Laihdutus 2022
Tehdäänkö laihdutus ketju, eli tähän taas keskustellaan tän vuoden laihdutus jutut. Täällä perus mamma 164cm ja painoa kertynyt kiitettävät 90kg. Pitäisi saada se 10kg ainakin pois.
Kommentit (1329)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloita jo heti tänään. Syö runsaasti kasviksia ja juo runsaasti lämpimiä juomia, kahvia ja teetä.
Kasviksia on hyvä syödä, mutta vatsaa niillä ei pidä täyttää. Niissä on kuitenkin energiaa niin vähän, että kohta on taas nälkä. Jatkuva syöminen ja napostelu ei kuulu painonhallintaan.
Kasvikset ja juurekset ovat niin terveellisiä, että niitä EI VOI SYÖDÄ liikaa.
Et siis ymmärtänyt lainaamaasi viestiä.
Käyttäjä2108 kirjoitti:
70 luvulla oli monen jääkaapin ovessa kaloritaulu.Miksi ei valmisteta enään !
Kirjastosta voi kysyä. Ruokavaliokirjoista taatusti löytyy. Voi ottaa kopion ja askarrella tyylikkään jääkaapinovitaulun :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä miten aloittaisi. Pitäisi saada nopeasti tuloksia edes vähän. Ylipainoa paljon. Jos vetäisi kuukauden pussikuurin ensihätiin saisi vähän turvotusta vähemmälle.
Tai vain vähennä suolan ja valmisruuan määrää. Silloin ylimääräinen nestepöhö lähtee pois. Suolaa voi kertyä useampi kilo ylimääräistä.
Ei nyt sentään.
Mä laihdutin jo kahtena viime vuonna, ensin en uskaltanut punnita itseäni (lukema 90-100). Noudatin pätkäpaastoa. Kesällä punnitsin itseni ja olin 72 kiloa. Tuntui hurjalta ajatella, että olin laihtunut vain paastoilemalla, laskematta yhtään kaloreita, noudattamatta mitään muita sääntöjä kuin "joka toinen päivä paasto".
Nyt jatkan samaa ja lisään liikuntaa: lihaskunto on rapistunut, sitä 2-3 krt viikossa, kävelyä päivittäin, juoksua pari kertaa ja lisäksi venyttelyä. Joulukuun ajan söin päivittäin, joten nyt en tiedä painoani, se on varmasti noussut stressin ja elämäntavasta väliaikaisesti luopumisen takia. Pätkäpaasto ei siis ole mulle dieetti vaan tapa elää. Oletan, että kun olen "oikeassa" painossani, painonlasku lakkaa.
Punnitsen itseni helmikuussa, ja uskallan toivoa ettei se ole tuosta 72 kilosta kovin kaukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloita jo heti tänään. Syö runsaasti kasviksia ja juo runsaasti lämpimiä juomia, kahvia ja teetä.
Kasviksia on hyvä syödä, mutta vatsaa niillä ei pidä täyttää. Niissä on kuitenkin energiaa niin vähän, että kohta on taas nälkä. Jatkuva syöminen ja napostelu ei kuulu painonhallintaan.
Kasvikset ja juurekset ovat niin terveellisiä, että niitä EI VOI SYÖDÄ liikaa.
Et siis ymmärtänyt lainaamaasi viestiä.
Jos syön ison annoksen hernekeittoa, nälkä pysyy poissa. Jos syön ison annoksen uunijuureksia tai salaattia (jossa myös pähkinöitä ja oliiveja ja öljyjä), nälkä pysyy poissa. Joten kyllä, ymmärsin viestin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä lähden mukaan.
Tavoitteena pudottaa painoa n. 7-9kg. Olen normaalipainon ylärajoilla ja tarkoituksena päästä takaisin suunnilleen sinne jossa olen ollut kolmekymmentä vuotta elämästäni.
Pituus 162cm ja paino 66kg.
N54
Täällä sama. Normaalipainon ylärajoilla ja haluan tiputtaa 7-8 kg.
Ikää 53.176 ja 80
Mitä väliä enää tuossa iässä?
Mikä ilkeä nuori milleniaali siellä päästi tuollaisen aivopierun? Laihduttaminen on järkevää ihan terveyden ja jaksamisen takia.
