Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko alle 1v-3vuotiaalle sattua jotakin hengenvaarallista sillä välim kun aamutorkkuu aikuinen?

Vierailija
09.01.2022 |

Mulla on itellä vaivannut tää asia iha kauheesti mutta asutaan siis mun vanhempien naapurissa mun 11.1 3vuotta täyttävän tytön kaa ja vanha ongelma alkanu toistua(nyt asiaa korjannut taas) mut vanhat virheet tulee myös pintaan.
Kun tyttäreni oli alle 1v ja vähä yli 1v niin mulla oli väsyneenä tapana kun olin katellut videoita puhelimella ja chattaillut yöhön asti eli lapsi ei hereil pitänyt. Nii kun herätään tytön kas nii ottaa sohvalla ns aamuköllöttelyy yms kun mulla oli sillon isompi sohva kun odotin äidiltä viestiä naapuriin et ne on herännyt äiti ja iskä kun sillo siä syötii enemmän nii mun tyttö ryömisis iässkin touhuili lattialla ja makoilin sohvalla ja ehkä välil torkahtelin.
Olin kyllä sillee et havahduin vähä välii kurkkii mitä se tekee ja si monesti avasin silmät pelkästään siitä kun se nousi sohvaa vasten ja tuijotti mua.
Löysi välillä rikkinäisii pikku esineitä ja jotakin neuloja ja nastoja mikä si mua hirvittääkin mut hän ei ikinä laittanu kauheemmin suuhu mitää ja jos laittoi nii sylkäs tosi nopeesti pois kun tajus et ei kuulu suuhun.
Mut usein havahduin tähänkin jos sil joku nastakin kädes.
Siin olin tarkka kun alko liikkuu et jatkojohtoo ei laittais suuhun ja sen omas kämpäs otinkin ylös siltä ettei sitä laita mut nyt siis tää sama mut vaa makkaris on alkanu tulla kun tyttö isompi niin sillon aikasemmin mun porukat aamupäiväl hyökkäs tänne ja havahtu asiaan ja nyt myöhemmin vaa kerran nii et olin sängyl nii kaikkina näinä kertoina käyty läpi et niistä tää ei oo yhtää hyvä juttu.
Mustakaan tää ei oo yhtää hyvä juttu ja tuntuu et inhoon itteeni et se vaa toistunu varsinkin sillon kun tyttö pienempi vaik havahduinkin mitä tekee vaikken iha kaikkea laatikon availuja yms kuullutkaan.
Äiti tuonu esille että voi sattua jotakin ja oon sen kaa käyny monta kertaa myöhemmin läpi asiaa nii jälkäteen sanonut et ei se oo kauheen todennäköistä mut mahollista et kaukaa haettu et tapahtuis mut se ei ikinä itse laittanu mun hereil olles makuulle sekunnikskaan ettei nukaha vaik ei ole sikeeuninen.
Vaik asiaa ny oon korjannut nii varsinkin kun tyttö oli pienempi nii möröt kummittelee et jos se olis kuollut mun takia nii oonko ainoo joka näin tehny ja mitä muut on mieltä?
Huomaan ongelmaa tosiaankin ja siks muuttanut asiaa mut pelottaa jos mun rakkain olis kuollut mun takia🥺🥺

Kommentit (93)

Vierailija
21/93 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voi sattua. Siksi jo 1980-luvulla aamu-uniset vanhemmat laittoivat lapset tv:n ääreen katsomaan aamupiirrettyjä viikonloppuisin. Kun lapsi on paikallaan ja keskittyy vain katsomaan, vähenee vaara huomattavasti verrattuna mitä lapsi voi keksiä vapaasti ollessaan.

Muutoin kodista kannattaa tehdä mahdollisimman lapsiturvallinen, niin voi ottaa yleensäkin rennommin.

Vierailija
22/93 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vain voi sattua, jos pikku taapero jätetään yksin.  Ei kukaan voi sataprosenttisen varmasti sanoa, etteikö taapero voisi  vaikka löytää sohvan alta nappia, johon tukehtuu, kun pistää kaiken suuhun. Löytäisi jotain metallista, vaikka vain pussinsulkijan, ja kokeilisi sitä pistorasiaan, mistä seuraisi sähköisku.   Kompastuisi mattoon   horjuen kävellessään ja löisi  päänsä pöydän kulmaan. Herranen aika,  keksisin lisää helposti, mitä vain voi tosiaan sattua, jos huono tuuri on. Se, joka toista luulee, on lapsellisen tyhmä. Ja sitä paitsi: jos vanhempi nukkuu, niin taaperon näkökulmasta hän on yksin. Jo se tekee  lapselle turvattoman olon ja jo pelkästään sen takia niin ei voi tehdä. Nyt herätys, ihan kirjaimellisesti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
23/93 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän on pakko olla provo, ei yhdessäkään lapsiperheessä lapsi löydä satunnaisesti "neuloja ja nastoja", ja jos näin käy niin ei varmasti käy toiste.

