Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laihdutus 2022

Vierailija
01.01.2022 |

Tehdäänkö laihdutus ketju, eli tähän taas keskustellaan tän vuoden laihdutus jutut. Täällä perus mamma 164cm ja painoa kertynyt kiitettävät 90kg. Pitäisi saada se 10kg ainakin pois.

Kommentit (1329)

Vierailija
221/1329 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on auttanut paljon se, että suunnittelen etukäteen mitä suunnilleen aion syödä seuraavana päivänä. Muutenkin mulla on monta hyvää ja terveellistä vaihtoehtoa mielessä, joista valitsen. Niitä on kivempi miettiä kuin vain ruokia, joita EI saa syödä. Normaalipainon sisällä laihduttaessa nämä on mulle olleet toimivia juttuja.

Tää on mun mielestä yksi tärkeimmistä jutuista. Itselleni sekä painonhallinnassa että yleisessä elämän hallinnassa. Suunnittelu, kauppalistan teko, seuraavan päivän tai muutaman tulevan päivän aterioiden suunnittelu. Oikeasti, jos tämän kanssa on haasteita, niin ihan paperille kirjoittaa kaikki päivän ateriat ja n. kellon ajat. Miettii jokaiseen ateriaan oikeassa suhteessa proteiinia, hiilareita ja vähän hyvää rasvaa (ja tietenkin ne kasvikset, hedelmät, marjat).  Näin kun alkaa vähitellen "ohjelmoimaan" itseään, siitä muodostuu hyvät ruokailutottumukset.

Kyllä. Ehdotonta. Jos ei suunnittele kaapissa ei ole oikeita aineksia ja lipsahataa helpommin syömään mitä vaan ja huonosti.

Vierailija
222/1329 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä varmaan satelee alapeukkuja, mutta runsaasti ylipainoiselle muutaman viikon kick-start ENE- tuotteilla voisi toimia. Kun ei tarvitse miettiä, mitä söisi ( kaiken tarvittavan saa pusseista), on aikaa keskittyä itseensä ja pohtia, mistä ylipaino on tullut. On aikaa miettiä, miten asiat muuttaa niin, että syö terveellisesti ja liikkuu, lepää ja rentoutuu. Miten kohtelee itseään hyvin, miten rakastaa itseään enemmän kuin ylensyömistä.

Ei mitään syytä alapeukuille. Ihan täyttä totta. Suosittelisin terveydenhuollon ammattilaisena lisäksi kylläisyyshormoniin vaikuttavaa lääkitystä, esim. Ozempicia, jolla hidastetaan vatsan tyhjenemistä jan saadaan aikaan kylläisyyden tunne hyvin vähällä syömisellä. Kaikki te, jotka olette ilmoittaneet pituuksianne ja painojanne, olette reilusti ylipainoisia, eli BMI yli 30, jolloin teillä on myös oikeus KELA-korvattavuuteen lääkkeen osalta. On todella yksinkertainen hoito, itse otetaan ihonsisäinen pistosm kerran viikossa kynämallisesta laitteesta, ei satu, ei ole vaikeaa. Ei toimi ihan jokaisella, mutta osalla toimii loistavasti, osalla hyvin. Kyseessä aiemmin diabeteksen hoitoon kehitetty lääke, mutta se on nykyisin ihan laihdutus-indikaatiollakin aloitettavissa. Yksi asia tuon lääkkeen kanssa kannattaa kuitenkin muistaa: ruokavaliota on ihan pakko rukata samanaikaisesti, eli pelkästään se, että lääkkeen turvin syö vähemmän, ei johda pitkäaikaisiin tuloksiin. Liikuntaa on hyvä hiukan lisätä, ettei lihasmassaa lähde suhteessa rasvaan liikaa. Mutta jos se vähentynyt syöminen on sipsiä, muita nopeita hiilihydraatteja, niin siitä ei hyvää seuraa kumminkaan pidemmän päälle. Itse pidän kaikkein tärkeimpänä sitä, että tiedostaa oman tilansa ja tilanteensa, eikä naamioi merkittävää ylipainoa "kehopositiivisuuden" taakse. Ylipainosta pitää voida puhua, se on ihan jokaiselle meistä merkittävä terveysriski, ajan myötä ainakin. Ja itse vaihdevuosi-ikäisenä naisena voin kertoa, ettei paino vuosien myötä lähde kuin korkeintaan ylöspäin, jos asialle ei tee itse mitään. 