Tunnen muuten naisen, joka jojolaihdutteli melkein koko elämänsä kunnes kasikymppisenä laihdutti vihdoin kunnolla ja paino on pysynyt normaalina. Ei voi kuin nostaa hattua!
Sitäpaitsi, kun ylittää viidenkympin ikärajan voi pituudestaan riippuen alkaa keksiä hauskoja painotavoitteita tyyliin "59-vuotiaana painan 59 kiloa". Ja "63-vuotiaana painan 63 kiloa" - koska joskus vanhempana voi olla hyödyllistä vähän "lihoa" liian laihtumisen sijaan.
Tällaista hauskuttelua ei voi oikein alle 50-vuotiaana harjoittaa ellei ole tosi lyhyt ;)
Voiko laihduttaessa syödä leipää? Mä pidän leivästä ja tuntuisi ehkä itsensä huijaamiselta jättää se nyt laihduttaessa pois, kun tavoitteena elämäntapamuutos jota pystyisi pitää yllä tulevaisuudessa, ja rehellisesti tiedän että en koko loppuelämääni aio elää leivättä. En syö sitä kuitenkaan paljoa, vaan 2 palaa. Laitan päälle vähän kasvismargariinia ja juustoa, sekä joskus tomaattia, kevätsipulia ja kurkkua.
Jos täällä on muitakin leipääntyneitä, onko tullu vastaan mitään suht kevyttä mutta hyvää? Ikävä kyllä pidän paahtoleivästä ja se ei oo kaikkein paras. Ruisleipää vatsa ei siedä, mutta kauraa ja muita kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä te syötte jäätävään nälkään? Kun mulla on koko ajan nälkä.
Ongelma ei ole suklaat tai muut herkut vaan kaikki muu ruoka ja nälkä koko ajan. Nyt lomalla vielä kotona ollessa ei oikein saa ajatuksia edes muuhun kuin jääkaapin sisältöön.
Syön aamupalan. Yleensä kaksi leipää, sitten lounaaksi ruokaa n klo 12 ja tuntuu, että jo kello 14 maha taas kurnii ja tätä jatkuu koko päivän. Näläntunne taas aiheuttaa itselleni helposti huonon, kiukkuisen ja pyörryttävän olon.
Sitten ahdan leipää joka välissä, eikä nälkä lähde.
Painoa pitäisi saada pois +10kg
Jotain syötävää mun on pakko saada.
Ehdotan keitettyä kananmunaa ellet kärsi kolesterolista. Se on täyttävää, proteiinirikasta ja ravinteikasta eikä siinä ole kovin paljon kaloreita.
Jos kananmuna ei käy, kourallinen pähkinöitä on täyttävää ja terveellistä. Kyllä, se on "rasvaista", mutta se on HYVÄÄ rasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä varmaan satelee alapeukkuja, mutta runsaasti ylipainoiselle muutaman viikon kick-start ENE- tuotteilla voisi toimia. Kun ei tarvitse miettiä, mitä söisi ( kaiken tarvittavan saa pusseista), on aikaa keskittyä itseensä ja pohtia, mistä ylipaino on tullut. On aikaa miettiä, miten asiat muuttaa niin, että syö terveellisesti ja liikkuu, lepää ja rentoutuu. Miten kohtelee itseään hyvin, miten rakastaa itseään enemmän kuin ylensyömistä.
Runsaasti ylipainoinen laihtuu jo ihan sillä, että vaihtaa herkut normaaliin kotiruokaan, tsekkaa oikeat annoskoot ja aloittaa kevyesti kävelyn. Miksi pitäisi alkaa kiduttaa itseään jollain pussikeittokuureilla yms.?
Ei pussikeitoilla eläminen ole kidutusta. Olen kokeillut. Kidutusta oli se, että osassa pusseista oli laktoosia, mikä ei sovi minulle.. pussikeitot maistuvat joskus hyvälle, vatsa täyttyy, ravintoaineet tulee niistä, helppo tehdä, säilyvät vaikka sata vuotta kaapissa, ei tarvitse ajatella, ei laskea eikä pohtia.
