Te joilla on toimivat aamurutiinit
Millaiset aamurutiinit teillä on? Saatteko tehtyä näitä suositeltuja meditaatioita ja aamujumppia? Jos teillä on kumppani ja/tai perhe saman katon alla, miten aamunne sovitetaan yhteen?
Kommentit (363)
Tarkennus, että kouluikäisillä lapsilla en tarkoita alakoululaisia. Vanhempi kirjoittaa nyt keväällä toivottavasti ylioppilaaksi ja nuorempi päättää peruskoulun.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeen suositeltuja meditaatioita? Nauraisin, jos jaksaisin.
Meditaatio auttaa jaksamaan, tekisi varmasti sinullekin hyvöö.
Kello soi 5.45, avaan silmät painan torkkua ja jään pötköttelemään. Joskus luen jotain, joskus katson videoita, joskus vain olen. 6.00 soi kello uudestaan, sammutan sen ja nousen. Menen aamupesulle ja puen vaatteet. 6.10 otan valmiiksi illalla tehdyn aamupalan laukkuun ja menen pukemaan ulkovaatteita. 6.15 astun ulos ovesta.
Itselläni on joustava työaika ja mieheni on yrittäjä, joten ei tarvitse herätä tiettyyn aikaan joka päivä.
Joskus aloitan työt klo. 9, joskus vasta klo. 11.
Jokapäiväisiin aamurutiineihini kuuluu tietty hampaiden ja kasvojen pesu, hiusten harjaus, meikkaus ja rauhallinen aamiainen.
Jos en mene heti aamusta töihin, saatan tehdä aamiaisen jälkeen kävelylenkin, lihaskuntotreenin tai joogata.
Minulla on iän kaiken ollut hitautta aamuisin. Aivot on unen ja valveen rajamailla pitkään. Haukottelen ja laahustan ympäri kotia. Sen hitauden takia on pakko vielä töihin lähtiessä tarkistaa, onko kaikki tarvittava tehty!
Vaikka yritän tarkistaa, että olen hommani hoitanut, minulle on käynyt vuosien varrella mm. seuraavia juttuja:
- unohdin kotiavaimet kotiin
- eväät oli töistä paluun jälkeen edelleen jääkaapin vieressä pöydällä
- työpuhelin unohtui kotiin
- työtietokone eli läppäri unohtui kotiin
- olin meikannut vain toisen silmän
- lähdin oman toimipisteen suuntaan kulkevaan bussiin, vaikka piti lähteä toiseen yksikköön sinä aamuna
- huomasin työpaikalla, että olen tullut pyjamahousuissa
Tämä n. 35v ajan ennen eläkkeelle siirtymistä:
n. klo 8 herätys
wc + hampaiden pesu
sängyn petaus
lenkkivaatteet päälle
ovesta ulos (13-15 min. heräämisestä)
juoksu töihin 20-40 min. riippuen asuinpaikasta
töissä suihku ja kahvi
lounas puolenpäivän tienoilla, sitä ennen ei siis muruakaan suuhun
Klo5 ylös. Vessaan, vaatteet, vettä. Kissalle ruokaa. Koira ja kamppeet mukaan, autoon, töihin. Perillä 5.30.
Töissä vasta aamupalat ja kahvit kun on tehty tunnin verranhommia. Koira saa puuhailla omiaan pihalla.
Mies hoitaa lasten aamut ja hoitoonkuljetukset.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on iän kaiken ollut hitautta aamuisin. Aivot on unen ja valveen rajamailla pitkään. Haukottelen ja laahustan ympäri kotia. Sen hitauden takia on pakko vielä töihin lähtiessä tarkistaa, onko kaikki tarvittava tehty!
