Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eilen ravintolassa, käsitys vegeruoasta?

Vierailija
30.04.2015 |

Seurueen kanssa käytiin syömässä ja olin etukäteen pyytänyt kasvisruokaa. Sain paistettua lohta, voikermakastiketta ja pari parsaa :) Millainen kasvis lohi mielestänne on?

Kommentit (241)

Vierailija
181/241 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh mikä nirppanokka jos ei lohi kelpaa ja vielä kun ei itse ole täsmentänyt että myöskään kala ei kelpaa. Tuollainen huonostikasvatettu primadonna saisi kyllä minun ravintolaani porttikiellon. 

Vierailija
182/241 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 03:37"]

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 22:11"]

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 21:51"]

Oikeasti, käsittämätöntä käytöstä ihmisiltä. Jos haluan syödä hyvää kalaa, menen kalaruoasta kuuluisan ravintolaan. Jos haluan hyvän pihvin, menen pihviravintolaan. Mitä vitun maailman napoja nämä purjonpupeltajat ovat kuvitellessaan että kun heidän korkeutensa suvaitsee raahata sen huonosti tippaavan perseensä sinne ravitsemuslaitoksen pöydän äärelle niin siellä pitäisi alkaa menyytä sorvaamaan uusiksi häntä varten?

Virlä kerran, oikein hitaasti. Jos. Haluatte. Syödä. Kasvisruokaa. Menkää. Kasvisravintolaan. 

[/quote]

Lap-si-kul-ta, meistä kaikki eivät asu paikassa, jossa tuo valinta on mahdollinen. Matkaillessani teen toki noin, mutta arkena pienellä kotipaikkakunnallani on viisi paikkaa, jotka tarjoavat a'la cartea iltaisin, lounaspaikkoja ja pizzapaikkoja tietysti myös, mutta kun noita käytän ja mielelläni, että ruokailijoita heillä riittää, niin kyllä uskallan esittää toiveeni, että saanko jotain näillä rajoitteilla.

[/quote]

Kultaseni ei ole vaikeata pitää varastossa paria pakettia hyvin säilyvää tofua. Paistaa sitä soijassa tuoreiden kasvisten kanssa. Tai nuudeleita hapanimeläkastikkeessa seitanin kanssa. Seitanin teko on myös iisiä ja säilyy pitkään. Vain kaksi vaihtoehtoa, mutta jos pikkupaikkakuntien kokit eivät ole ammatistaan kiinnostuneita, niin eihän noinkaan yksinkertainen asia onnistu.

Itsetehty pasta papujuureskastikkeella.. Niin joo, soijarouheestakin saa parhaimpia pihvejä, jopa pakkaseen.

Kotikokki, joka on tutustunut erilaisiin vaihtoehtoihin, koska ystävissä on monenlaisia syöjiä. Rikkautta ja saa ottaa muutkin huomioon, eikä aina narista.

[/quote]

Seitania ja soijarouhepihvejä saa varmaankin kasvisravintolasta, kuten aiemmin on jo todettu. Vaikea kuvitella, että yksikään laadukas ravintola ottaisi listalleen Esson baarin jauhelihapihveihin verrattavia soijarouhesotkuja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/241 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli siis ap tavoitteli vain kaikesta päätellen ilmaista ravintola-ateriaa tuolla temppuilullaan, onnistuiko?

Vierailija
184/241 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi vegeille ei riitä jo olemassa olevat pelkästään kasvisruokaa tarjoavat ravintolat? Miksi pitää vaatia kaikkien ravintoloiden menusta löytyvän juuri heidän valitsemansa ruokavalion mukaista ruokaa? Papumössöjä ja nuudeleita voi kokata kotonakin, ei siihen mitään ammattitaitoa tarvita. Miten muuten kävi vegemestalle? Ei löytynytkään maksavia asiakkaita, vaikka onnettoman pienen vähemmistön tuottamasta suuresta vaatimusälämölöstä olisi voinut toisin luulla. Konkkaan meni se pulju.

Vierailija
185/241 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 15:57"]Helpointa on varmaan vaan ottaa listalta jotakin syömäkelpoista ja syödä laadukasta kasvisruokaa sitten kotonaan. Kasvisruoan kanssa kun useimmilla ei kuitenkaan ole kyse terveydestä sillä tavalla kuin allergisilla tai keliaakikoilla.
[/quote]

No kyllä mä kalasta saan anafylaktisen reaktion, joka voi viedä hengen.

