Harmittaa niin hirveästi pieni palkka.
En vaan pääse yli siitä, että mun palkka on niin pieni. Koulutus tradenomi, palkka 2270 euroa kuussa. Pitäis kai olla tyytyväinen, että on töitä, mutta harmittaa vaan niin vietävästi, kun ei voi ostaa ihan normaaleja asioita kuten autoa. Sen käyttökulut olis vaan mun palkalle liikaa, jos haluan jotain muutakin kivaa joskus tehdä.
Miten te muut matalapalkka olevat kestätte pienen palkan, vai turtuuko siihen vaan vuosien saatossa? Työstäni tykkiään, siitä en haluaisi luopua, mutta joka tilipäivä tekis mieli lähinnä itkeä.
Kommentit (171)
Vierailija kirjoitti:
Nykyään on monissa firmoissa äärimmäisen vaikeaa saada palkankorotuksia, eli jos on alihinnoitellut itsensä taloon tullessa, niin ainoa vaihtoehto kasvattaa tulotasoaan on usein uuden työpaikan etsiminen. Työnantaja kovasti kehuu työpanostani, mutta rahassa tuota ei saa näkymään. Kerran olen palkankorotusta kysynyt, ja ajatuksen tasolla siihen suhtauduttiin suopeasti. Mutta vain ajatuksen.. :)
Tämä on niin totta. Entisessä työpaikassani luvattiin jo työsopimusta allekirjoittaessa, että se alkupalkka on sitten tosiaan vaan alkupalkka, joka kyllä nousee kun laskutukseni (siis se, mitä laskutan asiakkailtani työstäni) nousee. Laskutus nousi kolmen vuoden aikana todella hyvin, palkka ei. Yhtään.
Sain tarpeekseni, vaihdoin työpaikkaa ja palkkaa saan nyt tonnin enemmän kuin aikaisemmin. :)
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 00:57"]
Minulla on noin pari sataa huonommin miinus ruokailulipukkeet, eli noin 1500 jää käteen. Koulutus sama, tosin yliopisto tutkinto valmistuu piakkoin, tosin näyttää pahasti siltä, että se tuskin tulee näkymään yhtään missään... kerrrassaan mahtavaa. Onkohan meillä varaa edes elättää lapsia lapsia, ehkä parempi ettei niitä hankita edes... Uudesta autostakin saa vaan haaveilla..
Kuka pakottaa ostamaan ruokalipukkeita? Tiukemmassa taloudessa tehdään itse lounas. Työpaikkaruokalu on mielestäni ihan törkeän hintaista.
Aika monessa MaRa:n (majoitus- ja ravitsemusala) työpaikassa on pakko ottaa työnantajan ruokaetu. Se ei siis ole vapaaehtoinen, vaan työnantaja määrää, että maksaa pitää syöt tai et. Etu otetaan nettopalkasta esim. 5 €/työpäivä.
"36 § Työpaikkaruokailu
Raha-arvo peritään työntekijän nettopalkasta, ellei paikallisesti toisin sovita.
Aterioiden raha-arvo peritään seuraavasti:
• raha-arvo pidätetään palkanmaksukausittain työntekijän kokonaispalkasta,
josta on vähennetty vero tai
• työntekijä suorittaa raha-arvon mukaisen summan käteisenä tai
• työnantaja myy työntekijälle raha-arvon mukaisella hinnalla ateriakuponkeja."
https://www.pam.fi/media/pdf-tessit/marava-tes-1.5.2014-31.1.2017.pdf
Harmittelun sijaan oletko miettinyt, mitä itse voisit tehdä, jotta palkkasi nousisi?
Firmojen myynnit eivät ole kasvaneet välttämättä viime vuosina lainkaan - palkankorotuksia (menoja) ei voi maksaa jos tulot ei kasva - liiketalous on liiketaloutta, ei hyväntekeväisyyttä.
Lisäksi palkka on yleensä kuitenkin suhteessa tehtyyn työhön - vain valittamalla palkan pienuudesta, se ei ainakaan parane.
