Poikaystävä+syömisongelmat!
Avasin uuden keskustelun, koska vanha hävisi jonnekin. En siis löytänyt enää mistään.
Olen siis se sama 16v tyttö joka kirjoitti aikaisemmin painostani ketjun..Ajattelin avata uuden, koska tämä liittyy poikaystävääni.
Poikaystäväni tietää että minua on kiusattu koulussa ala ja ylä asteella, ja olen jostain syystä "oppinut" vihaamaan kehoani. En osaa selittää sitä, mutta tavallaan halveksun omaa kehoani ja pidän sitä arvottomana. Ikävintä tässä on se, että poikaystäväni yrittää aina kehua ja vakuuttaa että kroppani on kaunis jne. Mutta en vaan "osaa" uskoa että ne olisi totta! Haluan uskoa mutta...:/ Poikaystäväni on myös sanonut että minun pitäisi hakea apua koska pelkää että minulla on syömishäiriö. Ymmärrän poikaystäväni huolen, koska syömiseni ei ole koskaan ollut kovin normaalia..nykyään asia vaan on pahempana esillä. Vahtaan jatkuvasti kaloreita ja saatan puklata ruoan suustani ennen kuin kerkeän nielaista, koska huono omatunto iskee heti kun laitan ruokaa suuhun. Harrastukseni puolesta kuntoilen paljon, ja kuntoni on hyvä, mutta silti omasta mielestäni näytän kasalle ihraa :(
Rakastan poikaystävääni ja hän rakastaa minua, mutta tuntuu pahalta että toinen pelkää koko ajan että käynkö esim. Puklaamassa ruokaa vai syönkö ollenkaan :(
Toissapäivänä puhuin poikkiksen kanssa, ja sanoin että ei sen tarvitse katsoa tätä ja että ymmärrän jos haluaa erota. No poikkis kuitenkin sanoi että ei missään nimessä halua erota, vaan haluaa auttaa<3
Ruoka pyörii kirjaimellisesti 24/7 mielessä ja olen tullut tosi rajoittuneeksi ruokien suhteen.
En syö melkein mitään muuta kuin:
Salaattia,kasvissosekeittoa,tomaattikeittoa,kasvispullia/pihvejä, perunamuussia ja ruisleipää.
Litkin myös tosi paljon vihreää teetä..
oon yrittänyt myös oksentaa syömisen jälkeen mutta en oo onnistunu. Olen kätynyt juttelemassa asiasta, koska kaverini "käräyttivät" mut koulussa kuraattorille, joka kertoi terkkarille. Äitilleni on soitettu koulusta, mutta äiti ei nää asiassa mitään ongelmaa, joten tuntuu että kuvittelen vaan kaiken..:/
Olen siis nyt 167 cm ja 54.8 kg.
Mitenkä pääsisin tästä eteenpäin?
Kommentit (45)
Mene jonnekkin lääkäriin. Tsemppiä asian kanssa! <3
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 09:08"]Mene jonnekkin lääkäriin. Tsemppiä asian kanssa! <3
[/quote]
Kiitos, ja pitää varmaan mennä. Tuntuu vaan että asian hävettää tosi paljon..en oikein osaa selittää mutta tuntuu että muut alkaisivat vähätellä asiaa ja minusta alkaisi tuntua että valitan turhasta..-Ap
Up, haluaisin kuulla lisää neuvoja :( -Ap
Kukaan muu kuin äitisi ei vähättele ongelmaa. Hae rohkeasti apua syömishäiriöösi!
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 09:24"]Kukaan muu kuin äitisi ei vähättele ongelmaa. Hae rohkeasti apua syömishäiriöösi!
[/quote]
En tiedä onko se äitiltä vähättelyä vai eikö se vaan huomaa mitään..Oon nyt poikaystävällä yötä ja se nyt tuossa tuhisee vieressä :( Tuntuu niin pahalta ajatella että sitä huolettaa mun asiat. -Ap
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 09:30"][quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 09:24"]Kukaan muu kuin äitisi ei vähättele ongelmaa. Hae rohkeasti apua syömishäiriöösi!
[/quote]
En tiedä onko se äitiltä vähättelyä vai eikö se vaan huomaa mitään..Oon nyt poikaystävällä yötä ja se nyt tuossa tuhisee vieressä :( Tuntuu niin pahalta ajatella että sitä huolettaa mun asiat. -Ap
[/quote]
*nukkuu ja tuhisee -Ap
Käy hakemassa apua. Olet todellakin normaalipainoinen, jos et jopa laiha. Mutta mitä se haittaa, vaikka olisit jotain muuta? Koita hyväksyä itsesi sellaisena kuin olet. Toisten huutelut ovat usein kateutta, eivätkä ne ole koskaan se todellinen mielipide. Asia lähtee sinusta itsestäsi! Nyt otat vaikka Kiloklubin käyttöön ja samoin NORMAALIN ruokavalion. Rupeat syömään ihan kaikkea ja kirjaat syömisesi sinne Kiloklubiin. Näet kuinka paljon voitkaan syödä lihomatta. Tuolla linjalla et voi elää koko elämääsi, eikö?