T. Kala-allergikko

Vierailija
186/241 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 05:35"]

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 15:57"]Helpointa on varmaan vaan ottaa listalta jotakin syömäkelpoista ja syödä laadukasta kasvisruokaa sitten kotonaan. Kasvisruoan kanssa kun useimmilla ei kuitenkaan ole kyse terveydestä sillä tavalla kuin allergisilla tai keliaakikoilla. [/quote] No kyllä mä kalasta saan anafylaktisen reaktion, joka voi viedä hengen. T. Kala-allergikko

[/quote]

Kala-allergikkona ymmärrät varmaan olla tilaamatta ravintolassa kalaruokaa, ellet ole joku umpityhmä.

Vierailija
187/241 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kyllä mä meen syömään sinne minne ystäväni/perheeni menee. Vaikka olen myös kasvissyöjä. Eniten haittaa ruokailulleni aiheuttaa kala: saan hengitystieoireita jo pelkästä kalan hajusta ja jos ruokani joutuu kosketuksiin kalan kanssa niin saan kohtauksen joka voi johtaa kuolemaan (hengitystiet turpoaa umpeen). Olen tämän vuoksi joutunut poistumaan eräistä juhlista joissa oli tarjolla lohikeittoa. Ja yhden loman viettänyt sairaana hotellihuoneessa, koska buffetissa oli lohta, silakoita jne. Ja ottimet kulkeutunu väärin paikkoihin (ne joissa oli kalan jäämiä).
Tiedän, että pähkinät aiheuttaa joillekin vastaavia reaktioita.

T. kala-allergikko

Vierailija
188/241 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 05:46"][quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 05:35"]

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 15:57"]Helpointa on varmaan vaan ottaa listalta jotakin syömäkelpoista ja syödä laadukasta kasvisruokaa sitten kotonaan. Kasvisruoan kanssa kun useimmilla ei kuitenkaan ole kyse terveydestä sillä tavalla kuin allergisilla tai keliaakikoilla. [/quote] No kyllä mä kalasta saan anafylaktisen reaktion, joka voi viedä hengen. T. Kala-allergikko

[/quote]

Kala-allergikkona ymmärrät varmaan olla tilaamatta ravintolassa kalaruokaa, ellet ole joku umpityhmä.
[/quote]

Kyllä ymmärrän. Ja joudun pyytämään ettei kukaan pöytäseurueestanikaan tilaa pöytäämme kalaa. Varmaan kala-allergia on tosi harvinaista, koska kalaa on tosi usein tarjolla esim. Buffeteissa. Lomaillaan pari kertaa vuodessa kylpylöissä ja olenkin miettinyt miten voisin tämän ongelman osaltani ratkaista.

Kala-allergikko

Vierailija
189/241 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 05:58"]

Ja kyllä mä meen syömään sinne minne ystäväni/perheeni menee. Vaikka olen myös kasvissyöjä. Eniten haittaa ruokailulleni aiheuttaa kala: saan hengitystieoireita jo pelkästä kalan hajusta ja jos ruokani joutuu kosketuksiin kalan kanssa niin saan kohtauksen joka voi johtaa kuolemaan (hengitystiet turpoaa umpeen). Olen tämän vuoksi joutunut poistumaan eräistä juhlista joissa oli tarjolla lohikeittoa. Ja yhden loman viettänyt sairaana hotellihuoneessa, koska buffetissa oli lohta, silakoita jne. Ja ottimet kulkeutunu väärin paikkoihin (ne joissa oli kalan jäämiä). Tiedän, että pähkinät aiheuttaa joillekin vastaavia reaktioita. T. kala-allergikko

[/quote]

Mitä ehdottaisit ratkaisuksi tähän sinun ongelmaasi? Missään ravintolassa ei saisi enää myydä kalaruokia, koska sinä et niitä voi syödä? Kaupoista pitäisi hävittää kalatiskit ettet saa hengenahdistusta kauppareissullasi? Elintarviketehtaissa ei saisi käsitellä kalaa, jos samoissa tiloissa valmistetaan myös sinulle sopivia tuotteita? Torillakaan ei saisi myydä tuoretta kalaa ettet sinä saa anafylaktista shokkia? Kaikilta uimarannoilta pitää tappaa kaikki kalat, jotta sinä pääset uimaan haluamallesi rannalle turvallisesti?

Vierailija
190/241 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nojos minulta kysytään... :D

No ei vaiskaa. Nuorempana tää ongelma todella hävetti mua. Nyt oon aika sinut sen kanssa. Onneksi ruokapakkauksissakin näkyy, jos tuotetta on käsitelty samoissa tiloissa kalan kanssa.
Tarkoitin vaan, että itseasiassa joikkekin se kala nimenomaan on hengenvaarallinen terveyshaitta. En kyllä kasvisdyöjänä osaa edes ajatella kalaa kasvisruyaksi. Aina kysytään, että "käykö kala?", jos tilaan kasvisruokaa. Tai kana. :) Ja joo. Onhan se vähän hassua. Sama kuin lihansyöjä menisi ravintolaan ja tilaisi pihvin. Ja saisi porkkanaraastepihvejä! :D Kelatkaa nyt..

