Laihdutus 2022
Tehdäänkö laihdutus ketju, eli tähän taas keskustellaan tän vuoden laihdutus jutut. Täällä perus mamma 164cm ja painoa kertynyt kiitettävät 90kg. Pitäisi saada se 10kg ainakin pois.
Kommentit (1329)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
53v. 67kg ja 162cm. Ihannepaino olisi 58kg. Olisin tyytyväinen, jos saisin 5kg rasvaa pois. En kuitenkaan taida onnistua, koska olen huomannut, että jos kalorit on yhtään miinuksella tai jos väsyttää, mieleni ja kehoni alkaa huutaa sokeria. Ja vasta kun saan sokeria, minulle tulee hyvä ja virkeä olo. Olen karkkiholisti. Onneksi minulle riittää 120gr päivässä. Mitään muita paheita ei ole. Ja syön vain kerran viikossa tuon määrän. Muina päivinä vähemmän.
Hei karkkiholisti, Mysimba tai Ozempic auttaisivat sinua pudottamaan tuon painon nopeastikin. Täällä on ihmeellistä lääkevastaisuutta ollut joissakin kommenteissa, mutta kun kuitenkin on kyse terveydestä ja sen ylläpitämisestä, olen ehdottomasti sillä kannalla, että osalla meistä kaikenlaisia himoja vastaan on syytä taistella jopa lääkkeellisellä tuella. Itselleni on määrätty aiemmin Mysimba, mutta siitä tuli ihme huimaus ja päänsärky, sitten Ozempic 2kk sitten, pudotustavoitteeni 170cm pituisella (alkupaino 81kg) on päästä 68kg:oon. Nyt painoni on jo 10 viikossa Ozempicin tuella ilman mitään merkittäviä haittoja 73kg! Melkein kilo viikossa pudonnut!!! Olen tosi lähellä tavoitettani, siitä tosi onnellinen ja siksi sinulle myös isosti TSEMPPIÄ!
Minä olen suunnilleen samoissa mitoissa ja ikäkin on sama kuin "karkkiholistilla". Minä luulen, että jos hakeutuisin lääkäriin pyytämään Ozempic reseptiä, niin minut naurettaisiin ulos sieltä. Joka kerta jos erehdyn mainitsemaan jollekin, että "yritän vähän keventää", niin ihmiset pyörittelevät silmiään, että mistä kohtaa on muka tarvetta..
t. N54, 162cm ja 66kg
Olen tuo karkkiholisti ja minulla on siro ruumiinrakenne, joten rasvaa tosiaankin on. Kehomittauksen perusyeella pitäisi rasvaa pudottaa 13 kiloa ja hankkia 2,5kg lihaksia. Olen nyt 3kk käynyt kuntosalilla 2 kertaa viikossa ja pyöräilen päivittäin 10km. Painossa ei ole tapahtunut muutosta, kiitos sokerin. Mutta minä myös epäilen, etten reseptiä saisi...
Vierailija kirjoitti:
Tavoitteena olisi saada 3-5kg pois. Pituutta 163cm ja painoa 52kg.
Miksi haluat pudottaa alipainon puolelle? Olisiko sen sijaan parempi ratkaisu ihan vain liikunnan lisääminen, jotta vartalo kiinteytyy?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuli muuten mieleeni, että työskennellessäni lihavuusklinikalla vastaan on tullut muutamia (ei monia) hyvin erikoisia laihduttajapotilaita, joilla ihan oikeasti tuntuu olevan äärimmäisen matala aineenvaihdunta. Toki he sairastavat kilpirauhasen vajaatoimintaa, mutta ovat lääkityksellä kyllä. Heillä nimittäin tiukkakaan "normaali" ruokavalio ei ole pudottanut painoa, jopa päin vastoin, jos ikää on yli 55v. Tämä on tavallaan todella erikoista, enkä tiedä, olisinko uskonut, ellen olisi eräällä tutullani nähnyt tätä tilannetta myös ja ihan päässyt näkemään käytännössä sen, että normisyömisellä tai niukalla ja terveellisellä sellaisella vielä, henkilöllä on jonkun esim viikonloppureissun yhteydessä saattanut jopa NOUSTA paino pari kiloa (?). Olen ammattilaisena tosi kiitollinen siitä, että olen nähnyt tällaisen myös ihan "vierestä" tutullani, koska useimmat eivät tähän varmastikaan usko, itsekin aiemmin epäilin, ettei voi olla totta. Ja ei, alkoholilla ei ole merkitystä asiaan, ei myöskään runsaalla suolalla, on toki henkilö saattanut juoda lasin kuivaa valkoviiniä aterialla, mutta alkolla ei painoa ole nostettu. Siis hänellä ruokavalio koostuu kananmunasta (1-2 kpl/vrk), oliiviöljystä, vihreistä kasviksista höyrytettynä ja keitettynä, lehtisalaatista, kurkusta ja tomaatista, siemenistä (auringonkukan, pinjan), rasvattomasta pienestä kanafileestä tai savulohifileestä (max 100g) salaatin ja kasvisten kanssa. Lisäksi yksi maustamaton jugurtti pakastemustaherukoiden ja pellavansiemenien kanssa aamupalalla, kahvia useampi kuppi päivässä, pääosin mustana. Ruokailu 2 kertaa päivässä + em. aamupala. Ei kovinkaan paljon liikuntaa, mutta salilla 2-3 kertaa viikossa 30min treeni. Henkilö on aivan epätoivoinen painonhallinnan kanssa. Ei syö gluteenipitoisia tuotteita lainkaan jo vuosiin (suvussa vahva keliakiarasite), ei mitään sokeria, ei hunajaa, ei edes keinomakeutusaineita (on niille ilmeisesti yliherkkä), ei välitä makeasta (poikkeavaa!), ei pidä riisistä tai ns. ulkomaisista viljoista, ei syö perunaa (kuin ehkä pari kertaa vuodessa), oliiviöljyä menee runsaahkosti salaatteihin ja sosekeittoihin, joita syö salaattiaterian vaihtarina melko usein (esimerkiksi kukkakaali-parsakaali-kesäkurpitsa-porkkana-bataatti-inkivääri-linssit-yhdistelminä). Ja siis karkkia-suklaata-salmiakkia tms eivät syö ollenkaan, ei vaan maistu. Ja kun gluteeni muutenkin poissa, niin leivonnaisiakaan ei koskaan käytössä. Onko jollain kokemusta tällaisesta, uskon että on hyvin poikkeuksellinen tilanne, mutta mielenkiintoinen sellainen. Kertokaa ihmeessä, jos samanlaisia kokemuksia, olen kuullut nimittäin vain muutamasta tällaisesta epätoivolaihduttajasta. Mainitsen kyllä vielä tähän, että ylipainoa heillä on max 10-20kg, ei koskaan enempää. Silti heillä on terveyssyistä ollut tarve laskea painoa.
