Siis miten hoidatte viikon ruokaostokset kerralla?
Aina, vaikka yritän suunnitella etukäteen, että makaronilaatikkoa syödään ma ja ti, keskiviikkona sitten sitä ja tätä, aina menee pieleen ja kaupassa on käytävä ainakin kolme kertaa viikossa. Aina loppuu maito, leipä tai tomaatti, tai sitten huomaan, ettei ruskeaan kastikkeeseen olekaan jauhoja. Inhoan kaupassa käyntiä ja yritän miettiä taloudellistakin puolta. Yksi asia mikä hankaloittaa entisestään, on että minulla ja miehellä on kolmivuorotyö, joihin pitää myös eväät huolehtia mukaan. Kertokaa vinkkinne 🙄
Kommentit (847)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseäni veetuttaa nämä koko viikoksi ruokaa ostavat lähinnä siksi, että jonot seisovat näiden takia.
Yleensä nämä myös juoksevat kassalle tai jonon jatkeeksi, jos huomaavat jonkun muunkin lähestyvän kassaa/jonoa. Vaikka esim. itselläni olisi vain kori puolillaan.
Itse tarjoaisin noissa tilanteissa paikkaa sille, jolla ostoksia on vain vähän, mutta turha tuollaisilta ryntääjiltä on mitään käytöstapoja tai tilannetajua odottaa.
Ei ole jonoja varhain aamulla kun käy kaupassa.
Jaa minä käyn kyllä juurikin aamuisin, mutta noita jonontukkijoita osuu sinnekin.
Joo, kyllä keljuttaa ja kovasti, kun huomaa olevansa jonossa, jossa jollakin on iso ruokakärry täynnä tavaraa. 😖😠😠😖😠😠😠😠😖😖😖
Kiitosta vaan kovasti, kun teidän takia pitää odottaa puoli tuntia että ta arat menee kassan läpi.Kumma juttu, kun itse ainakin löydän aina sen lyhyemmän jonon ja vajaammilla kärryillä jonottavat.
Harvemmin olen nähnyt vain yhdellä kassalla varustettua kauppaakaan. -sivusta
Sama täällä, yhdella kassalla varustettuja kauppoja tosin olen nähnyt, mutta ei niistä kukaan kukkuraostoskärryllistä osta, ne kun on semmoisia pieniä ja kalliita lähikauppoja. Niistä haetaan se unohtunut maitopurkki tai pikaiset yhden ruuan tarpeet isompien ostosten välillä.
Niin, no joo, tietenkin pikkuiset kaupat eri juttu, mutta ajattelin tässä isompia marketteja. Ehkä kannattaisi tuoda esille enemmän sitä, millaisessa paikassa asuu. Totta kai ottaa päähän jos Pihtiputaan kyläpuodissa on iso ale ja koko kylän porukka siellä aamusta iltaan jonottaa kärryt kukkuroilaan.
Itse asioin helsinkiläisessä S-marketissa aamuisin, jotta en joutuisi ruuhkiin. Kyseisessä kaupassa on aamuisin vain yksi kassa avoinna.
Itsepalvelukassoja välttelen viimeiseen saakka, sillä olen kömpelö käsistäni ja lisäksi oman markettini pakkaustaso on auttamattoman kapea. Siinä on ihan mahdotonta yrittää pakata ostoksiaan. Eri asia on, jos ostoksena olisi vain suklaapatukka tms., jonka voi sujauttaa suoraan taskuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseäni veetuttaa nämä koko viikoksi ruokaa ostavat lähinnä siksi, että jonot seisovat näiden takia.
Yleensä nämä myös juoksevat kassalle tai jonon jatkeeksi, jos huomaavat jonkun muunkin lähestyvän kassaa/jonoa. Vaikka esim. itselläni olisi vain kori puolillaan.
Itse tarjoaisin noissa tilanteissa paikkaa sille, jolla ostoksia on vain vähän, mutta turha tuollaisilta ryntääjiltä on mitään käytöstapoja tai tilannetajua odottaa.
Jaa minä käyn kyllä juurikin aamuisin, mutta noita jonontukkijoita osuu sinnekin.