Jos haluat lisää palkkaa, kouluttaudu työn ohessa esim. KTM (avoimen yliopiston kautta esim. löytyy väylä kyllä jos tahtoa on), hakeudu esimieshommiin jos kykyä on tms. ja/tai hae muutoin vaativampaa ja vastuullisempaa duunia?
Varaudu kuitenkin siihen, että isolla palkalla tehdään myös isosti duunia - lähempänä 24/7/365 kuin 8-16 ma-pe. Myös tehtävät päätökset ovat isompia ja riskialttiimpia (palkka menee suhteessa työn vaativuuteen) - ei siis välttämättä aina helppoja ja mukavia töitä & voit lentää pihalle johtoportaasta helposti jos sössit.
Elämä on valintoja, mutta jos kykyjä ja haluja vain on, palkkaa voi kasvattaa. Jos kuitenkin haluat tehdä edelleen samoja duuneja ja päästä helpolla näkemättä vaivaa, palkkasi tuskin murehtimalla kasvaa.
Ihan eri tilanne Pääkaupunkiseudulla ja muualla Suomessa! Helsingissä kälyisen yksiön vuokra on 700€ kuussa ja jos sulla on vaikka 2 lasta, niin kolmion vuokra on yleensä 1200€. Maksa siinä sitten jotain muuta kuin asumista jos palkasta jää verojen jölkeen käteen 1800-2000€ (mikä sekin tarkoittaa 3000€ bruttotuloja!). Lainaa ei pankista saa jos ei ole yhtään säästöjä.
Vierailija kirjoitti:
NO mun palkka on reilut 5000. Käteen jää 3300. Siitä kun makselee päivähoitomaksut, asumiskustannukset, sanomattakin selvää, ettei mitään asumistukia jää, niin eipä tässäkään kyllä esim. matskustelusta voi haaveillakaan. Itse asiassa laskeskelin joskus, että jos pystyis puolittaan työmäärän ja rahan, niin käteen vois jäädä about saman verran, kun ei maksaisi pk:sta, saisi asumistukea ym.
No, mun palkka on puolet sun palkasta ja maksan parikymppiä vaille täydet päivähoitomaksut. Omistusasuntoon ei asumistukia saa, vaikka palkka olisi vielä puolet pienempi, joten näillä mennään. Aika helppoa olisi elämä, jos saisi käteen kolme tonnia kuussa! Ja pk-seudulla asutaan eli kyllä mun palkasta valtaosa asumiseen uppoaa. Ei meitä pienempituloisiakaan verottaja säästä eikä me maksuvapautuksia saada, vaikka te suurempituloiset niin luulette ja meitä siksi kadehditte.
Suurituloisten marina päivähoitomaksuista on typerää. Täydet päivähoitomaksut menee jo alle keskituloisen perheen tuloista. Totta helvetissä on parempi saada yli kolme tonnia nettona kuin saada tuhat tai kaksi tuhatta vähemmän käteen ja maksaa pari kymppiä tai enintään pari sataa suurempia hoitomaksuja.
Ap:lle kysymys: miksi et hae uutta työpaikkaa? Tradenomin koulutuksella saa keskimäärin parempaa palkkaa kuin sinä saat. Palkkasi on alle vastavalmistuneen keskipalkan.
Ap, mikset hae uutta, vastuullisempaa työtä missä saat enemmän palkkaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
NO mun palkka on reilut 5000. Käteen jää 3300. Siitä kun makselee päivähoitomaksut, asumiskustannukset, sanomattakin selvää, ettei mitään asumistukia jää, niin eipä tässäkään kyllä esim. matskustelusta voi haaveillakaan. Itse asiassa laskeskelin joskus, että jos pystyis puolittaan työmäärän ja rahan, niin käteen vois jäädä about saman verran, kun ei maksaisi pk:sta, saisi asumistukea ym.