Kuulostaa hyvin tutulta. Itsellä synnynnäinen kilpirauhasen vajaatoiminta ja siksi ihan suututtaa nämä sankarit, jotka tulee kommentoimaan tyyliin " jahas vai sairaus, taas isoluiset keksii tekosyitä, lopettakaa ylensyönti ja ottakaa yks pulla vähemmän piste"Mulla oli 4 vuotta sitten sellainen tilanne, että aineenvaihdunta stoppasi. Paino lähti yks kaks nousemaan ihan hervottoman nopeasti, eikä ollut siis missään järkevässä _suhteessa_ siihen mitä söin: kumppanini jatkoi saman ruoan syömistä mitä minäkin + ja lisäksi vielä karkkien suurystävänä herkutteli, minä taas itkusilmässä lihoin lihoamistani. Kiloja tuli 14 lisää vuoden aikana, mikä olisi vaatinut siis aikamoisen elämänmuutoksen. Tiesin että taustalla oli huonot kilpirauhasarvot, koska itsellä on siis synnynnäinen kilpirauhasen vajaatoiminta ja lääkitys.
Vaikka nostettiin lääkitystä, niin aineenvaihdunta oli juntturassa. Samana kesänä aloin urheilemaan tosi paljon, pyöräilin joka paikkaan, uin monta kertaa viikossa ja söin salaatteja. En herkutellut enkä juonut alkoholia. SAIN KAKSI KILOA POIS touko-syyskuu välillä kovalla urheilulla.. Aineenvaihdunta pysyi monta vuotta "pysähdyksissä" (oli toki muitakin oireita, kuin painonnousu) ja minulla oli juuri tuota, että jokainen mökkiviikonloppu nosti painoa suhteettomasti. Tuntui että jokainen suupala ilmestyi heti vyötärölle (ei tietenkään oikeasti, mutta kuvaa tilannetta) mikä alkoi vaikuttamaan kehonkuvaan.
Ennen oli mitattu vaan TSH:ta, mutta otin selvää endokrinologian julkaisuista ja tutuksi tuli myös t4V ja t3v -arvot. Aloin ottamaan niitä, ja huomasin että t4v oli yhä tosi matala, vaikka tsh oli jo lähempänä ihannearvoa. Aloin ottamaan lääkkeet joka aamu samaan aikaan, (ennen oli toiminut se, että ottaa milloin nyt sattuu heräämään) ja tekemään puolitukset sellaisella pillerin puolittajalla, jotta lääkkeen saanti on tasainen.
Sitten mittautin lukemani pohjalta myös ferritiinin, koska ilmeisesti matala ferritiini ja kilpirauhasen vajaatoiminta kulkee käsi kädessä ja se voi heikentää kilpirauhasen toimintaa ja siten aineenvaihduntaa. Ferritiinin seuraukset on ilmeisesti aika kiistelty aihe, maallikkona en osaa sanoa niistä enempää, mutta koska ferritiiniarvot olivat surkeat, niin söin rautakuurin. . En tiedä mikä oli se lopullinen tekijä aineenvaihdunnan korjautumisessa: se, että arvojen korjaamisen vaikutukset otti vain aikaa, rautakuuri vai lääkkeiden annostusajankohdan muutos, mutta ihmeen kaupalla aineenvaihdunta palautui. Nyt olen tiputtanut painoa 10 kiloa vuoden aikana.
Hienoa! Pitänee itsekin kokeilla, auttaisiko lisärauta asiaa. Ferritiiniarvo oli minullakin matala, mutta lääkärin mielestä ei hälyttävän matala, joten sille asialle ei tehty mitään.
T. 324
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maanantaina kun lapset saa taas kouluruuan ja itse täytyy kehittää heille vain se yksi lämmin ruoka päivässä aloitan, 166cm 110kg.
Eniten vinkkiä kaipaisin välipala-aikaan ettei herkkuhimo iske. Mitä kannattaisi ola saatavilla?
Jätä välipalat kokonaan pois ja syö ruoka-aikana niin, että ne palat on jopa tarpeettomia.
Mitähän pitäisi syödä että nälkä olisi puoli päivää poissa ja paino silti putoaisi?
Muutama vuosi sitten pudotin reilu 10kg, lounaana keitto+leipä tai salaatti ja nälkä oli 2-3 tunnin kuluttua.Juuri välipalattomuus tekee sen herkkuhimon joka sössii painonpudotuksen.
Nälkä.
Tuo asia on minua mietityttänyt, kun ihmiset kirjoittavat, että jollakin ruualla ei pysy nälkä pois.
Voisiko olla niin, että olisi syytä opetella sietämään sitä nälkää? Miksi pitäisi olla kylläinen olo koko ajan?
Itse syön aamupalan n. klo 6.15 ja sen on työaamuina aina sama eli n.350kcal energiaa. Aamiaiseni sisältää vähärasvaisen jugurttirahkan, mustikoita, sokeritonta mehukeittoa ja ripaus siemengranolaa. Seuraavan kerran pääsen lounaalle vaihtelevasti klo 11.30-14.30 välisenä aikana. Eli syömättömyyttä tulee 6-8 tuntia. Kyllä, minulla on aidosti nälkä, kun vihdoin pääsen aterialle. Mutta kun teen töitä, niin se nälkätuntemus ei hallitse ajatteluani ja olemistani.
