Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Laihdutus 2022

Vierailija
01.01.2022 |

Tehdäänkö laihdutus ketju, eli tähän taas keskustellaan tän vuoden laihdutus jutut. Täällä perus mamma 164cm ja painoa kertynyt kiitettävät 90kg. Pitäisi saada se 10kg ainakin pois.

Kommentit (1329)

Vierailija
201/1329 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt olen saanut pari päivää vähennettyä herkkuja. Konvehtirasia on pöydällä, mutta ei tee mieli. Jee!

Vierailija
202/1329 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti minua ei vihata nyt, mutta sanon kuitenkin: älä ole liian tiukka itsellesi. Jos jonain päivänä olet kaverin luona ja kaikki muut syövät ihanaa kermakakkua, älä kiellä sitä itseltäsi, vaan pidä seuraavana päivänä extra-dieetti eli jätät vaikka aamupalan kokonaan pois ja aloitat ruokailun vasta lounaalla. Kokonaan kaikista herkuista kieltäytyminen saa vain aikaan turhautumista ja koulussa. Mutta älä sorru joka viikko!

Tsemppiä!

Itse olen ryssinyt monta laihdutuskuuria tuolla, että jos syön jotain "kiellettyä", olen sitten päivän pari vähemmällä syömisellä. Siitä ei seuraa muuta kuin niin iso nälkä, että syön sitten taas liikaa, jota yritän paikata syömällä vähemmän. Jos joku päivä menee pieleen, niin sitä ei kannata yrittää ottaa takaisin seuraavana päivänä, jatkaa vain sillä uudella ruokavaliolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/1329 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä varmaan satelee alapeukkuja, mutta runsaasti ylipainoiselle muutaman viikon kick-start ENE- tuotteilla voisi toimia. Kun ei tarvitse miettiä, mitä söisi ( kaiken tarvittavan saa pusseista), on aikaa keskittyä itseensä ja pohtia, mistä ylipaino on tullut. On aikaa miettiä, miten asiat muuttaa niin, että syö terveellisesti ja liikkuu, lepää ja rentoutuu. Miten kohtelee itseään hyvin, miten rakastaa itseään enemmän kuin ylensyömistä.

Minun elämän kauhein laihdutus oli noilla laihdutusvalmisteilla. Laihduin kyllä viisi kiloa viikossa, iso osa oli raskauspöhötystä, mutta oli tosi ankeaa syödä noita, kun jouduin kuitenkin tekemään perheelle ruuan monta kertaa päivässä. Tein ruuan ja menin sitten olohuoneeseen odottamaan, että pääsen siivoamaan jäljet.

Vierailija
204/1329 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahin pelkoni kävi toteen eli lihosin! Stressasin siitä niin apaljon että lihoaisin ja lihosin! Stressin takia söin vain kasviksia ja hedelmiä! Vituttaa niin paljon, että haluan kuolla!!!!!!!

Vierailija
205/1329 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pahin pelkoni kävi toteen eli lihosin! Stressasin siitä niin apaljon että lihoaisin ja lihosin! Stressin takia söin vain kasviksia ja hedelmiä! Vituttaa niin paljon, että haluan kuolla!!!!!!!

Hups kirjoitin väärin. Lihosin stressin takia en syönyt stressin takia vain kasviksia ja hedelmiä

Vierailija
206/1329 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaloreita pitää syödä riittävästi, jotta laihtuminen/rasvanpoltto pysyy käynnissä. Liian matalilla kaloreilla keho menee säästöliekille ja laihtuminen hidastuu.

Itse syön aamupalan (marjoja, 10 mantelia, rahka ja kaurahiutaleita sekä yhden ruisleivän jossa päällä oliiviöljyä sekä 1-2 porkkanaa tai muuta vihannesta) lounaan (lämpimiä kasviksia, kanaa/kalaa, avokado, jos salipäivä niin lisänä täysjyväriisi tai joku muu hiilari, kunhan täysjyvää) välipala (riippuen miten nälkä, joko 3 valkuaisen ja yhden keltuaisen kasvismunakkaan tai näkkäriä&kalkkunaleikettä+vihanneksia) päivällinen (kasviksia ja kalaa/kanaa) ja iltapala (kaurapuuro, marjoja ja raejuustoa).

