Ida saa tukia 2 500 ja Amanda jopa yli 5 500 euroa kuukaudessa. He ovat osa ilmiötä, joka maksaa Suomelle yli miljardi euroa vuodessa.
Yksinhuoltajanaisilla liian hyvät tuet.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/84ca35cd-084e-4ee2-a06c-5e6845e6c851
Kommentit (1309)
Löytyyhän noita ääriesimerkkejä varmasti, jos niitä lähdetään oikein hakemalla hakemaan, mutta lasten etuahan noilla tuilla pyritään turvaamaan. Tiettyjen sääntöjen mukaan tukia myönnetään ja mitään kokonaiskattoa ei tietääkseni ole olemassa eli esim. tyyliin, ettei voisi saada tukia yhteensä vaikkapa enempää kuin 3000e/kk täysin riippumatta perheen tilanteesta.
Ei nuo esimerkit kuvaa kuitenkaan mitään yleistä tukitasoa varmaankaan. Toki järjestelmää pitää aina tutkia kriittisesti.
Vierailija kirjoitti:
Tässäpä tarkka laskelma, mitä saisin 2980 euroa brutto/kk tienaavaana työssäkäyvänä, jos minulla olisi kahdeksan tervettä alle 16-vuotiasta lasta. Kaikki tiedot on suoraan kopioitu kelan sivuilta ja kerto- sekä yhteenlaskut laskettu taulukkolaskennalla, summat on kuukaudessa maksettavia
Yksinhuoltaja korotus kahdeksasta lapsesta 63,30*8=506,40
Lapslisät suoraan kelansivuilta, ensimmäisestä 94,88, toisesta 104,84, kolmannesta 133,79, neljännestä 163,24 ja 5.-8. lapsista yhteensä 4*182,69=730,76.
Nyt on laskettu lapsilisät, joista tulee yhteensä 1733,91 euroa. Näihin ei vaikuta tulot mitenkään, nämä saisin vaikka tienaisin kymppitonnin kuussa nettona.
Elatustuen minimimäärä on kelan sivujen mukaan 172,69/lapsi. Näistä tulee siis 8*172,69 = 1380,72 euroa.
Asumistuki, kalleusluokka 3, tämän hetkinen kotikuntani näillä tuloilla, kun vuokra on 1000 euroa/kk, lämmitys sisältyy, vesi ja sähkö ei, kelan laskurin mukaan olisi 891,72 euroa /kk.
1733,91+1380,72+891,71 = 4006,41 euroa.
Työssäkäyvä keskituloinen yksinhuoltaja voi saada yli neljän tonnin edestä tukia palkan lisäksi. MOT.
Epäilenpä, että asumistukea ei noiden kaikkien lisäksi enää saisi?
Ja tuon 1734€ saa kyllä kaksi työssäkäyvää vanhempaakin ilman yksinhuoltajakorotuksia ja asumistukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi yhteiskunta ei puutu siihen, että itseäänkään elättämätön tyyppi tehtailee lapsia? Tähän ei ole varaa, ei kantisten eikä muualta tulleiden kohdalla.
Millä tavalla siihen pitäisi tai voitaisiin puuttua?
Miksi lapsien pitäisi syntyä ainoastaan joidenkin hyvätuloisten uraohjusten perheisiin. Eikö ole nimenomaan tehokkainta, että ne menestyvät pysyvät työelämässä ja lapsia tekevät ne, joiden verokertymä ei muutenkaan päätä huimaa. MIeti nyt esimerkiksi työnantajan näkökulmasta, kumman mieluummin pidät työelämässä: vähemmän kouluja käyneen matalapalkkaduunarin vai korkeasti koulutetun myyntimagneetin ja innovoijan.
Kukaan ei ole sanonut, että köyhällä ei saisi olla lapsia, mutta 8 täysin yhteiskunnan elättämää! Ei ole kenenkään etu, että geenipooli heikkenee huonoiten pärjäävien lisääntyessä eniten. Ja itse arvostan kaikkia töissä käyviä koulutukseen katsomatta.
En nyt kertakaikkiaan näe, miksi 8 täysin yhteiskunnan elättämää lasta on katastrofi, jos he ovat samassa perheessä, mutta ihan fine, jos he ovat yksi- tai kaksilapsisissa perheissä.