Unohdat muiden ilkeät puheet, mitä he ovat määrittämään mitä sinä olet? Koita nähdä haukkujiesi omat vajavaisuudet; jollakin on isot korvat, iso nenä, vinot sääret, huono koulussa, huonot kotiolot tai huono kasvatus. Ja anna asian olla. Haukkujilla on usein itsellään niin huono olla, että on pakko purkaa se muihinkin!
Sinä tulet kuitenkin elämään kroppasi kanssa koko loppuelämäsi, joten suosittelen, että joko haet apua tai otat itse itsestäsi nyt vastuun! Ja mitä tulee äitiisi. Anna äidin olla välittämättä/ymmärtämättä? Minä itsenäistyin hyvin nuorena, kun vanhemmat eivät välittäneet minusta lainkaan. Mutta alun kapinoinnin jälkeen ymmärsin, että pilaan vain omaa elämääni, ei heitä kiinnosta. Siksipä päätin ryhdistäytyä ja olen pärjännyt elämässäni todella hyvin! Olen ylipainoinen ollut koko ikäni, mutta mitä sitten? Se on minun kroppani. Laihdutan sitten, kun MINUSTA tuntuu, että on sen aika ja voimia siihen. Elämässä on niin paljon muitakin hallittavia asioita kuin ulkonäkö!
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 09:51"]Käy hakemassa apua. Olet todellakin normaalipainoinen, jos et jopa laiha. Mutta mitä se haittaa, vaikka olisit jotain muuta? Koita hyväksyä itsesi sellaisena kuin olet. Toisten huutelut ovat usein kateutta, eivätkä ne ole koskaan se todellinen mielipide. Asia lähtee sinusta itsestäsi! Nyt otat vaikka Kiloklubin käyttöön ja samoin NORMAALIN ruokavalion. Rupeat syömään ihan kaikkea ja kirjaat syömisesi sinne Kiloklubiin. Näet kuinka paljon voitkaan syödä lihomatta. Tuolla linjalla et voi elää koko elämääsi, eikö?
Unohdat muiden ilkeät puheet, mitä he ovat määrittämään mitä sinä olet? Koita nähdä haukkujiesi omat vajavaisuudet; jollakin on isot korvat, iso nenä, vinot sääret, huono koulussa, huonot kotiolot tai huono kasvatus. Ja anna asian olla. Haukkujilla on usein itsellään niin huono olla, että on pakko purkaa se muihinkin!
Sinä tulet kuitenkin elämään kroppasi kanssa koko loppuelämäsi, joten suosittelen, että joko haet apua tai otat itse itsestäsi nyt vastuun! Ja mitä tulee äitiisi. Anna äidin olla välittämättä/ymmärtämättä? Minä itsenäistyin hyvin nuorena, kun vanhemmat eivät välittäneet minusta lainkaan. Mutta alun kapinoinnin jälkeen ymmärsin, että pilaan vain omaa elämääni, ei heitä kiinnosta. Siksipä päätin ryhdistäytyä ja olen pärjännyt elämässäni todella hyvin! Olen ylipainoinen ollut koko ikäni, mutta mitä sitten? Se on minun kroppani. Laihdutan sitten, kun MINUSTA tuntuu, että on sen aika ja voimia siihen. Elämässä on niin paljon muitakin hallittavia asioita kuin ulkonäkö!
[/quote]
Niin, mitä jos se kiloklubi vaan pahentaa asiaa? :( Kun heti jos nään kaloritaulukoita, tai näitä ruokataulukko juttuja niin ahdistun vaan lisää..-Ap
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 17:17"][quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 11:21"][quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 11:20"][quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 10:59"]Sinä, ap, olet kyllä rasittavin ja typerin turhaan vinkuva kakara, johon olen täällä palstalla törmännyt.
