Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voi miksi mä en voinut syntyä Usaan

Vierailija
04.05.2015 |

Mä olen sisimmästäni niin amerikkalainen, että yhtä kärsimysnäytelmää tämä elo täällä Suomessa. Kunpa edes pystyisi muuttamaan sinne, mutta ei. Henkinenkantti ei riitä jättämään kaikkia ihmisiä tänne.

Miten teillä, onko jotain maata, joka tuntuu ns. omalta? Tai jotain paikkaa missä haluaisitte asua, mutta ette (ainakaan vielä) voi?

Kommentit (172)

Vierailija
21/172 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko oleskellut maassa pitkiä aikoja?
Elämä on siellä kuitenkin tosi erilaista kuin luulet, hyvää elämää siellä viettää lähinnä erityisen korkeakoulutetut tai rikkaasta perheestä tulevat. Elämä ei ole sellaista kun tv ohjelmissa, rankkaa eikä samanlaista sosiaaliturvaa kun täällä.

Jos oikeasti haluat niin hae vaihtoon, yliopisto/lukio muu, niin saat kokea millaista siellä on, mutta oikea arki on vielä sitäkin rankempaa. Suomeen verrattuna myös jonkin verran luokkayhteiskunta.

Vierailija
22/172 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Obamacare on hyva idea, mutta huono toteutus.  Koyhalle hyva, rikkaalle taysin merkitsematon ja keskiluokalle ja varsinkin itseyrittajalle ylimaarainen kustannus jolla ei ole paljon mitaan muuta merkitysta kuin rahanmenoa.  Jos $5000 pitaa itse maksaa terveykuluja (sen lisaksi etta maksaa $500 kuussa vakuutusmaksuja) ennen kuin vakuutus korvaa mitaan, niin eihan se mikaan vakuutus ole.  Vakuutusyhtioille suuri rahastus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/172 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 08:37"]

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 08:33"]

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 08:07"]

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 08:03"][quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 07:19"] Haha, haluatko todella paikkaan, jossa yhteiskunta ei auta sinua mahdollisissa ongelmissa yhtään? Jokainen on oman onnensa seppä vai? [/quote] Tämä ei pidä paikkaansa. Meidänkin kaupungissa on ruokapankki. Asunnottomille järjestetään yöpaikkoja, köyhien perheiden lapsille kerätään jatkuvasti jotakin ruokarahoista vaatteisiin. Peruskoulu on kaikille ilmainen, samoin terveydenhoito köyhille vaikka systeemi toimii eri tavalla kuin Suomessa. Työttömänä ei tarvitse kenenkään täällä olla se on puhtaasti omasta halusta kiinni. Joku ei tosiaan halua mennä Starbucksiin töihin jos on aiemmin tehnyt parempia hommia mutta se ei ole yhteiskunnan vaan yksilön valinta. Eikä niillä mustillakaan ihan aina niin huonot olot ole kuin antavat ymmärtää, vähän väliä ilmenee kaikenlaisia satuilutarinoita. Onhan näin isossa maassa niitäkin joilla on onnettomat lähtökohdat elämään mutta silloin avunsaanti on estetty muun kuin byrokratian voimin. Huumevanhempi kieltää menemästä kouluun ja käskee varastamaan ja kerjäämään jne. Tietty ihmisryhmä tottuu pienestä pitäen sylkemään yhteiskunnan kasvoille mutta niinhän se on Suomessakin. Tapa jolla se tuodaan esiin on erilainen. Suomessahan ei virallisten tilastojen mukaan ole ongelmia. Ei koulukiusaamista eikä syrjintää rodun tai muuten vain ulkonäön perusteella. tilastojen mukaan kaikkia kohdellaan samalla tavalla. Mutta me kaikki suomalaiset tiedämme että se ei ole totta. Emme vain halua ääneen myöntää sitä [/quote] Tutki vähän tietoa asiasta. Siellä on 50 miljoonaa ihmistä ilman terveydenhuoltoa. Ei tarpeeksi köyhiä ilmaiseen, tekevät hanttihommia. Köyhiä on paljon. Pahinta on tiedon puute. Sinäkään et ymmärrä tutkia asian todellista tilannetta

[/quote]

In 2012, 46.5 million people were living in poverty in the United States—the largest number in the 54 years the Census has measured poverty.

