Te jotka suunnittelette pienipalkkaiseen "paskaduuniin" menoa, miettikää vielä uudemman kerran. Tulevaisuutenne voi olla todella karu
Voin kertoa ettei paljoa naurata, kun joutuu 51veenä jäämään sairaseläkkeelle täysin työn loppuunkuluttaman kropan takia, ja saa suunnilleen saman rahan kuin ikänsä työttömänä ollut.
Pienipalkkaisena ei ole edes voinut saada asuntolainaa, tai kartuttaa varallisuutta millään tavalla.
Mitään ei voi tehdä kun ei ole rahaa, eikä mistään nauttia kun kipu on läsnä koko ajan jos jotain yrittää.
Kyllä tässä tilanteessa toivoo että olisi ollut se elämäntapatyötön
Kommentit (408)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienipalkkaiset työt ovat ok nuorena ja kaikkivoivana. Silloin ei kannata jämähtää vaan miettiä tulevaisuutta ja opiskella työn ohessa. Tulevaisuudessa koulutuksen merkitys tulee entisestään kasvamaan. Ilman koulutusta tarjolla olevat työt ovat raskaita ja yksitoikkoisia.
Tuossakin on muutama ongelma.
Ennen oli niin että "nuorena" tehtiin raskaampia duunia, vanhempana esimieshommia, mestarin hommia, tms. Nuori tarkoitti n. 20-35v.
Nyt se nuoruus = 1-2 kesää opiskeluaikoina. Sen jälkeen viimeistään tehdään jako kuka etenee uralla ja kuka tekee niitä paskahommia lopun ikäänsä. Ylenemismahdollisuuksia ei ole, palkka ei nouse, korkeintaan työehtoja heikennetään koska automaatio vie työpaikkoja.
Kaikille ei riitä kognitiivinen suorituskyky asiantuntijahommiin. Jopa lakimiesten työpaikat ovat pian uhan alla kun tietokantoihin perustuvat lakipalvelut yleistyvät.
Jos hyvin käy, minä selviän asinantuntijahommissa (toivottavasti varhaiseen) eläköitymiseen asti. En haluaisi olla nyt parikymppinen.
Hyvin sanottu.
Jordan Peterson on puhunut aiheesta hyvin (linkki viestissä). Useimmille ihmisille sopii työ jossa he ovat älykkäämpiä kuin 80% työkavereista, mutta eivät sitä älykkäämpiä. Hyvin ahkeralle ja kunnianhimoiselle voi sopia tähtääminen ylemmäs, ja tämä ei ikävä kyllä ole vain ahkeruutta vs laiskuutta, vaan sitä kuinka ihmisen aivot on genetiikan pohjalta rakennettu.
Yhä useamman äly ei riitä, ja kun joutuu haastavampiin tehtäviin, stressi lisääntyy. Leppoisat ja siksi matalapalkkaiset työt ovat historiaa, esimerkiksi kaupan kassalla tai siivoojana on hektistä ja pitää oppia uusia asioita jatkuvasti. Julkisella sektorillakin alkaa olemaan turvasatamat vähissä, ainakin uusille jotka eivät osaa pelata itseään leppoisampaan hommaan "kehittäjänä".
Älykilpailu on armotonta, ja myös pariutumisessa yhä selkeämmin katsotaan partneri samasta ns. luokasta - naiset toki ylemmästä luokasta, jos mahdollista.
Haluatko työtä joka on fyysisesti raskasta, äärimmäisen tiukasti aikataulutettua, hektistä multitaskaamista jossa pitää jatkuvasti opetella käyttämään uusia appeja ym työkaluja...pienellä palkalla, ja todennäköisesti huonoilla työehdoilla muutenkin? Käteen jää töissäkäymisestä syntyvien kulujen jälkeen sama kuin työttömänä, jos sitäkään.
Jos minulla ei olisi tätä asiantuntijatyötä, vaihtoehtoni olisivat seuraavat:
A) yllä kuvattu v.ttumainen ja terveydelle huono työ, kokopäiväinen
B) työttömyys, lisätuloja ja pienemmät kulut (ei autoa, enemmän aikaa tehdä ruokaa ja vertailla tarjouksia). Työtä ja muuta vastavaa kenties yksi päivä viikossa. Loppuaika vapaasti käytettävissä oman terveyden ylläpitoon ja vaikka vapaaehtoistoimintaan jos huvittaa. Nettona rahatilanne sama, tai jopa parempiKertokaa minulle ratinaalinen peruste miksi tekisin ns. paskahommaa? Minua ei kiinnosta mitä muut ihmiset pl. parhaat ystäväni minusta ajattelevat, ja parhaat ystäväni eivät arvosta minua töissäkäymisen perusteella.
