Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Facebook ehdottaa kaveriksi ihmistä, joka on kurkkinut tiliäsi

Vierailija
25.04.2015 |

Yhtäkkiä lävähti tutun naama, eikä ole yhtään yhteistä  kaveria ennestään. Lienee liittynyt vasta, koska kavereita oli vain muutama ja tiedän, että muutaman päivän päästä meillä on 10 yhteistä kaveria. Laitoin kyllä kaveripyynnön, koska on sen verran hyvä tuttu. Tuskinpa osaisi facebook ehdottaa häntä ihmiseksi, jonka saatan tuntea, jos ei olisi käynyt profiilissani. 

Kommentit (82)

Vierailija
61/82 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla facebook on täysin pelikäytössä, ei siis yhtäkään kaveria enkä ainakaan tietääkseni ole linkittänyt mitään yhteystietoja tms. Silti ehdottaa minulle kavereita ja listalta löytyy kaksi pikkuserkkuani (joista toisella ei edes ole numeroani), kaksi vanhaa opettajaani (näilläkään ei ole numeroani, mutta en kyllä jaksa uskoa heidän käyvän sivullani, jossa ei ole mitään), yksi työkaveri ja joku täysin tuntematon mies, joka nimestä ja kuvasta päätellen on Aasiasta kotoisin.

Vierailija
62/82 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottaa myös samoissa ryhmissä olevia, samankaltaisella profiililla olevia (esim. ikä, ammatti, koulu tms) ja myös samoja harrastuksia harrastavia (vaikkei ole yhteisiä kavereita tai ryhmiä) eli jotenkin tutkii postauksien sisältöä ja yrittää päätellä niistä. Esim. itse ratsastan ja ehdottelee mulle ihmisiä, joiden tiedän olevan hevosihmisiä, mutta mitään muuta yhteistä ei sitten olekaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/82 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoin googlella Zalandon vaatteita ja Facebookin reunaan ilmestyi pian mainos juuri samasta takista ja kengistä, mitä olin hakenut.

Vierailija
64/82 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 08:09"]Katsoin googlella Zalandon vaatteita ja Facebookin reunaan ilmestyi pian mainos juuri samasta takista ja kengistä, mitä olin hakenut.
[/quote]

Sama!!!

Vierailija
65/82 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla perheenjäsenellä on harvinainen, ei vaarallinen, sairaus ja olen googletellut asiaa. Kylläpä facebook nopeasti osasi ehdottaa minulle asiaan liittyvää ryhmää! 

Vierailija
66/82 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on oikeassa. Jos joku käy katsomassa profiiliasi, tulee sinulle ehdotus että saatat tuntea hänet. Tämän takia en itse viitsi katsella muiden profiileja...

Vierailija
67/82 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli listan alkupäässä 3 henkilöä joita en tunne ja jotka eivät ole kavereitteni kavereita.

Vierailija
68/82 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

FB kerää tietoa hauista joita teette esim. googlella tai millä sivuilla muuten käytte. Siitä se repii niitä ehdotuksiaan. Myös asuinpaikka, opiskelupaikka tms. mitä tietoja olette laittaneet fb:hen, vaikuttavat siihen mitä se ehdottaa. Totta kai jos käytte katsomassa jonkun profiilia, se ehdottaa ko. henkilöä teille. Samoin kaverin kavereita ja ehkä vielä kaverin kaverin kavereitakin, jos löytyy jotain noita em. yhteyksiä kuten asuinpaikka. Ei siinä sen kummallisempaa ole. Joten ihan rauhassa voitte stalkata exiänne.

Vierailija
69/82 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 20:14"]

Pitää osittain paikkaansa. Minulle on ehdotettu muutamia joiden kanssa ei mitään yhteistä. Toisaalta kaveriehdotuksissa näkyy myös sellaisia henkilöitä joita olen itse käynyt vakoilemassa.

[/quote]

Voi ei. Tietysti se muistaa omat hakusi ja ehdottaa niitä. Toisinpäin se ei toimi. Näille ehdotuksille on aina jokin nimittäjä, vaikka se joskus olisi kaukainenkin. Se ei ole missään nimessä se, kuka on käynyt stalkkaamassa sinua, sellaista toimintoa ei olekaan.