Oon kyllä sitä mieltä että tätä systeemiä pitäis muokata sellaiseksi että työn teko olisi aina kannattavampaa kuin kotona makaaminen. Mutta te ketkä ootte sitä mieltä että mitään avustuksia ei pitäis maksaa niin ei ne lapset ole itse valinneet sitä että ovat tänne syntyneet. Kamalaa olisi jos täällä Suomessakin törmäisi lapsikerjäläisiin :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tappaisin ennemmin itseni kuin hankkisin 8 lasta vaan sen takia että saisin yli 5000e kotona maakaamisesta.
Miksi "kotona makaaminen" saisi sinut tappamaan itsesi? Eikö sellainen elämä olisi pelkästään luksusta?
Tosi luksusta hoitaa kahdeksaa lasta, haloo tampio. :D Ei se ole mitään makailua. Aika moni mielummin ottaisi vähemmän rahaa ja makoilisi oikeasti rauhassa, eli yksin.
En minä sitä luksukseksi ja makoiluksi väittänytkään, vaan tuo, jolle kommentoin.
Vierailija kirjoitti:
Oon kyllä sitä mieltä että tätä systeemiä pitäis muokata sellaiseksi että työn teko olisi aina kannattavampaa kuin kotona makaaminen. Mutta te ketkä ootte sitä mieltä että mitään avustuksia ei pitäis maksaa niin ei ne lapset ole itse valinneet sitä että ovat tänne syntyneet. Kamalaa olisi jos täällä Suomessakin törmäisi lapsikerjäläisiin :(
yhteiskunnassa, jossa avustetaan ja tuetaan pienituloisia, syntyy aina väistämättä kannustinloukkuja. Niistä ei valitettavasti pääse mihinkään. Aina on jossain se raja, missä palkka voi olla pienempi kuin tuet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan Suomessa ihmisiä jotka saavat tukia noin puoli miljoonaa euroa vuodessa. Kotona asuvia monivammaisia, jolla on hoitaja ympäri vuorokauden, joka päivä, yhteiskunnan kustannuksella. Jos matkustavat, pari hoitajaa lentää mukana. Esimerkiksi Kalle Könkkölä.
Tätäkin 17 peukutti. Könkkölä kuoli vuonna 2018. Teki töitä koko ikänsä ja avustajan sai eduskunnasta vasta oikeuden käynnin jälkeen.
Ne 5 hoitajaa tulee yhteiskunnalle halvemmaksi kuin että sairas ihminen olisi sairaalahoidossa.
On ymmärrettävä että me vammaiset asumme mieluummin kotona. Tosin omahoitajani saa vain parisataa euroa. Useimmat omahoitajat eivät yhtään mitään.
Hatunnosto kaikille omaishoitajille.
Jos olisi oikein röyhkeä ja valittaisi, menisi oikeuteen (maksuton oikeusapu) niin kai sitten jotain saisi.
Näitä hoitajia pitää olla vähintään se 5 että vapaapäivät lomat pyörii. Jos joku ihmettelee.
Vierailija kirjoitti:
Siis pähkinänkuoressa mistä ne 5.500 tuet tulee?
Lapsilisät ja elatustuet 8 lapselle pelkästään on jo puolet tuosta summasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ette kadehtisi jos tietäisitte mitä jutussa lukee.
onko joku kateellinen?
Minä olen vihainen. Tämä ihminen elää ja aikoo ilmeisesti jatkossakin elää velkarahalla, jonka hallitus on valtiolle kuitannut. Velan maksaa tulevaisuudessa lapseni.
Minua ei v*akaan kiinnosta näiden tulot tai varat. Minua kiinnostaa tämän valtion talouden kunto siinä vaiheessa kun lapseni aloittaa rakentamaan omaa elämäänsä.
Entäpä jos se olisikin SINUN lapsesi, jolla ei koskaan olisi edes mahdollisuutta alkaa rakentamaan elämäänsä? Mitä jos hän joutuisi koko ikänsä asumaan joko sinun, tai jonkun laitoksen huoltamana?
Pas**t sinä mitään valtion talouden tilaa mieti! Jos todella miettisit, niin kohdistaisit katseesi niihin todellisiin hyväksikäyttäjiin, joita nämä lapsiaan itse kasvattavat naiset eivät ole.
Olet vain omaan napaansa tuijottava, ymmärtämätön typerys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässäpä tarkka laskelma, mitä saisin 2980 euroa brutto/kk tienaavaana työssäkäyvänä, jos minulla olisi kahdeksan tervettä alle 16-vuotiasta lasta. Kaikki tiedot on suoraan kopioitu kelan sivuilta ja kerto- sekä yhteenlaskut laskettu taulukkolaskennalla, summat on kuukaudessa maksettavia
Yksinhuoltaja korotus kahdeksasta lapsesta 63,30*8=506,40
Lapslisät suoraan kelansivuilta, ensimmäisestä 94,88, toisesta 104,84, kolmannesta 133,79, neljännestä 163,24 ja 5.-8. lapsista yhteensä 4*182,69=730,76.
