Harmittaa niin hirveästi pieni palkka.
En vaan pääse yli siitä, että mun palkka on niin pieni. Koulutus tradenomi, palkka 2270 euroa kuussa. Pitäis kai olla tyytyväinen, että on töitä, mutta harmittaa vaan niin vietävästi, kun ei voi ostaa ihan normaaleja asioita kuten autoa. Sen käyttökulut olis vaan mun palkalle liikaa, jos haluan jotain muutakin kivaa joskus tehdä.
Miten te muut matalapalkka olevat kestätte pienen palkan, vai turtuuko siihen vaan vuosien saatossa? Työstäni tykkiään, siitä en haluaisi luopua, mutta joka tilipäivä tekis mieli lähinnä itkeä.
Kommentit (171)
Vierailija kirjoitti:
Miksi täytyy olla siellä pääkaupunkiseudulla? Muuttakaa Pohjois-Suomeen, kas kummaa ja asumiskulut puolittuvat.
Mulla varmaan myös palkka puolittuisi, jos töitä ylipäätään olisi. Nyt brutto 5000 kuussa. Perhe ja ystävät täällä, kun olen suntyisin täältä. En siis hevin muuttaisi.
Iän myötä helpottaa kun kaikki isot hankinnat on tehty. Ihmettelen eläkeläisten ruikutusta, kun niillä ei ole kuluja niin pitäisi pärjätä.
1400 käyttörahana on yksittäiselle ihmiselle suuri. Pidäpä kirjaa menoistasi ja opettele säästämään! Itse saan käteen pakollisten menojen jälkeen saman verran. Elätän sillä myös opiskelevaa poikaani, matkustelen yms. Mutta haen aina taloudellisesti parhaan ratkaisun. Ruokaan ja kodin tuotteisiin menee esim. 300 e kuukaudessa. Käytän mm. paljon kotimaisia juureksia ja teen ruuan lähes aina itse. Lahjat hankin alennusmyynnistä jopa kierrätyskeskuksista yms.
Ongelmana nykyihmisillä on, että ei haluta ja osata säästää.
Saan käteen 1700 e, asumiskulut , siis laina, lyhennys ja yhtiövastike 1200 e. Lapsen ip 115 e ja mun junalippu reilu 100. Eli mulla jää vajaa 300 e kuussa mm sähköön, ruokaan, vakuutuksiin, puheluihin.
Selvääkin selvempi on että miinuksella mennään.
Joka kk saan onneksi myytyä jotain ja pakkanen on ihan täynnä mitä syksyllä luonnosta saatiin. Pieni pakastin on jo syöty .
Lapsilisän käytän lapsen menoihin, mm harrastukseen, vaatteisiin.
Nyt jouluna sain taas autollisen lahjoitustavaroita sisarusteni perheltä. Iso kiitos ! Kirpparipöytä otetaankin keväällä ja ennen sitä isommat myyn fb.ssä.
Tukea ei saada, tietenkään, kun pitäisi maksaa vain korkoja.
Onneksi lapsi on vähään tyytyväinen .
Ihana lisä meillä on lounassetelit, jotka käyvät työmatkalla olevaan kauppaan.
Ei tarvitse haaveilla ulkomaan matkoista tai muistakaan matkoista.
Vierailija kirjoitti:
1400 käyttörahana on yksittäiselle ihmiselle suuri. Pidäpä kirjaa menoistasi ja opettele säästämään! Itse saan käteen pakollisten menojen jälkeen saman verran. Elätän sillä myös opiskelevaa poikaani, matkustelen yms. Mutta haen aina taloudellisesti parhaan ratkaisun. Ruokaan ja kodin tuotteisiin menee esim. 300 e kuukaudessa. Käytän mm. paljon kotimaisia juureksia ja teen ruuan lähes aina itse. Lahjat hankin alennusmyynnistä jopa kierrätyskeskuksista yms.
Ongelmana nykyihmisillä on, että ei haluta ja osata säästää.
Missä kohtaa sanoin että se olisi pieni summa? Sanoin nimenomaan että tuolla tulee mukavasti toimeen ja jää säästöönkin pari sataa kuussa ellei mitään yllättäviä hankintoja tule. Vituttaa vain se että kovalla työllä saavuttamani palkkataso ei takaa yhtä korkeaa elintasoa koska 2100 euroa katoaa parempiin suihin välttämättömien menojen (verot, työmaksut, asumiskulut, yms.) kautta. Jos tässä sopassa olisi lapsiakin tai vaikkapa auto, niin ei tuo riittäisi mihinkään muuhun kuin ruokakauppaan jos meinasi jotain jättää säästöönkin.
