei pysty.

Vierailija
335/847 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Eniten ärsyttää se, jos olen lähestymässä kassaa pienten ostosteni kanssa samaan aikaan täyskärryllisen kanssa ja tämä täyskärryllinen kiilaa eteen ja tietenkin niin, ettei ole huomaavinaan.

Toivon todella, että tällaiset aaiakkaat eivät ole autolla liikenteessä (noh, mitä luultavimmin ovat), sillä liikenteessä tuollainen 'en ole huomaavinani muuta liikennettä' -asenne tekee tuhoisaa jälkeä.

Miksette mene pikakassalle pikkuostoksinenne? Niitä on kuitenkin joka kaupassa nykyään. Minä kyllä katson millaiset ostokset edessä olevalla on ja valitsen kassan sen mukaan. Ja ei sitten tullut mieleen, että tarvittavan ruuan määrä on aika vakio, ja jos kaikki kävisi joka päivä kaupassa niin siellä olisi aika paljon enemmän porukkaa ja pidemmät jonot? Nopeammin ne viikon ostokset menee kassan läpi kerralla kuin viidessä erässä.

Vierailija
336/847 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, mene siihen viereiseen kassaan äläkä siihen samaan jossa on joku täydellä kärrillä tai jopa kahdella, kuten me, käymme kerran viikossa. Aaaaamulla.Aikaisin. Jolloin ei edes ketään vielä ole.

Vierailija
337/847 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki puhuu yli jäävästä ruoasta ja sen pakastamisesta. Meillä ei koskaan jää yli ruokaa seuraavan päivän lounaaksi. Korkeintaan joku kauhallinen riisiä. Meitä on kaksi aikuista ja leikki-ikäinen. Pitäisikö siis tehdä kaksi pakettia kanaa/lihaa kerralla, teettekö te muut niin? Paistatte parissa erässä? Kasvisruokaa syödään myös paljon, ja varsinkin jostain yhdestä papupurkista ei kyllä jää mitään yli. Ja siis ruuissa on aina paljon vihanneksia ja kermaa sun muuta.

Eli miten tehdään tarpeeksi isoja annoksia, ihan käytännössä?

No meillä tehdään esim stroganoffia 1,5 kilosta paistia. Siitä syö ensin 4 aikuista ja taapero ja seuraavana päivänä 2 aikuista. Pakkaseen jää 2 hengen annos. 

Kukkakaalicurryyn tulee vaikka kilo porkkanoita, kilo kukkakaalia, 500g perunaa, 3 paprikaa, chilipalko, pari isoa sipulia ja muutama valkosipulinkynsi, mukillinen linssejä tai purkillinen kikherneitä, kasvislientä ja 1-2 purkkia kookosmaitoa ja mausteita.   Tuosta tulee n 4 kiloa ruokaa - jos annos olisi 400g (normaali 250g) saisit 10 annosta. 2 ihmistä syö 2 päivän aikana 4 annosta joten 6 jää pakkaseen.

Ei tää voi olla noin vaikeaa??

Vähän tällaiseen tyyliin minäkin ruokaa teen, perheessä 4 teiniä ja 2 aikuista. Tavoitteena on, että jääkaapissa olisi vähintään riisiä ja pastaa aina valmiina teineille pikaruuaksi (meillä ei siis ole mitään pikaruokapaikkoja, ei koulutaajamassa eikä täällä kodin lähialueilla), ja mielellään sitten tomaattikastiketta (kanasuikaleilla tai jauhelihalla), kermakastiketta (lihaa, kanaa, kalaa, sientä tms), lihapullia, paistettuja sieniä, paistettuja munia, uunikalaa tms. sekä kypsennettyjä vihanneksia ja valmiiksi tehty salaatti (nyt on coleslaw'ta iso kipollinen).

Käytettävät keittoastiat ovat suuria, viiden litran kattila on vähän pieni, kun meille keittää spagettia. Paistokasari on 28cm halkaisijaltaa, paistinpannut samoin, en minä mitään parissa erässä jaksa paistaa. Eilen oli miehen syntymäpäivän kunniaksi kotletteja, niitä paistoin kolme pannullista, kun eivät kohteliaasti 18kpl muuten mahdu. Sen kanssa tein nuudeleita (syntymäpäiväsankari sai valita) viiden litran kattilassa noin 10 hengen annoksen ja sitten oli tuota kaalisalaattia ja ronkelille toissapäiväinen kanankoipi. Ja porkkanasuikaleita.

Porkkanasuikaleiksi pilkon vajaan kilon porkkanaa kerralla. Kestää päivän tai kaksi, riippuu, onko teinit napostelutuulella.

Tänään tein pinaattikeittoa 1,5l, samalla keitin 12 kananmunaa (eri kattilassa tietenkin) ja paistoin noin puoli kiloa sieniä pakastimesta, ja viimeisen annoksen riisiä toissapäivältä. Toi pinaattikeitto kun ei kelpaa kaikille, niin siitä riittää minulle ja miehelle huomiseksi lounaaksikin. Jos se keitto ei kelpaa, niin tänään saa ruuaksi sitten sieniä, eilisiä nuudeleita, sunnuntaina tehtyä juustomunakasta, kanankoiven tms. Jääkaappi tyhjenee kyllä.