Voisiko sitä nälkää opetella sietämään?
N54
Kyse on ylimääräisestä nälästä ja mieliteoista. Koittaisit edes ymmärtää lukemasi ennen kritisointia.
Kuvien ottaminen on tosi hyvä! Niistä muutoksen huomaa parhaiten, just kattelin eilen vanhoja kuvia ja huomasin että muutosta on tapahtunut! Peilin kautta pää ei pysy mukana muutoksessa, se on vähän ku ruohon kasvua odottelis. Tai no ainakaan mulla näin. Myös mittanauhalla huomaa muutoksen, itse pidän siitä enemmän kun puntarilla käymisestä.
ja kaasuhellaajalle (:D) - no jos noi alkaa kasaantumaan, ja huomaat käyttäväsi joka päivä paljon aikaa eri asioiden tarkisteluun tai tekeväsi erilaisia rutiineja, niin olishan sun tosi tärkeä päästä ees lääkärin kanssa juttelemaan niistä. Tai jos muutenkin ahdistaa! Mietin, olisikohan sun mahdollista saada Suomen puolelta neuvoa siitä, mistä voisit alkaa hakemaan apua jos olet jo muutenkin aiemmin kaivannut sitä? Googlettelin just asiaa, ja tosi nihkeästi löytyi tietoa ulkomailla asuvan suomalaisen mielenterveyspalveluista. Kelan sivuilta löytyy tietoa yleisesti sairaanhoidosta ulkomailla, mutta varmaan tuttua sulle jos asut jo siellä ja on omalääkärikin. Lisäksi löysin jonkun Suomi-Seura ry:n, joka vastaa ulkomailla asuvien suomalaisten asioista - niillä oli joku neuvontapalvelukin, osaiskohan joku siellä neuvoa mistä voisit alkaa hakemaan englanninkielistä jutteluapua? Kaikkea hyvää sinne, et ole yksin! <3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuli muuten mieleeni, että työskennellessäni lihavuusklinikalla vastaan on tullut muutamia (ei monia) hyvin erikoisia laihduttajapotilaita, joilla ihan oikeasti tuntuu olevan äärimmäisen matala aineenvaihdunta. Toki he sairastavat kilpirauhasen vajaatoimintaa, mutta ovat lääkityksellä kyllä. Heillä nimittäin tiukkakaan "normaali" ruokavalio ei ole pudottanut painoa, jopa päin vastoin, jos ikää on yli 55v. Tämä on tavallaan todella erikoista, enkä tiedä, olisinko uskonut, ellen olisi eräällä tutullani nähnyt tätä tilannetta myös ja ihan päässyt näkemään käytännössä sen, että normisyömisellä tai niukalla ja terveellisellä sellaisella vielä, henkilöllä on jonkun esim viikonloppureissun yhteydessä saattanut jopa NOUSTA paino pari kiloa (?). Olen ammattilaisena tosi kiitollinen siitä, että olen nähnyt tällaisen myös ihan "vierestä" tutullani, koska useimmat eivät tähän varmastikaan usko, itsekin aiemmin epäilin, ettei voi olla totta. Ja ei, alkoholilla ei ole merkitystä asiaan, ei myöskään runsaalla suolalla, on toki henkilö saattanut juoda lasin kuivaa valkoviiniä aterialla, mutta alkolla ei painoa ole nostettu. Siis hänellä ruokavalio koostuu kananmunasta (1-2 kpl/vrk), oliiviöljystä, vihreistä kasviksista höyrytettynä ja keitettynä, lehtisalaatista, kurkusta ja tomaatista, siemenistä (auringonkukan, pinjan), rasvattomasta pienestä kanafileestä tai savulohifileestä (max 100g) salaatin ja kasvisten kanssa. Lisäksi yksi maustamaton jugurtti pakastemustaherukoiden ja pellavansiemenien kanssa aamupalalla, kahvia useampi kuppi päivässä, pääosin mustana. Ruokailu 2 kertaa päivässä + em. aamupala. Ei kovinkaan paljon liikuntaa, mutta salilla 2-3 kertaa viikossa 30min treeni. Henkilö on aivan epätoivoinen painonhallinnan kanssa. Ei syö gluteenipitoisia tuotteita lainkaan jo vuosiin (suvussa vahva keliakiarasite), ei mitään sokeria, ei hunajaa, ei edes keinomakeutusaineita (on niille ilmeisesti yliherkkä), ei välitä makeasta (poikkeavaa!), ei pidä riisistä tai ns. ulkomaisista viljoista, ei syö perunaa (kuin ehkä pari kertaa vuodessa), oliiviöljyä menee runsaahkosti salaatteihin ja sosekeittoihin, joita syö salaattiaterian vaihtarina melko usein (esimerkiksi kukkakaali-parsakaali-kesäkurpitsa-porkkana-bataatti-inkivääri-linssit-yhdistelminä). Ja siis karkkia-suklaata-salmiakkia tms eivät syö ollenkaan, ei vaan maistu. Ja kun gluteeni muutenkin poissa, niin leivonnaisiakaan ei koskaan käytössä. Onko jollain kokemusta tällaisesta, uskon että on hyvin poikkeuksellinen tilanne, mutta mielenkiintoinen sellainen. Kertokaa ihmeessä, jos samanlaisia kokemuksia, olen kuullut nimittäin vain muutamasta tällaisesta epätoivolaihduttajasta. Mainitsen kyllä vielä tähän, että ylipainoa heillä on max 10-20kg, ei koskaan enempää. Silti heillä on terveyssyistä ollut tarve laskea painoa.