Joo, kyllä keljuttaa ja kovasti, kun huomaa olevansa jonossa, jossa jollakin on iso ruokakärry täynnä tavaraa. 😖😠😠😖😠😠😠😠😖😖😖
Kiitosta vaan kovasti, kun teidän takia pitää odottaa puoli tuntia että ta arat menee kassan läpi.Niinpä. Eniten ärsyttää se, jos olen lähestymässä kassaa pienten ostosteni kanssa samaan aikaan täyskärryllisen kanssa ja tämä täyskärryllinen kiilaa eteen ja tietenkin niin, ettei ole huomaavinaan.
Toivon todella, että tällaiset aaiakkaat eivät ole autolla liikenteessä (noh, mitä luultavimmin ovat), sillä liikenteessä tuollainen 'en ole huomaavinani muuta liikennettä' -asenne tekee tuhoisaa jälkeä.
Miksette mene pikakassalle pikkuostoksinenne? Niitä on kuitenkin joka kaupassa nykyään. Minä kyllä katson millaiset ostokset edessä olevalla on ja valitsen kassan sen mukaan. Ja ei sitten tullut mieleen, että tarvittavan ruuan määrä on aika vakio, ja jos kaikki kävisi joka päivä kaupassa niin siellä olisi aika paljon enemmän porukkaa ja pidemmät jonot? Nopeammin ne viikon ostokset menee kassan läpi kerralla kuin viidessä erässä.
Pikkuostokset on nopeinta ja kätevintä maksaa itsepalvelykassalla. Yleensä näihin ei ole mitään jonoa.
Oman lähikauppani itsepalvelukassalla on luokattoman huonot pakkaustasot. Jos on korillinen ostoksia, niiden pakkaaminen on todella hankalaa. Joku yksittäinen tuote on toki helpompi, mutta en minä ainakaan käy kaupassa jonkun yksittäisen tuotteen takia. Yleensä ostettavaa on juurikin se korillinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitosta vaan kovasti, kun teidän takia pitää odottaa puoli tuntia että ta arat menee kassan läpi.Niinpä. Eniten ärsyttää se, jos olen lähestymässä kassaa pienten ostosteni kanssa samaan aikaan täyskärryllisen kanssa ja tämä täyskärryllinen kiilaa eteen ja tietenkin niin, ettei ole huomaavinaan.
Toivon todella, että tällaiset aaiakkaat eivät ole autolla liikenteessä (noh, mitä luultavimmin ovat), sillä liikenteessä tuollainen 'en ole huomaavinani muuta liikennettä' -asenne tekee tuhoisaa jälkeä.
No, mene siihen viereiseen kassaan äläkä siihen samaan jossa on joku täydellä kärrillä tai jopa kahdella, kuten me, käymme kerran viikossa. Aaaaamulla.Aikaisin. Jolloin ei edes ketään vielä ole.
Me (=mies) käydään yleensä illalla yhdeksän jälkeen. Ei ole ruuhkaa. Melko tyhmä saa olla jos jää siihen jonoon täyden ostoskärryn perään keräämään kiukkua eikä mene johonkin muuhun, kyllä siellä kassoja riittää. Ja jos menee johonkin mammuttimarkkinoille perjantai-alkuillasta niin se on sitten ihan omaa hölmöyttä sekin, tottakai siellä on ruuhka silloin.
Kylläpä tämä nyt herättää tunteita. Tainnut osua arkaan paikkaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, mene siihen viereiseen kassaan äläkä siihen samaan jossa on joku täydellä kärrillä tai jopa kahdella, kuten me, käymme kerran viikossa. Aaaaamulla.Aikaisin. Jolloin ei edes ketään vielä ole.
Me (=mies) käydään yleensä illalla yhdeksän jälkeen. Ei ole ruuhkaa. Melko tyhmä saa olla jos jää siihen jonoon täyden ostoskärryn perään keräämään kiukkua eikä mene johonkin muuhun, kyllä siellä kassoja riittää. Ja jos menee johonkin mammuttimarkkinoille perjantai-alkuillasta niin se on sitten ihan omaa hölmöyttä sekin, tottakai siellä on ruuhka silloin.
Kylläpä tämä nyt herättää tunteita. Tainnut osua arkaan paikkaan?