The poverty rate (the percentage of all people in the United States who were poor) also remained at high levels: 15% for all Americans and 21.8% for children under age 18.

Racial and ethnic minorities, women, children, and families headed by single women are particularly vulnerable to poverty and deep poverty.

---

Barriers to care:

Around 50 million people do not have health insurance. Over half of them are African Americans. (Center for American Progress 2009) Of those who are insured, at least 25 million are underinsured. They often forgo care because of high deductibles and co-pays. (Commonwealth Fund 2008) 700,000 families go bankrupt each year just by trying to pay for their health care – even though three quarters of them are insured. (Health Affairs 2006). In comparison, the five largest insurance companies made a combined profit of around $12 billion in 2009. (Department of Health and Human Services 2010) [/quote]

Obamacare?

[/quote]

Niin ja USAssa on jo vuosikymmeniä ollut hyväntekeväisyyden varassa toimivia sairaaloita ja terveyskeskuksia joissa vakuutuksettomat ovat saaneet hoitoa. Tuhannet lääkärit tekevät niissä ilmaiseksi hommia vielä normaalityönsä lisäksi. Ei onnistuisi Suomessa. Propaganda Yhdysvalloissa on todella mahtavaa. Kannattaa miettiä pitkään ja tarkasti mitä itseasiassa tulikaan luettua ja kenen kynästä se on lähtöisin, sitten kannattaa vielä tarkistaa ne faktat jotka kirjoituksesta on jätetty pois. 

Esimerkiksi sanotaan että maassa on ihmisiä jotka jäävät virallsien sairaanhoidon ulkopuolelle mutta ei sanota sanaakaan siitä että näille on kehitetty oma systeeminsä. 

Vierailija
24/172 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pidän Yhdysvalloissa sen erilaisesta, vaihtuvasta luonnosta: autiomaasta Floridan Key Westin tropiikkiin ja Kalliovuorilta Maineen Atlantin rannikolle. Harmittaa joskus, että asun täällä enkä siellä: Suomesta lähteminen on kallista ja aikaa vievää.
Ja toinen mikä USAssa on hyvä, on mahdollisuus yrittää ja huippu yliopistot. Yritä nyt täällä saada bisnes pystyyn ja elää sillä (rikastua en halua) ja palkata työntekijöitäkin. Saati yritäpä päästä Yaleen Suomesta käsin :(

Vierailija
25/172 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 09:08"]

Obamacare on hyva idea, mutta huono toteutus.  Koyhalle hyva, rikkaalle taysin merkitsematon ja keskiluokalle ja varsinkin itseyrittajalle ylimaarainen kustannus jolla ei ole paljon mitaan muuta merkitysta kuin rahanmenoa.  Jos $5000 pitaa itse maksaa terveykuluja (sen lisaksi etta maksaa $500 kuussa vakuutusmaksuja) ennen kuin vakuutus korvaa mitaan, niin eihan se mikaan vakuutus ole.  Vakuutusyhtioille suuri rahastus.

[/quote]

Vakuutusyhtiöt siellä nytkin rikastuu. Käytetään eniten rahaa terveydenhuoltoon, mutta

Amerikkalaiset elävät sairaampina ja kuolevat nuorempina kuin muiden kehittyneiden maiden kansalaiset, kertoo USA Today. Sen lisäksi että Yhdysvallat käyttää kaksi kertaa niin paljon  rahaa terveyden huoltoon kuin vertailumaat, maassa on ollut myös korkein lapsikuolleisuus jo vuosikymmenien ajan, kun verrataan muihin kehittyneisiin maihin. Osaksi lapsikuolleisuus johtuu siitä, että yksi viidestä amerikkalaislapsesta elää surkeassa köyhyydessä.

Yhdeksällä terveyteen liittyvällä alueella Yhdysvalloilla ei ole esittää kuin surullisia lukuja:
alhainen syntymäpaino; loukkaantumiset ja murhat; teiniraskaudet ja sukupuoliteitse tarttuvat taudit; HIV ja AIDS; huumeisiin liittyvät kuolemat; ylipaino ja diabetes; sydäntaudit; krooniset keuhko-ongelmat; yleinen työkyvyttömyys/invaliditeetti (general disabilities).

