Eilen ravintolassa, käsitys vegeruoasta?
Seurueen kanssa käytiin syömässä ja olin etukäteen pyytänyt kasvisruokaa. Sain paistettua lohta, voikermakastiketta ja pari parsaa :) Millainen kasvis lohi mielestänne on?
Kommentit (241)
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 21:51"]
Oikeasti, käsittämätöntä käytöstä ihmisiltä. Jos haluan syödä hyvää kalaa, menen kalaruoasta kuuluisan ravintolaan. Jos haluan hyvän pihvin, menen pihviravintolaan. Mitä vitun maailman napoja nämä purjonpupeltajat ovat kuvitellessaan että kun heidän korkeutensa suvaitsee raahata sen huonosti tippaavan perseensä sinne ravitsemuslaitoksen pöydän äärelle niin siellä pitäisi alkaa menyytä sorvaamaan uusiksi häntä varten?
Virlä kerran, oikein hitaasti. Jos. Haluatte. Syödä. Kasvisruokaa. Menkää. Kasvisravintolaan.
[/quote]
Voi luoja että joku osaa olla T-Y-H-M-Ä!!!!!!!
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 21:54"]
Oikeasti, käsittämätöntä käytöstä ihmisiltä. Jos haluan syödä hyvää kalaa, menen kalaruoasta kuuluisan ravintolaan. Jos haluan hyvän pihvin, menen pihviravintolaan. Mitä vitun maailman napoja nämä purjonpupeltajat ovat kuvitellessaan että kun heidän korkeutensa suvaitsee raahata sen huonosti tippaavan perseensä sinne ravitsemuslaitoksen pöydän äärelle niin siellä pitäisi alkaa menyytä sorvaamaan uusiksi häntä varten?
Virlä kerran, oikein hitaasti. Jos. Haluatte. Syödä. Kasvisruokaa. Menkää. Kasvisravintolaan.
[/quote]
Voi luoja että joku osaa olla T-Y-H-M-Ä!!!!!!!
[/quote]
Sitä se kasvissyönti vissiin teettää.
[/quote]
Lap-si-kul-ta, meistä kaikki eivät asu paikassa, jossa tuo valinta on mahdollinen. Matkaillessani teen toki noin, mutta arkena pienellä kotipaikkakunnallani on viisi paikkaa, jotka tarjoavat a'la cartea iltaisin, lounaspaikkoja ja pizzapaikkoja tietysti myös, mutta kun noita käytän ja mielelläni, että ruokailijoita heillä riittää, niin kyllä uskallan esittää toiveeni, että saanko jotain näillä rajoitteilla.
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 21:37"]
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 21:28"]
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 21:25"]
Mene rölli muualle inisemään. Kyllä kasvissyönti on niin yleistä, että kaikista normaaleista perusravintoloista pitäisi myös edes joku kasvisvaihtoehto löytyä. Kuten myös valmius tehdä annos jossa ei ole jotain yksittäistä allergeenia.
[/quote]
Yleistähän se kasvissyönti onkin, mutta jos tulisi nälänhätä, niin te ituhipit söisitte vaikka naapurin kissan. Asia on näin.
[/quote]
Ymmärrätkö sinä, että lihansyönti aiheuttaa nälänhätää? Jos kaikki olisivat kasvissyöjiä, maailmassa riittäisi enemmän ruokaa kaikille. Asia on näin.
[/quote]
Niin että kun aletaan kaikki syömään vain puurolautanen päivässä, voidaan lisääntyä yli 9 miljardin? Jes, näin tehdään! Eihän sitä ihminen muuta tarvitse kuin viljaa ja seksiä, öööh....
[/quote]
Joo, just niin mä sanoin, puurolautanen kaikille päivässä! Ilmeisesti et ole ainakaan lukiota käynyt kun tämä asia opetetaan siellä maantiedon pakollisella kurssilla.
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 16:55"][quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 16:39"]
Hmm, ja olet itse valmistanut punaviinikastiketta useinkin??? 