Vierailija
70/82 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 09:12"]

Pitää osittain paikkaansa. Minulle on ehdotettu muutamia joiden kanssa ei mitään yhteistä. Toisaalta kaveriehdotuksissa näkyy myös sellaisia henkilöitä joita olen itse käynyt vakoilemassa.

[/quote]

Voi ei. Tietysti se muistaa omat hakusi ja ehdottaa niitä. Toisinpäin se ei toimi. Näille ehdotuksille on aina jokin nimittäjä, vaikka se joskus olisi kaukainenkin. Se ei ole missään nimessä se, kuka on käynyt stalkkaamassa sinua, sellaista toimintoa ei olekaan.

[/quote]

Millä perusteella ei toimi toisin päin? 

Vierailija
71/82 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 20:21"][quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 20:20"]

Mun mielestä face ehdottaa niitä, jotka on yhteisiä kavereita. 

[/quote]

Mutta kun ei ole yhteisiä kavereita, sehän on helppo tarkistaa jos kaverilista on julkinen.
[/quote]
Mun käsittääkseni myös niiden kavereita joille olet laittanut kaveripyynnön vaikka he ei olisi pyyntöä hyväksyneet.

Vierailija
72/82 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 09:21"][quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 09:12"]

[/quote]

[/quote]

Millä perusteella ei toimi toisin päin? 
[/quote]

FB:ssa ei ole sellaista toimintoa.

Vierailija
73/82 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tulee ehdotuksia vieraista ihmisistä jotka ovat samoissa facebook- ryhmissä jne. Esim. en mä ole koskaan käynyt katsomassa jotain ulkomaalaisia profiileja enkä usko, että mun profiilia on kukaan katsonut. Esim. musiikkiryhmissä on tuhansia jäseniä ympäri maailmaa.

Sitten olen monessa kirppariryhmässä joista tulee mulle ehdotuksia. Voihan olla, että niissä myyjät ja ostajat katsovatkin muiden profiileja, mutta mä en kutsuis sellaista stalkkaamiseksi. Ei kaikki ole teihin ihastuneita jotka profiileja katsoo.

Vierailija
74/82 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 09:35"]

[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 09:21"][quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 09:12"] [quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 20:14"] Pitää osittain paikkaansa. Minulle on ehdotettu muutamia joiden kanssa ei mitään yhteistä. Toisaalta kaveriehdotuksissa näkyy myös sellaisia henkilöitä joita olen itse käynyt vakoilemassa. [/quote]   Voi ei. Tietysti se muistaa omat hakusi ja ehdottaa niitä. Toisinpäin se ei toimi. Näille ehdotuksille on aina jokin nimittäjä, vaikka se joskus olisi kaukainenkin. Se ei ole missään nimessä se, kuka on käynyt stalkkaamassa sinua, sellaista toimintoa ei olekaan. [/quote] Millä perusteella ei toimi toisin päin?  [/quote] FB:ssa ei ole sellaista toimintoa.

[/quote]

Mistä tiedät? Kuka niin sanoo? 

Vierailija
75/82 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää muistaa, että facebook ja google tekee myös yhteistyötä eli kun teett ejonkun haun googleen niin face saa siitä tiedon ja käytää tietoja omaksi edukseen miten haluaa ja milloin haluaa.

Vierailija
76/82 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulen että face ehdottaa kaveriksi monella perusteella. Jos esim lisää jonkun tyypin kaveriksi, ehdottaa face kaveriksi monia tän uuden kaverin kavereita.

Vierailija
77/82 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 08:14"]

[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 08:09"]Katsoin googlella Zalandon vaatteita ja Facebookin reunaan ilmestyi pian mainos juuri samasta takista ja kengistä, mitä olin hakenut. [/quote] Sama!!!

[/quote]

Tämä ei ole mitään salatiedettä, vaan ihan yleinen käytäntö nykyisin. Vaikka käyttäisit miten yksityistä selausta ym. tuotteita ja firmoja, joita tutkailet netissä, mainostetaan sinulle niissä sivustoissa, joissa on mainostilaa. Tai ehdotetaan uusia mekkoja myyviä kauppoja, jos olet etsinyt mekkoja jossain nettikaupassa. 