Nyt on laskettu lapsilisät, joista tulee yhteensä 1733,91 euroa. Näihin ei vaikuta tulot mitenkään, nämä saisin vaikka tienaisin kymppitonnin kuussa nettona.
Elatustuen minimimäärä on kelan sivujen mukaan 172,69/lapsi. Näistä tulee siis 8*172,69 = 1380,72 euroa.
Asumistuki, kalleusluokka 3, tämän hetkinen kotikuntani näillä tuloilla, kun vuokra on 1000 euroa/kk, lämmitys sisältyy, vesi ja sähkö ei, kelan laskurin mukaan olisi 891,72 euroa /kk.
1733,91+1380,72+891,71 = 4006,41 euroa.
Työssäkäyvä keskituloinen yksinhuoltaja voi saada yli neljän tonnin edestä tukia palkan lisäksi. MOT.
Olettaen, että olisit edes oikeutettu täyteen asumistukeen olisi sinun käytettävissä olevat tulosi siis 4006,41 + (2980*0,7235= 2156,03)= 6160 €/kk. Varhaiskasvatuksen asiakasmaksuja ei sentään sinulta perittäisi, mutta saattaisit työssäkäyvänä tarvita esim autoa, eli työssä käymisesi ei parantaisi sinun taloudellista asemaasi kuin korkeintaan jonkin satalapun kuukaudessa. Jos kovin olisi rahan suhteen laskelmoiva, ei edes keskipalkkainen työ todellakaan kannattaisi.
Nykyinen työmatkani on niin lyhyt, etten tarvitse autoa - päiväkotejakin on työpaikan lähellä kaksin kappalein ja alle 1 km päässä pari lisää. Jos asuisin pk-seudulla, saisin kuukausilipun ABCD-alueelle 3,96 euroa/vrk, jos ostaisin vuoden lipun. 30 vuorokauden lipun hinta aikuiselle on 142,70 euroa.
Suurin tukia saava ryhmä ovat yksinäiset miehet.
En ole lukenut juttua enkä lukenut tätä ketjua.
Mutta rehellisesti en haluaisi olla 8 lapsen yksinhuoltaja vaikka saisi mitä tukia ja miten paljon rahaa.
Olen kahden lapsen yh. Välillä nostanut tukia ja välillä käynyt hyväpalkkaisessa työssä, nyt taas onneksi töissä. Tässäkin työmäärässä 2 lapsen yyhoona on paljon työtä kun yksin hoitaa kaiken. Rahaa menee lapsiin, puhumattakaan omasta ajasta. Eksä ei osallistu millään tavalla meidän elämään, häipyi ulkomaille (ihan suomalainen on, mutta löysi uuden naisen Italiasta).
Ja sanottakoon se vielä ettei yhteiskunnan tuet mitään isoja ole yksinhuoltajalle. Lapsista kuitenkin pitää huolehtia jne. Voihan tuollaiset rahamäärät joillekin olla isoja lukuja 2500e ja 5500e, mutta niillä rahoilla pitää ostaa lapsille ruoat, vaatteet yms kaikki ja jos sulla on 8 lasta niin jumalaton määrä ruokaakin pitää viikossa kotiin kantaa saati joku talvivaatteiden ja talvikenkien hankinta kaikille. Ei todellakaan käy kateeksi.
Taas media tekee uutisen muka liian hyvätuloisista tukien saajista. Se, että nämä ehkä ovat hyvässä asemassa, ei todellakaan tarkoita, että juuri kukaan muu olisi.
Kiva tietää, että Aller Mediassa on niin vieraantuneita ja rikkaita ihmisiä töissä, että heille on ihan ok lyödä heikompiaan oikein olan takaa.
Muistakaa, että tämänkin uutisen ainoa tarkoitus on aiheuttaa pahaa mieltä työtekijöissä ja aiheuttaa vastakkainasettelua heidän ja täysin viattomien ihmisten välille. Media on paljon pahempi ja pitkäkestoisempi vaiva kuin korona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ette kadehtisi jos tietäisitte mitä jutussa lukee.
onko joku kateellinen?
Minä olen vihainen. Tämä ihminen elää ja aikoo ilmeisesti jatkossakin elää velkarahalla, jonka hallitus on valtiolle kuitannut. Velan maksaa tulevaisuudessa lapseni.