Se nimittäin tehdään vahvaan lihaliemeen, ja on parhaimmillaan kun joukossa on keitetty paahdettuja luita... Mutta jos maistuu kasvisruokailijalle niin mikäs siinä sitten.
Terkuin se sama kokki...
[/quote]
Kokki laajentaa osaamistaan ja opettelee tekemään sen kasvisliemeen.
Terkuin sähköamis joka taitaa tilata eräiden kokkien ja tarjoilioiden aivot seuraavan kerran lautaselleen kasvisruokana, munakoisollakin on enemmän ymmärrystä...
[/quote]
Siis luuletko sä että ravintolassa aletaan erikseen tekemään jokaiselle asiakkaalle omat punaviinikastikkeet? Kyllä meillä ainakin punaviinikastike ja kaikki muutkin kastikkeet tehdään esivalmisteina jo aikaisemmin ja siinä sitten tilauksien yhteydessä lämmitetään niitä kastikkeita pikku kattiloissa. Sen punaviinikastikkeen tekoon menee mulla ainakin noi 45 min, mahtais asiakkaat olla raivona jos joutuisivat jokainen siellä pöydässä odottelemaan kun mä väännään niille jokaiselle kiireen keskellä kaiken alusta loppuun asti heidän toivomustensa mukaan
En kyllä koko ketjua jaksanut lukea, mutta minusta kasvisruoka ei sisällä mitään lihaa. Ei edes kalan. Munaa ja maitoa voinee olla, ellei niitä ole erikseen pyydetty jättämään.
Tämänkin tiedän, vaikka itse olen sekasyöjä enkä edes ravitsemisalalla. Luulisi siis ammattilaisen ymmärtävän... o_O
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 16:30"][quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 16:23"]
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 16:20"]Olisit sanonut tarjoilijalle, että et syö myöskään kalaa. Moni ilmoittaa, että ei syö lihaa, jolloin ''oletetaan'', että kalavaihtoehto käy. Tässä tilanteessa sinun pitää itse tehdä selväksi ettet syö myöskään kalaa vaan haluat nimenomaan kasvisruoka annoksen. Suosittelen myös hoitamaan asian mieluummin ensin ravintolan kanssa, ja jos he eivät sitä asiaa hoida kuntoon niin sen jälkeen vasta kirjoittamaan arvosteluita nettiin. Ärsyttää asiakkaat ketkä eivät paikan päällä/ravintolalle itselleen anna palautetta vaan kirjoittavat suoraan nettiin eivätkä anna ravintolalle mahdollisuutta korjata asiaa ensin itse. t. tarjoilija [/quote] Et sitten osannut lukea. Pyysin etukäteen KASVISruokaa, sain lohta. Mikä kohta jäi ymmärtämättä.
[/quote]
Kyllä, osaan lukea. Mutta ymmärrä sinäkin se, että ehkä 90% KASVISRUOKAILIJOISTA syö ravintolassa sen kalavaihtoehdon. Siksi näistä kannattaa kertoa ravintolalle ihan reilusti, että myöskään kala ei käy.
Kannattaa myös muistaa se, että ravintolassa on tietyt raaka-aineet mitä he ostavat ja käyttävät. Jos tilaisuuden alettua yhtäkkiä yksi vieras ilmoittaakin olevansa kasvisruokailija niin ruoka täytyy tehdä olemassa olevista raaka-aineista (mitkä sitten saattavat jäädä hieman suppeiksi). Osa asiakkaista kun ilmoittaa näistä vasta kun sitä liha annosta työnnetään pöydässä asiakkaan eteen (en tarkoita että sinä olisit näin tehnyt, mutta tätäkin tapahtuu).
[/quote]
Niin kaua kun kala ei kasva pensaassa tai puussa, se ei kelpaa kasvissyöjille. Jos pyydetään KASVISruokaa, se EI ole kalaa!
Kerro missä olet töissä, niin tiedän pysyä poissa paikasta, jossa ei tiedetä kalan olevan liha, ei kasvis.