Lihavuusklinikalla olet ollut töissä? Eikö tuossa sinulla yhtään särähtänyt tuo 3 x päivässä ruokailu? Entä jos söisi 3-4h välein esim. 5 ateriaa päivässä ( aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala)? Josko tuo parantaisi aineenvaihduntaa? Ainakin HUS:n painonhallintatalo suosittaa näin.
Sillä ei ole mitään väliä montako kertaa päivässä syöt vaan sillä, paljonko energiaa saat. Jos tarkoitat sitä, että aineenvaihdunta kiihtyy aina kun syö jotain, niin itseasiassa ruuansulatuksen kuluttama energia ei vaikuta kovinkaan merkittävästi elimistön energiankulutukseen (eli tarkoittamaasi "aineenvaihduntaan"). Ei ainakaan kun vertaa ruoasta saatuun energiamäärään. En ole sama henkilö kuin lihavuusklinikalla työskennellyt enkä terveydenhoitoalalla, aihe vain kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa hyvin tutulta. Itsellä synnynnäinen kilpirauhasen vajaatoiminta ja siksi ihan suututtaa nämä sankarit, jotka tulee kommentoimaan tyyliin " jahas vai sairaus, taas isoluiset keksii tekosyitä, lopettakaa ylensyönti ja ottakaa yks pulla vähemmän piste"Mulla oli 4 vuotta sitten sellainen tilanne, että aineenvaihdunta stoppasi. Paino lähti yks kaks nousemaan ihan hervottoman nopeasti, eikä ollut siis missään järkevässä _suhteessa_ siihen mitä söin: kumppanini jatkoi saman ruoan syömistä mitä minäkin + ja lisäksi vielä karkkien suurystävänä herkutteli, minä taas itkusilmässä lihoin lihoamistani. Kiloja tuli 14 lisää vuoden aikana, mikä olisi vaatinut siis aikamoisen elämänmuutoksen. Tiesin että taustalla oli huonot kilpirauhasarvot, koska itsellä on siis synnynnäinen kilpirauhasen vajaatoiminta ja lääkitys.
Vaikka nostettiin lääkitystä, niin aineenvaihdunta oli juntturassa. Samana kesänä aloin urheilemaan tosi paljon, pyöräilin joka paikkaan, uin monta kertaa viikossa ja söin salaatteja. En herkutellut enkä juonut alkoholia. SAIN KAKSI KILOA POIS touko-syyskuu välillä kovalla urheilulla.. Aineenvaihdunta pysyi monta vuotta "pysähdyksissä" (oli toki muitakin oireita, kuin painonnousu) ja minulla oli juuri tuota, että jokainen mökkiviikonloppu nosti painoa suhteettomasti. Tuntui että jokainen suupala ilmestyi heti vyötärölle (ei tietenkään oikeasti, mutta kuvaa tilannetta) mikä alkoi vaikuttamaan kehonkuvaan.
Ennen oli mitattu vaan TSH:ta, mutta otin selvää endokrinologian julkaisuista ja tutuksi tuli myös t4V ja t3v -arvot. Aloin ottamaan niitä, ja huomasin että t4v oli yhä tosi matala, vaikka tsh oli jo lähempänä ihannearvoa. Aloin ottamaan lääkkeet joka aamu samaan aikaan, (ennen oli toiminut se, että ottaa milloin nyt sattuu heräämään) ja tekemään puolitukset sellaisella pillerin puolittajalla, jotta lääkkeen saanti on tasainen.
Sitten mittautin lukemani pohjalta myös ferritiinin, koska ilmeisesti matala ferritiini ja kilpirauhasen vajaatoiminta kulkee käsi kädessä ja se voi heikentää kilpirauhasen toimintaa ja siten aineenvaihduntaa. Ferritiinin seuraukset on ilmeisesti aika kiistelty aihe, maallikkona en osaa sanoa niistä enempää, mutta koska ferritiiniarvot olivat surkeat, niin söin rautakuurin. . En tiedä mikä oli se lopullinen tekijä aineenvaihdunnan korjautumisessa: se, että arvojen korjaamisen vaikutukset otti vain aikaa, rautakuuri vai lääkkeiden annostusajankohdan muutos, mutta ihmeen kaupalla aineenvaihdunta palautui. Nyt olen tiputtanut painoa 10 kiloa vuoden aikana.
Hienoa! Pitänee itsekin kokeilla, auttaisiko lisärauta asiaa. Ferritiiniarvo oli minullakin matala, mutta lääkärin mielestä ei hälyttävän matala, joten sille asialle ei tehty mitään.
T. 324
Joo toi ferritiinin "puutos" on ilmeisesti kiistelty aihe, ei vähiten siksi että se viitearvo on naurettavan laaja, ja toisaalta puutoksen seurauksista ei ilmeisesti ole vielä yhteisymmärrystä, ainakaan Suomessa. En sitten tiedä tarkemmin, mutta siltä se on kyllä vaikuttanut maallikollekin, kun yksi lääkäri kehui arvoa 9 "hyväksi" ja toinen tuumasi että voisi olla parempikin mutta ei tarvii aloittaa kun hemoglobiini hyvä.
Ihanteellista olisi, että tätä voisi lääkärin avustuksella seurata, mutta munkaan lääkäri ei nähnyt tarvetta rautakuurille. Tilanteeseen epätoivoisena ja rahtusen itsepäisenä, aloitin omin päin väliaikaisen rautakuurin ihan kokeiluksi, kun tuumasin että kuitenkin käsikauppalääke ja ylimääräiset poistunee kehosta luontoäidin suomaa reittiä jos se on turhaa.Toki perusteltuahan ois ensin selvittää, miksi varastoraudanpuute on syntynyt, jotta ei vaan hoida oiretta oikean syyn sijaan. Mulla ei koskaan selvinnyt sitä vaikka tähystyksessäkin kävin (vatsaongelmien vuoksi). Kävin mittaamassa muistaakseni puolen vuoden päästä, ja ferritiini oli noussut. Nyt se on pysynyt samoissa lukemissa ilman rautaa. Omalla vastuulla.