Vierailija
78/82 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi. Osaatteko neuvoa, jos reseptissä lukee, että 4 dl lihalientä. Jos lihaliemeen käytetään valmiita lihaiemikuutioita, niin laitetaanko tuohon 4 desilitraan 1 lihaliemikuutio vai miten homma menee. Entä jos ohjeessa lukisikin vaikka 1 litra lihalientä niin laitetaanko veden sekaan tässäkin tapauksessa vain 1 lihaliemikuutio?

Vierailija
79/82 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 05:21"]

[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 20:19"]oon sataprosenttisen varma että ehdottaa juurikin stalkanneita ihmisiä, näin oman kokemuksen perusteella. [/quote] Samaa mieltä. Oma havaintoni viime kesältä; kesä-elokuuksi vaihtui työpaikka erääseen väliaikaiseen paikkaan johon tuli hieman minun jälkeeni eräs itseni ikäinen nuori mies. Viikon aikana tutuistuimme työn lomassa ja huomasin aivan selvää flirttiä miehen puolelta. Tuon viikon jälkeen huomasin, että Fb ehdotti häntä minulle yhtäkkiä kaveriksi! Ei ainuttakaan yhteistä kaveria, eri asuinpaikka, ja muutenkin aivan erilaisia kiinnostuksenkohteita ja tykkäyksiä meillä. Kummallakaan ei työpaikkaa mainittuna Fbssa. Sanoin miehelle vähän ajan kuluttua, että "mitä ihnettä, mun Fb ehdotti sinua minulle kaveriksi." Niin mies sitten sanoikin että "Aijaa! No kyllä mä olin sua sieltä vähän yrittänyt etsiäkin yksi päivä." Ei sitten kertonut oliko löytänyt vai ei. Mutta epäilen että löysi, kun tuskin muuten fb jäisi häntä minulle ehdottelemaan. Ja mitään yhteystietojakaan ei oltu vaihdettu ennen tuota eikä kyllä sen jälkeenkään. Hän tiesi minusta vain etunimen ja asuinkaupungin. N26

[/quote]

Teillä ei ollut työpaikkaa tiedoissa? Teillä ei ollut yhteisiä kavereita tai kaverin kavereita työpaikkakuvioista? 

Olen 100 % varma, että fb ei ehdota kaveriksi ketään, joka on stalkannut itseään. Koska olen parilla feikkiprofiililla käynyt stalkkaamassa itseäni lukuisia kertoja.

Vierailija
80/82 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 05:46"]

[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 20:48"]

No selittäkääpä mulle se, miksi mulle ehdotetaan aivan tuntemattomia ihmisiä, jopa ulkomailta, joista en ole koskaan kuullutkaan, eivätkä he minusta.

[/quote]

Kavereiden kavereita tai samoissa ryhmissä kuin sinä. Tai sitten ne on käyneet katsomassa profiiliasi tai sinä niiden. Olen huomannut saman asian kuin aloittaja eli FB seuraa nykyisin keitä käyt katsomassa ja ketkä katsovat sinun sivuasi. Mutta siinä on usein pieni cooling off periodi eli ehdotus ei tule heti.

[/quote]

Juu. Ja jos esim kommentoit jotain julkaisua tai tykkäät jostain julkaisusta vaikkapa jonkun bändin, lehden, elokuvan tms. sivulla, niin joku saattaa vilkaista sun profiilia ihan ohimennen, että kukas toi on :) Ite teen juuri näin, jos vaikka joku hyvännäkönen mies kommentoi jotain fiksua, niin klikkaan profiilin auki ja katon silkkaa uteliaisuuttani :D
Eli se selittää osittain ihmiset, jotka on täysin tuntemattomia ja eri maistakin.
Mulla ei oo fbssä mitään tietoja itsestäni (ei puh.nroa, ei asuinpaikkaa, ei kouluja), joten niillä en usko olevan mitään tekemistä ehdotettujen tyyppien kanssa.

Just viime viikolla satunnaisen baarissa tavatun nuorenmiehen ÄITI oli ehdotettujen listalla :'D Tunnistin sukunimen ja klikkasin profiilia, tää baarituttu löytyi rouvan kavereista tunnisteella "son". Ja ei vaihdettu pojan kanssa numeroita eikä mitään, sukunimeni sanoin, mutta koska oli varattu ni jätin siihen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kahdeksan