Siis miten hoidatte viikon ruokaostokset kerralla?
Aina, vaikka yritän suunnitella etukäteen, että makaronilaatikkoa syödään ma ja ti, keskiviikkona sitten sitä ja tätä, aina menee pieleen ja kaupassa on käytävä ainakin kolme kertaa viikossa. Aina loppuu maito, leipä tai tomaatti, tai sitten huomaan, ettei ruskeaan kastikkeeseen olekaan jauhoja. Inhoan kaupassa käyntiä ja yritän miettiä taloudellistakin puolta. Yksi asia mikä hankaloittaa entisestään, on että minulla ja miehellä on kolmivuorotyö, joihin pitää myös eväät huolehtia mukaan. Kertokaa vinkkinne 🙄
Kommentit (847)
Vierailija kirjoitti:
Itse rakastan kurkkua, paprikaa, tomaattia, jotka vanhenevat nopeasti. Ei kyllä tuota vaivaa käydä kaupassa hakemassa niitä täydennykseksi.
Hei nämähän säilyy oikeasti tosi pitkään. Tulee fiilis että käyt kaupassa jossa myydään vanhimmat ensin ja ne tuoreet on aina siellä varastossa odottamassa.
Ostan itse kasvikset niistä kaupoista joissa ne laitetaan tuoreena esille.
Kurkku, paprika ja tomaatti ovat todella kovia kun tulevat kauppaan. Joskus huomaan ettei ole niin valitsen jonkin toisen lajin tai ostan vähän.
Paprikakin menee jääkaapissa ihan hyvin kuukauden mehukkaana. Talvikurkut joskus vähän heikkolaatuisia kyllä.
Kun on kaupalle 100 metriä matkaa, ei oikein kannata miettiä kertakäyntiä viikossa. Toki jos asuu jossain missä saa varoa susia, niin saattaisi olla tarpeellista hankkia kaikki kerralla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurperhe haaveissa. kirjoitti:
Mä mietin viikon ruuat etukäteen ja tilaan kaikki niihin tarvitsemat ainekset. Kurkkaan siis kaapit läpi ennen tilausta ja katson että kaikki ainekset löytyy. Jauhoista ja mausteista lähtien. 5 lasta niin ei voi fiiliksen mukaan mennä ja kuunnellaan viikolle myös lasten ruoka toiveita. Alkuviikosta syödään tuoreet lihat, loppuviikosta lihajalosteet, säilykkeet ja pakasteet. Varalta myös iskukuumennettua maitoa, harvemmin on tarvinnut niitä avata. Hyvin riittää kerran viikossa ruoka tilaus.
Esim.
ma makaronilaatikko
Ti riisi + kanakastike
Ke lohikeitto
To possukastike ja perunat
Pe broileripasta
La nakkikastike + muusi
Su tonnikalarisotto.
Lisäksi leipää + päälliset, maitoa, Jugurttia. Salaattia, hedelmiä ja porkkana/kaali raasteita loppuviikolle kun tuoreet alkaa loppumaan.Yksi lämmin ateria päivässä? Miten sillä pärjää?
Ehkä aikuiset syövät työpaikkalounaan ja lapset päiväkodissa tai koulussa?
Ehkä aikuiset syövät kuten minä: kerran päivässä. Joskus en syö varsinaista lämmintä ateriaa vaan vedän "kylmää ruokaa". Voin oikein hyvin.
Siitä voi olla vaan iloinen, ettei ole lapsia, koska he vaikuttavat lisäävän tätä ruokastressiä monella.
Huolella miettii sen ostoslistan, ei siinä muuta ihmeellistä ole. Pitää tietenkin ennen kauppaan menoa tarkistaa, että maitoa on riittävästi ja kaapissa on jauhoja. Selvähän se on, että pitää ostaa enemmän maitoa jos aikoo tehdä ruokia johon sitä menee. Me pidetään myös kotivaraa ja ostetaan vaikkapa niitä jauhoja jo ennen kuin edellinen pussi täysin loppuu, joten kaapista löytyy kyllä aina tarpeet johonkin ruokaan vaikka suunnitelma menisi pieleen. Ja ei se niin vakavaa ole, joskus pitää käydä hakemassa maitopurkki kesken viikkoa, mutta kauppa on kilsan päässä niin ei ole iso homma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse rakastan kurkkua, paprikaa, tomaattia, jotka vanhenevat nopeasti. Ei kyllä tuota vaivaa käydä kaupassa hakemassa niitä täydennykseksi.