Mutta luulen, että ferritiiniä suurempi painoarvo on kilpirauhaslääkityksellä. On tosi tärkeää, että ensinäkin muistaa ottaa sen joka päivä, mieluiten samaan kellonaikaa (ennen aamupalaa), ja jos joutuu puolittelemaan tabletteja, tekee sen huolellisesti. Itse käytän tähän dosettia, johon saan joka kuukauden ajaksi joka päivälle tehtyä aina annokset, ja siitä pystyy helposti seurata onko unohtunut. Kannattaa huomioida myös että ei ota esim. rautaa, sinkkiä, tai monivitamiineja samaan aikaan Thyroxinin kanssa, jotta imeytyy, vaan pitää vähintään 4 tunnin välin niihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maanantaina kun lapset saa taas kouluruuan ja itse täytyy kehittää heille vain se yksi lämmin ruoka päivässä aloitan, 166cm 110kg.
Eniten vinkkiä kaipaisin välipala-aikaan ettei herkkuhimo iske. Mitä kannattaisi ola saatavilla?
Jätä välipalat kokonaan pois ja syö ruoka-aikana niin, että ne palat on jopa tarpeettomia.
Mitähän pitäisi syödä että nälkä olisi puoli päivää poissa ja paino silti putoaisi?
Muutama vuosi sitten pudotin reilu 10kg, lounaana keitto+leipä tai salaatti ja nälkä oli 2-3 tunnin kuluttua.Juuri välipalattomuus tekee sen herkkuhimon joka sössii painonpudotuksen.
Esim. Kolme kananmunaa, PALJON voita, vihanneksia. Tällä pysyy itselläni nälkä 6-8 tuntia pois ilman pienintäkään ajatusta välipalasta. Jos syön keittoa ja leipää niin todellakin maha huutaa 3h päästä.
Paljon voita ei houkuttele. Uunimunakas kasviksilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. Kolme kananmunaa, PALJON voita, vihanneksia. Tällä pysyy itselläni nälkä 6-8 tuntia pois ilman pienintäkään ajatusta välipalasta. Jos syön keittoa ja leipää niin todellakin maha huutaa 3h päästä.
Paljon voita ei houkuttele. Uunimunakas kasviksilla?
Ei. Rasva pitää sen nälän pois. Jos et pidä voista, korvaa se jollain muulla rasvalla. Rasvaton uunimunakas kasviksilla pitää nälän vain vähän kauemmin kuin keitto ja leipä. Kokeile itse, jos et usko. Rasva on laihduttajan paras kaveri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan mahtavaa, onnea!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihavuusklinikalla olet ollut töissä? Eikö tuossa sinulla yhtään särähtänyt tuo 3 x päivässä ruokailu? Entä jos söisi 3-4h välein esim. 5 ateriaa päivässä ( aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala)? Josko tuo parantaisi aineenvaihduntaa? Ainakin HUS:n painonhallintatalo suosittaa näin.
Sillä ei ole mitään väliä montako kertaa päivässä syöt vaan sillä, paljonko energiaa saat. Jos tarkoitat sitä, että aineenvaihdunta kiihtyy aina kun syö jotain, niin itseasiassa ruuansulatuksen kuluttama energia ei vaikuta kovinkaan merkittävästi elimistön energiankulutukseen (eli tarkoittamaasi "aineenvaihduntaan"). Ei ainakaan kun vertaa ruoasta saatuun energiamäärään. En ole sama henkilö kuin lihavuusklinikalla työskennellyt enkä terveydenhoitoalalla, aihe vain kiinnostaa.
Syömiskerroilla on suuri vaikutus, niin kuin ruuan sisällölläkin.
Näitä kommentteja luettuani ajattelin kommentoida. Miellän oman painonpudotukseni onnistuneeksi, nyt kilot olleet poissa päälle vuoden. Mutta, mulla ei ole ehkä niin simppeliä vastausta tarjota, kun mitä ois kiva lukea.
Aloitin alkuvuodesta 2020 tiputtamaan painoa. Ensin jätin vaan sokerijutut pois, koska mulla ne oli se selkein syy lihomiselle. Kun paino alkoi tippua, aloin kiinnittämään huomiota myös muuhun syömiseen. Eli aloin syödä ruokaa, lähinnä kanamunia, tonnikalaa, lohta, kasviksia, raejuustoa, tofua, tummaa riisiä, puuroa marjoilla ja siemenillä yms. melko puhdasta ruokaa. Paino tippui vuoden aikana 96kg->71kg. Mukaan tuli kaloreiden ja makrojen seuraaminen, huima liikunnan määrän nostaminen ja päivittäiset mittaustoimenpiteet (ruokien punnitseminen, vaa'alla käymiset, mittanauhan kanssa heiluminen, kuvien ottaminen...).
Puolisen vuotta pakkomielteistä touhua jatkettua oli pakko ottaa järki käteen. Selkeästi mulla mielentervys alkoi reistailla ja olin onnistunut sairastumaan ortoreksiaan. Jatkuva nälkä oli aivan kamala, mua huimasi ja olo oli muutenkin kurja, en jaksanut liikkua. 2021 vuoden alussa päätin sitten etten voi jatkaa tuota rataa vaan alan syödä "mitä mieli tekee". Ja niin tein, vaikka kuinka pelotti lihominen. Minulla ei kuitenkaan tehnyt enää samalla tavalla mieli makeaa vaan ihan vaan ruokaa. Söin alkuun ihan älyttömästi, niin että olo oli tukalakin. Muutaman kuukauden jälkeen mieliteoille periksiantaminen alkoi kuitenkin toimia.
