Harmittaa niin hirveästi pieni palkka.
En vaan pääse yli siitä, että mun palkka on niin pieni. Koulutus tradenomi, palkka 2270 euroa kuussa. Pitäis kai olla tyytyväinen, että on töitä, mutta harmittaa vaan niin vietävästi, kun ei voi ostaa ihan normaaleja asioita kuten autoa. Sen käyttökulut olis vaan mun palkalle liikaa, jos haluan jotain muutakin kivaa joskus tehdä.
Miten te muut matalapalkka olevat kestätte pienen palkan, vai turtuuko siihen vaan vuosien saatossa? Työstäni tykkiään, siitä en haluaisi luopua, mutta joka tilipäivä tekis mieli lähinnä itkeä.
Kommentit (171)
Pakko sanoa että näissä keskusteluissa huvittaa nämä "tienaan 1500 euroa, on auto, asunto ja säästän monta sataa" Loppujen lopuksi kun älyttömän moni elää itse asiassa sen miehen tuloilla tai mies puolittaa menot. On ihan eri asia maksaa kaikki itse.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 18:50"]NO mun palkka on reilut 5000. Käteen jää 3300. Siitä kun makselee päivähoitomaksut, asumiskustannukset, sanomattakin selvää, ettei mitään asumistukia jää, niin eipä tässäkään kyllä esim. matskustelusta voi haaveillakaan. Itse asiassa laskeskelin joskus, että jos pystyis puolittaan työmäärän ja rahan, niin käteen vois jäädä about saman verran, kun ei maksaisi pk:sta, saisi asumistukea ym. Eli kyllä verottaja tässä maassa kuule huolta pitää, ettei työssäkäyvä ihminen täällä juhli - oli palkka mitä vain.
Kuulut kuitenkin hyvintoimeentulevien vähemmistöön. Ei sinulla pitäisi olla varaa valittaa, kun suuri osa ihmisistä tienaa alle puolet siitä, mitä sinä.
Et ymmärtänyt jutun pointtia.
Suomessa verotuksella, porrastetuilla maksuilla ja toisaalta asumistuella sekä sossulla yms. pidetään huolta että ihmiselle jää se vajaa pari tonnia rahaa käteen, ihan sama mikä mikä on lähtötilanne.
Vierailija kirjoitti:
Saan käteen 1700 e, asumiskulut , siis laina, lyhennys ja yhtiövastike 1200 e. Lapsen ip 115 e ja mun junalippu reilu 100. Eli mulla jää vajaa 300 e kuussa mm sähköön, ruokaan, vakuutuksiin, puheluihin.
Selvääkin selvempi on että miinuksella mennään.
Joka kk saan onneksi myytyä jotain ja pakkanen on ihan täynnä mitä syksyllä luonnosta saatiin. Pieni pakastin on jo syöty .
Lapsilisän käytän lapsen menoihin, mm harrastukseen, vaatteisiin.Nyt jouluna sain taas autollisen lahjoitustavaroita sisarusteni perheltä. Iso kiitos ! Kirpparipöytä otetaankin keväällä ja ennen sitä isommat myyn fb.ssä.
Tukea ei saada, tietenkään, kun pitäisi maksaa vain korkoja.
Onneksi lapsi on vähään tyytyväinen .Ihana lisä meillä on lounassetelit, jotka käyvät työmatkalla olevaan kauppaan.
Ei tarvitse haaveilla ulkomaan matkoista tai muistakaan matkoista.
Sulla on hitonmoiset asumiskustannukset ja todennäköisesti ihan hyvin omaisuutta. Ihme kitinää. Ainahan voit myydä asunnon ja muuttaa vuokralle. Oma asunto on etuoikeus.
Nettopalkka noin 1400-1700 (riippuu ihan lisistä yms) ja hyvin pärjää. Pakollisten menojen jälkeen säästöön parisen sataa ja vielä jää rahaa elämiseen sekä kaikkeen kivaan! Esim. ensi kuussa viikoksi Espanjaan. Ennen minustakin tuntui ettei palkka riitä mihinkään, mutta sitten sitä vain oppi elämään tulojen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei riitä ollenkaan. Lisäksi vero, pesut, renkaat, auton arvonalennus (tulee maksettavaksi kun vaihtaa autoa) tai jopa autolainaa, korkoineen.
Todellisuus on että pari vuotta vanhasta autosta menee sen 500€/kk useimmilla, jos kilometrejä on edes 10k vuodessa. Eivät vaan laske kaikkia kuluja. 10 vuotta vanhalla autolla saattaa pärjätä 300€ kuukaisukuluilla.
