Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis miten hoidatte viikon ruokaostokset kerralla?

Vierailija
11.01.2022 |

Aina, vaikka yritän suunnitella etukäteen, että makaronilaatikkoa syödään ma ja ti, keskiviikkona sitten sitä ja tätä, aina menee pieleen ja kaupassa on käytävä ainakin kolme kertaa viikossa. Aina loppuu maito, leipä tai tomaatti, tai sitten huomaan, ettei ruskeaan kastikkeeseen olekaan jauhoja. Inhoan kaupassa käyntiä ja yritän miettiä taloudellistakin puolta. Yksi asia mikä hankaloittaa entisestään, on että minulla ja miehellä on kolmivuorotyö, joihin pitää myös eväät huolehtia mukaan. Kertokaa vinkkinne 🙄

Kommentit (847)

Vierailija
341/847 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseäni veetuttaa nämä koko viikoksi ruokaa ostavat lähinnä siksi, että jonot seisovat näiden takia.

Yleensä nämä myös juoksevat kassalle tai jonon jatkeeksi, jos huomaavat jonkun muunkin lähestyvän kassaa/jonoa. Vaikka esim. itselläni olisi vain kori puolillaan.

Itse tarjoaisin noissa tilanteissa paikkaa sille, jolla ostoksia on vain vähän, mutta turha tuollaisilta ryntääjiltä on mitään käytöstapoja tai tilannetajua odottaa.

Ei ole jonoja varhain aamulla kun käy kaupassa.

Jaa minä käyn kyllä juurikin aamuisin, mutta noita jonontukkijoita osuu sinnekin.

Joo, kyllä keljuttaa ja kovasti, kun huomaa olevansa jonossa, jossa jollakin on iso ruokakärry täynnä tavaraa. 😖😠😠😖😠😠😠😠😖😖😖

Kiitosta vaan kovasti, kun teidän takia pitää odottaa puoli tuntia että ta arat menee kassan läpi.

Niinpä. Eniten ärsyttää se, jos olen lähestymässä kassaa pienten ostosteni kanssa samaan aikaan täyskärryllisen kanssa ja tämä täyskärryllinen kiilaa eteen ja tietenkin niin, ettei ole huomaavinaan.

Toivon todella, että tällaiset aaiakkaat eivät ole autolla liikenteessä (noh, mitä luultavimmin ovat), sillä liikenteessä tuollainen 'en ole huomaavinani muuta liikennettä' -asenne tekee tuhoisaa jälkeä.

No, mene siihen viereiseen kassaan äläkä siihen samaan jossa on joku täydellä kärrillä tai jopa kahdella, kuten me, käymme kerran viikossa. Aaaaamulla.Aikaisin. Jolloin ei edes ketään vielä ole.

Me (=mies) käydään yleensä illalla yhdeksän jälkeen. Ei ole ruuhkaa. Melko tyhmä saa olla jos jää siihen jonoon täyden ostoskärryn perään keräämään kiukkua eikä mene johonkin muuhun, kyllä siellä kassoja riittää. Ja jos menee johonkin mammuttimarkkinoille perjantai-alkuillasta niin se on sitten ihan omaa hölmöyttä sekin, tottakai siellä on ruuhka silloin.

Vierailija
342/847 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseäni veetuttaa nämä koko viikoksi ruokaa ostavat lähinnä siksi, että jonot seisovat näiden takia.

Yleensä nämä myös juoksevat kassalle tai jonon jatkeeksi, jos huomaavat jonkun muunkin lähestyvän kassaa/jonoa. Vaikka esim. itselläni olisi vain kori puolillaan.

Itse tarjoaisin noissa tilanteissa paikkaa sille, jolla ostoksia on vain vähän, mutta turha tuollaisilta ryntääjiltä on mitään käytöstapoja tai tilannetajua odottaa.

Jaa minä käyn kyllä juurikin aamuisin, mutta noita jonontukkijoita osuu sinnekin.

Joo, kyllä keljuttaa ja kovasti, kun huomaa olevansa jonossa, jossa jollakin on iso ruokakärry täynnä tavaraa. 😖😠😠😖😠😠😠😠😖😖😖

Kiitosta vaan kovasti, kun teidän takia pitää odottaa puoli tuntia että ta arat menee kassan läpi.