Ihminen on sellainen eläin, että me tykätään virikkeistä ja haasteista. Ollaan myös suurimmilta osin sosiaalisia olentoja, tykätään olla muiden ihmisten kanssa. Moni saattaa luulla olevansa epäsosiaalinen tai erakko, mutta nämäkin ihmiset luultavasti vain masentuisivat jos joutuisivat oikeasti olemaan yksin.
Evoluution myötä meihin on myös tullut sisäänrakennettu tunne olla tarpeellinen, tärkeä osa heimoa tai yhteiskuntaa.
Harva oikeasti tykkäisi olla työssä mikä on ihan aivoton eikä tarjoa mitään haastetta tai virikettä.
Huomaan, että katsot maailmaa aika mustavalkoisten lasien läpi. Sun mielestä on vain kaksi vaihtoehtoa, olla ylikuormittavassa ja terveydelle haitallisessa työssä tai olla onnellinen vapaaherra.
Tässä maailmassa on kuitenkin miljoonia erilaisia töitä ja tapoja tienata elanto.
Harva työelämässä on mikään Einsteinin tasoinen älykkö, suurin osa ihan tavallisia peruspulliaisia jotka ovat käyneet kouluja ja/tai työssä oppineet taidot ja saaneet kokemusta. Ja kyllä, ahkeruudella pääsee yllättävän pitkälle.
Tuo sun päätelmä, että jos nettona rahatilanne on sama, niin miksi tehdä töitä, on todella lyhytkatseinen.
Ensinnäkin, jos kaikki ajattelisivat noin, ei tämä yhteiskunta pyörisi, eikä kukaan maksaisi veroja mistä ne sunkin tuet maksetaan.
Toiseksi, vaikka nyt huonopalkkaisesta duunista sulle jäis saman verran käteen kuin tuista, niin se voi hyvin poikia parempipalkkaista duunia. Saat työkokemusta ja voit edetä uralla, kouluttautua, kaikki mahdollisuudet on käytettävissä. Kun taas mitä pidempään makaat siellä sohvan pohjalla katsoen Jordan Petersonin videoita ja kuuntelemalla Joe Rogania, sitä vaikeampi sieltä on enää nousta yhtään mihinkään.
Myös yksi asia, mitä ei kaikki ajattele, on terveydenhuolto. Mä oon todella kiitollinen meiän hyvästä työterveyshuollosta. Pääsen lääkäriin saman päivän aikana, lähetteet saan vaikka mihin tutkimuksiin, lääkkeet uusitaan yhdellä viestillä.
Julkisella puolella lääkäriin pitäis jonottaa varmaan viikko- ellei kuukausitolkulla.
Jos käyt töissä ja oot rahojes kanssa fiksu, eli sijoitat ne oikein, voit hyvässä lykyssä jäädä aiemmin eläkkeelle ja nauttia vapaaherran elämästä taloudellisesti turvallisessa tilanteessa.
Luulen, että tolla sun valitsemallas tiellä ei tuu olemaan järin ruusuiset vuodet vanhempana.
Kuten jo kirjoitin, olen asiantuntijatyössä.
Ja kyllä ne mahdollisuudet jakautuvat kahtia aina vain pahemmin.
Tietyissä töissä palkat ja mahdollisuudet kasvavat, olkoonkin että mahdollisuuksia rajoittaa se että yhä useampi on töissä isossa yhtiössä jossa toimitaan saman mallin mukaisesti. Näihin töihin halutaan sitä "talenttia". Se kuulutko tähän porukaan, ratkaistaan aikaisessa vaiheessa.
Loput työt ovat sellaisia joissa ehdot heikkenevät ja työntekijät joutuvat enemmän ja enemmän kisaamaan joustavuudella.
Mitä pidemmälle teknologia kehittyy, sitä pienempi määrä ihmisiä tarvitaan tekemään työtä, ja sitä enemmän älyä ja suorituskykyä vaaditaan siltä porukalta joka tekee niitä vaativia mutta mielenkiintoisia töitä.