[/quote]
Ei saa olla ilkeä. Mitenkä minä sitten? Luulin, että minä ansaitsen tuon tittelin, jos joku :)
t. se 17-vuotias teini
[/quote]
Ilmeisesti sullekin tullut tälläistä kommenttia täällä palstalla? -Ap
[/quote]
Joo, välillä tuntuu, että joku googlailee mun nimimerkkiä, että pystyisi alapeukuttaa kaikki mun kommentit ja haukkuu miut, mutta en mie välitä :D
t. se 17-vuotias teini
[/quote]
Ai jaa :D Lapsellista touhua :Dd -Ap
Ei se pahenna. Koska siellä on taulukko, josta näet, että syöt sopivassa suhteessa kaikkia tarvitsemia. Kuituja, kasviksia, energiaa. Kokeile sitä, minusta tuntuu, että pahemmaksi sinun tilanteesi ei voi omin neuvoin enää mennä?
Sinne laitat rehellisesti mittasi ja kone laskee paljonko sinun pitää syödä. Siellä on vaihtoehto, että haluat pitää nykyisen painosi. Se laskee sinun energiantarpeesi ja siinä sinun pitää pysyä. Tärkeää on, että olet rehellinen niin itsellesi kuin koneelle!
Jos et löydä oikeaa ruoka-ainetta, laitat jonkin vastaavan, jossa on sama kalorimäärä jne. Sillä saat ainakin hallittua tuota syömistä ja se sanoo rehellisesti, miten sinun kuuluisi syödä!
Psykoterapiaa, jossa keskitytään kehonkuvahäiriöitten hoitoon. Ei syöminen ole ongelma, vaan käsitys itsestäsi. Rankaiset sinua kieltäytymällä hyvästä ruuasta, kontrolloit itseäsi. Hae apua heti arkena.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 10:04"]Ei se pahenna. Koska siellä on taulukko, josta näet, että syöt sopivassa suhteessa kaikkia tarvitsemia. Kuituja, kasviksia, energiaa. Kokeile sitä, minusta tuntuu, että pahemmaksi sinun tilanteesi ei voi omin neuvoin enää mennä?
Sinne laitat rehellisesti mittasi ja kone laskee paljonko sinun pitää syödä. Siellä on vaihtoehto, että haluat pitää nykyisen painosi. Se laskee sinun energiantarpeesi ja siinä sinun pitää pysyä. Tärkeää on, että olet rehellinen niin itsellesi kuin koneelle!
Jos et löydä oikeaa ruoka-ainetta, laitat jonkin vastaavan, jossa on sama kalorimäärä jne. Sillä saat ainakin hallittua tuota syömistä ja se sanoo rehellisesti, miten sinun kuuluisi syödä!
[/quote]
Okei, mä käyn kattomassa sen kiloklubin :) Huolettaa vaan että jos tulen ihan neuroottiseksi sen takia. -Ap
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 10:04"]Psykoterapiaa, jossa keskitytään kehonkuvahäiriöitten hoitoon. Ei syöminen ole ongelma, vaan käsitys itsestäsi. Rankaiset sinua kieltäytymällä hyvästä ruuasta, kontrolloit itseäsi. Hae apua heti arkena.
[/quote]
Mistä sitä psykoterapiaa saisi? Tai siis kun asun pikku paikkakunnalla niin..-Ap
Jos sinusta rupeaa tuntumaan, että se kiloklubi aiheuttaa sulle neurooseja, lopetat sitten sen! Nyt vaan oikeasti tartut itse toimeen! Mutta siitä voi olla sinulle hyötyä, että kirjaat niitä syömisiä sinne, koska sieltä voi tulostaa ruokapäiväkirjan ja voit viedä sen vaikka lääkärille, jos tarvitset apua! Sinulla on sitten näyttää, miten vääristynyt ruokavaliosi sitten on!
Ja muista merkitä se liikuntasikin sinne! Huomaat myös kuinka paljon enemmän tarvitse energiaa, jotta jaksat treenata ja KEHITYT!
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 10:13"]Jos sinusta rupeaa tuntumaan, että se kiloklubi aiheuttaa sulle neurooseja, lopetat sitten sen! Nyt vaan oikeasti tartut itse toimeen! Mutta siitä voi olla sinulle hyötyä, että kirjaat niitä syömisiä sinne, koska sieltä voi tulostaa ruokapäiväkirjan ja voit viedä sen vaikka lääkärille, jos tarvitset apua! Sinulla on sitten näyttää, miten vääristynyt ruokavaliosi sitten on!
Ja muista merkitä se liikuntasikin sinne! Huomaat myös kuinka paljon enemmän tarvitse energiaa, jotta jaksat treenata ja KEHITYT!