Niinpä. Eniten ärsyttää se, jos olen lähestymässä kassaa pienten ostosteni kanssa samaan aikaan täyskärryllisen kanssa ja tämä täyskärryllinen kiilaa eteen ja tietenkin niin, ettei ole huomaavinaan.

Toivon todella, että tällaiset aaiakkaat eivät ole autolla liikenteessä (noh, mitä luultavimmin ovat), sillä liikenteessä tuollainen 'en ole huomaavinani muuta liikennettä' -asenne tekee tuhoisaa jälkeä.

Ei se täyskärryllistä työntävä välttämättä edes huomaa, koska tähtäimessä on se kassa. Minä pyrin asioimaan hiljaiseen aikaan ja aika usein sen täyteen pakatun kärryn kanssa menen itsepalvelukassalle( sellaiselle liukuhihnakassalle). Ja sitten siihen perään tulee joku huokailemaan parin annossalaatin ja kanapaketin kanssa - kun vieressä on rivi TYHJIÄ itsepalvelupisteitä ihan vapaasti käytettävissä!!! Samoin olen huomannut, että monesti ne kassalle jonottavat ovat pienen korillisen kanssa, ja maksavat kortilla, itsepalvelukassan kautta pääsisi nopeammin ja välttäisi meidän tukkuostostyyppien näkemisenkin.

Kun minä nyt kuitenkin teen kaikki hankinnat meidän 6 ihmisen ja 4 lemmikin talouteen, niin sitä ostettavaa olisi joka päivällekin aika paljon, ei se sinun tuskaasi helpottaisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/847 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kumma juttu, kun itse ainakin löydän aina sen lyhyemmän jonon ja vajaammilla kärryillä jonottavat.

Harvemmin olen nähnyt vain yhdellä kassalla varustettua kauppaakaan. -sivusta

Vierailija
344/847 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kyllä hieman kateellinen jos jossain maksaa ruokien kotiinkuljetus 5 euroa.. Meidän Prismassa pelkkä keräily on helposti kympin ja sekin pitää varata 1,5kk etukäteen. Citymarket olisi pari euroa halvempi, mutta siellä taas ruoka maksaa enemmän. Kotiinkuljetus tuo tuohon lisää vielä jonkun 5e vaikka ei ole pitkä matka. No, onneksi mies tykkää hoitaa kauppareissut ja on ihan tehokas siinä nykyään.

Onpa tämä tehotonta ja kallista siellä! Asun keskieurooppalaisessa miljoonakaupungissa, ja tsekkasin juuri kahden eri nettiruokakaupan tilanteen - kotiinkuljetus maksaa 2 euroa ja jos nyt tilaan, saisin tuotteet nopeimmillaan tänään klo 15-16. Tietenkin Suomessa kaikki on kalliimpaa mutta...

Ratkaisevaa on viestissäsi sanat keskieurooppalaisessa miljoonakaupungissa. Se selittää sekä kuljetuksen edullisuuden että sen nopeuden: siellä asiakaskuntaa on helposti sata- tai tuhatkertaisesti enemmän kuin suomalaisella maalaispaikkakunnalla, ja etäisyydet lyhyitä: kauppa voi helpostikin yhdistää samansuuntaisia kuljetuksia samaan kyytiin, niin Suomessa ei ole niitä samansuuntaisia kuljetuksia, koska ihmiset asuvat haja-asutusalueella, no, hajallaan. Keski-Euroopassa ei oikeastaan ole tällaista suomalaista haja-asutusaluetta lainkaan, ja etäisyydet ovat kilometrejä eri taajamien välillä, ei kymmeniä kilometrejä (maa itsessään voi olla suuri, mutta onpa siellä paljon asukkaitakin sitten).

Siksi kauppa/ruokakuljetukset toimivat Suomessakin hyvin pääkaupunkiseudulla, Turussa, Tampereella ja ehkä Jyväskylässä ja Oulussa, mutta jossain Forssan kokoisessa kaupungissa kaupalla on aika haasteita (asiakkaat tulevat Lopelta, Tammelasta, Jokioisilta, Humppilasta, Somerolta...) yritä siinä nyt sitten yhdistellä kuljetuksia.

