Te joilla on toimivat aamurutiinit
Millaiset aamurutiinit teillä on? Saatteko tehtyä näitä suositeltuja meditaatioita ja aamujumppia? Jos teillä on kumppani ja/tai perhe saman katon alla, miten aamunne sovitetaan yhteen?
Kommentit (363)
Minulla on kahdenlaisia aamuja. Jos menen iltavuoroon töihin, rutiini menee näin:
Herätys klo 7, lasten herätys, jos menevät kouluun 8.15.
Talvella käyn laittamassa auton lämmitykseen.
Menen vessaan, räplään puhelinta ja odotan, tuleeko kakka. Kyllä se 80% aamuista tulee.
Laitan salivaatteet päälle ja niiden päälle ulkoiluhousut ja neulepaidan. Pakkaan kuntosalikassin ja täytän juomapullon.
Laitan lapsille aamupalan, kuten puuroa tai voileipiä. En syö itse.
Luen lehteä, pyyhin pöytiä, tyhjennän roskiksen ja muita pieniä kotitöitä
Lähden viemään lapset kouluun klo 7.55, jos heidän koulu alkaa klo 8.15
Suoraan koululta autolla salille. Juoksen tai pyöräilen 15 min. ja sen jälkeen teen laitteilla ja välineillä. Yleensä lihaskuntoa 35-40 min. Suihkuun salilla. Hiusten kuivaus.
Olen kotona viimeistään klo 9.30 ja syön aamiaista.
Menen sen jälkeen päiväunille. Vaikkei uni tulisi, pötköttelen vaikka lukien kirjaa. Jos mies on vapaapäivällä, peuhataan sängyssä. Jos hän on töissä, yleensä nukun.
Nousen ylös sängystä noin klo 11.30 ja teen lounasta. Teen lapsille myös ruuan. Joskus se on samaa kuin aikuisille, joskus eri. Syön.
Lähden autolla töihin klo 13, koska yleensä työvuoro klo 13.30-21.
- Herätys klo 6-7:15 aamusta riippuen
- Aamupissa, pesu: kädet, kasvot
- Kahvikone raksuttamaan, leipien teko + Juotava jugu
- 1-1.5h lehden lukua tabletilla + aamupala sekä työmailit, mobiilipankki jne
- Lapsen herätys
- Aamugagi, alustapesu, dödö jne
- Työkone käyntiin kotona n. 1.5-2h herätyksestä tai singahdus toimistolle (15-20min autolla)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Illalla menty nukkumaan kymmeneltä
Aamupissalle
Naaman pesu
Työvaatteet päälle
Monipuolinen aamupala
Samalla keskustelua lasten kanssa
Nettihesari
Istunto
Kävely töihinYli kolmekymppinen ei enää hikoile paljoa, eikä siistissä sisätyössä likaannu. Aikaa säästyy, kun suihkussa käy vain muutaman kerran viikossa. Venyttelyt ja punnerrukset voi hoitaa illalla.
Huh onneksi ei olla samassa työpaikassa. Työssäkäyvän ihmisen täytyy käydä päivittäin suihkussa!!!!!!!!! :O
Minäkin olen näitä lukiessani suuresti ihmetellyt eivätkö ihmiset käy aamulla suihkussa. En voisi kuvitellakaan lähteväni ihmisten ilmoille (töihin yms) ilman aamusuihkun ihanuutta. Siitähän se päivä lähtee käyntiin - sekä etätöissä että toimistolla
Se riippuu aika paljon siitä missä on töissä. Minä olen töissä navetassa, sikalassa tai kanalassa. Voin vakuuttaa, ettei siellä kukaan ala paheksuen nuuhkimaan, etten ole käynyt suihkussa kuin viimeksi kymmenisen tuntia sitten.
Sikalapäivinä käyn muutenkin suihkussa kahdesti päivässä; aamutöiden jälkeen ja iltatöiden jälkeen. Siihen kun tekis vielä amusuihkun ennen töitä, niin eihän sitä kenenkään nahka kestä.
Herätys.
Koirat ulos 25 min.
Koirille ruoka.
Hammaspesu, työvaatteet niskaan.
Pentukoira vielä pikapissille.
Töihin.
Aamiaisen syön töissä.
Mä en tee yhtään ylimääräistä asiaa aamulla.
Vaatteet ja lounaseväät katson valmiiksi jo illalla.
Vierailija kirjoitti:
Minun toimiva aamurituaali:
- ylös sängystä klo 5.45.