Lopputulos on tällä hetkellä paino 68kg ja todella syön mitä mieli tekee. Välillä haluan vihersmoothien ja välillä vaikka kiinalaista noutoruokaa. Lähinnä syön nykyään ns. kotiruokaa, sen verran kun mahaan mahtuu ja milloin on nälkä. En seuraa syömisiä lainkaan, en laskeskele kalorimääriä tai muutakaan. Yritän luottaa omaan kroppaan. Ja mulle on tärkeetä, että se mitä syön on hyvää, koska se "henkinen" nälkä on aivan kamala ja se ei poistu vaikka kuinka söis, ellei syö sitä mitä tekee mieli.
Jos tämän pohjalta yrittäisin antaa jotain ohjeita mitä kannattaa noudattaa, sanoisin vaan että yrittäkää jättää sokeri mahdollisimman vähälle. Ei tarvitse vetää överiksi, paino kyllä putoaa muutenkin. Yrittäkää löytää joku liikunnan muoto, josta nautitte ja tehkää sitä joka päivä (mulle toimii jooga ja kävely). Joka päivä edes viisi minuuttia, on enemmän kuin ei yhtään.
Oman kokemuksen perusteella sanoisin myös, ettei ole tarvetta koittaa överisti syödä proteiinia, se saattaa vetää mahan kauheeseen kuntoon. Sama kasvisten kanssa, niitä toki kannattaa syödä, mutta ei kilokaupalla välttämättä. Eli syö mitä haluat mutta samalla tiedostaen ja omaa oloa tutkien. Tekeekö tää ruoka mulle hyvän olon? Vai tuleeko mulla tästä kenties paha ja turvonnut ja tukala olo?
Ja yks hyvä kysymys vois olla myös, että voisinko mä tänään olla syömättä sen (karkin, pullan, jäden tms.) ja syödä vaikka huomenna jos tekee mieli, kun ei se ruoka maailmasta lopu vaikka en just nyt sitä söis. Välillä kun pystyy hetken vastustaa kiusausta, siitä pääsee yli ja huominen onkin helpompi. Pieniä juttuja ja muutkosia, mistä pystyy pitää kiinni. Ja mä lupaan kaikilta löytyy se 5min, oikeesti, se alotus on vaan vaikee, mutta saatat innostua.
-n36, 178cm (jos jotain mietityttää)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niin tänä aamuna ei lähtenyt hyvin käyntiin, söin joulupipareita, en ymmärrä miksi. En edes oikeasti Tykkää niistä. Sitten patonkia tuorejuustolla.
Juuri tämä on niin ärsyttävää, syöt jotain ohimennen, josta et edes tykkää, niin tuttua. Mutta mikä ihme saa toimimaan näin.
Olen aiheesta lukiessa törmännyt tutkijoiden väittämiin, että nykyajan lihavuusepidemian takana ei ole (pelkästään) mitkään geenit, liikkumattomuus tai epäterveellinen ruoka. Vaan se kun nyky-ympäristössä sitä ruokaa on joka paikassa ja kokoajan tarjolla. Ja kun ihmisen aivot ja elimistö nyt vaan toimivat silleen kivikautisella tavalla, että kaikki saatavilla oleva ruoka (energia) on saatava käyttöön.
Joo, eikä siis edes ruokaa tarjolla, vaan mainonta tuhoaa terveen ajattelun syömistä kohtaan. "himoitse tätä"-tyyppiset hampurilaismainokset ym, Erityisesti niillä, joilta puuttuu oikeasti kunnon perustiedot, niiltä, jotka ovat vasta kehittyviä yksilöitä (lapset, nuoret), niiltä, joilla on addiktoitumistaipumusta, niiltä, jotka hoitavat pahaa oloaan tai turvattomuuttaan taikka masennustaa syömällä ihan väärin. Perusvirheenä on erityyppisten tyydytysten hakeminen suun kautta, syömällä mitä tahansa, joka tuntuu hetkellisesti hyvältä. En tarkoita tosiaankaan, ettei syödystä ruuasta saa nauttia, mutta ruoka on ensisijaisesti ravinnon lähde, ei tyydytyksen hakemista.
Ja alapeukuttajille tiedoksi, että olen lihavuusongelmaisia hoitava lääketieteen ammattilainen ja suhtaudun potilaitteni tilnateeseen erittäin empaattisesti. Itselläni on myös noin 10kg ylipainoa, jota pikkuhiljaa tässä pudottelen.
Näin olen itsekin asian pähkäillyt. Ja kun sivusilmällä välillä katsonut tosi-tv-ohjelmaa niistä +300kg painavista jenkeistä, niin järkiään jokaisella on jonkinlaista henkistä traumaa taustalla (lapsuudessa hyväksikäyttöä, läheisen kuolema, epäterve suhde vanhempiin, fyysinen sairaus, mielenterveysongelma tms.). Ja itselläkin kun on harteilla esim. huono äitisuhde, raiskaus teini-iässä, päihdeongelmia nuorempana, entinen suhde väkivaltaisen narsistin kanssa, niin kesti aika monta vuotta päästä eroon häiriintyneestä syömiskäyttäytymisestä ja tajuta, ettei sitä voi kanavoida tunteita ruokaan ja syömiseen. Oli se sitten itsensä kurittamista (itsensä hallintaa) tai hedonistista mättämistä (itsensä hellimistä).
Nyt sitten olisi aika korjata niitä fyysisiä vahinkoja mitä niistä synkistä vuosista on seurannut eli ylipainoa. Nytkun psyykkinen puoli on kunnossa.
Jojoilija mies kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jojoilija mies kirjoitti:
Oman elämänsä suurinpudottaja mukana talkoissa ja lyö lukemat tauluun :D
Vaaka näytti 154,7kg 1.1.2022 ja 1.1.2023 se näyttää <105kg,
Sukupuoli, pituus ja ikä??
Sukupuoli oli jo nimimerkissä, mutta edelleen mies, 180cm ja 43v.
