Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eilen ravintolassa, käsitys vegeruoasta?

Vierailija
30.04.2015 |

Seurueen kanssa käytiin syömässä ja olin etukäteen pyytänyt kasvisruokaa. Sain paistettua lohta, voikermakastiketta ja pari parsaa :) Millainen kasvis lohi mielestänne on?

Kommentit (241)

Vierailija
221/241 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 18:14"]

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 18:11"]

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 17:57"]

[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 09:06"]

[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 07:47"][quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 05:58"] Ja kyllä mä meen syömään sinne minne ystäväni/perheeni menee. Vaikka olen myös kasvissyöjä. Eniten haittaa ruokailulleni aiheuttaa kala: saan hengitystieoireita jo pelkästä kalan hajusta ja jos ruokani joutuu kosketuksiin kalan kanssa niin saan kohtauksen joka voi johtaa kuolemaan (hengitystiet turpoaa umpeen). Olen tämän vuoksi joutunut poistumaan eräistä juhlista joissa oli tarjolla lohikeittoa. Ja yhden loman viettänyt sairaana hotellihuoneessa, koska buffetissa oli lohta, silakoita jne. Ja ottimet kulkeutunu väärin paikkoihin (ne joissa oli kalan jäämiä). Tiedän, että pähkinät aiheuttaa joillekin vastaavia reaktioita. T. kala-allergikko [/quote] Noin vakavan allergian kanssa en kyllä itse söisi ravintolassa, mutta jokainen tietty vastaa itsestään. Ravintolalta et kuitenkaan voi vaatia, että sinun käyntisi aikana kaikki kalaruoat ovat poissa listalta. [/quote] Ja olenko vaatinut? Usossa hotellissa buffetaamiaisella tämmöiset voisi ainakin huomioida. Eikä niin, että juystot ja lohifileet on suunnilleen samalla lautasella. Moni allerginen ei varmaan kehtaa sanoa. Ja jos mennään viettämään isäni synttäreitä pihviravintolaan, niin miksi kasvissyöjä ei voisi tulka? Pitääkö meidän syldä jossain erillisissä kasvisravintoloissa (joita ei meilläpäin ole)? Yleensä kyllä löytyy kasvisruokavaihtoehto pihviravintolastakin listalta.

[/quote]

RUokarajoitteen kanssa nyt homma vaan valitettavasti menee niin, että pitää etsiä sitä itselleen sopivaa ruokaa. En minäkään keliaakikkona marssi ravintolaan vaatien, että heidän täytyy järjestää minulle sopivaa ruokaa, vaan homma pitää tiedustella ja jos ei onnistu niin sitten muualle.

Buffassa en voi minäkään syödä, en ole tähän vielä ainakaan kuollut. 

Ja pihviravintolassa kasviruoka on vähän... no, outo pyyntö.

[/quote]

Googlasin pihviravintolan ja ensimmäisessä vastaan tulleessa menussa mm.

Juustolajitelma

Vihreä salaatti

Yrteillä maustettu tomaatti-kurkkusalaatti oliiviöljyllä tai hapankermalla

Kreikkalainen salaatti

Talon salaatti jossa paistettuja tatteja ja kurpitsaöljyä

Annos tomaattia ja buffalomozzarellaa

Kermainen tatti- ja herkkusienikeitto

Lisukkeina saatavilla:

Paistetut perunat tattien kera

Kermassa haudutettua pinaattia

Grillattuja vihanneksia

Sinihomejuusto-perunamuusia

Tomaatti-punasipulisalaattia basilikalla tai korianterilla

Ranskalaiset perunat

http://www.steak.fi/menu_fin.html

Vai onko kyse siitä että pihviravintolassa ei saa syödä kasviksia?

[/quote]

No kysytään näin päin, menetkö kasvisruokaravintolaan jos haluat pihviannoksen?

[/quote]

Eiköhän sieltä kasvismenusta jokin soijaleike, kasvis- tai seitanpihvi löydy. Sinusta siis pihviravintolasta ei ole soveliasta tilata menussa olevia annoksia jos ei tilaa kylkeen lihaa?