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 21:39"]
 Kiitos vastauksestasi! Tätä ketjua luin hetken ja vähän huolestuin, että näinkö käy, että sieninirppailevana saan sen v****usullemuukaankäy -puuron eteeni. Puuro on toki hyvää, mutta tuossa tilanteessa ei ehkä se paras ;-)
[/quote]
Ei hätää, kuten aiempi jo sanoikin pienet muutokset ovat ihan arkipäiväisiä. Sitten kun listassa alkaa löytymään +5 kiellettyä ainesosaa ja ryhmässä on 15 samanlaista henkilöä allergioineen niin siinä kohtaa kokkien hampaiden kiristely kuului varmasti naapuri kuntaan asti.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 03:53"]
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 11:16"]
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 03:22"]
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 20:01"]
Juuri muutama päivä sitten todistin erään keliaakikon aamupalaa. Pyysi gluteenitonta leipää ja neuvoin mistä se löytyy. Muija mätti annospakkauksissa olevia leipiä lautaselleen, marssi sitten voirasialle, josta myös muut asiakkaat leipänsä voitelevat ja otti voita rasiasta tyytyväisenä. Jos hän olisi ollut oikea keliaakikko hän ei olisi voinut käyttää sitä voita, jolla voidellaan "tavallisia" leipiä.
Vähän ajan päästä näin hänen hakevan patonkia. Gluteenittomien leipien kasa lojui melkein koskemattomana hänen lautasellaan. Ei vissiin olleet maistuneet. Joten miettikääpä vähän, typerät tekoruokarajoitteiset. Saatte aika paljon hallaa aikaiseksi muille, oikeille ruokarajoitteisille ja allergikoille.
T. tarjoilija
[/quote]
Sanot ihan oikeita juttuja, mutta tiedätkö. Jos sä olisit oikea palveleva tarjoilija, niin millään edellä kirjoittamallasi ei olisi mitään merkitystä. Se ja sama asiakkaan dieetti tai ei, niin sitä ei kyseenalaisteta, eikä siitä juoruta. Maksavaa asiakasta palvellaan aina ja välittömästi. Heillä on mahdollisuus oikuihinkin.
[/quote]
Ja niitä oikkujahan riittää. Senpä vuoksi OIKEAT allergikot saavat kuraa niskaansa, kenenkään ruokarajoitteita ei kohta oteta tosissaan.
"Maksavaa asiakasta palvellaan aina ja välittömästi." Ihan itse tuo asiakas aamiaisbuffetista leipänsä ja voinsa haki. Gluteenittomien leipien vieressä oli myös annospakattuja voinappeja, mutta tämä "keliaakikko" voiteli leipänsä kontaminoituneella voilla. Olisiko minun pitänyt opastaa häntä? Luulenpa, että OIKEAT ruokarajoitteiset tietävät ja tuntevat dieettinsä ihan itse.
Ja kyllä, aion jatkossakin kyseenalaistaa ja juoruta tällaisista turhanpäiväisistä "allergikoista".
[/quote]
kontaminaatio oli sekin kun isukkis ruiskas rojunsa äitees ränniin. Voi vittua on sittemmin kuultu ja usein.
[/quote]
Eipä ihme, jos erityisruokavaliolla olevia karsastetaan, jopa inhotaan, kun kommentit ovat tätä tasoa. Loppuivatko argumentit kesken, kun piti suoltaa tuollaista teinikieltä? Taidatkin olla tällainen ihan itse diagnoosinsa tehnyt keliaakikko tai muu tekoallerginen.
Olen samaa mieltä tuolla edellä kirjoittaneen kanssa siitä, että suvaitsevaisuutta lisäisi paremminkin valistaminen, eikä turhanpäiväinen perseily ja nipottaminen.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 04:45"]
Miksi vegeille ei riitä jo olemassa olevat pelkästään kasvisruokaa tarjoavat ravintolat? Miksi pitää vaatia kaikkien ravintoloiden menusta löytyvän juuri heidän valitsemansa ruokavalion mukaista ruokaa? Papumössöjä ja nuudeleita voi kokata kotonakin, ei siihen mitään ammattitaitoa tarvita. Miten muuten kävi vegemestalle? Ei löytynytkään maksavia asiakkaita, vaikka onnettoman pienen vähemmistön tuottamasta suuresta vaatimusälämölöstä olisi voinut toisin luulla. Konkkaan meni se pulju.