Katsohan ympärillesi. Ennen vakaat tehtaat tarjoavat nyt irtisanominen-palkkaaminen-rulettia. Lopuille on tarjolla nollatuntisopparia, osa-aikaista ja määräaikaista.
Stressi ja kuormitus lisäntyy silti. Mieti vaikka siivoojan työtä: minuuttiaikataulut kohteesta kohteeseen, ja teknologia valvoo mitä milloinkin teet. Ja niistä palkoista ei juuri säästetä.
Vierailija kirjoitti:
Paoloksi kirjoitti:
Tein hoitajan kuntalain töitä,kun eläkekertymää kattoo,itkettää..miten tonmosesta rupusesta palkasta säästää..elääkään???oikeesti .
No eipä hoitajan työ nyt sentään ihan olemattomalla palkalla ole. Ainakaan noiden terveydenhoidon puolella olevien sairaan- ja lähihoitajien palkat.
Toki siinä vaikuttaa, miten monen pitää sillä yhdellä palkalla elää eli onko lapsia ja lemmikkieläimiä. Ja onko lisäksi auto-, asunto- ym. velkaa.
Hoitajien palkat eivät ole edes huonoimmasta päästä.
Sairaanhoitajat ansaitsevat hyvin, ja lähihoitajatkin paremmin kuin mitä kuvitellaan (joskaan ei hyvin).
Jos vain soveltuu alalle, ovat ne "duunarialoiksi" vallan hyviä, jo siksi että töitä riittää.
Joo nostelkaa vaan säännöllisesti eläkeikää tämä on kuitenkin se todellisuus monelle.
Vierailija kirjoitti:
Mikä esti nuorena opiskelun ja sitä kautta paremman työn saannin?
Jokaisella on se oma polku kuljettavana et sinäkään voi sitä muuksi muuttaa kokeile vaikka.
Vaikka opiskelisin lääkäriksi ei mikään muuttuisi kokemusta on monta ammattia on opiskeltu työelämä on sitten ihan eri asia opiskellahan voi kuka tahansa ja mitä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Nykyinen yhteiskuntajärjestelmä missä on olemassa pieni eliittiryhmä joka on kaikin tavoin suojannut erityisasemansa ja hallitsee suurinta osaa kaikesta omaisuudesta ja sitten on valtava määrä kituvia köyhiä tai vähätuloisia jotka raatavat tämän eliittiryhmän määräämillä paikoilla... ja sitten kehitellään mediaan hienoja tarinoita miten köyhyydestä voi nousta rikkaaksi, näitä tarinoita esitellään viikoittain jotta ei kiinnitettäisi huomiota siihen tosiasiaan että 99% köyhistä ei tule rikastumaan ja toiseksi siihen että eliitti pitää omat asetelmansa hyvin muurattuina ja kukaan ja mikään ei tule muuttamaan tätä... on sama miten lahjakkaita köyhät ovat niin eliitti tulee pitämään aina oman piirinsä joka on rakennettu jo kauan sitten... tätä tuetaan myös poliittisilla rakenteilla mitkä ovat vain suurta teatteria, on sama ketä äänestää sillä puolueet ja henkilöt vaihtavat paikkaa oppositioon ja hallitukseen ja päinvastoin vuorovuosin ja hyvä-veli-kerho tukee eliittiä politiikan myötä... Koko rakenne pitäisi romuttaa kansalaisaloitteilla mutta näiden nerous on siinä että jos tehdään kansalaisaloite vaikkapa lakkauttaa eduskunta ja hallitus ja alkaa purkaa eliitin asemaa niin näitä ei tulla koskaan hyväksymään vaikka kuinka suuri massa olisi sitä mieltä että aloite on hyvä... on hienosti rakennettu tämä rikkaiden hyvinvointi...
Siinä tyypillinen muita syyttävän kateellisen sosialistin oksennus.
Muiden menestyminen ei ole sinulta pois. Tee kerrankin itse jotain oman elämäsi parantamiseksi. Niin kaikki muut joutuvat tekemään. On typerää syyttää muita omasta saamattomuudestaan. Mitään ei saa ilmaiseksi.
Kävin teknisen alan AMK:n, mutta olen tehnyt pääasiassa kyseisen alan fyysistä työtä. Olen kokeillut myös koulutusta vastaavaa johtajan hommaa, mutta vähän liian hektistä itselle.