Moni nähtävästi tunnistanut itsensä. Se yleensä herättää kiukkua ihmisessä.
Vielä ennen pandemiaa mietin samaa kuin ap, että miten muka voi osata ostaa viikon tarpeet kerralla? Kävin silloin lähes päivittäin kaupassa, ja viikon ostokset tuntui ihan mahdottomalta ymmärtää. Mutta koska olen vaikeasti koronan riskiryhmää, niin halusin opetella, ettei kaupassa tarvitse rampata alvariinsa.
Sittemmin siirryin tilaamaan ruuat verkosta, ja se vasta onkin kätevää, kun voi rauhassa klikkailla tilauksen, ja lisäillä unohtuneet vielä illan mittaan.
Opettelun aloitin siitä, että tein yleisimmin meillä käytetyistä ruuista viikon ruokalistan paperille ja kirjasin siihen kaikki raaka-aineet ylös. Lisäksi tein toisen listan, jossa on mm. välipalatarpeet, kahvit, herkut, eläinten ruuat yms. säännöllisesti käytettävät asiat.
Nämä sitten nakuttelin verkkokauppaan pohjaksi, ja sitä samaa tilausta tarpeen mukaan muokkaamalla olen pärjännyt mainiosti. Alussa oli sellaistakin, että loppuikin maito kesken viikon tai liialliset hedelmät jäi kulhoon happanemaan, mutta aika äkkiä sen oman perheen keskiarvokulutuksen oppii.
Jääkaapin ovessa meillä on lisäksi puutelista, johon kirjataan viikon mittaan ne tuotteet, joita ei ole peruslistassa, ja joita pitää ostaa. Ne vain sitten perustilaukseen mukaan ja taas pärjätään viikko.
Aikaa ja rahaa on säästynyt tosi paljon, siitäkin huolimatta, että keräilymaksuun menee joka kerta se muutama euro. Mutta heräteostokset jäävät nykyään tekemättä, ja on ihanaa tulla aina suoraan töistä kotiin, kun ei tarvitse kurvata väsyneenä ja nälkäisenä kauppaan miettimään, että mitä tänään syötäisiin.
Joten suosittelen kyllä, kerran kun tekee sen ison homman, että miettii ne kaikki viikon tarpeet, niin sitten pääsee tosi helpolla sen jälkeen. Tsemppiä ap!
Kuka tekee tänä päivänä jotain ruskeaa jauhokastiketta. Kymmeniä vuosia sitten taisi olla suomalaisten suosiossa, ei enää.
Kyllä tää on mullekin vaikeaa ja itsellä hankaluutena se, että en ole sellainen joka syö sitä mitä löytyy vaan saattaa tehdä mieli jotain tiettyä asiaa ja sitä pitää sitten hommata. En tosin ole käynyt kaupassa enää pitkään aikaan vaan tilaan prismasta kerran viikossa kotiin ja toisen kerran täydennyskerran woltilla. Jos menen kaupan ohi, saatan piipahtaa hakemassa jonkun yksittäisen asian. Banaanit loppuvat yleensä aina huolimatta siitä miten monta niitä tilaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki puhuu yli jäävästä ruoasta ja sen pakastamisesta. Meillä ei koskaan jää yli ruokaa seuraavan päivän lounaaksi. Korkeintaan joku kauhallinen riisiä. Meitä on kaksi aikuista ja leikki-ikäinen. Pitäisikö siis tehdä kaksi pakettia kanaa/lihaa kerralla, teettekö te muut niin? Paistatte parissa erässä? Kasvisruokaa syödään myös paljon, ja varsinkin jostain yhdestä papupurkista ei kyllä jää mitään yli. Ja siis ruuissa on aina paljon vihanneksia ja kermaa sun muuta.
Eli miten tehdään tarpeeksi isoja annoksia, ihan käytännössä?
Lihaa tms 100g per aikuinen ja meidän teini syö usein taaperon annoksia. Kasvislisäke. Jauhelihan ostan esim 600g 2 päivälle, jyväbroileripaketista 380g tulee vain 1 kerran ruoka ja jämä, 800g lihapaketista tulee 2 päivää ja jämät...