Hei mies, jos nuo kertomasi lukemat ovat ihan oikeita, niin ota mahdollisimman pian yhteyttä lihavuushoitoyksikköön, vaikka aluksi yksityisen lääkäriaseman kautta, sieltä ohjataan sinut kyllä kunnalliselle puolelle pikaisesti. Normaalipainosi on suunnilleen 78-88kg välillä, joten tarvitset apua todella kiireellisesti. Merkittävä ylipaino on valtava riski sydän- ja verisuonitauteja, diabetesta, verenpainetautia ja metabolista oireyhtymää (em kaikki yhdessä) ajatellen. Myös kuorma, jota syntyy nivelillesi, on hurja. Olet vasta 43v, tilanteesi on erittäin hyvin korjattavissa, jos olet motivoitunut saamaan apua! Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Otin tänään kuvat lähtötilanteesta, ja jatkossa ajattelin kuukauden välein ottaa seurantakuvat. Olen ehkä normaalipainon rajoissa tai vähän ylipainon puolella, ja tarkoitus on pudottaa painoa yhden vaatekoon verran. Vaakaa ei ole eikä tule, koska itseni tuntien alkaisin liikaa tuijottaa sen numeroita. Huomaan kyllä vaatteista ja kuvista, missä mennään.
Viime syksynä ja alkutalvesta syöminen lipsahti aivan retuperälle. En tehnyt kotona ruokaa koskaan vaan elin valmisruuilla ja kotiintilatulla pizzalla. Se näkyi kehossa ja kukkarossa, ja olen joulukuun alusta asti tehnyt taas kotona ruokaa ja muutenkin katsonut tarkemmin, mitä suuhuni laitan. Annoskootkin pysyvät kurissa, kun teen kerralla isomman satsin ja jaan sen heti annosrasioihin. Haastan myös itseni kokeilemaan vähintään kahta uutta reseptiä joka kuukausi niin saan vaihtelua ruokiin.
Hei, minusta olet ihan oikeilla jäljillä, tilanteeseen on "helpointa" puuttua siinä vaiheessa, kun ylipainoa ei ole paljon. Oman kokemukseni mukaan kenenkään kroppa ei kestä kuin satunnaisesti pizzojen syöntiä ym valmispöperöä/ höttöruokaa, vain harva meistä on "läpipasko", jolloin mitään syödystä extraenergiasta ei tartu kehoon. Kannustan täältä kovasti muutokseen ja itse teen samaa nyt just!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nälkä.
Tuo asia on minua mietityttänyt, kun ihmiset kirjoittavat, että jollakin ruualla ei pysy nälkä pois.
Voisiko olla niin, että olisi syytä opetella sietämään sitä nälkää? Miksi pitäisi olla kylläinen olo koko ajan?
Itse syön aamupalan n. klo 6.15 ja sen on työaamuina aina sama eli n.350kcal energiaa. Aamiaiseni sisältää vähärasvaisen jugurttirahkan, mustikoita, sokeritonta mehukeittoa ja ripaus siemengranolaa. Seuraavan kerran pääsen lounaalle vaihtelevasti klo 11.30-14.30 välisenä aikana. Eli syömättömyyttä tulee 6-8 tuntia. Kyllä, minulla on aidosti nälkä, kun vihdoin pääsen aterialle. Mutta kun teen töitä, niin se nälkätuntemus ei hallitse ajatteluani ja olemistani.
Voisiko sitä nälkää opetella sietämään?
N54
Kyse on ylimääräisestä nälästä ja mieliteoista. Koittaisit edes ymmärtää lukemasi ennen kritisointia.
Oho, taisit ymmärtää minut väärin..?
En kritisoinut sinua, vaan pohdin yleensäkin sitä, että miksi vältellä nälkää. Näläntunne on epämiellyttävä aistimus, mutta epäilen, että se ei johda muutamassa tunnissa nälkäkuolemaan näissä olosuhteissa missä elämme. Voisiko sen näläntunteen yrittää unohtaa ja keskittyä muihin asioihin sen sijaan? Vaikeaahan se tietysti aluksi on jos on tottunut elämään normaalisti ilman näläntunnetta.
Mikä on ylimääräinen nälkä, se minua mietityttää tekstissäsi? Mieliteot tietysti vaativat psyykkistä työskentelyä, että niitä kykenee vastustamaan. Sen tiedän hyvin itsekin, kun herkut on iso paheeni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syömiskerroilla on suuri vaikutus, niin kuin ruuan sisällölläkin.
On toki, mutta ei jokaisen ihmisen ole mikään pakko syödä 5 kertaa päivässä tai 3-4h välein. Jokainen on yksilö. Jollekin sopii paremmin ne pienet ateriat useasti, jollekin taas toimii pidemmät ruokailuvälit mutta niin, että saa syödä mahan täyteen. Laihdutuksen kannalta se on ihan sama. Jos jollakin iskee aamupalan väliin jättämisen takia illalla herkkuhimot, niin sitten sen ihmisen kannattaa syödä se aamupala ja vähentää iltasyömistä. Itsellä paino tippui ja olo parani kun aloin keskittämään ruokailut liikunnan ympärillä eli kolmeen ateriaan päivässä. Kun en tarvitse aamuisin ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niin tänä aamuna ei lähtenyt hyvin käyntiin, söin joulupipareita, en ymmärrä miksi. En edes oikeasti Tykkää niistä. Sitten patonkia tuorejuustolla.
Juuri tämä on niin ärsyttävää, syöt jotain ohimennen, josta et edes tykkää, niin tuttua. Mutta mikä ihme saa toimimaan näin.
Olen aiheesta lukiessa törmännyt tutkijoiden väittämiin, että nykyajan lihavuusepidemian takana ei ole (pelkästään) mitkään geenit, liikkumattomuus tai epäterveellinen ruoka. Vaan se kun nyky-ympäristössä sitä ruokaa on joka paikassa ja kokoajan tarjolla. Ja kun ihmisen aivot ja elimistö nyt vaan toimivat silleen kivikautisella tavalla, että kaikki saatavilla oleva ruoka (energia) on saatava käyttöön.