Kiitos että selitit itsestään selvän asian ;D. En minä sitä ihmettele että täällä on kaikki järjestety hyvin Suomeen verrattuna, kunhan vaan yllätyin että ajat menevät 1,5kk päähän. Kuka sellaista palvelua sitten käyttää, en mä ainakaan voi tietää mitä tarvitsen puolentoista kuukauden päästä. 

Kyllä Briteissä ja USAssakin oli alueittain sitä, että koriin kuljetusta tai curb pick up- aikaa sai odotella todella pitkän ajan päähän, Briteissä jouluksi piti tilata kamat pahimmillaan jo marraskuun alussa. No, ei se Keski-Eurooppaa olekaan.

Vierailija
345/847 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kumma juttu, kun itse ainakin löydän aina sen lyhyemmän jonon ja vajaammilla kärryillä jonottavat.

Sama täällä, yhdella kassalla varustettuja kauppoja tosin olen nähnyt, mutta ei niistä kukaan kukkuraostoskärryllistä osta, ne kun on semmoisia pieniä ja kalliita lähikauppoja. Niistä haetaan se unohtunut maitopurkki tai pikaiset yhden ruuan tarpeet isompien ostosten välillä.

Vierailija
346/847 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se täyskärryllistä työntävä välttämättä edes huomaa, koska tähtäimessä on se kassa. Minä pyrin asioimaan hiljaiseen aikaan ja aika usein sen täyteen pakatun kärryn kanssa menen itsepalvelukassalle( sellaiselle liukuhihnakassalle). Ja sitten siihen perään tulee joku huokailemaan parin annossalaatin ja kanapaketin kanssa - kun vieressä on rivi TYHJIÄ itsepalvelupisteitä ihan vapaasti käytettävissä!!! Samoin olen huomannut, että monesti ne kassalle jonottavat ovat pienen korillisen kanssa, ja maksavat kortilla, itsepalvelukassan kautta pääsisi nopeammin ja välttäisi meidän tukkuostostyyppien näkemisenkin.

Kun minä nyt kuitenkin teen kaikki hankinnat meidän 6 ihmisen ja 4 lemmikin talouteen, niin sitä ostettavaa olisi joka päivällekin aika paljon, ei se sinun tuskaasi helpottaisi.

Ja miksi pitäisi antaa tietä jollekin korin kanssa haahuilevalle, kun on kärryssä iso kassillinen pakasteita sulamassa. Yhtä lailla sekin voi jäädä vääntämään kassamyyjän kanssa väärästä hintalapusta, valikoimaan hartaasti sopivaa tupakkaa tai muuten vaan jumimaan siihen kassalle, eikä ison kärryn kanssa niin vaan voi vaihtaa jonoa. Jos on vähän ostoksia niin menee sinne pika/itsepalvelukassalle tai etsii sen jonon jossa on pienempiä ostoksia.

Vierailija
347/847 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän kylän molemmissa kaupoissa on käytössä vain yksi kassa, joskus jouluna 2 kassaa.

Vierailija
348/847 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sitä juurikaan tarvi miettiä pitkälle etukäteen, mitä viikon aikana laitetaan. Kokemuksesta oppii aika nopeasti, mitä kuluu ja kuinka paljon. Ottaa sitten myös huomioon terveysnäkökulmat ja myös omat makutoiveet.  Pitää myös ajatella vähän turvallisuutta: mitäpä, jos syystä tai toisesta ei voikaan ostaa ruokaa kaupasta kahteen päivään? Korttisi ei toimi, et saa polttoainetta autoon, et voi maksaa ostoksiasi...Puolustvoimien koulutuslennolla ollut vastatoimitettu uusi hävittäjä oli tehnyt pakkolaskun kantaverkon voimalinjan päälle ja maa pimeni...Jos ei opi ostamman edes yhden viikon ruokatarpeita kertareissulla, on joitakin vaihtoehtoisia syitä: rahaa on liikaa käytettävissä ja sitä myös käyttää liikaa, kaupat ovet liian lähellä tai on aika paksupäinen ja hidas oppimaan kokemuksesta. Kun lähimpään ruokakauppaan on päälle 10km, ei sinne viitsi lähteä joka toinen päivä ostoksille, ei vaikka olisi työmatkan varrella.  Useampia kauppoja on sitten 50km päässä. Sielttä saa jo kohtalaisen monipuolisesti ruokaa. Mutta Suomi on yksinkertaisen ruokailun maa, monipuolisempia valikoimia saa hakea Helsinki-Turku-Tampere -kolmion sisältä.