Ja niitä paistettuja sieniä riittää ripoteltavaksi tuohon pinaattikeiton päälle.

Jos nyt vaikka teen kanasuikaleista kastikkeen, niin 600-800g kanaa, 200g kurpitsaa kuutioina (ei säilykettä vaan tuoretta), pari desiä maissia, rkl viherjauhetta. Kermakastikeessa vähän huijaan ja sakeutan sitä maissitärkkelyksellä, samoin jos on kirkas liemikastike. Jos on sieniä,niin paistan niitä sekaan. Tomaattikastikkeeseen usein raastan vielä pari isoa porkkanaa, pienen palan punajuurta tms. siihen ei tule sieniä. Noi kasvikset toki vaihtelevat sen mukaan, mikä vuodenaika on (eli onko kasvimaalta jotain käytettävissä) ja mikä sitten se kastike on. Ja jauhelihakastikkeeseen menee enemmän kasviksia kuin jauhelihaa.

Soppaa teen ison kattilallisen, perunaa pari kiloa, useampi porkkana, lanttua, punajuurta, kaalia, papuja... Man tar vad man har.

Yleensä samalla vaivalla tekee suuremman annoksen, vaiva kasvaa, jos joutuu pesemään, kuorimaan, pilkkomaan tai raastamaan isompaa annosta. Pastan, riisin jne kanssa on yksi ja sama, jos samalla keittää tupla-annoksen.

Vierailija
338/847 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No silleen että lappaan kärryn ihan jumalattoman täyteen. Meillä ei ikävä kyllä lapset suostu syömään niin paljon vihanneksia ja hedelmiä kuin pitäisi vaikka miten jäkättää, niin ostan pari kiloa omenoita, 3-4 päärynää, kurkkua 4-5 kpl, tomaatteja 5-10, appelsiineja/klementiinejä 1-2 kiloa, pari pussia salaattia, porkkanoita kilo, banaaneja pari-kolme kiloa (näitä menisi enemmänkin, mutta pakotan lapset syömään vähän muitakin hedelmiä). Pakastemarjoja ostan ehkä kilon tai kaksi. Nämä yleensä mainiosti riittävät. 

Tofua ostan kymmenisen pakettia. Sekasyöjille pakkauksen (400g) kanaa/jauhelihaa/vastaavaa per päivä/ateria. Joskus toki ostan jotain kinkkusuikaletta tms. jos on tarkoitus tehdä kiusausta. Juustoa sellanen kilon köntti. 

Sitten lappaan monta pussia erilaisia pastoja kärryyn. 

Lisäksi pari pakettia margariinia, jogurttia noin purkki/päivä (sitä syö vain yksi perheenjäsen) ja kahviin kauramaitoa. Kaurakermaa muutama purkki. Kahvinpapuja kilon pussi, niitä ei kyllä joka viikko tartte ostaa. 

Leipä ja joskus kahvimaito on oikestaan ainoa josta pitää käydä täydennystä hakemassa. Leipää ei viitsi viikoksi ostaa, kun se kuivaa. 

Nää mahtuu jääkaappiin ihan hyvin, meillä on sellanen täyskorkea jääkaappi. 

Myönnän kyllä että lähikaupassa pitää silloin tällöin käydä ostamassa jotain leivinjauhetta tai muuta, mitä en tajua isommalla reissulla ostaa. Mutta semmosia isompia ostoksia ei tartte toista kertaa tehdä. 

Vierailija
339/847 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin on ja en ymmärrä miten eivät ole saaneet _kahdessa vuodessa_ asiaa mitenkään järkevälle tasolle. Eikä kyse edes ole haja-asutusalueesta vaan 120 000 asukkaan kaupungista (osa tosin maaseutua, mutta Prisma siinä keskustan tuntumassa). Siellä oli remontti jonka syyksi laitoin homman ensin, mutta ei tilanne ole yhtään parantunut kun remontti valmistui. Pikkukaupoista saisi kuljetuksen/noudon, mutta ruoka on niissä selvästi kalliimpaa.

Vierailija
340/847 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksette mene pikakassalle pikkuostoksinenne? Niitä on kuitenkin joka kaupassa nykyään. Minä kyllä katson millaiset ostokset edessä olevalla on ja valitsen kassan sen mukaan. Ja ei sitten tullut mieleen, että tarvittavan ruuan määrä on aika vakio, ja jos kaikki kävisi joka päivä kaupassa niin siellä olisi aika paljon enemmän porukkaa ja pidemmät jonot? Nopeammin ne viikon ostokset menee kassan läpi kerralla kuin viidessä erässä.

Pikkuostokset on nopeinta ja kätevintä maksaa itsepalvelykassalla. Yleensä näihin ei ole mitään jonoa.