Laiskalle ihmiselle pussikeittohomma sopii oikein hyvin. Ei meistä kaikki valmista päivittäin "tavallista kotiruokaa" eikä sen opetteluun ole aikaa eikä kiinnostusta. Silloin haetaan nopeaa ja helppoa tapaa saada kehoon energiaa.
Itse tuunailen kaikkia valmisruokia heittämällä sekaan yrttejä, mausteita, öljyjä ja esim. katkarapuja. Ja ne maistuvat todella hyvälle.
Puolessa välissä ketjua ja vain yksi on maininnut alkoholin. Ehkä helpoin tapa laihtua on jättää alkoholi pois, kokonaan. Moni ketodieettiä noudattava rikkoo juuri tämän paheen kohdalla niitä omia sääntöjään yllättävän usein..
Vierailija kirjoitti:
Miksi napostelu olisi jotenkin todella paha juttu? Jos napostelee vaikka porkkanoita tai tomaatteja. Toki joku voi elää täydellisessä maailmassa, jossa jokainen ateria syödään säännöllisesti keittiön pöydän ääressä itse tehtynä mahtavista raaka-aineista. Mutta useimmat eivät, joskus ateria jää välistä, eikä ole aikaa syödä, joskus ostetaan valmis aterioita, joskus haluaa katsoa leffaa sohvalla ja samalla syödä jotain, joskus ruokaa vaan oli liian vähän ja nälkä iskee saman tien uudestaan.
Ei kaikki toimi kaikille, joillekin toimii vähähiilarinen, joillekin siitä tulee huono olo. Joku tykkää pätkäpaastosta, jollekin sopii säännöllinen syöminen. Pitäisi vaan löytää se mikä sopii itselle ja mitä voi noudattaa loppuelämän. Liikunta auttaa myös hyvinvoinnissa ja jonkun verran myös painonhallinnassa, vaikka ruualla on siihen isompi merkitys.
olen muuten samaa mieltä, mutta hammasterveyden kannalta napostelu on huono asia. se on jatkuva happohyökkäys tai sitten pitää syödä ksylitolia jatkuvasti mikä taas voi aiheuttaa vatsavaivoja.
Vierailija kirjoitti:
Voiko laihduttaessa syödä leipää? Mä pidän leivästä ja tuntuisi ehkä itsensä huijaamiselta jättää se nyt laihduttaessa pois, kun tavoitteena elämäntapamuutos jota pystyisi pitää yllä tulevaisuudessa, ja rehellisesti tiedän että en koko loppuelämääni aio elää leivättä. En syö sitä kuitenkaan paljoa, vaan 2 palaa. Laitan päälle vähän kasvismargariinia ja juustoa, sekä joskus tomaattia, kevätsipulia ja kurkkua.
Jos täällä on muitakin leipääntyneitä, onko tullu vastaan mitään suht kevyttä mutta hyvää? Ikävä kyllä pidän paahtoleivästä ja se ei oo kaikkein paras. Ruisleipää vatsa ei siedä, mutta kauraa ja muita kyllä.
Ehkä leivässäkin olisi syytä suosia kuitupitoisempaa leipää. Itse en jätä leipää pois vaikka aionkin pudottaa painoani. Yleensä syönkin korkeintaan pari palaa leipää vuorokaudessa. Ennen sanottiin, että leivällä ei ole merkitystä vaan sillä mitä sen päälle laittaa. Sun päälliset kuulostaa maltillisilta. Minäkään en lähde mihinkään leivän poisjättöön, koska aion tulevaisuudessakin syödä silloin tällöin leipää.
N54
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä te syötte jäätävään nälkään? Kun mulla on koko ajan nälkä.
Ongelma ei ole suklaat tai muut herkut vaan kaikki muu ruoka ja nälkä koko ajan. Nyt lomalla vielä kotona ollessa ei oikein saa ajatuksia edes muuhun kuin jääkaapin sisältöön.
Syön aamupalan. Yleensä kaksi leipää, sitten lounaaksi ruokaa n klo 12 ja tuntuu, että jo kello 14 maha taas kurnii ja tätä jatkuu koko päivän. Näläntunne taas aiheuttaa itselleni helposti huonon, kiukkuisen ja pyörryttävän olon.
Sitten ahdan leipää joka välissä, eikä nälkä lähde.