Yritän säästää omistusasuntoa varten mutta kyllä ihmettelen että miten helvetin korkeita liksoja ihmisillä on että on varaa ostaa edes se omituskaksio Helsingin seudulta kun verot ja vuokrat vievät täällä niin ison osan tuloista. Laitakaupungilla joku putkiremontin kynnyksellä oleva kuolinpesä maksaa saman verran kuin omakotitalo isolla tontilla 50km päässä.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 18:58"]
Siis kuinka paljon rahaa te kuukaudessa sitten omasta mielestänne tarvitsette? Mun palkka on kuukaudessa nettona 1750-2700 euroa ja elätän sillä sekä itseäni ja miestäni ja meillä on auto. Muut menot on vuokra ja puhelin/nettikulut sekä sähkö. Saan joka kuukausi jopa säästöön muutaman satasen.
no kun meillä on niitä lapsia. Ne pitää syöttää, juottaa, vaatettaa. Niillä on harrastuksia ja kaikenmaailman kuluja. Pitää ostaa luistimia, suksia, pyöriä ym.ym. Ja sitten asunto pitää olla isompi, että mahdutaan. Että sillälailla sitä sitä rahaa kuluu enemmän kuin lapsettomalla parilla. Yllätys?
Öö, lapsettomatko ei voi harrastaa tai tarvita suksia ja pyöriä? Lapset on oma valinta.
Sullahan on 4 hunttia parempi palkka kuin minulla, arvaa kuinka minua harmittaa
Vierailija kirjoitti:
NO mun palkka on reilut 5000. Käteen jää 3300. Siitä kun makselee päivähoitomaksut, asumiskustannukset, sanomattakin selvää, ettei mitään asumistukia jää, niin eipä tässäkään kyllä esim. matskustelusta voi haaveillakaan. Itse asiassa laskeskelin joskus, että jos pystyis puolittaan työmäärän ja rahan, niin käteen vois jäädä about saman verran, kun ei maksaisi pk:sta, saisi asumistukea ym. Eli kyllä verottaja tässä maassa kuule huolta pitää, ettei työssäkäyvä ihminen täällä juhli - oli palkka mitä vain.
Nyt puhut palturia et sinä ole mitään laskeskellut tai olet laskenut väärin. Kyllä 3300 netolla elää paljon paremmin kun esim. puolella tuosta. Vai jätitkö jotain kertomatta? Monesta lapsesta sinulla menee päivähoitomaksut ja onko sinulla kenties tuloton puoliso jota elätät tuolla palkalla. Esim, 2500€ brutolla et mitään ilmaisia päivähoitomaksuja saa etkä asumistukea ellei sinulla sitten ole tosiaan liuta lapsia ja tuloton puoliso. Täällä kun puhutaan että on rahankäytön kanssa ongelmia jos on esim. 1800€ nettotulot (ilman asumistukien tai ilmaista päivähoitoa) niin kyllä mä sanoisin että 3300€ Neton kanssa jos on ongelmia niin silloin sitä vasta onkin rahankäytön kanssa ongelmia. Esim. Meidän nelilapsinen perhe tulisi paljon paremmin toimeen jos toisella olisi tuo 5000€ palkka. Nytkin maksamme päivähoitomaksuja emmekä saa asumistukea vaikka kummankaan palkka ei ole lähelläkään 5000€ brutto eli 3300€ netto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 18:45"]
Hei mulla on vielä pienempi nettopalkka. Kuussa käteen jää 2190, ja sillä pitäisi elää helsingissä. Kaikki menee mitä tulee :/Miksi pitää elää Helsingissä?
En ole se jolle kommentoit, mutta itse elän Helsingissä koska siellä on kaikki alani työpaikat sekä verkostot. Paperilla palkkani on suuri yksinelävälle (3500e) mutta käteen jää alle 2300 euroa. Tästä menee hoin 900 euroa asumiseen (vuokra, sähköt, netti) ja muihin välttämättömiin menoihin (puhelin, matkakortti julkisiin). Asun kaupungin halvimmissa kämpissä ja silti vuokra tuntuu olevan käsittämättömän korkea. Kyllä menee sanattomaksi kun 3500 eurosta jää 1400 euroa käyttörahaa. Kyllähän tuolla pärjää hyvin ja elän ihan mukavasti, mutta vituttaa tuo uskomaton siivu jonka kolmannet osapuolet saavat itse ansaitusta palkastani. Kun tein vielä 1800 eurolla töitä nuorempana, siitä ei jäänyt paljoa tuota vähempää käteen koska veroprosentti oli paljon pienempi.
Ja samalla kateelliset haluavat vielä korottaa "rikkaiden" (eli kaikkien yli 2500 tienaavien) verotusta. Jos tästä verotusta nostetaan enää yhtää enempää, muutan ulkomaille jossa palkatkin ovat korkeammat ja verot sekä asumiskustannukset pienemmät. Ruokakaupassakin menee lähemmäs kymppi kun ostat pelkästään maitoa ja jauhelihaa.