- vessaan, yleensä ulostan kohtuutiukkaa mustaa paskaa.
- luen uutisia ja selaan nettiä
- syön mikrossa tehdyn kaurapuuron tai mysliä tai pari palaa reissumiestä
- talvella auton webasto päälle kauko-ohjauksella
- pesen hampaat ja kampaan tukan
- vaatteet päälle ja ulos. Haen postilaatikosta lehden mukaan töihin.
- lähden ajamaan kohti työpaikkaa viimeistään klo 7, jos työt alkaa kahdeksalta.
Kello soi klo 6.00 tai 6.15, riippuu siitä, mihin aikaan pitää lähteä kuskaamaan koululaisia pysäkille (sinnekin on matkaa yli 5km).
Vaatteet päälle, vessaan, hammaspesu. Tulet puuhellaan, ja vesikattilan täyttö. Kissojen etsiminen yläkerrasta/alakerrasta. Ulkovaatteet päälle ja pihalle eläinten kanssa, koiran kanssa käydään aamulenkki postilaatikolla asti (matkaa tulee vajaa 1,5km). Takaisin kotiin, lintulautojen täyttö siemenillä, koira ja kissat sisälle.
Teevesi kiehuu, kaadan sen kuppiin ja käyn herättämässä koululaiset. Nuorimmalle teen aamupalan, muut saavat selvitä itse. Tässä vaiheessa oma tee on hautunut tarpeeksi ja teen itselleni pari voileipää. Ehdin juuri lukea lööpit puhelimella, ennenkuin täytyy lähteä aamukierrokselle (samalla ehdin tarkistaa sähköpostitkin).
Jos on ollut oikein sujuva aamu, ehdin vielä ladata takkaan puut ja sytyttää nekin ennen lähtöä pysäkille.
Tulen takaisin kotiin, kirjaudun työkoneelle ja aloitan työt.
Joka arkiaamu menee tällä tavalla näin talvisaikaan. Kesällä jää puuhellan sytyttäminen ja takan sytytys + lintulautojen täyttö väliin. Viikonloppuisin ei tarvitse herätellä ketään, eikä ole herätyskelloa soimassa. Kissat herättää vartin yli seitsemän. Muuten samat kuviot.
Herään yleensä klo 5.50.
- Käyn vessassa, pesen hampaat suihkuttelen alapään. Sitten teen alasti muutamat hengittelyt ja venytän pituutta. Puen vaatteet.
- Annan koiralle ruuan. Joskus myös on tyttären koira hoidossa, jos hänellä pitkä opiskelupäivä, mutta hän tuo koiran jo edellisiltana.
- lähden reippaalle koiralenkille noin klo 6.15 ja palaan viimeistään klo 07.00. Sateella tehdään lyhyempi lenkki, tai jos on paukkupakkaset.
- herätän perheen lukiolaisen klo 7.
- laitan meikkivoidetta ja ripsiväriä, kiedon hiukset nutturalle.
- keitän vettä ja teen teetä itselleni ja usein myös lukiolaiselle, samalla katson työpuhelimen kalenterista, mitä minulla on tänään ohjelmassa. Tämä on tosi tärkeää, koska joskus voi olla kokous tms. heti kun pääsen työpaikalle. Teen myös koulutuksia, mutta ne yleensä muistankin hyvin.
- kävelen bussipysäkille 5 minuuttia ja lähden bussiin klo 7.40.
- kävelen bussilta ruokakauppaan, josta haen päivän eväät, esim. kokoan salaatin tai ostan täytetyn patongin. Kävelen ruokakaupasta kadun yli työpaikalle. Kello on noin 8.50, kun avaan työpaikan oven. Toki jos on kokous heti klo 9, jätän eväät hakematta aamulla ja käyn hakemassa ne vasta ruokatauolla.
Mitä hyvää on aamuissani. Ensinnäkin tulee liikuttua. Ensin koiralenkillä 45 min. ja vielä pienet pätkät bussipysäkille ja päämääräpysäkiltä työpaikalle. Aamun venyttelyt ja hengittelyt tekee hyvää. Psykologisesti varmaan enemmän kuin fyysisesti.