Taas tänään sain vastata uteluihin että miksi teen moista paskaa. Huoh, kyllä kertoo enemmän kysyjästä kuin vastaajasta.
Pienipalkkaiset ei tajua ettei Suomessa leipä levene suurellakaan palkalla.
Ei ne suuret tulot vaan pienet menot. Suomessa suuret verot vievät tulot ja lopulta työhalut. Muuta ulkomaille jos haluat työllä vaurastua. Suomessa se ei onnistu kuin poliitikoilta, johtajilta ja julkkiksilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyinen yhteiskuntajärjestelmä missä on olemassa pieni eliittiryhmä joka on kaikin tavoin suojannut erityisasemansa ja hallitsee suurinta osaa kaikesta omaisuudesta ja sitten on valtava määrä kituvia köyhiä tai vähätuloisia jotka raatavat tämän eliittiryhmän määräämillä paikoilla... ja sitten kehitellään mediaan hienoja tarinoita miten köyhyydestä voi nousta rikkaaksi, näitä tarinoita esitellään viikoittain jotta ei kiinnitettäisi huomiota siihen tosiasiaan että 99% köyhistä ei tule rikastumaan ja toiseksi siihen että eliitti pitää omat asetelmansa hyvin muurattuina ja kukaan ja mikään ei tule muuttamaan tätä... on sama miten lahjakkaita köyhät ovat niin eliitti tulee pitämään aina oman piirinsä joka on rakennettu jo kauan sitten... tätä tuetaan myös poliittisilla rakenteilla mitkä ovat vain suurta teatteria, on sama ketä äänestää sillä puolueet ja henkilöt vaihtavat paikkaa oppositioon ja hallitukseen ja päinvastoin vuorovuosin ja hyvä-veli-kerho tukee eliittiä politiikan myötä... Koko rakenne pitäisi romuttaa kansalaisaloitteilla mutta näiden nerous on siinä että jos tehdään kansalaisaloite vaikkapa lakkauttaa eduskunta ja hallitus ja alkaa purkaa eliitin asemaa niin näitä ei tulla koskaan hyväksymään vaikka kuinka suuri massa olisi sitä mieltä että aloite on hyvä... on hienosti rakennettu tämä rikkaiden hyvinvointi...
Siinä tyypillinen muita syyttävän kateellisen sosialistin oksennus.
Muiden menestyminen ei ole sinulta pois. Tee kerrankin itse jotain oman elämäsi parantamiseksi. Niin kaikki muut joutuvat tekemään. On typerää syyttää muita omasta saamattomuudestaan. Mitään ei saa ilmaiseksi.
Siinä tyypillinen eliitin vastine - moniko todellisuudessa on menestynyt ilman valmista perintöä... on käytännössä mahdoton urakka edessä jos ei ole jo valmiiksi rikas suku yms. takana... ja näitä tietenkin puolustetaan kaikin tavoin jotta pieni eliitti säilyttää asemansa... siksi kehitellään peitetarinoita köyhien menetymisistä.. ja tähän järjestelmään ei saa koskea koska kukaan ei voi kyseenalaistaa eliittiä... lisäksi peliin heitetään ilmastohysteria, koronahysteria yms. pelotteet jotka tuovat lisää rahaa eliitin kassaan... well done...
En mä usko, että jos paskaduunin vaihtoehto on elämäntapatyötön, että se ois sen parempi vaihtoehto. Eiköhän siinä tule pitemmän päälle jo henkistä ongelmaa.
Kyllä kaikista katkerimmat tyypit mitä itse tiedän ovat nimenomaan tässä elämäntapatyöttömien joukossa. Matalasti palkatuilla on enemmän sosiaalisia kontakteja ja mielenterveys keskimäärin paremmalla mallilla, mikä näkyy ulospäin.
Jos on oikeasti toi tilanne, niin haasta työnantaja oikeuteen. Ei missään työssä pitäis käydä tolla tavalla että on aivan hajalla. Työnantajan täytyy taata turvallinen työskentely.
Myöskin hakeudu ihmeessä kuntoutukseen, äläkä jää tuohon tilaan.