Hei nämähän säilyy oikeasti tosi pitkään. Tulee fiilis että käyt kaupassa jossa myydään vanhimmat ensin ja ne tuoreet on aina siellä varastossa odottamassa.
Ostan itse kasvikset niistä kaupoista joissa ne laitetaan tuoreena esille.
Kurkku, paprika ja tomaatti ovat todella kovia kun tulevat kauppaan. Joskus huomaan ettei ole niin valitsen jonkin toisen lajin tai ostan vähän.
Paprikakin menee jääkaapissa ihan hyvin kuukauden mehukkaana. Talvikurkut joskus vähän heikkolaatuisia kyllä.
Joo kyllä on säilytystavoissa jotain vikaa, jos kurkku, tomaatti ja paprika ei säily viikkoa.
Ruokaostosten tilaaminen verkosta on helpottanut asiaa. Kun kopioi resepteistä suoraan kauppalistaan asiat niin harvoin mitään unohtuu. Samoin ei tarvitse ahdistua ruuhkasta eikä heräteostoksia tule otettua. 10e kuljetusmaksu on oikeastaan hyvitetty sillä kun säästää auton kuluissa eikä tule ostettua turhuuksia. Arvostan myös sitä säästettyä aikaa mitä ei tarvitse käyttää kaupassa käymiseen. Samalla oppii helpommin viikon kulutuksensa kun säännöllisesti tekee viikon tilaukset.
Meillä on puolikorkuinen jääkaappi, jonka alla pakastin. Ekana koronakeväänä alettiin harventamaan kaupassakäyntiväliä, ja viikon väleillä jääkaappi tuli kyllä tosi täyteen. Meillä ei ole hirveästi pöytätilaakaan keittiössä, kun pitää ruuanlaitollekin varata tila, niin pöydillekään ei oikein voinut säilöä. Kerrostalossa ei juuri viileitä paikkoja löydy. Parveke on joko jäässä tai paahteinen ison osan vuodesta.
Nyttemmin ollaan vähän luovutettu ja käydään ehkä viiden päivän välein. Ja joskus tulee käytyä lähikaupassa hakemassa maitoa ja leipää vaikka kirjastoreissun yhteydessä.
Olen kyllä hieman kateellinen jos jossain maksaa ruokien kotiinkuljetus 5 euroa.. Meidän Prismassa pelkkä keräily on helposti kympin ja sekin pitää varata 1,5kk etukäteen. Citymarket olisi pari euroa halvempi, mutta siellä taas ruoka maksaa enemmän. Kotiinkuljetus tuo tuohon lisää vielä jonkun 5e vaikka ei ole pitkä matka. No, onneksi mies tykkää hoitaa kauppareissut ja on ihan tehokas siinä nykyään.
Ollaan pääsääntöisesti tehty ruokalista etukäteen noin viikon ajaksi. Sitten on inventoitu mitä tarvikkeita kaapeista löytyy ja mitä pitää ostaa. Ostoslista laaditaan sen mukaan. Ruokalista kuitenkin harvoin toteutuu sellaisenaan koska välillä jää jotain yli tai tuleekin tilanne että ei ehdi kokata. Tässä on ollut suureksi avuksi säilykkeet ja kuivaruoat sekä ennen kaikkea iso arkkupakastin jossa on kaikenlaista. Kaupasta ostetaan ruokaa säilyvyyden perusteella; esim. maidon sijaan ostetaan maitojuomaa, koska se säilyy kauemmin. Vihannekset ovat haasteelinen osa, niiden vaihtuvuus pitää ottaa huomioon. Paprika säilyy melko kauan hyvänä.
Viikon kaupassakäyntiväli onnistuu leikiten. Korona-ajan alussa väli onnistuttiin venyttämään jopa kahteen viikkoon, mutta silloin tuoretuotteet alkavat olla aika lopussa.
