Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko mitään järkeä mennä töihin 1400 nettopalkalla, kun saan nyt tukia noin 1320-1350e/kk?

Vierailija
09.01.2022 |

Työmatkakulut siis veisivät minut miinukselle, kun matkakortti on sen verran kallis. Lisäksi menettäisin työhön aikaa 37.5h/viikko, ja matkoihin noin 1.5h/päivä. Näin Espoossa.

En vain tiedä miten saisin itseäni motivoitua....

Kommentit (141)

Vierailija
101/141 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ihraporsaat kokkarit nauraa teille jotka vuosikausia teette töitä jollain 1300 netto palkalla. Ainoastaan ne porsaat hyötyvät. Teille jää luu käteen ja ikinä ei kerry varallisuus. Nyt laukkaava inflaatio pitää huolen että kaikki rahat menee tulevaisuudessa täysin pakollisiin kuluihin.

No miksi et itse ala "omistavaan luokkaan"?  Ainoa syy on että olet liian laiska/tyhmä.

Vierailija
102/141 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työssä käyminen on aina parempi kuin työttömäksi jääminen. Kannattaa ottaa vaikka sellainenkin työpaikka, josta ei kauheasti tykkää, koska se aina parantaa mahdollisuuksia päästä niihin töihin, joihin haluaa. Työnantaja valitsee todennäköisemmin sellaisen henkilön, joka on jo työelämässä, kuin jonkun joka on vaikka viidettä vuotta työttömänä. 

Minulla on pari kaveria, jotka eivät suostuneet tekemään  muuta kuin oman alan akateemista työtä. Lopulta he päätyivät kuitenkin omaa alaa alempaan ja myös huonommin palkattuun työhön, koska jättäytyivät pitkäksi aikaa työttömiksi. No tietysti on vaikea sanoa, olisiko niin käynyt joka tapauksessa. 

Työssä käymiseen kuuluu myös tiettyjä etuja, toki työpaikasta riippuen. esim. työyhteisö, bonukset, kesä- ja joulujuhlat, ilmaisia lounaita, kuntoilu- ja liikuntaseteleitä ja muuta. 

Kesä- ja joulujuhlat, voi juku jeeeee! Työyhteisö koostuu horoskoopeista jauhavista, kyräilevistä Ailoista ja Jessicoista.

Maailma on täynnä kakkaduuneja joista ei edetä ilman lisäkoulutusta yhtään mihinkään. Piste.

Kivasti sivuutit kaikki muut pointtini, koska sulla ei taida olla niihin mitään järkevää argumenttia.

Olen itse pienipalkkaisessa sellaisessa työssä, josta ei edetä mihinkään. Mutta mulle kyllä kelpaa kulttuuri- ja liikuntasetelit ja parit ruoat/kännit vuodessa pomon laskuun. Ei ole horoskoopeista jauhavia Ailoja, vaan ihan kivoja tyyppejä. Joulukuussa saa pienen bonuksen. 

Yhtään vuotta en ole ollut työttömänä sitten vuoden 2005. Jos eteen tulisi joku työpaikka, johon haluan vaihtaa, mulla olisi edes joku mahdollisuus päästä sinne. Saisin pomolta hyvän suosituskirjeenkin. Eikä tarvitse pelätä pakollisia "kuntoutustöitä" ja turhia kursseja. Palkkaa ei leikata, jos en jaksa hakea 10 uutta työpaikkaa kuukaudessa.

Olen ihan tyytyväinen omaan tilanteeseen.

No kun sulla ei oikein ollut mitään pointteja. Jos sinulle riittää alipalkatun kokopäivätyön motivaatioksi vuositolkulla ilmainen ateria pari kertaa vuodessa ja liikuntasetelit niin ihan vapaasti. Monella muulla ei riitä. P.S. ihmisellä on yleensä ystäviä, ei siihen työyhteisöä tarvita

Tärkein pointtini oli se, että jos on pitkään työttömänä, on yhä vaikeampi saada haluamiaan työpaikkoja. Juuri tuo asenne, että minähän en pienipalkkaiseen työhön lähde, vaan istun odottelemassa jotain parempaa. Sitä parempaa ei välttämättä tule koskaan, koska työnantajat näkevät CV:stäsi, ettei ole mitään tämän hetken osaamista eikä koulutusta. Etkä voi saada suositusta jostain entisestä työpaikasta, jossa olit 10 vuotta sitten. Koko ajan mahdollisuutesi pienenevät. 

Ja minä muuten oikeasti tykkään siitä työstä. En käy töissä pelkän rahan takia. 