Tuoretta kalaa laitan 1 fileen/400g ja mitään ei jää jäljelle, sitä teini syö.
Sopat teen 5 litran kattilaan, en täyteen...2 kertaa ja reilu jämä, jopa 3. kerta kaikille.
Vielä kun oppisi seitipaketista tekemään 1 kerran keiton, kukaan meillä ei tykkää lämmitetystä maitokeitosta.Eikö teillä tykätä kirkasliemisestä, kalaliemeen tehdystä sopasta? Makuja monia, mutta niin hyvää tuo on, paljon juuresta mukaan.
Ei :) Kalakeitto on meillä yksi kertainen peruna, sipuli, pakastekala, maitosuuruste, pippuri, suola, tilli ja koskenlaskija. Lapsi vielä erittelee onko mun vai isänsä tekemää, isän on kuulemma parempaaa.
.
Tänään oli soveltamispäivä. Otin aamulla kanajauhelihaa sulamaan enkä muistanut että teinillä oli kotsaa JA 4 lajin ateria luokanvalvojan tunnilla. Tehtiin sitten nakkimunakas ja illalla paistan jauhelihat huomiseksi. Kanasta kuitenkin on tulossa teinin yhtä lempparia ja perjantaiksi kaavailtu nakkimunakas ei hänelle niin maistu.
Koskenlaskija on hyvää, sillä onnistuu soppa kuin soppa. Kuulostat huolehtivaiselta mammalta :)
Ne perusaineet on viikosta toiseen samat tai niistä on jonkilainen varasto. Muutamat tuotteet (liha, kala jne) vaihtuu viikosta toiseen ja vaatii minuutin mietinnän että mitkä 3-4 ruokalajia haluais tehä viikolla. Lisäksi joku yleistuote (jauheliha) josta voi tehdä monenlaista. Siinä se. No ehkä joku vähän epätavallisempi viikonloppujuttu lisäksi.
Joskus tein listankin puhelimeen, mutta se ei ole tärkeä. Sen avulla kuitenkin muistaa miettiä tarvitaanko sitä tai tätä.
Sen jälkeen pientä luovuutta tai joustavuutta ruuanlaittoon. Ei edes tarvita majoneesia.
Jos vaihtaa kauppaa, on vaikeampi muistaa kaikkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se tavallinenkin maito säilyy monta päivää, jopa viikon, päiväyksen jälkeen. Maidon voi myös pakastaa, ihan siinä omassa (avaamattomassa) purkissaan. Käy täysin vielä ruuanlaittoon sulatettuna.
Minä toimin kuten niin moni muukin tässä ketjussa, eli kotona on kattavasti erilaisia kuiva-aineita, ja varastoja vain täydennetään. Pidän myös huolen, ettei mikään pääse loppumaan.
Pakastan mahdollisimman paljon, lihoja ym. Minulla muuten on viisihenkisessä perheessäni (lapset on suursyömäri teinejä) ihan vain tuollainen "puolikas" jääkaappi, eli yläosa on jääkaappi, alaosa pakastin. Lisäksi on arkkupakastin. Jääkaapin pakasteessa on niitä leipiä ja lihoja. Arkkupakastimessa sitten kesän marjoja ja mehuja ym.
Ihmetyttää hieman, miten jollakin ei ole kotona jauhoja, vaan ne pitää ostaa kastiketta varten?
Jos niitä jauhoja käyttää vain kastikkeeseen, eikä koskaan leivo, ei ehkä kannata edes tehdä jauhokastikkeita. Se pussihan kestää koko elämän.
Toisaalta, ihmettelen myös sitä, joka ei keksinyt jauhoista mitään syötävää.
Niistähän voi tehdä juuri sämpylöitä, ja muita leipiä. Tai sen pizzapohjan, jos elää, kuten minä ja moni muu täällä, eli aina on kotona jotain, mitä laittaa pizzaan.Tuntuu kummalliselta, että voi olla olemassa ihmisiä, joilla ei ole kaapissa mitään.
Olen luullut, että kaikilla on ne tomattisoseet, juustot ja jauhelihat, makaroonit ja sokerit aina olemassa.
Voihan niistä jauhoista leipoa makeaakin, vaikkapa kuivakakun tai kääretortun.