Minä teen ostokset niin, että kerran kuukaudessa ostan perustuotteet: jauhot, hiutaleet, riisit, mausteet, pastat, kahvi/tee/kaakao, kuivatut hedelmät, säilykkeet, paperit, pesuaineet, sinappi, ketsuppi, rasvat yms. pakasteet. Kun tapa on ollut pitkään, huomaan muutamaa päivää ennen ostospäivää automaattisesti kerääväni tietoa: valkopesuaine vähänä jne. Muillekin ostoksille on vakioituneet tavat - hedelmät x syöjät x päivät, jogurtin ja maidon määräkin aika vakio viikossa, peruna & juurekset , lihat ja kalat lasken niin, että sitä on joka päivälle ja pakasteessa minulla on yleensä pari vara-annosta ja tonnikalapurkistakin saa ruuan tehtyä. Kuukausiostoksiin menee tunnin verran aikaa ja viikko-ostokset teen yleensä vartissa .
Vierailija kirjoitti:
Kun on kaupalle 100 metriä matkaa, ei oikein kannata miettiä kertakäyntiä viikossa. Toki jos asuu jossain missä saa varoa susia, niin saattaisi olla tarpeellista hankkia kaikki kerralla.
En käy siinä 100m päässä olevassa kaupassa koskaan. Liian pienet ja kalliit valikoimat.
Haluan ostaa hyvää ja edullista jaajan aika monen kaupan ohi ennen kuin löydän mieleiseni.
Ja kyllä siellä lähikaupassakin äkkiä 30min. Vierähtää. Käytän sen muuhun mieluummin arki-iltoina
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä hieman kateellinen jos jossain maksaa ruokien kotiinkuljetus 5 euroa.. Meidän Prismassa pelkkä keräily on helposti kympin ja sekin pitää varata 1,5kk etukäteen. Citymarket olisi pari euroa halvempi, mutta siellä taas ruoka maksaa enemmän. Kotiinkuljetus tuo tuohon lisää vielä jonkun 5e vaikka ei ole pitkä matka. No, onneksi mies tykkää hoitaa kauppareissut ja on ihan tehokas siinä nykyään.
Onpa tämä tehotonta ja kallista siellä! Asun keskieurooppalaisessa miljoonakaupungissa, ja tsekkasin juuri kahden eri nettiruokakaupan tilanteen - kotiinkuljetus maksaa 2 euroa ja jos nyt tilaan, saisin tuotteet nopeimmillaan tänään klo 15-16. Tietenkin Suomessa kaikki on kalliimpaa mutta...
Meitä on kaksi perheessä ja on kohta pari vuotta tilattu ruokakassit kotiin 4 viikon välein. Meillä on kaksi jääkaappi pakastin yhdistelmää ollut jo 20 vuotta. Ihan helpppoa.
Tilaan kanaaa, kalkkuna-kinkkuleikkelettä ,raejuustoa, juustoa, uthmaitoa ( rouvalle kahvimaidoksi ym) ,kahvia , täysjybväleipää, sämpylät, sinappia, ketsuppia, kermaa, makaroonia, maksaa, bril jauhelihaa, perunoita, porkkanoita, lanttua , sipulia, valkosipulia,punajuuria, pullavaa, hilloa,tomaattia ,oliiviölyä, beceliä, kahvia,teetä,,sitruunamelissaa, vitamiineja, korppuja, riisiä,majoneesia, munia,karpalomehua , jäätelötuutteja, metaniini,ruispiirakoita, shampoot, hoitoaineet, talouspaperit, wc- paperit, laastarit, piimät, jne.
Okei , noita kaikkia ei tarvitse todella tilata joka kuukausi. Asumme rivarissa ja kaikki mahtuu siististi jk/pakastimeen ,kaappeihin ja ulkovarastoon.
Lohen ( jota syödään 2x vk), ostan lähikaupan tarjouksesta ja pakastan päiväannospaloihin+piimää ja salaattia , kun käyn lenkillä. Syömme erittäin terveellisesti,vaikka ulkom hedelmiä en harrasta niiden säilyvyysmykkyjen takia..
Mitään ei mene hukkaan . On tosi helppoa. Teen tavallista kotiruokaa ja kerralla moneksi päiväksi.HELPPOA.
Mulla oli aikoinaan kuuden viikon kiertävä ruokalista, jonka tarvikkeet oli myös miettitty siihen listaan valmiiksi eli jos vaikka 1. viikon maanantaina oli lihamakaroonilaatikko, listalla oli myös: 800g jauhelihaa, 1pss makaroonia, 2 kananmunaa, 4dl maitoa ja iso juustoraastepussi. Nämä sitten keräsin yhteen (mull aoli viel äjaoteltuna ne yhdne tietyn kaupan mukaan) ja kävin kaupassa. Toi pyöri mulla excelissä monta vuotta. Nykyään mulla on valmis kauppalista K-sovelluksessa, jota pikkusen tviikkaan viikottain, klikkaan toimitusajan ja otan kamat vastaan haluamanani ajankohtana. Kaupassa käydään nykyään 1-2 kertaa parisa viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Terveydellisistä syistä en pysty kantamaan painavia ostoksia. Siksi käyn kaupassa usein. Aiemmin joka päivä, mutta koronan aikana jäänyt kolmenkin kertaan. Tällöin kuitenkin minulle tulee jo kanto ongelmia.