[/quote]
jos et syö ruumiita niin pysy kotonasi?
Surullista. En ole edes ravintola-alalla mutta ystävilläni on monia ruokavakaumuksia ja allergioita,ja minulle on kunnia-asia että kaikki saavat vatsansa täyteen hyvää ruokaa jota pystyvät syömään jos pidän illalliskutsuja tai juhlia tms.
Ravintoloiden maine kirii pikavauhtia, luulisi haluavan, että sana mikä kiertää on kehuja eikä haukkuja.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 13:26"]
Miksi vegeille ei riitä jo olemassa olevat pelkästään kasvisruokaa tarjoavat ravintolat? Miksi pitää vaatia kaikkien ravintoloiden menusta löytyvän juuri heidän valitsemansa ruokavalion mukaista ruokaa? Papumössöjä ja nuudeleita voi kokata kotonakin, ei siihen mitään ammattitaitoa tarvita. Miten muuten kävi vegemestalle? Ei löytynytkään maksavia asiakkaita, vaikka onnettoman pienen vähemmistön tuottamasta suuresta vaatimusälämölöstä olisi voinut toisin luulla. Konkkaan meni se pulju.
[/quote]
[/quote]
Edistääkö tämä jotenkin asiaasi? Olen itse kasvisruokaa mielelläni kokkaava sekasyöjä, mutta yhteistyöhalu loppuu siihen paikkaan, kun joku tällä tyylillä minua syyllistäen korottaa oman ruokavalionsa kaikista parhaaksi. Onneksi tuntemani kasvissyöjät ja vegaanitkin ovat sinua fiksumpia.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 14:23"][quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 13:26"]
[/quote]
[/quote]
Edistääkö tämä jotenkin asiaasi? Olen itse kasvisruokaa mielelläni kokkaava sekasyöjä, mutta yhteistyöhalu loppuu siihen paikkaan, kun joku tällä tyylillä minua syyllistäen korottaa oman ruokavalionsa kaikista parhaaksi. Onneksi tuntemani kasvissyöjät ja vegaanitkin ovat sinua fiksumpia.
[/quote]
Hohhoijaa, mitalinko haluat?
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 18:14"][quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 18:11"]
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 17:57"]
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 09:06"]
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 07:47"][quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 05:58"] Ja kyllä mä meen syömään sinne minne ystäväni/perheeni menee. Vaikka olen myös kasvissyöjä. Eniten haittaa ruokailulleni aiheuttaa kala: saan hengitystieoireita jo pelkästä kalan hajusta ja jos ruokani joutuu kosketuksiin kalan kanssa niin saan kohtauksen joka voi johtaa kuolemaan (hengitystiet turpoaa umpeen). Olen tämän vuoksi joutunut poistumaan eräistä juhlista joissa oli tarjolla lohikeittoa. Ja yhden loman viettänyt sairaana hotellihuoneessa, koska buffetissa oli lohta, silakoita jne. Ja ottimet kulkeutunu väärin paikkoihin (ne joissa oli kalan jäämiä). Tiedän, että pähkinät aiheuttaa joillekin vastaavia reaktioita. T. kala-allergikko [/quote] Noin vakavan allergian kanssa en kyllä itse söisi ravintolassa, mutta jokainen tietty vastaa itsestään. Ravintolalta et kuitenkaan voi vaatia, että sinun käyntisi aikana kaikki kalaruoat ovat poissa listalta. [/quote] Ja olenko vaatinut? Usossa hotellissa buffetaamiaisella tämmöiset voisi ainakin huomioida. Eikä niin, että juystot ja lohifileet on suunnilleen samalla lautasella. Moni allerginen ei varmaan kehtaa sanoa. Ja jos mennään viettämään isäni synttäreitä pihviravintolaan, niin miksi kasvissyöjä ei voisi tulka? Pitääkö meidän syldä jossain erillisissä kasvisravintoloissa (joita ei meilläpäin ole)? Yleensä kyllä löytyy kasvisruokavaihtoehto pihviravintolastakin listalta.