Eli aika perus. Helppo kun on selkeää. Vaihtelen kasviksia kun alkaa kyllästyttään. Helposti pysyy kalorit 2000 kieppeillä ja painoa tippuu 500-1000g vko.

Kaks ekaa viikkoa oli nälkä, sitten keho tottu. Tässä myös se plussa että koko elämä ei oo laihduttamista vaan siihen mahtuu muutakin. Tiheällä syömisellä aineenvaihdunta toimii. Jos en käy joka päivä väh. Kerran kakkoshädällä niin lisään hiilaria, että toimii. Ei ole vaikeaa. Mutta marjat Jos ei oo poiminut syksyllä metästä niin kalliita.

En kommentoi muuten, mutta söisit ne kananmunat keltuaisineen päivineen. Tommonen pelleily on turhaa ja ruuan haaskausta.

Keltuaisissa on rasvaa. Kun viimeisiä kiloja tiputtaa on pakko olla tarkempi kaloreissa.

Vierailija
207/1329 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

”Aloitetaan sitten huomenna” -tyylin tilalle suosittelen lämpimästi aloittamaan heti. Elämää ei voi laittaa hyllylle laihdutuksen ajaksi ja jos ajattelee, että aloitan sitten joulun/pääsiäisen/juhannuksen jälkeen tai kun ensin on tehty viikonloppureissu/juhlittu kaverin häitä/juhlittu omia synttäreitä, ei taida koskaan päästä aloittamaan. Aika usein todellisuus on sitä, että arkea ja vuotta rytmittää tällaiset erityiset tilanteet ja ne täytyy ottaa huomioon ja mukaan siihen elämäntaparemonttiin eikä aloittaa vasta niiden jälkeen.

Mulla ainakin jää normi elämä hyllylle, kun yritän laihduttaa. En näe kavereita, mies tai lapset ei saa herkutella (en kestä)

Pakko liikkua, vaikka olisi hirveästi kotitöitä jne

Sitten aina tapahtuu se repsahdus ja sata perään. Ja taas alkaa laihdutus alusta

N35 ja bmi 38, 5 vuotta yrittänyt laihduttaa

sen takia se ei onnistukaan. laihdutus pitää saada osaksi arkea. teet pysyviä muutoksia joita pystyt pitämään yllä, haet tukea muilta jos perhe ei tue, menet vaikka lenkille silloin kun herkut on pöydässä jne jos aluksi on vaikea vältellä niitä. kuurit epäonnistuu aina pitemmän päälle.

No meillä ei kukaan herkuttele, jos minä en saa. Hyvin osaavat olla ilman, jonku aikaa.

Sosiaalinen elämä kyllä kärsii, kun yritän laihduttaa.

En osaa ottaa rasvattomia, hajuttomia, mauttomia ruokia osaksi arkea

Sama

Aika ankeaa elämä muille kun joutuu yhden perheenjäsenen laihdutuksen mukaan elämään. Opettele vastustamaan niitä herkkuja vaikka ne olisi sinun naaman edessä.

Joo tätä en ole koskaan ymmärtänyt. Olen välillä herkkulakossa, mutta ei tule mieleenkään kieltää niitä herkkuja muilta perheenjäseniltä. Aikoinaan ihmettelin, kun kaverin mies ei saanut juoda tippaakaan alkoholia kaverin ollessa raskaana. Itselle tuo ei siis edes tullut mieleenkään. 