No, mun palkka on puolet sun palkasta ja maksan parikymppiä vaille täydet päivähoitomaksut. Omistusasuntoon ei asumistukia saa, vaikka palkka olisi vielä puolet pienempi, joten näillä mennään. Aika helppoa olisi elämä, jos saisi käteen kolme tonnia kuussa! Ja pk-seudulla asutaan eli kyllä mun palkasta valtaosa asumiseen uppoaa. Ei meitä pienempituloisiakaan verottaja säästä eikä me maksuvapautuksia saada, vaikka te suurempituloiset niin luulette ja meitä siksi kadehditte.
ei kai kukaan ketään sen kummemmin kadehdi, mun mielestäni tuo kirjoittaja yritti vain kertoa, että suomen verotus huolehtii kyllä siitä, että ns. "isollakaan" palkalla ei viivan alle paljoa jää. luulen myös, että 5000 brutolla hän joutuu myös tekemään jotain vaikeampaa duunia kuin 2500 palkalla, ja siitä huolimatta elintaso ei kummoiseksi nouse.
Olen työn ohella opiskellut yliopistossa (nyt kandi,vuoden päästä maisteri). Olen hakenut firmastamme esimiestöitä, asiantuntijatöitä ym. Ei tule.
Elämä on valintoja mutta aina ei saa mitä haluaa vaikka kuinka yrittäisi.
Suurituloisella on nyt hämärtynyt, mitä on viivan alle jääminen. Pienituloiselle ne sataset ja tonnit, jotka suurituloiselle on pikkuraha, ovat valtava summa. Oma elintaso ei koskaan tunnu riittävän, vaikka tienaisi kuinka. Ei osata arvostaa sitä, ettei tarvitse joka välissä venyttää penniä ja rahaa on ihan eri tavalla kuin pienituloisella.
Vaikka kuinka vastaan vänkäisi, 5000 ja puolet tästä summasta tienaavan käteenjäävissä tuloissa on selvä ero, joka erottaa kituuttamisen ihan hyvästä elintasosta. Toki todella suurituloiset ovat eri asia, 5000 tuloilla kuuluu Suomessa vielä enemmän keskiluokkaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen työn ohella opiskellut yliopistossa (nyt kandi,vuoden päästä maisteri). Olen hakenut firmastamme esimiestöitä, asiantuntijatöitä ym. Ei tule.
Elämä on valintoja mutta aina ei saa mitä haluaa vaikka kuinka yrittäisi.
hae kyvykkyyttäsi vastaavaa työtä myös jostain muustakin firmasta? olet siinä mielessä onnekas, että taisit asua pk-seudulla(?), mahdollisuuksia on paljon. ole aktiivinen, osoita taitosi ja sitkeytesi ja työmotivaatiosi ja usko pois, vaivannäkö palkitaan.
Hae ap töitä jostain muusta firmasta.
Omassa firmassa on helpompi jämähtää. Rohkeasti hakemaan uusia haasteita. Muista, että tradenomin koulutuksella voi saada hyvin palkattuja töitäkin. Tärkeintä on saada monipuolista kokemusta, jonka avulla hakea niitä hyväpalkkaisia töitä. Jämähtämällä et kehity.
Vierailija kirjoitti:
NO mun palkka on reilut 5000. Käteen jää 3300. Siitä kun makselee päivähoitomaksut, asumiskustannukset, sanomattakin selvää, ettei mitään asumistukia jää, niin eipä tässäkään kyllä esim. matskustelusta voi haaveillakaan. Itse asiassa laskeskelin joskus, että jos pystyis puolittaan työmäärän ja rahan, niin käteen vois jäädä about saman verran, kun ei maksaisi pk:sta, saisi asumistukea ym. Eli kyllä verottaja tässä maassa kuule huolta pitää, ettei työssäkäyvä ihminen täällä juhli - oli palkka mitä vain.
Haista paska.
Et muuten mitään asumistukia saa 2500€ kk palkalla.
Vierailija kirjoitti:
Suurituloisella on nyt hämärtynyt, mitä on viivan alle jääminen. Pienituloiselle ne sataset ja tonnit, jotka suurituloiselle on pikkuraha, ovat valtava summa. Oma elintaso ei koskaan tunnu riittävän, vaikka tienaisi kuinka. Ei osata arvostaa sitä, ettei tarvitse joka välissä venyttää penniä ja rahaa on ihan eri tavalla kuin pienituloisella.
Vaikka kuinka vastaan vänkäisi, 5000 ja puolet tästä summasta tienaavan käteenjäävissä tuloissa on selvä ero, joka erottaa kituuttamisen ihan hyvästä elintasosta. Toki todella suurituloiset ovat eri asia, 5000 tuloilla kuuluu Suomessa vielä enemmän keskiluokkaan.
