Facebook ehdottaa kaveriksi ihmistä, joka on kurkkinut tiliäsi
Yhtäkkiä lävähti tutun naama, eikä ole yhtään yhteistä kaveria ennestään. Lienee liittynyt vasta, koska kavereita oli vain muutama ja tiedän, että muutaman päivän päästä meillä on 10 yhteistä kaveria. Laitoin kyllä kaveripyynnön, koska on sen verran hyvä tuttu. Tuskinpa osaisi facebook ehdottaa häntä ihmiseksi, jonka saatan tuntea, jos ei olisi käynyt profiilissani.
Kommentit (82)
Seurustelin 15 vuotta sitten erään miehen kanssa varmaan kuukauden. Meillä ei ole yhteisiä kavereita ja minulla ei ole enää hänen numeroaan tallessa. Emme ole nähneet 15 vuoteen. Minä en ole hänen profiliian katsonut kertaakaan, mutta silti tämän miehen profiili ilmestyi kaveri ehdotuksiin... Hmm... Eli tästä päättelin hänen stalkannern minua. Itse en enää stalkkaa kenenkään profiilia... Tästä syystä...
Mulla ehdottaa tyyppejä joita itse olen käynyt kurkkimassa.
Höh, mun ihastus ei tykkääkään minusta kun face ei ehdota ikinä sitä mulle kaveriksi :( Eli se ei oo koskaan käynyt mun profiilissa edes :(
Huh, tarkastin tämän ketjun perusteella omat kaveriehdotukset: vastaan tuli naapurin moikkaustuttu mies (sinkku, kuten minäkin).
Meillä ei yhtään yhteisiä tuttuja tai muitakaan siteitä, eri ikäisiäkin olemme. Onkohan siis käynyt kurkkaamassa mua?
Osoitettahan fb ei pyytele, mutta voiko ip:n perusteella ehdottaa naapuria? Muita naapureita ei ole ehdottanut...
Mä en usko tähän juttuun nyt yhtään. Itsellä kaikki kaveriehdotukset (joilla ei ollut yhteisiä kavereita) oli ihan outoja ihmisiä, ympäri Suomea ja ulkomailta. Yhtään tuttua tai tutun tuttua sieltä ei löytynyt. Olisinpa oikea kummallisuus jos yksikään menneisyyden ihminen ei olisi käynyt mun profiilissa.
Miksi te ihmettelette sellaista jos joku teidät jotakin kautta tunteva on käynyt kurkkaamassa facebookissa? Sehän facebookin tarkoitus on. Jos ette tykkää niin älkää pitäkö tiliä siellä, ainakaan julkista.
Itse kurkin tuntemieni naisten profiileja useinkin. En valitettavasti omaa facebook-profiilia, joten kurkkiminen jää usein pintapuoliseksi.
Noh, kyllähän tuollakin itsensä pitää tyytyväisenä. Eikä voi jäädä kiinni stalkkailusta.
Yhteisiä kavereita? Itsellenikin kävi niin, mutta ilmeni yhteiset kaverit. Enää en kuvittele mitään.
[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 21:15"]
Hah, mieheni ex on usein tuolla listalla. Olen miettinyt että miksi niin, mutta nythän se selvisi.
[/quote]
Tuollaisessa tilanteessa uskoisin, että miehelläsi ja hänen exällä on yhteisiä tuttuja, jotka myös sinä sittemmin tunnet. Tuskin miehesi lähipiirissä kaikki on lopettaneet täysin yhteydenpitoa, kun miehellä meni poikki.
Noniin nyt joku kysyy FB-porukalta oikean vastauksen tähän niin ei tarvitse jatkuvasti miettiä täällä(kin) tätä
Kävin katsomassa oman Ihmisiä jotka saatat tuntea -listani. Ei mitään epäilyttävää. Kaikki tyyppejä, joiden kanssa mulla on 1-20 yhteistä kaveria. Ei ketään puhelimeni yhteystiedoista, vaikka numeroni on facessa.
[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 20:19"]oon sataprosenttisen varma että ehdottaa juurikin stalkanneita ihmisiä, näin oman kokemuksen perusteella.