---

ja 50 miljoonaa ihmistä vakuttusten ulkopulella, myös köyhien vakuutusten

Vierailija
26/172 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen syntynyt USA:an ja isäni on sieltä, mutta muistot ei ole minulla järin hyvät, koska minä valitettavasti synnyin sinne huonompiosaisten puolelle elämää. Asuimme Kalliovuorten juurella olevassa trailer parkissa joka oli täynnä latinosiirtolaisia, ja huumeet ja väkivalta olivat arkipäivää. 

Ei meille niin pitänyt käydä, eikä äitini olisi tieten tahtoen niihin oloihin lähtenyt. Kun isä ja äiti tapasivat, mies oli armeijan palveluksessa ja ihan kunnon ihminen. Mutta komennukselta kerran palattuaan olikin alkoholisoitunut ja addiktoitunut huumeisiin ja siitä alkoi alamäki. Rahat meni ja lopulta miehen oma sukukin hylkäsi kun mies meni huumepäissään riehumaan vaatien rahaa niiltäkin. Lopulta kun minä olin 7 ja veljeni 5, äitini sukulaiset pelastivat meidät Suomeen, joutuivat ihan matkatkin maksamaan koska meillä ei ollut mitään rahaa, mies vei jopa ne rahatjoita äitini äiti Suomesta lähetti meidän avuksemme ja tuhlasi huumeisiin. 

Ja mulle kyllä alkoi Suomessa ihan uusi elämä. Kaupungin vuokra-asuntokin joka saatiin, oli minusta ihan käsittämättömän hieno, ja rauhallisuus ihastutti. Ei tarvinnut olla jatkuvasti varuillaan kuin saaliseläin petojen keskellä, varoa ketää tyyppejä pitää välttää ja mitä paikkoja. Ymmärrän kyllä että USA:ssa on myös se parempi puoli ja että varakkaammilla olot on erinomaiset. Mutta itse, vaikka nykyisessä ammatissani voisin saada USA:sta hyväpalkkaisen työn, en sinne halua, koska sen yhteiskunnan kääntöpuolen kokeneena en halua olla osaana epätasa-arvoista yhteiskuntaa. 

Vierailija
27/172 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 09:13"]

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 08:37"]

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 08:33"]

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 08:07"]

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 08:03"][quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 07:19"] Haha, haluatko todella paikkaan, jossa yhteiskunta ei auta sinua mahdollisissa ongelmissa yhtään? Jokainen on oman onnensa seppä vai? [/quote] Tämä ei pidä paikkaansa. Meidänkin kaupungissa on ruokapankki. Asunnottomille järjestetään yöpaikkoja, köyhien perheiden lapsille kerätään jatkuvasti jotakin ruokarahoista vaatteisiin. Peruskoulu on kaikille ilmainen, samoin terveydenhoito köyhille vaikka systeemi toimii eri tavalla kuin Suomessa. Työttömänä ei tarvitse kenenkään täällä olla se on puhtaasti omasta halusta kiinni. Joku ei tosiaan halua mennä Starbucksiin töihin jos on aiemmin tehnyt parempia hommia mutta se ei ole yhteiskunnan vaan yksilön valinta. Eikä niillä mustillakaan ihan aina niin huonot olot ole kuin antavat ymmärtää, vähän väliä ilmenee kaikenlaisia satuilutarinoita. Onhan näin isossa maassa niitäkin joilla on onnettomat lähtökohdat elämään mutta silloin avunsaanti on estetty muun kuin byrokratian voimin. Huumevanhempi kieltää menemästä kouluun ja käskee varastamaan ja kerjäämään jne. Tietty ihmisryhmä tottuu pienestä pitäen sylkemään yhteiskunnan kasvoille mutta niinhän se on Suomessakin. Tapa jolla se tuodaan esiin on erilainen. Suomessahan ei virallisten tilastojen mukaan ole ongelmia. Ei koulukiusaamista eikä syrjintää rodun tai muuten vain ulkonäön perusteella. tilastojen mukaan kaikkia kohdellaan samalla tavalla. Mutta me kaikki suomalaiset tiedämme että se ei ole totta. Emme vain halua ääneen myöntää sitä [/quote] Tutki vähän tietoa asiasta. Siellä on 50 miljoonaa ihmistä ilman terveydenhuoltoa. Ei tarpeeksi köyhiä ilmaiseen, tekevät hanttihommia. Köyhiä on paljon. Pahinta on tiedon puute. Sinäkään et ymmärrä tutkia asian todellista tilannetta

[/quote]

In 2012, 46.5 million people were living in poverty in the United States—the largest number in the 54 years the Census has measured poverty.

