Eilen ravintolassa, käsitys vegeruoasta?
Seurueen kanssa käytiin syömässä ja olin etukäteen pyytänyt kasvisruokaa. Sain paistettua lohta, voikermakastiketta ja pari parsaa :) Millainen kasvis lohi mielestänne on?
Kommentit (241)
Ravintoloiden nimiä kehiin! Kyllähän se on hemmetin noloa kokille sekä muulle henkilökunnalle, jos asiakasta ei kuunnella ja aliarvioidaan ja suoraan sanottuna vittuillaan. Yhdenkään asiakkaan ei tarvitse nöyrtyä ja nolostella itseään MAKSAVANA asiakkaana. Jopa nirso saa mitä haluaa, miksei kasvissyöjä?
Kyllähän ne siten oppivat palkkaamaan ammattitaitoista henkilökuntaa, kun saavat noottia ruuasta ja palvelusta. Tai viimeistään siinä tilanteessa, kun jengiä ei enää käy.
Itse sekasyöjänä välttelisin moisia paikkoja. Ei se taso voi olla hyvä kellekään, jos osaa asiakkaista kyykyttävät. Mähän en olisi ottanut sitä annosta vastaan, vaan pyytänyt jotain ihan muuta.
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 14:55"]
Seurueen kanssa käytiin syömässä ja olin etukäteen pyytänyt kasvisruokaa. Sain paistettua lohta, voikermakastiketta ja pari parsaa :) Millainen kasvis lohi mielestänne on?
[/quote]
Jalostettua meriruohoa. Lohi syö ravintoketjun jäseniä, jotka syövät meriruohoa.
NAM.
[/quote]
Menkää vege-ravintolaan jos haluatte vege-ruokaa. Vittuako sitä muualta vaaditte?
[/quote]
Miksi kuvittelet että ravintolaa kiinnostaa jonkun ituhipin kasvisannokset? Ravintola on siellä tarjoillaakseen omansa näköistä herkullista ruokaa. AP voi vaikka puputtaa koivunlehtiä jossain kaislikossa, ihan sama, mutta pysykööt poissa ravintoloista jos ei oikea ruoka kelpaa.
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 21:06"]
[/quote]
Menkää vege-ravintolaan jos haluatte vege-ruokaa. Vittuako sitä muualta vaaditte?
[/quote]
Nimenomaan. Loukkaus keittiömestaria kohtaan tuollainen, jos ei tosiaan varta vasten kasvisravintolasta ole kyse.
Vähän ohi aiheen, mutta vähän rajoittavana sekasyöjänä kysyisin nyt noilta ravintola-alan ammattilaisilta: Jos tulossa on pienehkö ryhmä (n. 20hlöä tapauksessani) ja koko joukolle piti valita yhteinen meny (vaihtoehdot pihvi ja kala, joista kala kuulosti hyvälle, mutta muut valitsivat toisin) ja pääruoaksi on tulossa pihviä, jota elimistöni ei helposti käsittele (n. 25v ilman punaista lihaa, kala käy), vaikka toki kiltisti nielenkin, jos kylässä tarjotaan. Nyt laitoin siis listalle, että kasvisruokailija, ja taas mutta... tulee se nirsoiluaspekti: onko noloa soittaa ravintolaan n. viikkoa ennen tilaisuutta, että voisiko tuo olla sienetön? Siis ihan itse, ohi tuon iäkkäämmän miehen, joka tilausta hoitaa ja ihan tyrmistyi ajatuksesta, että joku ei sitä pihviä halua. Saisinko noin toimien hyvää ruokaa vai sen puurolautasen eteeni? Monenlaisissa paikoissa syöneenä tiedän toki, että hyvissä ja osaavissa ravintoloissa tuo yhdistelmä ei aiheuta mitään, mutta nyt puhun sellaisesta, jossa tuon menyn hinta n. 40e/ alkuruoka, pääruoka, jälkiruoka.
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 21:14"]
[/quote]
Miksi kuvittelet että ravintolaa kiinnostaa jonkun ituhipin kasvisannokset? Ravintola on siellä tarjoillaakseen omansa näköistä herkullista ruokaa. AP voi vaikka puputtaa koivunlehtiä jossain kaislikossa, ihan sama, mutta pysykööt poissa ravintoloista jos ei oikea ruoka kelpaa.