Jos kokee, että päivittäinen ruokavalio on hyvä ja terveellinen, on syytä kyllä tarkistaa kilpirauhasarvot ja joitakin muitakin verikokeita, jotta saadaan kiinni mahdollisia hoidettavia syitä painonnousulle, mutta siitä huolimatta ja niiden muiden syiden hoitamisesta riippumatta, Ozempic sopii useimmille ja antaa merkittävää tukea laihtumissuunnitelmiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/1329 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä varmaan satelee alapeukkuja, mutta runsaasti ylipainoiselle muutaman viikon kick-start ENE- tuotteilla voisi toimia. Kun ei tarvitse miettiä, mitä söisi ( kaiken tarvittavan saa pusseista), on aikaa keskittyä itseensä ja pohtia, mistä ylipaino on tullut. On aikaa miettiä, miten asiat muuttaa niin, että syö terveellisesti ja liikkuu, lepää ja rentoutuu. Miten kohtelee itseään hyvin, miten rakastaa itseään enemmän kuin ylensyömistä.

Ei mitään syytä alapeukuille. Ihan täyttä totta. Suosittelisin terveydenhuollon ammattilaisena lisäksi kylläisyyshormoniin vaikuttavaa lääkitystä, esim. Ozempicia, jolla hidastetaan vatsan tyhjenemistä jan saadaan aikaan kylläisyyden tunne hyvin vähällä syömisellä. Kaikki te, jotka olette ilmoittaneet pituuksianne ja painojanne, olette reilusti ylipainoisia, eli BMI yli 30, jolloin teillä on myös oikeus KELA-korvattavuuteen lääkkeen osalta. On todella yksinkertainen hoito, itse otetaan ihonsisäinen pistosm kerran viikossa kynämallisesta laitteesta, ei satu, ei ole vaikeaa. Ei toimi ihan jokaisella, mutta osalla toimii loistavasti, osalla hyvin. Kyseessä aiemmin diabeteksen hoitoon kehitetty lääke, mutta se on nykyisin ihan laihdutus-indikaatiollakin aloitettavissa. Yksi asia tuon lääkkeen kanssa kannattaa kuitenkin muistaa: ruokavaliota on ihan pakko rukata samanaikaisesti, eli pelkästään se, että lääkkeen turvin syö vähemmän, ei johda pitkäaikaisiin tuloksiin. Liikuntaa on hyvä hiukan lisätä, ettei lihasmassaa lähde suhteessa rasvaan liikaa. Mutta jos se vähentynyt syöminen on sipsiä, muita nopeita hiilihydraatteja, niin siitä ei hyvää seuraa kumminkaan pidemmän päälle. Itse pidän kaikkein tärkeimpänä sitä, että tiedostaa oman tilansa ja tilanteensa, eikä naamioi merkittävää ylipainoa "kehopositiivisuuden" taakse. Ylipainosta pitää voida puhua, se on ihan jokaiselle meistä merkittävä terveysriski, ajan myötä ainakin. Ja itse vaihdevuosi-ikäisenä naisena voin kertoa, ettei paino vuosien myötä lähde kuin korkeintaan ylöspäin, jos asialle ei tee itse mitään. 

Jos kokee, että päivittäinen ruokavalio on hyvä ja terveellinen, on syytä kyllä tarkistaa kilpirauhasarvot ja joitakin muitakin verikokeita, jotta saadaan kiinni mahdollisia hoidettavia syitä painonnousulle, mutta siitä huolimatta ja niiden muiden syiden hoitamisesta riippumatta, Ozempic sopii useimmille ja antaa merkittävää tukea laihtumissuunnitelmiin.