Painoa pitäisi saada pois +10kg
Jotain syötävää mun on pakko saada.Leipä ei pidä nälkää mitenkään hyvin, jättäisin sen pois. Mitä siis syöt lounaaksi? Kokeile kuinka nopeasti tulee nälkä jos syöt lounaaksi kanaa/kananmunia/kalaa, runsaasti majoneesia tai öljyä, ja iso keko vihreää salaattia, paprikaa, kurkkua, tomaattia... Mulla pysyy nälkä pois tällaisella lounaalla 6 tuntia, kunhan rasvaa on paljon.
Ja aamupalani on kaksi voissa paistettua kananmunaa ja rasiallinen kirsikkatomaatteja. Illalla juureksia, vähän riisiä/perunaa tms., proteiinin lähde ja rasvaa.
Jos syön kaksi leipää tai ns. "kotiruokaa" lounaaksi, 2-3h päästä on jo valtava nälkä.
No tänään syön esim jauhelihakeittoa lautasellisen lounaaksi ja siihen kylkeen ruisleipää. Eilen oli sama homma ja nälkä jo klo 14.
Eikö tuo ole ihan normaalia? Kello 7 aamupala, kello 11-12 lounas, kello 14 välipala, kello 17 ruoka ja kello 21 iltapala.
Itse suosin välipalaksi kasviksia ja jos on kova nälkä, niin rahkaa tai kananmuna kaveriksi. Joskus teen ison salaatin vaikka fetajuustolla, jota syön lounaan kanssa, välipalaksi ja päivällisen kanssa.
On normaalia. Mutta jotkut täällä pitää sitä epänormaalina laiduntamisena. Kukin tietysti tyylillään. Ehkä kannattaa ottaa viisaita ohjeita vastaan niiltä ketkä ovat pysyvästi saaneet painon pysymään normaalina.
Ei. Ohjeita kannattaa ottaa vastaan vain omalta keholta. Voi kokeilla eri tapoja ja keinoja. Voi kuulostella miltä tuntuu sen lisäksi että punnitsee (vaaka) ja mittaa (mittanauha, vyötärö). Monesti ihmisellä on hukassa se, että kroppa ja mieli lähettävät koko ajan viestejä. Tämän lisäksi aitoa nälän tunnetta saatetaan suorastaan pelätä ja pitää vaarallisena. Tai syödään väkisin tietyssä rytmissä ja tiettyä ruokaa, esim. 3 tunnin välein napostelua tai 2 kertaa päivässä paljon eläinrasvaa, kovaa maitorasvaa, kananmunia ja tietynlaisia kasviksia kun "säännöt määräävät niin" ja vatsa huutaa ja itkee, mieli vaikeroi eikä homma toimi.
Laihdutus on ERITTÄIN yksilöllinen juttu. Vaikka päänuppi olisi kunnossa voi olla et viestiyhteys pään ja kehon välillä on poikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä vähentelen kaloreita ja etenkin hiilareita. Ketolla viikko ja sitten ainakin toinen viikko vesipaastoa. Tein jo saman viime vuonna ja niistä lähteneistä kiloista ei tullut kuin nesteet takaisin (pari kiloa).
Vesipaasto kiinnostaa, mutta se tuntuu todella hurjalta. Pelottaa, että pyörtyy tms. Kuinka paljon lähti painoa sillä? Tuliko muita pidempiaikaisia vaikutuksia?
Ei se ole helppoa. Jos pyörryttää, niin ottaa iisimmin. Ekat kolme päivää ovat pahimpia. Ymmärrän toki, että fyysistä työtä tekeville se ei välttämättä sovellu. Itse kylläkin hävin salilla kiskomassa raskaita rautoja. Kuusi kiloa lähti painosta ja sitten pari nestekiloa tuli takaisin viikossa.
Asennoidun tuohon siten, että se viikko ei ole fyysisen voiman harjoittelua vaan henkisen, vaikka käynkin salilla.
Olen yksi pätkäpaastoajista ja minulla on kokemusta myös pidempiaikaisesta paastosta. Pisin paastoni kesti 10 vuorokautta pelkällä vedellä. Sellainen paastoaminen ei ole laihduttamista, vaan ihan muuta. Se on henkinen juttu ja toisaalta se on myös kehon paranemisprosessi. Mutta ei laihduttamista.