Minullakin on muuten adhd, eli ei se ole este sille , etteikö asioita voisi suunnitella, jos haluaa.
Kaiken voi opetella, ja näköjään ruokahuolto ja kaupassakäyntikin pitää opetella. Sitä suunnitelmallisuutta on juurikin se, että kerää kesällä marjoja pakasteeseen. Tai ostaa. Itse ostin keräämieni marjojen lisäksi pari laatikkoa mansikoita, nytkin otin pakasteesta niitä kaurapuuron päälle.ei ole kuule varaa juustoihin ja marjoihin..
Voivoi, minä ainakin poimin puolukat ja mustikat metsästä, ihan ilmaiseksi. Mansikkalaatikon tiedän haluavani, joten säästän siihen rahaa, jos ei ole suorilta ottaa. Tai jätän ostamatta.
Halvin juusto, se rainbown kermajuusto on prismassa 3.95 kilo.
Jos ei ole varaa, jätä ostamatta. Eikai se minun vikani ole että käytät rahasi mihin lie.
Minä olen muuten työttömänä, joten kyse ei ole siitä, että sitä rahaa olisi liikaa, päinvastoin, kun rahaa ei ole hirveästi, ensin maksan laskut, ja sitten ostan ruuat, kuten edellä kuvasin. Lihat on oikeastaan aina punalappuisia, ja tarjoukset kyttään myös, esim. Tokmannilta, ja ajoitan kauppareissun siten, että haen ne tarjoukset ja sitten prismasta loput. Aamulla tietenkin, koska silloin on paljon lihoja -30% , illalla niitä ei enää ole.
Perusaineet kaappiin (jauhot, sokeri, öljyt, hiutaleet ym)
Pakastimeen leipää ja sellaisia korvaavia tuotteita, joita voi käyttää, jos tuoreet loppuu (vihannespakasteista lisuketta tai pakastepihvejä ym).
Itse teen kauppalistan Googlen Keepillä, jolloin voi tutut tuotteet ruksata kaupassa pois listalta ja taas palauttaa viikon päästä listalle ja katsoa kotona joukosta pois sellaiset, joita vielä on kaapissa. Eli ei tarvitse uudelleen muistaa asioita joka viikko, kun löytyvät valmiilta, muokattavalta listalta.
Ei sitä viikkokäyntiä tarvitse kerralla oppia. Jos jotain unohtuu alussa, se haetaan ja seuraavalla kerralla ei enää unohdu. Ja jos käy kahdessa kaupassa, niin sitten käy ja tarvittaessa eri päivänä. Ei kukaan pakota juuri siihen tiukimpaan tapaan toimia.
Viikkokäynti säästää rahaa ja kroppakin kiittää, kun impulssiherkut jää harvemmille kerroille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun aina on porkkanoita, sipulia, perunoita, vehnäjauhoja, makaroneja, sokeria, kahvia - niin ei puutu oikein mitään.
Sokerinkin voit unohtaa tuosta listasta. Nopeasti tottuu elämään ilman sokeria.
Vähemmällä sokerilla. Ilman on todella vaikeaa olla. Jos leipääkin syö, saa haukkana katsoa ettei ole pilattu ylenmäärällä sokeria. Joissakin leivissä on peräti yli 10% sokeria. OKSETUS.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se tavallinenkin maito säilyy monta päivää, jopa viikon, päiväyksen jälkeen. Maidon voi myös pakastaa, ihan siinä omassa (avaamattomassa) purkissaan. Käy täysin vielä ruuanlaittoon sulatettuna.
Minä toimin kuten niin moni muukin tässä ketjussa, eli kotona on kattavasti erilaisia kuiva-aineita, ja varastoja vain täydennetään. Pidän myös huolen, ettei mikään pääse loppumaan.
Pakastan mahdollisimman paljon, lihoja ym. Minulla muuten on viisihenkisessä perheessäni (lapset on suursyömäri teinejä) ihan vain tuollainen "puolikas" jääkaappi, eli yläosa on jääkaappi, alaosa pakastin. Lisäksi on arkkupakastin. Jääkaapin pakasteessa on niitä leipiä ja lihoja. Arkkupakastimessa sitten kesän marjoja ja mehuja ym.