[/quote]
Samaa mieltä. Oma havaintoni viime kesältä; kesä-elokuuksi vaihtui työpaikka erääseen väliaikaiseen paikkaan johon tuli hieman minun jälkeeni eräs itseni ikäinen nuori mies. Viikon aikana tutuistuimme työn lomassa ja huomasin aivan selvää flirttiä miehen puolelta. Tuon viikon jälkeen huomasin, että Fb ehdotti häntä minulle yhtäkkiä kaveriksi! Ei ainuttakaan yhteistä kaveria, eri asuinpaikka, ja muutenkin aivan erilaisia kiinnostuksenkohteita ja tykkäyksiä meillä. Kummallakaan ei työpaikkaa mainittuna Fbssa. Sanoin miehelle vähän ajan kuluttua, että "mitä ihnettä, mun Fb ehdotti sinua minulle kaveriksi." Niin mies sitten sanoikin että "Aijaa! No kyllä mä olin sua sieltä vähän yrittänyt etsiäkin yksi päivä." Ei sitten kertonut oliko löytänyt vai ei. Mutta epäilen että löysi, kun tuskin muuten fb jäisi häntä minulle ehdottelemaan. Ja mitään yhteystietojakaan ei oltu vaihdettu ennen tuota eikä kyllä sen jälkeenkään. Hän tiesi minusta vain etunimen ja asuinkaupungin. N26
No kiva. Eikö täs enää voi edes stalkata rauhassa?
[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 20:48"]
No selittäkääpä mulle se, miksi mulle ehdotetaan aivan tuntemattomia ihmisiä, jopa ulkomailta, joista en ole koskaan kuullutkaan, eivätkä he minusta.
[/quote]
Kavereiden kavereita tai samoissa ryhmissä kuin sinä. Tai sitten ne on käyneet katsomassa profiiliasi tai sinä niiden. Olen huomannut saman asian kuin aloittaja eli FB seuraa nykyisin keitä käyt katsomassa ja ketkä katsovat sinun sivuasi. Mutta siinä on usein pieni cooling off periodi eli ehdotus ei tule heti.
Lol ettekö tajua että teitä vakoillaan puhelimen kautta koko ajan, näkevät mitä teette ym.ym.. Siten naamis osaa ehdottaa esim. työkaveria kuten viestin 54 kirjoittajalle!
Ei pidä paikkaansa. Ehdottaa kyllä niitä, joita olet itse kurkkinut ja niitä jotka ovat kurkkineet sinua. Ehdottaa myös muita, mutta en tiedä millä perusteella.
Minulla ei ole yhtään facebook-kaveria, mutta välillä ehdotuksissa on ihmisiä, jotka tiedän kaukaisesti ja joihin olen jossain yhteydessä törmännyt, mutta joiden omaa profiilia en ole katsonut ja olen 100% varma, että he eivät katso omaani (tuskin edes tietävät/muistavat nimeäni).
Yksi esimerkki: suoritin n. 8 v sitten avoimen yliopiston kurssia, jossa oli vetäjänä nuori, trendikäs kundi. Kyseinen tyyppi on sen jälkeen ollut jonkin verran julkisuudessa ja voi olla, että olen vuosia sitten googlannut hänen nimensä tämän takia (en itse muista). Facebookiaan en ole katsonut. Hän ei 100% varmasti muista minua. Yhtenä päivänä tyyppiä fb ehdotti kaveriksi.
[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 20:52"][quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 20:35"]
Stalkkasin miestä joka keskusteli Iltiksen kommenteissa. Hetken päästä se oli listalla. Psyk. hoitaja pomppas listalle silloin kun mulla viimeksi oli sille aika...
[/quote]
Eikä taida olla ihan lakisääteistä stalkata asiakkaitaan...kysäisepä että mitenkähän se tuli sinne...
[/quote]
Puhelinnumero?
Mulla on käynyt noin jo joskus ammoisina aikoina eli ei ole mikään uusi ominaisuus tms. Tästä on av:lla väitelty jo vuosia ja aina on joku sitä mieltä että ei voi olla mahdollista. Miksi ei ?
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 07:26"]
Mulla on käynyt noin jo joskus ammoisina aikoina eli ei ole mikään uusi ominaisuus tms. Tästä on av:lla väitelty jo vuosia ja aina on joku sitä mieltä että ei voi olla mahdollista. Miksi ei ?
[/quote]
Aivan, miksi ei? Teknisesti varmasti niille, jotka hommakseen koodaavat tuolla, ihan helppo toteuttaa tällainen ominaisuus, luulen. Luultavasti ne, jotka stalkkaavat, eivät vain halua uskoa sitä ja päättämällä, että ei ole mahdollista he päättävät, etteivät näy eksilleen ja eksien nyksilleen. Mutta eivätköhän kuitenkin näy ja jokuhan täällä jo kertoi, että hänelle on joku eksän nyksä vai nyksän eksä tms. tullut ihmisiin, jotka saata tuntea. Joten asia todistettu, te näytte ihmisille, joita stalkkaatte, ihmisinä, jotka saatatte tuntea. Miksi se olisi sen vähemmän mahdollista kuin puhelintietojen perusteella, hyvänen aika!
Ei mulla ollut sen ikivanhan kurssilaisen numeroa eikä sillä mun. Silti, kun stalkkasin sitä, niin hän oli siis selvästi saanut minusta ehdotuksen, koska kysyi kaverikseen. Harmittaa.