Tuoreet ainekset eivät minulla säily viikkoa, ei ihan priimana puoltakaan viikkoa, joten viikottainen ruokaostoksilla käynti tietäisi jonkin verran huonompaa ruokavaliota. Nautin myös siitä, että ruoka ainekset ovat mahdollisimman tuoreita.
Ei sinne kaupankaan varastoon joka pävä uutta omenaa tai porkkanaa tuoda. Ja nekin tuodaan talvella jostain toisesta varastosta. Sato korjataan syksyisin :)
Ei kaupan tomaatitkaan päivittäin vaihdu. Kotimaisia toki talvella kasvatetaan kasvihuoneissa. Espanjalaiset on kerätty monta päivää ennen kuin saapuvat sinun kätösiisi.
Käyn kerran kuukaudessa kaupassa (ruokakaupassa). Toimii.
Minä käyn "periaatteessa" kerran viikossa kaupassa, mutta koska kauppa on kävelymatkan päässä, en ota liikaa stressiä siitä, jos nyt joku tuote unohtuu tai loppuu kesken ja pitää käydä se keskellä viikkoa hakemassa. Pääpointti tuossa kerran viikossa kaupassa käymisessä kuitenkin on se, että tulee viikon ruoat suunniteltua etukäteen, ei tee heräteostoksia ja aikaa eniten vievä kauppareissu tulee hoidettua kerralla ettei tarvi joka välissä olla kaupassa käymässä. Jos nyt joku maitopurkki onkin joskus unohtunut niin ei se sen enempää maksa ostin sen silloin isolla kauppareissulla maanantaina tai käyn hakemassa lenkin varrella torstaina, eikä vaikuta viikon ruokalistaan. Vähän siis myös maalaisjärkeä ja armoa itseään kohtaan kannattaa toisinaan harjoittaa. Monesti me vaaditaan itseltämme täydellisyyttä sellaisissakin asioissa, missä sillä nyt ei ihan oikeasti ole niin hirveästi väliä. Se että yrittää ja tekee ihan hyvin, on lähes kaikissa arkisissa asioissa parempi kuin ettei edes yritä.
Vähän eri tilanne sitten toki jos asuu kymmenien kilometrien päässä kaupasta, silloin siitä kannattaa pitää jo tarkemmin kiinni, ettei tarvitse jonkun unohtuneen maitopurkin takia lähteä kauppareissua tekemään. Silloinkin soveltamalla pärjää pitkälle - jos joku ainesosa loppuu, niin käytetään sitten jotain muuta. Hyvät perus- ja kuiva-ainevarastot auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa tämä tehotonta ja kallista siellä! Asun keskieurooppalaisessa miljoonakaupungissa, ja tsekkasin juuri kahden eri nettiruokakaupan tilanteen - kotiinkuljetus maksaa 2 euroa ja jos nyt tilaan, saisin tuotteet nopeimmillaan tänään klo 15-16. Tietenkin Suomessa kaikki on kalliimpaa mutta...
Joo, todellakin. En ymmärrä miten tuolla Prismassa ei saada kysyntää ja tarjontaa kohtaamaan, nyt kun katsoin niin ei ollut yhtään semmoista aikaa vapaana jolloin pystyisin noutamaan, helmikuun puoliväliin mennessä. Pikku lähikaupoista saisi halvemmalla maksulla ja vaikka samalle päivälle, mutta niissä ruoka maksaa reilusti enemmän eikä valikoima ole niin hyvä. Mutta toisaalta aika turha verrata eurooppalaista suurkaupunkia isompaankaan suomalaiseen kaupunkiin, siellä moni muukin asia on eri lailla.
Vähän joustavuutta. Jos ei ole maitoa, juo vettä. Leipää voi syödä ilman tomaattia jne.
En käy kaupassa vaan tilaan netistä. Onneksi joku toinen vastasi jo aiemmin