Ihmetyttää hieman, miten jollakin ei ole kotona jauhoja, vaan ne pitää ostaa kastiketta varten?
Jos niitä jauhoja käyttää vain kastikkeeseen, eikä koskaan leivo, ei ehkä kannata edes tehdä jauhokastikkeita. Se pussihan kestää koko elämän.
Toisaalta, ihmettelen myös sitä, joka ei keksinyt jauhoista mitään syötävää.
Niistähän voi tehdä juuri sämpylöitä, ja muita leipiä. Tai sen pizzapohjan, jos elää, kuten minä ja moni muu täällä, eli aina on kotona jotain, mitä laittaa pizzaan.Tuntuu kummalliselta, että voi olla olemassa ihmisiä, joilla ei ole kaapissa mitään.
Olen luullut, että kaikilla on ne tomattisoseet, juustot ja jauhelihat, makaroonit ja sokerit aina olemassa.
Voihan niistä jauhoista leipoa makeaakin, vaikkapa kuivakakun tai kääretortun.
Minullakin on muuten adhd, eli ei se ole este sille , etteikö asioita voisi suunnitella, jos haluaa.
Kaiken voi opetella, ja näköjään ruokahuolto ja kaupassakäyntikin pitää opetella. Sitä suunnitelmallisuutta on juurikin se, että kerää kesällä marjoja pakasteeseen. Tai ostaa. Itse ostin keräämieni marjojen lisäksi pari laatikkoa mansikoita, nytkin otin pakasteesta niitä kaurapuuron päälle.ei ole kuule varaa juustoihin ja marjoihin..
Kurjalta kuulostaa. Mutta tuohan tarkoittanee myös sitä, ettei ole varaa tupakoida, ostaa sipsejä, sidukkaa, makeisia tai mitään muutakaan syntistä tai pelkkää höttöä, jos terveys edellä mennään...eri
Vierailija kirjoitti:
Kuka tekee tänä päivänä jotain ruskeaa jauhokastiketta. Kymmeniä vuosia sitten taisi olla suomalaisten suosiossa, ei enää.
No minä ainakin teen jotain ruskeaa jauhokastiketta. Paistan esim. kyljykset pannulla (suola ja pippuri) ja laitan isoon kattilaan. Suuri satsi kerralla, kun vaatii hauduttamista ja mies rakastaa mun soosia.
Paistan myös sipulia ja paprikaa joukkoon. Sitten kylmäsuurustamalla jauho plus vesi perään.
Kunnolla mausteita (soija, luomulihaliemi jne) ja valkosipulia, ja haudutellaan, kunnes liha irtoaa luusta. Kun lihat loppuu, lisätään vaikka nakkeja. Ei mies yksinään syö, tätä rakastavat lapsenlapset.
Tilaa joko Prismasta tai K-citymarketista kotiinkuljetuksella 2:n viikon ruoat kerralla, jos teilläpäin toimii tuo keräys- ja kotiinkuljetuspalvelu.
Kun kirjautuu sinne kaupan omille sivuille, voi tallentaa kauppalistan ja käyttää sitä uudestaan seuraavalla kerralla, jos on tapana tehdä samoja ruokia. Samassa kauppalistassa voi myös lisätä tai vähentää tuotteita tarpeen tullen.
Kokonaishinta näkyy ajantasaisesti ostoskorissa ja hinta veloitetaan pankkikortilta vasta toimituspäivänä, eli voit tehdä tilauksen vaikka jo edellisenä päivänä valmiiksi.
Prismassa kotiinkuljetus- ja keräyspalvelulle ainakin Tampereella tulee hintaa noin 10 - 15 euroa. Kannattaa verrata, kuinka paljon bensaan tai bussimaksuihin menee rahaa kun itse käy kahden viikon aikana kaupassa.
Kotiinkuljetuspalvelu säästää myös aikaa ja vaivaa, eikä tule niin helposti heräteostoja kuin kaupassa.