Joo, eikä siis edes ruokaa tarjolla, vaan mainonta tuhoaa terveen ajattelun syömistä kohtaan. "himoitse tätä"-tyyppiset hampurilaismainokset ym, Erityisesti niillä, joilta puuttuu oikeasti kunnon perustiedot, niiltä, jotka ovat vasta kehittyviä yksilöitä (lapset, nuoret), niiltä, joilla on addiktoitumistaipumusta, niiltä, jotka hoitavat pahaa oloaan tai turvattomuuttaan taikka masennustaa syömällä ihan väärin. Perusvirheenä on erityyppisten tyydytysten hakeminen suun kautta, syömällä mitä tahansa, joka tuntuu hetkellisesti hyvältä. En tarkoita tosiaankaan, ettei syödystä ruuasta saa nauttia, mutta ruoka on ensisijaisesti ravinnon lähde, ei tyydytyksen hakemista.
Ja alapeukuttajille tiedoksi, että olen lihavuusongelmaisia hoitava lääketieteen ammattilainen ja suhtaudun potilaitteni tilnateeseen erittäin empaattisesti. Itselläni on myös noin 10kg ylipainoa, jota pikkuhiljaa tässä pudottelen.
Näin olen itsekin asian pähkäillyt. Ja kun sivusilmällä välillä katsonut tosi-tv-ohjelmaa niistä +300kg painavista jenkeistä, niin järkiään jokaisella on jonkinlaista henkistä traumaa taustalla (lapsuudessa hyväksikäyttöä, läheisen kuolema, epäterve suhde vanhempiin, fyysinen sairaus, mielenterveysongelma tms.). Ja itselläkin kun on harteilla esim. huono äitisuhde, raiskaus teini-iässä, päihdeongelmia nuorempana, entinen suhde väkivaltaisen narsistin kanssa, niin kesti aika monta vuotta päästä eroon häiriintyneestä syömiskäyttäytymisestä ja tajuta, ettei sitä voi kanavoida tunteita ruokaan ja syömiseen. Oli se sitten itsensä kurittamista (itsensä hallintaa) tai hedonistista mättämistä (itsensä hellimistä).
Nyt sitten olisi aika korjata niitä fyysisiä vahinkoja mitä niistä synkistä vuosista on seurannut eli ylipainoa. Nytkun psyykkinen puoli on kunnossa.
Toivon sydämestäni, että saat tukea ja myötätuntoa tilanteeseesi. On todella raskas tausta sinulla. Muista, että hiljaa hyvä tulee ja rakasta itseäsi, pidä itsestäsi hyvää huolta, olet kaikkein tärkein! Jos mahdollista, hae apua terapiasta, siitä on monille valtavasti apua, kunhan terapeutti on sellainen, johon voit luottaa ja joka tukee sinua! Lähetän sinulle etänä isosti energiaa <3 Pärjäät kyllä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
53v. 67kg ja 162cm. Ihannepaino olisi 58kg. Olisin tyytyväinen, jos saisin 5kg rasvaa pois. En kuitenkaan taida onnistua, koska olen huomannut, että jos kalorit on yhtään miinuksella tai jos väsyttää, mieleni ja kehoni alkaa huutaa sokeria. Ja vasta kun saan sokeria, minulle tulee hyvä ja virkeä olo. Olen karkkiholisti. Onneksi minulle riittää 120gr päivässä. Mitään muita paheita ei ole. Ja syön vain kerran viikossa tuon määrän. Muina päivinä vähemmän.
Hei karkkiholisti, Mysimba tai Ozempic auttaisivat sinua pudottamaan tuon painon nopeastikin. Täällä on ihmeellistä lääkevastaisuutta ollut joissakin kommenteissa, mutta kun kuitenkin on kyse terveydestä ja sen ylläpitämisestä, olen ehdottomasti sillä kannalla, että osalla meistä kaikenlaisia himoja vastaan on syytä taistella jopa lääkkeellisellä tuella. Itselleni on määrätty aiemmin Mysimba, mutta siitä tuli ihme huimaus ja päänsärky, sitten Ozempic 2kk sitten, pudotustavoitteeni 170cm pituisella (alkupaino 81kg) on päästä 68kg:oon. Nyt painoni on jo 10 viikossa Ozempicin tuella ilman mitään merkittäviä haittoja 73kg! Melkein kilo viikossa pudonnut!!! Olen tosi lähellä tavoitettani, siitä tosi onnellinen ja siksi sinulle myös isosti TSEMPPIÄ!
Minä olen suunnilleen samoissa mitoissa ja ikäkin on sama kuin "karkkiholistilla". Minä luulen, että jos hakeutuisin lääkäriin pyytämään Ozempic reseptiä, niin minut naurettaisiin ulos sieltä. Joka kerta jos erehdyn mainitsemaan jollekin, että "yritän vähän keventää", niin ihmiset pyörittelevät silmiään, että mistä kohtaa on muka tarvetta..
t. N54, 162cm ja 66kg
Olen tuo karkkiholisti ja minulla on siro ruumiinrakenne, joten rasvaa tosiaankin on. Kehomittauksen perusyeella pitäisi rasvaa pudottaa 13 kiloa ja hankkia 2,5kg lihaksia. Olen nyt 3kk käynyt kuntosalilla 2 kertaa viikossa ja pyöräilen päivittäin 10km. Painossa ei ole tapahtunut muutosta, kiitos sokerin. Mutta minä myös epäilen, etten reseptiä saisi...
On minullakin rasvaa ihan liikaa, mutta lihasmassaa minulla on kehonmittauksen mukaan n. 3kg suositusarvoa enemmän eli ruumiinrakenteeni on naiseksi hieman roteva. Olen harrastanut aktiivisesti liikuntaa koko ikäni ja käynyt monet vuodet kuntosalilla, siitä johtunee riittävä lihasmassa. Mutta todellakin suklaa ja pulla ovat pitäneet huolen rasvan riittävyydestä kehossani.
N54
Hei ammattilainen! Suosittelisitko ozempiciä minulle, 162cm, 53v. 67kg, jolla makeanhimo? Voisiko auttaa?