Poikaystävä+syömisongelmat!
Avasin uuden keskustelun, koska vanha hävisi jonnekin. En siis löytänyt enää mistään.
Olen siis se sama 16v tyttö joka kirjoitti aikaisemmin painostani ketjun..Ajattelin avata uuden, koska tämä liittyy poikaystävääni.
Poikaystäväni tietää että minua on kiusattu koulussa ala ja ylä asteella, ja olen jostain syystä "oppinut" vihaamaan kehoani. En osaa selittää sitä, mutta tavallaan halveksun omaa kehoani ja pidän sitä arvottomana. Ikävintä tässä on se, että poikaystäväni yrittää aina kehua ja vakuuttaa että kroppani on kaunis jne. Mutta en vaan "osaa" uskoa että ne olisi totta! Haluan uskoa mutta...:/ Poikaystäväni on myös sanonut että minun pitäisi hakea apua koska pelkää että minulla on syömishäiriö. Ymmärrän poikaystäväni huolen, koska syömiseni ei ole koskaan ollut kovin normaalia..nykyään asia vaan on pahempana esillä. Vahtaan jatkuvasti kaloreita ja saatan puklata ruoan suustani ennen kuin kerkeän nielaista, koska huono omatunto iskee heti kun laitan ruokaa suuhun. Harrastukseni puolesta kuntoilen paljon, ja kuntoni on hyvä, mutta silti omasta mielestäni näytän kasalle ihraa :(
Rakastan poikaystävääni ja hän rakastaa minua, mutta tuntuu pahalta että toinen pelkää koko ajan että käynkö esim. Puklaamassa ruokaa vai syönkö ollenkaan :(
Toissapäivänä puhuin poikkiksen kanssa, ja sanoin että ei sen tarvitse katsoa tätä ja että ymmärrän jos haluaa erota. No poikkis kuitenkin sanoi että ei missään nimessä halua erota, vaan haluaa auttaa<3
Ruoka pyörii kirjaimellisesti 24/7 mielessä ja olen tullut tosi rajoittuneeksi ruokien suhteen.
En syö melkein mitään muuta kuin:
Salaattia,kasvissosekeittoa,tomaattikeittoa,kasvispullia/pihvejä, perunamuussia ja ruisleipää.
Litkin myös tosi paljon vihreää teetä..
oon yrittänyt myös oksentaa syömisen jälkeen mutta en oo onnistunu. Olen kätynyt juttelemassa asiasta, koska kaverini "käräyttivät" mut koulussa kuraattorille, joka kertoi terkkarille. Äitilleni on soitettu koulusta, mutta äiti ei nää asiassa mitään ongelmaa, joten tuntuu että kuvittelen vaan kaiken..:/
Olen siis nyt 167 cm ja 54.8 kg.
Mitenkä pääsisin tästä eteenpäin?
Kommentit (45)
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 10:40"]En missään nimessä suosittele "kiloklubeja", olet vielä pituutta kasvava tyttö. Ongelmasi liittyvät melko varmasti myös naiseksi kasvamisen kiperään tilanteeseen, jonka meidän naisten on kaikkien joskus mentävä läpi. Ruokaneuvonnasta ei ole siihen mitään apua.
Lääkärissäkäyntiä ei tarvitse pelätä. Ongelmasi on kovin yleinen ja hoitohenkilökunta hyvin ymmärtäväistä. Et todellakaan ole ainoa! Koululääkäri ohjaa sinut oikeaan suuntaa. Nuorten psykologit auttavat ongelmaasi. Ongelmasi käsittely on heille tuttua. Älä siis pelkää, mene juttelemaan kouluterkkarille uudestaan, saat ajan koululääkärille. Kesäaikana ota yhteys terveyskeskuksen ajanvaraukseen ja kerro suoraan ongelmastasi.