Nuo liikuntasetelit ja muut olivat vain esimerkkejä, mitä työnantaja saattaa tarjota. Saan 100 euroa vuodessa niitä seteleitä, joten voin vapaa-ajalla rentoutua ilmaiseksi käymällä esim. leffassa. Minulle se on tärkeää, ehkä sinulle ei, en tiedä. 

Kuulostat aika katkeralta. 

Katkera-sanan merkityksen suosittelen tarkistamaan. Se viittaa johonkin menneisyydessä olevaan, johonkin mitä on jäänyt ns. hampaankoloon kalvamaan. En ole viitannut mihinkään sellaiseen. En vain lähde suosittelemiisi duuneihin, koska useat syyt. Eikä minun tarvitse.

Okei, sinä tykkäät käydä työssä josta saa käteen muutama sata enemmän kuin työttömänä ja saat hurjat 8 euroa liikuntaetua ja parit kännit. Itse saan tuon liikuntaedun verran alle päivässä ihan palkkana.

Etkö siis ole AP? Luulin puhuvani AP:n kanssa joka ei ole työelämässä.

"Katkera" viittaa mm. siihen että työpaikan juhlat ovat kurjia, koska siellä on horoskoopeista jauhavia Ailoja ja muuta. Kuulosti siltä, että on omakohtaista kokemusta paskasta työporukasta.

Edelleen saan 100 euroa liikuntaetua vuodessa, mistä tuon 8 ongit? 

Jos sulla on paremmin palkattu työpaikka niin ole tyytyväinen hyvään onneesi, äläkä parjaa niitä joiden aloilla on huonompi palkkaus. Kyllä työssä käyminen on monelle ihan itseisarvo, eikä pelkkä rahakysymys. Ja Suomen talous ei sitä kestä, jos jäämme kaikki kotiin odottelemaan jotain parempaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/141 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkinlaista rahasummaa vastaa myös välttyminen työkkärin kuulusteluilta.

Vierailija
104/141 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloitin ilman minkäänlaista koulutusta (pelkkä lukio) työn, jossa nettopalkka 1400€. Vuoden jälkeen minulle tarjottiin ylennystä, jossa vuosipalkkaa 40k€ (täysin eri työtehtävät ja vastuu, mutta pomo ajatteli minun olevan sopiva tähän tehtävään)

Eli kannattaa

Ja tämä tapahtui herran vuonna_____? Veikkaan 1971.

Kuinkahan yleistä luulet tämän olevan?

Aloitin joulukuussa uudessa tehtävässä! Toki ennen sitä tein työt kunnolla joka ikinen päivä, yritin oma-aloitteisesti kehittyä työssä, olin joustava enkä saikuttanut. Kannattaa kokeilla

Vierailija
105/141 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenköhän tää yhteiskunta pyörisi, jos kaikki ajattelisi niin, ettei kannata mennä töihin. Ymmärrän tilanteen, jos ihminen on sairas ja työ äärimmäisen raskasta, että silloin ei kannata mennä. Mutta perusterve ihminen miettii, että meneekö töihin vai jääkö kotiin olemaan....en ymmärrä, mutta minä olenkin vanhanaikainen.

Vierailija
106/141 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syitä mennä töihin on vaikkapa eläkekertymä, mahdolliset työpaikan ihmissuhteisiin sekä normaalissa vuorokausi- ja muussa elämän rytmissä pysyminen.  Ilman työtä helposti jämähtää nurkkiinsa, syrjäytyy pikku hiljaa ja kenties masentuu.

Mutta jos on oikein kakkaduuni joka vaan risoo päivästä toiseen niin en minäkään kyllä menisi.  Etsisin toki sitten työttömänä hyvin aktiivisesti uutta duunia enkä pelkästään työkkärin avulla vaan kyselemällä suoraan firmoista, koska silloin olet ainoa hakija ja aktiivisuutta yleisesti arvostetaan.

Kyllä minä masennuin vasta kun menin töihin. Ja syrjäydyin, kun ei energia riitä vapaa-ajalla muuhun kuin nukkumiseen. Nyt sinnittelen lääkkeillä ja terapialla että jaksaisin tehdä vielä muutaman vuosikymmenen töitä. Eikä ole edes ns. kakkaduuni. Lue tuota toista ketjua työelämän kuormittavuudesta niin ymmärrät.

Sun tilanteesi on täysin eri maailmasta kuin AP:n. Mt-ongelmat on ihan hyvä syy olla työttömänä/eläkkeellä, koska tietyt sairaudet nyt ovat sellaisia, ettei oikeasti jaksa tehdä 40 h/vko töitä. Tai sitten ei jaksa tehdä mitään muuta, kuten sanoit. 