Minusta esim. Buffeteissa ois hyvä pitää ne kalaruuat vähän erillää muista. Joskus näin tehdäänkin. Onhan keliaakikon leipäkin muovikuoressa ja saa oman voinapin siihen. Ja joku kalakeitto isoissa juhlissa on aika riski. Juhlan järjestäjä tiesi minun olevan allerginen, mutta ei tiennyt että niin vahvasti. Istuskelin sitten parkkipaikalla autossa perhettäni odotellen. Kalaa keittämällä saa just sen pahimman allergisen ilman kala-allergiselle. Ja kun altistuu pahasti, niin olo on kamala. Kerran olen joutunut sauraalaan, mut yleensä oireet on semmoiset kuumeen ja krapulan sekoitus mikä vie joksikin aikaa sängynpohjaan potemaan. En voi allergialleni mitään. Olisi hienoa, jos sitä ei olisi. Se rajoittaa elämääni hyvin paljon.

T.kala-allergikko

Vierailija
191/241 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 16:33"]

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 16:30"]

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 16:23"]

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 16:20"]Olisit sanonut tarjoilijalle, että et syö myöskään kalaa. Moni ilmoittaa, että ei syö lihaa, jolloin ''oletetaan'', että kalavaihtoehto käy. Tässä tilanteessa sinun pitää itse tehdä selväksi ettet syö myöskään kalaa vaan haluat nimenomaan kasvisruoka annoksen. Suosittelen myös hoitamaan asian mieluummin ensin ravintolan kanssa, ja jos he eivät sitä asiaa hoida kuntoon niin sen jälkeen vasta kirjoittamaan arvosteluita nettiin. Ärsyttää asiakkaat ketkä eivät paikan päällä/ravintolalle itselleen anna palautetta vaan kirjoittavat suoraan nettiin eivätkä anna ravintolalle mahdollisuutta korjata asiaa ensin itse.   t. tarjoilija [/quote] Et sitten osannut lukea. Pyysin etukäteen KASVISruokaa, sain lohta. Mikä kohta jäi ymmärtämättä.

[/quote]

Kyllä, osaan lukea. Mutta ymmärrä sinäkin se, että ehkä 90% KASVISRUOKAILIJOISTA syö ravintolassa sen kalavaihtoehdon. Siksi näistä kannattaa kertoa ravintolalle ihan reilusti, että myöskään kala ei käy.

Kannattaa myös muistaa se, että ravintolassa on tietyt raaka-aineet mitä he ostavat ja käyttävät. Jos tilaisuuden alettua yhtäkkiä yksi vieras ilmoittaakin olevansa kasvisruokailija niin ruoka täytyy tehdä olemassa olevista raaka-aineista (mitkä sitten saattavat jäädä hieman suppeiksi). Osa asiakkaista kun ilmoittaa näistä vasta kun sitä liha annosta työnnetään pöydässä asiakkaan eteen (en tarkoita että sinä olisit näin tehnyt, mutta tätäkin tapahtuu).

[/quote]

Ja jälkiruokaan mennessä kakkien allergiat ja vakaumukset on hävinneet kun nähdään mitä muut sai ja mitä itselle olisi ollut tarjolla. Terveisin Kokki.

Ps, eikä ollut kettuilua vaan ihan arkipäivää!

[/quote]

Valitettavan totta, etenkin näin muotigluttauksen aikana. Siitä sitten kärsii eniten ne, joilla sitä valinnanvaraa ei ole.

Vierailija
192/241 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 05:58"]

Ja kyllä mä meen syömään sinne minne ystäväni/perheeni menee. Vaikka olen myös kasvissyöjä. Eniten haittaa ruokailulleni aiheuttaa kala: saan hengitystieoireita jo pelkästä kalan hajusta ja jos ruokani joutuu kosketuksiin kalan kanssa niin saan kohtauksen joka voi johtaa kuolemaan (hengitystiet turpoaa umpeen). Olen tämän vuoksi joutunut poistumaan eräistä juhlista joissa oli tarjolla lohikeittoa. Ja yhden loman viettänyt sairaana hotellihuoneessa, koska buffetissa oli lohta, silakoita jne. Ja ottimet kulkeutunu väärin paikkoihin (ne joissa oli kalan jäämiä). Tiedän, että pähkinät aiheuttaa joillekin vastaavia reaktioita. T. kala-allergikko

[/quote]

Noin vakavan allergian kanssa en kyllä itse söisi ravintolassa, mutta jokainen tietty vastaa itsestään.

Ravintolalta et kuitenkaan voi vaatia, että sinun käyntisi aikana kaikki kalaruoat ovat poissa listalta.