[/quote]
Oon vaan yhdeltä kaverilta kuullu että ne lääkärit suhtautuu tosi tympeästi syömishäiriöisiin ja ovat ilkeitä..-Ap
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 10:08"]
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 10:04"]Psykoterapiaa, jossa keskitytään kehonkuvahäiriöitten hoitoon. Ei syöminen ole ongelma, vaan käsitys itsestäsi. Rankaiset sinua kieltäytymällä hyvästä ruuasta, kontrolloit itseäsi. Hae apua heti arkena. [/quote] Mistä sitä psykoterapiaa saisi? Tai siis kun asun pikku paikkakunnalla niin..-Ap
[/quote]
Lähes joka kaupungissa on tarjolla psykoterapiaa ja kuntien terveysasemat hankkivat sitä ostopalveluina. Terapeutit ovat erikoistuneet usein jollekin alueelle esim. kognitiivinen terapia, käyttäytymistieteet ja osalla sitten tuota kehonhäiriötiloja korjaavaa terapiaa. Ota puhelu terveysasemalle tai mielenterveystoimistoon. Sieltä antavat ajan tai ohjaavat eteen päin. Toivon, että tulet autetuksi.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 10:43"]Kannattaa hakea apua ajoissa ettei käy kuin siskolleni joka oli pahimpaan aikaan 41kiloa ja pituudeltaan hän on 171cm hän oli jatkuvasti surullinen ja masentunut ja hiuksiä lähti puolet päästä ja kynnet lohkesivat ja hampaat kärsivät ja ovat edelleen huonot ...hän oli eka normaali painoinen ja sitten alkoi kalorien laskenta ja lopuksi oksentaminen 2x viikossa ja sitten alkoi oksentaminen päivittäin ja kaikkea ikävää :( häntäkin on kiusattu ja traumat jäi . Nyt käy psykoterapiaa ja pääsi juuri klinikalta ja painaa nyt 52kiloa mikä on mielestäni vieläkin vähän mutta näyttää jo terveemmältä ja toivon että saisi vielä vähän kiloja lisää :) käy ensin juttelemassa ammattilaisen kanssa ja ne sitten kertoo miten kannattaa jatkaa :)
[/quote]
Ikävä kuulla tuo siskostasi :( Toivottavasti asiat alkaa mennä paremmin. -Ap
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 10:45"][quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 10:40"]En missään nimessä suosittele "kiloklubeja", olet vielä pituutta kasvava tyttö. Ongelmasi liittyvät melko varmasti myös naiseksi kasvamisen kiperään tilanteeseen, jonka meidän naisten on kaikkien joskus mentävä läpi. Ruokaneuvonnasta ei ole siihen mitään apua.
Lääkärissäkäyntiä ei tarvitse pelätä. Ongelmasi on kovin yleinen ja hoitohenkilökunta hyvin ymmärtäväistä. Et todellakaan ole ainoa! Koululääkäri ohjaa sinut oikeaan suuntaa. Nuorten psykologit auttavat ongelmaasi. Ongelmasi käsittely on heille tuttua. Älä siis pelkää, mene juttelemaan kouluterkkarille uudestaan, saat ajan koululääkärille. Kesäaikana ota yhteys terveyskeskuksen ajanvaraukseen ja kerro suoraan ongelmastasi.
[/quote]
Oon vaan yhdeltä kaverilta kuullu että ne lääkärit suhtautuu tosi tympeästi syömishäiriöisiin ja ovat ilkeitä..-Ap
[/quote]
Ja mun ei siis kannata mennä sinne kiloklubiin? Oon nyt vähän sekasin kun joku sanoo joo ja joku sanoo ei :o -Ap
http://m.vauva.fi/mobiilikeskustelut/index.html#!/kategoria/2/ketju/4458673/poikaystavasta/sivu/1 Tässä se ketju.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 10:57"]http://m.vauva.fi/mobiilikeskustelut/index.html#!/kategoria/2/ketju/4458673/poikaystavasta/sivu/1 Tässä se ketju.
[/quote]
Mitenkä en löytäny sitä :o -Ap
Lääkäri ei ole ammattitaitoinen, jos suhtautuu asiaan vähättelevästi. Kyse on sinun terveydestäsi ja ongelma on sitä helpompi hoitaa, mitä pikimmin siihen tartutaan. Syli ry on syömishäiriöisten oma yhdistys ja sieltä saa tietoa, myös äitisi voi käydä tutkimassa nettisivuja.
Tyttärelläni on samantyyppinen ongelma. Lääkärit ovat ottaneet asian tosissaan, olleet mukavia. Ota poikaystäväsi lääkärille mukaan, jos äitisi suhtautuminen on nuivaa.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 10:59"]Sinä, ap, olet kyllä rasittavin ja typerin turhaan vinkuva kakara, johon olen täällä palstalla törmännyt.
[/quote]
:'( no anteeks kun ahdistaa. Ja just sinunlaisten takia en meinaa uskaltaa puhua kellekkään! Itsetuhoisuus vaan pahenee :(..Ap
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 11:02"]Lääkäri ei ole ammattitaitoinen, jos suhtautuu asiaan vähättelevästi. Kyse on sinun terveydestäsi ja ongelma on sitä helpompi hoitaa, mitä pikimmin siihen tartutaan. Syli ry on syömishäiriöisten oma yhdistys ja sieltä saa tietoa, myös äitisi voi käydä tutkimassa nettisivuja.