Lisäksi se voi olla vaarallista, jos on esim. tiettyjä sairauksia tai lääkitys. Joten varoituksen sana on paikallaan.
Vesipaastolla voi tulla ongelmaksi myös nestetasapainon järkkyminen, mikä voi tulla myös ihmiselle jos juo liikaa vettä ja saa liian vähän suoloja. Ja siihen, hyvät ihmiset, kuolee.
Sanomattakin selvää ettei paasto sovi syömishäiriöiselle.
Joten paasto paastona ja jos haluaa laihduttaa, niin jokin pätkäpaaston muoto mieluimmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
”Aloitetaan sitten huomenna” -tyylin tilalle suosittelen lämpimästi aloittamaan heti. Elämää ei voi laittaa hyllylle laihdutuksen ajaksi ja jos ajattelee, että aloitan sitten joulun/pääsiäisen/juhannuksen jälkeen tai kun ensin on tehty viikonloppureissu/juhlittu kaverin häitä/juhlittu omia synttäreitä, ei taida koskaan päästä aloittamaan. Aika usein todellisuus on sitä, että arkea ja vuotta rytmittää tällaiset erityiset tilanteet ja ne täytyy ottaa huomioon ja mukaan siihen elämäntaparemonttiin eikä aloittaa vasta niiden jälkeen.
Mulla ainakin jää normi elämä hyllylle, kun yritän laihduttaa. En näe kavereita, mies tai lapset ei saa herkutella (en kestä)
Pakko liikkua, vaikka olisi hirveästi kotitöitä jneSitten aina tapahtuu se repsahdus ja sata perään. Ja taas alkaa laihdutus alusta
N35 ja bmi 38, 5 vuotta yrittänyt laihduttaa
sen takia se ei onnistukaan. laihdutus pitää saada osaksi arkea. teet pysyviä muutoksia joita pystyt pitämään yllä, haet tukea muilta jos perhe ei tue, menet vaikka lenkille silloin kun herkut on pöydässä jne jos aluksi on vaikea vältellä niitä. kuurit epäonnistuu aina pitemmän päälle.
No meillä ei kukaan herkuttele, jos minä en saa. Hyvin osaavat olla ilman, jonku aikaa.
Sosiaalinen elämä kyllä kärsii, kun yritän laihduttaa.
En osaa ottaa rasvattomia, hajuttomia, mauttomia ruokia osaksi arkea
SamaAika ankeaa elämä muille kun joutuu yhden perheenjäsenen laihdutuksen mukaan elämään. Opettele vastustamaan niitä herkkuja vaikka ne olisi sinun naaman edessä.
Joo tätä en ole koskaan ymmärtänyt. Olen välillä herkkulakossa, mutta ei tule mieleenkään kieltää niitä herkkuja muilta perheenjäseniltä. Aikoinaan ihmettelin, kun kaverin mies ei saanut juoda tippaakaan alkoholia kaverin ollessa raskaana. Itselle tuo ei siis edes tullut mieleenkään.
Meillä on onneksi ymmärtäväinen perhe ja koska minulla kastemadon selkäranka, niin ollaan saatu sovittua, ettei kotona ole herkkuja. Lapsille annetaan karkkipäivänä rahaa ja saavat ostaa mitä haluavat ja syödä omissa oloissaan tai mieluummin ulkona. Miehen kanssa käyvät myös välillä pitsalla ja mäkkärissä ilman minua, mutta eivät tee siitä numeroa. Leffan kanssa on sitten dippiä, kasviksia ja popkornia. Tietysti synttärit, joulut ja muut juhlat juhlitaan normaalisti kakkujen ja konvehtien kanssa. On toiminut meillä ja saan hyvin pidettyä painoa poissa. Joku toinen voisi elää talossa jossa on kaapit täynnä herkkuja, minä en. Pitää tuntea itsensä.
Oletko ajatellut hakea vaikka apua terapiasta tuohon herkkuhimoosi, koska eihän tuo ole normaalia, että muiden perheenjäsenien pitää elää sinun ehdoillasi.
Ei ole herkkuhimoa, kuin PMS aikaan.