Vierailija
222/241 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 18:17"]

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 18:14"]

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 18:11"]

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 17:57"]

[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 09:06"]

[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 07:47"][quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 05:58"] Ja kyllä mä meen syömään sinne minne ystäväni/perheeni menee. Vaikka olen myös kasvissyöjä. Eniten haittaa ruokailulleni aiheuttaa kala: saan hengitystieoireita jo pelkästä kalan hajusta ja jos ruokani joutuu kosketuksiin kalan kanssa niin saan kohtauksen joka voi johtaa kuolemaan (hengitystiet turpoaa umpeen). Olen tämän vuoksi joutunut poistumaan eräistä juhlista joissa oli tarjolla lohikeittoa. Ja yhden loman viettänyt sairaana hotellihuoneessa, koska buffetissa oli lohta, silakoita jne. Ja ottimet kulkeutunu väärin paikkoihin (ne joissa oli kalan jäämiä). Tiedän, että pähkinät aiheuttaa joillekin vastaavia reaktioita. T. kala-allergikko [/quote] Noin vakavan allergian kanssa en kyllä itse söisi ravintolassa, mutta jokainen tietty vastaa itsestään. Ravintolalta et kuitenkaan voi vaatia, että sinun käyntisi aikana kaikki kalaruoat ovat poissa listalta. [/quote] Ja olenko vaatinut? Usossa hotellissa buffetaamiaisella tämmöiset voisi ainakin huomioida. Eikä niin, että juystot ja lohifileet on suunnilleen samalla lautasella. Moni allerginen ei varmaan kehtaa sanoa. Ja jos mennään viettämään isäni synttäreitä pihviravintolaan, niin miksi kasvissyöjä ei voisi tulka? Pitääkö meidän syldä jossain erillisissä kasvisravintoloissa (joita ei meilläpäin ole)? Yleensä kyllä löytyy kasvisruokavaihtoehto pihviravintolastakin listalta.

[/quote]

RUokarajoitteen kanssa nyt homma vaan valitettavasti menee niin, että pitää etsiä sitä itselleen sopivaa ruokaa. En minäkään keliaakikkona marssi ravintolaan vaatien, että heidän täytyy järjestää minulle sopivaa ruokaa, vaan homma pitää tiedustella ja jos ei onnistu niin sitten muualle.

Buffassa en voi minäkään syödä, en ole tähän vielä ainakaan kuollut. 

Ja pihviravintolassa kasviruoka on vähän... no, outo pyyntö.

[/quote]

Googlasin pihviravintolan ja ensimmäisessä vastaan tulleessa menussa mm.

Juustolajitelma

Vihreä salaatti

Yrteillä maustettu tomaatti-kurkkusalaatti oliiviöljyllä tai hapankermalla

Kreikkalainen salaatti

Talon salaatti jossa paistettuja tatteja ja kurpitsaöljyä

Annos tomaattia ja buffalomozzarellaa

Kermainen tatti- ja herkkusienikeitto

Lisukkeina saatavilla:

Paistetut perunat tattien kera

Kermassa haudutettua pinaattia

Grillattuja vihanneksia

Sinihomejuusto-perunamuusia

Tomaatti-punasipulisalaattia basilikalla tai korianterilla

Ranskalaiset perunat

http://www.steak.fi/menu_fin.html

Vai onko kyse siitä että pihviravintolassa ei saa syödä kasviksia?

[/quote]

No kysytään näin päin, menetkö kasvisruokaravintolaan jos haluat pihviannoksen?

[/quote]

Eiköhän sieltä kasvismenusta jokin soijaleike, kasvis- tai seitanpihvi löydy. Sinusta siis pihviravintolasta ei ole soveliasta tilata menussa olevia annoksia jos ei tilaa kylkeen lihaa?

[/quote]

Ei, vaan ettei voi olettaa sieltä löytyvän vegeruokaa. Jos löytyy niin ok, muttei voi automaattisesti olettaa näin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/241 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

+ Lisäyksenä, pihvistä puhuessa puhun lihapihvistä, vastauksena tuohon "Eiköhän sieltä kasvismenusta jokin soijaleike, kasvis- tai seitanpihvi löydy."

