Te jotka suunnittelette pienipalkkaiseen "paskaduuniin" menoa, miettikää vielä uudemman kerran. Tulevaisuutenne voi olla todella karu
Voin kertoa ettei paljoa naurata, kun joutuu 51veenä jäämään sairaseläkkeelle täysin työn loppuunkuluttaman kropan takia, ja saa suunnilleen saman rahan kuin ikänsä työttömänä ollut.
Pienipalkkaisena ei ole edes voinut saada asuntolainaa, tai kartuttaa varallisuutta millään tavalla.
Mitään ei voi tehdä kun ei ole rahaa, eikä mistään nauttia kun kipu on läsnä koko ajan jos jotain yrittää.
Kyllä tässä tilanteessa toivoo että olisi ollut se elämäntapatyötön
Kommentit (408)
Vierailija kirjoitti:
Jäin sairaseläkkeelle 35 vuotiaan saan saman rahan kuin äitini joka teki töitä 15v-65v pienipalkkaisella alalla. Hän asuu edelleen vuokralla minä omassa ilman velkaa. Eli käteen mulla jää 500 euroa enemmän kuukaudessa.
35 vuotiaana sairaseläkkeelle?! Onko tämä joini vitsi??
Vierailija kirjoitti:
Siivoustyötä takana 20 vuotta. Edessä yli 20 vuotta. Pankkilainalla omakotitalo, toki puoliso puolet maksamassa. Omistukseni on 50% talosta. Alkupalkka oli varmaan jotain 7e kun aloittelin, nyt lähemmäs 14e tunti. Pyhinä tuplat ja jos ylitöitäkin pääsee pyhänä tekemään, hymyssä suin tehdään vielä muhkeammalla tuntipalkalla.
Tämä on ihan tuttua, en ymmärrä valittamista, hyvin olet sinäkin pärjännyt. Muuttaisin itsekin pois pk-seudulta ja suostuisin tekemään melkein mitä duunia tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Pienipalkkaisessa raskaassa työssä ei terveenä kauan pysy . Iänikuiset vaivat jää ja eläkkeellepääsykin on epävarmaa , kun nekin eläkelääkärit näkemättä panevat paperilla terveen kirjoihin . Harva pääsee eläkeikään , vaikka " herrat" elää 30 vuotta vanhemmiksi ,kun helpolla pääsevät . - Tällä järjellä jäisin suosiolla ikuiseksi työttömäksi . Känsät jäi , eläke 500 alle köyhyysrajan .
Äitini teki mm. siivoushommia, minkä seurauksena oli niskassa hyvät kulumat viisikymppisenä ym. Mutta noin muuten huvittaa aina puhe "herroista" ja "raskaan työn tekijöistä". Onko joku pätkätöissä jos niinkään työllistyvä humanisti joku herra, saa yökaudet murehtia mistä seuraavan työpätkän saa, siinähän se omaisuus karttuu ja terveys kukoistaa. Tai entä sitten joku lääkäri, jolla on joo hyvä palkka, mutta tosi stressaava työ, työkaverit saavat hermoromahduksia ym., kun kiireessä pitää tehdä elintärkeitä päätöksiä ja aina sataa p*skaa niskaan. Sitten on joku duunari, joka tekee fyysisempää työtä (joka ei ole läheskään niin raskasta monilla aloilla kuin ennen vanhaan) ja kun työt loppuvat, siirtyy vapaalle ilman mitään henkistä angstia. Ei se työn ja elämän raskaus ja helppous ihan niin yksioikoista ole.
No siis ap itse näkisin moisen duunin vain ponnahduslautana parempiin hommiin. Sillä kerää rahaa opiskeluun ja työkokemusta. Ei kai kukaan niin tyhmä ole että koko uransa moisessa tekee?
Itse menin osa-aikaiseen kökköduuniin, verkostoiduin ihmisten kanssa ja pääsin vakituiseen hyvään duuniin firmaan missä ei ees ollut paikkaa virallisesti auki
Olin kyllä maksanut jo 40-vuotiaana oman asuntolainani, koska otin sen nuorena enkä ole sotkenut elämääni. On varaa olla vaikka pienipalkkaisessakin työssä, ei tarvitse sietää mitään työpaikkakiusaamista ja vittuilua vain sen takia että saa hyvän palkan. Ei muuten edes kiinnosta mitä joku ajattelee palkastani, ja ajattelin sinun iässäsi elellä jo pääomatulojen turvin.
AP on oikeassa. Itse kuvittelin aikoinani vaikka minkälaista uraa yrityksen omistajana tai erikoisasiantuntijana. Ei napannut ja jäin pyörimään pikkusievään hommaan kälyselle 5 000 € palkalle. Ei tullut minusta menestynyttä miljonääriä.
m52
Se paskaduuni voi poikia suhteita ja työkokemusta. Parempi sekin, kuin syljeskellä kattoon.
Vierailija kirjoitti:
Se paskaduuni voi poikia suhteita ja työkokemusta. Parempi sekin, kuin syljeskellä kattoon.