Mutta en ymmärrä, miksi muu perhe saisi nauttia elämästä, ja mun pitäisi katsoa vierestä? Sama
Minä pätkäpaastoan sujuvasti vettä juoden sohvalla kun vieressä vedetään pitsaa ja patonkia. Siitä tulee yllättävän voimaannuttava olo, kun tajuaa, että voi nautiskella niistä tuoksuista ja vaan hörppiä voittajana vettä!
Vierailija kirjoitti:
Muistakaa, että myös stressi ja univaje vaikeuttavat painonhallintaa huomattavasti.
Todellakin!
Mun tavoitteena on mennä joka ilta nukkumaan klo 22:00. Pyrkimyksenä nukkua ennen klo 23, viimeistään. Tähtään ensin 7 tunnin yöuniin, 8 tuntia tuntuu itselle vähän liialliselta.
Stressissä tulee helposti mielihaluja ja eikö kaikki tunnista sen tenttiin lukemisstressin, tai työkiirestressin, kun haluaa kouria vain irtokarkkeja suuhunsa?!
Vierailija kirjoitti:
Minulla on toiminut tällainen lautasmalli. Puolet täytän pinaatilla ja iduilla. Joskus lisään tomaatteja, paprikaa, sipulia tms. salaattitarpeita. Mutta minulle tuo pinaatti on maistuvin ja tärkein ja idut tuovat rouskuvuutta ruokaan. Yhden neljänneksen täytän ihan tavallisella ruoalla. Myös peruna, riisi ja pasta ovat tässä neljänneksessä, joten puolikas peruna, kukkurallinen ruokalusikallinen pastaa tai riisiä mahtuu hyvin kastikkeen oheen. Viimeinen neljännes kaikkea etikkaista ja hapanta. Säilykekurkkua, kimchiä, hillosipuleita, punajuurta, hapankaalia jne. ja joskus jopa oliiveja.
Tuo varsinainen ruoka voi olla mitä hyvänsä, mutta sen pitää mahtua siihen omaan neljännekseen. Happamat lisukkeet ovat hyväksi vatsalle ja itse tykkään niistä. En syö siis mitään, mistä en oikeasti pidä.
Anteeksi mitä? PUOLIKAS perunaa, RUOKALUSIKALLINEN pastaa tai riisiä.. ruuasta saa kyllä nauttiakin. Jos minun pitäisi syödä 1 rkl pastaa heittäisin sen seinään tai sinun otsaasi. Jos minä haluan syödä pastaa, syön sitä ison lautasellisen, lorautan päälle oliiviöljyä. Riisiin rouhin valkosipulia ja chiliä ja syön sitäkin ison kulhollisen.
Ja tämän lisäksi voin syödä salaattia ja ituja ja muuta, mutta jos joskus haluan nautisella pastasta, aion stana soikoon syödä sitä enemmän kuin RUOKALUSIKALLISEN.
Vierailija kirjoitti:
Laihduttaessa voi syödä ihan tavallista ruokaa, myös leipää. Moni tekee asiasta aivan liian vaikean kieltämällä itseltään melkein kaiken mitä on ennen syönyt.
Vinkki: tilaa ruokaostokset netistä etukäteen ja nouda ne kaupan lokerosta (tai kotiin). Se muutama euro siitä tulee säästettyä sekä rahana että aikana. Kun joutuu keräämään ostokset kotona istuen koriin niin samalla katsoo kriittisesti sitä mitä on ostamassa. Suunnittelu on helpompaa. Yhtäkkiä liialliset herkut alkavat näyttää.. liiallisilta herkuilta.
Siinä säästyy aikaa valtavasti ja sen voi käyttää vaikka kävelylenkkiin tai innostavan podcastin / kirjan kuunteluun. Samalla välttyy heräteostoksilta ja ihanilta tuoksuilta.
Joillain toimii se, että tekee sunnuntaina isot annokset, pakastaa päiväannoksiin ja sitten syö viikon ajan suunnitelman mukaan sen ihmeemmin ajattelematta.
Liikunta ja urheilu: ota ne kunnon ja terveyden edistäjinä, ei laihduttajina. Liikunnasta pitää saada iloa. Sen ainoa funktio ei saa olla laihduttaminen!