Sulla ei taida olla kaikki kotona. Jatkuva lääkkeiden mainostus. Sairasta, menisit vaikka keskustelemaan jonkun ammattilaisen kanssa.

Vierailija
224/1329 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa miettiä miten haluaa tehdä, katkaiseeko kerralla, eli vaikka pariksi kuukaudeksi suunnittelee sokerittoman ja vähä hiilarisen ruokavalion. Vai meneekö niin, että poistaa pahimmat eli karkit, sipsit, leivonnaiset jne ja antaa niiden pastojen, hunajanja ketsuppien olla, vähentää niitä sitten pikkuhiljaa. Molemmat tavat on ihan hyviä ja toinen sopii toiselle ja toinen toiselle. Minä kannatan hyvien hiilaireiden jättöä ruokavalioon, koska minulle tuli vähähiilarisella huono olo.[/quote]

No, vähähiilarisella syödään juurikin niitä hyviä hiilareita.[/quote]

Minulle on ainakin monessa vähähiilariskeskustelussa kerrottu, etten toimi oikein, koska syön ruisleipää ja ruuan kansa täysjyvä pastaa ja usein myös perunaa. Banaani oli myös kirosana.[/quote]

No se ruisleipä ja pasta kuten perunakin OVAT NIITÄ NOPEITA HIILAREITA, joita pitää välttää! Banaani on sellainen fruktoosipommi, jota kukaan ei tarvitse. Hitaat hiilihydraatit ovat niitä, joita pitää syödä, esim hedelmien tilalle marjoja, leivän ja pastan tilalle esim kesäkurpitsaa, kukkakaalia, brokkolia, ruusukaalia, höyrytät ne kasvikset al denteksi ja sitten vaikka laadukasta oliiviöljyä tai nokare voita, sekä suolaa ja mustapippuria päälle, ai että on herkullista ja kyllä täyttyy vatsa! Voit tehdä rasvatonta kanafilettä tai kalaa siihen kylkeen lautaselle, mutta proteiininsaannissa ei ole tarpeen ylittää 1g/ painokilo/vrk, ellet ole kilpaurheilija.

Vierailija
225/1329 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla ei taida olla kaikki kotona. Jatkuva lääkkeiden mainostus. Sairasta, menisit vaikka keskustelemaan jonkun ammattilaisen kanssa.

Hohhoh! Ihanko tosissasi laitoit noin järkyttävän vastineen mun kirjoitukseen? Tavallaan ymmärrän sen, koska selvästi et tiedä asiasta yhtään mitään faktoja. Merkittävä ylipaino on niin iso kansanterveydellinen ongelma ja työssäni näen ihan jatkuvasti sen, kuinka siihen on todella vaikea ilman ylimääräisiä apuja saada muutosta. Näen, kuinka ihmiset kamppailevat tilanteen kanssa ja kärsivät todella usein ylipainostaan. Jos pystyy tekemään merkittävät pysyvät muutokset, joilla painoa saa normaalipainon alueelle pysyvästi ihan kotikonstein, ei tokikaan ole lääkkeelle tarvetta. Moni vaan ei tiedä, että tuskaillessaan tilanteen kanssa voisi saada ison tuen lääkityksen avulla, kyse kun ei tosiaankaan ole mistään huumeesta tai muuten addiktoivasta aineesta. Et ilmeisesti tiedä, että ylipainoisilla kylläisyyshormonia on hyvin vähän, joka taas heikentää yrityksiä saada painoa omin avuin laskemaan. Ja tämä yhdistettynä virheellisiin ruokailutottumuksiin aiheuttaa sen, ettei pysyviä muutoksia synny. Jos sinua ei kiinnosta kuulla tällaisesta toimintatavasta, anna kuitenkin muille mahdollisuus saada tätä informaatiota, kyseessä on kuitenkin aika uusi toimintamalli, eikä moni siksi edes tiedä tällaisesta mahdollisuudesta.