No tiedätkö sinä olet joidenkin mittapuun mukaan rikas. Kuinka sanattomaksi sinut vetäisi se että tienaisi vaikka 1500€ nettona eli 800€ vähemmän kun nyt ha joutuisit silti maksamaan samat vuokrat, sähköt, työmatkat ja up maksut. Mieti sitä. Tuntuu yleensä että monet luulevat että kaikki jotka tienaavat vähemmän kun itse saavat asumistukesi tau ilmaiset päivähoidot. Näin ei suinkaan ole vaan pitää olla todella pienituloinen ennen kun mitään tukia tippuu.
Hullu systeemi,ei kannata työnteko ei yrittäjyys,valtio vie kaiken.laukut pakattu,mitta tuli täyteen meidän perhe lähtee maaliskuussa pysyvästi eikä olla ainoita.
Ekonomina (40v) hävettää suhteellisesti katsoen pienehkö palkkani 5200 €/kk (bonukset ja auto päälle). Monet kaverit vetää verokalenterin mukaan sen 100-150 kiloa vuodessa, en minä. Toisaalta kyllähän tällä kitsastellen pärjää ja varhaiseläkekin häämöttää. Jos haluaisin oikeasti hyväpalkkaista työtä, joutuisin luultavasti käyttämään siihen enemmän aikaa, joka olisi pois harrastuksilta, sivuansioiden hankkimiselta ja ihmissuhteilta. Näillä mennään ainakin toistaiseksi. Ja tämä tarina on tosi. Tsemppiä ja hoitakaa asianne kuntoon!
Jos yhtään lohduttaa, niin Suomessa autot ja autoilu on liian kallista monelle sinkulle. Ja tuntuu se olevan iso menoerä perheessäkin, jos täytyy olla kaksi autoa. Autoilun hinta on siedettävä, jos perheessä tai mieluiten ariskunnalla ( jolla ei ole perheen kuluja) riittää yksi auto. Miten elämäsi muuttuisi, jos sinulle olisi auto? Mihin sitä tarvitsisit? Itse maksan muutaman vuoden vanhasta autosta, jolla on vähäistä ajoa, 80 e kuussa bensoina ja kerran vuodessa 500 euron huoltokulut. Rahanmeno on liikaa kukkarolleni vaikka nettotulot 1000 enemmän.
Mä saan käteen 1900 euroa. Laina ja vastike vie siitä tonnin. Lopuilla eletään puolison kanssa. Riittäähän se, mutta jos jotain haluaa ostaakin, ei jää mitään säästöön. Autoa meillä ei ole. Työmatkat pyöräilen ja syön omia eväitä työpaikalla.
550e/kk, omistan auton ja käytänkin sitä päivittäin ja opiskelen (it-)tradenomiksi. Johan ensialkuun hukkuisin tuollaiseen rahamäärään kun en ole ikänä tienannut niin paljoa. Vakityöpaikassani nettopalkka 1500e.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 10:00"][quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 09:51"]
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 20:58"]
Meikäläisen peruspalkka bruttona 2400 e/kk, 34000 e/vuodessa ja koulutuksena ammattikoulu. Harmittaa kyllä suunnattomasti, kun ei ole varaa ostaa ja pitää autoa. Asuminen sinkkuna pk-seudulla ja ruokaostokset vievät suurimman osan tuloista. Palkka on surkea menetetystä vapaa-ajasta, ei tuolla palkalla oikeastaan kannattaisi edes käydä töissä.
Amikselle tiedoksi, että olisit mennyt amk:iin tai yliopistoon niin saisit paremman koulutuksen ja paremman palkan. Sitä saa mitä tilaa.
Pitää saada töitä. Pelkkä koulutus ei riitä.
Tai sitten täytyy ryhtyä itse omaksi työnantajakseen.
Juuri viime lehdessä oli, että suurin osa yrittäjistä tienaa 1000 e nettona ja pienempi osa 2000 e nettona. Ne, jotka tienaa yrittäjinä hyvin ovat perheyrityksissä ja heillä yritys siirtyy perheessä seuraaville sukupolville. Kyse ole ole mistään pienyrittäjyydestä, mitä se yrittäjyys tavalliselle ihmiselle useimmiten on. Pienellä pääomalla lähdetään tekemään jotain ja kassa on tyhjä ennenkuin asiakasvirta on saatu kohdilleen. Eli kahdesti miettisin, jos yrittäjäksi ryhtyisin.