Jos asuu ns ruuhka-Suomen (joka nyt on ihan harhaanjohtava nimitys) ulkopuolella, postimyynti on hyvä ystävä: Huonekalut, elektroniikka, kodinkoneet. ,jopa ajoneuvot on kätevintä ja edullisinta tilata lähimpään jakelupisteeseen, olipa se lähin kauppa, postin tai matkahuollon toimipiste. Joskus on edullisempaa tilata kestokulutushyödykkeitä Ruotsista, DHL tuo kotiovelle jopa halvemmalla kuin ostaisi kivijalkamyymälästä lähimmästä kaupungista. Siis sekä kuljetus ja itse tuote yhteishintaan halvemmalla kuin suomalainen kivijalkakauppa. Ja takuu toimii.  Tämä vain vihjeenä silmien avaamiseksi.  -edullisuuden lisäksi tavara tulee paljon nopeammin DHL:n kuljetuksella Ruotsista kuin esim Postin kuljetuksena Raisiosta Tampereelle.

Vierailija
349/847 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä, yhdella kassalla varustettuja kauppoja tosin olen nähnyt, mutta ei niistä kukaan kukkuraostoskärryllistä osta, ne kun on semmoisia pieniä ja kalliita lähikauppoja. Niistä haetaan se unohtunut maitopurkki tai pikaiset yhden ruuan tarpeet isompien ostosten välillä.

Niin, no joo, tietenkin pikkuiset kaupat eri juttu, mutta ajattelin tässä isompia marketteja. Ehkä kannattaisi tuoda esille enemmän sitä, millaisessa paikassa asuu. Totta kai ottaa päähän jos Pihtiputaan kyläpuodissa on iso ale ja koko kylän porukka siellä aamusta iltaan jonottaa kärryt kukkuroilaan.

Vierailija
350/847 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki puhuu yli jäävästä ruoasta ja sen pakastamisesta. Meillä ei koskaan jää yli ruokaa seuraavan päivän lounaaksi. Korkeintaan joku kauhallinen riisiä. Meitä on kaksi aikuista ja leikki-ikäinen. Pitäisikö siis tehdä kaksi pakettia kanaa/lihaa kerralla, teettekö te muut niin? Paistatte parissa erässä? Kasvisruokaa syödään myös paljon, ja varsinkin jostain yhdestä papupurkista ei kyllä jää mitään yli. Ja siis ruuissa on aina paljon vihanneksia ja kermaa sun muuta.

Eli miten tehdään tarpeeksi isoja annoksia, ihan käytännössä?

Lihaa tms 100g per aikuinen ja meidän teini syö usein taaperon annoksia. Kasvislisäke. Jauhelihan ostan esim 600g 2 päivälle, jyväbroileripaketista 380g tulee vain 1 kerran ruoka ja jämä, 800g lihapaketista tulee 2 päivää ja jämät...

Tuoretta kalaa laitan 1 fileen/400g ja mitään ei jää jäljelle, sitä teini syö.

Sopat teen 5 litran kattilaan, en täyteen...2 kertaa ja reilu jämä, jopa 3. kerta kaikille.

Vielä kun oppisi seitipaketista tekemään 1 kerran keiton, kukaan meillä ei tykkää lämmitetystä maitokeitosta.

Vierailija
351/847 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka kaupassa nykyään...joo, lähikaupassa on noin yksi kassa, sen takana ihan elävä ihminen. Välillä tuo ihminen on järjestelemässä tavaroita hyllyille, tulee, kun huhuilee tai odottelee hetken. Taitaa muuten Lidlissäkin olla kassakoneiden takana ihan oikeat elävät ihmiset, jotka ymmärtävät ihmisten puhetta ja osaavat itsekin puhua.

Vierailija
352/847 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näköjään joillekin täytyisi järjestää kauppaostoksien opetuskurssi..