[/quote]
Nyt kyllä repesin.... :D Olen kyllä muutenkin sitä mieltä, että KAIKKI ruokarajoitteiset tulisi lähettää joksikin aikaa johonkin autiolle saarelle tyyliin Selviytyjät. Tai johonkin nälänhädästä kärsivään maahan. Kyllä mahtais kaikenlainen ruoka parin viikon päästä maittaa ja loppuis se saatanan nenännyrpistely. Kyllä siinä eettiset ja moraaliset käsitykset karsiintuisi. Ja paranis kummasti maailmankatsomuskin siinä samalla.
Mene rölli muualle inisemään. Kyllä kasvissyönti on niin yleistä, että kaikista normaaleista perusravintoloista pitäisi myös edes joku kasvisvaihtoehto löytyä. Kuten myös valmius tehdä annos jossa ei ole jotain yksittäistä allergeenia.
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 21:25"]
Mene rölli muualle inisemään. Kyllä kasvissyönti on niin yleistä, että kaikista normaaleista perusravintoloista pitäisi myös edes joku kasvisvaihtoehto löytyä. Kuten myös valmius tehdä annos jossa ei ole jotain yksittäistä allergeenia.
[/quote]
Yleistähän se kasvissyönti onkin, mutta jos tulisi nälänhätä, niin te ituhipit söisitte vaikka naapurin kissan. Asia on näin.
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 21:20"]
Vähän ohi aiheen, mutta vähän rajoittavana sekasyöjänä kysyisin nyt noilta ravintola-alan ammattilaisilta: Jos tulossa on pienehkö ryhmä (n. 20hlöä tapauksessani) ja koko joukolle piti valita yhteinen meny (vaihtoehdot pihvi ja kala, joista kala kuulosti hyvälle, mutta muut valitsivat toisin) ja pääruoaksi on tulossa pihviä, jota elimistöni ei helposti käsittele (n. 25v ilman punaista lihaa, kala käy), vaikka toki kiltisti nielenkin, jos kylässä tarjotaan. Nyt laitoin siis listalle, että kasvisruokailija, ja taas mutta... tulee se nirsoiluaspekti: onko noloa soittaa ravintolaan n. viikkoa ennen tilaisuutta, että voisiko tuo olla sienetön? Siis ihan itse, ohi tuon iäkkäämmän miehen, joka tilausta hoitaa ja ihan tyrmistyi ajatuksesta, että joku ei sitä pihviä halua. Saisinko noin toimien hyvää ruokaa vai sen puurolautasen eteeni? Monenlaisissa paikoissa syöneenä tiedän toki, että hyvissä ja osaavissa ravintoloissa tuo yhdistelmä ei aiheuta mitään, mutta nyt puhun sellaisesta, jossa tuon menyn hinta n. 40e/ alkuruoka, pääruoka, jälkiruoka.
[/quote]
Voit aivan hyvin soittaa, tämä on ravintolassa ihan päivittäistä asioiden hoitoa :)
tarjoilija
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 15:16"]
Minulle taas tuli illallisella Haikon Kartanossa äklöä risottoa sekä pesusientä, varmaan pesi tofulla keittiötään seuraavat 2 viikkoa. Maksoi 50 euroa/annos, vaikkei pystytty kumpikaan syömään kuin oheen annetut pikkusämpylät. En tiedä kumpi on inhottavampaa, joutua maksamaan syömäkelvottomasta ruuasta vai saada eritteitä ruokaansa vaikka on ajoissa yrittänyt varmistaa vegaanisen ruuan saatavuuden.
[/quote]
Ja miksi te maksoitte tuollaisesta ruuasta?
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 21:28"]
[/quote]
Yleistähän se kasvissyönti onkin, mutta jos tulisi nälänhätä, niin te ituhipit söisitte vaikka naapurin kissan. Asia on näin.
[/quote]
Ymmärrätkö sinä, että lihansyönti aiheuttaa nälänhätää? Jos kaikki olisivat kasvissyöjiä, maailmassa riittäisi enemmän ruokaa kaikille. Asia on näin.