Ja mikä hienoin asia: minulla on aikaa. Kun lapset oli pieniä, se oli kiireistä aikaa. Piti saada puettua kaksi lasta ja aina jompikumpi kiukutteli. Jos toiselle sai sujuvasti kaikki takit ja kengät ja pipot ja päiväkotirepun selkään, niin eiköhän toinen alkanut riisua ja kiukutella. Meidän lapset meni niin usein eriparisukissa, että luulivat varmaan päiväkodissa, että ollaan värisokeita. Nuorempi myös usein kiukutteli autossa kun tultiin päiväkodin pihalle. Vaistosi, että äidillä on kiire ja kokeili, kuka määrää. Ei suostunut kävelemään, joten kannoin. Ja kun lopulta sain molemmat ovesta sisään ja käsipesun kautta ryhmään, ryntäsin autoon ja lähdin ajamaan töihin. Onneksi kertaakaan ei pomo huomauttanut myöhästymisestä, olisin varmaan itkenyt. Jos työt alkoi kahdeksalta, olin hyvin usein joko varttia vaille tai sitten kymmenen minuuttia yli. Lasten kanssa aamuista ei koskaan osannut ennustaa.
Herätyskello soi 5.30, ylös kun kuulen kellon eli joskus 6-7.30 välissä.
Pissalle, kahvi tippumaan, koiran pissatus takapihalla. Kahvia soffalla nettiä selaten, tupakalle, suihkuun, toinen kuppi kahvia sekä eväiden teko. Meikkaus, hampaiden pesu ja töihin lähtö. Matka kestää 10 minsaa, ja hätinä 9 kerkeän töihin, kiire tulee.
Aamuni:
Ylös, vessa ja hampaat
kahvin keitto, vesi ja lääkkeet + vitamiinit
kahvin juonti (paljon) samalla kun selaan puhelinta tai katson koneelta jtn
pesut, vaatteet, hiukset ja meikit
säädän laukkuun kaiken tarvittavan ja ovesta ulos
Herätys, pissalle, kainalopesu+dödö, vaatteet päälle ja keittiöön. Puuro mikroon ja teevesi keittymään. Aamupalalla nettiä tai lehtien lukua hetki. Eväiden pakkaus, hampaiden harjaus, päällysvaatteet päälle ja pysäkille. Tunteroinen menee yhteensä. En kertakaikkiaan käynnisty ilman aamupuuroa, on huono olo monta tuntia jos syö muunlaisen aamupalan.
Herään kuudelta. Kahvit tippumaan, vaatteet päälle, hampaiden pesu, meikkaus.
Jos käyn suihkussa, herään varttia aiemmin. Usein kuitenkin käynyt jo illalla suihkussa.
Juon kahvit, katson työsähköpostin ja kalenterin. Syön hedelmiä tai jukurtin.
Herätän lapsen ja autan aamutoimissa, jos hän on väsynyt. Osaa itse, mutta aamuisin hidasta. Katson, että eskarireppu on kunnossa. Omaan työreppuun välipalaa mukaan.
Juon toisen kupin kahvia. Lähden viemään lasta eskariin klo 7.15. Olen työpaikalla noin klo 8.
Tänään on poikkeus, kun on etäpäivä. Olen nyt vasta lähdössä kohti eskaria, juuri toinen kupillinen kahvia menossa.
Vierailija kirjoitti:
Aamuni:
Ylös, vessa ja hampaat
kahvin keitto, vesi ja lääkkeet + vitamiinit
kahvin juonti (paljon) samalla kun selaan puhelinta tai katson koneelta jtn
pesut, vaatteet, hiukset ja meikit
säädän laukkuun kaiken tarvittavan ja ovesta ulos
Tuo oli hauska, että aamu-uni. Miten sä oikeesti siis toimit?
Mulla on myös unen puolella toiminta aamulla.
Makaan sängyssä pitkään herätyksen jälkeen, ehkä 5-15 min. Istun vessassa silmät kiinni 10 min. Juon lasin beroccaa, joskus syön viipaleen sitruunaa päästäkseni hereille. Jotain vaatetta päälle ja meikkaus noin vartti. Tunti heräämisestä olen matkalla töihin, noin tunnin ajomatka.
Mihin aikaan te ihmiset menette nukkumaan, jos jaksatte herätä virkeänä joskus 5-6 aikaan? Mulla kello soi 6.30 ja olen aivan silmät ristissä. Lapsi menee nukkumaan klo 22 mennessä, itse pääsen klo 23 mennessä sänkyyn ja ehkä 23.30 nukahdan. Ei riitä millään.
Siispä tänäkin aamuna nousin vasta 7.25. Lapsi on kipeänä, joten pystyin jatkamaan nukkumista kun ei tarvitse huolehtia häntä kouluun.