[/quote]
Okei, mä menen sinne kiloklubiin. -Ap
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 10:22"][quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 10:13"]Jos sinusta rupeaa tuntumaan, että se kiloklubi aiheuttaa sulle neurooseja, lopetat sitten sen! Nyt vaan oikeasti tartut itse toimeen! Mutta siitä voi olla sinulle hyötyä, että kirjaat niitä syömisiä sinne, koska sieltä voi tulostaa ruokapäiväkirjan ja voit viedä sen vaikka lääkärille, jos tarvitset apua! Sinulla on sitten näyttää, miten vääristynyt ruokavaliosi sitten on!
[/quote]
Okei, mä menen sinne kiloklubiin. -Ap
[/quote]
Pitäiskö sanoo siitä vaikka poikkikselle että JOS musta tulee ihan pakkomielteinen..? -Ap
Ap, sun ruokavaliosta taitaa puuttua proteiinit ja kalsium, ainakin nuo. On ihan hyvä, että syöt kasvisruokaa, mutta muista syödä papuja, linssejä, raejuusto, juustoja ja maitotuotteita + kananmunaa. Jos et saa oikein mistään proteiinia (ruisleivästä taidat nyt saada kaiken proteiinisi), niin muutaman vuoden päästä olet todella huonossa kunnossa. Kalsiumin puute taas katkoo luusi kun olet vanhempi.
Painosi ei onneksi (vielä) ole liian alhainen.
En tiedä tuosta kiloklubista, se tosiaan ehkä vain korostaa sinun ongelmaasi. Olisi parempi, jos et ajattelisi kaloreita ym. ollenkaan.
Menepä ihan tavalliselle lääkärille ja kerro ongelmastasi. Voit pyytää että pääsisit ravitsemusterapeutille ja psyk.sairaanhoitajalle. Heidän kanssaan voisit miettiä mikä on sinulle hyvä juttu nyt.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 10:30"]Ap, sun ruokavaliosta taitaa puuttua proteiinit ja kalsium, ainakin nuo. On ihan hyvä, että syöt kasvisruokaa, mutta muista syödä papuja, linssejä, raejuusto, juustoja ja maitotuotteita + kananmunaa. Jos et saa oikein mistään proteiinia (ruisleivästä taidat nyt saada kaiken proteiinisi), niin muutaman vuoden päästä olet todella huonossa kunnossa. Kalsiumin puute taas katkoo luusi kun olet vanhempi.
Painosi ei onneksi (vielä) ole liian alhainen.
En tiedä tuosta kiloklubista, se tosiaan ehkä vain korostaa sinun ongelmaasi. Olisi parempi, jos et ajattelisi kaloreita ym. ollenkaan.
Menepä ihan tavalliselle lääkärille ja kerro ongelmastasi. Voit pyytää että pääsisit ravitsemusterapeutille ja psyk.sairaanhoitajalle. Heidän kanssaan voisit miettiä mikä on sinulle hyvä juttu nyt.
[/quote]
Mä syön kananmunia välillä, ja jauhenlihaakin syön välillä. Mutta kun mikään ei meinaa mennä alas niin voi olla että on puute vaikka mistä..-Ap
En missään nimessä suosittele "kiloklubeja", olet vielä pituutta kasvava tyttö. Ongelmasi liittyvät melko varmasti myös naiseksi kasvamisen kiperään tilanteeseen, jonka meidän naisten on kaikkien joskus mentävä läpi. Ruokaneuvonnasta ei ole siihen mitään apua.
Lääkärissäkäyntiä ei tarvitse pelätä. Ongelmasi on kovin yleinen ja hoitohenkilökunta hyvin ymmärtäväistä. Et todellakaan ole ainoa! Koululääkäri ohjaa sinut oikeaan suuntaa. Nuorten psykologit auttavat ongelmaasi. Ongelmasi käsittely on heille tuttua. Älä siis pelkää, mene juttelemaan kouluterkkarille uudestaan, saat ajan koululääkärille. Kesäaikana ota yhteys terveyskeskuksen ajanvaraukseen ja kerro suoraan ongelmastasi.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 11:21"][quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 11:20"][quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 10:59"]Sinä, ap, olet kyllä rasittavin ja typerin turhaan vinkuva kakara, johon olen täällä palstalla törmännyt.
[/quote]
Ei saa olla ilkeä. Mitenkä minä sitten? Luulin, että minä ansaitsen tuon tittelin, jos joku :)
t. se 17-vuotias teini
[/quote]
Ilmeisesti sullekin tullut tälläistä kommenttia täällä palstalla? -Ap
[/quote]
Joo, välillä tuntuu, että joku googlailee mun nimimerkkiä, että pystyisi alapeukuttaa kaikki mun kommentit ja haukkuu miut, mutta en mie välitä :D
t. se 17-vuotias teini