Minua ei v*akaan kiinnosta näiden tulot tai varat. Minua kiinnostaa tämän valtion talouden kunto siinä vaiheessa kun lapseni aloittaa rakentamaan omaa elämäänsä.
Tämä ihminen on omaishoitaja. Sinun pitäisi olla hänelle kiitollinen, sillä yhteiskunta säästää pitkän pennin hänen hoitaessaan vammaista lasta kotona. Puhumattakaan säästöstä, joka syntyy kun hoitaa samalla muut lapset eikä laita heitä päivähoitoon.
höpöhöpö, hän saa 120 euroa kotihoidon tukea, eli vauvan lisäksi kotona on yksi lapsi. ole hyvä ja ota maskuperusteista selvää, siellä se kelan sivuilla taulukko on helposti löydettävissä.
Äitiysvapaan aikana kotihoidon tuen hoitorahaa maksetaan vain siltä osin kuin se ylittää äitiysrahan. Tuo 120 e lienee hoitolisää, eikä sen määrästä voi päätellä montako lasta on kotihoidossa.
Vierailija kirjoitti:
Suurin tukia saava ryhmä ovat yksinäiset miehet.
Eihän näitä syrjäytyneitä peräkammarin ressukoita kukaan mies haukukaan, kun ovat niin samaistuttavia, toisin kun yh-äidit. :D
Saavatkohan Ida ja Amanda yritystukea?
Vierailija kirjoitti:
Taas media tekee uutisen muka liian hyvätuloisista tukien saajista. Se, että nämä ehkä ovat hyvässä asemassa, ei todellakaan tarkoita, että juuri kukaan muu olisi.
Kiva tietää, että Aller Mediassa on niin vieraantuneita ja rikkaita ihmisiä töissä, että heille on ihan ok lyödä heikompiaan oikein olan takaa.
Muistakaa, että tämänkin uutisen ainoa tarkoitus on aiheuttaa pahaa mieltä työtekijöissä ja aiheuttaa vastakkainasettelua heidän ja täysin viattomien ihmisten välille. Media on paljon pahempi ja pitkäkestoisempi vaiva kuin korona.
Samaa mieltä. Enkä ihmettelisi, vaikka nämä tarinat olisi toimittajan keksimiä, mistäänhän ei totuutta voi tarkistaa. Kuitenkin täysin tarkoitushakuinen juttu.
Tehkääpä juttu yritysten veronkierroista, maataloustuista, vakuutuskuorista ym. rikkaiten metkuista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Enkä ihmettelisi, vaikka nämä tarinat olisi toimittajan keksimiä, mistäänhän ei totuutta voi tarkistaa. Kuitenkin täysin tarkoitushakuinen juttu.
Tehkääpä juttu yritysten veronkierroista, maataloustuista, vakuutuskuorista ym. rikkaiten metkuista.
jep. Hyvin oikeistolainen lehti kuitenkin joten ei ihme, että haluavat sosiaalitukien kurjistamista suosivaa tekstiä suoltaa
Vierailija kirjoitti:
Suomessa pitäisi toimintakulttuuri uudistua kokonaan. Liian monet pitävät tukia aivan itsestään selvinä, elämän perusoikeuksina, jotka mahdollistavat lorvimisen. Kenelläkään ei pitäisi olla oikeutta vain olla. Sairaat erikseen.
Monessa muussa maassa työnteko koetaan tavoiteltavana, itsestään selvänä asiana. Ei haluta jäädä kotiin, koska sellainen ei edes mahdollista mukavaa elintasoa. Jo alakoulusta asti on olemassa kilpailua ja kunnianhimoa myös lapsilla. Suomalaiset hyvinvoivat laiskiaiset sen kun vastaanottavat kaiken yhteiskunnalta ilmaiseksi, tottuvat siihen, eivätkä tajua ettei tällainen peli vetele enää montaa sukupuolvea.
Tulee vielä aika, kun hyvinvointi on Suomessa historiaa. Esimerkiksi Viro ja Puola ovat nousevia yllättäjiä, joiden nykynuoret janoavat hyvää työuraa ja parempaa elintasoa ja ovat valmiita sen eteen työskentelemään. Odottakaa vaan.
Monessa muussa maassa äidit jäävät kotiin hoitamaan lapsiaan.
Määrittele vielä "liian isot tuet". Mitä tukea lähtisit pienentämään? Ja vastaukseksi ei nyt riitä "yksinhuoltajien tuet", koska sellaisia ei ole kuin lapsilisän yksinhuoltajakorotus, joka on pari kymppiä kuukaudessa.