Vierailija
353/847 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän kylän molemmissa kaupoissa on käytössä vain yksi kassa, joskus jouluna 2 kassaa.

Niin, tarkoitin tässä isoja marketteja, missä kai suurin osa meistä käy. Tuskin kukaan, joka jossain takapajulassa jonottaa yhden kassan varassa viikoksi tehtyine ostoksineen, edes viitsii tulla kertomaan kuinka potuttaa jonottaa. Yhden kassan kaupoissa kävijät on  tottuneet jonottamaan, luulisin. Ei silti tarkoita että tykkäisivät.

Vierailija
354/847 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki puhuu yli jäävästä ruoasta ja sen pakastamisesta. Meillä ei koskaan jää yli ruokaa seuraavan päivän lounaaksi. Korkeintaan joku kauhallinen riisiä. Meitä on kaksi aikuista ja leikki-ikäinen. Pitäisikö siis tehdä kaksi pakettia kanaa/lihaa kerralla, teettekö te muut niin? Paistatte parissa erässä? Kasvisruokaa syödään myös paljon, ja varsinkin jostain yhdestä papupurkista ei kyllä jää mitään yli. Ja siis ruuissa on aina paljon vihanneksia ja kermaa sun muuta.

Lihaa tms 100g per aikuinen ja meidän teini syö usein taaperon annoksia. Kasvislisäke. Jauhelihan ostan esim 600g 2 päivälle, jyväbroileripaketista 380g tulee vain 1 kerran ruoka ja jämä, 800g lihapaketista tulee 2 päivää ja jämät...

Sopat teen 5 litran kattilaan, en täyteen...2 kertaa ja reilu jämä, jopa 3. kerta kaikille.

Vielä kun oppisi seitipaketista tekemään 1 kerran keiton, kukaan meillä ei tykkää lämmitetystä maitokeitosta.

Eikö teillä tykätä kirkasliemisestä, kalaliemeen tehdystä sopasta? Makuja monia, mutta niin hyvää tuo on, paljon juuresta mukaan. 

Vierailija
355/847 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maitojauhetta voi olla varalla, makaronilaatikko, letut, kahvimaitokin onnistuu jauheesta. Perunoita voi olla varalla isokin pussi, kun on vaan pimeässä ettei ala itämään. Hyvä on myös ottaa lapset jo pieninä mukaan ruoanlaittoon, oppivat tulevaa elämäänsä varten.

On aikuisia jotka ei osaa laittaa ruokaa edes itselleen, pitää käydä ulkona syömässä aina on rahat loppu.

Ei tule valmista koskaan vaan joka päivä täytyy pitää asiat raiteilla. Esim muistilistoista on apua, ihan voi olla kynä ja paperi kauppalistaa varten.

Vierailija
356/847 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäpä on vain yksi ruokakauppa, Sale, ja siinä yksi kassa. Lisäksi kunnassa on kukkauppa ja hautaustoimisto, voipa kunnasta ostaa kaupasta veneenkin, jos harkitsee hautauskulujen minimointia.  -ikävää pikkupaikkojen kaupoissa syrjäseudulla on se, että ne ovat kuljetusketjun viimeisiä ja siten tuoretavara on selvästi vähemmän tuoretta kuin isommissa kaupungeissa.

Vierailija
357/847 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noissa lähiöiden yhden kassan pikkukaupoissa tehdään näköjään muutakin ostosta kuin sitä yhtä maitopurkkia haetaan. Aina kun käyn kyseistä purkkia tai "hiivaa" ostamassa, unohdukseni jäljiltä, on edelläni joku vakkarirouva, joka jää jaarittelemaan tyyliin "Mites se Möttösen rouva, onko tänään näkynyt? Meillä kissa karkasi aamulla ja sitä ollaan tässä etsitty, ja piti vielä sellaista tässä kysyä, että blaa blaa", eli saattaa tuntea kauppiaankin koko perheen ja lurittelis vaikka kuinka kauan, terveydentilansa nyt ainakin lopuksi. Tämä on yksi veemäisin jonottamisen laji. Mieluummin vaikka se täys kärryllinen edessäsi.