Vaikka yritän tarkistaa, että olen hommani hoitanut, minulle on käynyt vuosien varrella mm. seuraavia juttuja:
- unohdin kotiavaimet kotiin
- eväät oli töistä paluun jälkeen edelleen jääkaapin vieressä pöydällä
- työpuhelin unohtui kotiin
- työtietokone eli läppäri unohtui kotiin
- olin meikannut vain toisen silmän
- lähdin oman toimipisteen suuntaan kulkevaan bussiin, vaikka piti lähteä toiseen yksikköön sinä aamuna
- huomasin työpaikalla, että olen tullut pyjamahousuissa
Nuo kuulostaa mulle tutuilta. Sä menit pyjamahousuissa, mä huomasin metrossa yhtäkkiä että mulla on pelkkä yötoppi takin alla. Ei rintaliivejä, ei päällyspaitaa. Oli sit pakko mennä ostamaan paita ennen töihin menoa.
Mä unohdan myös tosi usein eväät kotiin. Just tällä viikolla viimeksi nökötti rasiallinen linssipastaa pöydällä kun tulin töistä, enkä mä ollut töissä edes huomannut, että mulla olis pitänyt olla eväät. Automaationa kävin ostamassa sämpylän ja kahvin meidän kahviosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö kaikki meditoi, joogaa ja kirjoita kiitollisuuspäiväkirjaa aamuisin? Instagramin mukaan kyllä!
Lisää paineita naisille.
Onhan niitä miehiäkin jotka kirjoittaa heräävänsä viideltä, käy salilla, ottaa jääkylvyn ja sitten kirjoittaa kolme tärkeintä tavoitetta ja alkaa tehdä ne.
Ja yhteistä näille ihmisille on yleensä se, että ovat yleensä suht menestyneitä elämässään. Kunnon aamurutiinit luovat pohjan koko päivälle. Etenkin meditointia kannattaa harrastaa aamuisin, koska silloin mieli pysyy kirkkaampana koko päivän eikä stressaannu yhtä helposti esim. työkiireiden vuoksi.
Mä kanssa toisiaan suosittelen aamumeditoitia, niinä päivinä kun oon viitsinyt meditoida aamulla niin kyllä sitä jotenkin stressaa vähemmän töissäkin. Jos en aamulla ole jaksanut meditoida niin junassa työmatkalla yleensä laitan jotain meditointisoittolista Spotifysta ja hengittelen rauhallisesti.
heti herätyksen jälkeen aamulenkille 40 minuutiksi jonka jälkeen suihku ja sen jälkeen aamupala ja sit kouluun tahi töihin
Herätys 6.00
-Unipäiväkirja, Reprogram Subconcious Mind, Goal setting for the day.
-Kofeiiniton ikivääri tee ja adaptogeenejä. (Gingseng, Ruusujuuri, Cordyceps, Maca, Lakritsinjuri, citikoliini, vitamiinit..)
-Dualingo, Kirjan lukeminen ääneen, vartalon lämmittely.
-kylmä suihku ja aamu toimet.
-ulos valoisaan +20 min lenkille. Motivaatio videoita, easywayta yms positiivista kuunnellen.
-treeni päivinä punttitreeni, lepopäivänä kävelen vuoren päälle ihastelemaan auringonnousua tai lähden uimaan ja höyrysaunaan.
- treenistä palautuminen koottavalla infrapunasaunallani. Samalla +15 min meditaatio.
-Uudelleen viileään suihkuun ja ihon hoito rutiini. (Aha, Bha, retinol, c vitamiini seerumi..)
-16/8h Pätkäpaaston päättäminen terveellisellä kasvisruualla ja kirjan lukeminen netflix hömpän sijaan.
-aina aamupalan jälkeen unconditional self-acceptance/love/esteem mielikuva harjoitus.
-30 minuutin dropshipping työpäivä(emails, tilauksien täyttäminen, seurantanumerot..)
-loppupäivä vapaata nähdä kavereita ja harrastuksien parissa pyörimistä.
Hyvän aamurutiinin luominen ja pitäminen on ollut yks parhaimmista aisioista, joita olen koskaan tehnyt itselleni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö kaikki meditoi, joogaa ja kirjoita kiitollisuuspäiväkirjaa aamuisin? Instagramin mukaan kyllä!
Lisää paineita naisille.
Onhan niitä miehiäkin jotka kirjoittaa heräävänsä viideltä, käy salilla, ottaa jääkylvyn ja sitten kirjoittaa kolme tärkeintä tavoitetta ja alkaa tehdä ne.