[/quote]
RUokarajoitteen kanssa nyt homma vaan valitettavasti menee niin, että pitää etsiä sitä itselleen sopivaa ruokaa. En minäkään keliaakikkona marssi ravintolaan vaatien, että heidän täytyy järjestää minulle sopivaa ruokaa, vaan homma pitää tiedustella ja jos ei onnistu niin sitten muualle.
Buffassa en voi minäkään syödä, en ole tähän vielä ainakaan kuollut.
Ja pihviravintolassa kasviruoka on vähän... no, outo pyyntö.
[/quote]
Googlasin pihviravintolan ja ensimmäisessä vastaan tulleessa menussa mm.
Juustolajitelma
Vihreä salaatti
Yrteillä maustettu tomaatti-kurkkusalaatti oliiviöljyllä tai hapankermalla
Kreikkalainen salaatti
Talon salaatti jossa paistettuja tatteja ja kurpitsaöljyä
Annos tomaattia ja buffalomozzarellaa
Kermainen tatti- ja herkkusienikeitto
Lisukkeina saatavilla:
Paistetut perunat tattien kera
Kermassa haudutettua pinaattia
Grillattuja vihanneksia
Sinihomejuusto-perunamuusia
Tomaatti-punasipulisalaattia basilikalla tai korianterilla
Ranskalaiset perunat
http://www.steak.fi/menu_fin.html
Vai onko kyse siitä että pihviravintolassa ei saa syödä kasviksia?
[/quote]
No kysytään näin päin, menetkö kasvisruokaravintolaan jos haluat pihviannoksen?
[/quote]
Jos ystäväni on kasvissyöjä ja haluaa mennä kasvisravintolaan, niin miksen voisi mennä mukaan?
Tää vegeily on yhtä pelleilyä. Syökää lihaa ja sitä on tehty jo tuhansia vuosia...
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 12:10"]
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 12:04"][quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 11:48"] [quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 11:36"] Kyllä esim. minä olen kasvissyöjä (vegetaristi), kun syön lihaa korkeintaan kerran viikossa. Kalaa syön lähes päivittäin. Jos söisin useammin lihaa, niin sitten olisin sekasyöjä. [/quote] Et ole. [/quote] Kyllä olen. Vai täytyykö, että sanoa olen kasvissyöjä, joka syö harvoin lihaa. [/quote] Olet sekasyöjä, joka syö kasvispainotteisesti. Kerran viikossa ei muuten ole harvoin.
[/quote]
Eikä varsinkaan lähes päivittäin ole harvoin. Tuohan kertoi syövänsä kalaa, eli siis kalan lihaa lähes päivittäin...
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 16:08"]
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 15:10"]
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 16:30"][quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 16:23"] [quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 16:20"]Olisit sanonut tarjoilijalle, että et syö myöskään kalaa. Moni ilmoittaa, että ei syö lihaa, jolloin ''oletetaan'', että kalavaihtoehto käy. Tässä tilanteessa sinun pitää itse tehdä selväksi ettet syö myöskään kalaa vaan haluat nimenomaan kasvisruoka annoksen. Suosittelen myös hoitamaan asian mieluummin ensin ravintolan kanssa, ja jos he eivät sitä asiaa hoida kuntoon niin sen jälkeen vasta kirjoittamaan arvosteluita nettiin. Ärsyttää asiakkaat ketkä eivät paikan päällä/ravintolalle itselleen anna palautetta vaan kirjoittavat suoraan nettiin eivätkä anna ravintolalle mahdollisuutta korjata asiaa ensin itse. t. tarjoilija [/quote] Et sitten osannut lukea. Pyysin etukäteen KASVISruokaa, sain lohta. Mikä kohta jäi ymmärtämättä. [/quote] Kyllä, osaan lukea. Mutta ymmärrä sinäkin se, että ehkä 90% KASVISRUOKAILIJOISTA