Mielelläni veroista maksaisin sulle tuet, koska olet kuitenkin yrittänyt ja sinulla on hyvä syy olla kotona. AP:n kaltaiset lusmut sen sijaan harmittavat.

Vierailija
107/141 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin puhutaan mistään järjen jättiläisistä, jos vaihtoehdot ovat 1400 töissä tai pari kymppiä vähemmän pummattuja. Ratkaisut sitten siltä osaamis- ja kokemuspohjalta.

Vierailija
108/141 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomenna pitäisi taas mennä 1700 nettopalkalla, kun kotona makaamalla saisi 1200. Aika kiikun kaakun että tuo 500 riittää motivoimaan, vaikka homma onkin rentoa ja hyvät työkaverit. Ennemmin senkin 8h tekisi jotain järkevämpää kotona.

jää sinne kotiin siten äläkä valita. Minulla sama tulot rentoa ja hyvät työkaverit. Hanki parempia töitä jos ei palkka kiinnosta.

Vierailija
109/141 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei. Mieti vaikka eläkettä, ei mitään vaikutusta eläkkeeseen tuollaisella palkalla.

Kyllä sillä vaan on. Pienestäkin työstä kertyy eläkettä koko ajan.

Tuo "ei mitään" on varmaan verrattuna johonkin isompipalkkaiseen.

Mutta tästä ketjusta jäi nyt puuttumaan joitakin olennaisia tietoja, esim. onko AP:lla oikeasti rahkeita ja koulutusta hyväpalkkaiseen työhön, vai luuleeko vaan saavansa parempaa eikä voi "alentua" pienipalkkaiseen hommaan. 

Vierailija
110/141 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jonkinlaista rahasummaa vastaa myös välttyminen työkkärin kuulusteluilta.

Niinpä, ja toimeentulotuen hakemiselta. 

Tietysti asia on niin, kuten tästä ketjustakin huomaa, että pienipalkka-aloja ei juuri arvosteta, ja jotkut parempituloiset voivat pilkatakin.

Mutta kyllä monelle ihmiselle työ on edelleen itseisarvo ja kunnia-asia, että kantaa kortensa kekoon. Ilmeisesti AP:ta kiinnostaa vain raha.

Vierailija
111/141 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäiseksi löydät varmasti lähempää työpaikan, kun kerran Espoossa asut.

Toiseksi yhteiskunnan tuilla eläviä ei arvosteta.

Kolmanneksi on varmasti kiva, kun elämässä on jotain tapahtumaa ja sosiaalisia kontakteja.

Mitä ihmeen merkitystä on jonkun porvarillisen hyypiön "arvostuksella" ?!?

Ei yhtään mitään. Vain raha on se joka mahdollistaa elämän helpottumisen. Ja jos sitä ei saa duunista sen enempää kuin kotona makaamallakaan, niin miksi lähteä tekemään täyttä työviikkoa sen sijaan että saat olla kotona rauhassa.

Nämä arvostuspuheet tulee yleensä niiltä tyypeiltä, jotka keräävät ne kermat siitä kakkaduunarin työstä. Eli saavat itse hyvää palkkaa. Tarjotkaapa tällaiselle jotakin kakkaduunia siksi, että saisivat "arvostusta" - ei tule tapahtumaan. Lisäksi nämä kuppaavat itse yhteiskuntaa erilaisin verovähennyksin sun muin, eli ovat ihan samalla tasolla tukia pumppaavien kanssa. 

Minä aloitin työt vuonna 2001. Palkka oli pieni. Nyt on vuosi 2022 ja reaalipalkka ei ole noussut juuri lainkaan. Sen sijaan esim asumisen hinta on noussut ihan hirveästi. Okei, en ole kouluttautunut, mutta ne puheet että työtä tekemällä palkka nousee on paskapuhetta. Ei nouse. Siellä alemman taulukon mukaan mennään vuodesta toiseen.

Olen laskenut, että erotus ansiosidonnaisen + asumistuen kanssa nykyiseen palkkaani olisi 300 euroa netto. Se on ihan naurettava korvaus siitä likaisesta ja raskaasta duunista verrattuna siihen, että saisin olla, ulkoilla, lueskellä ja kirjoittaa. Leikkiä koirani kanssa. Saada vähän takaisin sitä normaalia elämää ja henkistä vapautta, jota en koskaan sillä pienellä palkalla saanut. 