Olisko muita kliseitä heittää?
Suhteet, verkostoituminen lisää korruptiota joten se pitää kieltää sakko- ja vankeusrangaistuksen uhalla!!!
Vierailija kirjoitti:
Mä jäin juuri eläkkeelle pienipalkkaisesta pskaduunista. Myyjän työssä 44vuotta. Minulla on velaton talo, mökki, 2v. vanha japsi-auto. Säästöjäkin ihan mukavasti.
Ei ne suuret tulot, vaan pienet menot....
Ja oliko elämässäsi loppujen lopuksi mitään järkeä, jos kerran raadoit työssä, josta et edes pitänyt kun oli "paskaduunia". Kamala kohtalo ollu sullakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä esti nuorena opiskelun ja sitä kautta paremman työn saannin?
Mulla on 3 koulutusta aloilta missä on paljon työtä.
Mutta mitä mä näillä koulutuksilla teen kun meni terveys?Mitä sä ajat takaa näillä "keskusteluilla" ?
Tiedätkös... ketään ei kiinnosta vaikka sä reppana jäisit huomenna ratikan alle.
Onneksi maalla ei ole ratikoita niin lasten ei tarvitse jäädä ilman äitiä.
Traktorin alle sitten, pimeällä, kun ei rahat riittäny heijastimeen.
Miten teillä on muuten varaa kakaroihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta mitä mä näillä koulutuksilla teen kun meni terveys?Mitä sä ajat takaa näillä "keskusteluilla" ?
Tiedätkös... ketään ei kiinnosta vaikka sä reppana jäisit huomenna ratikan alle.
Sinun pyllyreikään voisi työntää kourallisen papatteja. Hihhih.
Tässä tavallisen työttömän taso.
Kuka nyt oikeasti tällaista haluaisi palkata mihinkään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja työläisten taso. Äidit on yhden viikon kuukaudesta sairaslomalla, ensin lapsen 3 flunssapäivää ja sitten omat 2 flunssapäivää, noita on nähty ja palkka tulee veronmaksajilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja työläisten taso. Äidit on yhden viikon kuukaudesta sairaslomalla, ensin lapsen 3 flunssapäivää ja sitten omat 2 flunssapäivää, noita on nähty ja palkka tulee veronmaksajilta.
Kyllä minäkin jaksaisin vakituisessa työssä, kun yksi viikko kuukaudesta on sairaslomaa.
Nykyinen yhteiskuntajärjestelmä missä on olemassa pieni eliittiryhmä joka on kaikin tavoin suojannut erityisasemansa ja hallitsee suurinta osaa kaikesta omaisuudesta ja sitten on valtava määrä kituvia köyhiä tai vähätuloisia jotka raatavat tämän eliittiryhmän määräämillä paikoilla... ja sitten kehitellään mediaan hienoja tarinoita miten köyhyydestä voi nousta rikkaaksi, näitä tarinoita esitellään viikoittain jotta ei kiinnitettäisi huomiota siihen tosiasiaan että 99% köyhistä ei tule rikastumaan ja toiseksi siihen että eliitti pitää omat asetelmansa hyvin muurattuina ja kukaan ja mikään ei tule muuttamaan tätä... on sama miten lahjakkaita köyhät ovat niin eliitti tulee pitämään aina oman piirinsä joka on rakennettu jo kauan sitten... tätä tuetaan myös poliittisilla rakenteilla mitkä ovat vain suurta teatteria, on sama ketä äänestää sillä puolueet ja henkilöt vaihtavat paikkaa oppositioon ja hallitukseen ja päinvastoin vuorovuosin ja hyvä-veli-kerho tukee eliittiä politiikan myötä... Koko rakenne pitäisi romuttaa kansalaisaloitteilla mutta näiden nerous on siinä että jos tehdään kansalaisaloite vaikkapa lakkauttaa eduskunta ja hallitus ja alkaa purkaa eliitin asemaa niin näitä ei tulla koskaan hyväksymään vaikka kuinka suuri massa olisi sitä mieltä että aloite on hyvä... on hienosti rakennettu tämä rikkaiden hyvinvointi...
Vierailija kirjoitti:
Nykyinen yhteiskuntajärjestelmä missä on olemassa pieni eliittiryhmä joka on kaikin tavoin suojannut erityisasemansa ja hallitsee suurinta osaa kaikesta omaisuudesta ja sitten on valtava määrä kituvia köyhiä tai vähätuloisia jotka raatavat tämän eliittiryhmän määräämillä paikoilla... ja sitten kehitellään mediaan hienoja tarinoita miten köyhyydestä voi nousta rikkaaksi, näitä tarinoita esitellään viikoittain jotta ei kiinnitettäisi huomiota siihen tosiasiaan että 99% köyhistä ei tule rikastumaan ja toiseksi siihen että eliitti pitää omat asetelmansa hyvin muurattuina ja kukaan ja mikään ei tule muuttamaan tätä... on sama miten lahjakkaita köyhät ovat niin eliitti tulee pitämään aina oman piirinsä joka on rakennettu jo kauan sitten... tätä tuetaan myös poliittisilla rakenteilla mitkä ovat vain suurta teatteria, on sama ketä äänestää sillä puolueet ja henkilöt vaihtavat paikkaa oppositioon ja hallitukseen ja päinvastoin vuorovuosin ja hyvä-veli-kerho tukee eliittiä politiikan myötä... Koko rakenne pitäisi romuttaa kansalaisaloitteilla mutta näiden nerous on siinä että jos tehdään kansalaisaloite vaikkapa lakkauttaa eduskunta ja hallitus ja alkaa purkaa eliitin asemaa niin näitä ei tulla koskaan hyväksymään vaikka kuinka suuri massa olisi sitä mieltä että aloite on hyvä... on hienosti rakennettu tämä rikkaiden hyvinvointi...