Tyttärelläni on samantyyppinen ongelma. Lääkärit ovat ottaneet asian tosissaan, olleet mukavia. Ota poikaystäväsi lääkärille mukaan, jos äitisi suhtautuminen on nuivaa.
[/quote]
Okei, mä käyn tutkimassa niitä nettisivuja, ja menen sinne lääkärille kunhan vaan uskallan..-Ap
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 10:59"]
Sinä, ap, olet kyllä rasittavin ja typerin turhaan vinkuva kakara, johon olen täällä palstalla törmännyt.
[/quote]
Älä Ap. välitä! Joku on herännyt pahassa krapulassa, törkeetä käytöstä!
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 11:07"][quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 10:59"]
Sinä, ap, olet kyllä rasittavin ja typerin turhaan vinkuva kakara, johon olen täällä palstalla törmännyt.
[/quote]
Älä Ap. välitä! Joku on herännyt pahassa krapulassa, törkeetä käytöstä!
[/quote]
Tuntuu pahalta kun klko ajan tuntuu vaan enemmän että valitan turhasta :'( -Ap
Älä nyt mene mihinkään kiloklubiin! Oikeasti, itse syömishäiriöstä ikäisenäsi kärsineenä uskon että se pahentaa asiaa. Olen saman pituinen kuin sinä ja syömishäiriöni (ortoreksia, myöhemmin bulimia) aikoihin saman painoinen ja aivan todella hoikka olin tuolloin eli olet varmasti sinäkin. tiedän miltä tuntuu nähdä itsensä isompana mitä on, mutta lupaan että sun on mahdollista päästä yli tuosta :)
Mene lääkäriin jotta saat apua. En kadu elämässäni mitään muuta kuin niitä muutamaa vuotta jolloin mietin vain ruokaa, liikuntaa, itseinhoa ja kaloreita. läheisen ihmisen viimeisillä syntymäpäiville en syönyt kakkua ja kaikkinä juhlapyhinä kun muilla oli ihanaa ruokaa olin jollain dieetillä. Ammattitaitoinen lääkäri ei ole ilkeä sua kohtaan! Onnellisuus on asia jonka takia kannattaa kerätä rohkeutta ja pyytää apua. Syömishäiriö on osa identiteettiä, tiedän mutta terveenä onnellisuus ja positiivisuus korvaavat sen. Oikeasti välittävä poikaystävä tukee sua, älä väheksy itseäsi sen suhteen. Hän haluaa auttaa sua myös, joten ota sekin apua vastaan :) joskus silläkin on parantumisessa iso merkitys kun joku hyväksyy sut 100%:sti sellaisena kun olet! Tsemppiä AP ja kaikkea hyvää tulevaan <3 sulla on paljon ihania asioita edessäsi!
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 11:10"]Älä nyt mene mihinkään kiloklubiin! Oikeasti, itse syömishäiriöstä ikäisenäsi kärsineenä uskon että se pahentaa asiaa. Olen saman pituinen kuin sinä ja syömishäiriöni (ortoreksia, myöhemmin bulimia) aikoihin saman painoinen ja aivan todella hoikka olin tuolloin eli olet varmasti sinäkin. tiedän miltä tuntuu nähdä itsensä isompana mitä on, mutta lupaan että sun on mahdollista päästä yli tuosta :)
Mene lääkäriin jotta saat apua. En kadu elämässäni mitään muuta kuin niitä muutamaa vuotta jolloin mietin vain ruokaa, liikuntaa, itseinhoa ja kaloreita. läheisen ihmisen viimeisillä syntymäpäiville en syönyt kakkua ja kaikkinä juhlapyhinä kun muilla oli ihanaa ruokaa olin jollain dieetillä. Ammattitaitoinen lääkäri ei ole ilkeä sua kohtaan! Onnellisuus on asia jonka takia kannattaa kerätä rohkeutta ja pyytää apua. Syömishäiriö on osa identiteettiä, tiedän mutta terveenä onnellisuus ja positiivisuus korvaavat sen. Oikeasti välittävä poikaystävä tukee sua, älä väheksy itseäsi sen suhteen. Hän haluaa auttaa sua myös, joten ota sekin apua vastaan :) joskus silläkin on parantumisessa iso merkitys kun joku hyväksyy sut 100%:sti sellaisena kun olet! Tsemppiä AP ja kaikkea hyvää tulevaan <3 sulla on paljon ihania asioita edessäsi!
[/quote]
Kiitos :) Ja joo en mene sinne kiloklubiin, sanoin nimittäin poikkikselleni siitä niin sekin sanoi että ei kuulosta kovin hyvälle idealle. -Ap
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 10:59"]Sinä, ap, olet kyllä rasittavin ja typerin turhaan vinkuva kakara, johon olen täällä palstalla törmännyt.