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 21:28"]
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 21:20"]
[/quote]
Voit aivan hyvin soittaa, tämä on ravintolassa ihan päivittäistä asioiden hoitoa :)
tarjoilija
[/quote]
Kiitos vastauksestasi! Tätä ketjua luin hetken ja vähän huolestuin, että näinkö käy, että sieninirppailevana saan sen v****usullemuukaankäy -puuron eteeni. Puuro on toki hyvää, mutta tuossa tilanteessa ei ehkä se paras ;-)
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 16:33"][quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 16:30"]
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 16:23"]
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 16:20"]Olisit sanonut tarjoilijalle, että et syö myöskään kalaa. Moni ilmoittaa, että ei syö lihaa, jolloin ''oletetaan'', että kalavaihtoehto käy. Tässä tilanteessa sinun pitää itse tehdä selväksi ettet syö myöskään kalaa vaan haluat nimenomaan kasvisruoka annoksen. Suosittelen myös hoitamaan asian mieluummin ensin ravintolan kanssa, ja jos he eivät sitä asiaa hoida kuntoon niin sen jälkeen vasta kirjoittamaan arvosteluita nettiin. Ärsyttää asiakkaat ketkä eivät paikan päällä/ravintolalle itselleen anna palautetta vaan kirjoittavat suoraan nettiin eivätkä anna ravintolalle mahdollisuutta korjata asiaa ensin itse. t. tarjoilija [/quote] Et sitten osannut lukea. Pyysin etukäteen KASVISruokaa, sain lohta. Mikä kohta jäi ymmärtämättä.
[/quote]
Kyllä, osaan lukea. Mutta ymmärrä sinäkin se, että ehkä 90% KASVISRUOKAILIJOISTA syö ravintolassa sen kalavaihtoehdon. Siksi näistä kannattaa kertoa ravintolalle ihan reilusti, että myöskään kala ei käy.
Kannattaa myös muistaa se, että ravintolassa on tietyt raaka-aineet mitä he ostavat ja käyttävät. Jos tilaisuuden alettua yhtäkkiä yksi vieras ilmoittaakin olevansa kasvisruokailija niin ruoka täytyy tehdä olemassa olevista raaka-aineista (mitkä sitten saattavat jäädä hieman suppeiksi). Osa asiakkaista kun ilmoittaa näistä vasta kun sitä liha annosta työnnetään pöydässä asiakkaan eteen (en tarkoita että sinä olisit näin tehnyt, mutta tätäkin tapahtuu).
[/quote]
Ja jälkiruokaan mennessä kakkien allergiat ja vakaumukset on hävinneet kun nähdään mitä muut sai ja mitä itselle olisi ollut tarjolla. Terveisin Kokki.
Ps, eikä ollut kettuilua vaan ihan arkipäivää!
[/quote]
Tää on kyllä ihan totta :D Mutta tässä tapauksessa oon ap:n puolella. Itse olen hotellialalla myyntineuvottelijana, ja meidän hotelleisss ei ainakaan oleteta, että kasvissyöjät söisivät kalaa.
[/quote]
No ei todellakaan pitäisi, eikä löydy. Tai ehkä jostain rossosta löytyy, mutta niitä syöttölöitä nyt ei muutenkaan voi ravintolaksi sanoa. Kasvissyöjä voi mennä kasvisravintolaan eikä olettaa että jokainen muu ravintola muuttaa näkemyksensä ituhipin mukaiseksi.
Ei kannata pyytää pelkästään "kasvisruokaa"! Ne ravintolan työntekijät eivät ole mitään einsteinejä, ja ottavat sitten varman päälle tarjoamalla sulle rehuja. Kannattaa aina kysyä, mitä kasvisvaihtoehtoja on, ja pyytää jotain niistä. Vielä parempi on, jos ottaa etukäteen selvää ravintolan listasta ja valitsee sieltä yhden sopivan, jonka sitten pyytää ilman, että mainitsee mitään vegeydestä. Näin välttyy vittuilulta, ja ajaa kuitenkin kasvisruoan asiaa ottamalla sitä!