Ja yhteistä näille ihmisille on yleensä se, että ovat yleensä suht menestyneitä elämässään. Kunnon aamurutiinit luovat pohjan koko päivälle. Etenkin meditointia kannattaa harrastaa aamuisin, koska silloin mieli pysyy kirkkaampana koko päivän eikä stressaannu yhtä helposti esim. työkiireiden vuoksi.
Mä kanssa toisiaan suosittelen aamumeditoitia, niinä päivinä kun oon viitsinyt meditoida aamulla niin kyllä sitä jotenkin stressaa vähemmän töissäkin. Jos en aamulla ole jaksanut meditoida niin junassa työmatkalla yleensä laitan jotain meditointisoittolista Spotifysta ja hengittelen rauhallisesti.
Joillekin sopii ja joillekin ei. Kävin lähes kodin vieressä aamujoogassa pari kertaa viikossa, mutta alkoi tulla niitä nukahduksia, niin en enää uskaltanut. Huippu tuli siinä kohtaa, kun aamujooga oli klo 6.45-7.30. Heräsin salista klo 8, jolloin olisi pitänyt olla Teamsissa kokouksessa. Ymmärrän sen, että joogaohjaaja antaa tilaa ja saa jäädä sinne rentoutumaan vielä jos haluaa, mutta sitä en ymmärrä, miten kukaan ei ole huomannut, että nukun enkä huvikseen silmät kiinni makuulla meditoi. Yleensä aamutunneilla oli kuitenkin aina 5-9 ihmistä minun lisäksi paikalla. Hyvin helposti minulla menee se rentoutumisen tila unitilaksi aamuisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hupaisaa luettavaa.
Miehille olennaisinta on kuvailla kuseminen ja paskalla käynti. Näillä sanoilla.Mun mies tekee kakkosesta numeron.
Ilmoittaa etukäteen, että pitää mennä vessaan, tekee sellaista vääntelehtivää liikettä. Mutta sitten ehtii valita luettavaksi kirjan ja sitten linnoittautuu vessaan vähintään vartiksi, joskus jää sinne lukemaan. Työskentelee kotona siis. Ja vessasta tullessaan ilmoittaa, että oli "tapahtumia" ja huokailee kuin rankan urheilusuorituksen jälkeen.
Minulla menee kakalla pari minuuttia.
Villi veikkaus, mutta sulla taitaa olla huomattavasti parempi ruokavalio kuin miehelläsi.
Kahdenlaisia aamuja miehen vuorotöistä jihtuen: miehen työt alkaneet klo 6 tai miehellä vapaapäivä tai iltavuoro.
Miehen aamuvuoroina:
Herään 6.30. Luen Hesaria 15 min.
Vessa, meikkaus ja edellisenä iltana valittujen vaatteiden pukeminen.
Koiralle ruoka. Oma aamupala (smoothie ja leipä)
Lapsen herätys klo 7.15.
Lapselle aamupala nenän eteen. Samoin nostan vaatteet ja hiusharja viereiselle tuolille.
Koira 20 min lenkille.
Lapsen tarvikkeiden ja vaatetuksen tarkistus.
7.50 autolla lapsen eskariin vienti ja itse töihin klo 8.10.
Mies kotona:
Herään klo 7. Vessa, meikkaus ja vaatteiden pukeminen.
Oma aamupala.
Kävellen töihin ja töissä klo 7.40.
En meditoi, juoksen yleensä aamut.
Herään yleensä klo 5.40. Pesen hampaat, käyn pikaisesti suihkussa ja kuivaan hiuksia vähän kuivaajalla. Levitän ihorasvan kaikkialle ja laitan sitten hiukset kuntoon kiireellä. Meikkaan ja sen jälkeen puen vaatteet, juon kahvia, teetä tai muuta lämmintä juomaa, koska palelee aina suihkun jälkeen. Teen eväät. Jos lapsilla pitkiä koulupäiviä, laitan heidän välipalat valmiiksi reppuun, koska muuten unohtavat.