Vierailija kirjoitti:
Silloin reilu 20v sitten tilanne oli eri. Elämisen kustannukset on noussut paljon. Lisäksi esim. kotihoito, missä itse olen töissä, oli ihan erilaista silloin. Käynnit kesti monta tuntia ja työ oli mielekästä. Nyt vain kiireellä juoksemista asiakkaalta toiselle ja jatkuvaa miettimistä mistä voi tinkiä ja mikä on pakollista hoitoa ja mikä ei. Toki totta tuo, että ilman työtä voisi se mielenterveys olla kovilla.
Sitä kertynyttä varallisuutta ei tietääkseni vieläkään saa hautaan mukaan. Joten mitä sen on väliä onko sitä vai ei?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kaikista katkerimmat tyypit mitä itse tiedän ovat nimenomaan tässä elämäntapatyöttömien joukossa. Matalasti palkatuilla on enemmän sosiaalisia kontakteja ja mielenterveys keskimäärin paremmalla mallilla, mikä näkyy ulospäin.
Höpsis. Sinä vaan haluat rakentaa tarinan jossa he ovat onnettomia, koska haluat että he ovat onnettomia. Tarvitset tätä tunnetta, jotta oma puuhastelusi näyttäytyisi omassa päässäsi järkevältä. Ihminen myös tunnetusti haluaa jonkun jota katsoa alaspäin.
Vierailija kirjoitti:
Ja kun tekee fyysistä työtä niin jalka ja käsi kipeä ja kodin siivous täytyy sitten ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpsis. Sinä vaan haluat rakentaa tarinan jossa he ovat onnettomia, koska haluat että he ovat onnettomia. Tarvitset tätä tunnetta, jotta oma puuhastelusi näyttäytyisi omassa päässäsi järkevältä. Ihminen myös tunnetusti haluaa jonkun jota katsoa alaspäin.
Telkkarin katselu, lepääminen ja pullan syönti voi olla masentavaa.
Mun mummu olis halunnu lähteä lukioon ja ties mihin siitä. Äitinsä kuunteli kateellisen naapurin emännän jorinoita ja sai tauottua isomummun päähän, että lukio on liian kallista ja niin jäi mummuni lukiohaaveet siihen. Ennen vanhaan osasivat manipuloida törkeään tapaan.
Tarinan "opetus": Vanhemmilla on aika iso rooli siinä, mihin lapsensa lähtevät opiskelemaan. Nykypäivänä pitäisi vielä todella nuorena tietää mille alalle tahtoo, sillä alanvaihtaminen vasta hankalaa onkin. Tietty määrä vuosia työelämää pitää kerryttää yms. Voi kun joku olis mulle kertonut ollessani 16v, että ei empaattisen kannata lähihoitajaksi ryhtyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö ymmärrä että jonkun on pakko ne pienipalkkaisetkin työt tehdä?
Jos ap olisi kouluttautunut ja saanut paremman työn, joku muu olisi hänen paikallaan nyt.Mä lisään tähän, että kaikilla ei ole lukupäätä. Itse en esim. ymmärrä matematiikkaa vaikka miten päin sitä mulle yritettäis opettaa. Ehtoja olen suorittanut kesäisin ja on useita opettajia ollut.
Huippua on kun isäni on alan dosentti ja tekee mm. oppikirjoja aiheesta.
Piti sitten lähteä uravalinnoissa kiertelemään tuota, ja yrittää sinne missä ei matikkaa vaadita, mutta joka paikassahan sitä pitää opiskella. Onneksi kielet uppoo hyvin. Luova tyyppi olen kuitenkin kaikin puolin, mutta taidehan ei tunnetusti elätä kuin parhaimmiston. Vaikeaa on ollut. /sivusta
Vähän menee sivuun keskustelu ketjun pää aiheesta, mutta minun mielestä koulutusjärjestelmä suosii liikaa matemaattista älykkyyttä. Lukiosta jää sivuun muuten erittäin älykkäitä ihmisiä, koska matematiikka/fysiikka ei taivu. Kuitenkin yliopistossa ja varsinkin AMK:ssa on monia aloja joilla ei tarvita matemaattista älykkyyttä hirveästi.
Lisäksi matemaattinen älykkyys vaikuttaa liikaa moniin muihin numeroihinkin jo peruskoulussa.
On erittäin paljon töitä joissa matematiikka ei näyttele suurta osaa. Ja lisäksi on ihmisiä jotka voivat olla hyviä tietyllä matematiikan alueella, vaikka eivät menesty koulu matematiikassa. Ja luovaa näkökulmaa tarvittaisiin erittäin paljon myös niillä aloilla/yrityksissä, joissa perinteinen insinööri tyyppi menestyy.