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 17:40"][quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 17:24"]
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 17:19"]
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 16:33"]
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 16:30"]
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 16:23"]
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 16:20"]Olisit sanonut tarjoilijalle, että et syö myöskään kalaa. Moni ilmoittaa, että ei syö lihaa, jolloin ''oletetaan'', että kalavaihtoehto käy. Tässä tilanteessa sinun pitää itse tehdä selväksi ettet syö myöskään kalaa vaan haluat nimenomaan kasvisruoka annoksen. Suosittelen myös hoitamaan asian mieluummin ensin ravintolan kanssa, ja jos he eivät sitä asiaa hoida kuntoon niin sen jälkeen vasta kirjoittamaan arvosteluita nettiin. Ärsyttää asiakkaat ketkä eivät paikan päällä/ravintolalle itselleen anna palautetta vaan kirjoittavat suoraan nettiin eivätkä anna ravintolalle mahdollisuutta korjata asiaa ensin itse. t. tarjoilija [/quote] Et sitten osannut lukea. Pyysin etukäteen KASVISruokaa, sain lohta. Mikä kohta jäi ymmärtämättä.
[/quote]
Kyllä, osaan lukea. Mutta ymmärrä sinäkin se, että ehkä 90% KASVISRUOKAILIJOISTA syö ravintolassa sen kalavaihtoehdon. Siksi näistä kannattaa kertoa ravintolalle ihan reilusti, että myöskään kala ei käy.
Kannattaa myös muistaa se, että ravintolassa on tietyt raaka-aineet mitä he ostavat ja käyttävät. Jos tilaisuuden alettua yhtäkkiä yksi vieras ilmoittaakin olevansa kasvisruokailija niin ruoka täytyy tehdä olemassa olevista raaka-aineista (mitkä sitten saattavat jäädä hieman suppeiksi). Osa asiakkaista kun ilmoittaa näistä vasta kun sitä liha annosta työnnetään pöydässä asiakkaan eteen (en tarkoita että sinä olisit näin tehnyt, mutta tätäkin tapahtuu).
[/quote]
Ja jälkiruokaan mennessä kakkien allergiat ja vakaumukset on hävinneet kun nähdään mitä muut sai ja mitä itselle olisi ollut tarjolla. Terveisin Kokki.
Ps, eikä ollut kettuilua vaan ihan arkipäivää!
[/quote]
Missä jälkiruoassa on lihaa, kalaa tms? Yleensä jälkiruoka on vaikkapa suklaakakkua, jäätelöä, marjoja tms?
Tai mistä minä tiedän millaista jälkiruokaa tuon "kokin" ravintolassa tarjoillaan, varmaan teurasjätteitä kalanpäillä...
[/quote]
Yleisesti jatkoin keskustelua. Mutta kommenttisi todistaa sen että sun ravintolakokemukset rajoittuu ilmeisesti ruotsinlaivan buffaan.
[/quote]
Viimeksi kun söin ravintolassa sain jälkiruoaksi suklaakakkua jonka kanssa oli kirsikkavadelmahilloketta ja kinuskijäätelöä. Minusta oli erittäin kelvollinen jälkiruoka. Suklaakakku on erittäin helppo tehdä lakto-ovovegetaristisena (ei siihen mitään liivatetta, kalaa tai nautaa tarvitse tunkea), myös vegaanisena helppo. Myös juustokakku on hyvin vaivaton liivatteettomana. Minusta on erikoista, ettei kokki tiedä että on olemassa myös jälkiruoka jotka sopivat kasvisruokavalioon. Mutta ehkä se johtuu siitä, että tämä kalaa kasvissyöjille tunkeva kokki on itse töissä siellä ruotsinlaivan buffassa ;)
[/quote]
Mistä lähtien kala on kasvis? KASVISsyöjä ja täys vegaani on ihan eri asia..