Mulla on 10 vuotta vanha auto eikä minulla mene todellakaan 300 euroa kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Jos yhtään lohduttaa, niin Suomessa autot ja autoilu on liian kallista monelle sinkulle. Ja tuntuu se olevan iso menoerä perheessäkin, jos täytyy olla kaksi autoa. Autoilun hinta on siedettävä, jos perheessä tai mieluiten ariskunnalla ( jolla ei ole perheen kuluja) riittää yksi auto. Miten elämäsi muuttuisi, jos sinulle olisi auto? Mihin sitä tarvitsisit? Itse maksan muutaman vuoden vanhasta autosta, jolla on vähäistä ajoa, 80 e kuussa bensoina ja kerran vuodessa 500 euron huoltokulut. Rahanmeno on liikaa kukkarolleni vaikka nettotulot 1000 enemmän.
Kaiken lisäksi autoilun kuluista valittaville vittuillaan että "mitäs hankit auton, muuttaisit pois landelta lähemmäs palveluita niin ei tarvisi autoa". Sitten kun asutaankin palveluiden ja kulkuyhteyksien lähellä ja valitellaan korkeita asuinkustannuksia, vittuillaan puolestaan että "no onko pakko asua kalliilla sijainnilla, kyllä syrjemmällekkin voi muuttaa". Hohhoijaa.
Jos ei asu Helsingissä tai lähijunareittien välittömässä läheisyydessä, oma auto on välttämätön. Asun tällä hetkellä Helsingissä ja täällä julkisilla pääsee (no, pääsee ja pääsee, kahdella vaihdolla ja yli tunnin matkalla) töihin ja takaisin mutta aikaisemmin "landella" asuessani ei ollut toivoakaan töihin menosta bussilla vaikka asuin ihan peruslähiössä. Kaikki työpaikat kun eivät sijaitse kaupungin kauppakeskustassa vaan syrjemmällä, monet toimistorakennukset on pykätty teollisuusalueille 10 kilometrin päähän keskustasta. Keskustoissa on lähinnä pikkutoimistoja, haarakonttoreita ja myymälöitä koska vuokrat ovat niin korkeat ja liiketilat rajoitetut ettei yli 100 hengen toimistoa noin vain sinne siirretäkkään.
Silti yksityisautoilua yritetään koko ajan hankaloittaa ja tehdä siitä kalliimpaa, vaikka kaikki pääkaupunkiseudun ulkopuolella töissä käyvät tarvitsevat autoa päästäkseen töihin, oli sinkku tai ei. Kun maksat siitä "muhkeasta" 4000 euron palkasta ensin noin 1500 euroa veroja ja muita maksuja, 700-1000 euroa asuntolainaa ja hoitovastiketta/vuokraa ja sitten auton kulut ja bensat päälle niin ei siinä mitään luksusta eletä. Kai se jollekkin kuussa 1500 euron edestä lähes verovapaita tukia saavalle työttömälle kuulostaa isolta summalta kun pakollisten kulujen jälkeen tassuun jää tonni käyttörahaa mutta itseäni vituttaa suunnattomasti että työllä ei Suomessa rikastu. Työttömänä ollessani tuista käteen jäi vain noin 400 euroa vähemmän kuin töissä ollessani. Tuossa ei ole yhtään mitään tolkkua että uhraan elämästäni 40 tuntia viikossa töihin saadakseni vain keskinkertaisen elintason. Vaikka jäisikin satanen tai kaksi säästöön kuussa niin aika kauan saa säästää että saa edes ulkomaanmatkaa varten rahat kokoon.
Kaikista omituisinta on se, että lehdissä ja facebookissa köyhyyttään itkevät perheet ostavat koko köörille älypuhelimet ja matkat ja vaikka mitä elellen isossa asunnossa leveämpää elämää kuin moni työssäkäyvä. Voisivat olla edes kiitollisia että maksan palkastani jättisiivun veroja että tällainen elintaso voitaisi kustantaa myös työnvieroksujille mutta ei, valtion pitäisi kustantaa kakaroiden jääkiekkoharrastus ja synttärit hoplopissa.
Eli AP:lle tiedoksi: ei kannata masentua pienestä palkasta, ei sillä ole hirveästi eroa vaikka olisi tuplat tuosta summasta. Siinä elämänvaiheessa kun sitä neljän tonnin liksaa alkaa nostamaan onkin jo perhettä ja opintolainan takaisinmaksua ja omistusasuntoa ja töihin tarvittavaa autoa ja mitä vielä.