Vai olisiko sama asia, jos lihasta muotoillaan tomaatti ja tarjoillaan vegeruokana?

Vierailija
224/241 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 18:26"]

+ Lisäyksenä, pihvistä puhuessa puhun lihapihvistä, vastauksena tuohon "Eiköhän sieltä kasvismenusta jokin soijaleike, kasvis- tai seitanpihvi löydy."

Vai olisiko sama asia, jos lihasta muotoillaan tomaatti ja tarjoillaan vegeruokana?

[/quote]

Kannattaa sitten puhua siitä lihapihvistä eikä automaattisesti olettaa että muut tietävät mistä puhut. 

Nykyään voi onneksi lähes suoraan olettaa että kaikkien ravintoloiden listalta löytyy lihattomia annoksia tai lisäkkeistä pystyy kokoamaan sellaisen.

Vierailija
225/241 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menen ravintolaan yleensä juhlistamaan jotain/syömään ystävien kanssa. Olen kasvissyöjä. Aina olen saanut kasvisruokaa ihan listalta TAI minulle tehty oma annos. Varmaan ei ravintolanpitäjää haittaa, jos kuitenkin ruokaillaan siellä 5-10-hengen porukalla?
Ja kyllä olen kuullut muudenkin kuin erikoisruokavalioisten muuntelevan annoksia: voisinko saada tähän annokseen muusia? Voisiko sienet jättää pois? Saisiko salaatin ilman sipulua? Jne. Kukaan ei ole loukkaantunut näistä pyynnöistä. Ja jätetään tarjoilijalle aina myös tippiä hyvästä palvelusta.

T.kala-allergikko

Vierailija
226/241 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sait parempaa kuin kasvisruoka, miksi valitat?

Vierailija
227/241 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 14:57"]Sait parempaa kuin kasvisruoka, miksi valitat?
[/quote]

Millä tavalla parempaa?

Vierailija
228/241 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläimellinen kasvis!

Vierailija
229/241 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on jo tosi harvinaista etät kalaa tarjotaan vegeruokana. Munia ja maitoa voidaan laittaa ellei erityisesti sano ettei ne käy, koska on niin paljon lakto-ovovegetaristeja. Mutta kyllä  yleensä ymmärtävät kalaa olla laittamatta jos kasvisruokaa tilaa. 

Näin siis Suomessa. Ulkomailla eri juttu. Itse sain Italiassa kasvisruokaa tilatessani tomaattikastikkeellisen pastan, jossa oli pekonia. Kun sanoin siitä tarjoilijalle, hän oli ihan hämmästynyt, kun pekonihan oli vain mauste, ja suurin osa ruoasta on kasvista joten se on kasvisruokaa.

Vierailija
230/241 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita paikasta eat.fi-arvostelu.

Vierailija
231/241 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle taas tuli illallisella Haikon Kartanossa äklöä risottoa sekä pesusientä, varmaan pesi tofulla keittiötään seuraavat 2 viikkoa. Maksoi 50 euroa/annos, vaikkei pystytty kumpikaan syömään kuin oheen annetut pikkusämpylät.
En tiedä kumpi on inhottavampaa, joutua maksamaan syömäkelvottomasta ruuasta vai saada eritteitä ruokaansa vaikka on ajoissa yrittänyt varmistaa vegaanisen ruuan saatavuuden.

Vierailija
232/241 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 15:16"]Minulle taas tuli illallisella Haikon Kartanossa äklöä risottoa sekä pesusientä, varmaan pesi tofulla keittiötään seuraavat 2 viikkoa. Maksoi 50 euroa/annos, vaikkei pystytty kumpikaan syömään kuin oheen annetut pikkusämpylät.
En tiedä kumpi on inhottavampaa, joutua maksamaan syömäkelvottomasta ruuasta vai saada eritteitä ruokaansa vaikka on ajoissa yrittänyt varmistaa vegaanisen ruuan saatavuuden.
[/quote]
Sen safkan voi ja pitää lähettää takaisin keittiöön, normi settiä.
Haikko on jo sen tasoinen paikka että ruoan pitää olla oikeasti hyvää, vege tai ei.