En ole lukenut koko ketjua, mutta oliko joku tilannut ap puolesta annoksen? Kyllä joka ikinen takahikiänkin kokki tietää, että jos asiakas haluaa kasvisvaihtoehdon se ei tarkoita kalaa. Olen ollut myynnisssä töissä hotelli-ravintolassa, ja ryhmissä (etenkin naisporukoissa) 1/4 oli joku ruokarajoite. Se on ihan nykyaikaa ja siihen ravintola on varautunut/pitää olla varautunut, jos haluaa asiakkaita palvella. Ennen tilaisuutta myynti saa osallistujalistat, jossa erikseen merkattu ruokavaliot esim. tyyliin 'kasvisruokavalio, kala käy'. Eikä se ole mikään ongelma vaan palvelua. Mutta se pitää olla ennakkoon tiedossa ryhmien tilausruokailussa eikä pöydässä ruveta huutelemaan, kun annos on nenän edessä, että 'en syö kalaa'. Joten kannattaa vaikka tilaisuuteen tullessa isännän/emännän tai varsinkin hyvin allergisen itse kysyä, että onhan asia huomioitu.
Oikeasti, käsittämätöntä käytöstä ihmisiltä. Jos haluan syödä hyvää kalaa, menen kalaruoasta kuuluisan ravintolaan. Jos haluan hyvän pihvin, menen pihviravintolaan. Mitä vitun maailman napoja nämä purjonpupeltajat ovat kuvitellessaan että kun heidän korkeutensa suvaitsee raahata sen huonosti tippaavan perseensä sinne ravitsemuslaitoksen pöydän äärelle niin siellä pitäisi alkaa menyytä sorvaamaan uusiksi häntä varten?
Virlä kerran, oikein hitaasti. Jos. Haluatte. Syödä. Kasvisruokaa. Menkää. Kasvisravintolaan.
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 20:36"]
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 20:31"]
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 20:15"]
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 19:01"]
No mutta kun se on totta. Olen tämän todistanut satoja kertoja työssäni. Ne ruokanirsoilijat todellakin "unohtavat" allergiansa nähdessään jotain herkullisempaa naapurin lautasella. Näin ei tietenkään käy oikeiden allergikkojen kohdalla, ei myöskään oikeiden vegaanien kohdalla. Mutta niitä itse tehtyjä diagnooseja laktoosi-intoleransseista keliakiaan on kuule pilvin pimein. T: tarjoilija
[/quote]
En tiedä missä sinä oikein olet töissä, mutta en kyllä itse ole ikinä törmännyt noihin valeallergisiin. Ja niiden yksittäisten sekojen perusteella ei kyllä ole ravintolahenkilökunnalla mitään oikeutta leimata ketään muuta. Sattuneesta syystä käyn hyvin harvoin ulkona syömässä, koska on niin vaikea luottaa että saa kasvisruokaa, jossa ei ole niitä aineksia joille olen allerginen. Ihan rautalangasta väännän joka kerta, että mitä kaikkea en saa syödä. Silti jää hyvin paljon aineksia joita voin syödä, ei se ole hankalaa kun voin kuitenkin syödä soijaa, kaikkia viljoja, maitotuotteita, kaikkia vihanneksia, melkein kaikkia hedelmiä jne.
[/quote]
Niin, et ehkä ole törmännyt valeallergisiin, koska et ole ravintola-alalla töissä? Ketään oikeata allergikkoa ei todellakaan pilkata, leimata eikä kohdella epäkunnioittavasti. Mutta jotenkin nämä ruokarajoitteet tuntuvat olevan jollain tapaa muotia, sillä niitä tapauksia on todellakin enemmän kuin muutama "yksittäinen seko". Hyvin yleisesti esim 100 hengen ryhmästä on nykyisin jopa 25 % erikoisruokavaliolla. Heidän joukostaan ehkä 1-2 ovat oikeita allergikkoja. Loput ihan vaan nirsoja.
[/quote]
onko myös kasvisruokavaliota noudattavat vain nirsoja?
[/quote]
Eivät, niin kauan kuin he etukäteen kasvisruoka-annoksen tilattuaan todellakin syövät sen kasvisruoka-annoksen, eivätkä vaihda lennossa mielipidettään ja nappaa sitä kala-annosta, joka näyttääkin hyvältä, mutta jonka Pirkko oli tilannut. Pirkko jää sitten ilman tilaamansa kala-annosta. Ja näitä on, usko pois.