Vierailija
358/847 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei toimisi. Mitä enemmän ruokaa jääkaapissa, sitä enemmän mies ja teinit sitä syö. Helposti menee viikon leivät, leikkeleet, jugurtit, maidot ja hedelmät 3 päivässä

====

No jos ne syö viikon jugurtit kahdessa päivässä, niin loppuviikon ne syö välipalaksi esim porkkanaraastetta. Sama leikkeleitten kanssa. Viikon leikkeleet kahdessa päivässä = loppuviikko pelkkää leipää ilman päällisiä. Kun maito loppuu, niin hanavettä riittää.

Tietysti kasvavat nuoret tarvitsevat paljon ruokaa, ehkä ostat vain liian vähän.

Vierailija
359/847 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se tavallinenkin maito säilyy monta päivää, jopa viikon, päiväyksen jälkeen. Maidon voi myös pakastaa, ihan siinä omassa (avaamattomassa) purkissaan. Käy täysin vielä ruuanlaittoon sulatettuna.

Minä toimin kuten niin moni muukin tässä ketjussa, eli kotona on kattavasti erilaisia kuiva-aineita, ja varastoja vain täydennetään. Pidän myös huolen, ettei mikään pääse loppumaan.

Pakastan mahdollisimman paljon, lihoja ym. Minulla muuten on viisihenkisessä perheessäni (lapset on suursyömäri teinejä) ihan vain tuollainen "puolikas" jääkaappi, eli yläosa on jääkaappi, alaosa pakastin. Lisäksi on arkkupakastin. Jääkaapin pakasteessa on niitä leipiä ja lihoja. Arkkupakastimessa sitten kesän marjoja ja mehuja ym.

Ihmetyttää hieman, miten jollakin ei ole kotona jauhoja, vaan ne pitää ostaa kastiketta varten?

Jos niitä jauhoja käyttää vain kastikkeeseen, eikä koskaan leivo, ei ehkä kannata edes tehdä jauhokastikkeita. Se pussihan kestää koko elämän.

Toisaalta, ihmettelen myös sitä, joka ei keksinyt jauhoista mitään syötävää.

Niistähän voi tehdä juuri sämpylöitä, ja muita leipiä. Tai sen pizzapohjan, jos elää, kuten minä ja moni muu täällä, eli aina on kotona jotain, mitä laittaa pizzaan.

Tuntuu kummalliselta, että voi olla olemassa ihmisiä, joilla ei ole kaapissa mitään.

Olen luullut, että kaikilla on ne tomattisoseet, juustot ja jauhelihat, makaroonit ja sokerit aina olemassa.

Voihan niistä jauhoista leipoa makeaakin, vaikkapa kuivakakun tai kääretortun.

Minullakin on muuten adhd, eli ei se ole este sille , etteikö asioita voisi suunnitella, jos haluaa.

Kaiken voi opetella, ja näköjään ruokahuolto ja kaupassakäyntikin pitää opetella. Sitä suunnitelmallisuutta on juurikin se, että kerää kesällä marjoja pakasteeseen. Tai ostaa. Itse ostin keräämieni marjojen lisäksi pari laatikkoa mansikoita, nytkin otin pakasteesta niitä kaurapuuron päälle.

ei ole kuule varaa juustoihin ja marjoihin..

Vierailija
360/847 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö teillä tykätä kirkasliemisestä, kalaliemeen tehdystä sopasta? Makuja monia, mutta niin hyvää tuo on, paljon juuresta mukaan. 

Ei :) Kalakeitto on meillä yksi kertainen peruna, sipuli, pakastekala, maitosuuruste, pippuri, suola, tilli ja koskenlaskija. Lapsi vielä erittelee onko mun vai isänsä tekemää, isän on kuulemma parempaaa.

.

Tänään oli soveltamispäivä. Otin aamulla kanajauhelihaa sulamaan enkä muistanut että teinillä oli kotsaa JA 4 lajin ateria luokanvalvojan tunnilla. Tehtiin sitten nakkimunakas ja illalla paistan jauhelihat huomiseksi. Kanasta kuitenkin on tulossa teinin yhtä lempparia ja perjantaiksi kaavailtu nakkimunakas ei hänelle niin maistu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi yhdeksän