Vierailija
233/241 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 22:11"]

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 21:51"]

Oikeasti, käsittämätöntä käytöstä ihmisiltä. Jos haluan syödä hyvää kalaa, menen kalaruoasta kuuluisan ravintolaan. Jos haluan hyvän pihvin, menen pihviravintolaan. Mitä vitun maailman napoja nämä purjonpupeltajat ovat kuvitellessaan että kun heidän korkeutensa suvaitsee raahata sen huonosti tippaavan perseensä sinne ravitsemuslaitoksen pöydän äärelle niin siellä pitäisi alkaa menyytä sorvaamaan uusiksi häntä varten?

Virlä kerran, oikein hitaasti. Jos. Haluatte. Syödä. Kasvisruokaa. Menkää. Kasvisravintolaan. 

[/quote]

Lap-si-kul-ta, meistä kaikki eivät asu paikassa, jossa tuo valinta on mahdollinen. Matkaillessani teen toki noin, mutta arkena pienellä kotipaikkakunnallani on viisi paikkaa, jotka tarjoavat a'la cartea iltaisin, lounaspaikkoja ja pizzapaikkoja tietysti myös, mutta kun noita käytän ja mielelläni, että ruokailijoita heillä riittää, niin kyllä uskallan esittää toiveeni, että saanko jotain näillä rajoitteilla.

[/quote]

No sitten kannattaa varautua siihen, että ei saa. 99,9 % keittiömestareista pitää kasvissyöjiä ja muita nirppanokkia ihmiskunnan alimpana saastana, joten ei sinäänsä kannata ihmetellä vaikka se kesäkurpitsansuikaleesi olisi kulkenut jonkun kainalon kautta ennen lautasellesi päätymistä.

Vierailija
234/241 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 22:39"]

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 16:30"][quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 16:23"] [quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 16:20"]Olisit sanonut tarjoilijalle, että et syö myöskään kalaa. Moni ilmoittaa, että ei syö lihaa, jolloin ''oletetaan'', että kalavaihtoehto käy. Tässä tilanteessa sinun pitää itse tehdä selväksi ettet syö myöskään kalaa vaan haluat nimenomaan kasvisruoka annoksen. Suosittelen myös hoitamaan asian mieluummin ensin ravintolan kanssa, ja jos he eivät sitä asiaa hoida kuntoon niin sen jälkeen vasta kirjoittamaan arvosteluita nettiin. Ärsyttää asiakkaat ketkä eivät paikan päällä/ravintolalle itselleen anna palautetta vaan kirjoittavat suoraan nettiin eivätkä anna ravintolalle mahdollisuutta korjata asiaa ensin itse.   t. tarjoilija [/quote] Et sitten osannut lukea. Pyysin etukäteen KASVISruokaa, sain lohta. Mikä kohta jäi ymmärtämättä. [/quote]   Kyllä, osaan lukea. Mutta ymmärrä sinäkin se, että ehkä 90% KASVISRUOKAILIJOISTA syö ravintolassa sen kalavaihtoehdon. Siksi näistä kannattaa kertoa ravintolalle ihan reilusti, että myöskään kala ei käy. Kannattaa myös muistaa se, että ravintolassa on tietyt raaka-aineet mitä he ostavat ja käyttävät. Jos tilaisuuden alettua yhtäkkiä yksi vieras ilmoittaakin olevansa kasvisruokailija niin ruoka täytyy tehdä olemassa olevista raaka-aineista (mitkä sitten saattavat jäädä hieman suppeiksi). Osa asiakkaista kun ilmoittaa näistä vasta kun sitä liha annosta työnnetään pöydässä asiakkaan eteen (en tarkoita että sinä olisit näin tehnyt, mutta tätäkin tapahtuu). [/quote] Niin kaua kun kala ei kasva pensaassa tai puussa, se ei kelpaa kasvissyöjille. Jos pyydetään KASVISruokaa, se EI ole kalaa! Kerro missä olet töissä, niin tiedän pysyä poissa paikasta, jossa ei tiedetä kalan olevan liha, ei kasvis.