Normaalina aamuna siis
Kello soi 6.30
Torkutan 10-20 min
Vessaan
Närästyslääke veden kanssa
Kissalle ruokaa
Naamapesu ym. pesut
Paidan ja rintsikoiden pukeminen
Kahvia, aamupalaksi kaksi leipää
Lapselle aamupalaa nenän eteen
Meikkais, hiukset ponnarille
Vessaan
Housut jalkaan
Hammaspesut
Vien lapsen kouluun kahdeksaksi
Töihin, olen töissä noin 8.30
En todellakaan tiedä miten ennen selvisin päiväkotiaamuista. Siellä olin 7.30 ja pääsin töihin kasiksi. Ja lapsi oli tietysti täysin huolehdittava, nythän se hoitaa aika lailla itse itsensä. Puuh.
Koirasta haaveilen mutta ei taida tulla mitään. Miten ihmeessä jaksaisin herätä aikaisemmin, kun nytkin on vaikeaa vaikka saankin nukkua pidempään kuin moni muu. :(
Vierailija kirjoitti:
Mihin aikaan te ihmiset menette nukkumaan, jos jaksatte herätä virkeänä joskus 5-6 aikaan? Mulla kello soi 6.30 ja olen aivan silmät ristissä. Lapsi menee nukkumaan klo 22 mennessä, itse pääsen klo 23 mennessä sänkyyn ja ehkä 23.30 nukahdan. Ei riitä millään.
Siispä tänäkin aamuna nousin vasta 7.25. Lapsi on kipeänä, joten pystyin jatkamaan nukkumista kun ei tarvitse huolehtia häntä kouluun.
Normaalina aamuna siis
Kello soi 6.30
Torkutan 10-20 min
Vessaan
Kissalle ruokaa
Naamapesu ym. pesut
Vessaan
Housut jalkaan
Hammaspesut
Töihin, olen töissä noin 8.30En todellakaan tiedä miten ennen selvisin päiväkotiaamuista. Siellä olin 7.30 ja pääsin töihin kasiksi. Ja lapsi oli tietysti täysin huolehdittava, nythän se hoitaa aika lailla itse itsensä. Puuh.
Koirasta haaveilen mutta ei taida tulla mitään. Miten ihmeessä jaksaisin herätä aikaisemmin, kun nytkin on vaikeaa vaikka saankin nukkua pidempään kuin moni muu. :(
Herään 5.45 joka arkiaamu. Menen sänkyyn klo 22. Yleensä en nukahda heti ja heräilen myös yöllä.
Vierailija kirjoitti:
Normaalina aamuna siis
Kello soi 6.30
Torkutan 10-20 min
Vessaan
Kissalle ruokaa
Naamapesu ym. pesut
Vessaan
Housut jalkaan
Hammaspesut
Töihin, olen töissä noin 8.30En todellakaan tiedä miten ennen selvisin päiväkotiaamuista. Siellä olin 7.30 ja pääsin töihin kasiksi. Ja lapsi oli tietysti täysin huolehdittava, nythän se hoitaa aika lailla itse itsensä. Puuh.
Minulla alkaa työt sairaalassa klo 07.00. Siellä on pakko olla jo aiemmin, että ehtii vaihtaa työvaatteet ja hoitaa hygieniatoimet. Rapsa alkaa tasalta.
Herään klo 05. Käyn vessassa ja heti sen jälkeen ulkoilutan koiraa puoli tuntia. Syön aina aamiaista ennen lähtöä, samalla selaan nettiä. Teen eväät (jotain nopeasti syötävää, kuten voileipiä, hedelmiä ja jogurtti).
Lähden ulko-ovesta talvikelillä klo 06.00 ja kesällä klo 6.05. Olen perillä sairaalan pihassa klo 6.45.
Päiväunet kuuluu oikeastaan vakiona ohjelmaan. Tänään pääsin töistä jo yhdeltä ja tulin juuri kotiin. Vien koiran ulos ja sitten päiväunille, unta noin puoli tuntia. En osaa mennä ajoissa illalla nukkumaan monesti venyy klo 22.15-22.30 asti sänkyyn meno. Sen tietää jo, että jos uni tulee vaikka klo 23 ja aamulla herätys klo 05, on tulossa väsynyt päivä. Muuttaisin työaikaa myöhemmäksi, jos olisi mitään vaikutusvaltaa siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaalina aamuna siis
Kello soi 6.30
Torkutan 10-20 min
Vessaan
Kissalle ruokaa
Naamapesu ym. pesut
Vessaan
Housut jalkaan
Hammaspesut
Minulla alkaa työt sairaalassa klo 07.00. Siellä on pakko olla jo aiemmin, että ehtii vaihtaa työvaatteet ja hoitaa hygieniatoimet. Rapsa alkaa tasalta.