Mutta, yleensä koti on tehty lapsille mahdollisimman turvalliseksi, vaikka tietysti aina jotain voi sattua. Henkilö, joka torkahtelee ja lapsi löytää sillä aikaa nastoja ja neuloja, tarvitsee kipeästi apua, jo eilen.

No tottakai otin ne heti pois ja pelästyin ja tällänen on esimerkki mihi havahduin

Vierailija
24/93 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi sattua, varsinkin sitten kun lapsi oppii kiipeämään yläkaapillekin. Joku 2v ikä on varmaan pahin. Vaikka se ei olisi siihen mennessä oppinut esim avaamaan ulko-ovea niin voi hyvinkin oppia juuri sinä aamuna kun vanhempi torkkuu. Mutta riskiä voi kyllä pienentää merkittävästi pitämällä kodin lapsiturvallisena, ovet turvalukittuna jne. Ja siis no, pitäähän aikuistenkin nukkua eikä kaikkia maailman riskejä vaan voi poistaa. Onhan sekin mahdollista että lapsi herää yöllä ja putoaa päälleen pinnasängystä tai ehtii muuten tehdä jotain ennen kuin vanhempi herää. Vakavammat onnettomuudet on kuitenkin onneksi tosi harvinaisia nykyään.

Vierailija
25/93 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös joku lapsi jäänyt kerran jonkun kaatuneen huonekalun alle ja kuoli, taisi olla joku Ikean tuote.

26/93 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi sattua, varsinkin sitten kun lapsi oppii kiipeämään yläkaapillekin. Joku 2v ikä on varmaan pahin. Vaikka se ei olisi siihen mennessä oppinut esim avaamaan ulko-ovea niin voi hyvinkin oppia juuri sinä aamuna kun vanhempi torkkuu. Mutta riskiä voi kyllä pienentää merkittävästi pitämällä kodin lapsiturvallisena, ovet turvalukittuna jne. Ja siis no, pitäähän aikuistenkin nukkua eikä kaikkia maailman riskejä vaan voi poistaa. Onhan sekin mahdollista että lapsi herää yöllä ja putoaa päälleen pinnasängystä tai ehtii muuten tehdä jotain ennen kuin vanhempi herää. Vakavammat onnettomuudet on kuitenkin onneksi tosi harvinaisia nykyään.

Silloin tälläsiä torkkunisia ei ollut kun hän oli se 2v

Vierailija
27/93 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehjästä pistorasiasta ei itse asiassa voi saada sähkäiskua jos molempiin reisiin ei sörkitä jotain yhtä aikaa. Siksi niissä on kaksi reikää eikä vain yhtä. Ohis

Vierailija
28/93 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on heikkolahjainen idari. Älä tee enempää lapsia noilla älynlahjoilla.

Vierailija
29/93 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä vastuutonta menoa ap:lta. Pienen lapsen kotoa ei lattioilta ym. pitäisi löytyä mitään ”nastoja tai neuloja” tai pieniä esineitä joihin voi tukehtua tai jotka voi nielaista.

Tuollaisen typerän valvomisen ilman syytä on loputtava. Ihan käsittämätöntä että surffailee yön niin ettei jaksa päivällä pysyä hereillä pientä lasta hoitamassa.

Kyllä, olet asettanut lapsesi vaaraan, äitisi on ihan oikeassa. Lapsi tarvitsee parempaa huolenpitoa ja vanhemman läsnäoloa.

Lapsi ei ole mikään nukke, kyllä silloin pitää aikuistua ja ryhdistäytyä kun lapsen tähän maailmaan tuottaa.

30/93 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehjästä pistorasiasta

ei itse asiassa voi saada sähkäiskua jos molempiin reisiin ei sörkitä jotain yhtä aikaa. Siksi niissä on kaksi reikää eikä vain yhtä. Ohis

Pistorasioille ei päässyt kun olin laittanut niin ettei pääse ja sen jatkojohdonkin olin ylös ottanut

31/93 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kyllä vastuutonta menoa ap:lta. Pienen lapsen kotoa ei lattioilta ym. pitäisi löytyä mitään ”nastoja tai neuloja” tai pieniä esineitä joihin voi tukehtua tai jotka voi nielaista.