Siksi aion heittää tuille, "onneksi" löytyi fyysinen diagnoosi, joka estää työnteon, mutta ei ole vaarallinen eikä estä normaalia elämistä. Aion liioitella sitä loppuun saakka ja aion napata eläkkeen. Ja kun jään eläkkeelle ehkä 45-vuotiaana, en tunne siitä häpeää. Toki vakuutuslääkärit saattaa olla eri mieltä, mutta ennakkotapausten perusteella sillä diagnoosilla on menty eläkkeelle aika suurella prosentilla. 

Ja vaikka olisin klesana, aion keskittyä positiiviseen, nähdä kauniit värit, kuulla kauniin musiikin, kerrankin on aikaa siihen. Asun edullisessa aso-kämpässä Hasolla, jossa neliövuokrat on pienet. Aso-maksu on maksettu (revitty selkänahasta kun palkka oli niin pieni). 

On aika antaa olla.

Vierailija
112/141 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uusi työpaikka on paljon helpompi saada, kun olet työelämässä valmiiksi. Terveisin rekrytoija

Onhan ap:kin saamassa tuon kakkaduunin. Puhut läpiä päähäsi arvon hr-kana.

Vierailija
113/141 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäiseksi löydät varmasti lähempää työpaikan, kun kerran Espoossa asut.

Toiseksi yhteiskunnan tuilla eläviä ei arvosteta.

Kolmanneksi on varmasti kiva, kun elämässä on jotain tapahtumaa ja sosiaalisia kontakteja.

Mitä ihmeen merkitystä on jonkun porvarillisen hyypiön "arvostuksella" ?!?

Ei yhtään mitään. Vain raha on se joka mahdollistaa elämän helpottumisen. Ja jos sitä ei saa duunista sen enempää kuin kotona makaamallakaan, niin miksi lähteä tekemään täyttä työviikkoa sen sijaan että saat olla kotona rauhassa.

Nämä arvostuspuheet tulee yleensä niiltä tyypeiltä, jotka keräävät ne kermat siitä kakkaduunarin työstä. Eli saavat itse hyvää palkkaa. Tarjotkaapa tällaiselle jotakin kakkaduunia siksi, että saisivat "arvostusta" - ei tule tapahtumaan. Lisäksi nämä kuppaavat itse yhteiskuntaa erilaisin verovähennyksin sun muin, eli ovat ihan samalla tasolla tukia pumppaavien kanssa. 

Minä aloitin työt vuonna 2001. Palkka oli pieni. Nyt on vuosi 2022 ja reaalipalkka ei ole noussut juuri lainkaan. Sen sijaan esim asumisen hinta on noussut ihan hirveästi. Okei, en ole kouluttautunut, mutta ne puheet että työtä tekemällä palkka nousee on paskapuhetta. Ei nouse. Siellä alemman taulukon mukaan mennään vuodesta toiseen.

Olen laskenut, että erotus ansiosidonnaisen + asumistuen kanssa nykyiseen palkkaani olisi 300 euroa netto. Se on ihan naurettava korvaus siitä likaisesta ja raskaasta duunista verrattuna siihen, että saisin olla, ulkoilla, lueskellä ja kirjoittaa. Leikkiä koirani kanssa. Saada vähän takaisin sitä normaalia elämää ja henkistä vapautta, jota en koskaan sillä pienellä palkalla saanut. 

Siksi aion heittää tuille, "onneksi" löytyi fyysinen diagnoosi, joka estää työnteon, mutta ei ole vaarallinen eikä estä normaalia elämistä. Aion liioitella sitä loppuun saakka ja aion napata eläkkeen. Ja kun jään eläkkeelle ehkä 45-vuotiaana, en tunne siitä häpeää. Toki vakuutuslääkärit saattaa olla eri mieltä, mutta ennakkotapausten perusteella sillä diagnoosilla on menty eläkkeelle aika suurella prosentilla. 

Ja vaikka olisin klesana, aion keskittyä positiiviseen, nähdä kauniit värit, kuulla kauniin musiikin, kerrankin on aikaa siihen. Asun edullisessa aso-kämpässä Hasolla, jossa neliövuokrat on pienet. Aso-maksu on maksettu (revitty selkänahasta kun palkka oli niin pieni). 

On aika antaa olla.