syö ravintolassa sen kalavaihtoehdon. Siksi näistä kannattaa kertoa ravintolalle ihan reilusti, että myöskään kala ei käy. Kannattaa myös muistaa se, että ravintolassa on tietyt raaka-aineet mitä he ostavat ja käyttävät. Jos tilaisuuden alettua yhtäkkiä yksi vieras ilmoittaakin olevansa kasvisruokailija niin ruoka täytyy tehdä olemassa olevista raaka-aineista (mitkä sitten saattavat jäädä hieman suppeiksi). Osa asiakkaista kun ilmoittaa näistä vasta kun sitä liha annosta työnnetään pöydässä asiakkaan eteen (en tarkoita että sinä olisit näin tehnyt, mutta tätäkin tapahtuu). [/quote][quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 16:34"][quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 16:30"] [quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 16:30"][quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 16:23"] [quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 16:20"]Olisit sanonut tarjoilijalle, että et syö myöskään kalaa. Moni ilmoittaa, että ei syö lihaa, jolloin ''oletetaan'', että kalavaihtoehto käy. Tässä tilanteessa sinun pitää itse tehdä selväksi ettet syö myöskään kalaa vaan haluat nimenomaan kasvisruoka annoksen. Suosittelen myös hoitamaan asian mieluummin ensin ravintolan kanssa, ja jos he eivät sitä asiaa hoida kuntoon niin sen jälkeen vasta kirjoittamaan arvosteluita nettiin. Ärsyttää asiakkaat ketkä eivät paikan päällä/ravintolalle itselleen anna palautetta vaan kirjoittavat suoraan nettiin eivätkä anna ravintolalle mahdollisuutta korjata asiaa ensin itse. t. tarjoilija [/quote] Et sitten osannut lukea. Pyysin etukäteen KASVISruokaa, sain lohta. Mikä kohta jäi ymmärtämättä. [/quote] Kyllä, osaan lukea. Mutta ymmärrä sinäkin se, että ehkä 90% KASVISRUOKAILIJOISTA syö ravintolassa sen kalavaihtoehdon. Siksi näistä kannattaa kertoa ravintolalle ihan reilusti, että myöskään kala ei käy. Kannattaa myös muistaa se, että ravintolassa on tietyt raaka-aineet mitä he ostavat ja käyttävät. Jos tilaisuuden alettua yhtäkkiä yksi vieras ilmoittaakin olevansa kasvisruokailija niin ruoka täytyy tehdä olemassa olevista raaka-aineista (mitkä sitten saattavat jäädä hieman suppeiksi). Osa asiakkaista kun ilmoittaa näistä vasta kun sitä liha annosta työnnetään pöydässä asiakkaan eteen (en tarkoita että sinä olisit näin tehnyt, mutta tätäkin tapahtuu). [/quote] Eli ammattilaiset ei tiedä kalan ja kasviksen eroa? [/quote] Kyllä ammattilaiset erottaa, mutta mikä siinä on vaikea nyt ymmärtää, että lähes aina jos on tilattu kasvisruoka niin asiakas haluaa kalaa annokseensa. Sitten keksitään muuta jos asiakas kertoo, että ei syö myöskään kalaa. [/quote] Siis te ravintolassa oletatte että henkilö joka tilaa kasvisruokaa, haluaakin kalaruokaa, joten sen sijaan että tekisitte pyydetyn kasvisruuan teettekin kalaruoat??
[/quote]
Kymmenennen kerran, TIEDUSTELEN tilaisuuden alussa asiakkaalta syökö hän kalaa vai haluaako hän kokonaan kasvisruokaa. Mikä ei mene ymmärrykseen?
[/quote]
Juurihan sinä vaadit, että kasvisruokaa tilanneen aloittajan olisi pitänyt erikseen kertoa, että ei halua syödä kalaruokaa!! Miksi helvetissä se pitäisi sanoa, kun kerran selvästi on kertonut haluavansa kasvisruokaa?? Vaaditko myös kana-annoksen tilaajia kertomaan tarjoilijalle, että ei halua kala-annosta?