Meillä on onneksi ymmärtäväinen perhe ja koska minulla kastemadon selkäranka, niin ollaan saatu sovittua, ettei kotona ole herkkuja. Lapsille annetaan karkkipäivänä rahaa ja saavat ostaa mitä haluavat ja syödä omissa oloissaan tai mieluummin ulkona. Miehen kanssa käyvät myös välillä pitsalla ja mäkkärissä ilman minua, mutta eivät tee siitä numeroa. Leffan kanssa on sitten dippiä, kasviksia ja popkornia. Tietysti synttärit, joulut ja muut juhlat juhlitaan normaalisti kakkujen ja konvehtien kanssa. On toiminut meillä ja saan hyvin pidettyä painoa poissa. Joku toinen voisi elää talossa jossa on kaapit täynnä herkkuja, minä en. Pitää tuntea itsensä.

Oletko ajatellut hakea vaikka apua terapiasta tuohon herkkuhimoosi, koska eihän tuo ole normaalia, että muiden perheenjäsenien pitää elää sinun ehdoillasi. 

Ei ole herkkuhimoa, kuin PMS aikaan.

Mutta en ymmärrä, miksi muu perhe saisi nauttia elämästä, ja mun pitäisi katsoa vierestä? Sama

Miksi muu perhe ei saisi nauttia elämästä jos sinä et voi? Minustakin melko itsekästä kieltää kaikilta muilta herkut.

No sitten en laihdu. Saavat pelätä, että kuolen ja sairastun ylipainon vuoksi, jos eivät voi tukea, olemalla myös syömättä mitään hyvää

Sama

No nyt ei kuulosta ihan tasapainoiselta. Vastuutat puolisosi ja lapsesi kuolemisestasi: heidän syy jos kuolet jos he syövät herkkuja. Olet sairas.

No en tietenkään sano sitä niille ääneen, typerys!

Ajattelen, että jos ei voi tukea, niin olkoon, nautitaan sitte yhdessä elämästä, enkä laihdu.

Jos he haluaisivat minusta normaalipainoisen, niin olisivat syömättä mitää hyvää

Sama

Olet itsekäs.

No niin. Voitteko lopettaa jankkaamisen siitä pitääkö herkkuja olla talossa tarjolle perheen ei-laihduttajille vai ei. Jos ette omassa perheessänne tällaista ratkaisua tekisi, niin ok. Mutta joku toinen perhe voi tehdä. Uskon kyllä, että monet perheen jäsenet eivät koe sitä vaivalloiseksi, että herkuttelevat sitten kodin ulkopuolella jos se auttaa laihduttajaa. Ottakaa nyt huomioon se, että ihmisillä voi olla monimutkaisia syitä liikasyömiseen ja siksi myös erilaisia keinoja käytössä kun pyrkivät normalisoimaan syömistään ja kunkin tukiverkosto auttaa omalla tavallaan.

- sivusta

Aamen

Ja meidän perheessä ei edes kodin ulkopuolella herkutella, kun minä yritän laihduttaa

Sama

Mitä se sinun laiduttamiseesi vaikuttaa, jos perheenjäsen herkuttelee jossain muualla kuin kotona? Ymmärtäisin, ettei kotiin hankita mitään ylimääräistä, mutta jos tyyliin kiellät puolisolta taukopullan töissä, niin älytöntähän se on.

Syökööt Taukopullan, en tykkää pullasta. Mutta jokin parempi herkku esim pizza tai hampurilaisateria, niin kaikkien pitää saada

Sama

Hirveä despootti. Olet kilosi ansainnut ja tuskin pääset niistä eroon kun ulkoistat ongelmasi muille.

Kilot on mun ongelma, mutta ei ole mun ongelma katsoa vierestä muiden syömistä.

Se on kaikki tai ei mitään, koko perheelle.

Ilmeisesti sinua harmittaa, kun et saa pidettyä kontrollia kotona :'D

Sama

Vierailija
208/1329 |
04.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulen mukaan. Ennen joulua mitat oli 164/86kg. Nyt en edes tiedä 😁

Vierailija
209/1329 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaloreita pitää syödä riittävästi, jotta laihtuminen/rasvanpoltto pysyy käynnissä. Liian matalilla kaloreilla keho menee säästöliekille ja laihtuminen hidastuu.