Sorry, siis sairaspäivärahalle, ei ansiosidonnaiselle.

kirjoittaja

Vierailija
114/141 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska jengi tajuu et yritykset käyttää meitä silloin ku se saa meistä parhaan energian irti eli 18-40. Tän jälkeen tippuu työelämän ulkopuolelle muiden elätettäviksi ja yritykset palkkaa uusia höynäytettäviä. Menetätte kaiken siihen mennessä hankitun ja mistä on velkaa jäljellä. Silloin kannattaa ostaa vaikka frisbiegolf kiekot ja lähteä radoille. Älä masennu.

Vierailija
115/141 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ihraporsaat kokkarit nauraa teille jotka vuosikausia teette töitä jollain 1300 netto palkalla. Ainoastaan ne porsaat hyötyvät. Teille jää luu käteen ja ikinä ei kerry varallisuus. Nyt laukkaava inflaatio pitää huolen että kaikki rahat menee tulevaisuudessa täysin pakollisiin kuluihin.

No miksi et itse ala "omistavaan luokkaan"?  Ainoa syy on että olet liian laiska/tyhmä.

Älyä piisaa. Siksi en teekään töitä minipalkalla joka hyödyttää vain sitä porsasta.

Kun tarpeeksi moni ymmärtäisi saman olisi minialkkoja pakko nostaa.

Mulla o n kyllä muita tulokeinoja en vaan niitä nyt tähän laita.

Vierailija
116/141 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenköhän tää yhteiskunta pyörisi, jos kaikki ajattelisi niin, ettei kannata mennä töihin. Ymmärrän tilanteen, jos ihminen on sairas ja työ äärimmäisen raskasta, että silloin ei kannata mennä. Mutta perusterve ihminen miettii, että meneekö töihin vai jääkö kotiin olemaan....en ymmärrä, mutta minä olenkin vanhanaikainen.

No ota hyvä ihminen ns. silimä käteen ja katso noita lukuja joita on esitetty, eli töissä ollessa saa parisataa enemmän, ja ihmettele sen jälkeen uudestaan sitä miksi ajatellaan että ei kannata mennä töihin. Koska ei kannata.

Vierailija
117/141 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläke karttuu kun menee töihin. Lisäksi saat erilaista tekemistä kuin kotona. Ehkä taidot karttuvat, ne mitä työssäsi tarvitset. Uusia ihmissuhteita? Onko sinulla tavoitteita elämässäsi?

Ettekö te eläkekortti-papukaijat ikinä opi ymmärtämään, että noiden matalapalkkahommien eläkkeellä ei voiteta edes ns. takuueläkettä?

Siinähän rikot kroppasi paskahommassa, ja sitten hämmästelet kun se samassa rapussa asuva elämäntapatyötön on samansuuruisella rahalla kanssasi eläkeiässä

Etkö sinä masentaja tajua että matalapalkkainenkin voi parantaa omaa taloudellista asemaansa JOS ei ole riippuvainen tuista?

Itse olen ihan itse lisännyt omaa kuukausittaisia tulojani sijoittamalla alle 2000 e/kk nettopalkastani niin että nyt nettotuloni ovat jo yli 2000 e/kk

Jos eläisin tuilla, en olisi voinut sijoittaa.

Vierailija
118/141 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ota hyvä ihminen ns. silimä käteen ja katso noita lukuja joita on esitetty, eli töissä ollessa saa parisataa enemmän, ja ihmettele sen jälkeen uudestaan sitä miksi ajatellaan että ei kannata mennä töihin. Koska ei kannata.

Kyllä ite ottaisin mieluusti pari tonnia vuodessa lisää rahaa siitä ilosta ettei tartte kelaa pelätä.

Mut meitä on moneen junaan.

Vierailija
119/141 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska jengi tajuu et yritykset käyttää meitä silloin ku se saa meistä parhaan energian irti eli 18-40. Tän jälkeen tippuu työelämän ulkopuolelle muiden elätettäviksi ja yritykset palkkaa uusia höynäytettäviä. Menetätte kaiken siihen mennessä hankitun ja mistä on velkaa jäljellä. Silloin kannattaa ostaa vaikka frisbiegolf kiekot ja lähteä radoille. Älä masennu.

Tämä. Juuri tämä on se SUURI Huijaus minkä monet tajuavat vasta liian myöhään. Raatavat pikupalkalla ja yrittävät saada maksettua senjättivelalla hankitun kämpän ja mökin. Sitten kun nykyiset kolmikymppiset tulee ikä lähelle 50 ne heitetään pois ja pankki pakko myy kaiken omaisuuden. Mitään ei jää paitsi menetetty terveys ja elämätön elämä.

Vierailija
120/141 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä menisin mielelläni töihin jos siitä saisi 1400e.

Mutta kun ei ole niitä työpaikkoja mihin hakea.