Tämän kaiken meidän koulutusjärjestelmä ottaa vähän huonosti huomioon.
Tämäpä tämä!!! :D Unohdin tuosta toiseksi tärkeimmän, eli kun on vielä tuon matemaattisen lahjattomuuden päälle lukuisia rajoitteita, niin taistelua on ollut. Ihan kiva, kun musiikki, kuvis ja käsityöt aina kympit. Voitin koulujen välisen piirustuskisan ja olin vuosia koulun kuorossa. Matematiikka kuin pystyyn noussut seinä edessäni. Aiheutti pahan ahdistuksen. Sukujen rankka painostus ei pahemmin asiaa auttanut myöskään.
Luin jostain, että meille on ihan oma "tietellinen" määritelmänsäkin, en ole siis ainut.
Totta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienipalkkaiset työt ovat ok nuorena ja kaikkivoivana. Silloin ei kannata jämähtää vaan miettiä tulevaisuutta ja opiskella työn ohessa. Tulevaisuudessa koulutuksen merkitys tulee entisestään kasvamaan. Ilman koulutusta tarjolla olevat työt ovat raskaita ja yksitoikkoisia.
Tuossakin on muutama ongelma.
Ennen oli niin että "nuorena" tehtiin raskaampia duunia, vanhempana esimieshommia, mestarin hommia, tms. Nuori tarkoitti n. 20-35v.
Nyt se nuoruus = 1-2 kesää opiskeluaikoina. Sen jälkeen viimeistään tehdään jako kuka etenee uralla ja kuka tekee niitä paskahommia lopun ikäänsä. Ylenemismahdollisuuksia ei ole, palkka ei nouse, korkeintaan työehtoja heikennetään koska automaatio vie työpaikkoja.
Kaikille ei riitä kognitiivinen suorituskyky asiantuntijahommiin. Jopa lakimiesten työpaikat ovat pian uhan alla kun tietokantoihin perustuvat lakipalvelut yleistyvät.
Jos hyvin käy, minä selviän asinantuntijahommissa (toivottavasti varhaiseen) eläköitymiseen asti. En haluaisi olla nyt parikymppinen.
Hyvin sanottu.
Jordan Peterson on puhunut aiheesta hyvin (linkki viestissä). Useimmille ihmisille sopii työ jossa he ovat älykkäämpiä kuin 80% työkavereista, mutta eivät sitä älykkäämpiä. Hyvin ahkeralle ja kunnianhimoiselle voi sopia tähtääminen ylemmäs, ja tämä ei ikävä kyllä ole vain ahkeruutta vs laiskuutta, vaan sitä kuinka ihmisen aivot on genetiikan pohjalta rakennettu.
Yhä useamman äly ei riitä, ja kun joutuu haastavampiin tehtäviin, stressi lisääntyy. Leppoisat ja siksi matalapalkkaiset työt ovat historiaa, esimerkiksi kaupan kassalla tai siivoojana on hektistä ja pitää oppia uusia asioita jatkuvasti. Julkisella sektorillakin alkaa olemaan turvasatamat vähissä, ainakin uusille jotka eivät osaa pelata itseään leppoisampaan hommaan "kehittäjänä".
Älykilpailu on armotonta, ja myös pariutumisessa yhä selkeämmin katsotaan partneri samasta ns. luokasta - naiset toki ylemmästä luokasta, jos mahdollista.
Haluatko työtä joka on fyysisesti raskasta, äärimmäisen tiukasti aikataulutettua, hektistä multitaskaamista jossa pitää jatkuvasti opetella käyttämään uusia appeja ym työkaluja...pienellä palkalla, ja todennäköisesti huonoilla työehdoilla muutenkin? Käteen jää töissäkäymisestä syntyvien kulujen jälkeen sama kuin työttömänä, jos sitäkään.
Jos minulla ei olisi tätä asiantuntijatyötä, vaihtoehtoni olisivat seuraavat:
A) yllä kuvattu v.ttumainen ja terveydelle huono työ, kokopäiväinen
B) työttömyys, lisätuloja ja pienemmät kulut (ei autoa, enemmän aikaa tehdä ruokaa ja vertailla tarjouksia). Työtä ja muuta vastavaa kenties yksi päivä viikossa. Loppuaika vapaasti käytettävissä oman terveyden ylläpitoon ja vaikka vapaaehtoistoimintaan jos huvittaa. Nettona rahatilanne sama, tai jopa parempiKertokaa minulle ratinaalinen peruste miksi tekisin ns. paskahommaa? Minua ei kiinnosta mitä muut ihmiset pl. parhaat ystäväni minusta ajattelevat, ja parhaat ystäväni eivät arvosta minua töissäkäymisen perusteella.