Ainoa miinuspuoli on se, että joskus tilattuja tuotteita saattaa olla lopussa, eikä niitä saakaan, mutta maksuakaan ei niistä mene. Tuohon auttaa se, että merkitsee korvaavan vaihtoehdon jo valmiiksi tuotteiden kohdalle viestikenttiin, niin ei jää kokonaan ilman. Voi myös ruksata, että sallii korvaavat tuotteet, jolloin myyjä valitsee millä tuotteella korvaa puuttuvan tuotteen.
Pyydä ostoskorin lisätiedoissa, että tuotteiden viimeiset käyttöpäivämäärät ovat riittävän pitkälle.
Kerran kun oppii hyödyntämään tätä palvelua, ei enää viitsi turhaan rampata kaupoissa aikaa kuluttamassa.
Minä tilaan kerran kuussa kotiinkuljetuksella kaikki mitä tarvin. Ei se tarvi muuta kuin suunnitelmallisuutta. Laitat listalle paperit , puhd. aineet . Suunnittelet sapuskat kuukaudeksi , katsot kuivakaappiin. Thats it. Säästyy rahaa kun ei tule heräteostoksia ja ostaa tarjoustuotteet isoissa erissä.
Tilataan kerralla 1-1.5 viikoksi ruoat niin että kaikki kaapit on aivan täynnä. Alussa syödään helposti pilaantuvat vihannekset. Sitten vuorossa juurekset ja sitten kun/jos ne on syöty, otetaan kasvikset pakastimesta.
Välillä täytyy keskittyä tyhjentämään kaappeja sen sijaan että aina ostaisi uutta. Eli meillä ruoka ei todellakaan lopu kesken.
Huoneenlämmössä säilyvää maitoa on aina muutama kaapissa kaiken varalta.
Iso jääkaappi ja iso pakastin mahdollistaa tämän. 2 aikuista ja 2 pientä lasta. Suunnitelmissa rakentaa maakellari niin voidaan jatkaa samaan tyyliin lasten kasvaessakin.
Vierailija kirjoitti:
Me on jo vuosia käyty kerran viikossa kaupassa. Mietitään mitä laitetaan ruuaksi, katsotaan tarjoulset ja täydennetään perustarvikkeita.
En kyllä ymmärrä mikä siinä olisi vaikeaa.
On vaikea arvioida tarvittavan ruuan määrää ja ostaa niin, ettei parasta ennen päiväykset mene umpeen. Jääkaappi on myös niin pieni, ettei sinne mahdu viikon ostokset. Lisäksi ei ole enää koskaan nälkä ja pelkkä ruuan ajatteleminen ällöttää. Siksi on vaikea suunnitella etukäteen mitä söisi, kun mitään ei tee mieli. Jääkaappiin jää myös aina pieniä jämiä, jotka ärsyttävät kun eivät riitä ateriaksi. En kuulu niihin joiden eilisen jämät taipuvat tämän päivän piirakoiksi tai paistoksiksi.
Vierailija kirjoitti:
Kerran viikossa shoppaajat eivät joko syö kasviksia tai heillä on järjettömän kokoiset jääkaapit. Meillä kahden hengen taloudessa ei mahdu millään viikon kasvikset jääkaappiin. Pelkkä salaatti vie yhden hyllyn. Onko teillä jotkut kellarikomerot, missä teillä on vihannekset? Vai onko teillä pelkkiä pakastevihanneksia käytössä?
Meillä on iso jääkaappi ja sinne mahtuu useamman viikon eväät kun huolella järjestää. Kasviksille, juureksille ym. on kolme erilaista isoa lokeroa, jossa säilyttää. Käymme yleensä kerran viikossa kaupoissa, joskus harvemmin, ja joskus pitää hakea jotakin pientä täydennystä viikon aikana. Ruokakomerostakin löytyy ruokatarpeita, kuten ryynejä, hiutaleita, monenlaisia jauhoja, sokeria, herneitä, linssejä, tomaattisäilykkeitä jne. En edes tee mitään ostoslistaa, vaan saman kaavan mukaan tehdään ostokset. Kala ja jauheliha haetaan usein erikseen, silloin kun niitä halutaan syödä, koska ne eivät säily päiväkausia jääkaapissa, vaan ne pitää valmistaa heti. Emme pakasta muuta kuin marjoja ja itse leivottua leipää ja kahvileipiä.
Tulee tilattuna kotiln.