Katson sähköpostit. Tarkistan Wilma-viestit ja laitan varusteet valmiiksi eteiseen, jos lapsilla on vaikka hiihtoa, luistelua tai uintia. Herätän kouluun lähtevät lapset usein klo 7, jos heillä koulu alkaa klo 8.30. Vien koiran ulos pissalle ja lähden siitä suoraan töihin noin klo 7.25. Olen työpaikalla klo 8, paitsi huonolla kelillä myöhemmin.
En näe mitenkään mahdolliseksi muuttaa rutiineja niin että meditoisin tai tekisin jotain ylimääräistä aamuisin.
Minun toimiva aamurituaali:
- ylös sängystä klo 5.45.
- vessaan, yleensä ulostan
- luen uutisia ja selaan nettiä
- syön mikrossa tehdyn kaurapuuron tai mysliä tai pari palaa reissumiestä
- talvella auton webasto päälle kauko-ohjauksella
- pesen hampaat ja kampaan tukan
- vaatteet päälle ja ulos. Haen postilaatikosta lehden mukaan töihin.
- lähden ajamaan kohti työpaikkaa viimeistään klo 7, jos työt alkaa kahdeksalta.
Mulla soi kello 7.47, nousen ja laitan kahvin tippumaan -> paskalle. Pojan kello soi 7.49 hän pukee ja käy vessassa, hänelle aamumurot kuppiin, oma kahvi naamariin ja kanoja syöttämään. Kun kanat on hoidettu n. 8.15, toinen muki kahvia, poika on useimmiten jo syönyt. Kahvia ei muuten kannata ottaa kanalaan mukaan kun aina se katuu tai kuppi täynnä paskaa ja pölyä. 8.33 sanon pojalle että alkaa pukea, 8.40 poika lähtee koulutaksia vastaan tien mutkaan,nyt menee itse, syksyn vielä saattelin kyytiin. Musta on luksusta että sillä alkaa aina yhdeksältä koulu, paljon armollisempaa on näin kun eskarivuonna, silloin aamut oli aina kireämpiä.
Olisi ihanaa, jos voisi herätä aikaisin, olla itsekseen ja käydä vaikka lenkillä. Meillä vaan on niin, että mun heräämisen jälkeen ei menee montaa minuuttia, kun lapset tulevat perässä. Yritetty on, mutta lopputuloksena ollaan hereillä sitten lasten kanssa vaan tosi paljon aiemmin eikä tietoakaan omasta rauhasta.
Minulla on ollut hyvin toimiva aamurutiini, mutta olen ihan kauheasti hidastunut iän myötä. Tässä on vielä reilusti yli 10 vuotta työuraa jäljellä, joten miten nämä aamut tulevat edes pysymään kasassa, jos hidastuu entisestään.
1. Herään, nousen sängystä, käyn pissalla ja pesen hampaat.
2. Venyttelen ja verryttelen kevyesti noin 5 minuuttia yöpaita päällä ja vaihdan sitten päivävaatteet. Ne minun täytyy laittaa edellisenä iltana valmiiksi, koska aina on sukat hukassa tai en löydä etsimääni paitaa, jos kiireessä alan etsiä.
3. Laitan kahvit tippumaan, joskus pilkon hedelmiä kuppiin. Kun kahvi tippuu, levitän ensin hyalyronihapposeerumin ja sen päälle päivävoiteen, laitan hiukset kuntoon.
4. Juon kahvia ja syön hedelmiä tai maustamatonta jukurttia pakastemarjoilla.
5. Laitan meikkivoidetta, vähän kajalia ja ripsiväriä ja talvella sävytettyä huulirasvaa.
6. Annan koirille aamuruuan. Vien koirat lenkille. Lenkki kestää säästä riippuen 25-35 min.
7. Laitan eväät ja puhelimet työreppuun ja lähden autolla töihin. Ajo kestää noin 40-50 min. Kesällä vähemmän, talvella pidempään.
Minulla on myös mies ja kouluikäisiä lapsia. Mies tekee vuorotyötä emmekä ole samaan aikaan lähdössä aamuisin. Koululaiset hoitavat omat aamupalansa ja lähtevät itsenäisesti kouluun. Jos oikein kovasti sataa tai on pakkasta enemmän kuin -15, vien kouluun autolla ja menen itse töihin myöhemmin.