Vierailija kirjoitti:
Miten te kehtaatte valittaa, kun teillä ylipäätään on töitä tuollaisella paskakoulutuksella, jollainen on joka toisella?! Apn voisi potkasta pellolle ja antaa paikan vaikka sille A-studiossa olleelle työttömälle kauppatieteiden tohtorille!
Öö? Kauppatieteiden tohtori varmaa haluaakin ollu joku markkinointiassistentti.
Työelämässä on painoa työkokemuksella tai taidoilla, ei tutkintonimikkeellä.
Terkuin tradenomi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saan käteen 1700 e, asumiskulut , siis laina, lyhennys ja yhtiövastike 1200 e. Lapsen ip 115 e ja mun junalippu reilu 100. Eli mulla jää vajaa 300 e kuussa mm sähköön, ruokaan, vakuutuksiin, puheluihin.
Selvääkin selvempi on että miinuksella mennään.
Joka kk saan onneksi myytyä jotain ja pakkanen on ihan täynnä mitä syksyllä luonnosta saatiin. Pieni pakastin on jo syöty .
Lapsilisän käytän lapsen menoihin, mm harrastukseen, vaatteisiin.Nyt jouluna sain taas autollisen lahjoitustavaroita sisarusteni perheltä. Iso kiitos ! Kirpparipöytä otetaankin keväällä ja ennen sitä isommat myyn fb.ssä.
Tukea ei saada, tietenkään, kun pitäisi maksaa vain korkoja.
Onneksi lapsi on vähään tyytyväinen .Ihana lisä meillä on lounassetelit, jotka käyvät työmatkalla olevaan kauppaan.
Ei tarvitse haaveilla ulkomaan matkoista tai muistakaan matkoista.
Sulla on hitonmoiset asumiskustannukset ja todennäköisesti ihan hyvin omaisuutta. Ihme kitinää. Ainahan voit myydä asunnon ja muuttaa vuokralle. Oma asunto on etuoikeus.
Missä se kitinä on ? Asumme kolmiossa, yhtiövastike 500. Alueella kaksion vuokra on väh tonnin, tässä lyhennän omaa. Vielä 10 v jäljellä.
Onneksi tarpeettomat tavarat menevät kaupaksi, onneksi tyydymme elintasoomme jne.
Mutta jos jäisin työttömäksi, en tiedä miten pärjäisimme. Huonosti joka tapauksessa.
Onneksi Suomessa on yli 100 000 eläkeläistä, joiden eläke on yli 3000 euroa kuussa ja ovat valtavan katkeria pienestä eläkkeestään ja kuinka heitä sorsitaan....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos yhtään lohduttaa, niin Suomessa autot ja autoilu on liian kallista monelle sinkulle. Ja tuntuu se olevan iso menoerä perheessäkin, jos täytyy olla kaksi autoa. Autoilun hinta on siedettävä, jos perheessä tai mieluiten ariskunnalla ( jolla ei ole perheen kuluja) riittää yksi auto. Miten elämäsi muuttuisi, jos sinulle olisi auto? Mihin sitä tarvitsisit? Itse maksan muutaman vuoden vanhasta autosta, jolla on vähäistä ajoa, 80 e kuussa bensoina ja kerran vuodessa 500 euron huoltokulut. Rahanmeno on liikaa kukkarolleni vaikka nettotulot 1000 enemmän.
Ei riitä ollenkaan. Lisäksi vero, pesut, renkaat, auton arvonalennus (tulee maksettavaksi kun vaihtaa autoa) tai jopa autolainaa, korkoineen.
Todellisuus on että pari vuotta vanhasta autosta menee sen 500€/kk useimmilla, jos kilometrejä on edes 10k vuodessa. Eivät vaan laske kaikkia kuluja. 10 vuotta vanhalla autolla saattaa pärjätä 300€ kuukaisukuluilla.
En ole ikinä ymmärtänyt miten autonpitoon saa menemään niin paljon kuin jotkut onnistuvat, siis jos ei ole uusi auto. Vakuutukseni ovat vuodessa 459e olemattomilla bonuksillani, katsastus joku muutaman kympin luokkaa kun katsoo vain hyvän paikan tai tarjouksen. Renkaat saa hyvin halvalla torista yms. paikasta ja huoltoihinkaan en ole saanut ikinä menemään minkään auton kanssa muutamaa satasta enempää kun valitsen paikan huolella, teetän tutulla tai teen itse, eli usein vuosikustannukset huolloille ovat muutaman kympin. Bensa on sitten se suurin menoerä. -Se 550e kuussa tienaava autonomistaja.