Kun tulee ikää niin ei ahnehtijoilla on hyvä omatunto eikä pelota mitä tämän jälkeen on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö ymmärrä että jonkun on pakko ne pienipalkkaisetkin työt tehdä?
Jos ap olisi kouluttautunut ja saanut paremman työn, joku muu olisi hänen paikallaan nyt.Mä lisään tähän, että kaikilla ei ole lukupäätä. Itse en esim. ymmärrä matematiikkaa vaikka miten päin sitä mulle yritettäis opettaa. Ehtoja olen suorittanut kesäisin ja on useita opettajia ollut.
Huippua on kun isäni on alan dosentti ja tekee mm. oppikirjoja aiheesta.
Piti sitten lähteä uravalinnoissa kiertelemään tuota, ja yrittää sinne missä ei matikkaa vaadita, mutta joka paikassahan sitä pitää opiskella. Onneksi kielet uppoo hyvin. Luova tyyppi olen kuitenkin kaikin puolin, mutta taidehan ei tunnetusti elätä kuin parhaimmiston. Vaikeaa on ollut. /sivusta
Vähän menee sivuun keskustelu ketjun pää aiheesta, mutta minun mielestä koulutusjärjestelmä suosii liikaa matemaattista älykkyyttä. Lukiosta jää sivuun muuten erittäin älykkäitä ihmisiä, koska matematiikka/fysiikka ei taivu. Kuitenkin yliopistossa ja varsinkin AMK:ssa on monia aloja joilla ei tarvita matemaattista älykkyyttä hirveästi.
Lisäksi matemaattinen älykkyys vaikuttaa liikaa moniin muihin numeroihinkin jo peruskoulussa.
On erittäin paljon töitä joissa matematiikka ei näyttele suurta osaa. Ja lisäksi on ihmisiä jotka voivat olla hyviä tietyllä matematiikan alueella, vaikka eivät menesty koulu matematiikassa. Ja luovaa näkökulmaa tarvittaisiin erittäin paljon myös niillä aloilla/yrityksissä, joissa perinteinen insinööri tyyppi menestyy.
Tämän kaiken meidän koulutusjärjestelmä ottaa vähän huonosti huomioon.
Tämäpä tämä!!! :D Unohdin tuosta toiseksi tärkeimmän, eli kun on vielä tuon matemaattisen lahjattomuuden päälle lukuisia rajoitteita, niin taistelua on ollut. Ihan kiva, kun musiikki, kuvis ja käsityöt aina kympit. Voitin koulujen välisen piirustuskisan ja olin vuosia koulun kuorossa. Matematiikka kuin pystyyn noussut seinä edessäni. Aiheutti pahan ahdistuksen. Sukujen rankka painostus ei pahemmin asiaa auttanut myöskään.
Luin jostain, että meille on ihan oma "tietellinen" määritelmänsäkin, en ole siis ainut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö ymmärrä että jonkun on pakko ne pienipalkkaisetkin työt tehdä?
Jos ap olisi kouluttautunut ja saanut paremman työn, joku muu olisi hänen paikallaan nyt.
Jos se työ on yhteiskunnan toiminnan kannalta välttämätöntä, miksi siitä ei makseta kunnon palkkaa?
"Ihan kivaa, että on palvelua, muttta en ole valmis maksamaan siitä mitään ekstraa" -tyyppiset kahvin pintaan hassuja kuvioita piirtelevät baarihenkilöt ym. palveluala on sitten erikseen, sitä ei kenenkään ole pakko tehdä: Yhteiskunta toimii vähintään yhtä hyvin ilmankin.
Tein hoitajan kuntalain töitä,kun eläkekertymää kattoo,itkettää..miten tonmosesta rupusesta palkasta säästää..elääkään???oikeesti .
Siivoustyötä takana 20 vuotta. Edessä yli 20 vuotta. Pankkilainalla omakotitalo, toki puoliso puolet maksamassa. Omistukseni on 50% talosta. Alkupalkka oli varmaan jotain 7e kun aloittelin, nyt lähemmäs 14e tunti. Pyhinä tuplat ja jos ylitöitäkin pääsee pyhänä tekemään, hymyssä suin tehdään vielä muhkeammalla tuntipalkalla.