Herään klo 05. Käyn vessassa ja heti sen jälkeen ulkoilutan koiraa puoli tuntia. Syön aina aamiaista ennen lähtöä, samalla selaan nettiä. Teen eväät (jotain nopeasti syötävää, kuten voileipiä, hedelmiä ja jogurtti).
Lähden ulko-ovesta talvikelillä klo 06.00 ja kesällä klo 6.05. Olen perillä sairaalan pihassa klo 6.45.
Päiväunet kuuluu oikeastaan vakiona ohjelmaan. Tänään pääsin töistä jo yhdeltä ja tulin juuri kotiin. Vien koiran ulos ja sitten päiväunille, unta noin puoli tuntia. En osaa mennä ajoissa illalla nukkumaan monesti venyy klo 22.15-22.30 asti sänkyyn meno. Sen tietää jo, että jos uni tulee vaikka klo 23 ja aamulla herätys klo 05, on tulossa väsynyt päivä. Muuttaisin työaikaa myöhemmäksi, jos olisi mitään vaikutusvaltaa siihen.
Niin, mikähän siinä on, että sairaaloissa alkaa kova meno seitsemältä aamulla. Mihin se perustuu? Siihen aikaanko, kun maatalon omistajat lypsi lehmät viideltä?
Jouduin viimeksi sairaalaan leikkaukseen ja huomasin tuon saman, että kauhea touhotus päällä klo 7. Tulee labrakokeen ottajat ja aamiaisen valmistelu, aamulääkkeet. Kovalla äänellä huudellaan ovelta, huomenta, millainen vointi tänä aamuna. Minä nukun kotona aamuisin vähintään puoli kahdeksaan, joten yhtään ei haittaisi, jos herätys olisi sairaalassakin vasta kahdeksan jälkeen.
Illalla siellä sitten taas hiljenee. Vähän kuin paine että kaikki nukkumaan yhdeksältä. Valvon kotona yli yhteentoista ja niin tein sairaalassakin, tablettia tuijotellen.
Minulla riippuu aamun ohjelma siitä, moneltako herään. Jos herään ennen kuutta, luen lehden, paistan kananmunia pannulla, vien roskat, laitan vaatteita kaappiin, tyhjennän astianpesukoneen, teen lumityöt tai kesällä nypin rikkaruohoja. Tulee sitä hyötyliikuntaa.
Jos herään vasta seitsemän aikoihin, puen vaan vaatteet päälle, juon kahvit ja lähden töihin.
Ei ole ollut tarvetta herätyskello aamuisin moniin vuosiin, oikeastaan ei sen jälkeen kun täytin 45 v. Aamuisin vaan herää itsestään. Minulla on silti varmuuden vuoksi herätyskello soimassa 07.30. Mutta se ei siis ehdi soida, kun herään paljon ennen sitä.
Joku kysyi, moneltako me aikaisin heräävät mennään nukkumaan. Minä menen sänkyyn kymmeneltä. Joskus luen hetken ja nukahdan. Ilmeisesti uni on riittävää, jos luonnostaan herää esim. ennen kuutta virkeänä. Periaatteessa ei tarvitsisi, koska menen usein töihin vasta puoli yhdeksän maissa. Ei oikein kannata mennä aiemmin, kun työpäivä pääsääntöisesti päättyy vasta neljän ja viiden välillä.
Klo 5.50 herätys, kahvi tippumaan ja kaurapuuro hautumaan.
Juon kahvin ja luen sen aikana ja puuroa syödessä Hesaria.
Siitä aamulenkille, sen jälkeen suihkuun, vaatteet päälle, hammaspesu ja etätöihin.
Kommentteja luettuani olen hätkähtänyt onko todella suurin osa suomalaisista kahviin koukuttuneita haisuleita.
Viileä suihku aamuin illoin takaa raikkaan olon iltaisin lakanoihin putkahtaessa sekä energisen alun päivälle, poistaen tarpeen myrkyttää itseään heti ekana aamulla.
Herätys, puurolautanen jääkaapista leivinuuniin hautumaan, kahvi tippumaan, sauna päälle, vessa, hampaiden pesu, kahvi mukiin ja sen kanssa saunaan, suihku, sukiminen, lisää kahvia ja puuro huiviin, kolmas kupillinen kahvia, xylitolipurkka suuhun, pukeminen, purkka roskikseen, valmista.