Vierailija kirjoitti:
Jos yhtään lohduttaa, niin Suomessa autot ja autoilu on liian kallista monelle sinkulle. Ja tuntuu se olevan iso menoerä perheessäkin, jos täytyy olla kaksi autoa. Autoilun hinta on siedettävä, jos perheessä tai mieluiten ariskunnalla ( jolla ei ole perheen kuluja) riittää yksi auto. Miten elämäsi muuttuisi, jos sinulle olisi auto? Mihin sitä tarvitsisit? Itse maksan muutaman vuoden vanhasta autosta, jolla on vähäistä ajoa, 80 e kuussa bensoina ja kerran vuodessa 500 euron huoltokulut. Rahanmeno on liikaa kukkarolleni vaikka nettotulot 1000 enemmän.
Ei riitä ollenkaan. Lisäksi vero, pesut, renkaat, auton arvonalennus (tulee maksettavaksi kun vaihtaa autoa) tai jopa autolainaa, korkoineen.
Todellisuus on että pari vuotta vanhasta autosta menee sen 500€/kk useimmilla, jos kilometrejä on edes 10k vuodessa. Eivät vaan laske kaikkia kuluja. 10 vuotta vanhalla autolla saattaa pärjätä 300€ kuukaisukuluilla.
Vierailija kirjoitti:
Miten te kehtaatte valittaa, kun teillä ylipäätään on töitä tuollaisella paskakoulutuksella, jollainen on joka toisella?! Apn voisi potkasta pellolle ja antaa paikan vaikka sille A-studiossa olleelle työttömälle kauppatieteiden tohtorille!
Äläpä vähättele kenenkään ammattia ja työtä, en ole ap
Vierailija kirjoitti:
Nettopalkka on noin 1650 e/kk. Olen ihan hyvä rahankäyttäjä, mutta tuosta kun maksaa lainanlyhennykset ja muut pakolliset menot, niin eipä siitä älyttömiä summia käytettäväksi jää. Voisin toki auton ostaa (jonkun halvan) mutta mitäs jos se menee rikki, en minä osaa sitä korjata. Vakuutukset, katsastukset, huollot ym. maksaa vaan yksinkertaisesti liikaa, jos haluaa vaikka joskus matkustellakin tai remontoida. ap
Tässä on nyt kyse enemmän rahankäytöstä. Haluat käydä 1-2 kertaa vuodessa ulkomailla tai tehdä remontin kerran vuodessa auton sijasta. Jos et aja paljoa, niin autoon saattaa tulla 1-2 vuodessa kerran n. 600 - 800 € huolto, muut huollot on pienempiä ja halvempia.
En tiedä mitä tradenomit tekevät, mutta itse olen softa-alalla (tietotekniikan insinööri). Omalla alalla ainakin työpaikan vaihto kokemuksen karttuessa on paras tapa nostaa palkkaa.
Itse aloitin 1500€/kk palkalla. Valmistumisen jälkeen palkka nousi 2000€/kk. Tuota duunia 2-3 vuotta ja seuraavassa paikassa sain 2400€/kk. Tein tuota duunia 2 vuotta ja nyt palkka 4200€/kk, kun 4 vuotta sitten firmaa vaihdoin.
Koulussa lupailtiin helsingissä minimissään 3000€/kk palkkaa, mutta eipä kovinkaan moni tuota oikeasti tienaa heti koulusta valmistuttuaan.
Miksi pitää elää Helsingissä?
En ole se jolle kommentoit, mutta itse elän Helsingissä koska siellä on kaikki alani työpaikat sekä verkostot. Paperilla palkkani on suuri yksinelävälle (3500e) mutta käteen jää alle 2300 euroa. Tästä menee hoin 900 euroa asumiseen (vuokra, sähköt, netti) ja muihin välttämättömiin menoihin (puhelin, matkakortti julkisiin). Asun kaupungin halvimmissa kämpissä ja silti vuokra tuntuu olevan käsittämättömän korkea. Kyllä menee sanattomaksi kun 3500 eurosta jää 1400 euroa käyttörahaa. Kyllähän tuolla pärjää hyvin ja elän ihan mukavasti, mutta vituttaa tuo uskomaton siivu jonka kolmannet osapuolet saavat itse ansaitusta palkastani. Kun tein vielä 1800 eurolla töitä nuorempana, siitä ei jäänyt paljoa tuota vähempää käteen koska veroprosentti oli paljon pienempi.
Ja samalla kateelliset haluavat vielä korottaa "rikkaiden" (eli kaikkien yli 2500 tienaavien) verotusta. Jos tästä verotusta nostetaan enää yhtää enempää, muutan ulkomaille jossa palkatkin ovat korkeammat ja verot sekä asumiskustannukset pienemmät. Ruokakaupassakin menee lähemmäs kymppi kun ostat pelkästään maitoa ja jauhelihaa.