Et vaan oikeasti ynnää kaikkia kuluja. Sen lisäksi että unohdit taas arvonalennuksen joka pari vuotta vanhassa autossa lasketaan tonneissa, lukusi ovat niin "sinnepäin" että tietää heti ettet ole koskaan laskenut vuoden mittaan oikeita kulujasi. Sinun autosi toki vanhempi, mutta siihen lainaamasi viesti vastasi.
Kyllähän sitä pääsee 300€ alle jos oikeasti yrittää ja tekee kaiken itse, vanhalle autolle, mutta useimmat ei sitä koskaan tule tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 18:50"]NO mun palkka on reilut 5000. Käteen jää 3300. Siitä kun makselee päivähoitomaksut, asumiskustannukset, sanomattakin selvää, ettei mitään asumistukia jää, niin eipä tässäkään kyllä esim. matskustelusta voi haaveillakaan. Itse asiassa laskeskelin joskus, että jos pystyis puolittaan työmäärän ja rahan, niin käteen vois jäädä about saman verran, kun ei maksaisi pk:sta, saisi asumistukea ym. Eli kyllä verottaja tässä maassa kuule huolta pitää, ettei työssäkäyvä ihminen täällä juhli - oli palkka mitä vain.
Kuulut kuitenkin hyvintoimeentulevien vähemmistöön. Ei sinulla pitäisi olla varaa valittaa, kun suuri osa ihmisistä tienaa alle puolet siitä, mitä sinä.
Et ymmärtänyt jutun pointtia.
Suomessa verotuksella, porrastetuilla maksuilla ja toisaalta asumistuella sekä sossulla yms. pidetään huolta että ihmiselle jää se vajaa pari tonnia rahaa käteen, ihan sama mikä mikä on lähtötilanne.
Jutun pointti on bullshittiä, kuten sinunkin viesti. Totuus on että toisella on parisataa käytettävissä mihin lystää, toisella toista tonnia, tai useampi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on 10 vuotta vanha auto eikä minulla mene todellakaan 300 euroa kuussa.
No pistä tarkat kulut tänne sitten, ainakin parilta vuodelta, ja kilometrit vuodessa.
Kateus vie kalatkin vedestä...
Monellehan tuo "pieni palkka" on ongelma vain, koska työkaveri tienaa pari euroa enemmän. Eli tieto lisää tuskaa.
Itse tienaan n. 1200 nettoa/kuukaudessa. En ole ikinä aikaisemmin ollut yhtä huono palkkaisessa työssä kun nyt n. vuoden. Mutta olen paljon onnellisempi kuin koskaan ennen koska rakastan työtäni. Ja puoliso tienaa nettona alle 1800 e. Silti on omakotitalo ja kaksi autoa, moottoripyörä ja vene. Matkustelua ei tule, koska siihen ei ole varaa, mutta muuten koen rahojemme riittävän hyvin. Lasten kanssa tilanne olisi varmaan toinen, enkä moisia tällä hetkellä halua.
Vierailija kirjoitti:
[Tuossa ei ole yhtään mitään tolkkua että uhraan elämästäni 40 tuntia viikossa töihin saadakseni vain keskinkertaisen elintason.
Siitä vaan jättäydyt työttömäksi, kun ajatus sinua niin houkuttaa. Ei ole kukaan estämässä.
Mutta ethän sinä sitä tee, kun tiedät elämäsi olevan parempaa työssäkäyvänä, vaikka täällä muuta väität ja kadehdit työttömien tuloja.
Itse opiskelin myos kaupan alaa Suomessa aikoinani. Sitten muutin Suomesta Espanjaaan, jossa on mennyt jo yli 10 vuotta. Olen toissa asiakaspalvelualalla ja tienaan n. 850 e / kk (verojen ja sosiaalimaksujen jalkeen siis). Palkka ei ole suuren suuri, mutta ei se kaikista pieninkaan mahdollinen.
Pyrin olemaan kiitollinen tilanteestani, vaikka olen tietoinen, etta Suomessa tienaisin tuplasti enemman samalla vaivalla. Meilta ei kuitenkaan puutu oikeastaan mitaan. Puolisokin on toissa, lapsi saa harrastaa, ei ole velkaa, olemme terveita... Minusta ihmisen pitaisi olla enemman kiitollinen siita, mita on. Ei siita, mita ei ole...