Vierailija
193/241 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko ajatelleet, että ravintoloilla on menu eli listan sisältö on valittu sen mukaan mitä ravintola haluaa tarjota. Jos listalla ei ole kasvisruokavaihtoehtoa, ei ravintola edes väitä tarjoavansa kasvisruokaa. Turha valittaa, vaihtakaa ravintolaa.
Ei se ole ravintolan asia, jos jollain on eettinen mielipide, asiakkaan on itse valittava itselleen sopiva ravintola tai tyydyttävä siihen mitä saa.
Oikeat terveydelliset allergiat ovat jo haastavia itsessään, mutta jotenkin itse koen, että niiden kanssa elävät suhtautuvat asiaan vähemmän kiihkeästi kuin elämäntapavalitsijat.
Tämä viesti saa varmaan alapeukutuksia, mutta laktoosi-intolerantikkona itse ihmettelen näitä kommentteja. Käyn työn vuoksi paljon ravintoloissa syömässä, ja jos ravintolassa ei ole minulle sopivaa ruokaa, syön mitä saan, selviän kyllä hengissä eikä vaikeita/ noloja tilanteita ole tullut.

Vierailija
194/241 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekee kyllä oikeasti pahaa katsoa, miten ketjussa itse ruokavalionsa valinneet riehuvat ja ilkeilevät ravintolahenkilökunnalle. Asiat voi saada eteenpäin fiksummin kuin haukkumalla, vittuilemalla ja naljailemalla. En enää ihmettele, miksi vegejä pidetään hankalina tapauksina. Tuolla perseilyllä nyt vaan hankaloitetaan sitten muidenkin erityisruokailijoiden elämää.

T. Keliaakikko

Vierailija
195/241 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 07:47"][quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 05:58"]

[/quote]

Noin vakavan allergian kanssa en kyllä itse söisi ravintolassa, mutta jokainen tietty vastaa itsestään.

Ravintolalta et kuitenkaan voi vaatia, että sinun käyntisi aikana kaikki kalaruoat ovat poissa listalta.
[/quote]

Ja olenko vaatinut? Usossa hotellissa buffetaamiaisella tämmöiset voisi ainakin huomioida. Eikä niin, että juystot ja lohifileet on suunnilleen samalla lautasella. Moni allerginen ei varmaan kehtaa sanoa.
Ja jos mennään viettämään isäni synttäreitä pihviravintolaan, niin miksi kasvissyöjä ei voisi tulka? Pitääkö meidän syldä jossain erillisissä kasvisravintoloissa (joita ei meilläpäin ole)? Yleensä kyllä löytyy kasvisruokavaihtoehto pihviravintolastakin listalta.

Vierailija
196/241 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä esim. minä olen kasvissyöjä (vegetaristi), kun syön lihaa korkeintaan kerran viikossa. Kalaa syön lähes päivittäin. Jos söisin useammin lihaa, niin sitten olisin sekasyöjä.

Vierailija
197/241 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhhuh. Olen kyllä pistänyt merkille, että 95 % suomalaisravintoloista etenkin isojen kaupunkien ulkopuolella tarvitsisi Sukulaa pistämään kuppilat kuntoon. Ei mitään käsitystä laadukkaasta ruoasta tai edes perusasioista.

Vierailija
198/241 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 11:36"]

Kyllä esim. minä olen kasvissyöjä (vegetaristi), kun syön lihaa korkeintaan kerran viikossa. Kalaa syön lähes päivittäin. Jos söisin useammin lihaa, niin sitten olisin sekasyöjä.

[/quote]

Et ole.

Vierailija
199/241 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 11:48"]

[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 11:36"]

[/quote]

Et ole.

[/quote]

Kyllä olen. Vai täytyykö, että sanoa olen kasvissyöjä, joka syö harvoin lihaa.

Vierailija
200/241 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 09:06"][quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 07:47"][quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 05:58"]

[/quote]

[/quote]

Ja olenko vaatinut? Usossa hotellissa buffetaamiaisella tämmöiset voisi ainakin huomioida. Eikä niin, että juystot ja lohifileet on suunnilleen samalla lautasella. Moni allerginen ei varmaan kehtaa sanoa.
Ja jos mennään viettämään isäni synttäreitä pihviravintolaan, niin miksi kasvissyöjä ei voisi tulka? Pitääkö meidän syldä jossain erillisissä kasvisravintoloissa (joita ei meilläpäin ole)? Yleensä kyllä löytyy kasvisruokavaihtoehto pihviravintolastakin listalta.
[/quote]

Voi löytyä joo, mutta älä rupea olettamaan että PIHVIravintolassa on kasvisruokavaihtoehto.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi yksi