Tuollaisen typerän valvomisen ilman syytä on loputtava. Ihan käsittämätöntä että surffailee yön niin ettei jaksa päivällä pysyä hereillä pientä lasta hoitamassa.

Kyllä, olet asettanut lapsesi vaaraan, äitisi on ihan oikeassa. Lapsi tarvitsee parempaa huolenpitoa ja vanhemman läsnäoloa.

Lapsi ei ole mikään nukke, kyllä silloin pitää aikuistua ja ryhdistäytyä kun lapsen tähän maailmaan tuottaa.

Niin no tätähän en murehtisi jatkuvasti jos jotenkin kuvittelin asian olevan ok, tarkoitus on vaan kysyä että olenko ainoa joka niin tyhmä et lähinnä ny halusin kuulla muidenkin kun lähipiirin ajatuksia

32/93 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap on heikkolahjainen idari. Älä tee enempää lapsia noilla älynlahjoilla.

Aika lähellä, tytön syntymän jälkeen mulla on todettu lievä kehitysvamma ja add-tarkkaavuushäiriö ja tälläsiä äitejä ja hyviä sellasia mulla on ystäväpiirissä et ei tee kyllä sen vajaampaa.

Mutta tää nyt ei näin paljoo mutehdittas jos ajattelisin et tää on ihan ok vaa just siks tätä kyselen koska se ei ole todellakaan ok

Vierailija
33/93 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä41389 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän on pakko olla provo, ei yhdessäkään lapsiperheessä lapsi löydä satunnaisesti "neuloja ja nastoja", ja jos näin käy niin ei varmasti käy toiste.

Mutta, yleensä koti on tehty lapsille mahdollisimman turvalliseksi, vaikka tietysti aina jotain voi sattua. Henkilö, joka torkahtelee ja lapsi löytää sillä aikaa nastoja ja neuloja, tarvitsee kipeästi apua, jo eilen.

No tottakai otin ne heti pois ja pelästyin ja tällänen on esimerkki mihi havahduin

Sinulla ei pitäisi olla tällaisia esimerkkejä (monikossa) jaettavaksi. Ei lapsen löydettävissä pitäisi olla mitään nastoja, neuloja ja rikkinäksiä esineitä (jälleen moninossa). Eikä vanhempien pitäisi valvoa yömyöhään niin ettei jaksa nousta aamulla. Toimintasi on vastuutonta ja tarvitset apua. Ja kaikki muut, jotka samaa harrastavat ja joille käy tällaista usemmin kuin kerran, tarvitsevat myös apua.

Vierailija
34/93 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä41389 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin no tätähän en murehtisi jatkuvasti jos jotenkin kuvittelin asian olevan ok, tarkoitus on vaan kysyä että olenko ainoa joka niin tyhmä et lähinnä ny halusin kuulla muidenkin kun lähipiirin ajatuksia

No en ole lähipiiriäsi ja kerron sinulle, että olet todella vastuuton. Ensinnäkin tee kotisi lapsiturvalliseksi! Tilassa, missä lapsi on, ei saa olla pieniä tavaroita lattialla, ei pikkulegoja, puhumattakaan nastoista ja neuloista. Miksi sellaisia yleensä on kenenkään lattioilla? Laita kaikkiin sähköpistokkeisiin turvatulpat!

Toiseksi, kun lapsi on noin pieni, häntä ei voi jättää vahtimatta, ei edes toisen leikki-ikäisen seuraan. Ei vanhempi voi mennä nukkumaan ja jättää lasta valvomatta. Korjaa vuorokausirytmisi, pane puhelin ja muut härpäkkeet illalla kokonaan pois toiseen huoneeseen. Kasva aikuiseksi, kun olet lapsen hankkinut.

Vierailija
35/93 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minäkin olen valvonut ihan omasta valinnastani monesti öisin liian myöhään vaikka lapset ovat meillä aina nukkuneet hyvin eivätkä öisin valvottaneet. Tottakai lapset joskus ovat voineet herätä käymään vessassa tai nähneet painajaisia, mutteivät ole mitenkään tosissaan valvottaneet, hulinoineet tai itkeneet öisin. Itse siis olen erehtynyt valvomaan senkin jälkeen kun palsta menee kiinni vaikka kaikki lapset meillä nukkuu viimeistään 21-22 mennessä. En muista kyllä kauheasti paikkailleeni huonosti nukuttuja öitä päikkäreillä vaan olen selvinnyt seuraavaan iltaan asti. Aamuisin olen kyllä voinut nukkua pitkään ja varsinkin esikoisen ja toisen kanssa pystyin vielä jotenkin jäämään sinne sänkyyn torkuttamaan ja kuuntelemaan lasten touhuja. Mitään ei kyllä koskaan sattunut. Nyt kun lapsia on kolme ja eri-ikäisiä ja koirakin niin en kyllä enää malta jäädä sänkyyn. Meteli vaan on niin kova, että en saa nukuttua enää kuitenkaan kun lapset ovat ylhäällä.