Vierailija
226/1329 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hohhoh! Ihanko tosissasi laitoit noin järkyttävän vastineen mun kirjoitukseen? Tavallaan ymmärrän sen, koska selvästi et tiedä asiasta yhtään mitään faktoja. Merkittävä ylipaino on niin iso kansanterveydellinen ongelma ja työssäni näen ihan jatkuvasti sen, kuinka siihen on todella vaikea ilman ylimääräisiä apuja saada muutosta. Näen, kuinka ihmiset kamppailevat tilanteen kanssa ja kärsivät todella usein ylipainostaan. Jos pystyy tekemään merkittävät pysyvät muutokset, joilla painoa saa normaalipainon alueelle pysyvästi ihan kotikonstein, ei tokikaan ole lääkkeelle tarvetta. Moni vaan ei tiedä, että tuskaillessaan tilanteen kanssa voisi saada ison tuen lääkityksen avulla, kyse kun ei tosiaankaan ole mistään huumeesta tai muuten addiktoivasta aineesta. Et ilmeisesti tiedä, että ylipainoisilla kylläisyyshormonia on hyvin vähän, joka taas heikentää yrityksiä saada painoa omin avuin laskemaan. Ja tämä yhdistettynä virheellisiin ruokailutottumuksiin aiheuttaa sen, ettei pysyviä muutoksia synny. Jos sinua ei kiinnosta kuulla tällaisesta toimintatavasta, anna kuitenkin muille mahdollisuus saada tätä informaatiota, kyseessä on kuitenkin aika uusi toimintamalli, eikä moni siksi edes tiedä tällaisesta mahdollisuudesta.

Kiitos informaatiosta. Täällä on aina valitettavasti niitä keskustelijoita mukana, joilta ihan perustiedot ovat hukassa ja siksi tarvii hyökätä asiallisten kommenttien kimppuun. Kysyn tuota lääkeasiaa omalta lääkäriltä ihan pian, on kumminkin verenpainetauti ja prediabetes ja BMI 32 mulla.

Vierailija
227/1329 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entinen ikuisuuslaihduttaja täällä moi. Olen laihtunut vuodessa 16 kg ja päässyt vihdoin normaalipainoon! Mitään muuta en tehnyt paitsi aloin syömään gluteenittomasti. Kun ennen mun ruokavalio perustui kaikille ihanille vehnäjutuille niin kun ne jäi kokonaan pois ja piti valita tilalle jotain terveellisempää, niin paino alkoi pudota kuin itsestään, hitaasti mutta varmasti. Suosittelen lämpimästi ja tsemppiä kaikille!

Vierailija
228/1329 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

8 kiloa tiputettavaa painoon jossa olen tyytyäinen itseeni. Ylimääräistä kertynyt kaljan tissuttelusta ja siihen liittyvästä napostelusta, alkoholin jätin kokonaan pois joksikin aikaa pari viikkoa sitten ja tulevaisuudessa jos tulee jotain otettua niin ei olutta vaan vodkaa vissyllä ja sitruunalla ja yritän jättää muutamaan annokseen viikossa.

Vierailija
229/1329 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

-10kg!

Siinäpä on tavoitetta. Pituus 159cm ja paino tällä hetkellä se 70kg.

Poistuu ruokavaliostani:

Alkoholi

Sipsit

Leipä

Peruna

Pasta

Vierailija
230/1329 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukana! 159cm n. 58kg. Tavoite 52-53, eli pientä kiristelyä kesäksi, että vaatteet istuvat nätimmin ja olo tuntuu hyvälle.

Asenteella KAIKKI aktiivisuus on hyväksi. Viedä roskat parissa erässä, käydä pitkällä kävelyllä, viedä lapset pulkkamäkeen, kauppaan kävellen, lumityöt ja pyöräilyt yms yms.

Ja toki syödä monipuolisesti ja terveellisesti - koko perhe. Itse satunnaisesti 16:8, koska nälkä ei haittaa. Herkkuja pe tai la, mutta ei ihan övereitä.