Itse syön aamupalan (marjoja, 10 mantelia, rahka ja kaurahiutaleita sekä yhden ruisleivän jossa päällä oliiviöljyä sekä 1-2 porkkanaa tai muuta vihannesta) lounaan (lämpimiä kasviksia, kanaa/kalaa, avokado, jos salipäivä niin lisänä täysjyväriisi tai joku muu hiilari, kunhan täysjyvää) välipala (riippuen miten nälkä, joko 3 valkuaisen ja yhden keltuaisen kasvismunakkaan tai näkkäriä&kalkkunaleikettä+vihanneksia) päivällinen (kasviksia ja kalaa/kanaa) ja iltapala (kaurapuuro, marjoja ja raejuustoa).

Eli aika perus. Helppo kun on selkeää. Vaihtelen kasviksia kun alkaa kyllästyttään. Helposti pysyy kalorit 2000 kieppeillä ja painoa tippuu 500-1000g vko.

Kaks ekaa viikkoa oli nälkä, sitten keho tottu. Tässä myös se plussa että koko elämä ei oo laihduttamista vaan siihen mahtuu muutakin. Tiheällä syömisellä aineenvaihdunta toimii. Jos en käy joka päivä väh. Kerran kakkoshädällä niin lisään hiilaria, että toimii. Ei ole vaikeaa. Mutta marjat Jos ei oo poiminut syksyllä metästä niin kalliita.

En kommentoi muuten, mutta söisit ne kananmunat keltuaisineen päivineen. Tommonen pelleily on turhaa ja ruuan haaskausta.

Keltuaisissa on rasvaa. Kun viimeisiä kiloja tiputtaa on pakko olla tarkempi kaloreissa.

Voi yhden kerran!!

Vierailija
210/1329 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloinhan sitä rasvaa juuri tarvitaankin, ja ravintoa.

Vierailija
211/1329 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äh, dieetit on ihan turhia.

Ylipainon syyt ei ole pelkkä syöminen vaan siihen liittyy kokonaisuutena elämän hallinta. Ensimmäisenä kattoo syömis- ja nukkumisrytmit kuntoon, ja sitten sen mitä syö. Itse pudotin viime vuonna tuolla lailla ja vähentämällä treenaamista 30 kiloa, jatkan vielä vähän aikaa. Itse asiassa myös söin reilusti lisää.

Elämäntapamuutos tuossa tarvitaan, ei mitään hulluna laihdutusta. Dieetillä ei saa kuin kropan solmuun ja säästöliekille.

Kun kevenee, ja verenkierto alkaa toimia, niin liikkuminenkin on hauskempaa. Itse suosittelen HIIT-treeniä kerran kaksi viikossa ja yhteensä 5 20 minuutin treeniä viikossa. Sitten kannattaisi tehdä pitkäkestoisia juttuja jaksamisen mukaan, esim. hyötyliikuntaa. Itse pidän metsässä liikkumisesta ja jos mahdollista, lähden koko päiväksi kävelemään.

Vierailija
212/1329 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

”Aloitetaan sitten huomenna” -tyylin tilalle suosittelen lämpimästi aloittamaan heti. Elämää ei voi laittaa hyllylle laihdutuksen ajaksi ja jos ajattelee, että aloitan sitten joulun/pääsiäisen/juhannuksen jälkeen tai kun ensin on tehty viikonloppureissu/juhlittu kaverin häitä/juhlittu omia synttäreitä, ei taida koskaan päästä aloittamaan. Aika usein todellisuus on sitä, että arkea ja vuotta rytmittää tällaiset erityiset tilanteet ja ne täytyy ottaa huomioon ja mukaan siihen elämäntaparemonttiin eikä aloittaa vasta niiden jälkeen.