Vaikea sanoa kuinka suuressa vaarassa lapsi on ollut päikkäreilläsi. Perhetyöntekijä ei ilmeisesti ollut huolissaan silti? Ei se minustakaan ole mikään heittellejättö jos tulet olohuoneen sohvalle lapsen viereen torkkumaan. Kyllä siinä kuvittelisi olevansa kuitenkin aika hyvin perillä mitä huoneessa tapahtuu. Toki hyvä olisi sinunkin ollut nukkua yöllä eikä päivällä lapsen ollessa hereillä. Virhe oli unohtaa teräviä esineitä lapsen ulottuville. Iästäsi päätellen olet ollut n. 19-vuotias tuolloin, joten sekin voi olla vaikuttanut siihen kuinka et ole pystynyt samoihin aikoihin 20-21 mennä nukkumaan etkä vielä 23... sisäinen kello on ollut jäljessä.

Meidän lapset ovat monesti päiväkodissakin kiipeilleet yksin tikkaita ym. jo taaperoinakin ilman, että siellä on kukaan juuri silloin ollut lähelläkään kun olen hakenut lapsia kotiin. Vaikka pienten ryhmissä hoitajien vastuulla on vähemmän lapsia. Lapsia olen vienyt myös tikattavaksi vain päiväkodista, vanhempien valvonnassa ei ole sattunut mitään. Jos ei siitä podeta huonoa omaatuntoa eikä hoitajia syyllistetä niin ei mielestäni pidä noita äidin torkkujakaan jäädä vatvomaan varsinkaan kun kuinkaan ei käynyt.

Vierailija
36/93 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP:lta ja muilta vammaisilta pitäisi ottaa lapset huostaan :( Sääliksi käy pienet.

Vierailija
37/93 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä aikoinaan lapsi kiipesi lipaston ovien päälle ja sai yläkaapin kaatumaan alas, lapsi jäi osittain alle. Onneksi ei vammoja tullut. En olisi ikinä uskonut, että näin voi käydä. Eli kokemuksesta voin sanoa, että kaikkea voi sattua.

Vierailija
38/93 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typerästi toimittu kaiken kaikkiaan. Aikuisena ihmisenä sun pitäisi tajuta nukkua yöllä sen verran, että olet toimintakuntoinen lapsesi ollessa hereillä.

39/93 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä41389 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en ole lähipiiriäsi ja kerron sinulle, että olet todella vastuuton. Ensinnäkin tee kotisi lapsiturvalliseksi! Tilassa, missä lapsi on, ei saa olla pieniä tavaroita lattialla, ei pikkulegoja, puhumattakaan nastoista ja neuloista. Miksi sellaisia yleensä on kenenkään lattioilla? Laita kaikkiin sähköpistokkeisiin turvatulpat!

Toiseksi, kun lapsi on noin pieni, häntä ei voi jättää vahtimatta, ei edes toisen leikki-ikäisen seuraan. Ei vanhempi voi mennä nukkumaan ja jättää lasta valvomatta. Korjaa vuorokausirytmisi, pane puhelin ja muut härpäkkeet illalla kokonaan pois toiseen huoneeseen. Kasva aikuiseksi, kun olet lapsen hankkinut.

Pistorasioissa on turvajutut alusta asti ollut toiseksi jos luit sanoin että en nukkunut vaan havahduin mitä se tekee ja kolmanneksi sitä itekkin ihmettelin mistä ne tuli et niillä on pidetty kiinni julisteita yms muuta ja äitini asui siinä asunnossa 13-18v ja ehkä puol vuotta noin mun kaa kun olin 5v nii toki ne sit otettiin kaikki pois mutta mun jäljiltä ne ei ole

Vierailija
40/93 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole kykenevä huolehtimaan lapsestasi , tämä on totuus. Lapselle olis paras jos tekisit itsetäsi lasu: n ja pyytäisit, että lapsi pääsee sijaisperheesen. Olet todellakin toimillasi aiheittamit lapsellesi kuolemanvaaran.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kaksi