Voit olla kyllä ihan oikeassakin. Meillä talouden "tiukkuus" johtuu siitä, että halutaan maksaa asuntolaina nopeasti pois, halutaan matkustella, halutaan ajaa isoilla uusilla autoilla, halutaan veneillä ja harrastaa, halutaan säästää tietty summa lapselle joka kk jne. ja nämä ovat kyllä ihan valintakysymyksiä ja jos tulisi oikeasti tiukkaa, niin näistähän sitä luovuttaisiin ekana.
Kai sitä vaan ihminen on usein sellainen, että kaikki mikä tulee, menee. hyvä muistutus.
Ap, itse sain maisterina ensimmäisen vakityöpaikan, joka ei vastannut koulutustani ja osaamistani. Hain toki saman työpaikan sisällä parempia töitä, mutta en koskaan saanut. Minun pelastus oli, että uskalsin vaihtaa epävarmempiin töihin, joissa sain käyttää osaamistani. Nykyään olen koulutustani vastaavassa vakityössä.
Monella työpaikalla on vanhakantainen yrityskulttuuri, jossa asiantuntijat ja sihteerit/muut suorittavan tason työntekijöiden katsotaan olevan suorastaan eri ihmislajia, oli ihmisellä mikä koulutus hyvänsä. Silloin tie nousee pystyyn aika nopeasti niissä kehnommissa hommissa, vaikka kuinka yrittäisi todistaa osaamistaan. Kannattaa rohkeasti miettiä muita vaihtoehtoja.
Kannattaa miettiä asiaa yritysjohdon kannalta.
Johto pakkaa osaamista, joka osaltaan edesauttaa yritystä saavuttamaan liiketoiminnan tavoitteensa. Jos työntekijänä pystyt osoittamaan, että työsi panos ja tulos ovat rutkasti enemmän kuin saat palkkaa, esitä asiasi numeroilla eteenpäin.
Kannattaa myös hankkia joku taito, josta yritys on riippuvainen. Tämä edistää palkkaneuvotteluja. Mutta ei yritys palkkaa esim. jotain tradenomia vain hyvää hyvyyttään. Yritykset eivät ole hyväntekeväisyyslaitoksia.
Vierailija kirjoitti:
Minä sain 1200€/kk käteen kunnes lopetin.Sossusta ja kelasta saa saman rahan joten ei kannata töitä tehdä.
Suomi kaatuu vielä siihen kun monet, erityisesti nuoret, laskevat ja toimivat kuten sinä. Tilanne on toki se että pelkillä tuilla saa saman elintason kuin pieni- ja keskituloiset, mutta oletko varma että näin on vielä 50 vuoden kuluttuakin islamistisessa Suomessa? Maailma muuttuu, eikä tällainen tukijuhla voi jatkua pitkään, varsinkaan kun maailmalla on huomattu että täällä jaetaan taikaseinästä rahaa kaikille halukkaille.
Käyttäkää kirpparia.ei valmisruokia.ei ravintoloita.ei viinaa.ei tupakkaa.älkää matkustako.ei vieraita tai nyyttikestit.ei lehtiä.ei kirjoja.ei saunaa.ei uima hallille.uikaa järvissä ja meressä.kytätkää tarjouksia.ei liikaa kävelyä ettei kengät kulu.sama talvitakki vähintään 5 v.ei leffoja.kynttilä ei sähköjä. No mitä elämää tää on. ????
Ei kun kouluttautumaan lisää. YAMK-tutkinnon voi esim. suorittaa työn ohessa ja miksi yliopisto-opintojakin.
t datanomi-tradenomi-LuK-tradenomi-YAMK-gradua-vaille-FM
Tähän. Tyhmä Suomessa töitä tekee, viisas pääsee vähemmällä. Eikä tarvitse olla jonkun riistäjän orjana 24/7, vaan voi tehdä ihan mitä lystää.
Ja mistä kuvittelet rahojesi tulevan? Maksan ilomielin veroja jotta huonompiosaiset selviävät mutta sinunkaltaisiasi en halua elättää.