Komppaan tätä. Lisään vielä tähän näin vuoden alussa, että älä tee uudenvuoden lupauksia. Aika moni suunnittelee aloittavansa heti vuoden vaihtuessa ja lähtee esim. työkaverien tai ystävien kanssa tähän painonpudotushaasteeseen mukaan. Pääkoppa pitää olla kunnossa, motivaatio kohdillaan ja ajatustyö tehtynä loppuun, jos aikoo pysyvää elämänmuutosta. Sille pitää antaa kunnolla aikaa, enkä usko, että vuoden vaihtumishetkellä osuu nuo palikat juuri kohdalleen. Itse tein tätä ajatustyötä puolisen vuotta, kunnes olin punninnut vaakakupissa mistä joudun luopumaan ja mitä hyödyn. Hyödyt olivat isommat ja ymmärsin myös, että mistään ei tarvitse luopua kokonaan, kunhan opin mitä kohtuus on.

6 kk aikana paino on pudonnut 25 kg. Kun on valtavasti ylipainoa, kannattaa tavoitteet jakaa pienempiin osiin, esim. -5 kg, tai saada BMI 40:sta 35:een tai 3 kk aikana -10 kg jne. Jos ajattelee vain, että 40 kg pitää pudottaa, maaliviiva on kovin kaukana ja tuntuu saavuttamattomalta. Minulla on vielä 15 kg ylimääräistä ja heinäkuun alkupuolella olisi tavoite olla maalissa. Silloin olisin vuodessa pudottanut tuon 40 kg. Ozempic on käytössä

Vierailija
213/1329 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on auttanut paljon se, että suunnittelen etukäteen mitä suunnilleen aion syödä seuraavana päivänä. Muutenkin mulla on monta hyvää ja terveellistä vaihtoehtoa mielessä, joista valitsen. Niitä on kivempi miettiä kuin vain ruokia, joita EI saa syödä. Normaalipainon sisällä laihduttaessa nämä on mulle olleet toimivia juttuja.

Vierailija
214/1329 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon pikkuhiljaa viime vuoden aikana pudottanut n. 10 kg pätkäpaastolla (16:8). Tämäntyyppinen ruokailu sopii mun elimistölle oikein hyvin. Ongelma on se, että sitten kun on lomalla ja elämänrytmi äpäsäännöllisempää, ei tule niin kelloon katsottua ja puolivahingossa syö silloinkin, kun pitäisi paastota. Työviikoilla tätä rytmiä on ollut todella helppo noudattaa.

Nyt pituus/paino on n. 166/83, joten kyllä pudotettavaa vois olla ainakin vielä toiset 10 kiloa. Ja tähän ei pelkkä pätkäpaastoilu enää auta, vaan nyt pitää jo katsoa syömisiä sen syömisikkunan sisällä. "Ilmaiset" kilot on lähteneet, nyt on enemmän työtä näiden jäljellä olevien kanssa. Tämän vuoden tavoitteena on oppia syömään kasvispainotteisemmin. Olen mukana vegaanihaasteessa tammikuun ja toivon, että siitä jää mukaan jotain ideoita loppuvuodellekin. Tuskin kuitenkaan vegaaniksi tai edes kokoaikaiseksi kasvissyöjäksi alan.

Vierailija
215/1329 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen verran nihkeä ketju, että enpäs tulekaan mukaan.

Vierailija
216/1329 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä punnitse itseäsi joka päivä. Turvotukset, kuukautiskierto, vatsantoiminta ym. vaikuttaa ja heilauttelee painoa. 1 x viikko riittää. Ei myöskään kannata lannistua, jos hyvin menneen viikon jälkeen vaaka näyttää samaa tai vain pari sataa grammaa vähemmän. Seuraavalla viikolla painonpudotus onkin jo reilumpi. Itsellä on puolen vuoden aikana muutamana punnituskertana painonlasku stopannut, mutta seuraava punnitus on palkinnut. Koska ylipainoa on rutkasti, on minulla paino pudonnut 1 kg viikkovauhtia. Nyt viimeiselle puolelle vuodelle riittää -400g/vko ja sitten olen tavoitteessani. Tarkoitus on jatkaa tätä terveellisempää elämää, eikä palata vanhoihin tapoihin. En tavoittelekaan keski-ikäisenä normaalipainoa, kunhan BMI jää alle 30 ja pysyy siellä. Kaikki mitä tuon tavoitteeni saavuttamisen jälkeen vielä lähtee, on toki hienoa ja otan ilolla vastaan.