[/quote]
Ei saa olla ilkeä. Mitenkä minä sitten? Luulin, että minä ansaitsen tuon tittelin, jos joku :)
t. se 17-vuotias teini
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 11:20"][quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 10:59"]Sinä, ap, olet kyllä rasittavin ja typerin turhaan vinkuva kakara, johon olen täällä palstalla törmännyt.
[/quote]
Ei saa olla ilkeä. Mitenkä minä sitten? Luulin, että minä ansaitsen tuon tittelin, jos joku :)
t. se 17-vuotias teini
[/quote]
Ilmeisesti sullekin tullut tälläistä kommenttia täällä palstalla? -Ap
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 10:04"]Ei se pahenna. Koska siellä on taulukko, josta näet, että syöt sopivassa suhteessa kaikkia tarvitsemia. Kuituja, kasviksia, energiaa. Kokeile sitä, minusta tuntuu, että pahemmaksi sinun tilanteesi ei voi omin neuvoin enää mennä?
Sinne laitat rehellisesti mittasi ja kone laskee paljonko sinun pitää syödä. Siellä on vaihtoehto, että haluat pitää nykyisen painosi. Se laskee sinun energiantarpeesi ja siinä sinun pitää pysyä. Tärkeää on, että olet rehellinen niin itsellesi kuin koneelle!
Jos et löydä oikeaa ruoka-ainetta, laitat jonkin vastaavan, jossa on sama kalorimäärä jne. Sillä saat ainakin hallittua tuota syömistä ja se sanoo rehellisesti, miten sinun kuuluisi syödä!
[/quote]
Minulla nuo tuollaiset sivut vain pahensi syömishäiriötä, kun yritin niiden avulla syödä entistä vähemmän. Mitkään kalorilaskurit ei sovi syömishäiriöisille itsehoidoksi.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 11:25"][quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 10:04"]Ei se pahenna. Koska siellä on taulukko, josta näet, että syöt sopivassa suhteessa kaikkia tarvitsemia. Kuituja, kasviksia, energiaa. Kokeile sitä, minusta tuntuu, että pahemmaksi sinun tilanteesi ei voi omin neuvoin enää mennä?
Sinne laitat rehellisesti mittasi ja kone laskee paljonko sinun pitää syödä. Siellä on vaihtoehto, että haluat pitää nykyisen painosi. Se laskee sinun energiantarpeesi ja siinä sinun pitää pysyä. Tärkeää on, että olet rehellinen niin itsellesi kuin koneelle!
Jos et löydä oikeaa ruoka-ainetta, laitat jonkin vastaavan, jossa on sama kalorimäärä jne. Sillä saat ainakin hallittua tuota syömistä ja se sanoo rehellisesti, miten sinun kuuluisi syödä!
[/quote]
Minulla nuo tuollaiset sivut vain pahensi syömishäiriötä, kun yritin niiden avulla syödä entistä vähemmän. Mitkään kalorilaskurit ei sovi syömishäiriöisille itsehoidoksi.
[/quote]
Tuota minäkin ajattelen. Ei voi olla hyväksi.
Tuon ruokalistan perusteella näyttää että saat liian vähän ainakin proteiinia, A-vitamiinia ja B12-vitamiinia.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 11:32"]Tuon ruokalistan perusteella näyttää että saat liian vähän ainakin proteiinia, A-vitamiinia ja B12-vitamiinia.
[/quote]
Oon ottanut joka aamu vitamiini poretabletin, koska se pitää nälkää ja sit seuraavan kerran syön jossain 15.00 päivällä. Joten periaatteessa saan kaikki vitamiinit siitä.-Ap
Kannattaa hakea apua ajoissa ettei käy kuin siskolleni joka oli pahimpaan aikaan 41kiloa ja pituudeltaan hän on 171cm hän oli jatkuvasti surullinen ja masentunut ja hiuksiä lähti puolet päästä ja kynnet lohkesivat ja hampaat kärsivät ja ovat edelleen huonot ...hän oli eka normaali painoinen ja sitten alkoi kalorien laskenta ja lopuksi oksentaminen 2x viikossa ja sitten alkoi oksentaminen päivittäin ja kaikkea ikävää :( häntäkin on kiusattu ja traumat jäi . Nyt käy psykoterapiaa ja pääsi juuri klinikalta ja painaa nyt 52kiloa mikä on mielestäni vieläkin vähän mutta näyttää jo terveemmältä ja toivon että saisi vielä vähän kiloja lisää :) käy ensin juttelemassa ammattilaisen kanssa ja ne sitten kertoo miten kannattaa jatkaa :)