The poverty rate (the percentage of all people in the United States who were poor) also remained at high levels: 15% for all Americans and 21.8% for children under age 18.

Racial and ethnic minorities, women, children, and families headed by single women are particularly vulnerable to poverty and deep poverty.

---

Barriers to care:

Around 50 million people do not have health insurance. Over half of them are African Americans. (Center for American Progress 2009) Of those who are insured, at least 25 million are underinsured. They often forgo care because of high deductibles and co-pays. (Commonwealth Fund 2008) 700,000 families go bankrupt each year just by trying to pay for their health care – even though three quarters of them are insured. (Health Affairs 2006). In comparison, the five largest insurance companies made a combined profit of around $12 billion in 2009. (Department of Health and Human Services 2010) [/quote]

Obamacare?

[/quote]

Niin ja USAssa on jo vuosikymmeniä ollut hyväntekeväisyyden varassa toimivia sairaaloita ja terveyskeskuksia joissa vakuutuksettomat ovat saaneet hoitoa. Tuhannet lääkärit tekevät niissä ilmaiseksi hommia vielä normaalityönsä lisäksi. Ei onnistuisi Suomessa. Propaganda Yhdysvalloissa on todella mahtavaa. Kannattaa miettiä pitkään ja tarkasti mitä itseasiassa tulikaan luettua ja kenen kynästä se on lähtöisin, sitten kannattaa vielä tarkistaa ne faktat jotka kirjoituksesta on jätetty pois. 

Esimerkiksi sanotaan että maassa on ihmisiä jotka jäävät virallsien sairaanhoidon ulkopuolelle mutta ei sanota sanaakaan siitä että näille on kehitetty oma systeeminsä. 

[/quote]

Kuinka se systeemi toimii? Toimii niin, että hoidetaan vain pakollinen hengenpelastus.

Kuinka systeemi toimii ylipäätään? Vakuutusyhtiöt rikastuu. Yksityiset palveluntuottajat rikastuu. Rahaa terveydenhuoltoon käytetään enemmän kuin missään muualla. Ja tulos kansanterveyden kannalta surkea. surkea.

Elinajanodote matala, lapsikuolleisuus korkeampi kuin missään muussa kehittyneessä maassa maailmassa.

Kannattaa vähän katsoa asioita laajemmastakin perspektiivistä kuin omastaan. Katsoin virallisen tason tiedoista Ei kannata sulkea silmiään ja uskoa propagandaa, vaikka siellä se on äärimmäisen helppoa. Uutisoinnin taso antaa siihen kyllä hyvät mahdollisuudet siellä. (kahden vuoden asumisen kokemuksella sanon tämän)

Vierailija
28/172 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 21:17"]

Mä olen sisimmästäni niin amerikkalainen

[/quote]

Miten tämä ilmenee? Hohotat hampaat näkyen, puhut vaikka mitä ja kehut kaikkea tarkoittamatta sitä?

Vierailija
29/172 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 08:59"]

Olen itse asunut USA:ssa 2001 lahtien plus 5.5 vuotta 90 luvulla.  

Ei tama USA mikaan onnela ole ja ihmiset ovat mita ovat.

[/quote]

Niin, sinä olet kuitenkin jäänyt sinne, vaikka lähinnä listasit huonoja ominaisuuksia. Tulet todennäköisesti saamaan paljon yläpeukkuja kommentillesi, koska haukut Yhdysvaltoja. Kukaan ei välitä siitä, ettei sinun ole pakko siellä olla. Kaikkein tärkeintä on, että suhtaudut negatiivisesti. USAa saa vain haukkua.