Vierailija
217/1329 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pomppaan tähän lankaan. Aktivoin taas Sulamon käyttäjätunnukseni ja alan seurata kulutusta. Ainakin 30 kg pitäis saada pois. En tänne mitään kilomääriä laita mutta aattelin laskea ihan prosentteina pudotuksen

Vierailija
218/1329 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä punnitse itseäsi joka päivä. Turvotukset, kuukautiskierto, vatsantoiminta ym. vaikuttaa ja heilauttelee painoa. 1 x viikko riittää. Ei myöskään kannata lannistua, jos hyvin menneen viikon jälkeen vaaka näyttää samaa tai vain pari sataa grammaa vähemmän. Seuraavalla viikolla painonpudotus onkin jo reilumpi. Itsellä on puolen vuoden aikana muutamana punnituskertana painonlasku stopannut, mutta seuraava punnitus on palkinnut. Koska ylipainoa on rutkasti, on minulla paino pudonnut 1 kg viikkovauhtia. Nyt viimeiselle puolelle vuodelle riittää -400g/vko ja sitten olen tavoitteessani. Tarkoitus on jatkaa tätä terveellisempää elämää, eikä palata vanhoihin tapoihin. En tavoittelekaan keski-ikäisenä normaalipainoa, kunhan BMI jää alle 30 ja pysyy siellä. Kaikki mitä tuon tavoitteeni saavuttamisen jälkeen vielä lähtee, on toki hienoa ja otan ilolla vastaan.

Minä taas heitin vaa'an ja mittanauhan pois kokonaan. Vaatteista huomaan, onko paino laskusuunnassa. Olen muutenkin ottanut tämän ruokavalion fiksaamisen kautta. Aiemmin en syönyt illalla, iltamussuttaminen tuli miehen myötä ja nyt olen opetellut taas jättämään iltasyömisen väliin. Vaa'an poisjättäminen on ollut pelkästään positiivista, sillä painon tippumisen seuraamiseen koukuttui. Jos paino jumi tai joinain päivinä nousi, aloin vähentää syömistä ja siitähän se kierre taas lähti.

Vierailija
219/1329 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön 21Day Fixin mukaan ja appi käytössä  (kupeilla mitataan annokset, tulee hyvin koostettuja aterioita ja kokonaisuus), 15 kg pitäisi saada pois, jos nyt 10 kg ensin kesään mennessä. 3. päivä takana en edes viitsi ajatella miten kauan tää kestää, mutta tähän rutiiniin pääsee pian kiinni ja sitä on helppo noudattaa.  

Vierailija
220/1329 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on auttanut paljon se, että suunnittelen etukäteen mitä suunnilleen aion syödä seuraavana päivänä. Muutenkin mulla on monta hyvää ja terveellistä vaihtoehtoa mielessä, joista valitsen. Niitä on kivempi miettiä kuin vain ruokia, joita EI saa syödä. Normaalipainon sisällä laihduttaessa nämä on mulle olleet toimivia juttuja.

Tää on mun mielestä yksi tärkeimmistä jutuista. Itselleni sekä painonhallinnassa että yleisessä elämän hallinnassa. Suunnittelu, kauppalistan teko, seuraavan päivän tai muutaman tulevan päivän aterioiden suunnittelu. Oikeasti, jos tämän kanssa on haasteita, niin ihan paperille kirjoittaa kaikki päivän ateriat ja n. kellon ajat. Miettii jokaiseen ateriaan oikeassa suhteessa proteiinia, hiilareita ja vähän hyvää rasvaa (ja tietenkin ne kasvikset, hedelmät, marjat).  Näin kun alkaa vähitellen "ohjelmoimaan" itseään, siitä muodostuu hyvät ruokailutottumukset.