[/quote]

En ole missään vaiheessa väittänyt kalan olevan kasvis. Olen vain sanonut, että moni kasvissyöjä syö kalaa ja siksi varmistan tilaisuuden alkaessa syökä asiakas kalaa vai kokonaan kasvisannoksen.

Vierailija
235/241 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 23:46"]

No sitten kannattaa varautua siihen, että ei saa. 99,9 % keittiömestareista pitää kasvissyöjiä ja muita nirppanokkia ihmiskunnan alimpana saastana, joten ei sinäänsä kannata ihmetellä vaikka se kesäkurpitsansuikaleesi olisi kulkenut jonkun kainalon kautta ennen lautasellesi päätymistä.

[/quote]

Ja paskan vitut pitää :D Tunnen monia alalla olevia, joille on ammattiylpeyttä pystyä toteuttamaan jokaisen asiakkaan toiveita ja ruokavaliota mukaileva ruokailuelämys.

Harmi, että joillain on ollut tosi tympeitä kokemuksia. Itse olen saanut aina hyvää ruokaa ja palvelua
t: keliaakikko kasvissyöjä

Vierailija
236/241 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvisruoka,vegetaristinen ruoka,pesco-vegetaristinen,lakto-ovo-vegrtaristinen,vegaani.kaikki eri asioita.
Ja vegaanit:muistakaa kysyä myös viineistä onko niiden valmistusprosessissa käytetty kananmunaa.
Ja punkkusoosi ei ole punkkusoosi ilman lihalientä.piste.
Terv toinen kokki.

Vierailija
237/241 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus olin syömässä työporukan kanssa jossain ravintolassa, ei mikään kallein mutta hyviä pihvejä yms. Tämä työpaikan ainoa kasvissyöjä oli ehdottanut paikkaa, ja sinne mentiin.
Tyyppi sanoi pöydässä tarjoilijalle, että hän on vegaani, missä lista niistä on? Tarjoilija totesi että juu, homma hoituu yms.
Noh, sitten ruuat tulee ja tyypin lautasella on lohta. Syö sen sanomatta mitään, ja mä kysyin että tossahan oli lohta, ja sähän olit vegaani? No, tyyppi sanoo eka että entä sitten kunnes tajuaa mitä sanoi :D
Hänen "vegaaniuuteensa" suhtauduttiin aika huvittuneesti sen jälkeen :D

Vierailija
238/241 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaverini on kasvissyöjä ja syö kalaa? Vegetaristeilla On sitten taas tarkemmat ruokavaliot?

Vierailija
239/241 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 01:07"]Mun kaverini on kasvissyöjä ja syö kalaa? Vegetaristeilla On sitten taas tarkemmat ruokavaliot?
[/quote]

Aha, arvasin että joku saa jo hiekkaa toosaansa :D
Meinasin siis, että tämä tyyppi on vegaani, (eikä kasvisyöjä) ja paasaa paljon muille tästä ruokavaliostaan kuinka se on mahtava ja hyvä yms.
Sori, toi nimitys meni väärin koska mulle ne on melkein sama asia, sekasyöjä kun olen :)

Vierailija
240/241 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 21:28"]

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 21:25"]

Mene rölli muualle inisemään. Kyllä kasvissyönti on niin yleistä, että kaikista normaaleista perusravintoloista pitäisi myös edes joku kasvisvaihtoehto löytyä. Kuten myös valmius tehdä annos jossa ei ole jotain yksittäistä allergeenia. 

[/quote]

Yleistähän se kasvissyönti onkin, mutta jos tulisi nälänhätä, niin te ituhipit söisitte vaikka naapurin kissan. Asia on näin.

[/quote]

Jos tulisi nälänhätä niin te lihafanaatikot joutuisitte syömään lanttuja ja puunkuorta, ihan kuin me ituhipitkin. Kyllä se liha on kun ensimmäiseksi loppuisi. Jos sinulla on vanhoja sukulaisia elossa mene ihmeessä kysymään heiltä kuinka usein he pula-aikana saivat lihaa syödäkseen, vai söivätkö pilaantuneita perunoita kun ei mitään muutakaan ollut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme viisi