Ihminen on sellainen eläin, että me tykätään virikkeistä ja haasteista. Ollaan myös suurimmilta osin sosiaalisia olentoja, tykätään olla muiden ihmisten kanssa. Moni saattaa luulla olevansa epäsosiaalinen tai erakko, mutta nämäkin ihmiset luultavasti vain masentuisivat jos joutuisivat oikeasti olemaan yksin.
Evoluution myötä meihin on myös tullut sisäänrakennettu tunne olla tarpeellinen, tärkeä osa heimoa tai yhteiskuntaa.
Harva oikeasti tykkäisi olla työssä mikä on ihan aivoton eikä tarjoa mitään haastetta tai virikettä.
Huomaan, että katsot maailmaa aika mustavalkoisten lasien läpi. Sun mielestä on vain kaksi vaihtoehtoa, olla ylikuormittavassa ja terveydelle haitallisessa työssä tai olla onnellinen vapaaherra.
Tässä maailmassa on kuitenkin miljoonia erilaisia töitä ja tapoja tienata elanto.
Harva työelämässä on mikään Einsteinin tasoinen älykkö, suurin osa ihan tavallisia peruspulliaisia jotka ovat käyneet kouluja ja/tai työssä oppineet taidot ja saaneet kokemusta. Ja kyllä, ahkeruudella pääsee yllättävän pitkälle.
Tuo sun päätelmä, että jos nettona rahatilanne on sama, niin miksi tehdä töitä, on todella lyhytkatseinen.
Ensinnäkin, jos kaikki ajattelisivat noin, ei tämä yhteiskunta pyörisi, eikä kukaan maksaisi veroja mistä ne sunkin tuet maksetaan.
Toiseksi, vaikka nyt huonopalkkaisesta duunista sulle jäis saman verran käteen kuin tuista, niin se voi hyvin poikia parempipalkkaista duunia. Saat työkokemusta ja voit edetä uralla, kouluttautua, kaikki mahdollisuudet on käytettävissä. Kun taas mitä pidempään makaat siellä sohvan pohjalla katsoen Jordan Petersonin videoita ja kuuntelemalla Joe Rogania, sitä vaikeampi sieltä on enää nousta yhtään mihinkään.
Myös yksi asia, mitä ei kaikki ajattele, on terveydenhuolto. Mä oon todella kiitollinen meiän hyvästä työterveyshuollosta. Pääsen lääkäriin saman päivän aikana, lähetteet saan vaikka mihin tutkimuksiin, lääkkeet uusitaan yhdellä viestillä.
Julkisella puolella lääkäriin pitäis jonottaa varmaan viikko- ellei kuukausitolkulla.
Jos käyt töissä ja oot rahojes kanssa fiksu, eli sijoitat ne oikein, voit hyvässä lykyssä jäädä aiemmin eläkkeelle ja nauttia vapaaherran elämästä taloudellisesti turvallisessa tilanteessa.
Luulen, että tolla sun valitsemallas tiellä ei tuu olemaan järin ruusuiset vuodet vanhempana.
Kuten jo kirjoitin, olen asiantuntijatyössä.
Ja kyllä ne mahdollisuudet jakautuvat kahtia aina vain pahemmin.
Tietyissä töissä palkat ja mahdollisuudet kasvavat, olkoonkin että mahdollisuuksia rajoittaa se että yhä useampi on töissä isossa yhtiössä jossa toimitaan saman mallin mukaisesti. Näihin töihin halutaan sitä "talenttia". Se kuulutko tähän porukaan, ratkaistaan aikaisessa vaiheessa.
Loput työt ovat sellaisia joissa ehdot heikkenevät ja työntekijät joutuvat enemmän ja enemmän kisaamaan joustavuudella.
Mitä pidemmälle teknologia kehittyy, sitä pienempi määrä ihmisiä tarvitaan tekemään työtä, ja sitä enemmän älyä ja suorituskykyä vaaditaan siltä porukalta joka tekee niitä vaativia mutta mielenkiintoisia töitä.