Vierailija
231/1329 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

168/80 kiloo.

-7 tavote. Huhtikuun loppuun mennessä.

Vierailija
232/1329 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukana. 163cm, 74kg.

Tavoite 65kg toukokuun loppuun mennessä.

Vierailija
233/1329 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä punnitse itseäsi joka päivä. Turvotukset, kuukautiskierto, vatsantoiminta ym. vaikuttaa ja heilauttelee painoa. 1 x viikko riittää. Ei myöskään kannata lannistua, jos hyvin menneen viikon jälkeen vaaka näyttää samaa tai vain pari sataa grammaa vähemmän. Seuraavalla viikolla painonpudotus onkin jo reilumpi. Itsellä on puolen vuoden aikana muutamana punnituskertana painonlasku stopannut, mutta seuraava punnitus on palkinnut. Koska ylipainoa on rutkasti, on minulla paino pudonnut 1 kg viikkovauhtia. Nyt viimeiselle puolelle vuodelle riittää -400g/vko ja sitten olen tavoitteessani. Tarkoitus on jatkaa tätä terveellisempää elämää, eikä palata vanhoihin tapoihin. En tavoittelekaan keski-ikäisenä normaalipainoa, kunhan BMI jää alle 30 ja pysyy siellä. Kaikki mitä tuon tavoitteeni saavuttamisen jälkeen vielä lähtee, on toki hienoa ja otan ilolla vastaan.

Minä puolestani olen kokenut joka aamu punnituksen parhaaksi. Silloin ne pienet heilahtelut eivät niin haittaa, kun taas kerran viikossa punnitessa ei ikinä tiedä sattuuko vain olemaan vähän turvotusta vai onko pudotus hidastunut tai pysähtynyt. Mutta jokainen tavallaan, kunhan löytää sen tyylin mikä itselle sopii parhaiten ja mikä ei aiheuta stressiä.

Vierailija
234/1329 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukana, 168/82. Olen vuoden aikana kadottanut jo 20 kiloa 16/8 dieetillä, mutta nyt on alkanut tökkiä. Toivottavasti viikkojumppa voisi taas alkaa. Kotona liikun kanalan ja liiterin väliä, lumityöt vaihteluna. 

Vierailija
235/1329 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee vaan mieleen minä joskus vuos sitten

156cm

34kg, haluun saada 10kg (väht) pudotettua.

Vierailija
236/1329 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on auttanut paljon se, että suunnittelen etukäteen mitä suunnilleen aion syödä seuraavana päivänä. Muutenkin mulla on monta hyvää ja terveellistä vaihtoehtoa mielessä, joista valitsen. Niitä on kivempi miettiä kuin vain ruokia, joita EI saa syödä. Normaalipainon sisällä laihduttaessa nämä on mulle olleet toimivia juttuja.

Voi jiisus, miksi normipainossa laihduttaa?

-bmi 37 -

Vierailija
237/1329 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-bmi 37 -

No jos on alkanut lihota siitä ihannepainostaan eikä halua lihoa bmi 37:ään asti, joten tekee sen korjausliikkeen nyt eikä myöhemmin?

Vierailija
238/1329 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

18:6 tai 14:8 on hyvä ja helppo uusi elämäntapa. = Ruokailua vaan 6 tai 8 tunnin aikana, loppu aika vaan vettä, teetä tms.

Lisäksi lautasmalli ja lisää liikuntaa. Toimii!

Vierailija
239/1329 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-bmi 37 -

No jos on alkanut lihota siitä ihannepainostaan eikä halua lihoa bmi 37:ään asti, joten tekee sen korjausliikkeen nyt eikä myöhemmin?

Sairasta.

Bmi37

Vierailija
240/1329 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tulen mukaan! Pituutta on 159cm ja painoa tällä hetkellä 65kg. Viitisen kiloa kun saisi hiljalleen tiputeltua niin olisin tyytyväinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi viisi