[/quote]
Vegemestan ongelmina olivat päasiassa osaamaton ja riittämätön henkilökunta sekä vähintäänkin arvaamattomat aukioloajat. Paremmin hoidettuna olisi voinut kannattaa paremmin. Mitä tuohon boldattuun kysymykseen tulee, vegeravintoloita on todella harvassa. Ei oikein viitsisi lähteä Helsinkiin asti joka kerta, kun haluaa syödä ulkona. Tai typeräksi provoksihan tuo kommenttisi oli varmaan tarkoitettu, ei kukaan voi olla niin helvetin tyhmä, että toivottaa kaikki erityisruokavalioiset pysymään kotonaan?
Tätä ketjua lukiessa muuten huomaa, miten a) ylimielisiä ja b) pihalla eri ruokavalioista ravitsemusalan ammattilaiset voivat olla. Defaultina laaditaan kala-annos kasvisruokavalion ilmoittaneelle asiakkaalle, "kun 90% kasvissyöjistä kuitenkin syö kalaa" ja sitten kiukutellaan kun asiakas haluaakin ihan oikeasti kasvis-kasviksia. Ja on näköjään aivan hel-ve-tin vaikeaa säveltää mistään keittiössä olevista raaka-aineista kasvisruokaa, syököön aasiakas puuroa jos ei pihvi kelpaa. Kun kastikkeista lähtien kaikki on keitetty lihaliemeen ja grillatut kasviksetkin varmuuden vuoksi valeltu lihafondilla. Tuollaisten asenteiden takia käyn mieluiten etnisissä ravintoloissa - monissa aasialaisissa kulttuureissa kun mm. buddhalaisuuden vaikutuksesta vegetarismilla on pitkät perinteet -> ruokalistoissa toista sivua pelkkiä vegeannoksia. Bonuksena, etnomestojen kokit harvemmin kuvittelevat olevansa mitään gastronomian picassoja, joilla on varaa dissata maksavia asiakkaita ja tarjota ala-arvoista ruokaa ihan vain vittuillakseen erikoisruokavaliota noudattaville.
Tajuavatko muuten kasvissyöjiä hyljeksivät ravintolat menettävänsä samalla myös joukon sekasyöjiä asiakkaistaan? Nimittäin kun porukalla ollaan lähdössä ulos syömään, niin kyllä ensimmäisiä kriteerejä on valita sellainen mesta, jonka ruokalistalla on jokaiselle jotain sopivaa syötävää. Siinä karsiutuvat ensimmäisenä pois ne ravintolat, jotka ruokalistan perusteella eivät halua asiakkaikseen vegetaristeja, ja toisena ne, joissa on kasvisvaihtoehtona tarjolla suurinpiirtein pelkkää salaattia.
Miksi tähän vedetään nirsoilu? Kyllä ravintolassa saa nirsoilla! Jos tilaatte pizzan ilman homejuustoa, ja siinä sitä onkin, niin kai te valitatte? Vai syötte vaan, kun kotona voi tehdä ilman homejuustoa?
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 21:37"]
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 21:28"]
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 21:25"]
Mene rölli muualle inisemään. Kyllä kasvissyönti on niin yleistä, että kaikista normaaleista perusravintoloista pitäisi myös edes joku kasvisvaihtoehto löytyä. Kuten myös valmius tehdä annos jossa ei ole jotain yksittäistä allergeenia.
[/quote]
Yleistähän se kasvissyönti onkin, mutta jos tulisi nälänhätä, niin te ituhipit söisitte vaikka naapurin kissan. Asia on näin.
[/quote]
Ymmärrätkö sinä, että lihansyönti aiheuttaa nälänhätää? Jos kaikki olisivat kasvissyöjiä, maailmassa riittäisi enemmän ruokaa kaikille. Asia on näin.
[/quote]
Niin että kun aletaan kaikki syömään vain puurolautanen päivässä, voidaan lisääntyä yli 9 miljardin? Jes, näin tehdään! Eihän sitä ihminen muuta tarvitse kuin viljaa ja seksiä, öööh....