Sen sijaan ap ja kaikki muut, jotka uskaltavat sanoa pitävänsä USAsta (ja hui sentään, leikkimielisesti haaveilevat sinne muuttamisesta) ovat typeriä haihattelijoita vaaleanpunaisine unelmineen. Mitään unelmia kun ei saa olla. Ei saa edes vahingossa sanoa mitään positiivista, ellei heti perään mainitse vähintään kahta negatiivista seikkaa, jotka kumoavat ne positiiviset. Totta kai väitetään myös, että jos sanoo yhden hyvän asian, se tarkoittaa, että ihminen luulee kaiken olevan hyvää.

Ja kaiken yllä näkyy selvästi, että suurin osa arvostelijoista ei ole itse asunut USAssa. Ap:n vuoden kokemus lytätään, sillä eihän vuodessa opi eikä tajua mitään. Sen sijaan vain Suomessa asunut kyllä tietää kaiken siitä, miten kauhea paikka USA onkaan.

Vierailija
30/172 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usa

Vierailija
31/172 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huudat ja kiljut joka paikassa tehden itsestäsi numeron?

Vierailija
32/172 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olen lomilla matkustellut eri puolilla, aina toisinaan tulee eteen paikkoja joissa just minun pitäisi saada asua.

Long Islandilla oli yksi just sellainen pikkukylä, Norjassa tunturin kupeessa sopiva paikka minulle, vanha maatila, Sveitsissä vuoren kupeessa, Skotlannin ylämaalla nummen reunassa, merinäköalalla myös. Ja Pariisissa jonkun Bulevardin varrella, Normandialaisessa kylässä, Gardajärven rannalla...

Menee tämä elämä näinkin, eri paikkoja lomilla katsellen.

Vierailija
33/172 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 21:19"]

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 21:17"]

[/quote]

Miten tämä ilmenee? Hohotat hampaat näkyen, puhut vaikka mitä ja kehut kaikkea tarkoittamatta sitä?

[/quote]

Se vain tuntuu siltä, että siellä mun kuuluisi olla. Enhän mä tietenkään voi kuin kuvitella.

ap.

Vierailija
34/172 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 21:17"]Mä olen sisimmästäni niin amerikkalainen, että yhtä kärsimysnäytelmää tämä elo täällä Suomessa. Kunpa edes pystyisi muuttamaan sinne, mutta ei. Henkinenkantti ei riitä jättämään kaikkia ihmisiä tänne.

Miten teillä, onko jotain maata, joka tuntuu ns. omalta? Tai jotain paikkaa missä haluaisitte asua, mutta ette (ainakaan vielä) voi?
[/quote]

Henkinen kantti= rahan puute...

Vierailija
35/172 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisitko halunnut poliisiksi vai?

Siellä saisit piestä ja ammuskella vailla huolta huomisesta. 

Vierailija
36/172 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin olin lapsesta noin 25-vuotiaaksi asti "amerikkalainen" ja suunnittelin sinne muuttoa yms. Nyt olen kolmikymppinen ja ihan suomalainen.

Vierailija
37/172 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän hyvin sua ap ❤ Amerikkalaiset ovat huipputyyppejä :)

Vierailija
38/172 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Musta on tuntunut samalta jo pikkutytöstä asti.

Vierailija
39/172 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 21:21"]

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 21:17"]Mä olen sisimmästäni niin amerikkalainen, että yhtä kärsimysnäytelmää tämä elo täällä Suomessa. Kunpa edes pystyisi muuttamaan sinne, mutta ei. Henkinenkantti ei riitä jättämään kaikkia ihmisiä tänne. Miten teillä, onko jotain maata, joka tuntuu ns. omalta? Tai jotain paikkaa missä haluaisitte asua, mutta ette (ainakaan vielä) voi? [/quote] Henkinen kantti= rahan puute...

[/quote]

Rahaahan nyt aina voi säästää sen verran, että alkuun pääsisi. Ja myydä omaisuutensa täällä.

ap.

Vierailija
40/172 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 21:19"][quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 21:17"]

[/quote]

[/quote]
Teet töitä vähintään 60 tuntia viikossa, vietät ehkä viikon kesälomaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kaksi