Katsohan ympärillesi. Ennen vakaat tehtaat tarjoavat nyt irtisanominen-palkkaaminen-rulettia. Lopuille on tarjolla nollatuntisopparia, osa-aikaista ja määräaikaista.
Stressi ja kuormitus lisäntyy silti. Mieti vaikka siivoojan työtä: minuuttiaikataulut kohteesta kohteeseen, ja teknologia valvoo mitä milloinkin teet. Ja niistä palkoista ei juuri säästetä.
Kyllähän työelämä ja maailma on muuttunut hurjasti viime vuosina, ja se tuleekin muuttumaan. Mutta en silti lähtisi ajattelemaan asiaa ihan noin mustavalkoisesti.
Monilla matalapalkka-aloilla on ongelmia ja työntekijät ovat kovilla, se ei ole oikein ja ne ongelmat pitäisi selvittää.
Uskon, että suurimmat muutokset tullaan näkemään seuraavan 20-30 vuoden aikana. Teknologia, automaatio ja tekoäly kehittyvät ja tulevat korvaamaan monen ihmisen työt. Mutta se ei tarkoita, etteikö noiden töiden tai kokonaisten alojen tilalle synny uusia töitä, niin on aina käynyt.
Ajatellaan vaikka jotain viihdeteollisuutta, reilut sata vuotta sitten filmikamera vasta keksittiin, ja tähän päivään mennessä elokuva/TV/viihde -teollisuus on miljardien arvoinen joka työllistää miljoonia. Silloin aikoinaan kukaan ei olisi voinut edes kuvitella tuollaista.
Näin tulee tapahtumaan nyt kehittyvien teknologioiden ympärille, kuten VR ja AR.
Toinen megateollisuus mitä ei ollut edes muutama vuosikymmen sitten on peliteollisuus joka työllistää suomessakin paljon ihmisiä. Ja väittäisin, että suuri osa ellei enemmistö alalla työskentelevistä on itseoppineita, vaikka nykyään pelialan kouluja onkin.
Uskon myös, että tämä perinteinen 40h/vko yhdeksästä viiteen työmalli tulee murenemaan. Nyt jo monet firmat ympäri maailmaa kokeilevat 4 päivää viikko työmallia tai 6h/päivä mallia, ja tuo tulee yleistymään, varsinkin firmoissa ja aloilla joissa automaatio ja tekoäly nopeuttaa toimintoja.
Mihin suuntaan tuo oikeasti kehittyy jää nähtäväksi, onhan esimerkiksi perustuloa väläytelty yhdeksi mahdollisuudeksi, minkä seurauksena ei välttämättä tarvitsisikaan työskennellä täyttä päivää.
Se on totta, että ei nykyään voi ilman kouluttautumista mennä vain tehtaalle liukuhihnalle ja olla siellä 40 vuotta töissä ja jäädä eläkkeelle. Siksi onkin tärkeää että nuoret kouluttautuvat tai opiskelevat itsenäisesti varhaisessa vaiheessa.
Ja Suomessa on se hieno puoli, että kouluttautuminen on lähes ilmaista, ja mikään ei estä opsikelemasta uutta taitoa tai ammattia vaikka olisit kuinka vanha. Vaihtelu virkistää kuten sanotaan.
En suostu lähtemään tuohon mustavalkoiseen vastakkainasetteluun, että on vain onnekas eliitti ja sorretut työläiset. Kyllä Suomessa on kaikilla käytännössä samanlaiset mahdollisuudet opiskella, tehdä töitä tai olla yrittäjänä. Totta kai jotkut ovat paremmassa asemassa, joillain on enemmän kontakteja, parempi kasvatus, rikkaat vanhemmat, mutta maailma on epäreilu.
Vanha klishee mutta tottahan se on, me ei voida päättää mitkä kortit meille jaetaan, mutta voidaan yrittää silti pelata niillä oikein.
No eipä hoitajan työ nyt sentään ihan olemattomalla palkalla ole. Ainakaan noiden terveydenhoidon puolella olevien sairaan- ja lähihoitajien palkat.
Toki siinä vaikuttaa, miten monen pitää sillä yhdellä palkalla elää eli onko lapsia ja lemmikkieläimiä. Ja onko lisäksi auto-, asunto- ym. velkaa.