Toki tietyt asiat ovat halvempia kuin Suomessa. Joku tuossa sanoi, etta maksaa yhtiovastiketta kolmiosta 500e/kk. Tuntuu hullulta. Meilla on myos kolmio, josta maksamme yhtiovastiketta 40 e / kk. (plus pari vuosittaista asunnon omistamisesta koituvaa kulua, mutta ei ne mahdottomat ole).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä ymmärtänyt miten autonpitoon saa menemään niin paljon kuin jotkut onnistuvat, siis jos ei ole uusi auto. Vakuutukseni ovat vuodessa 459e olemattomilla bonuksillani, katsastus joku muutaman kympin luokkaa kun katsoo vain hyvän paikan tai tarjouksen. Renkaat saa hyvin halvalla torista yms. paikasta ja huoltoihinkaan en ole saanut ikinä menemään minkään auton kanssa muutamaa satasta enempää kun valitsen paikan huolella, teetän tutulla tai teen itse, eli usein vuosikustannukset huolloille ovat muutaman kympin. Bensa on sitten se suurin menoerä. -Se 550e kuussa tienaava autonomistaja.
Et vaan oikeasti ynnää kaikkia kuluja. Sen lisäksi että unohdit taas arvonalennuksen joka pari vuotta vanhassa autossa lasketaan tonneissa, lukusi ovat niin "sinnepäin" että tietää heti ettet ole koskaan laskenut vuoden mittaan oikeita kulujasi. Sinun autosi toki vanhempi, mutta siihen lainaamasi viesti vastasi.
Kyllähän sitä pääsee 300€ alle jos oikeasti yrittää ja tekee kaiken itse, vanhalle autolle, mutta useimmat ei sitä koskaan tule tekemään.
Autoni on juu 15v vanha, mutta mitäpä se asiaan liittyy kun pointti oli kuinka halvalla voi päästä, ei se kuinka halvalla voi päästä minkäkin ikäisellä autolla. Perus huollot ovat niin helpot tehdä, että idioottikin selviää niistä, jos siis vain haluaa säästää rahaa. Nuo luvut ovat oikein kelpoja myöskin jos ei haluta keskiarvoa useammalta vuodelta, viime vuoden huoltoihin meni n.30e kun ostin ilman- ja öljynsuodattimen, katsastus oli 29e. Sitä edellisenä vuonna vaihdatin tuulilasin, kaikkineen 170e. Renkaita en ole koko autoon edes joutunut ostamaan ikinä ja ostan huutokaupasta halvalla toisen tilalle, missä on hyvät renkaat, kun alkaa näyttää huonolta ja myyn nykyisen autoni olemattomalla tappiolla. Bensan lisäksi muita kuluja ei tosiaankaan ole ollut kun edes öljyä en ole lisännyt ja tuulilasinpesunestekin on riittänyt.
Perheen toinen käyttöauto on uutena ostettu ja siihen saakin menemään rahaa triplaten tuon verran ja on jo parempi olla laskematta kuluja ja arvonalenemia jo ihan mielenrauhan takia...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tuo jolle vastasit mutta omalla kohdallani tiedän hyvinkin auton kulut. Minulla on se 10 vuotta vanha auto. Esimerkiksi viime kuussa meni polttoaineeseen 70 euroa ja katsastus 32 euroa. Pesu 0 euroa kun itse tehtiin. Vero vuodessa 180 euroa, vakuutus osakaskon kanssa 250 euroa. Viime talvena renkaat 300 ja risat. Siis 2015, tänä vuonna ei tarvinnut ostaa. Huollot ja korjaukset 0 euroa, osat alennuksella jos jotain tarvitsee tehdä. Auto maksoi kesällä 1900, arvo ei kovin merkittävästi tipu vuositasolla.
Vierailija kirjoitti:
Itse opiskelin myos kaupan alaa Suomessa aikoinani. Sitten muutin Suomesta Espanjaaan, jossa on mennyt jo yli 10 vuotta. Olen toissa asiakaspalvelualalla ja tienaan n. 850 e / kk (verojen ja sosiaalimaksujen jalkeen siis). Palkka ei ole suuren suuri, mutta ei se kaikista pieninkaan mahdollinen.
On kyllä tosi pieni palkka Espanjassakin, eikö olisi mahdollista edetä Espanjan työmarkkinoilla kohti parempaa duunia ja palkkaa kun on jo 10 vuotta takana? Asun itsekin Espanjassa ja tienaan melkein tuplasti enemmän, eikä mun koulutus ole sieltä työllistävimmästä päästä.